Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2970533_0001.png
3. Limfjordsforbindelse
Opdatering af VVM for Egholmlinjen
Sammenfatning af trafikberegninger med
Landstrafikmodellen, version 2.3
Januar 2021
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0002.png
Resultater af trafikale beregninger for
Egholmlinjen
Forudsætninger for de trafikale beregninger med Landstrafikmodellen (LTM)
De trafikale effekter af Egholmlinjen er beregnet af Vejdirektoratet med Landstrafikmodellens nyeste
modelversion 2.3.
Version 2.3 af Landstrafikmodellen anvender til forskel fra tidligere versioner, en modellering af trafikken
for 10 forskellige perioder i løbet af dagen. Modellen bliver dermed bedre til at gengive, hvordan trafik-
ken reagerer på de belastninger af vejnettet, der er på forskellige tidspunkter af døgnet. Modellering af
forskellige tidsbånd er en væsentlig ændring i forhold til tidligere gennemførte trafikberegninger for Eg-
holmlinjen, og det fører til andre, men også mere retvisende resultater.
Beregningerne med Landstrafikmodellen er baseret på en række grundlæggende forudsætninger om
økonomisk vækst, befolknings- og arbejdspladsudvikling, transportomkostninger, nye besluttede infra-
strukturprojekter samt data om vejnet, kollektiv trafik, færger og luftfart for prognoseåret 2030. Forud-
sætningerne for prognoseåret er opstillet på baggrund af data fra Danmarks Statistik (befolkning) og Fi-
nansministeriets Konvergensprogram KP16 (BNP og arbejdspladser). Kørselsomkostningerne er base-
ret på Energistyrelsens antagelser om udvikling i
brændstofpriser og afgifter, bilparkens sammen-
sætning på benzin, diesel og andre drivmidler
samt forventede udvikling i bilparkens brændstof-
effektivitet.
I og omkring Aalborg forventes samlet en stig-
ning i antal arbejdspladser og befolkningstallet,
hvilket kan aflæses af Figur 1, der bygger på do-
kumentationen fra Landstrafikmodellen. Samtidig
er det nye sygehus i Aalborg øst indregnet i mo-
dellen. Øvrig vækst i befolkningstal og arbejds-
pladser er fordelt efter modellens vækstforudsæt-
ninger, som illustreret med Figur 1.
Figur 2 viser den forventede udviklingen i trafik-
ken som Landstrafikmodellen benytter frem til
2040. Grundet de større usikkerheder i fremskriv-
ningen efter 2030 falder væksten frem til 2040.
Figur 1 - Forudsætninger for udviklingen af hhv. arbejdspladser og befolk-
ningstal i perioden 2010 - 2030
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0003.png
Figur 2 - Udvikling i trafikarbejdet i Danmark frem til 2040 opdelt på vejtyper i basisfremskrivningen uden Egholmlinjen
Landstrafikmodellen er generelt bedst egnet til større regionale/landsdækkende projekter, der beskri-
ver de overordnede trafikstrømme. Derfor kan der være væsentlige usikkerheder på de trafikale effek-
ter på mindre lokale veje samt byveje, særligt i og omkring Aalborg centrum. Det skyldes modellens
zoner, der er opdelt i større enheder, end det som anvendes i lokale trafikale modeller.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0004.png
Trafikale effekter af Egholmlinjen
Tabel 1 opsummerer forventede trafikale ændringer på de centrale strækninger, samt de veje i Aalborg-
området, der bliver mest påvirket af en ny 20 km lang motorvej vest om Aalborg. Resultaterne viser tra-
fik på gennemsnitlige hverdage i 2030 uden for sommerperioden (hverdagsdøgntrafik HDT). Hovedre-
sultaterne for Aalborg by kan ses på Figur 3.
Samlet vil 32.500 køretøjer pr. hverdagsdøgn 2030 (HDT) krydse Limfjorden via Egholmlinjen. Det med-
fører et dagligt fald på 2.900 køretøjer over Limfjordsbroen og 23.000 køretøjer i Limfjordstunnelen, hvil-
ket svarer til hhv. 9 og 24% færre køretøjer sammenlignet med trafikken i 2030 uden Egholmlinjen. Efter
åbning af Egholmlinjen vil ca. 73.300 køretøjer benytte Limfjordstunnelen, hvilket er mindre end i da-
gens situation, hvor omkring 86.300 køretøjer benytter tunnelen på en hverdag.
