Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 154
Offentligt
2984200_0001.png
Transportministeriets Logo
NOTAT
28. februar 2025
2024-5428
Oversættelse af besvarelserne fra Holland,
Tyskland og Sverige i forbindelse med nabo-
tjek af implementering af VVM-direktivet og
SMV-direktivets høringsregler
Nedenfor er en oversættelse af de modtagne svar fra Holland,
Tyskland og Sverige. Oversættelsen er foretaget med Google Trans-
late.
Holland
Hvordan implementeres direktiverne i dit land?
Der er adskillige love og regler, der sikrer harmoniseringen af EU-
direktiver inden for den hollandske lovramme. De fleste detaljer i
»direktivet om vurdering af visse planers og programmers indvirk-
ning på miljøet« og »direktivet om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet« er omfattet af artikel
16.4. 'Milieueffectrapportage' 'Omgevingswet'.
Endvidere beskriver artikel 3.4 i Algemene Wet Bestuursrecht
(Awb) betingelserne for udførelse af "zienswijze-procedurer" (obli-
gatoriske høringsprocedurer).
Artikel 3.5 og 3.6 er også vigtige. 'Algemene termijnenwet' beskri-
ver alle tidsfrister i forbindelse med obligatoriske høringsprocedu-
rer i Nederlandene. Algemene verordening gegevensbescherming
(AVG) dækker reglerne vedrørende beskyttelse af deltageres per-
sonoplysninger.
Hvad er reglerne for, hvordan plan- eller programudka-
stet og miljørapporten gøres tilgængelige for offentlighe-
den?
Miljøkonsekvensvurderingen foretages i forberedelsen af enhver
plan eller ethvert program og bør være en del af opdagelsen, hvori
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 154: Orientering om nabotjek om høringsreglerne i VVM-direktivet og SMV-direktivet, fra transportministeren
2984200_0002.png
Side 2/13
den gøres synlig som sådan. Hvis det ikke er en del af en plan eller
et program endnu, bør VVM'en opdages under 'terinzageleggingen'
(tilgængelig til inspektion af offentligheden). Endvidere er VVM-
redegørelsen under anmeldelsen nævnt igen.
Hvilke regler specificerer, hvordan miljørapporten skal
gøres tilgængelig for offentligheden?
Da VVM'en skal være en del af tilgængeligheden for offentlighe-
dens inspektion, bør rapporten ved lov gøres tilgængelig via en
trykt kopi for offentligheden. Desuden skal den vedlægges under
meddelelsen af planen eller programmet.
Findes der særlige regler for, hvor længe offentligheden
skal have til at udtrykke deres mening?
Offentligheden har en tidsramme på 6 uger til at udtrykke menin-
ger, medmindre der er en lovændring for at forlænge tidsperioden.
Vedrørende direktivet om vurdering af visse planers og
programmers indvirkning på miljøet: Er der specifikke
regler for offentlige møder, hvor planen eller program-
met og resultaterne af miljørapporten præsenteres?
Det skal præsenteres enten:
Som en integreret del af selve planen eller projektet
Under tilgængeligheden til inspektion af offentligheden
(hvis det ikke er en del af planen eller projektet endnu, skal
det præsenteres).
Inden det tidspunkt, hvor offentligheden er tilgængelig for inspek-
tion, skal det relaterede statslige organ fremlægge oplysninger om
planen eller programmet i et officielt statstidsskrift. Desuden skal
det deles under den officielle underretning.
Vedrørende direktivet om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet: Findes der sær-
lige regler, der stiller krav om, at miljørapporten skal fo-
relægges på et offentligt møde?
Ingen.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 154: Orientering om nabotjek om høringsreglerne i VVM-direktivet og SMV-direktivet, fra transportministeren
2984200_0003.png
Side 3/13
Tyskland
Hvordan implementeres direktiverne i dit land?
I Tyskland er VVM-direktivet og SEA-direktivet i det væsentlige
implementeret gennem den føderale lov om vurdering af virknin-
ger på miljøet (EIAA), (Gesetz über die Umweltverträglichke-
itsprüfung - UVPG). Særligt for reglerne om offentlig høring henvi-
ser EIAA til de mere generelle regler i forvaltningsloven (VwVfG).
