Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 152
Offentligt
2983241_0001.png
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport december-januar 2025
Side
1
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Indhold
1
2
Resumé ................................................................................................................................................. 3
Introduktion til Signalprogrammet ................................................................................................. 5
2.1 Metode ................................................................................................................................................................................... 5
3
4
5
Udrulningskort .................................................................................................................................... 6
Programrisici ....................................................................................................................................... 8
Projektstatus ..................................................................................................................................... 10
5.1 Fjernbane ombordudrustning .....................................................................................................................................10
5.2 Fjernbane Vest ...................................................................................................................................................................11
5.3 Fjernbane Øst .....................................................................................................................................................................14
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjernbaneinfrastrukturen ...............................................16
5.5 S-bane ...................................................................................................................................................................................18
Side
2
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0003.png
Rapport -
Signalprogrammet
1
Resumé
Fjernbane Ombordudrustning
Der er udrustet i alt 287 tog, hvoraf 282 er godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Af passagerflåden udestår udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41.
Projektet arbejder fortsat sammen med jernbanevirksomhederne på at sikre, at de nødvendige base-
lineopgraderinger af allerede udrustede tog sker så snart som muligt. Opgraderingerne vedrører
kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at forbedre punktligheden.
Project Closure betegner Onboardprojektets færdiggørelse og udføres i overensstemmelse med de
rammer, der er fastsat i kontrakten med Alstom.
Projektet arbejder løbende med aktiviteter i forbin-
delse med Project Closure og identificerer, hvilke aktiviteter, som skal gennemføres, inden projektet
lukkes. Projektet arbejder i to spor, et spor omhandlende kontraktens afslutning og et spor omhand-
lende lukning af udeståender, samt overdragelse til drift til andre dele af Banedanmark og jernbane-
virksomhederne.
Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget seks strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 750 km
jernbane. Senest blev ibrugtagningen af Aarhus (ekskl.)
Aalborg Lufthavn (RO1N) afsluttet i okto-
ber 2024. Dette er et led i at kunne indsætte eltog på den jyske hovedstrækning fra ultimo 2026.
Samtidig blev der indført et togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå. Den næste
strækning, der efter planen bliver ibrugtaget, er Esbjerg-(Lunderskov) og Bramming-(Tønder)
(RO2/11) fra marts til april 2025.
Fremdriften følger fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet grøn. I de-
cember 2024 underskrev Banedanmark og Hitachi-Strukton en aftale, som sikrer den nuværende
udrulningsplan. Planen for de resterende strækninger er dog presset, og der er brug for en høj grad
af koordinering med naboprojekter, hvilket også er afspejlet i risikobillederne. Ifm. udrulningen af
en softwareopdatering i sommeren 2024 sås fejl, som har påvirket driften og punktligheden nega-
tivt. En række fejlrettelser har allerede forbedret situationen, og Banedanmark evaluerer sammen
med leverandøren, hvorledes lignende problemstillinger kan undgås ved fremtidige udrulninger.
Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Køben-
havn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt overgået
til det nye signalsystem i Østdanmark. Den næste strækning, som efter planen overgår til ERTMS, er
Svendborgbanen i efteråret 2026. På kort sigt skal Alstom allerede i marts 2025 implementere leve-
rancen kaldet RO1 step 2 (udestående leverancer fra ibrugtagningen af RO1).
Alstom har fortsat ikke leveret en plan for IT-leverancerne, som afspejler de forsinkelser, der er
kommet på baggrund af forsinkelsen af RO1 step 2 (udestående leverancer fra ibrugtagningen af
strækningen (København)-(Ringsted)).
Banedanmark har i Anlægsplanen indarbejdet en buffer på to år, og den gør, at det fortsat er Ba-
nedanmarks vurdering, at den samlede udrulning i Østdanmark kan færdiggøres inden for Anlægs-
planens forudsatte tidsramme i 2033. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt grøn.
Side
3
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0004.png
Rapport -
Signalprogrammet
IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af fjern-
baneinfrastrukturen
Med den reviderede plan skal IT-leverancerne være implementeret ved udgangen af 2029. Alstom
har leveret en ny plan for RO1 step 2 med ibrugtagning i marts 2025. En del af RO1 step 2 kommer
med funktionalitet, som skal bruges til de næste IT-leverancer, og en del af de samme ressourcer
hos Alstom skal arbejde med flere af leverancerne. Alstom har meldt, at det har resulteret i forsin-
kelse af de næstkommende leverancer (som beskrevet i Øst-kapitlet), men Alstom har endnu ikke
præsenteret en fuldstændig analyse af, hvilke konsekvenser det har for færdiggørelsen
Ovenstående bekræfter Banedanmark i, at Alstoms plan for IT-leverancer er forbundet med signifi-
kante risici, og at Banedanmarks vurdering af, at planen har et højt risikoniveau, er korrekt, og at
risikoen endda fortsat må betegnes som værende stigende. Den overordnede status på projektet er
på den baggrund fortsat rød.
