Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 117
Offentligt
2970528_0001.png
Anmodning om redegørelse for manglende undersøgelser af konsekvenserne
af Egholmforbindelsen i Hasseris, Gl. Hasseris og Mølholm
Aalborg d. 26. januar 2025
Til By- og landskabsudvalget, Aalborg Kommune
Kære Jan, Tobias, Helle, Jane, Lasse,
Sofie
og Peter
På vegne af lodsejere og borgere i Hasseris, Gammel Hasseris og Mølholm vil jeg hermed anmode
om, at Aalborg Kommune iværksætter de fornødne og tilstrækkelige undersøgelser og analyser af de
konsekvenser, som etableringen af Egholmforbindelsen vil medføre for området.
Efter det offentlige møde afholdt af Hasseris Grundejerforening torsdag aften d. 23.1.2025 på Hasse-
ris Gymnasium, stod det klart, at hverken Vejdirektoratet eller Aalborg Kommune har gennemført de
nødvendige undersøgelser og vurderinger af de trafikale, miljømæssige, sociale og økonomiske kon-
sekvenser for borgere og lodsejere i Hasserisområdet. Derimod var det tilsyneladende både Vejdirek-
toratets og Aalborg Kommunes opfattelse, at ingen af parterne har ansvaret for at undersøge og be-
lyse disse konsekvenser. Eftersom begge parter er eneste anlægs- og vejmyndighed må ansvaret
nødvendigvis ligge hos enten den ene eller den anden – eller hos begge parter.
Kommentarer fra parterne
I den indledende præsentation på mødet udtrykte formand for Hasseris Grundejerforening, Thorkil
Neergaard, undren og bekymring over Vejdirektoratets trafiktal, der viser, at Egholmforbindelsen for-
ventes at medføre en stigning på over 7.000 ekstra køretøjer i døgnet på de mindre veje i Hasseris
via den planlagte forlængelse af Mølholmsvej og afkørsel til Nørholmsvej og Under Lien (se bilag 1).
Thorkil Neergaard bemærkede, at de i 7.200 ekstra køretøjer i døgnet som Egholmforbindelsen iflg.
den tilrettede VVM-undersøgelse fra 2021 (se bilag 1) forventes at generere på Nørholmsvej og frem
til Under Lien
tilsyneladende reduceres til 0 køretøjer i døgnet og forsvinder ud i den blå luft
ef-
ter rundkørslen ved Under Lien.
Som svar herpå præciserede projektchef fra Vejdirektoratet Per Seidelin efterfølgende, at årsagen til
de manglende trafiktal på Under Lien og i resten af Hasserisområdet skyldes, at de pågældende veje
er kommunale veje, som Vejdirektoratet ikke undersøger ift. den fremtidige forøgede trafikbelastning –
uagtet at den forøgede trafikbelastning på vejene vil være en direkte konsekvens af Vejdirektoratets
projekt.
Vejdirektoratets svar giver dog anledning til undren, da man i baggrundsrapporten til den opdaterede
VVM fra 2021 og 2023, Trafikberegninger med Landstrafikmodellen (bilag 5 + 6), netop har vurderet
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970528_0002.png
Anmodning om redegørelse for manglende undersøgelser af konsekvenserne
af Egholmforbindelsen i Hasseris, Gl. Hasseris og Mølholm
effekten af Egholmforbindelsen på flere kommunale veje, herunder effekten omkring Mølholmsvej/An-
nebergvej som i dag er en 40 km/t zone, hvor det på side 5 i rapporten fra 2021 fremhæves, at der
særligt her vil være stigninger. Af tabel 1, side 5 i rapporten fra 2023 (bilag 6), fremgår det, at der på
Nørholmsvej øst for Egholmforbindelsen og frem til Under Lien vil opleves en stigning fra 3.500 køre-
tøjer i døgnet til hele 11.800 køretøjer i døgnet. Dvs. mere end 3 gange så mange køretøjer i døgnet
og en voldsom stigning på hele 211% ift. scenariet uden Egholmforbindelsen. Af uvisse årsager redu-
ceres de 11.800 køretøjer jf. tabel 1 til 7.900 køretøjer ved rundkørslen til Under Lien, som ellers er
den eneste mulige vej videre fra Nørholmsvej øst for Egholmforbindelsen. Det ville være interessant
at få oplyst, hvor de 3.900 køretøjer ud af de i alt 11.800 køretøjer forsvinder hen, inden de rammer
rundkørslen ved Under Lien, og ikke mindst hvor de resterende 7.900 køretøjer forsvinder hen efter
rundkørslen.
