Transportministeriets Logo
NOTAT
[Dato]
2024-5452
Svar til TV2 Bornholm ang. trafikal ligestilling
Landevejsprincippet
Landevejsprincippet indebærer, at billetprisen for at sejle med en
færge fastsættes således, at den svarer til omkostningen ved at køre
en tilsvarende strækning på landevej. Baseret på ministeriets be-
regninger, som følger nedenfor, er det fortsat vurderingen, at den
maksimale gennemsnitspris for at sejle med færge til Bornholm
holder sig inden for de takstfastsatte omkostninger ved at køre til
Bornholm. Følgende tabel illustrerer den maksimale gennemsnits-
pris for to udvalgte billettyper (”gående” og ”bil inkl.
5 personer”)
sammenholdt med den prisopregnede landevejstakst for at køre til
Bornholm:
Billettype
Maksimal
Landevejs-
gennemsnits- takst til Born-
pris (2025)
holm (2025-
priser)
79,42
109,34
Mindrepris
ved at sejle
med færgen
Gående,
voksen
Bil (inkl. 5
personer)
29,92
416,88
585,01
168,13
Tabel 1: Maksimal gennemsnitspris og landevejstakst
Det betyder, at Bornholm er overkompenseret med ca. 2. mio. kr.
Landevejsprincippet er grundlæggende simpelt, men kan bereg-
ningsmæssigt være mere kompliceret. Landevejsprincippet forud-
sætter en beregning af, hvad det vil koste i gennemsnit at køre en
strækning på 1 km på landevejen. Der fastsættes på den baggrund
en såkaldt takst for de enkelte billetkategorier.