Som rapporteret tidligere har en tredjepart identificeret en række forbedringstiltag, som Alstom er
ved at implementere. Dette arbejde monitoreres af tredjeparten, som har meldt, at der er fremdrift
med arbejdet. Alstom og Banedanmark er i gang med at vurdere behovet for yderligere opfølgning.
S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af den sidste strækning i
september 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de afslut-
tende leverancer ibrugtaget, og der udestår nu kun den formelle afslutning af projektet, også kaldet
Project Closure. Project Closure forventes afsluttet i 1. kvartal 2025.
Rebudgettering
Programmets fulde projektbevilling forventes anvendt. Reserven er udmøntet og forudsætningen
for en række budgetposter er ændret i et omfang, så en ny gennemgang af totaløkonomien har
været nødvendig. Den eksterne kvalitetssikring af den rebudgettering af programbudgettet, som
er gennemført i 2024, forventes afsluttet i 1. kvartal 2025. Banedanmark bliver mødt med meget
store krav fra leverandørerne. Således indgår rebudgetteringen i de kommercielt fortrolige for-
handlinger med leverandørerne.
Side
4
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0005.png
Rapport -
Signalprogrammet
2
Introduktion til Signalprogrammet
Den 15. november 2017 tilsluttede forligskredsen bag Signalprogrammet (forligskredsen bag aftalerne
om en grøn transportpolitik: V, LA, K, S, DF, RV, SF) sig Banedanmarks anbefaling om at følge den revi-
derede udrulningsstrategi for fjernbanen. Baggrunden for denne udrulningsstrategi er særligt udfor-
dringerne som følge af afhængigheden mellem udrulningen af Signalprogrammet, elektrificeringen af
jernbanenettet (Elektrificeringsprogrammet) og hensynet til, at DSB’s nye el-tog,
skal kunne køre, når
de er klar til at blive idriftsat (Fremtidens Tog). Jævnfør Banedanmarks strategi skal udrulning af nyt
signalsystem og elektrificering således ske på en måde, så Fremtidens Tog kan tilgå Aarhus H og Aal-
borg station i 2026. De indbyrdes afhængigheder kan beskrives således:
Når der etableres nye signaler, er det kun tog, der er udrustet med ny signalteknologi, der kan
køre på strækningen.
De gamle signaler kan ikke tåle kørestrømmen fra et elektrificeret banenet, medmindre de er
immuniseret (beskyttet mod påvirkning fra el-ledningerne).
De nye el-tog kan køre på såvel gamle som nye signaler.
Signalprogrammet omfatter også en totaludskiftning af signalsystemet på S-banen, hvor den sidste
strækning overgik til nyt signalsystem i september 2022.
2.1 Metode
I rapporten gives der rød-gul-grøn-vurderinger af fremdriften, dels overordnet på det samlede projekt
(dvs. om projektet kan gennemføres inden for rammerne af Banedanmarks Anlægsplan og jf. den kri-
tiske vej), dels på de enkelte udrulningsstrækninger/togtyper, hvor arbejde er igangsat.
Vurderingen af den overordnede status for projektet er således en vurdering af, om den kritiske vej
følges. Det betyder også, at fremdriften med leverancer, som består af en række på hinanden føl-
gende leverancer, vurderes ud fra, om Banedanmark mener, at fremdriften med de første leverancer er
tilstrækkelig god, eller om der kan være tilfælde, hvor en kaskadeeffekt kan risikere at hæmme frem-
driften med senere leverancer.
Der kan være tilfælde, hvor der endnu ikke er et estimat for gennemførelsen af milepælen. I disse til-
fælde markeres milepælen ud fra Banedanmarks umiddelbare vurdering: grøn, hvis denne forventes
gennemført uden problemer; gul, hvis der forventes udfordringer.
Fremdriften er udfordret
og der er evt. opstået
forsinkelser med den
konkrete (eller relaterede
leverancer) uden virkning
på ibrugtagningsdatoen
Fremdriften er ikke som
planlagt med den
konkrete (eller relaterede
leverancer), hvilket
indvirker på
ibrugtagningsdatoen
Fremdriften følger planen
og er tilfredsstillende
Side
5
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0006.png
Rapport -
Signalprogrammet
3
Udrulningskort
Side
6
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0007.png
Rapport -
Signalprogrammet
Side
7
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0008.png
Rapport -
Signalprogrammet
4
Programrisici
Signalprogrammets Risk Board identificerer løbende programrisici, som kan påvirke hele eller dele af
programmet. Programrisiciene og de mitigerende handlinger evalueres og håndteres løbende på Sig-
nalprogrammets Risk Board-møder. Signalprogrammet arbejder således systematisk med de risici,
som kan påvirke udrulningen af de nye signalsystemer.
Programrisici er kendetegnet ved at have en tværgående effekt på hele eller større dele af Signalpro-
grammet. Mitigerende handlinger vil ofte involvere samarbejde og initiativer med interessenter uden-
for Signalprogrammet, f.eks. fra andre dele af Banedanmarks organisation.