Da der efterfølgende blev mulighed for at stille spørgsmål til projektet, spurgte jeg ind til hvilke under-
søgelser og analyser Aalborg Kommune har foretaget ift. at kunne vurdere konsekvenser og gener
som følge af den åbenlyse forøgede trafikbelastning i området omkring Nørholmsvej, Under Lien,
Mølholmsvej, Gammel Hasseris Vej, Svalegårdsvej, Mølholmsvej og Hasserisvej? Et område hvor ve-
jene i forvejen ofte er belastede af lange køer om morgenen, og hvor der på Under Lien, som i dag er
en 40 km/t zone med chikaner og vejbump, og som i forvejen er en flaskehals i morgen- og eftermid-
dagstrafikken, hvor der færdes mange bløde trafikanter herunder skolebørn fra Gammel Hasseris
Skole og børn på vej til og fra sportsaktiviteter i KFUM på såvel hverdage som i weekender. En vej
som ikke kan udvides medmindre man totaleksproprierer de eksisterende boliger langs vejen, og ind-
drager arealer herfra til vejen.
Hertil lød svaret fra Jan Thaysen, at Aalborg Kommune
ikke har undersøgt eller vurderet omfanget
eller konsekvenserne af den forøgede trafikbelastning i Hasserisområdet
som følge af Egholm-
forbindelsen, og at kommunen af denne årsag derfor
ikke kender konsekvenserne.
Aalborg Kommune har således ikke forholdt sig til og ved intet om, hvordan eller i hvilket omfang den
forøgede trafik vil påvirke vejnettet og borgerne i Hasserisområdet ift. støj- og lysgener, kødannelser,
begrænset tilgængelighed, værdiforringelser af ejendomme og ikke mindst trafiksikkerhed. Man har
tilsyneladende ingen plan for, hvordan man vil håndtere udfordringen, eller hvilke tiltag man vil fortage
for at afværge de åbenlyse problemer og gener, som den forøgede trafik vil medføre.
Hertil skal desuden medregnes de midlertidige gener i udførelsesfasen. Vejdirektoratet kunne på mø-
det torsdag aften
ikke
redegøre for hverken omfang eller konsekvenser af den enorme og tunge
transport af materialer til byggeriets byggepladser, som bl.a. vil skulle pågå gennem Hasseris, Gl.
Hasseris og Mølholm.
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970528_0003.png
Anmodning om redegørelse for manglende undersøgelser af konsekvenserne
af Egholmforbindelsen i Hasseris, Gl. Hasseris og Mølholm
Baggrund og faktuelle observationer
1. Manglende vurdering af lokale konsekvenser
o
Projektchef Per Seidelin fra Vejdirektoratet oplyste på mødet, at konsekvenserne for
de kommunale veje i Hasseris ikke er blevet vurderet, da dette ikke ligger inden for
rammen af den opgave Vejdirektoratet er blevet stillet.
o
Dog viser Vejdirektoratets baggrundsrapporter at man senest i 2023 har vurderet den
forventede trafikbelastning på en række kommunale veje
o
Rådmand for By og Landskabsforvaltningen i Aalborg Kommune Jan Thaysen, be-
kræftede at kommunen ikke har foretaget vurderinger eller analyser af konsekven-
serne af den kraftige forøgede trafikbelastning i Hasserisområdet.
2.
Manglende retvisende oplysninger i Vejdirektoratets trafikanalyser
o
Vejdirektoratets opdaterede VVM-undersøgelse fra 2023 fremskriver, at Egholmforbin-
delsen i 2030 tal vil generere 11.800 køretøjer i døgnet mellem Nørholmsvej og Under
Lien (bilag 6, side 5). Dette er en markant stigning på over 200 % ift. de anslåede 3.500
køretøjer uden forbindelsen.
o
Aalborg Kommunes egne trafiktællinger fra 2024 viser at der kører 3.152 køretøjer i
døgnet ved søerne på Nørholmsvej øst for 3. Limfjordsforbindelse (3LF) og 5.247 kø-
retøjer umiddelbart før rundkørslen ved Under Lien (bilag 2 og 3). Da Vejdirektoratets
udgangspunkt på 3.500 køretøjer i døgnet fremskrevet til 2030 tal uden Egholmfor-
bindelsen er lavere end det reelle målte tal på strækningen, og således ikke er retvi-
sende ift. de aktuelle forhold, kan Vejdirektoratets fremskrevne tal på 11.800 køretø-
jer af gode grunde heller ikke være retvisende. Det samlede trafiktal på 11.800 køre-
tøjer med Egholmforbindelsen bør derfor som min. opjusteres med de ca. 2.100 køre-
tøjer, som er differencen mellem kommunens 2 målinger på Nørholmsvej fra 2024.
