Transportminister Thomas Danielsen
Forligskredsen bag Infrastrukturplan 2035
Folketingets Transportudvalg
Dato: 28. januar 2025
Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted
Byrådet i Ringsted er blevet bekendt med, at det aftalte budget til
kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted ikke kan overholdes.
Ministeren har derfor bedt Banedanmark undersøge alternativer, der kan
overholde det aftalte budget. Det bekymrer Byrådet, idet en løsning i og ved
Ringsted ses som afgørende for at skabe en sammenhængende løsning fra
København til Femern, og for at have effektiv togdrift mellem Jylland og Sjælland.
Forligspartierne aftalte at styrke togtrafikken på tværs af landet og regionerne
med flere og hurtigere tog, for at gøre den kollektive transport mere attraktiv og
samtidig afhjælpe trængslen på vejnettet. En del af løsningen er at lave en
niveaufri udfletning (fly-over-løsning) øst for Ringsted. Prioriteres de foreslåede
løsninger for kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted ikke, vil
Ringsted blive en uhensigtsmæssig flaskehals for tog fra fire forskellige retninger.
Ved at fastholde den planlagte løsningsmodel, er
det muligt at bibeholde
Ringsted Station som trafikknudepunkt, hvor flest mulige tog stopper, til gavn for
både daglige pendlere til og fra Ringsted Station og de rejsende, der benytter
Ringsted Station i forbindelse med togskifte på deres rejse på tværs af lande og
landsdele.
Den igangværende etablering af Ringsted-Femern-banen er et af
danmarkshistoriens største anlægsprojekter med en anlægssum på ca. 10,5 mia.
kr., og udgør en vigtig del af en ny transportkorridor mellem Danmark og resten af
Europa. Femern-forbindelsen kobler op på Højhastighedsbanen mellem Ringsted
og København i Ringsted.
Det er forventningen, at forbindelsen mellem Danmark og Europa vil afføde en
markant stigning i såvel gods- som passagertrafik gennem Ringsted.
Banedanmark gør i beslutningsgrundlaget for kapacitetsudvidelse og
hastighedsopgradering ved Ringsted opmærksom på, at Ringsted er et centralt
jernbaneknudepunkt, og at problemet med at tog må vente på hinanden allerede
er mærkbart, hvilket spreder forsinkelsen til andre tog.
Det samme gør sig gældende for den øst-vestgående forbindelse gennem
Ringsted Station, hvor kapaciteten med den nuværende trafik ikke er
tilstrækkelig. Ringsted Station kan ikke håndtere en øget togtrafik uden en
kapacitetsudvidelse.
Ringsted Kommune
Byrådet
Byrådet
Sct. Bendtsgade 1
4100 Ringsted
www.ringsted.dk
CVR-nr.: 18957981
Åbningstid:
Man.-Torsdag 11-15
Fredag 11-13
Telefontid:
Man.-Torsdag 10-15
Fredag 10-13
Ringsted, er der derfor stor risiko for, at trafikken bremses eller helt stopper uden