Rapportering af programrisici og mitigerende handlinger tjener som grundlag for at skabe en fælles
forståelse for risiciene, og hvorledes disse kan nedbringes på baggrund af initiativer, bl.a. i samarbej-
det internt i Banedanmark. Risiciene er i flere tilfælde også grundlæggende og forventelige risici for-
bundet med udrulning af et program i en størrelsesorden som Signalprogrammet. Arbejdet med pro-
gramrisici og rapporteringen heraf skal sikre relevant fokus og håndtering, og stillingtagen til, om, i
hvor høj grad og med hvilken indsats det er muligt at mitigere risiciene. De mitigerende handlinger
rapporteres ikke i denne rapport. Det skal bemærkes, at der gennem mitigerende handlinger kontinu-
erligt arbejdes på at nedbringe de enkelte risici.
Risiciene er klassificeret som høj (rød), middel (gul) eller ubetydelig (grøn) ud fra en samlet kvalitativ
vurdering af sandsynligheden og konsekvensen for en risikos indvirkning på Banedanmarks Anlægs-
plan. Programrisici rapporteres kun, når de vurderes røde eller gule, og er kendetegnet ved at have en
tværgående effekt på hele eller større dele af Signalprogrammet.
Programrisiciene inddeles overordnet i følgende fire kategorier: Risici relateret til 1) myndighedskrav,
2) ressourcer, 3) projekter på og vedligehold af ERTMS/CBTC-strækninger og 4) IT og data.
Det seneste Risk Board blev afholdt den 15. januar,
og risikoen vedr. vedligeholdelsesarbejder på
strækninger, hvor ETCS er under udrulning er blevet nedskrevet til ubetydelig (grøn), hvorfor den vil
udgå fra rapporteringen fra og med næste måned. På de resterende fem risici er der kun mindre
opdateringer til de enkelte risici, som alle vurderes at have det samme risikoniveau, som sidst. Særligt
risiciene forbundet med Alstoms evne til at levere som forudsat i udrulningsplanen for Østdanmark
samt til at levere den fulde TMS-leverance følges tæt.
Der rapporteres fortsat i alt seks programrisici.
Programrisici opdelt efter de ovenfornævnte kategorier:
Kategori
Myndighedskrav
Risiko
-niveau
Risiko
-
Alstoms evne til at levere som forudsat i udrulningsplanen
for Østdanmark
Ressourcer
Mangel på uddannede trafikledere pga. simulatorkapacitet
Side
8
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0009.png
Rapport -
Signalprogrammet
Projekter på- og
vedligehold af
ERTMS/CBTC-stræk-
ninger
Vedligeholdelsesarbejder på strækninger, hvor ETCS er un-
der udrulning
Fornyelses- og anlægsprojekter på strækninger, hvor
ETCS/CBTC er taget i brug
Testsystem for ibrugtagne signalprogramstrækninger
Alstoms evne til at levere den fulde TMS-leverance som for-
udsat i planen
IT og data
Side
9
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0010.png
Rapport -
Signalprogrammet
5
Projektstatus
5.1 Fjernbane ombordudrustning
Der er udrustet i alt 287 tog, heraf er 282 godkendt til drift på level 2 (ERTMS-strækninger).
Aktuel status på udrustning og godkendelse af tog, lokomotiver og arbejdskørertøjer
321
287
3
2
Tog i alt
Udrustede tog
Tog udrustet. Ansøgningsproces om ibrugtagningstilladelse er i gang.
Udrustet, sat i drift med enten rammegodkendelse eller APOM til level 0 (ATC-stræk-
ning). Ansøgning om APOM til level 2 er i proces.
Udrustet, sat i drift og modtaget APOM til level 2.
34
Tog mangler at blive udrustet
282
Af passagerflåden udestår udelukkende udrustning af DSB’s IC3 Indusi og Lokaltogs Lint41.
Projektet arbejder fortsat sammen med jernbanevirksomhederne på at sikre, at de nødvendige
baselineopgraderinger af allerede udrustede tog sker så snart som muligt. Opgraderingerne ved-
rører kendte, ikke-sikkerhedskritiske, systematiske fejl og forventes at forbedre punktligheden.
Project Closure betegner Onboardprojektets færdiggørelse og udføres i overensstemmelse med
de rammer, der er fastsat i kontrakten med Alstom.
Projektet arbejder løbende med aktiviteter i
forbindelse med Project Closure og identificerer, hvilke aktiviteter, som skal gennemføres inden
projektet lukkes. Projektet arbejder i to spor, et spor omhandlende kontraktens afslutning og et
spor omhandlende lukning af udeståender, samt overdragelse af drift til andre dele af Banedan-
mark og jernbanevirksomhederne.
Kritisk vej og fremdrift
Ombordudrustningsprojektets kritiske vej følger infrastrukturen og er dermed knyttet til, hvornår
de enkelte togtyper skal være klar til drift på de enkelte strækninger.