Herved vil trafiktallet ved Under Lien nå op på omkring 14.000 køretøjer i døgnet til
og fra Hasserisområdet.
3.
Værdiforringelser og erstatningskrav
o
Den markante forøgede trafik vil medføre øget støj, lysgener, reduceret tilgængelig-
hed, kødannelser og værdiforringelser af ejendomme i Hasserisområdet. Disse vær-
diforringelser kan være væsentlige.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970528_0004.png
Anmodning om redegørelse for manglende undersøgelser af konsekvenserne
af Egholmforbindelsen i Hasseris, Gl. Hasseris og Mølholm
o
De førnævnte gener og overskridelser af den naboretlige tålegrænse og væsentlige
værdiforringelser m.v. forventes at ville føre til erstatningskrav* (se side 6) rettet mod
enten Vejdirektoratet eller Aalborg Kommune.
o
Lodsejere med høj belåing i deres ejendom og med særlig berørte ejendomme kan
risikere teknisk insolvens som følge af værdiforringelserne.
4.
Ekspropriationskommissionens behandling
o
o
Ekspropriationskommissionen afholder linjebesigtigelse den
4. februar 2025.
Aalborg Kommune har derfor kun yderst begrænset tid til at handle og foretage de
nødvendige analyser og vurderinger.
o
o
Det virker ikke realistisk at kommunen kan nå at løse denne opgave til d. 4. feb. 2025
Kommunens manglende undersøgelser af konsekvenserne af Egholmforbindelsen i
Hasserisområdet vil indgå i dagsordenen og blive fremlagt som et punkt til drøftelse
ifm. særskilt møde med kommissionen og vores advokat d. 4. februar 2025.
Anmodning om handling
Med baggrund i ovenstående anmoder jeg om følgende:
1.
Gennemførelse af konsekvensvurderinger og -analyser
o
Aalborg Kommune bedes iværksætte de nødvendige og grundige analyser af de trafi-
kale, miljømæssige, sociale og økonomiske konsekvenser af Egholmforbindelsen for
borgere og lodsejere i Hasseris, Gammel Hasseris og Mølholm.
o
Aalborg Kommune bedes foretage tilsvarende undersøgelser af de øvrige områder i
Aalborg og i den øvrige del af kommunen, som vil blive berørt og påvirket negativt af
Egholmforbindelsen.
o
Disse analyser bør inkludere vurdering af:
o
o
o
o
o
Trafiksikkerhed og risiko for ulykker, herunder konsekvenser for skolebørn og
bløde trafikanter.
Støj- og lysgener samt miljøpåvirkninger.
Risiko for kødannelser og negative tidsgevinster som følge heraf.
Begrænsning af tilgængelighed til berørte ejendomme ifm. kødannelser.
Økonomiske konsekvenser for de enkelte lodsejere, herunder værdiforringel-
ser af ejendomme.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970528_0005.png
Anmodning om redegørelse for manglende undersøgelser af konsekvenserne
af Egholmforbindelsen i Hasseris, Gl. Hasseris og Mølholm
2.
Udarbejdelse og offentliggørelse af handlingsplan
o
Kommunen bedes udarbejde og offentliggøre en tidsplan og detaljeret handlingsplan
med konkrete løsningsforslag og afværgeforanstaltninger ift. at reducere og undgå
væsentlige negative konsekvenser for de berørte borgere.
o
Handlingsplanen bør indeholde angivelse af ansvarsfordeling og hvilke afdelinger i
kommunen der har ansvaret og varetager de relevante undersøgelser og gennemfø-
rer de respektive nødvendige tiltag og afværgeforanstaltninger.
3.
