Danske transportaktører: Afskaffelse af krav om
varebilstilladelser kompromitterer sikkerhed og
bæredygtig forretningsdrift
I sin iver på at finde administrative besparelser i Transportministeriet, er regeringen ved at sende
transportbranchen tilbage til en tid, hvor socialt bedrageri, illegal arbejdskraft og sort arbejde var
udbredt, lyder det i et samlet opråb fra flere danske transportaktører.
Som led i SVM-regeringens finansforslag, der blandt andet indebærer en besparelse på 1.000 årsværk
i centraladministrationen, lægger regeringen op til at afskaffe kravene om varebilstilladelser i
varebilssektoren.
Kravene blev ellers indført tilbage i 2019, efter en række sager med omfattende svindel, socialt
bedrageri, illegal arbejdskraft og sort arbejde havde rystet transportsektoren og gjorde det umuligt
for ordentlige selskaber at konkurrere på lige vilkår med virksomheder, der ser stort på reglerne.
Med kravet om varebilstilladelser og uddannelse af chauffører har der været et væsentligt bedre
grundlag for ordentlige forhold i branchen.
Nu agter regeringen imidlertid igen at åbne døren på klem for disse lyssky forretninger med den
begrundelse, at der skal findes besparelser i centraladministrationens embedsværk. Det er
simpelthen en ommer.
En samling af de største danske transportører ønsker sig ikke tilbage til de lovløse tilstande, der
herskede før 2019, og som i 2010 fik daværende skatteminister, Troels Lund Poulsen, til at udtale efter
en aktion fra SKAT, der konstaterede stribevis af lovbrud på varebilsområdet, at «det ligner nærmest
et forbryderkatalog med både socialt bedrageri, illegal arbejdskraft og sort arbejde».
Vi frygter, at det igen skal være vores dagligdag.
Det kræver mere end et kørekort at køre varebil
Vi anerkender ønsket om at reducere unødvendigt bureaukrati, men at fjerne varebilstilladelserne er
den forkerte vej at gå.
«Hvis nogen vil lave bedrageri, så er det jo ligegyldigt, hvilke regler vi har,» udtalte transportminister
Thomas Danielsen til MobilityWatch i sidste uge.
Hvis det er den tankegang, regeringen bruger til at træffe beslutninger, så lad os i samme omgang
afskaffe alle øvrige regler, vi som land har kæmpet for at indføre og efterleve.
Love som færdsels- og arbejdsmiljøloven eksisterede også før 2019, men forhindrede ikke de
problemer, som tilladelsen siden har løst.
Thomas Danielsen slår den forslåede afskaffelse af varebilstilladelserne hen med, at «vi har at gøre
med, at varer skal køres fra a til b på fremmed regning, og det har man altså et kørekort til. Man
behøver ikke have en varebilstilladelse eller en chauffør, der har været på skolebænken i adskillige
timer for at køre en varebil, fordi varerne stykvis vejer over 11 kilo.»
Men at køre varebil kræver mere end blot et kørekort. Det kræver uddannelse at forstå køretøjets
fysiske begrænsninger og sikre, at godset håndteres ansvarligt.