Projektets kritiske vej fremgår af proceslinjen herunder. Farvemarkeringen indikerer, om det er
forventningen, at milepælene nås til den forudsatte tid, men er ikke et udtryk for en risikovurde-
ring. Milepælene og eventuelle afvigelser for de enkelte togtyper fremgår af gennemgangen i
det efterfølgende afsnit. Den kritiske vej er tilpasset, at ombordudrustningsprojektet skal lukke i
sommeren 2025. Al udrustningsaktivitet skal således være afsluttet der. Den sidste milepæl er
markeret gul, da de sidste af Lokaltogs Lint41 togsæt vil være udrustet efter den planlagte pro-
jektafslutning.
Side
10
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0011.png
Rapport -
Signalprogrammet
Januar 2021
Ultimo 2021
Primo 2023
Ultimo 2023
Sommer 2025
(Projekt-
nedlukning)
Behov:
Milepæl i
Trafikplan:
43 Arriva Lint41 til
Struer-Holstebro
(OKT20)
46 IC3
(JUN21)
Behov:
Minimum til ibrugtagning
af København-Ringsted:
72 IC3
Gennemført
MAR23
12 ABs og 24 IR4
Milepæl i Trafikplan:
Behov: 92 IC3 (dvs.
inklusive 13 Indusi) til
21 ABs
brug på Aarhus-Fredericia
• √
44 IR4 til K24
4. kvt. 2025
Behov:
6 Lokaltog IC2 til
Behov: 25 Lokaltog Lint41
Nykøbing F. (DEC23)
til Kystbanen (ibrugtages
senest 2033, men skal
færdiggøres, så
ombordudrustnings-
projektet kan lukkes
medio 2025)
Klar
DSB IC3 Indusi
JUN25
Buffer
Behov
JUN25
10-20%
1-2 mdr.
(JUN25)
Serieudrustningen er påbegyndt, og i alt er tre tog nu udrustet, og to godkendt. Som tidligere
rapporteret er Banedanmark, efter DSB’s ønske, i dialog med Alstom om udskydelse af udrustnin-
gen af de sidste fire tog (ud af de 13) til et senere tidspunkt i 2025. De ni tog forventes fortsat
færdigudrustet til juni.
Klar
Lokaltog Lint41
(anden serie på 25 tog)
SEP25
Buffer
Behov
Medio 2025
10-20%
1-2 mdr.
(SEP25
Serieudrustningen pågår, og i alt er seks tog nu udrustet og fem er godkendt. Togene forventes
fortsat klar til september 2025, og dermed efter den planlagte projektafslutning. Banedanmark
arbejder på at finde løsninger, som kan nedbringe omkostningerne herved.
Togene skal være klar til at kunne sættes i drift på Kystbanen mellem Snekkersten og Helsingør
senest i 2033.
Banedanmarks arbejdskøretøjer
I alt er 23 arbejdskøretøjer ud af 28 udrustet og godkendt til drift.
-
5.2 Fjernbane Vest
Der er i alt ibrugtaget seks strækninger vest for Lillebælt med ERTMS, som udgør mere end 750
km jernbane. Senest blev ibrugtagningen af Aarhus (ekskl.)
Aalborg Lufthavn (RO1N) afsluttet i
oktober 2024. Dette er et led i at kunne indsætte eltog på den jyske hovedstrækning fra ultimo
2026. Samtidig blev der indført et togkontrolsystem på strækningen fra Hobro og nordpå. Den
Side
11
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0012.png
Rapport -
Signalprogrammet
næste strækning, der efter planen bliver ibrugtaget, er Esbjerg-(Lunderskov) og Bramming-(Tøn-
der) (RO2/11) fra marts til april 2025.
Fremdriften følger fortsat projektets kritiske vej, hvorfor status for projektet er vurderet grøn. I
december 2024 underskrev Banedanmark og Hitachi-Strukton en aftale som sikrer den nuvæ-
rende udrulningsplan. Planen for de resterende strækninger er dog presset, og der er brug for en
høj grad af koordinering med naboprojekter, hvilket også er afspejlet i risikobillederne. Ifm. udrul-
ningen af en softwareopdatering i sommeren 2024 sås fejl, som har påvirket driften og punktlig-
heden negativt. En række fejlrettelser har allerede forbedret situationen, og Banedanmark evalue-
rer sammen med leverandøren, hvorledes lignende problemstillinger kan undgås ved fremtidige
udrulninger.
Kritisk vej og fremdrift
Den kritiske vej i Vestdanmark følger strategien beskrevet i Anlægsplanen. Den første strækning i
Jylland, (Frederikshavn)-Lindholm, blev ibrugtaget i efteråret 2018, og i 2023 fulgte den sidste
strækning i Midt- og Vestjylland. Den næste store milepæl for udrulningen i Vestdanmark er der-
for hovedstrækningen, (Fredericia)-Aarhus-Aalborg. I oktober 2024 blev den første del af denne
strækning fra Aarhus til Aalborg Lufthavn ibrugtaget. Implementering af nyt signalsystem her er
et led i at sikre, at fremtidens elektriske tog kan indsættes fra ultimo 2026. Andre strækninger i
Vest- og Sydjylland er ikke kritiske for den samlede udrulningsstrategi og forventes alle at være
gennemført i 2027. Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vur-
derer, om systemet har en kvalitet, som er tilstrækkeligt god til, at Signalprogrammets udrulning
kan fortsætte.
