Forslag til handlemuligheder for at nedbringe luftforureningen på Amager
DCE/Århus Universitet har udarbejdet to rapporter for hhv. Miljøministeriet i april 2024 og for
Tårnby Kommune i november 2024. Begge rapporter viser meget høje koncentrationer af ultrafine
partikler i boligområder omkring lufthavnen, og så bibringer rapporten udarbejdet for Tårnby
Kommune ny viden om i hvilke situationer flyene i væsentligst grad udleder ultrafine partikler.
Meget høje værdier af ultrafine partikler
Rapporten konkluderer, at der er større koncentration af ultrafine partikler ved flere af
daginstitutionerne i Tårnby end ved Danmarks mest forurenende gade. Ifølge rapporten ligger
timemiddelværdierne ved vuggestuen ved Kastrup Kirke i omkring 50% af tiden over 20.000
partikler per kubikcentimeter luft, når vinden kommer fra lufthavnen. Ved timemiddelværdier
over 20.000 partikler per kubikcentimeter anser WHO niveauet af ultrafine partikler til at være
højt. Og det er højere end HC Andersens Boulevard, som anses som Danmarks mest trafikerede
vej. Det er i de omgivelser, at mange af kommunens børn opholder sig hele dagen.
Sundhedskonsekvenser
Det er positivt, at Miljøministeriet har fået Kræftens Bekæmpelse til at undersøge de langsigtede
sundhedskonsekvenser. Og det er positivt at Lufthavnen af Miljøstyrelsen er blevet pålagt at måle
og rapportere på ultrafine partikler. Men vi ved allerede nu at de høje koncentrationer er
skadelige. DCE skriver i Tårnby rapporten, at der blandt førende internationale forskere er enighed
om, at eksponering for ultrafine partikler giver væsentlige helbredeskadelige effekter. Af flere
omgange er der peget på behovet for mere viden og mere forskning, men der er
–
med de to
seneste rapporter fra DCE og diverse undersøgelser med sundhedsfokus fra udlandet– meget
viden og dokumentation, som allerede nu forpligter til at handle. Både på kort sigt og på langt
sigt, og både på lokalt niveau i Tårnby Kommune, men en stor del af de mulige handlinger er på
nationalt niveau. Vi foreslår:
1. Strengere miljøkrav til de selskaber, der benytter Kastrup
–
og lave en differentieret
prisstruktur for flyselskabernes brug af lufthavnen, som er baseret på hvor meget flytypen
forurener og om der anvendes mindre forurenende brændstoffer (lavaromatisk). I dag er
der også differentierede takster, men det er fx hvis man udvider med ruter, at man får
1