Overvejelse af justeringer af kommunale veje i projektet
o
Med udgangspunkt i resultaterne af konsekvensanalyserne bedes kommunen grun-
digt overveje, og komme med konkrete forslag til hvordan Vejdirektoratets nuvæ-
rende skitserede linjeføring – herunder nye og eksisterende kommunale tilkørselsveje
– kan justeres og/eller reduceres mhp. at undgå eller begrænse de negative konse-
kvenser, der både vil ramme Aalborg Kommune og kommunens borgere. Borgere
som i forvejen belastes ekstra hårdt ved ovenikøbet at skulle betale en større andel af
projektet end resten af de danske skatteydere, pga. Aalborg Kommunes bidrag på
+600 mio. kr. til projektet.
Afsluttende bemærkninger
Det er naturligvis dybt bekymrende at måtte konstatere, at Aalborg Kommune fuldstændig har undladt
at forholde sig til de åbenlyse og alvorlige konsekvenser af Egholmforbindelsen for Hasserisområdet.
At lade konsekvenser og spørgsmål af den størrelse hænge ubesvaret i luften i 11. time op til linjebe-
sigtigelserne d. 4. februar 2025, og stille op til et borgermøde og en fyldt sal med bekymrede borgere
velvidende, at man som myndighed intet har foretaget sig, og man ikke kan give ét eneste konkret
svar på de spørgsmål der bliver stillet, er et udtryk for ligegyldighed og komplet mangel på forståelse
for situationens alvor og mangel på respekt overfor de mange borgere og familier, som kommunen
har ansvaret for at beskytte, og som vil blive hårdt ramt af projektet i sin nuværende form.
Det er tydeligt at visse politikere og embedsværk i Aalborg Kommune de seneste mange år tydeligvis
haft mere travlt med at arbejde for at Egholmforbindelsen skulle blive en realitet, end med at vurdere
og forholde sig til de åbenlyse negative konsekvenser af projektet samt varetage borgernes interes-
ser. Her har man hver gang projektet har været i høring, haft alle forudsætninger og muligheder for at
undersøge og vurdere de negative konsekvenser, og bringe justeringsforslag i spil overfor Vejdirekto-
ratet. I stedet har man forholdt sig passivt og forsømt sit ansvar og ultimativt ladet borgerne i stikken.
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
2970528_0006.png
Anmodning om redegørelse for manglende undersøgelser af konsekvenserne
af Egholmforbindelsen i Hasseris, Gl. Hasseris og Mølholm
Det kan man som kommune naturligvis ikke være bekendt, og jeg vil opfordre til Aalborg Kommune
kommer med en officiel og ubetinget undskyldning til alle borgene i området, med et løfte om at man
snarest muligt får rettet op på situationen.
Såfremt der er spørgsmål eller behov for yderligere dokumentation, står jeg gerne til rådighed.
Med venlig hilsen
Søren Højbjerg
Arkitekt & Bygningskonstruktør M.A.K.
Nørholmsvej 146
9000 Aalborg
E-mail:
[email protected]
Mobil: +45 40 99 90 58
Bilagsliste:
Bilag 1 - Side 21_Trafikale forhold 2021 Limfjord_Resume af VVM
Bilag 2 – AAK Trafiktal 2024 Nørholmsvej ved søerne
Bilag 3 – AAK Trafiktal 2024 Nørholmsvej-Under Lien
Bilag 4 – Linjebesigtigelse side 10
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Værdiforringelser og erstatningskrav
Som borger og lodsejer i Hasserisområdet vil man uvægerligt opleve væsentlige og permanente ge-
ner som følge af Egholmforbindelsen og den medfølgende væsentlige forøgede trafikbelastning.
Udover en åbenlys forøget støjbelastning og lysgener, vil man skulle forvente reduceret tilgængelig-
hed til sin ejendom som følge af kødannelser og forøget trafik, og ikke mindst vil man skulle forvente
en værdiforringelse af sin ejendom kombineret med begrænset omsættelighed. Værdiforringelser der
kan være væsentlige, og i nogle tilfælde ligge på et niveau, der potentielt vil kunne gøre de mest be-
rørte lodsejere, borgere og børnefamilier i området teknisk insolvente, afhængigt af belåningsgraden
på deres ejendom.
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
Anmodning om redegørelse for manglende undersøgelser af konsekvenserne
af Egholmforbindelsen i Hasseris, Gl. Hasseris og Mølholm
Som borger risikerer man således at stå uforskyldt i en situation, hvor man skylder mere på sin ejen-
dom end den er værd, og bliver derved stavnsbundet til ejendommen på ubestemt tid.