Nogle særlige regler om VVM og SMV følger af anden (sær)lovgiv-
ning på forbundsplan og forbundsstaternes niveau (Länder).
Hvad er reglerne for, hvordan plan- eller programudka-
stet og miljørapporten gøres tilgængelige for offentlighe-
den?
For ansøgning om godkendelse af et projekt, der skal gennemgå en
VVM:
§ 18 stk. 1 i lov om vurdering af virkninger på miljøet (EIAA) lyder
som følger:
§ 18 Offentlig deltagelse
(1) Den kompetente myndighed skal sikre offentlig
deltagelse med hensyn til projektets miljøvirk-
ninger. I forbindelse med en sådan deltagelse
skal den berørte offentlighed have mulighed for
at kommentere. Foreninger, der er anerkendt i
henhold til miljøklageloven (UmwRG), skal
støtte den kompetente myndighed på en måde,
der fremmer miljøbeskyttelse. Proceduren for
offentlig deltagelse skal opfylde kravene i § 73,
stk. 3, 1. pkt., og stk. 5-7 i forvaltningsloven
(VwVfG).
Forvaltningslovens (VwVfG) § 73, stk. 3, 1. pkt., og stk. 5-7, lyder
således:
73. Høringer
(3) Inden for tre uger efter modtagelsen af planen
henviste lokalsamfundene
2 skal stille planen til rådighed for eftersyn i en må-
ned. (…)
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 154: Orientering om nabotjek om høringsreglerne i VVM-direktivet og SMV-direktivet, fra transportministeren
2984200_0004.png
Side 4/13
Stk. 5. De samfund, hvor planen skal offentliggøres,
skal efter lokal sædvane give meddelelse herom.
Meddelelsen skal angive:
1. hvor og i hvilken periode planen er åben for in-
spektion;
2. (…);
3. (…)
4. at:
a) de personer, der gør indsigelse, kan ved offentlig
bekendtgørelse informeres om datoerne for møderne
til drøftelse,
b) (…)
Stk. 6. Efter udløbet af fristen for indsigelse drøfter
høringsmyndigheden i god tid de indsigelser mod
planen og myndighedernes udtalelser til planen med
projektudvikleren, myndighederne, de personer, der
er berørt af planen og dem, der har gjort indsigelse
mod den. Datoen for mødet til drøftelse skal be-
kendtgøres mindst en uge i forvejen på sædvanlig
måde i distriktet. Myndighederne, projektudvikleren
og de, der har gjort indsigelse, skal orienteres om da-
toen for drøftelse af planen. Såfremt der udover
meddelelser til myndigheder og projektudvikler skal
sendes mere end 50 meddelelser, kan dette erstattes
af offentlig bekendtgørelse. Offentlig bekendtgørelse
sker uanset 2. pkt. ved offentliggørelse af mødeda-
toen til drøftelse i høringsmyndighedens officielle
tidsskrift samt i lokale dagblade med stor udbredelse
i det distrikt, hvor projektet må forventes at få sin
virkning. Den i andet punktum nævnte frist regnes
fra datoen for offentliggørelsen i den officielle bulle-
tin. Forhandlingen er i øvrigt omfattet af bestemmel-
serne om mundtlig høring i formelle administrative
sager (§ 67, stk. 1, 3. pkt., stk. 2, nr. 1 og 4 samt stk.
3, samt § 68). Drøftelsen afsluttes senest tre måne-
der efter fristen for indsigelse.
7. Uanset bestemmelserne i stk. 6, 2. til 5. pkt . møde
til drøftelse kan allerede fastsættes i bekendtgørelsen
efter stk. 5, 2. pkt.
Forvaltningslovens (VwVfG) § 27a lyder som følger:
§ 27a Annoncering på Internettet
Stk. 1.
Såfremt en offentlig eller lokal be-
kendtgørelse er påbudt ved lov, skal dette ske
ved, at indholdet af bekendtgørelsen også gøres
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 154: Orientering om nabotjek om høringsreglerne i VVM-direktivet og SMV-direktivet, fra transportministeren
2984200_0005.png
Side 5/13
tilgængeligt på myndighedens eller dens for-
valtningsorgans hjemmeside . Medmindre an-
det er fastsat i loven, er udbuddet af meddelel-
sen på internettet i henhold til punkt 1 afgø-
rende for overholdelsen af en fastsat frist.
