Kære Thomas Danielsen.
Tak for dit brev (Journalnr 2025-471) til Danmarks Naturfredningsforening i Viborg og
HærvejsmotorvejNEJTAK den 17. februar 2025 vedr. løsningsmuligheder for en motorvej på
strækningen Løvel – Klode Mølle.
Jeg har følgende kommentarer:
1.
Udvidelse af hovedvej 13 er en ligeværdig løsning.
a.
De to motorvejsløsninger kom ind i infrastrukturaftalen i 2021. En udvidelse af hovedvej 13 (0+
løsning) kom ind i kommissoriet for Vejdirektoratets MKV-analyse. Det er alle vidende om.
b.
Årsagen til at 0+ løsningen kom ind i billedet er, at undertegnede oplyste daværende
transportminister Benny Engelbrecht om muligheden for en sådan løsning. Han svarede blandt
andet:
”Der er endnu ikke udarbejdet et kommissorium for den kommende VVM-undersøgelse,
men jeg deler jeres synspunkt om, at VVM-undersøgelsen også bør omfatte en såkaldt "0+
løsning", der belyser om det er muligt at opnå tilnærmelsesvis de samme gevinster ved
ombygning af det eksisterende vejnet. Jeg vil overlade det til Vejdirektoratet at finde den
konkrete udformning af en sådan "0+ løsning", når man er så langt med arbejdet, at der er et
fagligt grundlag for at beskrive en trafikalt og miljømæssigt realistisk "0+ løsning".
(Brev fra Benny Engelbrecht er vedhæftet).
Havde Benny Engelbrecht ment, at løsningen skulle med i kommissoriet blot som en reference
løsning, ville han ikke leve op til intensionen bag lovgivningen om at analysere en alternativ
mindre indgribende løsning for miljøet. Miljøvurderingsloven § 20 stk 2. afsnit 4 siger, at MKV-
rapporten skal indeholde:
”en beskrivelse af de rimelige alternativer, som bygherren har undersøgt, og som er
relevante for projektet og dets særlige karakteristika, og en angivelse af hovedårsagerne til
den valgte løsning under hensyntagen til projektets indvirkninger på miljøet”.
Intensionen bag loven er, at den skal sikre at få miljømæssige mindre indgribende løsninger med
som en reel valgmulighed, når der skal tages en beslutning.
c.
I kommissoriet for MKV-analysen står blandt andet
”Undersøgelsen vil også omfatte en såkaldt 0+-løsning, der vil vurdere effekterne af en
udbygning af det eksisterende vejnet samt mindre nyanlæg. For hvert forslag vurderes
konsekvenserne i forhold til en situation, hvor de nuværende veje bevares uændret”.
Med andre ord, er referenceløsningen lig med en status quo løsning (0 løsning).
Det lever Vejdirektoratet fuldt ud op til i deres
MKV-rapport.
I sit resume af rapporten står der på
side 4:
”Alle tre undersøgte linjeføringer tager udgangspunkt i den eksisterende rute 13 ved Klode
Mølle i syd og slutter ligeledes i eksisterende rute 13 umiddelbart syd for Løvel i nord”.
d.
Endelig har styrelserne under Miljøministeriet og den grønne trepart i deres
høringssvar
anbefalet
0+ løsningen som den bedste løsning. Det ville næppe være sket, hvis 0+ løsningen ikke var en
mulig løsning.