Motorvejene omkring Aalborg vil få større fald på op til 27% på E45 i Nørresundby, og 39% på E45
ved Gug. E45 nord for Bouet, til og fra Frederikshavn, oplever et mindre fald i trafik fra omkring 48.500
til 48.000 HDT i 2030 hhv. med og uden Egholmlinjen. På E45 umiddelbart syd for motorvejskrydset
vil trafikken stige fra 66.600 til 71.300, svarende til en vækst på 7%.
Figur 3 - Trafikale effekter af Egholmlinjen (2030 HDT)
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0005.png
Høvejen vil samlet opleve en reduceret trafik på op til 20%, hvilket bl.a. kan forklares med, at det nord-
vestlige opland til Aalborg vil benytte Egholmlinjen over Limfjorden. Mange af disse køretøjer vil be-
nytte tilslutningsanlægget ved Thistedvej. Thistedvej vil derfor få omkring 20-25% mere trafik på dele
af strækningen tættest ved Nørresundby.
På Hobrovej vil trafikken stort set forblive uændret omkring tilslutningsanlægget til den nye motorvej,
længere væk vil trafikken falde med 11% ved Skalborg. Resten af Hobrovej til Aalborg by vil ligeledes
opleve en faldende trafik med op til 6%, da den nye motorvej vil reducere trafikken gennem Aalborg.
Ved Svenstrup falder trafikken på Hobrovej med op til 40%, da mange køretøjer vil benytte den ny mo-
torvej som adgang til Hobrovej fremfor E45 tilslutningsanlægget ved Svenstrup.
Nørholmsvej og Mølholmsvej vil grundet Egholmlinjen opleve en stor mængde trafik, da disse veje vil
udgøre en ny forbindelse til Egholmlinjen og beboerne i Hasseris-området vil benytte denne adgangs-
vej fremfor at køre igennem det centrale Aalborg.
De relative ændringer i trafikken er størst om-
kring Mølholmsvej, hvilket primært skyldes den
meget begrænsede trafik uden Egholmlinjen.
Generelt vil de fleste veje i og omkring Aalborg
opleve et fald i trafikken, særligt på E45 og i Aal-
borg by. Trafikken i yderkant af Hasseris vil
stige, mens trafikken på de indre veje i Aalborg
vil falde med op til 25%.
Figur 4 viser hvilken veje der får stigninger og re-
duktioner af trafikken. Samlet ses stigningerne at
begrænse sig til begrænsede dele af Aalborg.
Dog er der særligt stigninger omkring Mølholms-
vej/Annebergvej. Ved Thistedvej og Hobrovej, er
det kun på kortere strækninger, hvor der opleves
en stigning.
Særligt E45 og midtbyen i Aalborg, samt Nørre-
sundby oplever aflastninger i trafikken. Det mest
østlige Aalborg oplever ikke ændringer.
Det skal bemærkes at modellens zone opdeling
kan betyde bratte ændringer i stigninger og fald.
Figur 4 - Ændring af trafikal belastning i 2030 som følge af Egholmlinjen
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0006.png
Figur 5 - Trafikale effekter regionalt af Egholmlinjen (2030 HDT)
Det kan ses af Figur 5, at vejtrafikken regionalt påvirkes i store dele af Nordjylland. Det gælder ikke
mindst E45 Nordjyske Motorvej, syd for Svenstrup og E39 Hirtshalsmotorvejen, nord for Vestbjerg.
Trafikken vil stige nord og syd for Egholmlinjen på hhv. E39 og E45, mens trafikken falder på E45
strækningen gennem Aalborg.
Desuden vil en aflastning af den nuværende E39 lige nord for MVK Vendsyssel forbedre trafikafviklin-
gen i hele motorvejskrydset, hvori der i dag er kapacitetsproblemer ved sammenfletningen mellem
E39, E45 og Høvejen.
Samlet set så forventes ikke væsentlige ændringer i trafikbelastningen på E45 Frederikshavnmotorve-
jen.
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0007.png
Hovedvejene til Aabybro og Brovst påvirket ikke i væsentligt og trafikken vil befinde sig på sammen
niveau som i situationen uden Egholmlinjen. Det er dermed først på vejene tættere ved Aalborg, at tra-
fikken ændres mærkbart som følge af Egholmlinjen.
