Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2979436_0001.png
Kære medlemmer af Transportudvalget,
Jeg har på baggrund af linjebesigtigelsesmøde for 3. Limfjordsforbindelse og efterfølgende møde med
Ekspropriationskommissionen modtaget vedhæftede afslag på totalekspropriation af min hustrus og min
ejendom på Nørholmsvej 73, 9000 Aalborg.
Vejdirektoratet har placeret en afkørsel fra 3. Limfjordsforbindelse lige ud for vores grund, og hele området
vil iflg. Vejdirektoratet i både anlægs- og driftsperiode opleve en væsentlig forøgelse af støjpåvirkningen,
samt en række andre gener som følge af det omfattende vejanlæg.
Vi har boet i med vores børn siden 2009 og har siden oktober 2022, dvs. før anlægsloven, forsøgt at sælge
huset. På trods af flere prisnedsættelser har det vist sig at være umuligt at sælge huset under de nuværende
omstændigheder med 3. Limfjordsforbindelse. Huset er totalrenoveret og istandsat, men ingen vil
tilsyneladende bo ved siden af en motorvej. Der har været 0 interesserede købere i salgsperioden. Hvilket
man ikke kan fortænke dem i (se vedhæftede detailkort). Området er stille og naturskønt i dag, men vil med
3. Limfjordsforbindelse ændre radikalt karakter.
Vi er de facto stavnsbundet til huset på ubestemt tid, hvilket vi redegjorde for på vores møde med
Ekspropriationskommissionen d. 4.2.2025.
Kommissionen har i deres afslag undladt at nævne og forholde sig til fakta og mangler der kom frem på
linjebesigtigelsesmødet for 3. Limfjordsforbindelse. Fakta og mangler som har betydning for det grundlag
som afslaget er givet på.
På linjebesigtigelsesmødet medgav Vejdirektoratet, at den trafikmodel (Grøn Mobilitetsmodel, GMM) man
har anvendt til at beregne og fremskrive trafiktal med, ikke er beregnet til at beregne trafik på de
kommunale veje som også er omfattet af projektet, og som projektet er forbundet til. Vejdirektoratet
medgav således også, at deres oplyste trafiktal for de kommunale veje dermed ikke er retvisende.
Det fremgår af Vejdirektoratets hjemmeside, at den anvendte trafikmodel (GMM) i den nuværende version
ikke er beregnet til at belyse konsekvenser for den lokale trafik:
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 139: Henvendelse af 10/2-25 fra Søren Højbjerg om afslag på totalekspropriation
2979436_0002.png
Kilde:
https://www.vejdirektoratet.dk/segment/groen-mobilitetsmodel/om-modellen
- se nederst på siden
Det fremgår af Vejdirektoratets trafikberegninger for 3. Limfjordsforbindelse at trafikmodellen, GMM er
”bedst egnet” til større regionale/landsdækkende projekter, og at der kan være
væsentlige usikkerheder
de trafikale effekter på mindre lokale veje samt byveje:
Kilde:
https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2023-12/Trafikberegninger%20-
%203.%20Limfjordsforbindelse_wcag.pdf
– se side 8
Vejdirektoratets støjberegninger for 3. Limfjordsforbindelse er beregnet på grundlag af deres
trafikberegninger og trafiktal. Dvs. at når trafikberegninger og trafiktal ikke er retvisende for et givent
område eller en given vejstrækning, så er støjberegningerne heller ikke retvisende.
Alligevel har kommissionen valgt at foretage en afgørelse på et ikke retvisende grundlag, og har samtidig
foretaget en grov reducering af min hustrus og min redegørelse for sagen på mødet med kommissionen.
Manglerne fremgår af mail til Kommissarius Mette Plejdrup Nielsen nederst.
Der er taget en politisk beslutning om at anlægge en 3. Limfjordsforbindelse over Egholm i Aalborg. Det må
vi der håbede på en anden linjeføring leve med.
Jeg vil dog gerne anmode transportudvalget om at forholde sig til, om man mener det er rimeligt og korrekt
at Ekspropriationskommissionen som ultimativt er underlagt Transportministeriet, foretager en vurdering
og giver afslag på grundlag af trafiktal og støjberegninger som Vejdirektoratet har medgivet ikke er
retvisende foran en hel sal med berørte lodsejere på linjebesigtigelsesmødet d. 4.2.2025?
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 139: Henvendelse af 10/2-25 fra Søren Højbjerg om afslag på totalekspropriation
2979436_0003.png
Jeg vil også gerne anmode transportudvalget om at forholde sig til, om man mener det er rimeligt og
korrekt at Ekspropriationskommissionen i deres afgørelse og skrivelse fuldstændigt undlader at inkludere
væsentlige elementer af min hustrus og min redegørelse for sagen?
Jeg vil gerne spørge transportudvalgets medlemmer, om man mener det er rimeligt og nødvendigt ifm. et
offentligt anlægsprojekts gennemførelse, at almindelige danske børnefamilier og skatteydere bliver
stavnsbundet på ubestemt tid som følge af projektet? Ikke mindst taget i betragtning af at
Ekspropriationskommission har mulighed for at afgøre, at en ejendom overtages af anlægsmyndigheden,
således de berørte lodsejere får mulighed for at fortsætte deres liv et andet sted?
Det drejer sig om relativt få ejendomme på Nørholmsvej, der bliver så belastede af konsekvenserne af 3.
Limfjordsforbindelse, at de ikke vil kunne sælges. Der er afsat en anlægssum på 8,9 mia. kr. til 3.
Limfjordsforbindelse. Hvis Vejdirektoratet var det mindste interesserede i at løse problemet og rent faktisk
hjælpe de familier, der nu er stavnsbundne og hænger i det yderste af fingerspidserne, kunne de meget
nemt gøre det. I stedet har de valgt at indtage en position, hvor de aktivt tramper på os og modarbejder
vores anmodning og ønske om at komme væk med skindet på næsen. Det mener jeg ikke er urimeligt at
bede om i denne situation.
Jeg vil samtidig gerne spørge udvalgets medlemmer, om man mener det er en rimelig situation at sætte vi
borgere og familier i, eller om Anlægsmyndigheden og Ekspropriationskommission i dette tilfælde burde
foretage en ny vurdering af sagen og de enkelte ejendomme mhp. at sikre, at ingen borgere eller familier på
Nørholmsvej eller i resten af Danmark bliver sat i en uforskyldt fastlåst situation som følge af et offentligt
anlægsprojekt, hvor der burde være afsat passende beløb til overtagelse af arealer og ejendomme.
Blot til info, har Vejdirektoratet afvist at oplyse hvor stort et beløb der er afsat til overtagelse af arealer og
ejendomme…
Jeg håber meget, at I vil hjælpe os.
På forhånd mange tak.
Med venlig hilsen
Søren Højbjerg
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 139: Henvendelse af 10/2-25 fra Søren Højbjerg om afslag på totalekspropriation
2979436_0004.png
Arkitekt & Bygningskonstruktør M.A.K.
SH01 ApS
Nørholmsvej 146
9000 Aalborg
E-mail:
[email protected]
Mobil: +45 40 99 90 58