Vestprojektets kritiske vej fremgår af illustrationen nedenfor.
Ultimo 2018
1. kvt 2022
Start installation
Aarhus-Aalborg
(JAN22)
Ultimo 2024
Ibrugtagning af
(Aarhus)-Aalborg
Primo 2026
Ibrugtagning
Fredericia-Aarhus
(forudsætning for
elektrificering og
Fremtidens tog til
Aalborg ultimo 2026)
Lindholm-
Frederikshavn
(OKT18)
Ibrugtagning af
Ibrugtages
Esbjerg-(Lunderskov) og
Bramming-(Tønder) (RO2/11)
APR25
Buffer
-
Behov
K25
Som rapporteret sidst har leverandøren leveret en konsolideret plan, som projektet følger. Den
reviderede plan blev aftalt mellem leverandøren og Banedanmark i december 2024. Det er fortsat
en stram plan henimod ibrugtagning, og især safety-aktiviteterne er presset, men ibrugtagning
forventes fortsat at ske som forudsat i marts-april 2025.
Det er en forudsætning for ibrugtagningen, at leverandøren kan dokumentere og demonstrere,
at systemet er fuldt stabiliseret efter ibrugtagningen af den seneste softwareopdatering i som-
meren 2024. På nuværende tidspunkt er det forventningen at ibrugtagningen af strækningen
ikke vil påvirke systemet negativt.
Rapporteringen er fra og med denne rapport overgået til metoden for leverancer, der er i ibrug-
tagningsfasen, hvorfor risikovurderingen er udgået. Ibrugtagningsforummet mødtes d. 18.
Side
12
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0013.png
Rapport -
Signalprogrammet
december 2024, hvor der var opbakning til rettidig ibrugtagning. Det næste møde vil blive af-
holdt d. 30. januar.
De næste store nøgleleverancer frem mod ibrugtagning kan følges i nedenstående skema. Den
første store leverance er leverandørens sikkerhedsrapport som forventes modtaget i uge 6.
Leverance
Ejer
Leverandør
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
Uge
6
9
12
12
FEB
FEB
MAR
MAR
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer sikkerhedsrapport
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagningsstart
Ibrugtages
(Fredericia)
Aarhus (RO1syd)
Primo 2026
Buffer
-
Behov
Primo 2026
40-60 %
5-6 mdr.
(primo
2026)
Fremdriften følger den konsoliderede plan, som blev aftalt mellem leverandøren og Banedanmark
i december 2024. Installationsarbejdet på Aarhus H begyndte i januar 2025 og arbejdet skrider
planmæssigt frem.
Risikoniveauet vurderes fortsat højt med 40-60% sandsynlighed for en forsinkelse på 5-6 måneder
målt mod ibrugtagning primo 2026. Den høje vurdering er grundet de sene ændringer til sporlay-
outet fra Aarhus H-projektet. De sene ændringer i sporlayoutet betyder i praksis, at Signalpro-
grammets leverandør skal se om de inden for planen kan inkorporere ændringerne, selvom deres
design er låst. Det betyder samtidig, at arbejdet med datapakken og tests kan blive forsinket eller
sat på pause indtil en løsning er fundet. Dette ville skubbe til resten af planen, og kan risikere at
resultere i, at Aarhus H og selve strækningen ikke kan blive ibrugtaget primo 2026, som planlagt.
Der er fortsat dialog med leverandøren om muligheden for at mitigere forsinkelsen, men det er
ikke nogen nem opgave.
Ibrugtages
Buffer
6 mdr.
Behov
1. halvår
2027
Fredericia-(Middelfart)-Padborg og
(Tinglev)-Sønderborg (RO3/10)
1. kvt. 2027
Med den konsoliderede plan, som blev aftalt med leverandøren i december 2024, er udrulnings-
planen blevet opdateret. Det betyder, at installationen nu forventes færdig i december 2025 (mod
januar 2025 sidst). Fremdriften følger planen. Der er stor opmærksomhed på de naboprojekter,
som arbejder på strækningen samtidig med Signalprogrammet, idet der altid er en vis risiko for-
bundet hermed.
Risikoniveauet vurderes fortsat middel med 20-40% sandsynlighed for en forsinkelse på 3-4 må-
neder målt mod ibrugtagning i 1. kvartal 2027, da der er risiko for at et naboprojekt kan påvirke
installationsplanen, samt ændre designgrundlaget.
Tidsplanen i Trafikplanen, som normerer koordineringen mellem udrulning af Signalprogrammet
og hensynet til trafikafviklingen, er koordineret med Signalprogrammets produktionsplan for
20-40%
3-4 mdr.
(1. kvt.
2027)
Side
13
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0014.png
Rapport -
Signalprogrammet
strækningen Padborg
Fredericia således, at ibrugtagning kan forudsættes at ske til ultimo april
2027.
