København den 9. oktober 2024
Kære politikere og medlemmer af Folketingets Retsudvalg
Håber at du vil tage dig tid til at læse denne bekymringsskrivelse.
Skrivelsen er udfærdiget af og fremsendes på vegne af politipersonale fra landets Vejtek-
niske afsnit, som igennem flere årtier har arbejdet med vejsager og myndighedsgodken-
delser.
Sagsbehandlerne ved landets Vejtekniske afsnit i Danmarks 12 politikredse støtter op om
skrivelsen.
I forbindelse med udkastet til den nye finanslov lægges der op til, at et stort antal offentlige
stillinger skal nedlægges, herunder at politiet bliver trukket ud af alle beslutninger omkring
vejafmærkning, vejudformning og trafiksikkerhed m.v., idet der lægges op til, at vejmyndig-
hederne ved kommunerne får enekompetence.
Denne skrivelse går på vores dybe bekymring i forhold til trafiksikkerheden og trafikafvik-
lingen på det danske vejnet - vurderet på baggrund af vores mangeårige erfaring på områ-
det. Som politifolk har vi kørt rigtig mange patruljekilometer på det danske vejnet. Vi har et
indgående kendskab til færdselslovens bestemmelser. De faglige kompetencer inden for
behandling af vejsager sikres ved vedligeholdelseskurser på Politiskolen. Vi har set, hvor-
dan der køres i trafikken i forhold til afmærkningen, og vi har optaget mange rapporter i
forbindelse med færdselslovsovertrædelser. Som politifolk har vi en god fornemmelse for,
hvordan trafikken kører på vejene, og hvordan det kan gå galt. Vi har været sendt til
mange færdselsuheld, hvoraf en del var så alvorlige, at de var med dødelig udgang. Disse
iagttagelser har givet os et stort erfaringsgrundlag - en baggrundsviden, som vi nu rent
fagligt kan anvende i vores sagsbehandling af vejsager og udfærdigelse af myndigheds-
godkendelser.
For at der ikke skal opstå misforståelser, er det efter nugældende lovgivning politiet, som,
jf. færdselslovens § 92a, stk. 1 og stk. 2, træffer afgørelser med samtykke fra vejmyndig-
heden om etablering af ubetinget vigepligt, etablering af ensretning og ændring af ha-
stighedsbegrænsninger. Øvrige ændringer træffes af vejmyndighederne med samtykke fra
politiet. Endvidere kræver nye vejprojekter, jf. Færdselslovens § 100, stk. 1, politiets sam-
tykke med hensyn til trafiksikkerhed og trafikafvikling.
Det skal samtidig oplyses, at vejmyndighederne ved kommunerne ikke har adgang til de
færdselsmæssige forhold på private områder. Det er alene politiet, der, jf. Færdselslovens
§ 97, stk. 1 og 2, samt § 100, stk. 1, har bemyndigelse til at administrere og påse, at gæl-
dende vejregler vedrørende trafiksikkerhed og trafikafvikling på disse veje også overhol-
1