Stk . 1 finder ikke anvendelse, hvis adgang på
internettet ikke er mulig, navnlig af tekniske
årsager.
2.
Forvaltningslovens (VwVfG) § 27b lyder i uddrag som følger:
§ 27b Adgang til dokumenter, der skal vises
1. Hvor fremvisning af dokumenter til eftersyn er på-
budt ved lov, skal det ske ved at gøre dokumenterne
tilgængelige for offentligheden.
1. på et websted for den kompetente myndighed eller
dennes administrative organ, og
2. på mindst én anden måde.
Hvis offentliggørelse af de dokumenter, der skal vi-
ses på internettet, ikke er mulig, især af tekniske år-
sager, foretages den bestilte visning til eftersyn af
den anden adgangsmulighed i henhold til punkt 1 nr.
2.
Stk. 2. Af annonceringen af designet skal fremgå
1. visningsperioden,
2. den hjemmeside, hvorpå adgangen gøres tilgænge-
lig, og
3. type og placering af den anden adgangsmulighed.
(3) (…).
4. Hvis de dokumenter, der skal fremvises, indehol-
der hemmeligheder efter § 30, er den, der skal frem-
lægge disse dokumenter, forpligtet til:
1. at identificere disse hemmeligheder og
2. at forelægge myndigheden til fremvisningsformål
en præsentation, der beskriver indholdet af de rele-
vante dele af dokumenterne uden at afsløre hemme-
lighederne.
§ 19 til 20 i lov om vurdering af virkningerne på miljøet lyder i ud-
drag som følger:
§ 19 Oplysning af offentligheden
I meddelelsen ved begyndelsen af deltagelsesproce-
duren skal den kompetente myndighed informere of-
fentligheden om følgende:
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 154: Orientering om nabotjek om høringsreglerne i VVM-direktivet og SMV-direktivet, fra transportministeren
2984200_0006.png
Side 6/13
1. ansøgningen om en godkendelsesbeslutning eller
enhver anden handling fra bygherren for at indlede
en procedure for vurdering af miljøpåvirkningen,
2. fastlæggelsen af, at VVM-pligten gælder for pro-
jektet efter § 5 og i givet fald behovet for grænseover-
skridende deltagelse efter §§ 54-56.
3. (…),
4. (…),
5. tilgængeligheden af en VVM-rapport,
6. beskrivelsen af de beslutningsrelevante rapporter
og anbefalinger vedrørende projektet, som er tilgæn-
gelige for den kompetente myndighed ved begyndel-
sen af deltagelsesproceduren
7. hvor og i hvilken periode dokumenterne i henhold
til nummer 5 og 6 vises til eftersyn, og
8. (…).
(2) Som en del af deltagelsesproceduren skal den
kompetente myndighed fremvise mindst følgende
dokumenter til offentlig eftersyn:
1. VVM-redegørelsen,
2. de beslutningsrelevante rapporter og anbefalinger
vedrørende projektet, som er tilgængelige for den
kompetente myndighed ved begyndelsen af deltagel-
sesproceduren. (…).
(3) Yderligere oplysninger, der kan være af betyd-
ning for godkendelsesbeslutningen, og som først når
frem til den kompetente myndighed efter begyndel-
sen af deltagelsesproceduren, skal gøres tilgængelige
for offentligheden i overensstemmelse med de føde-
rale og delstatsbestemmelser om adgang til miljøop-
lysninger.