5.3 Fjernbane Øst
Fire strækninger i Østdanmark kører på det nye signalsystem. Senest overgik strækningen (Kø-
benhavn)-(Ringsted) (RO1) til ERTMS i april 2023. Dermed er mere end 160 km jernbane i alt
overgået til det nye signalsystem i Østdanmark. Den næste strækning, som efter planen overgår
til ERTMS, er Svendborgbanen i efteråret 2026. På kort sigt skal Alstom allerede i marts 2025 im-
plementere leverancen kaldet RO1 step 2 (udestående leverancer fra ibrugtagningen af RO1).
Alstom har fortsat ikke leveret en plan for IT-leverancerne, som afspejler de forsinkelser, der er
kommet på baggrund af forsinkelsen af RO1 step 2 (udestående leverancer fra ibrugtagningen af
strækningen (København)-(Ringsted)
Banedanmark har i Anlægsplanen indarbejdet en buffer på to år, og den gør, at det fortsat er Ba-
nedanmarks vurdering, at den samlede udrulning i Østdanmark kan færdiggøres inden for An-
lægsplanens forudsatte tidsramme i 2033. Derfor er den overordnede projektstatus fastholdt
grøn.
Kritisk vej og fremdrift
Østprojektets kritiske vej følger af den strategi, der er fremsat i Anlægsplanen og er visualiseret
af proceslinjen herunder. Fokus har været på at ibrugtage teststrækningerne Roskilde-Køge-
Næstved, hvilket skete ad to omgange i hhv. 2019 og 2021 (udgået fra overblikket). Derefter er
strækningerne Mogenstrup-Nykøbing F. efterfulgt af (København)-(Ringsted) blevet prioriteret.
Den kritiske vej nedenfor viser det fokus, der nu er på at understøtte, at Femernforbindelsen kan
åbne planmæssigt (2029). Således er strækningen (Ringsted) - Mogenstrup samt den nye Stor-
strømsbro forudsat ibrugtaget med nyt signalsystem 2026 hhv. 2027, og dobbeltsporet fra Nykø-
bing F. til Holeby i 2027. Herefter skal nyt signalsystem være ibrugtaget, så kapacitetsudvidelsen
omkring Ringsted kan sikres ved udgangen af 2030.
Generelt gælder det, at Banedanmark forud for hver enkelt ibrugtagning vurderer, om systemet
har en kvalitet, som er tilstrækkelig god til, at Signalprogrammets udrulning kan fortsætte.
December 2021
Ibrugtagning af
Mogenstrup-Rødby.
(Forudsætning for
elektrificering af
strækning samt
indsætte eltog til
Nykøbing F.)
April 2023
2. halvår 2026
1. halvår 2027
2. halvår 2027
2. halvår 2030
Ibrugtagning af
(København)-
(Ringsted)
Ibrugtagning af
Ibrugtagning af ny
Ibrugtagning af
Roskilde-Ringsted-
(Ringsted) -
Storstrømsbro
Nykøbing F vest-
(Korsør) ibrugtaget
Mogenstrup
Holeby
(Forudsætning for
(Forudsætning for
(Forudsætning for
Kapacitetsudvidelse
åbning af
åbning af
n Ringsted, KURI)
Femernforbindelsen)
Femernforbindelsen)
Ud over de konkrete ibrugtagninger af det nye signalsystem på de enkelte strækninger, er der
også en kritisk vej vedrørende de trafikstyringsleverancer, som skal implementeres for, at udrul-
ningen kan fortsætte som forudsat i udrulningsplanen. Leverancerne indgår i TMS leverancespor
Side
14
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0015.png
Rapport -
Signalprogrammet
1. De resterende tre leverancespor følges i kapitlet om IT-leverancer til fjernbanen. I nærværende
kapitel følges tre milepæle, som skitseret i overblikket nedenfor.
Statusoverblik: TMS leverancespor 1
1. halvår 2025
Ibrugtagning af resterende
basisfunktionalitet til trafikstyring
(kaldet RO1 Step 2)
2027
Ibrugtagning af tunnelfunktionalitet
til at kunne ibrugtage
Øresundsforbindelsen (RO4)
2028
Ibrugtagning af funktionalitet til
ibrugtagning af store stationer
(København, Ringsted, Roskilde)
Afsnittet, som giver et overblik over status for aktive strækninger, vil blive udbygget for at kunne
følge disse leverancer. Status på den første milepæl er fortsat gul, da den nye plan fra Alstom er
presset (se afsnittet om RO1 step 2 for yderligere detaljer). Det er fortsat vurderingen, at status
på den næste leverance (tunnelfunktionalitet) er grøn, da ibrugtagning
som rapporteret tidli-
gere
er flyttet fra efteråret 2026 til foråret 2027. Den sidste leverance er grå indtil Banedanmark
får et fyldestgørende overblik fra Alstom over den samlede plan for IT-leverancerne givet forsin-
kelsen af de næstkommende leverancer.
Ibrugtages
Udestående leverancer fra RO1
(RO1 Step 2)
Marts 2025
Buffer
Behov
Fremdriften er udfordret af, at Alstom har indleveret deres sikkerhedsarbejde for sent, hvilket be-
tyder, at Banedanmark og assessoren har mindre sagsbehandlingstid end forudsat, hvilket er re-
flekteret i tabellen. Der arbejdes dog hårdt på at gennemføre sikkerhedsarbejdet på den forkor-
tede tid.
