Anmodning om redegørelse for manglende undersøgelser af konsekvenserne
af Egholmforbindelsen i Hasseris, Gl. Hasseris og Mølholm
Aalborg d. 26. januar 2025
Til By- og landskabsudvalget, Aalborg Kommune
Kære Jan, Tobias, Helle, Jane, Lasse,
Sofie
og Peter
På vegne af lodsejere og borgere i Hasseris, Gammel Hasseris og Mølholm vil jeg hermed anmode
om, at Aalborg Kommune iværksætter de fornødne og tilstrækkelige undersøgelser og analyser af de
konsekvenser, som etableringen af Egholmforbindelsen vil medføre for området.
Efter det offentlige møde afholdt af Hasseris Grundejerforening torsdag aften d. 23.1.2025 på Hasse-
ris Gymnasium, stod det klart, at hverken Vejdirektoratet eller Aalborg Kommune har gennemført de
nødvendige undersøgelser og vurderinger af de trafikale, miljømæssige, sociale og økonomiske kon-
sekvenser for borgere og lodsejere i Hasserisområdet. Derimod var det tilsyneladende både Vejdirek-
toratets og Aalborg Kommunes opfattelse, at ingen af parterne har ansvaret for at undersøge og be-
lyse disse konsekvenser. Eftersom begge parter er eneste anlægs- og vejmyndighed må ansvaret
nødvendigvis ligge hos enten den ene eller den anden – eller hos begge parter.
Kommentarer fra parterne
I den indledende præsentation på mødet udtrykte formand for Hasseris Grundejerforening, Thorkil
Neergaard, undren og bekymring over Vejdirektoratets trafiktal, der viser, at Egholmforbindelsen for-
ventes at medføre en stigning på over 7.000 ekstra køretøjer i døgnet på de mindre veje i Hasseris
via den planlagte forlængelse af Mølholmsvej og afkørsel til Nørholmsvej og Under Lien (se bilag 1).
Thorkil Neergaard bemærkede, at de i 7.200 ekstra køretøjer i døgnet som Egholmforbindelsen iflg.
den tilrettede VVM-undersøgelse fra 2021 (se bilag 1) forventes at generere på Nørholmsvej og frem
til Under Lien
tilsyneladende reduceres til 0 køretøjer i døgnet og forsvinder ud i den blå luft
ef-
ter rundkørslen ved Under Lien.
Som svar herpå præciserede projektchef fra Vejdirektoratet Per Seidelin efterfølgende, at årsagen til
de manglende trafiktal på Under Lien og i resten af Hasserisområdet skyldes, at de pågældende veje
er kommunale veje, som Vejdirektoratet ikke undersøger ift. den fremtidige forøgede trafikbelastning –
uagtet at den forøgede trafikbelastning på vejene vil være en direkte konsekvens af Vejdirektoratets
projekt.
Vejdirektoratets svar giver dog anledning til undren, da man i baggrundsrapporten til den opdaterede
VVM fra 2021 og 2023, Trafikberegninger med Landstrafikmodellen (bilag 5 + 6), netop har vurderet
1