§ 20 Centrale webportaler; bemyndigelse til
at udstede bekendtgørelser
Stk. 1. For at gøre indholdet af bekendtgørelsen i
henhold til § 19, stk. 1, og de dokumenter, der skal vi-
ses i henhold til § 19, stk. 2, tilgængeligt på internet-
tet, opretter forbundsforbundet og delstaterne cen-
trale webportaler. Indholdet af meddelelsen og doku-
menterne skal gøres tilgængelige på Forbundets cen-
trale webportal, hvis godkendelsesmyndigheden er
en føderal myndighed. Federal Environment Agency
(UBA) er ansvarlig for etableringen og driften af Fe-
derationens centrale webportal.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 154: Orientering om nabotjek om høringsreglerne i VVM-direktivet og SMV-direktivet, fra transportministeren
2984200_0007.png
Side 7/13
2. Den kompetente myndighed stiller indholdet af
bekendtgørelsen i overensstemmelse med § 19, stk. 1,
og de i § 19, stk. 2, 1. pkt., nr. 1 og 2, nævnte doku-
menter, til rådighed via den relevante centrale
webportal.
(3)
– (5) (…).
For udkast til planer og programmer / miljørapport (relevant for
implementering af SEA-direktivet):
§ 42 EIAA
Offentlig deltagelse
1. § 18, stk. 1, og §§ 19, 21, stk. 1 og 22 finder tilsva-
rende anvendelse på offentlig deltagelse, medmindre
andet er angivet nedenfor.
2. Plan- eller programudkastet, miljørapporten og
andre dokumenter, som den kompetente myndighed
finder det hensigtsmæssigt at medtage, skal frem-
lægges til offentlig eftersyn på et tidligt tidspunkt i
en passende periode på mindst en måned. Under be-
hørig hensyntagen til planens eller programmets art
og indhold skal udstillingsstederne fastlægges af den
kompetente myndighed på en sådan måde, at det
sikres en effektiv deltagelse af den berørte offentlig-
hed.
Stk. 3. Den pågældende offentlighed kan kommen-
tere udkastet til planen eller programmet og til mil-
jørapporten. Den kompetente myndighed fastsætter
en passende frist for indgivelse af disse bemærknin-
ger på mindst en måned efter udløbet af inspektions-
perioden. (…) Der skal afholdes en drøftelse af indsi-
gelser, hvor dette er foreskrevet af føderale lovbe-
stemmelser for visse planer og programmer.
Hvilke regler specificerer, hvordan miljørapporten skal
gøres tilgængelig for offentligheden?
Se svaret ovenfor.
Findes der særlige regler for, hvor længe offentligheden
skal have til at udtrykke deres mening?
§ 21 stk. 2 og 3 EIAA: Fristen for indgivelse af bemærkninger udlø-
ber en måned efter udløbet af fristen for fremvisning af dokumen-
ter. For projekter, hvortil der er indsendt en betydelig mængde
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 154: Orientering om nabotjek om høringsreglerne i VVM-direktivet og SMV-direktivet, fra transportministeren
2984200_0008.png
Side 8/13
dokumenter, kan den kompetente myndighed fastsætte en længere
frist for fremsættelse af bemærkninger.
§ 10, stk. 3, føderal lov om immissionskontrol (Bundes-Immissi-
onsschutzgesetz
BImSchG): to uger efter udløbet af fristen for
fremvisning af dokumenter.
Vedrørende direktivet om vurdering af visse planers og
programmers indvirkning på miljøet: Er der specifikke
regler for offentlige møder, hvor planen eller program-
met og resultaterne af miljørapporten præsenteres?
Nej, men se ovenfor afsnit 42, stk. 3, sidste punktum EIAA: I lig-
hed med offentlige møder i procedurer med VVM (se næste spørgs-
mål) indeholder nogle føderale lovbestemmelser specifikke regler
vedrørende offentlige høringer, hvor indsigelser og andre kom-
mentarer fra medlemmer af offentligheden diskuteres.
Vedrørende direktivet om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet: Findes der sær-
lige regler, der stiller krav om, at miljørapporten skal fo-
relægges på et offentligt møde?
For VVM er der særlige regler om offentlige høringer, hvor indsi-
gelser og andre bemærkninger fra borgerne drøftes (se § 73, stk. 6),
men der er ingen regler om offentlige møder, hvor planen eller pro-
grammet og resultaterne af miljørapporten fremlægges.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 154: Orientering om nabotjek om høringsreglerne i VVM-direktivet og SMV-direktivet, fra transportministeren
2984200_0009.png
Side 9/13
Sverige
Hvordan implementeres direktiverne i dit land?