En udsigt til økonomiske og menneskelige konsekvenser på det niveau, vil givetvis have en motive-
rende effekt på lodsejere og borgere ift. at forsvare sig selv, deres familier og deres værdier. Eftersom
hverken Vejdirektoratet eller Aalborg Kommune har taget initiativ til at vurdere konsekvenserne af Eg-
holmforbindelsen i Hasseris, eller til at gå i dialog omkring afværgeforanstaltninger og kompensation,
må man som lodsejer rette et erstatningskrav mod den/de ansvarlige anlægs- og vejmyndigheder,
hvilket vil kunne ske enten som individuelle eller fælles søgsmål.
Som det er almindelig praksis i sager som denne med overskridelse af den naboretlige tålegrænse,
har man som lodsejer mulighed for at gøre brug af sin retshjælpsdækning i sin indbo- eller husforsik-
ring, og herfra få dækket advokatudgifterne til at føre sagen. Det vil i udgangspunktet dreje sig om en
dækning på 225.000 kr. pr. lodsejer, hvorved der vil kunne opnås en betydelig dækningssum ved et
fælles søgsmål.
Vi er mange berørte lodsejere som allerede er i dialog med hinanden og med advokater om sagen, og
vi vil naturligvis opfordre
alle berørte og potentielt berørte lodsejere
til at varetage deres interesser,
og gennemgå sagen med en advokat, mhp. at sikre, at man som lodsejer ikke påføres et økonomisk
tab af som følge af Egholmforbindelsen.
Af Vejdirektoratets Linjebesigtigelsesmappe, side 9 (bilag 4) fremgår følgende:
5.2 Vejmyndigheder
Nye og omlagte kommuneveje og -stier
overdrages til Aalborg Kommune i takt med færdiggørel-
sen.
Erstatningskrav som følge af gener fra Egholmforbindelsen samt nye og omlagte kommuneveje vil så-
ledes skulle rettes mod Vejdirektoratet, såfremt stævningen foretages
inden
vejene er overdraget til
Aalborg Kommune, mens kravet skal rettes mod Aalborg Kommune
efter
vejene er overdraget.
Eftersom Aalborg Kommune ikke har forholdt sig til gener og konsekvenser i Hasseris som følge af
Egholmforbindelsen, forventer jeg heller ikke, at udvalget eller kommunen har forholdt sig til de øko-
nomiske konsekvenser der vil være forbundet med at skulle yde erstatning til berørte lodsejere.
Det er naturligvis ikke givet, at man som sagsøger vil få medhold og tilkendt erstatning, men på bag-
grund af de drøftelser, vi har haft om sagen med flere advokater med ekspertise i ejendomsret, kan
det på ingen udelukkes, at man som sagsøger(e) vil kunne få medhold og erstatning.
7
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 117: Henvendelse af 28/1-25 vedrørende manglende undersøgelse af konsekvenser af Egholmforbindelsen i Hasseris, fra Søren Højbjerg
Anmodning om redegørelse for manglende undersøgelser af konsekvenserne
af Egholmforbindelsen i Hasseris, Gl. Hasseris og Mølholm
Aalborg Kommune bør forholde sig til, at man som sagen står nu skal forvente mindst ét større fælles
søgsmål om erstatning for værdiforringelser af de ejendomme som vil blive berørt af Egholmforbindel-
sen.
Her bør man overveje fordelen ved at gå ind i problematikken og dialogen med borgerne på forkant,
således yderligere belastning af kommunens i forvejen hårdt pressede økonomi begrænses.
Brev og bilag desuden sendt til:
Mette Plejdrup Nielsen, Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland
Aalborg Byråd
Folketingets Transportudvalg
Jens Holmboe, Vejdirektoratet, Vejdirektør
Per Seidelin, Vejdirektoratet, Projektchef for 3. Limfjordsforbindelse
Hasseris Grundejerforening
Borgerbevægelsen
Theresa Scavenius, MF
Thorsten Gejl, MF
Louise Faber, Advokat og indehaver, Lysholt Faber Advokater
Peter Lau Lauritsen, Advokat og indehaver, Advokatfirmaet Vingaardshus
Hans Christian Andersen, Advokat og indehaver, Advokatfirmaet Vingaardshus
Anker Lohmann-Hansen, Civilingeniør
Hasseris Avis
DR.dk
TV2 Nord
Nordjyske.dk
Brev og bilag er desuden opslået i følgende grupper på Facebook:
Borgerbevægelsen
Aalborg diskuterer politik
En seriøs motorvej,
tak
8