Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 12
Offentligt
2919706_0001.png
København den 9. oktober 2024
Kære politikere og medlemmer af Folketingets Retsudvalg
Håber at du vil tage dig tid til at læse denne bekymringsskrivelse.
Skrivelsen er udfærdiget af og fremsendes på vegne af politipersonale fra landets Vejtek-
niske afsnit, som igennem flere årtier har arbejdet med vejsager og myndighedsgodken-
delser.
Sagsbehandlerne ved landets Vejtekniske afsnit i Danmarks 12 politikredse støtter op om
skrivelsen.
I forbindelse med udkastet til den nye finanslov lægges der op til, at et stort antal offentlige
stillinger skal nedlægges, herunder at politiet bliver trukket ud af alle beslutninger omkring
vejafmærkning, vejudformning og trafiksikkerhed m.v., idet der lægges op til, at vejmyndig-
hederne ved kommunerne får enekompetence.
Denne skrivelse går på vores dybe bekymring i forhold til trafiksikkerheden og trafikafvik-
lingen på det danske vejnet - vurderet på baggrund af vores mangeårige erfaring på områ-
det. Som politifolk har vi kørt rigtig mange patruljekilometer på det danske vejnet. Vi har et
indgående kendskab til færdselslovens bestemmelser. De faglige kompetencer inden for
behandling af vejsager sikres ved vedligeholdelseskurser på Politiskolen. Vi har set, hvor-
dan der køres i trafikken i forhold til afmærkningen, og vi har optaget mange rapporter i
forbindelse med færdselslovsovertrædelser. Som politifolk har vi en god fornemmelse for,
hvordan trafikken kører på vejene, og hvordan det kan gå galt. Vi har været sendt til
mange færdselsuheld, hvoraf en del var så alvorlige, at de var med dødelig udgang. Disse
iagttagelser har givet os et stort erfaringsgrundlag - en baggrundsviden, som vi nu rent
fagligt kan anvende i vores sagsbehandling af vejsager og udfærdigelse af myndigheds-
godkendelser.
For at der ikke skal opstå misforståelser, er det efter nugældende lovgivning politiet, som,
jf. færdselslovens § 92a, stk. 1 og stk. 2, træffer afgørelser med samtykke fra vejmyndig-
heden om etablering af ubetinget vigepligt, etablering af ensretning og ændring af ha-
stighedsbegrænsninger. Øvrige ændringer træffes af vejmyndighederne med samtykke fra
politiet. Endvidere kræver nye vejprojekter, jf. Færdselslovens § 100, stk. 1, politiets sam-
tykke med hensyn til trafiksikkerhed og trafikafvikling.
Det skal samtidig oplyses, at vejmyndighederne ved kommunerne ikke har adgang til de
færdselsmæssige forhold på private områder. Det er alene politiet, der, jf. Færdselslovens
§ 97, stk. 1 og 2, samt § 100, stk. 1, har bemyndigelse til at administrere og påse, at gæl-
dende vejregler vedrørende trafiksikkerhed og trafikafvikling på disse veje også overhol-
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Henvendelse af 9/10-24 vedrørende finanslovsforslaget 2025, hvor politiet bliver trukket ud af alle beslutninger omkring vejafmærkning, vejudformning og trafiksikkerhed m.v., fra Politiforbundet
des. Som eksempler kan nævnes etablering af færdselsregulerende afmærkning på pri-
vate veje, samt ændrede anvendelser af overkørsler og trafikale forhold ved etablering af
indkøbscentre, etablering af nye dagligvarebutikker og fastfood restauranter etc.
Det er specielt vigtigt, at der ved anvendelse af vejafmærkning udfærdiges skilte- og af-
mærkningsplaner, som fremsendes til politiets samtykke. Vi ved fra adskillige færdsels-
overtrædelser, som er endt i retten, at der forud for domsafsigelse kræves dokumentation
for afmærkningens lovlighed ved fremlæggelse af godkendte skilte- og afmærkningspla-
ner. Der er mange eksempler på, at når vejafmærkningen ikke er etableret i henhold til
gældende bestemmelser, så frifindes tiltalte i retten. Derfor er det af procesøkonomiske
årsager overordentligt vigtigt, at disse skilte- og afmærkningsplaner kvalitetssikres hos po-
litiet forud for etableringen. Det vil altid være politiet, som skal håndhæve lovovertrædel-
serne og fremlægge bevismaterialet i retten.
