Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 153
Offentligt
2983279_0001.png
Skive Turistbusser Aps
Marius Jensens Vej 11E – 7800 Skive
M: 28190347
[email protected]
26. februar 2025
Transportministeren
Samt ordførerne
Kære Transportminister og ærede ordførere,
Vi retter denne henvendelse til Transportministeren samt ordførerne i de politiske
partier for at udtrykke vores bekymringer over Færdselsstyrelsens håndtering af en
alvorlig situation i vores branche.
Som vognmænd i Danmark, der udfører persontransport i alle former, er vi bekymrede
over de oplysninger, der fremkom under det åbne samråd den 3. december 2024. Her
udtalte Transportministeren, at Færdselsstyrelsen ikke havde modtaget klager over
"brodne kar" i vores branche. Der blev opfordret til, at både ordførerne og vi vognmænd
skulle klage, hvis der var noget, der ikke var rigtigt, for dermed at få fjernet de "brodne
kar" fra branchen. Selvom det er korrekt, at emnet på samrådet muligvis omhandlede
løn og arbejdsforhold, findes der desværre "brodne kar" i mange andre sammenhænge.
Historien:
Et selskab gik konkurs med 13 kommanditselskaber ved dekret i retten i
Holstebro den 30. januar 2025. I ledelsen var en person, der tidligere har været ansvarlig
for ansættelser og logistik. Denne person etablerede en ny virksomhed den 29. januar
2025 samt yderligere to selskaber den 2. februar 2025, alle inden for samme branche som
det konkursramte firma.
Den nævnte person søgte nu Færdselsstyrelsen om 26 tilladelser til at drive transport.
Sammen med kuratoren fik han ryddet de dårlige kontrakter, som blev sendt tilbage til
Nordjyllandstrafikselskab, mens de kontrakter, der faktisk genererede indtægter, blev
tildelt ham. Derpå fortsatte disse personer i et nyetableret selskab, idet den pågældende
person ansatte sin tidligere arbejdsgiver.
Det foruroligende ved denne situation er, at de fortsatte med at operere under det
konkursramte firmas tilladelser, hvilket ikke er lovligt, da en tilladelse hverken helt eller
delvist kan overdrages ifølge § 18 i busloven. Midttrafik og Morsø Kommune, som
burde have styr på reglerne, overdrog alligevel henholdsvis 11 kontrakter fra Midttrafik
og en stor kontrakt fra Morsø Kommune til det nye selskab, på trods af at dette selskab
ikke havde de nødvendige tilladelser.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 153: Henvendelse af 26/2-25 vedrørende sag om overdragelse af bustilladelser, fra Skive Turistbusser Aps
2983279_0002.png
Midttrafik og Morsø Kommune er her med til at underminere vores branche. Det er
yderst skræmmende, at en offentlig instans som Midttrafik kan se bort fra lov og regler
og fastholde kontrakter. Vi gjorde Midttrafik og Morsø Kommune opmærksomme på
dette både via brev og telefon to uger før, men trods vores henvendelser lod de selskabet
fortsætte driften uden de nødvendige tilladelser. Midttrafik og Morsø Kommune bærer
her et stort ansvar for, at ulovligheder belønner sig.
Vi har anmeldt sagen til politiet, og der er nu rejst en sag om brud på taxaloven, hvilket
politiet har bekræftet. Som anmeldere er vi blevet informeret om, at der er rejst en
sigtelse på 175.000 kr. mod det nye selskab.
Desuden har Færdselsstyrelsen været informeret om sagen, idet vi har kontaktet dem
adskillige gange, både via brev og telefon. Alligevel valgte Færdselsstyrelsen at udstede
26 nye tilladelser til selskabet, på trods af det groft begåede lovbrud.
Konklusionen må være, at de offentlige instanser, uanset om det er Færdselsstyrelsen,
Midttrafik eller Morsø Kommune, belønner lovbrydere. Vi finder dette dybt
foruroligende, og det fortjener ministerens opmærksomhed.
Hvis det er muligt for en person at starte en virksomhed på så uetisk vis fra dag ét og
alligevel få udstedt tilladelser trods alvorlige lovbrud, hvordan skal vi så nogensinde
komme af med de "brodne kar"? Færdselsstyrelsen synes ikke at betragte sagen som
alvorlig nok, da den deles op i to separate sager, selvom det er Færdselsstyrelsen selv,
der har politianmeldt firmaet.
Vi mener ikke, at Færdselsstyrelsen påtager sig et tilstrækkeligt ansvar ved først at
politianmelde selskabet og derefter udstede nye tilladelser til dem. Der bør handles
snarest, og vi mener, at selskabets tilladelser bør tilbagekaldes øjeblikkeligt. Desværre
ser Færdselsstyrelsen ikke på det på samme måde.
Yderligere er det bemærkelsesværdigt, hvordan Midttrafik kan give et selskab 11
kontrakter uden at sikre sig, at firmaet overhovedet har de nødvendige tilladelser. Mens
vi har gjort Midttrafik opmærksom på problemerne, har de valgt at lade driften og
lovbruddet fortsætte, hvilket sætter elever og forældre i en uheldig og ulovlig situation.
Når sådanne spørgsmål stilles til Midttrafik og Færdselsstyrelsen, modtager vi sjældent
svar. Vi mener derfor, at Midttrafik og Færdselsstyrelsen underminerer vores branche,
og det bør der kunne sættes en stopper for.
Det er meget svært at drive vognmandsforretning i DK i forvejen, men når man så
oplever den her slags kan ske, så sejler branchen endnu mere og godt støttet af de
offentlige myndigheder.
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 153: Henvendelse af 26/2-25 vedrørende sag om overdragelse af bustilladelser, fra Skive Turistbusser Aps
2983279_0003.png
Derfor henvender vi os nu direkte til Ministeren og de politiske ordførere.
Vi ser frem til jeres svar og handling i denne alvorlige sag.
Med venlig hilsen,
Skive Turistbusser ApS
Tommy Christensen
M: 28190347
3