Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2990362_0001.png
Supercykelstisamarbejdernes
finansieringsudfordring
Det virker, hvordan sikrer vi deres fremtid?
Baggrundsmateriale:
Foretræde for Transportudvalget d. 18. marts 2025
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0002.png
Udfordring: Finansieringsgrundlaget forsvinder
Regionernes mulighed for at medfinansiere Supercykelstisamarbejderne
forsvinder fra 2026.
For at sikre fortsættelse af Supercykelstisamarbejderne og andre
tværkommunale cykelsamarbejder, skal der findes et alternativ til regionernes
medfinansiering.
Kort opsummering:
- Som konsekvens af Sundhedsreformen 2024 bortfalder regionernes regionale udviklingsmidler fra 2026. De regionale
udviklingsmidler har hidtil medfinansieret de tværkommunale Supercykelstisamarbejder.
- Kommunerne i hovedstadsregionen og Region Midtjylland har sammen med regionerne medfinansieret
Supercykelstisamarbejderne. Ved bortfald af regionernes midler er der ikke længere et finansieringsgrundlag for de
tværkommunale samarbejder og der er derfor en risiko for, at de falder fra hinanden.
- Cykelstier er hovedsageligt et kommunalt ansvar. For at opnå det fulde potentiale ved regional cykling spiller et tværgående og
koordinerende organ, som Supercykelstisamarbejderne, en essentiel rolle.
- Tværkommunale cykelsamarbejder sikrer en strategisk tilgang til udvikling på cykelområdet og skaber vækst i cykeltrafikken.
- Supercykelstisamarbejderne giver stor værdi til kommunerne og er med til at effektivisere og optimere de kommunale
cykelplanlæggeres opgaver og ressourcer, fx i form af rådgivning om infrastruktur, hjælp til at søge finansiering og konstruktiv
dialog med nabokommuner.
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0003.png
Løsning: Statslig medfinansiering
Det forslås, at det nationale niveau træder til i stedet for regionerne og sikrer
finansieringsgrundlaget for tværkommunal cykelsamarbejder fremadrettet.
Kort opsummering:
-
-
Tværkommunale cykelsamarbejder er komplekse på forskellige måder. For eksempel i forhold til størrelsen
på det areal som samarbejdet dækker, og i forhold til antallet af kommuner, der skal koordineres i mellem.
Da kommunerne er primær vejmyndighed på cykelsti-området, er det vigtigt, at kommunerne ser det som
værdifuldt at indgå i samarbejderne.
Udkast statslig tilskudsmodel:
Regioner
Region Nordjylland
Arealfaktor tilskud
275.940 kr.
Tilskud pr. kommune
1.320.000,00 kr.
Udregning tilskud fra stat
1.595.940 kr.
Tilskud fra kommuner
0,85 kr. pr. borger
Beregningsfaktorer:
-
Arealfaktor: 35 kr./km2
-
Kommunefaktor: 120.000 kr./km2
Region Midtjylland
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
I alt
455.455 kr.
89.880 kr.
252.945 kr.
429.310 kr.
2.280.000,00 kr.
3.480.000,00 kr.
2.040.000,00 kr.
2.640.000,00 kr.
2.735.455 kr.
3.569.880 kr.
2.292.945 kr.
3.069.310 kr.
13.263.530,00 kr.
0,85 kr. pr. borger
0,85 kr. pr. borger
0,85 kr. pr. borger
0,85 kr. pr. borger
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0004.png
Finansieringsmulighed:
EU’s
SOCIAL CLIMATE FUND (uddybning bilag 1)
EU’s social
climate fund er en mulighed for at opnå finansiering fra EU til
tværkommunale cykelsamarbejder. Det kan ske ved at indtænke cykling som
et indsatsområde i den danske Sociale Klimaplan, der skal godkendes juni
2025.
Kort opsummering:
-
-
Den Sociale Klimafond skal sikre en retfærdig grøn omstilling. For at få midler fra Den Sociale Klimafond,
skal medlemslande udarbejde en Social Klimaplan, der er udmøntningsgrundlag for midlerne og skal
godkendes af EU-Kommissionen.
Social Climate Fond-midlerne allokeret til Danmark udgør i omegnen af 2,9 mia. kr. med 25 %
egenfinansiering.
Vi foreslår, at den danske Sociale Klimaplan skal indeholde mål om at etablere regionale enheder, der skal
facilitere tværkommunal cykelplanlægning og udpegning af et strategisk hovednetværk til aktiv transport.
Vi foreslår ligeledes at Den Sociale Klimaplan skal have som mål at etablere et sådant strategisk udpeget
hovednetværk af cykelforbindelser med midler til anlæg og skiltning.
-
-
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
Uddybning
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0006.png
Supercykelstier er en af grundpillerne i den regionale transport
Fordi cykelinfrastruktur primært er et kommunalt
myndighedsområde, er der nogle andre præmisser for regionale
cykelforbindelser i forhold forankring, planlægning, implementering
og organisering, når man sammenligner med de andre regionale
transportformer.
