Skive Turistbusser Aps
Marius Jensens Vej 11E – 7800 Skive
M: 28190347
26. februar 2025
Transportministeren
Samt ordførerne
Kære Transportminister og ærede ordførere,
Vi retter denne henvendelse til Transportministeren samt ordførerne i de politiske
partier for at udtrykke vores bekymringer over Færdselsstyrelsens håndtering af en
alvorlig situation i vores branche.
Som vognmænd i Danmark, der udfører persontransport i alle former, er vi bekymrede
over de oplysninger, der fremkom under det åbne samråd den 3. december 2024. Her
udtalte Transportministeren, at Færdselsstyrelsen ikke havde modtaget klager over
"brodne kar" i vores branche. Der blev opfordret til, at både ordførerne og vi vognmænd
skulle klage, hvis der var noget, der ikke var rigtigt, for dermed at få fjernet de "brodne
kar" fra branchen. Selvom det er korrekt, at emnet på samrådet muligvis omhandlede
løn og arbejdsforhold, findes der desværre "brodne kar" i mange andre sammenhænge.
Historien:
Et selskab gik konkurs med 13 kommanditselskaber ved dekret i retten i
Holstebro den 30. januar 2025. I ledelsen var en person, der tidligere har været ansvarlig
for ansættelser og logistik. Denne person etablerede en ny virksomhed den 29. januar
2025 samt yderligere to selskaber den 2. februar 2025, alle inden for samme branche som
det konkursramte firma.
Den nævnte person søgte nu Færdselsstyrelsen om 26 tilladelser til at drive transport.
Sammen med kuratoren fik han ryddet de dårlige kontrakter, som blev sendt tilbage til
Nordjyllandstrafikselskab, mens de kontrakter, der faktisk genererede indtægter, blev
tildelt ham. Derpå fortsatte disse personer i et nyetableret selskab, idet den pågældende
person ansatte sin tidligere arbejdsgiver.
Det foruroligende ved denne situation er, at de fortsatte med at operere under det
konkursramte firmas tilladelser, hvilket ikke er lovligt, da en tilladelse hverken helt eller
delvist kan overdrages ifølge § 18 i busloven. Midttrafik og Morsø Kommune, som
burde have styr på reglerne, overdrog alligevel henholdsvis 11 kontrakter fra Midttrafik
og en stor kontrakt fra Morsø Kommune til det nye selskab, på trods af at dette selskab
ikke havde de nødvendige tilladelser.