Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 130
Offentligt
2974682_0001.png
Transportministeriets Logo
NOTAT
[Dato]
2024-5452
Svar til TV2 Bornholm ang. trafikal ligestilling
Landevejsprincippet
Landevejsprincippet indebærer, at billetprisen for at sejle med en
færge fastsættes således, at den svarer til omkostningen ved at køre
en tilsvarende strækning på landevej. Baseret på ministeriets be-
regninger, som følger nedenfor, er det fortsat vurderingen, at den
maksimale gennemsnitspris for at sejle med færge til Bornholm
holder sig inden for de takstfastsatte omkostninger ved at køre til
Bornholm. Følgende tabel illustrerer den maksimale gennemsnits-
pris for to udvalgte billettyper (”gående” og ”bil inkl.
5 personer”)
sammenholdt med den prisopregnede landevejstakst for at køre til
Bornholm:
Billettype
Maksimal
Landevejs-
gennemsnits- takst til Born-
pris (2025)
holm (2025-
priser)
79,42
109,34
Mindrepris
ved at sejle
med færgen
Gående,
voksen
Bil (inkl. 5
personer)
29,92
416,88
585,01
168,13
Tabel 1: Maksimal gennemsnitspris og landevejstakst
Det betyder, at Bornholm er overkompenseret med ca. 2. mio. kr.
Landevejsprincippet er grundlæggende simpelt, men kan bereg-
ningsmæssigt være mere kompliceret. Landevejsprincippet forud-
sætter en beregning af, hvad det vil koste i gennemsnit at køre en
strækning på 1 km på landevejen. Der fastsættes på den baggrund
en såkaldt takst for de enkelte billetkategorier.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Notat om svar fra transportministeren til TV2 Bornholm vedrørende trafikal ligestilling
2974682_0002.png
Side 2/5
Billettaksterne til beregning af et landevejsprincip er som følger:
Tabel 2: Billettakster til beregning af et landevejsprinci
p
Taksterne bygger på Transportministeriets rapport om ”Ram-
merne for den fremtidige færgebetjening for Bornholm” fra juni
2014. Det bemærkes, at taksterne er udregnet i et 2015-prisniveau,
hvorfor taksterne nødvendigvis skal prisopregnes, så de tilpasses
prisniveauet for det pågældende år. For at prisopregne landevejs-
takterne er der, i dette tilfælde, gjort brug af Danmarks Statistiks
nettoprisindeks (PRIS115). Således ligger landevejstaksten på kate-
gorien ”passagerer til fods eller i bil” eksempelvis på 1,56
kr. i
2025. Landevejstaksten for billettyperne udregnes som følger:
Takst for pågældende billettype * Afstand
Eksempelvis findes landevejstaksten for gående passagerer til
Bornholm ved at gange 1,56 med afstanden mellem Rønne og
Ystad på 70 km. Dermed er landevejstaksten for gående passagerer
109,34 kr. i 2025.
For personbiler gælder det, at en bil i gennemsnit har 2,5 passage-
rer inkl. føreren. Disse 2,5 passagerer skal nødvendigvis medtages
når landevejstaksten til Bornholm for personbiler udregnes. Såle-
des udregnes landevejstaksten til Bornholm for personbiler som
følger:
(Takst for personbil + Takst for gående passager * 2,5) * Afstand
På baggrund af ovenstående formel, kan det udledes, at Landevejs-
taksten i 2025 ligger på 585,01 for personbiler til Bornholm inkl.
2,5 passagerer.
Sammenholdes landevejstaksterne med de maksimale gennem-
snitspriser, ses det, som illustreret i tabel 1, at de maksimale gen-
nemsnitspriser fortsat ligger inden for taksterne gældende for lan-
devejsprincippet.
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Notat om svar fra transportministeren til TV2 Bornholm vedrørende trafikal ligestilling
2974682_0003.png
Side 3/5
Det skal i øvrigt bemærkes, at landevejstaksten forudsætter, at bi-
len har 2,5 personer, mens man med de mest solgte personbilsbil-
lettyper til Bornholm, kan medtage op til fem personer uden ekstra
gebyr.
Ovenstående dokumenterer, at billetpriserne til Bornholm fortsat
holdes inden for rammerne af landevejsprincippet. Dette sikrer, at
prisen for færgerejsen afspejler de tilsvarende omkostninger ved
landevejstransport. Ved at fastholde dette princip understøttes den
trafikale ligestilling, idet bornholmerne og besøgende har adgang
til transportmuligheder til en pris, der er konkurrencedygtig og ret-
færdig i forhold til resten af landet.
Årsager til øget tilskud til færgebetjeningen af Bornholm
I det følgende redegøres der for, hvorfor de maksimale gennem-
snitspriser på færgebilletter til og fra Bornholm er steget, samtidig
med at tilskuddet til færgebetjeningen af Bornholm ligeledes er
blevet forhøjet.
Når der omtales prisstigninger, skal der, sammen med reguleringer
i Kontrakten om færgebetjeningen af Bornholm samt senere til-
lægskontrakter, tages højde for de årlige pristalsopregninger. Pris-
talsregulering er en regulering, der skal sikre, at prisniveauet hol-
der trit med de generelle prisstigninger i samfundet (inflationen).