Ibrugtagningsforummet mødtes d. 17. januar, hvor der fortsat blev givet opbakning til ibrugtag-
ning i uge 9, Nedenfor fremgår den sædvanlige tabel over nøgleleverancer og -aktiviteter frem
mod ibrugtagning.
Leverance
APR
NOV
NOV
DEC
FEB
FEB
MAR
Afslutning på første runde fejlrettelser
BDK’s sikkerhedsassessor leverer sikkerhedsrapport
(GASC)
Den afsluttende Factory Acceptance Test (FAT)
Leverandørens sikkerhedsassessor leverer
sikkerhedsrapport (SASC)
Anmodning om ibrugtagningstilladelse
Udstedelse af ibrugtagningstilladelsen
Ibrugtagningsstart
Ejer
Leverandøren
BDK
Leverandøren
Leverandøren
BDK
Trafikstyrelsen
BDK
9
9
Uge
Gennemført u. 9
46
Gennemført u. 50
Gennemført u. 48
50
Gennemført u. 51
6
-
Ibrugtages
(Roskilde)-Holbæk-Kalundborg
(RO8)
Genplan-
lægges
Buffer
-
Behov
Tidligst K28
Alstom har, bortset fra arbejdet med nogle få overkørsler, afsluttet de aktiviteter, som er mulige
på nuværende tidspunkt, idet strækningen først ibrugtages senere. Banedanmark forventer at
Side
15
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0016.png
Rapport -
Signalprogrammet
færdiggøre en kommerciel aftale i marts, hvorved Alstom kan få accept af leverancen. Der vil i
den forbindelse blive udfærdiget en mangelliste. Da leverancen er i en tilstand, hvor der kan gi-
ves accept, vil rapporteringen udgå fra næste måned og først blive genoptaget tættere på det
tidspunkt, hvor strækningen skal ibrugtages.
Det er forudsat i den gældende Trafikplan, at strækningen
tidligst
kan overgå til ERTMS ved K28.
Ibrugtages
(København)-(Peberholm)
(RO4)
APR27
Buffer
-
Behov
1. halvår 2027
20-40-%
3-4 mdr.
(APR 2027)
Installationsarbejdet fortsætter og følger den aftalte plan. Fremdriften er dog fortsat udfordret af
samarbejdet med Øresundsbrokonsortiet (ØSB), da Banedanmark endnu ikke har set effekterne
af ØSB’s ledelsesbeslutninger på projektniveau.
Derudover har Alstom meldt, at de har udfordringer med deres underleverandør af visse kompo-
nenter (tekniske hytter). Banedanmark er i dialog med Alstom og overvåger nøje udviklingen.
Grundet de fortsatte manglende leverancer fra ØSB samt udfordringen med Alstoms leverancer,
er risikoniveauet opskrevet fra ubetydeligt til middel. Der er nu 20-40% sandsynlighed for 3-4
måneders forsinkelse målt mod ibrugtagning i april 2027.
Ibrugtages
(Odense)-Svendborg (RO10)
OKT26
Buffer
-
Behov
ULT26
10-20%
<1 måned
(OKT 26)
Der har været en række ikke-kritiske ændringer til migrationsplanen, som dog ikke påvirker pro-
grammilepælene, og fremdriften følger fortsat planen mod ibrugtagning i oktober 2026.
5.4 IT-leverancer til trafikstyring og planlægning af
fjernbaneinfrastrukturen
Med den reviderede plan skal IT-leverancerne være implementeret ved udgangen af 2029. Al-
stom har leveret en ny plan for RO1 step 2 med ibrugtagning i marts 2025. En del af RO1 step 2
kommer med funktionalitet, som skal bruges til de næste IT-leverancer, og en del af de samme
ressourcer hos Alstom skal arbejde med flere af leverancerne. Alstom har meldt, at det har resul-
teret i forsinkelse af de næstkommende leverancer (som beskrevet i Øst-kapitlet), men Alstom
har endnu ikke præsenteret en fuldstændig analyse af, hvilke konsekvenser det har for færdiggø-
relsen
Ovenstående bekræfter Banedanmark i, at Alstoms plan for IT-leverancer er forbundet med signi-
fikante risici, og at Banedanmarks vurdering af, at planen har et højt risikoniveau, er korrekt, og
at risikoen endda må fortsat betegnes som værende stigende. Den overordnede status på pro-
jektet er på den baggrund fortsat rød.
Som rapporteret tidligere har en tredjepart identificeret en række forbedringstiltag, som Alstom
er ved at implementere. Dette arbejde monitoreres af tredjeparten, som har meldt, at der er
Side
16
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0017.png
Rapport -
Signalprogrammet
fremdrift med arbejdet. Alstom og Banedanmark er i gang med at vurdere behovet for yderligere
opfølgning.
