Den 30. januar 2025
Til medlemmerne af Folketingets Transportudvalg.
Vedr. Infrastrukturaftale 2021 og en motorvej ved Viborg.
I forbindelse med anlæg af motorvej ved Viborg har Vejdirektoratet gennemanalyseret 3
muligheder: En traditionel motorvej øst eller vest om byen og en 0+ løsning, hvor man udvider den
eksisterende rute 13 til motorvejsniveau.
Den sidste løsning er af flere blevet afvist med den begrundelse, at det ikke er en traditionel
motorvej, men blot en opgradering. Imidlertid lever 0+ løsningen op til kriterierne for en motorvej,
bortset fra et kortere stræk gennem Viborg by, hvor den dog stadig er firesporet og opdelt med
midterrabat og autoværn.
Holder man fast i at ville anlægge en helt ny motorvej med de store samfundsøkonomiske og
miljømæssige ulemper, blot fordi forligets ordlyd indikerer en traditionel ny motorvejsføring, bør
man se på ordlyden af tidligere trafikaftaler. Rute 26 blev i 2010 fastlagt som motorvej (link 1) bl.a.
mellem Søbyvad og Aarhus. Motorvejen blev fastholdt i trafikaftalen i 2014 (link 2), men blev ved
infrastrukturforliget i 2021 (link 3) af økonomiske grunde ændret til en motortrafikvej (link 4).
Dette uden at man af den grund talte om brud på de tidligere aftaler. Man har således under
forhandlingerne bag infrastrukturforliget i 2021 formået at ændre planerne, når der viste sig bedre
muligheder end dem, der bogstaveligt stod skrevet i den tidligere aftale.
Miljøstyrelsen og Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø peger alle entydigt på 0+
løsningen som den bedste, hvilket vi håber, alle fortalere for en god motorvejsløsning omkring
Viborg, også vil gøre.
Links:
1.
VVM undersøgelse 2010: (side 7, afsnit om ”Linjeføring syd”)
https://www.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/publications/udbygning_af_rute_26_sbyvad__aarhus.pdf
2.
Trafikaftale 2014: (side 4, afsnit om ”Udbygning af rute 26 (Aarhus-Søbyvad)”)
https://www.geohav.dk/pdfarchive/493664143579271.pdf
3.
Infrastrukturforlig 2021: (side 3 afsnit 7 ”Parterne noterer sig, at nærværende aftale ikke ændrer på gældende
delforlig på transportområdet”)
https://www.trm.dk/media/rt1h51td/endelig-aftaletekst-infrastrukturplan-2035-final-a.pdf
4.
Bilag til aftaletekst 2021 – projektoversigt: (side 6, afsnit om opgradering af rute 26)
https://www.trm.dk/media/ofdn4hel/bilag-til-aftaletekst-projektoversigtmm3006-final-a.pdf
Venlig hilsen
Ellen Frydendal
Formand for HærvejsmotorvejNEJTAK
www.hærvejsmotorvejNEJTAK.dk
mobil 25671602