Både de maksimale gennemsnitspriser og statstilskuddet prisregu-
leres, hvilket bidrager til forklaringen på det stigende tilskud og de
stigende billetpriser.
En anden væsentlig forklaring på den markante stigning i tilskud-
det til færgebetjeningen af Bornholm findes i Aftale om Vækst og
Udvikling i Hele Danmark af 9. februar 2016 og Aftale om Finans-
lov 2017 af 18. november 2016 mellem den daværende regering
(V), DF, LA og K. Her blev der afsat midler til billetprisreduktioner
på passagervendte færgebilletter til en række øer rundt omkring i
Danmark, herunder 51,6 mio. kr. (2018-priser) årligt til færgebetje-
ningen af Bornholm.
På mange færgeruter blev midlerne anvendt til at implementere
landevejsprincippet. Da dette allerede var opnået for Bornholm,
blev midlerne i stedet anvendt på andre områder. Konkret blev de
brugt til en ekstra frekvens på minimums- og lavkapacitetsdage, så
færgen, året rundt sejlede fire daglige afgange, samt til billetprisre-
duktioner på pendlerbilletter. Det øgede tilskud havde således
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Notat om svar fra transportministeren til TV2 Bornholm vedrørende trafikal ligestilling
2974682_0004.png
Side 4/5
ingen indvirkning på de maksimale billetpriser, men blev i stedet
prioriteret til forbedringer af andre aspekter af færgedriften.
Fastsættelse af maksimale billetpriser
Det er først og fremmest vigtigt at bemærke, at ministeriet ikke kan
nikke genkendende til din påstand om, at billetpriserne er steget
med 80 pct. siden 2018, som du nævner i din mailkorrespondance
med ministeriet. Som det fremgår af vedlagte materiale, er den
maksimale gennemsnitspris på billettypen ”Bil (inkl. 5 personer)”
steget fra 331,95 kr. i 2018 til 416,88 kr. i 2025. Ligeledes er den
maksimale gennemsnitspris for billettypen ”Gående, Voksen” ste-
get fra 63,24 kr. i 2018 til 79,42 kr. i 2025. Prisstigningerne inde-
bærer en stigning på 25,6 pct., og er, som beskrevet, sket som følge
af stigninger i nettoprisindekset, samt stigende oliepriser.
Transportministeriet har som en del af kontrakten fastlagt billet-
strukturen og defineret, hvor meget billetter inden for forskellige
billettyper maksimalt må koste. Rederiet vil selv skulle fastsætte
billetpriserne, men priserne må ikke overstige de lofter, der er fast-
lagt i kontrakten. Den dynamiske prisstruktur betyder i praksis, at
billetpriserne sættes højere i perioder med høj efterspørgsel og til-
svarende sættes lavere i lavsæsonen, hvor efterspørgslen er min-
dre. Prisen er således et instrument til at regulere efterspørgslen,
så den matcher udbuddet på alle afgange over året.
Det fremgår af kontrakten om færgebetjening af Bornholm, bilag 2,
pkt. 4.4.1, at Transportministeriet skal fremsende prisopregnede
maksimalpriser og maksimale gennemsnitspriser til Molslinjen. På
baggrund heraf udarbejder Molslinjen et udkast til billetpriser,
som sendes i høring hos Kontaktrådet. Herefter sendes det godken-
delse i ministeriet.
Det følger endvidere af kontraktens bilag 2, pkt. 4.5.1, at Molslinjen
årligt skal fremsende en opgørelse over de realiserede gennem-
snitspriser for det forudgående år. På baggrund af disse foretager
ministeriet en regulering i det efterfølgende kalenderår for de bil-
lettyper, hvor Molslinjen har realiseret en gennemsnitspris, der er
højere end de af ministeriet fremsendte maksimale gennemsnits-
priser.
Kontrakten indeholder en olieprisregulering, som betyder, at halv-
delen af konsekvenserne ved ændringer i oliepriserne
både ved
stigende og faldende oliepriser
bæres af rederiet, mens den an-
den halvdel reguleres via billetpriserne. Indenfor et bånd på +/- 5
pct. bærer rederiet dog den fulde risiko for ændringer i
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 130: Notat om svar fra transportministeren til TV2 Bornholm vedrørende trafikal ligestilling
2974682_0005.png
Side 5/5
oliepriserne. På grund af den indførte olieprisregulering vil de fast-
lagte lofter på billetpriserne være påvirket af olieprisudviklingen.
Dette fik mærkbar indvirkning på de maksimale billetpriser i 2024,
der foruden stigninger i nettoprisindekset, steg med 16,4 pct. som
følge af stigende oliepriser i 2023. Efterfølgende er de maksimale
gennemsnitspriser for 2025 faldet på ny i takt med oliepriserne.
Ministeriet har til dette notat vedlagt de pristalsopregnede maksi-
male gennemsnitspriser og maksimumpriser i kontraktperioden.
Af disse oversigter fremgår også, hvordan priserne er pristalsop-
regnet og reguleret for oliepristillæg samt, hvordan der er korrige-
ret for overskridelser af priserne i tidligere år.
Endvidere vil vi henvise til Bornholmeranalysen side 7 figur 3, som
viser prisudvikling for færgebilletter 2005-2023
(https://www.trm.dk/publikationer/2023/bornholmeranalysen).