Begge direktiver er primært implementeret i kapitel 6 i miljølovgiv-
ningen (EF) og miljøvurderingsbekendtgørelsen (miljöbedöm-
ningsförordningen [2017:966]).
Der er også sektorlovgivning, som indeholder specifikke regler for
en bestemt sektor, for eksempel byggeri eller transport. Mange pla-
ner og programmer (f.eks. fysiske planer) udarbejdes og besluttes i
henhold til plan- og anlægsloven (plan- och bygglagen [2010:900],
PBL).
Hvad er reglerne for, hvordan plan- eller programudka-
stet og miljørapporten gøres tilgængelige for offentlighe-
den?
Ch. 6 § 3 i EF fremgår, at visse planer og programmer, som er lov-
pligtige og udarbejdet eller ændret af statslige myndigheder eller
kommunale myndigheder, skal underkastes en strategisk miljøvur-
dering, hvis planen eller programmet eller ændringen heraf må for-
ventes at have en væsentlig miljøpåvirkning. Indledningsvis skal
det undersøges, om kap. 6, § 3 i EF finder anvendelse på planen el-
ler programmet. Herefter kan en screening være nødvendig for at
undersøge, om det er sandsynligt, at planen eller programmet har
en væsentlig miljøeffekt (se EF-bekendtgørelsens kap. 6 § 5 og §§
2-5). Hvis screening er påkrævet, skal der også ske en høring (se
EF-traktatens kap. 6 § 6), som herefter resulterer i en afgørelse om
miljøeffekten (se EF-traktatens kap. 6 § 7). På dette stadium skal
amtsadministrationen, kommunale myndigheder og statslige myn-
digheder med specifikke ansvar for miljøet høres. Der er ingen spe-
cifikke regler, hvad udkastet til screeningen skal indeholde. Natur-
vårdsverket har en vejledning (NFS 2009:1) om, hvad et udkast
skal indeholde, og hvor lang en høring skal være. Hvis det er hen-
sigtsmæssigt, kan konsultationen for screeningen koordineres med
konsultationen for scouping (se kap. 6 § 10 i EF). For at undgå pa-
rallelle processer er der i sektorlovgivningen henvisninger til EF, fx
i PBL til kap. 6 §§ 6, 9 og 10 i EF.
Ch. 6 § 15 i EF fastslår, at den kommunale eller den statslige myn-
dighed, der har til opgave at udarbejde et udkast til plan eller pro-
gram, også så tidligt som muligt under sagsbehandlingen skal ud-
arbejde miljøvurderingsrapporten og stille den til rådighed for of-
fentligheden og relevante myndigheder. Den ansvarlige myndighed
skal endvidere oplyse om, hvordan udkastet til plan eller program
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 154: Orientering om nabotjek om høringsreglerne i VVM-direktivet og SMV-direktivet, fra transportministeren
2984200_0010.png
Side 10/13
og miljøvurderingsrapporten gøres tilgængelige, samt hvordan og
inden for hvilken tidsramme udtalelser kan afgives. Tidsrammen
for at kommentere skal være passende.
Det er ikke et generelt krav, at plan- eller programudkastet og mil-
jøkonsekvensvurderingen skal offentliggøres (kungörelse). Offent-
ligheden kan anmode om at få udleveret dokumenter og derved få
adgang til dem i henhold til den nationale lovgivning om aktind-
sigt. For at informere alle berørte parter om høringer vurderes det
at være hensigtsmæssigt at oplyse på kommunens opslagstavle og
kommunens eller den ansvarlige myndigheds hjemmeside.
Der er endda regler i sektorlovgivningen om høringsproceduren,
som gælder for konkrete planer eller programmer, for eksempel fy-
siske planer. Høringen bør i sådanne tilfælde også opfylde kravene
til høring for en bestemt type områdeplaner, jf. kap. 5 §§ 11-20 i
PBL om høring og annoncering af kommunale detailplaner. Ved
udarbejdelse af en kommunal detaljeplan skal selv den berørte of-
fentlighed høres (se kap. 5 § 11 i PBL). Der er nærmere regler i PBL
om, at nogle kommunale detailplaner skal offentliggøres
(kungörelse), og hvordan dette skal gøres (se kap. 5 §§ 11c og 11d i
PBL).