Beregningsresultatet viser desuden en svag aflastning på 600 køretøjer i døgnet for Aggersundbroen,
hvilket kan forklares med en tidsmæssig forskydning i, hvilken fjordforbindelse der er hurtigst for rejser
til og fra området omkring Brovst. Selvom der ikke ses en væsentlig stigning i trafikken på de enkelte
veje til og fra fx Brovst, så betyder summen af ændringerne på lokalvejene i Thy et fald på Aggersund-
broen.
Tabel 1. Oversigt over de trafikale påvirkninger af en 3. Limfjordsforbindelse ved Egholmlinjen (HDT 2030) - Afrundet
Lokation
Egholmtunnelen
Limfjordbroen
E45 Limfjordtunnelen
Nørresundby/Vendsyssel
E39 nord for 3LF
31.300
33.800
E39 nord for MVK Vendsyssel
34.400
16.500
E45 nord for TSA 20 Bouet
48.500
48.000
E45 syd for MVK Vendsyssel
89.100
65.100
Høvejen v. Hvorup
14.100
11.300
Thistedvej v. Høvejen
10.400
12.700
Thistedvej v. Lindholm
11.000
13.600
Borgmestersvinget
7.600
7.000
Forbindelsesvejen
11.500
10.500
Aalborg omegn
E45 syd for Kridtsvinget
73.300
51.400
Kridtsvinget
22.900
21.900
E45 syd for TSA 24
68.100
46.300
v. Øster Uttrupvej
E45 v. Gug
55.200
33.500
E45 syd for TSA 28 v. Aalborg S
66.600
45.900
E45 syd for 3LF
66.600
71.300
Mariendals Mølle Motorvejen
33.600
28.000
Egnsplanvej - Østlig del
13.000
12.700
Hobrovej v. 3LF/Krebsen
20.200
20.300
Hobrovej v. Skalborg
25.100
22.300
Hobrovej syd for 3LF
20.200
19.100
Ny Nibevej Vest for 3LF
16.500
15.500
Ny Nibevej øst for 3LF
16.500
13.800
Nørholmsvej vest for 3LF
3.400
4.100
Nørholmsvej øst for 3LF
3.400
10.900
Aalborg By
Hobrovej v. Ny Kærvej
35.100
32.000
Vesterbro
25.400
23.100
Kong Christians Alle
16.000
15.500
O2 v. Sønderbro
25.500
24.800
Mølholmsvej
2.200
4.400
Nørholmsvej v. Hasseris
3.200
5.600
*Den kraftige procentvise stigning kommer fra et lavt trafikalt udgangspunkt
HDT 2030 i basis
situationen
-
33.600
96.200
HDT 2030 med
Egholmlinjen
32.500
30.700
73.300
Ændring i
HDT
-
-2.900
-23.000
2.500
-18.000
-500
-24.000
-2.800
2.300
2.700
-600
-1.000
-22.000
-1.000
-21.800
-21.800
-20.700
4.700
-5.600
-300
100
-2.800
-1.200
-1.000
-2.700
700
7.400
-3.100
-2.200
-500
-700
2.200
2.400
Ændring i
Procent
-
-9%
-24%
8%
-52%
-1%
-27%
-20%
22%
24%
-8%
-9%
-30%
-4%
-32%
-39%
-31%
7%
-17%
-2%
0%
-11%
-6%
-6%
-16%
21%
218%*
-9%
-9%
-3%
-3%
100%*
76%
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0008.png
Med Egholmlinjen forventes 147.900 køretøjer at krydse Limfjorden mellem Aggersund og Hals i
2030, hvilket er en stigning på 5.900 køretøjer sammenlignet med en situation i 2030, uden Egholmlin-
jen. Antallet af køretøjer over de enkelte Limfjordsforbindelser repræsenterer dels en overflytning mel-
lem forbindelserne og dels et trafikspring.
Et trafikspring fremkommer af, at Egholmlinjen over Limfjorden skaber mere trafik. Generelt vil forbed-
ret tilgængelighed som følge af en ny motorvej betyde en stigning i antallet af bil ture.
Samlet er Egholmlinjen beregnet til at skabe omkring 1.700 nye ture pr. døgn i 2030.
I hele Danmark er det beregnet at antallet af kørte km i 2030 stiger med 0,1% som følge af Egholmlin-
jen, hvorimod antallet af kørte ture stiger med 0,02%. Dette fremkommer af den bedre tilgængelighed
en ny limfjordsforbindelse skaber, og selvom turen over Egholm for mange køretøjer er kortere, vil det
stigende antal ture og ændrede længde på de samlede ture, øge det samlede antal kørte kilometer.
