Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 15
Offentligt
Danske transportaktører: Afskaffelse af krav om
varebilstilladelser kompromitterer sikkerhed og
bæredygtig forretningsdrift
I sin iver på at finde administrative besparelser i Transportministeriet, er regeringen ved at sende
transportbranchen tilbage til en tid, hvor socialt bedrageri, illegal arbejdskraft og sort arbejde var
udbredt, lyder det i et samlet opråb fra flere danske transportaktører.
Som led i SVM-regeringens finansforslag, der blandt andet indebærer en besparelse på 1.000 årsværk
i centraladministrationen, lægger regeringen op til at afskaffe kravene om varebilstilladelser i
varebilssektoren.
Kravene blev ellers indført tilbage i 2019, efter en række sager med omfattende svindel, socialt
bedrageri, illegal arbejdskraft og sort arbejde havde rystet transportsektoren og gjorde det umuligt
for ordentlige selskaber at konkurrere på lige vilkår med virksomheder, der ser stort på reglerne.
Med kravet om varebilstilladelser og uddannelse af chauffører har der været et væsentligt bedre
grundlag for ordentlige forhold i branchen.
Nu agter regeringen imidlertid igen at åbne døren på klem for disse lyssky forretninger med den
begrundelse, at der skal findes besparelser i centraladministrationens embedsværk. Det er
simpelthen en ommer.
En samling af de største danske transportører ønsker sig ikke tilbage til de lovløse tilstande, der
herskede før 2019, og som i 2010 fik daværende skatteminister, Troels Lund Poulsen, til at udtale efter
en aktion fra SKAT, der konstaterede stribevis af lovbrud på varebilsområdet, at «det ligner nærmest
et forbryderkatalog med både socialt bedrageri, illegal arbejdskraft og sort arbejde».
Vi frygter, at det igen skal være vores dagligdag.
Det kræver mere end et kørekort at køre varebil
Vi anerkender ønsket om at reducere unødvendigt bureaukrati, men at fjerne varebilstilladelserne er
den forkerte vej at gå.
«Hvis nogen vil lave bedrageri, så er det jo ligegyldigt, hvilke regler vi har,» udtalte transportminister
Thomas Danielsen til MobilityWatch i sidste uge.
Hvis det er den tankegang, regeringen bruger til at træffe beslutninger, så lad os i samme omgang
afskaffe alle øvrige regler, vi som land har kæmpet for at indføre og efterleve.
Love som færdsels- og arbejdsmiljøloven eksisterede også før 2019, men forhindrede ikke de
problemer, som tilladelsen siden har løst.
Thomas Danielsen slår den forslåede afskaffelse af varebilstilladelserne hen med, at «vi har at gøre
med, at varer skal køres fra a til b på fremmed regning, og det har man altså et kørekort til. Man
behøver ikke have en varebilstilladelse eller en chauffør, der har været på skolebænken i adskillige
timer for at køre en varebil, fordi varerne stykvis vejer over 11 kilo.»
Men at køre varebil kræver mere end blot et kørekort. Det kræver uddannelse at forstå køretøjets
fysiske begrænsninger og sikre, at godset håndteres ansvarligt.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 15: Henvendelse af 11/10-24 vedrørende lovudkast om afskaffelse af varebilskravene, fra 3F, GLS, Bring og Danske Fragtmænd
Chaufførerne tilbringer størstedelen af deres arbejdsdag på de danske veje omgivet af bløde og hårde
medtrafikanter, som vi har et ansvar for kommer sikkert i skole, på arbejde og videre i livet.
At fjerne varebilstilladelserne vil føre os tilbage til en tid, hvor ufaglærte chauffører var en fare for
både sig selv og deres medtrafikanter.
Fokus bør være på afskaffelse af 11 kilo-reglen
I stedet for at afskaffe varebilstilladelserne bør regeringen rette fokus mod 11 kilo-reglen, der
undtager visse transportører fra bestemmelserne i godskørselsloven.
Denne undtagelse er en tåbelig regel, der skaber unødvendige huller i reguleringen, hvor aktører kan
omgås reglerne og slippe for omkostninger til vognmandskurset og uddannelse af chauffører baseret
på vægten per stykke gods.
Hvis vi virkelig ønsker at styrke transportbranchen, bør vi i stedet fjerne sådanne undtagelser og sikre,
at alle operatører spiller efter de samme regler – hvilket samtidigt vil lette arbejdet for politiet, som
tidligere har meldt om problemer med håndhævelse af reglen.
En ansvarlig transportsektor kræver reguleringer
Mens Danmark overvejer at afskaffe varebilstilladelser, indfører Norge en lignende ordning mod
social dumping, og Sverige har haft den i årtier.
Danmark bør ikke afskaffe regler, der har gjort os til et foregangsland og sikret fair konkurrence,
socialt bæredygtige løsninger og bedre arbejdsforhold.
Når det eneste reelle argument for afskaffelse af varebilstilladelserne er besparelser, må vi spørge:
Hvad er trafiksikkerhed, social ansvarlighed og bæredygtige forretninger værd?
Det nytter ikke at afbureaukratisere, når det fører til mere kriminalitet og social dumping.
Det går stik imod FN’s 8. verdensmål om at sikre anstændige jobs og arbejdsforhold.
Vi er glade for, at SF vil forhandle med ministeren om afskaffelsen og dermed støtter op om vores
bekymringer. Spørgsmålet er, hvad Socialdemokratiet vil?
De var også med til at vedtage kravene om varebilstilladelser i slutningen af 2010’erne. Mener
Socialdemokratiet, at der er noget, der nu har ændret?
Det skal være en fordel at drive forretning på ordentlig vis i Danmark.
Vi opfordrer derfor regeringen til at genoverveje, om afskaffelsen af varebilstilladelserne stemmer
overens med den fremtid vi ønsker for branchen i Danmark.
Lad os lære af vores fejl, ikke gentage dem.