STATSLIGE ELLER REGIONALT FORANKREDE INSTITUTIONER
KOMMUNALT ‘GENTLEMAN’-SAMARBEJDE
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0007.png
Supercykelstier er flere ting…
Højklassede pendlerruter, som forbinder boligområder og arbejds-
og uddannelsesområder samt kollektive transportknudepunkter.
Supercykelstier er også super cykelforbindelser, der skaber
sammenhængskraft mellem land, opland og by.
Sammenhængende regionale cykelruter skaber sammen med den
kollektive transport et alternativ til bilen.
Sammenhængskraften for den aktive transport mindsker bilafhængighed
og transportfattigdom.
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0008.png
Tværkommunale cykelsamarbejder har positiv
effekt på cykeludvikling i Danmark
Erfaringer fra de seneste 15 år
med supercykelstier i
hovedstadsregionen viser, at
samarbejde om regionale
cykleforbindelser på tværs af
kommuner har en meget positivt
effekt på cykeltrafikken og
cykelfremme. Derudover har
samarbejdet også sikret et stort
vidensgrundlag om brugerne og
effekterne af supercykelstierne.
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0009.png
Høje
samfundsøkonomiske
gevinster
Supercykelstinettet i hovedstadsregionen
Intern rente
Sydlig Ring 5**
10%
Der er høje samfundsøkonomiske gevinster at hente for hele
samfundet ved at etablere regionale netværk af supercykelstier. Og
langt de fleste gevinster er sundhedsgevinster, som kommer
statskassen til gode. Derfor er det ikke kun et kommunalt ansvar at
etablere regionale cykelforbindelser.
Supercykelstinettet i Region Midtjylland
Ny bane over Vestfyn**
5,5%
77 % af disse er
sundheds-effekter
Intern Rente:
5,27 %
ved 50 % udbygget netværk
(535 km)^
^Udregning DTU 2024
Frederikssundsmotorvejens 3. etape**
5,6%
Tredje Limfjordsforbindelse**
4,2%
23%
5%
10%
15%
20%
25%
Supercykelstierne*
0%
*Baseret på
DTU’s beregninger af Supercykelsiernes visionsnet på 750 km
supercykelsti
(tidligere visionsnet fra før 2019)
fra 2021
** Baseret på Krakas analyse 'Investeringsplan 2030
en god investering?' fra 2019
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0010.png
Eksisterende tværkommunale cykelsamarbejder i Danmark
I dag findes der flere tværkommunale
og regionale cykelsamarbejder i
Danmark
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0011.png
Fakta: Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen
27 kommuner og Region Hovedstaden
Startede i 2009
5 fuldtidsansatte (sekretariatet)
16 eksisterende supercykelstier (244 km)
850+ km planlagt supercykelnetværk
Samarbejdet dækker 1.814 km2
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0012.png
Evaluering af Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen:
Værdifuldt tværgående samarbejde
- for kommunerne og for cykeludviklingen i hovedstaden
Støtte, vejledning og rådgivning til kommunale medarbejdere
særligt anlæg og finansiering
Faciliterer god dialog mellem kommunerne
Positiv effekt på kommunernes generelle arbejde
med cykeludvikling
Indsamling og formidling af viden og dokumentation
Strategiske samarbejder og national politisk talerør
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0013.png
Fakta: Supercykelstisamarbejdet i Region Midtjylland
12 Kommuner og Region
Midtjylland
1 fuldtidsansat (Sekretariatet)
3 år
2 eksisterende (22 km), 1.160 km planlagt
supercykelnetværk
Dækker 7.000 km2 af 13.012 km2
Servicerer 12 ud af 19 kommuner, 1.048.436 indbyggere af i alt 1.358.879 i
Region Midtjylland
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0014.png
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0015.png
Fakta: Cykelalliance Syd
12 kommuner
Region Syd står for koordinerende møder
2 år
0 km planlagt
Udpegning af tværkommunale cykelkorridorer på vej
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0016.png
Nuværende finansieringsmodeller
Hovedstadsregionen
I alt 4,6 mio. kr. i 2025
Kommunernes andel
- 1,6 mio. kr. om året
- 0,85 øre pr. borger i 2025
Region Midtjylland
I alt 1,04 mio. kr. i 2025
Kommunernes andel
- 520.000 kr. om året
- 0,57 øre pr. borger i 2025
35 %
65 %
50 %
50 %
Regionens andel
- 3 mio. kr. om året
- Regionale udviklingsmidler
Regionens andel
- 520.000 kr. om året
- Regionale udviklingsmidler
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0017.png
Økonomiske konsekvenser for kommunerne uden
medfinansiering
- Tredobling af
kommunernes bidrag i RH
- Fordobling af
kommunernes bidrag i RM
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 168: Materiale til brug for foretræde 18/3-25 vedrørende finansiering for de tværkommunale Supercykelstisamarbejder i hhv. hovedstadsregionen og Region Midtjylland, fra Supercykelstisamarbejdet i hovedstadsregionen og Region Midtjylland
2990362_0018.png
Signe Møller Strandvig
Sekretariatsleder
Mail: [email protected]
Telefon: +45 20 26 84 91
Signe Helledi
Sekretariatsleder
Mail: [email protected]
Telefon: +45 21 32 81 02