Den afgrænsede effekt når man ser på hele landet, skyldes at det primært er i Region Nordjylland ef-
fekten skabes.
8
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0009.png
Rejsetidsgevinster for pendling som følge af Egholmlinjen
Figur 6 - Isokronkort udvalgte områder nord for Limfjorden
På Figur 6 ses to isokronkort, der beskriver rejsetidsforbedringer for pendlere, for udvalgte områder
nord for Limfjorden. Der ses på Brønderslev og området ved Lindholm og Aalborg Lufthavn. Begge
områder oplever en rejsetidsforbedring, dog er det mest gældende ved Lindholm. Lufthavnen og Lind-
holm ligger tæt på Egholmlinjen og får dermed en gevinst på over 6 minutter ved ture mod syd via
med Egholmlinjen. I nordlig retning ses også en markant forskel, da adgangen til E39 i nordlig retning
forbedres ved Egholmlinjen, dog er der ikke nogen markante forbedringer i korridoren mod Frederiks-
havn via E45.
Brønderslev oplever særligt en gevinst til det vestlige Aalborg og Svenstrup, samt oplandet hertil om-
kring Nibe. Forbedringen til disse områder skyldes den direkte forbindelse hertil via Egholmlinjen. Ge-
vinsten langs E45 øst og syd for Aalborg er dog ikke markant, da der samlet ikke findes en rejsetids-
gevinst på over 2 minutter, trods den reducerede trafik på E45 og gennem Limfjordstunnelen.
9
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0010.png
Figur 7 – Isokronkort Øst/Syd for Aalborg centrum
Syd og øst for Aalborg er der udarbejdet isokronkort for Hasseris og Dall Villaby. Figur 7 viser rejse-
tidsbesparelse for områderne som følge af Egholmlinjen. For begge områder ses store rejsetidsgevin-
ster på ture til Vendsyssel, og som udmønter sig i en rejsetidsbesparelse på over 6 min.
For Dall Villaby er E45 den mest direkte rute mod Frederikshavn, og derfor er gevinsten på denne
strækning mindre da besparelsen kommer af mindsket trængsel i myldretiden i Limfjordstunnelen, og
ikke en helt ny korridor. Ved Hasseris, i det vestlige Aalborg, får rejsende en gevinst på omkring 6 mi-
nutter, hvilket her også er gældende for ture til Sæby og Frederikshavn. Dette er muligt da Hasseris er
så langt væk fra E45, at ruten fra Hasseris mod Frederikshavn, kørt via Egholmlinjen, Høvejen og
E45, er mere attraktivt end at skulle benytte det eksisterende vejnet via Aalborg centrum.
Begge områder oplever også mindre gevinster på 2-4 minutter syd for Aalborg, dette kan dels skyldes
en svag aflastning af vejene omkring Svenstrup, og den direkte opkobling til E45 via Egholmlinjen.
Særligt Dall Villaby får en let øget rejsetid på 2-4 minutter mod Nibe, hvilket kan skyldes mere trafik
omkring de nye tilslutningsanlæg til Egholmlinjen, hvilket resulterer i en let øget rejsetid. Samlet er dog
klart flest rejsetidsbesparelser for Dall Villaby.
10
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0011.png
Figur 8 - Isokronkort syd for Aalborg
Figur 8 viser rejsetidsgevinster på isokronkort for områder længere syd for Aalborg området, her illu-
streret ved Svenstrup samt Støvring. Svenstrup får som følge af sin nære adgang til Egholmlinjen en
rejsetidsgevinst til Aabybro/Brovst området på over 2-4 minutter, samt en moderat gevinst på 4-6 mi-
nutter til Lindholm. For Frederikshavn og den østlige del af Vendsyssel er der kun en minimal rejse-
tidsgevinst, da E45 er hurtigere alternativ for køretøjer fra Svenstrup og Støvring. Et enkelt område
vest for Brovst får en let stigning i rejsetid på 2-4 minutter, hvilket igen kan have sammenhæng med
den ekstra trafik omkring de nye tilslutningsanlæg til Egholmlinjen. Det pågældende område ligger på
grænsen mellem at det er hurtigst at benytte Aggersundbroen eller Egholmlinjen, derfor kan margina-
ler påvirke rejsetiden via den ene eller anden rute.