Kritisk vej og fremdrift
Med den reviderede plan leveres IT-funktionaliteterne til understøttelse af trafikplanlægning og -
styring i fire spor med hver deres kritiske vej. Aktiviteter og leverancer i de enkelte spor kan have
tidsmæssige sammenfald. Vi følger i rapporten fremdriften med sporene:
1.
Leverancer der skal implementeres for, at udrulningen af det nye signalsystem kan fort-
sætte, som forudsat i udrulningsplanen for Østdanmark (følges i kapitlet om Østdan-
mark)
Leverancer, der skal implementeres for at øge automatiseringen i Banedanmarks trafik-
planlægning og -styring
Leverancer, som er en forudsætning for, at datastyrede beslutningsstøttesystemer kan
ibrugtages
Leverancer knyttet til operationelt IT
2.
3.
4.
Med den reviderede plan fra Alstom vil alle leverancer være implementeret ved udgangen af
2029. Leverancerne i spor 1 følges i kapitlet om udrulningen i Østdanmark. De øvrige tre spor
følges i dette kapitel.
Ibrugtages
Spor 2: Leverancer, der skal
implementeres for at øge au-
tomatiseringen i Banedan-
marks trafikplanlægning og -
styring
Ultimo 2027
Buffer
-
Behov
Ultimo 2027
Der er fire store leverancer i leverancespor 2:
Ibrugtagning af automatik til kapacitets-anvendelse
(som en del af RO1 Step 2), Implementering af integreret trafikdisponering, Ibrugtagning af integre-
ret sporspærringsplanlægning
og
Implementering af Vest i den integrerede løsning.
Det er stadig
usikkert, hvilke konsekvenser forsinkelsen af RO1 step 2 har på delleverancerne i spor 2, hvorfor
de fortsat er i grå.
RO1 Step 2 indeholder ikke alene basisfunktionalitet, men også funktionalitet, som er med til at
øge automatiseringen i Banedanmarks arbejdsgange, herunder etableres også forudsætningen
for, at systemet kan integreres med løsningen i Vestdanmark. Den første og sidste leverance
ovenfor hænger således sammen, hvorimod de øvrige leverancer er selvstændige.
Side
17
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
2983241_0018.png
Rapport -
Signalprogrammet
Ibrugtages
Spor 3: Leverancer som er en
forudsætning for, at datastyrede
beslutningsstøttesystemer kan
ibrugtages
Ultimo
2029
Buffer
-
Behov
Ultimo 2029
Dette spor udmønter sig
modsat de to andre spor
i én samlet ibrugtagning. Den kritiske vej
følger således
udviklingen
af funktioner henimod ibrugtagning i 2029.
Designfasen vil efter planen blive igangsat i 3. kvartal 2025, men Banedanmark følger tæt op, og
vil ved udgangen af 2025 kunne vurdere, om Alstoms fremdrift understøtter planen, hvorfor mi-
lepælene fortsat er grå.
Ibrugtages
Spor 4: Leverancer knyttet til ope-
rationelt IT
Forventelig 2026
Buffer
-
Behov
Forventelig 2026
Der er 4 store leverancer i leverancespor 4:
Ibrugtagning af Data warehouse m. trafikplanlæg-
ningsdata (som en del af RO1 Step 2), Ibrugtagning af topologi-database, Ibrugtagning af Data
warehouse m. trafikstyringsdata (Østdanmark)
og
Ibrugtagning af Data warehouse m. trafiksty-
ringsdata (Vestdanmark).
Den første leverance leveres som en del af RO1 Step 2. Det er stadig
usikkert, hvilke konsekvenser forsinkelsen af RO1 step 2 har på delleverancerne i spor 4, hvorfor
de fortsat er i grå. Leverancen er landsdækkende, og understøtter således data i både Øst- og
Vestdanmark. Den anden leverance, topologidatabasen, er uafhængig af de andre leverancer.
5.5 S-bane
Det nye signalsystem er fuldt udrullet på S-banen med ibrugtagningen af den sidste strækning i
september 2022, og alle leverancer på den kritiske vej er dermed afsluttet. I maj 2023 blev de af-
sluttende leverancer ibrugtaget, og der udestår nu den formelle afslutning af projektet, også kal-
det Project Closure. Project Closure forventes i 1. kvartal 2025.
Kritisk vej og fremdrift
Proceslinjen herunder afspejler udrulningsplanen fra efteråret 2019.
December 2021
(januar 2022)
RO Center: Nordhavn-
Carlsberg/ Sydhavn
Januar 2021
RO Nord: Farum-
Nordhavn, Hellerup-
Nordhavn og Ringbanen
Juni 2021
Teknisk løsning af glatte
skinner
Sept. 2022
RO Syd: Sydhavn-Køge
og Carlsberg-
Frederikssund/ Høje
Taastrup
SEP22
JAN21
JUN21
JAN22
Side
18
af
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 152: Banedanmarks statusrapport for Signaprogrammet december 2024 - januar 2025, fra transportministeren
Rapport -
Signalprogrammet
Signalprogrammet
Statusrapport december-januar 2025
Banedanmark
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Side
19
af
19