Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 149
Offentligt
Til Folketingets Transportudvalg
Christiansborg via e-mail
Nykøbing Falster 24.02.2025
FORSLAG TIL ELEKTRIFICERING AF DEN STATSLIGE STRÆKNING ROSKILDE
KØGE (ØLBY)
Kære Transportudvalg.
Det er jo glædeligt at vi indenfor de kommende 2-3 år er færdig med at elektrificere den statslige
jernbaneinfrastruktur, jævnfør de politiske aftaler herom. Men jeg synes der er en mangel her øst for
Storebælt, som bør løses snarest muligt, og gerne inden Femern-forbindelsen er åbnet.
Det drejer sig specifikt om den manglende elektrificering af strækningen fra Roskilde station
(vestenden) til Ølby nord for Køge, nærmere lokaliseret ved det sporskifte, som forbinder Lille Syd
strækningen med Køge Nord station. Strækningen fra Køge Nord via Køge til Næstved er jo
elektrificeret og ibrugtaget i 2019. Hvorfor de manglende ca. 17 kilometer ikke er blevet
elektrificeret, kan jeg ikke finde en saglig begrundelse for, da den jo var med i den oprindelige
anlægslov fra 23. maj 1979
men det er jo også længe siden, og der er siden da lavet en ny
anlægslov om elektrificering.
Hvorfor synes jeg det er vigtigt at få elektrificeret de manglende ca. 17 kilometer? Det vil jeg
komme ind på efterfølgende:
a) DSB udfaser deres dieseltog løbende frem mod 2030, jeg ved godt at DSB ikke er den
aktuelle operatør på strækningen, men kan så ikke i akutte tilfælde benytte strækningen som
”omvejskørsel”, som de kan i dag.
b) Fremtidig betjening af Køge station med godstog hvor godstogsoperatørerne jo også løbende
udfaser diesellokomotiver i deres materielflåde
desuden har der for ikke så længe været
udvist fornyet interesse i at kunne betjene sporanlægget på et transportcenter nord for Køge,
nærmere bestemt i nærheden af Lille Skensved station.
c) Bør elektrificeres som led i en beredskabsmæssig sammenhæng. Strækningen Roskilde
Køge
Næstved kan fungere som en tredje korridor mellem Øresundsforbindelsen og
Femern-forbindelsen, ikke mindst set i lyset af den geopolitiske situation i Europa, og med
Sveriges indtræden i NATO, kan der forventes et øget fokus på at kunne anvende jernbanen
til større militære transporter gennem Danmark til Europa
jeg ved fra anden litteratur, at
netop Norge og Sverige står for et større indkøb / lejemål omhandlende levering af et større
antal godsvogne til transport af tungt militært materiel.
d) Banedanmark skal indenfor få år etablere en kapacitetsudvidelse ved og omkring Ringsted
station, som vil betyde en del store og langvarige sporspærringer for trafikken
ved at
kunne anvende Roskilde
Køge
Næstved til elektrisk drift hele vejen, vil det betyde store
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 149: Henvendelse af 24/2-25 vedrørende manglende elektrificering af statslig jernbaneinfrastruktur, Roskilde-Ølby, fra Tommy Frost, Nykøbing F
lettelser for DSB i afvikling af persontrafikken, især på Lille Syd til Næstved og Sydbanen
til Vordingborg og Nykøbing Falster.
Hvis en sådan elektrificering blandt andet kan begrundes med beredskabsmæssige forhold, så
må det være udbudsjuridisk muligt at kunne tildele ordren uden tidskrævende udbud til den
entreprenør, som er i gang med elektrificeringsprogrammet, og som har både medarbejdere,
maskiner og erfaring, kompetencer mv., ganske i stil med de forsvarsindkøb, Staten nu skal i
gang med.
Derfor skal man heller ikke bruge unødvendig tid til større, samfundsøkonomiske beregninger
på dette ”lille” projekt da det netop skal ses i en større, beredskabsmæssig sammenhæng for
samfundet.
Jeg håber at Transportudvalget vil drøfte min henvendelse direkte med Transportministeren
og/eller med den Forligskreds, som aftaler elektrificering mv.
Jeg forestiller mig, at, hvis der kunne blive truffet en politisk beslutning i løbet af 2025, så burde
den igangværende entreprenør kunne løse opgaven i 2028 efter færdiggørelsen af Roskilde
Kalundborg, samt Storstrømsbroen og Nykøbing Falster
Femern-forbindelsen. Så burde det
både kunne afbøde anlægsgenerne for kapacitetsudvidelsen ved og omkring Ringsted station, og
samtidig være klar som en tredje korridor ved ibrugtagning af Femern-forbindelsen.
Med venlig hilsen fra en pensioneret banechef
Tommy Frost
Havnepladsen 6B, 2. mf.
4800 Nykøbing Falster