Hvilke regler specificerer, hvordan miljørapporten skal
gøres tilgængelig for offentligheden?
Af 6 kap. 7 i EF fremgår det, at den ansvarlige myndighed efter en
screening, hvis der er foretaget en screening, skal tage stilling til,
om en plan eller et program kan forventes at have en væsentlig mil-
jøeffekt og gøre afgørelsen tilgængelig for offentligheden. Hvordan
afgørelsen skal gøres tilgængelig for offentligheden, skal afgøres fra
sag til sag. Det vurderes at være hensigtsmæssigt at gøre afgørelsen
tilgængelig på myndighedens hjemmeside. Offentligheden kan an-
mode om at få indhentet dokumenter fra den ansvarlige myndig-
hed og derved få aktindsigt i afgørelsen i henhold til den nationale
lovgivning om aktindsigt. 6 § 17 i EF fastslår, at når en plan eller et
program, der er underlagt en strategisk miljøvurdering, er beslut-
tet, skal den ansvarlige myndighed orientere offentligheden og an-
dre relevante parter (kommuner og statslige myndigheder med
særligt ansvar for miljøet) og stille planen eller programmet til rå-
dighed sammen med beslutningen (hvad en beslutning skal inde-
holde er nærmere beskrevet i kapitel 6 § 16 i EF og). Der er ingen
generelle krav om, hvordan offentligheden og andre relevante par-
ter skal informeres. Det anses for hensigtsmæssigt at oplyse på den
ansvarlige myndigheds opslagstavle og dennes hjemmeside eller i
aviser. Det er ikke et generelt krav, at miljørapporten skal
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 154: Orientering om nabotjek om høringsreglerne i VVM-direktivet og SMV-direktivet, fra transportministeren
2984200_0011.png
Side 11/13
offentliggøres (kungörelse). Offentligheden kan anmode om at ind-
hente dokumenter fra den ansvarlige myndighed og derved få akt-
indsigt i rapporten i henhold til den nationale lovgivning om akt-
indsigt. Der er dog i sektorlovgivningen særlige regler om sektor-
planer eller -programmer, som omfatter, hvordan miljørapporten
skal gøres tilgængelig for offentligheden, fx ved kommunale detail-
planer (jf. kap. 5 i PBL).
Vedrørende projekter er det bygherrens ansvar at foretage en
screening og en scoping-høring og udarbejde en miljøkonsekvens-
vurderingsrapport. Høringsdokumenterne både til screening og
scoping skal gøres tilgængelige for den berørte offentlighed og de
berørte myndigheder af bygherren (se kap. 6 §§ 25 og 31 i EF). Byg-
herren skal give en tidsramme, der er passende og gør høringen
meningsfuld for proceduren (se kap. 6, afsnit 25 og 31 i EF). Hvad
en passende tidsramme er, skal afgøres fra sag til sag. Der er ingen
specifikke regler for, hvordan høringsdokumenterne skal gøres til-
gængelige for den berørte offentlighed. Der er dog en domstols-
dom, der fastslår, at annonceringen/invitationen til en høring skal
ske på en måde, så den berørte offentlighed får informationen og
forstår, hvilke mulige konsekvenser projektet kan have (se MÖD
2022:27). Efter screening (og en screeningshøring) skal amtsstyrel-
sen tage stilling til projektets miljøeffekt (se kap. 6 § 26 i EF).
Ifølge 6 § 26 skal amtsstyrelsen efter en screening, hvis der er fore-
taget en screening, tage stilling til, om et projekt kan forventes at
have en væsentlig miljøpåvirkning.