Erfaringsmæssigt har vi bemærkninger og ændringer i en stor del af de sager, som frem-
sendes til politiets godkendelse/samtykke. Vi har også eksempler på vejprojekter, hvor po-
litiet i henhold til gældende regler stiller krav om ændringer - for at imødegå en potentiel
risiko for alvorlige trafikulykker. Det er vigtigt, at politiet, som er en økonomisk uafhængig
myndighed, fortsat sagsbehandler disse sager som garant for trafiksikkerheden og uden
hensyntagen til de økonomiske og kommunalpolitiske holdninger.
Vi modtager jævnligt sager fra vejmyndighederne ved kommunerne, hvor lokalpolitiske og
økonomiske interesser vægtes højt og kan i processen være et dilemma i forhold til gæl-
dende lovgivning og vejledning inden for trafiksikkerhed. I denne proces støtter politiet ofte
vejmyndighedernes trafiksikre faglige oplæg. Derfor er det overordentligt vigtigt, at dette
samarbejde fortsætter af hensyn til kvaliteten i vejsagerne, trafiksikkerheden og trafikafvik-
lingen.
De Vejtekniske Afsnit er med afsæt i Færdselslovens § 100, ligeledes med til at sikre be-
redskabernes fremkommelighed i de større byer i forhold til brand- og redningskøretøjer.
Politiet har for nuværende et rigtig godt samarbejde med vejmyndighederne, der ofte er re-
præsenteret med ingeniører eller andre faggrupper. De har gode uddannelser på deres re-
spektive områder, men de har ikke den samme færdselsmæssige erfaring og juridiske ind-
sigt i færdselslovens bestemmelser, som politifolk har. Kombinationen af de to myndighe-
ders faglige viden og indsigt i love og bekendtgørelser på færdselsområdet, vejregler m.v.,
er med til at sikre og højne trafiksikkerheden på det danske vejnet. Dette underbygges ved
tværfaglige konferencer ved deltagelse af Vejdirektoratet, Vejmyndighederne ved kommu-
nerne, Rådet for Sikker Trafik, FDM, m.v. Dette tværfaglige samarbejde har igennem årtier
resulteret i en betragtelig nedbringelse af antallet af trafikulykker og dermed trafikdræbte.
Vi ser ikke samarbejdet med vejmyndighederne og politiets sagsbehandling som et bu-
reaukrati, men som en absolut nødvendig funktion. Det vil være lettere for de 12 politi-
kredse end for 98 kommuner at afstemme ensartetheden i landets trafikbillede og dermed
fastholde en trafiksikker genkendelighed af den færdselsregulerende afmærkning for trafi-
kanterne. Vi er endvidere her i den senere tid blevet gjort bekendt med, at medarbejdere
fra vejmyndighederne har udtrykt bekymring vedrørende et reduceret eller helt manglende
samarbejde med politiet.
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 12: Henvendelse af 9/10-24 vedrørende finanslovsforslaget 2025, hvor politiet bliver trukket ud af alle beslutninger omkring vejafmærkning, vejudformning og trafiksikkerhed m.v., fra Politiforbundet
2919706_0003.png
Vil en nedlæggelse af ca. 30 politistillinger, og dermed politiets arbejde med myndigheds-
godkendelser, stå i forhold til de potentielle samfundsmæssige omkostninger, der kan
være forbundet med at gå på kompromis med retssikkerhed og trafiksikkerhed?
Herunder udpluk af relevant lovgivning, hvori politiets myndighedsgodkendelser indgår:
Bekendtgørelse af færdselsloven,
Bekendtgørelse om vejafmærkning,
Bekendtgørelse om anvendelse af vejafmærkning,
Bekendtgørelse om afmærkning vejarbejder mv.,
Bekendtgørelse om lokale hastighedsgrænser,
Bekendtgørelse om det vejnet m.v. hvor kørsel med modulvogntog er tilladt,
Bekendtgørelse om særlige køretøjer på havne- og terminalområder,
Vejdirektoratets ”vejregler” og vejledninger,
Bekendtgørelse af lov om offentlige veje m.v.,
Bekendtgørelse af lov om private fællesveje, samt
diverse cirkulærer, f.eks.: ”Cirkulære om etablering af dobbeltrettede cykelstier langs vej”,
m.fl.
På vegne af politipersonale fra landets Vejtekniske afsnit.
Heino Kegel
Forbundsformand
3