Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2970534_0001.png
3. Limfjordsforbindelse
Trafikberegninger
Oktober 2023
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970534_0002.png
Trafikberegninger for den 3. Limfjordsforbindelse
Trafikale effekter af den 3. Limfjordsforbindelse
De trafikale effekter af den 3. Limfjordsforbindelse er beregnet med Den Grønne Mobilitetsmodel.
Beregningsåret er 2035, da den 3. Limfjordsforbindelse er en del af Infrastrukturplan 2035, og
vejprojektet forventes afsluttet i 2032. Resultatet af trafikberegningerne afrapporteres i forventet
hverdagsdøgntrafik (HVDT) i 2035.
Figur 1 og Tabel 1 opsummerer forventede
trafikale ændringer på centrale strækninger,
samt de veje i Aalborg-området, der bliver mest
påvirket af den nye 20 km lange motorvej vest
om Aalborg. Som det fremgår, så forventes
36.300 køretøjer pr. hverdagsdøgn 2035 (HDT)
at krydse Limfjorden via Egholm. Det medfører
et dagligt fald på 3.600 køretøjer over
Limfjordsbroen og 23.700 køretøjer i
Limfjordstunnelen, hvilket svarer til hhv. 10%
og 23% færre køretøjer sammenlignet med
trafikken i 2035 uden den 3.
Limfjordsforbindelse. Efter åbning af den 3.
Limfjordsforbindelse vil ca. 80.900 køretøjer
benytte Limfjordstunnelen, hvilket er mindre
end i dagens situation, hvor omkring 87.000
køretøjer benytter tunnelen på en hverdag.
Motorvejene omkring Aalborg vil få større fald
på op til 27% på E45 i Nørresundby, og 35%
på E45 ved Gug. På E45 umiddelbart syd for
motorvejskrydset vil trafikken stige fra 68.600 til
74.000 køretøjer.
Høvejen vil samlet opleve en reduceret trafik
på op til 22%, hvilket bl.a. kan forklares med, at
det nordvestlige opland til Aalborg vil benytte
den 3. Limfjordsforbindelse over Limfjorden.
Mange af disse køretøjer vil benytte
tilslutningsanlægget ved Thistedvej.
Figur 1 – Trafikale ændringer i Aalborg (HDT 2035)
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970534_0003.png
På Hobrovej vil trafikken stige omkring
tilslutningsanlægget. Resten af Hobrovej til
Aalborg by vil opleve en reduktion i trafikken
med op til 10%, da den nye motorvej vil reducere
trafikken gennem Aalborg. Ved Svenstrup falder
trafikken på Hobrovej med op til 40%, da mange
køretøjer vil benytte den ny motorvej som
adgang til Hobrovej frem for tilslutningsanlægget
ved Svenstrup.
Nørholmsvej og Mølholmsvej vil grundet den 3.
Limfjordsforbindelse opleve stigende trafik, da
disse veje vil udgøre en ny forbindelse til
motorvejsnettet for beboerne i den vestlige del af
Aalborg.
De relative ændringer i trafikken er størst
omkring Mølholmsvej, hvilket primært skyldes
den meget begrænsede trafik uden den 3.
Limfjordsforbindelse.
Generelt vil de fleste veje i og omkring Aalborg
opleve et fald i trafikken, særligt på E45 og i
Aalborg by. Trafikken i yderkant af Hasseris vil
stige, mens trafikken på de indre veje i Aalborg
vil falde med op til 15%.
Figur 2 viser hvilke veje der får stigninger og
reduktioner i trafikken. Særligt E45 og midtbyen i
Aalborg, samt Nørresundby oplever aflastninger i
trafikken. Det mest østlige Aalborg oplever ikke
ændringer.
Figur 2 – Trafikale ændringer med den 3. Limfjordsforbindelse
Det skal bemærkes at modellens zone opdeling kan betyde bratte ændringer i stigninger og fald.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970534_0004.png
Figur 3 - Trafikale effekter regionalt af den 3. Limfjordsforbindelse (2035 HDT)
Det ses af Figur 3, at vejtrafikken regionalt påvirkes i store dele af Nordjylland. Det gælder ikke mindst
E45 Nordjyske Motorvej, syd for Svenstrup og E39 Hirtshalsmotorvejen, nord for Vestbjerg. Trafikken
vil stige nord og syd for den 3. Limfjordsforbindelse på hhv. E39 og E45, mens trafikken falder på E45
gennem Aalborg.
Desuden vil en aflastning af den nuværende E39 lige nord for MVK Vendsyssel forbedre
trafikafviklingen i hele motorvejskrydset, hvori der i dag er kapacitetsproblemer ved sammenfletningen
mellem E39, E45 og Høvejen.