Støvring ser generelt kun en mindre gevinst til det østlige Aalborg og Nørresundby, mens der opleves
en gevinst til det vestlige Aalborg/Nørresundby, særligt ved Hasseris, hvor gevinster er på op til 6 mi-
nutter. Store dele af Vendsyssel kan stadig nås hurtigere med E45 igennem Limfjordstunnelen, og
derfor ses der ikke andre områder med anseelige rejsetidsgevinster.
11
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0012.png
Ændringer i rejsetid som følge af Egholmlinjen
Tabel 2 - Rejsetid til E45 ved Svenstrup Syd ved fri kørsel
Fra:
Skagen
Frederikshavn
Hjallerup
Hjørring
Brønderslev
Løkken
Aabybro
Brovst
Vestbjerg (E39)
Via Egholmlinjen
69 min
42 �½ min
23 min
33 min
21 �½ min
38 �½ min
17 �½ min
29 �½ min
12 min
Via Limfjordstunnelen
70 min
39 �½ min
19 �½ min
34 min
22 �½ min
39 �½ min
22 min
34 min
13 min
Forskel
1 min
- 2 min
- 2 �½ min
1 min
1 min
1 min
4 �½ min
4 �½ min
1 min
Af Tabel 2 ses ændringerne i rejsetid som følge af Egholmlinjen for ture med udgangspunkt i TSA 29
Svenstrup, syd for Aalborg. Alle rejsetider er udregnet med den skiltede hastighed på strækningen og
derfor tages der ikke hensyn til trængsel og nedsat hastighed.
For køretøjer, der kommer fra E39 findes der en rejsetidsbesparelse på ca. 1 minut ved at benytte Eg-
holmlinjen. Dette tager som nævnt ikke hensyn til den periodevis nedsatte hastighed på E45 i og om-
kring Limfjordtunnelen.
Der er store besparelser for ture til Aabybro og Brovst, hvor der kan spares 4-5 minutter, da de befin-
der sig tættest på Egholmlinjen. Derimod er det stadig hurtigst at benytte Limfjordstunnelen ved ture til
Frederikshavn og Hjallerup, hvor der er en forskel på ca. 2 min. Denne relativt lave tidsforskel viser
dog, at Egholmlinjen er forholdsvis attraktivt tidsmæssigt, og vil kunne fungere som et alternativ, uden
markante tidstab, hvis E45 i og omkring Limfjordstunnelen er påvirket af trængsel eller hændelser.
12
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0013.png
Tabel 3 - Rejsetid til E45 ved Svenstrup Syd i morgenmyldertiden
Fra:
Skagen
Frederikshavn
Hjallerup
Hjørring
Brønderslev
Løkken
Aabybro
Brovst
Vestbjerg (E39)
Via Egholmlinjen
72 min
45 �½ min
24 �½ min
35 min
23 min
41 min
19 min
31 min
13 min
Via Limfjordstunnelen
74 �½ min
43 �½ min
23 �½ min
38 min
26 min
44 min
26 �½ min
37 �½ min
17 min
Forskel
2 �½ min
- 2 min
- 2 min
3 min
3 min
3 min
7 �½ min
6 �½ min
4 min
I perioder med myldretid fremgår rejsetiderne af Tabel 3. Resultaterne tager udgangspunkt i at ha-
stigheden generelt er lavere grundet trængsel samt, at den variable hastighed, omkring Limfjordstun-
nelen, er skiltet ned til 50 km/t.
I tabellen ses den sparede rejsetid for køretøjer mellem E39 og Svenstrup at stige op til 4 min samlet,
fra Hjørring, Løkken og Brønderslev er besparelsen lidt lavere og lander på 3 minutter. Dermed for-
stærkes effekten af Egholmlinjen i myldretiderne for rejsende langs E39 i myldretiderne. Samtidig sti-
ger besparelsen til 6-7 minutter for Brovst og Aabybro.
Den ekstra køretid fra E45 v. Hjallerup og Frederikshavn er stadig kun 1�½ - 2 minutter, og dermed en
let fald fra Tabel 2 med fri rejsetid. Dette understøtter billedet af at Egholmlinjen også i myldretiden
kan fungere som alternativ til Limfjordstunnelen for rejser med udgangspunkt langs E45 i Vendsyssel.
13
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0014.png
Ruteneg kort for Egholmlinjen
Følgende afsnit viser en række figurer med ruteneg kort for situationen med og uden Egholmlinjen.
Hver figur tager udgangspunkt i et geografisk punkt, og viser hvor bilerne kører hen. Alle tal er i HDT
for 2030.