I notatet ”Ett forbedret genom-
förande af MKB-direktivet”
er der foreslået en ændring af dette af-
snit om, at amtsstyrelsen også skal gøre afgørelsen tilgængelig for
offentligheden. Miljøkonsekvensvurderingsrapporten er en del af
bygherrens ansøgning om tilladelse. Efter at have modtaget ansøg-
ningen skal godkendelsesmyndigheden lade den berørte offentlig-
hed udtrykke deres mening om ansøgningen og herefter vurdere
miljøpåvirkningen og give tilladelse eller afslå ansøgningen (se ka-
pitel 6, § 28 i EF). Hvis miljøkonsekvensvurderingsrapporten er
fuldstændig og opfylder kravene, skal godkendelsesmyndigheden
offentligt bekendtgøre (kungöra) den sammen med ansøgningen
og efterlade en passende tidsramme, men ikke mindre end 30
dage, for at offentligheden kan udtrykke deres mening (se kapitel
6, afsnit 39 i EF). I henhold til 6 kap. 40 i EF skal den offentlige be-
kendtgørelse indeholde oplysning om, hvor lang tidsfristen er for
at udtale sig, hvordan og hvor dokumenterne er tilgængelige, hvor
udtalelserne skal sendes til, og hvordan nye oplysninger om sa-
gen/godkendelsesproceduren skal meddeles eller gøres tilgænge-
lige.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 154: Orientering om nabotjek om høringsreglerne i VVM-direktivet og SMV-direktivet, fra transportministeren
2984200_0012.png
Side 12/13
I den seneste henvendelse om ændringer af det svenske tilladelses-
system (SOU 2024:98) er der foreslået en ændring af 6 kap. § 40 i
EF. Den præciserer, at den offentlige meddelelse skal henvise til en
bestemt hjemmeside eller et bestemt sted, hvor dokumenterne er
tilgængelige for den pågældende offentlighed. Det kræver også, at
der aftales et høringsmøde med bygherren med nærmere oplysnin-
ger om tid og sted for mødet.
I den seneste henvendelse (SOU 2024:98) er der et forslag til lov-
givning, der gør det muligt nærmere at regulere, hvordan den of-
fentlige bekendtgørelse af tilladelsesansøgningen skal ske (en æn-
dring af 6 kap. 39 i EF).
Findes der særlige regler for, hvor længe offentligheden
skal have til at udtrykke deres mening?
Som nævnt ovenfor er det i kapitel 6 § 15 i EF anført om planer el-
ler programmer, at tidsrammen for offentlighedens kommentarer
skal være passende. Hvad der tæller som en passende tidsramme
afhænger af typen eller kompleksiteten af planen eller program-
met. Ifølge Miljøstyrelsens vejledning (NFS 2009:1) bør der være
en periode på mindst tre uger for offentligheden til at kunne ud-
trykke deres mening.
Det fremgår af PLB § 5 § 11 c, at høringsfristen vedrørende udkast
til visse kommunale detailplaner skal være mindst tre uger.
Vedrørende projekter, se ovenfor om kap. 6 §§ 25, 31 og 39 i EF.
Vedrørende direktivet om vurdering af visse planers og
programmers indvirkning på miljøet: Er der specifikke
regler for offentlige møder, hvor planen eller program-
met og resultaterne af miljørapporten præsenteres?
Der er ingen særlige regler, der kræver et offentligt møde, hvor den
vedtagne plan eller program og miljørapporten fremlægges. Der er
dog mulighed for at arrangere et offentligt møde som led i hørin-
gen vedrørende udkast til visse kommunale detailplaner (se kap. 5
§ 11d i PBL).
Vedrørende direktivet om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet: Findes der sær-
lige regler, der stiller krav om, at miljørapporten skal fo-
relægges på et offentligt møde?
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 154: Orientering om nabotjek om høringsreglerne i VVM-direktivet og SMV-direktivet, fra transportministeren
2984200_0013.png
Side 13/13
Der er ingen særlige regler, der kræver et offentligt møde for at
fremlægge miljørapporten, hverken før eller efter godkendelses-
processen. Det fremgår dog af EF's § 6 § 44, at godkendelsesmyn-
digheden, når den har truffet afgørelse om en tilladelse, der kræver
en miljøkonsekvensvurdering, skal offentliggøre sin afgørelse hur-
tigst muligt. Meddelelsen skal indeholde oplysning om, hvordan
offentligheden kan få adgang til afgørelsen/tilladelsen, som også
omfatter miljørapporten.
Mere detaljeret information og vejledning om, hvordan direkti-
verne implementeres i Sverige, er tilgængelige på den svenske mil-
jøstyrelses hjemmeside: https://www.naturvardsverket.se/vagled-
ning-och-stod/miljobalken/miljobedomningar/