Samlet set så forventes ikke væsentlige ændringer i trafikbelastningen på E45
Frederikshavnmotorvejen.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970534_0005.png
Hovedvejene til Aabybro og Brovst påvirket ikke i væsentligt og trafikken vil befinde sig på sammen
niveau som i situationen uden den 3. Limfjordsforbindelse. Det er først på vejene tættere ved Aalborg,
at trafikken ændres mærkbart som følge af den 3. Limfjordsforbindelse. Beregningerne viser desuden
en aflastning på 800 køretøjer i døgnet for Aggersundbroen, hvilket kan forklares med en tidsmæssig
forskydning i, hvilken fjordforbindelse der er hurtigst for rejser til og fra området omkring Brovst.
Tabel 1. Oversigt over de trafikale påvirkninger af den 3. Limfjordsforbindelse (HDT 2035) - Afrundet
Lokation
Egholmtunnelen
Limfjordbroen
E45 Limfjordtunnelen
E39 nord for 3LF
E39 nord for MVK
Vendsyssel
E45 nord for TSA 20
Bouet
E45 syd for MVK
Vendsyssel
Høvejen v. Hvorup
Thistedvej v. Høvejen
Thistedvej v. Lindholm
Borgmestersvinget
Forbindelsesvejen
E45 syd for Kridtsvinget
Kridtsvinget
E45 syd for TSA 24 v.
Øster Uttrupvej
E45 v. Gug
E45 syd for TSA 28 v.
Aalborg S
E45 syd for 3LF
Mariendals Mølle
Motorvejen
Egnsplanvej - Østlig del
Hobrovej v. 3LF/Krebsen
Hobrovej v. Skalborg
Hobrovej syd for 3LF
Ny Nibevej Vest for 3LF
Ny Nibevej øst for 3LF
Nørholmsvej vest for 3LF
Nørholmsvej øst for 3LF
Hobrovej v. Ny Kærvej
Vesterbro
Kong Christians Alle
O2 v. Sønderbro
Mølholmsvej
3.
Basissituationen
Limfjordsforbindels
e
-
36.300
36.200
32.600
104.500
80.800
Nørresundby/Vendsyssel
35.800
41.400
35.700
50.300
92.800
14.700
12.800
12.800
8.700
11.600
Aalborg omegn
74.800
24.200
74.800
60.900
68.600
68.600
41.900
14.400
20.700
37.900
20.700
16.300
16.300
3.500
3.500
Aalborg By
28.300
25.500
21.200
27.300
2.500
25.500
23.200
20.300
26.300
4.200
17.300
50.000
67.900
11.400
18.200
15.400
8.600
10.400
53.600
22.900
53.600
39.300
50.100
74.000
35.500
14.300
22.100
34.100
19.900
16.400
14.200
4.200
11.800
Ændring i
HDT
-
-3.600
-23.700
5.600
-18.400
-300
-24.900
-3.300
5.400
2.600
-100
-1.200
-22.200
-1.300
-21.200
-21.600
-18.500
6.400
-6.400
-100
1.400
-3.800
-800
100
-2.100
700
7.400
-2.800
-2.200
-900
-1.000
3.700
Ændring i
Procent
-
-10%
-23%
16%
-52%
-1%
-27%
-22%
42%
20%
-1%
-10%
-30%
-5%
-28%
-35%
-27%
9%
-15%
-1%
7%
-10%
-4%
1%
-13%
20%
211%*
-10%
-9%
-4%
-4%
148%*
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970534_0006.png
Nørholmsvej v. Hasseris
3.500
7.900
*Den kraftige procentvise stigning kommer fra et lavt trafikalt udgangspunkt
3.400
97*%
Med den 3. Limfjordsforbindelse forventes 161.000 køretøjer at krydse Limfjorden mellem Aggersund
og Hals i 2035, hvilket er en stigning på 8.200 køretøjer sammenlignet med en situation i 2035, uden
den 3. Limfjordsforbindelse. Antallet af køretøjer over de enkelte Limfjordsforbindelser repræsenterer
dels en overflytning mellem forbindelserne og dels et trafikspring.
Et trafikspring fremkommer af, at den 3. Limfjordsforbindelse skaber mere trafik. Generelt vil forbedret
tilgængelighed som følge af en ny motorvej betyde en stigning i antallet af bil ture.
Samlet er den 3. Limfjordsforbindelse beregnet til at skabe omkring 2.400 nye ture pr. døgn.
I hele Danmark er det beregnet at antallet af kørte km i 2035 stiger med 0,1% som følge af den 3.
Limfjordsforbindelse, hvorimod antallet af kørte ture stiger med 0,02%. Dette fremkommer af den
bedre tilgængelighed en ny limfjordsforbindelse skaber, og selvom turen over Egholm for mange
køretøjer er kortere, vil det stigende antal ture og ændrede længde på de samlede ture, øge det
samlede antal kørte kilometer. Den afgrænsede effekt når man ser på hele landet, skyldes at det
primært er i Region Nordjylland effekten skabes.