De regionalt kort med udgangspunkt i hhv. E39 v. Vestbjerg og E45 v. Svenstrup kan ses på Figur 9
og Figur 10, hvor både basis og projekt situationen er vist. Generelt viser kortene en mere jævn forde-
ling af den gennemkørende trafik i Aalborg, hvor E45 aflastes markant. Rutenegene viser overordnet
set, at E45 benyttes at folk med ærinde i Aalborg eller køretøjer, der fortsætter ad E45 mod Frederiks-
havn. Samtidig benyttes Egholmlinjen af folk med ærinde i det vestlige Aalborg samt køretøjer, der
skal mod Hjørring/Hirtshals ad E39.
Alle køretøjer, der benytter Limfjordstunnelen har et turmål i Aalborg øst, hvor alle køretøjer der skal
videre sydpå med E45 benytter Egholmlinjen, hvilket er en klar ændring fra basissituationen uden Eg-
holmlinjen, hvor al den gennemkørende trafik går gennem Limfjordstunnelen. Kortene for de enkelte
ruteneg kan ses under bilag.
Den samme tendens ses for køretøjer, der kommer syd fra på E45 v. TSA 29 Svenstrup, hvor 9.900
benytter Egholmtunnelen og 7.300 Limfjordstunnelen. Trafikken fra E45 syd, der benytter Lim-
fjordstunnelen skal udelukkende mod Frederikshavn eller Aalborg øst. En del af trafikken mod den
vestlige del af Aalborg samt centrum har nu en alternativ rute via Egholmlinjen og Mølholmsvej, hvilket
også er med til at aflaste E45.
Ved selve Egholmlinjen er de dominerende trafikstrømme gennemkørende til og fra E45 og E39 samt
Thistedvej mod Thy. Rutenegene viser også, at Egholmlinjen primært fungerer som opland for det
vestlige Aalborg og stort set ingen fra det østlige Aalborg benytter forbindelsen. Dog ses en mindre
gennemkørende trafikstrøm via det sydøstlige Aalborg, hvori bl.a. det nye sygehus placeres.
Køretøjer på E45 fra Frederikshavn er opgjort øst for Bouet. Her er det stadig alle køretøjer, der skal
mod syd via E45, der benytter Limfjordstunnelen. Samlet er der omkring 1.100 køretøjer, der over et
døgn kommer fra E45 ved Bouet og benytter Egholmlinjen. Det vurderes at køretøjer med ærinde i det
vestlige Aalborg, Frejlev, Nibe mv. benytter Høvejen til Egholmlinjen. Dette er en mindre ændring fra
basisscenariet, hvor næsten alt trafik var gennemkørende til E45 syd eller det østlige Aalborg. Samti-
dig ses også et svagt fald i trafikmængden fra E45 Bouet, som benytter Limfjordstunnelen.
Der er også udarbejde ruteneg for Limfjordstunnelen for henholdsvis en situation med og uden Eg-
holmlinjen. For situationen med Egholmlinjen ses et generelt lavere trafikniveau fra det vestlige Aal-
borg, samt fra Høvejen.
Høvejen får samlet et fald i trafikken, hvilket er på trods af den anvendelse som forbindelse mellem
E45 og Egholmlinjen. Dette skyldes, at alle køretøjer, som skal mod syd via E45 nu vælger at benytte
Egholmlinjen. Samtidig kommer der færre køretøjer fra Thy over Høvejen, da flere vælger Thistedvej,
for at komme mod Aalborg via Egholmlinjen.
På Limfjordsbroen og vejnettet gennem Aalborg ses et mindre fald i trafikmængden, da en del ture i
det vestlige Aalborg til og fra Vendsyssel nu kan foretages via Egholmlinjen. Dette kan også aflæses
af rutenegene for Mølholmsvej og Nørholmsvej i Hasseris, hvor trafikken med Egholmlinjen udeluk-
kende er mod Aalborg centrum og ikke over Limfjordsbroen.
14
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0015.png
Figur 9 - Regionale Ruteneg kort for E39 syd for Vestbjerg hhv. uden og med Egholmlinjen
15
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0016.png
Figur 10 - Regionalt filter kort for E45 hhv. uden og med Egholmlinjen
16
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0017.png
Bilag – Ruteneg kort for basis 2030 og Egholmlinjen
17
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0018.png
18
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0019.png
19
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0020.png
20
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0021.png
21
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0022.png
22
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970533_0023.png
23