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970534_0007.png
Ændringer i rejsetid som følge af den 3. Limfjordsforbindelse
Tabel 2 - Rejsetider ved fri kørsel
Fra:
Skagen
Frederikshavn
Hjallerup
Hjørring
Brønderslev
Løkken
Aabybro
Brovst
Vestbjerg (E39)
Rejsetid til E45 ved Svenstrup Syd
Via Egholm
Via Limfjordstunnelen
69 min
42 �½ min
23 min
33 min
21 �½ min
38 �½ min
17 �½ min
29 �½ min
12 min
70 min
39 �½ min
19 �½ min
34 min
22 �½ min
39 �½ min
22 min
34 min
13 min
Forskel
1 min
- 2 min
- 2 �½ min
1 min
1 min
1 min
4 �½ min
4 �½ min
1 min
Af Tabel 2 ses ændringerne i rejsetid som følge af den 3. Limfjordsforbindelse for ture med
udgangspunkt i TSA 29 Svenstrup, syd for Aalborg. Alle rejsetider er udregnet med den skiltede
hastighed på strækningen og derfor tages der ikke hensyn til trængsel og nedsat hastighed.
Trafik fra E39 opnår en rejsetidsbesparelse på ca. 1 minut ved at benytte den 3. Limfjordsforbindelse.
Dette tager som nævnt ikke hensyn til den periodevis nedsatte hastighed på E45 i og omkring
Limfjordtunnelen.
Der er store besparelser for ture til Aabybro og Brovst, hvor der kan spares 4-5 minutter, da de
befinder sig tættest på den 3. Limfjordsforbindelse. Derimod er det stadig hurtigst at benytte
Limfjordstunnelen ved ture til Frederikshavn og Hjallerup, hvor der er en forskel på ca. 2 min. Denne
relativt lave tidsforskel viser dog, at den 3. Limfjordsforbindelse er forholdsvis attraktivt tidsmæssigt,
og vil kunne fungere som et alternativ, uden markante tidstab, hvis E45 i og omkring
Limfjordstunnelen er påvirket af trængsel eller hændelser.
Tabel 3 - Rejsetider i morgenmyldertiden
Fra:
Skagen
Frederikshavn
Hjallerup
Hjørring
Brønderslev
Løkken
Rejsetid til E45 ved Svenstrup Syd i morgenmyldertiden
Via Egholm
Via Limfjordstunnelen
Forskel
72 min
45 �½ min
24 �½ min
35 min
23 min
41 min
74 �½ min
43 �½ min
23 �½ min
38 min
26 min
44 min
2 �½ min
- 2 min
- 2 min
3 min
3 min
3 min
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970534_0008.png
Aabybro
Brovst
Vestbjerg (E39)
19 min
31 min
13 min
26 �½ min
37 �½ min
17 min
7 �½ min
6 �½ min
4 min
I perioder med myldretid fremgår rejsetiderne af Tabel 3. Resultaterne tager udgangspunkt i at
hastigheden generelt er lavere grundet trængsel samt, at den variable hastighed, omkring
Limfjordstunnelen, er skiltet ned til 50 km/t.
I tabellen ses den sparede rejsetid for køretøjer mellem E39 og Svenstrup at stige op til 4 min samlet,
fra Hjørring, Løkken og Brønderslev er besparelsen lidt lavere og lander på 3 minutter. Dermed
forstærkes effekten af den 3. Limfjordsforbindelse i myldretiderne for rejsende langs E39 i
myldretiderne. Samtidig stiger besparelsen til 6-7 minutter for Brovst og Aabybro.
Den ekstra køretid fra E45 v. Hjallerup og Frederikshavn er stadig kun 1�½ - 2 minutter, og dermed en
let fald fra Tabel 2 med fri rejsetid. Dette understøtter billedet af at den 3. Limfjordsforbindelse også i
myldretiden kan fungere som alternativ til Limfjordstunnelen for rejser med udgangspunkt langs E45 i
Vendsyssel.
Forudsætninger for de trafikale beregninger med Grøn Mobilitetsmodel (GMM)
De trafikale effekter af den 3. Limfjordsforbindelse er beregnet af Vejdirektoratet med GMM’s
modelversion 2.3.1.
Beregningerne med GMM er baseret på en række grundlæggende forudsætninger om økonomisk
vækst, befolknings- og arbejdspladsudvikling, transportomkostninger, nye besluttede
infrastrukturprojekter samt data om vejnet, kollektiv trafik, færger og luftfart for prognoseåret 2035/2040.
Forudsætningerne for prognoseåret er opstillet på baggrund af data fra Danmarks Statistik (befolkning)
og Finansministeriets Konvergensprogram KP16 (BNP og arbejdspladser). Kørselsomkostningerne er
baseret på Energistyrelsens antagelser om udvikling i brændstofpriser og afgifter, bilparkens
sammensætning på benzin, diesel og andre drivmidler samt forventede udvikling i bilparkens
brændstofeffektivitet.
GMM er generelt bedst egnet til større regionale/landsdækkende projekter, der beskriver de
overordnede trafikstrømme. Derfor kan der være væsentlige usikkerheder på de trafikale effekter på
mindre lokale veje samt byveje, særligt i og omkring Aalborg centrum. Det skyldes modellens zoner,
der er opdelt i større enheder, end det som anvendes i lokale trafikale modeller.
Herudover henvises til forudsætninger på modellens hjemmeside:
Grøn Mobilitetsmodel
8