Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 113
Offentligt
2968583_0001.png
Fra:
Helge Bay <[email protected]>
Sendt:
22. januar 2025 14:59
Emne:
Nørreport-krydset svar på spørgsmål - Letbaner.dk
Til spørgsmålet om krydset Nørreport i Aarhus på vores foretræde d. 21.1.2025, fik vi ikke svaret, hvilket
også havde været svært at gøre kort. Vi har følgende bemærkninger, som vi håber du vil sende videre til
udvalget:
Nørreport krydset i Aarhus har givet anledning til en del trængsel, især i de første år.
Det er et godt eksempel på, at letbaneprojektering ikke nødvendigvis er let, men kræver gennemtænkte
løsninger, der skal implementeres i den rigtige rækkefølge.
Politiske beslutninger, manglende erfaring hos bygherrerådgiver, dårlig sammenhæng med andre aktører og
en italiensk entreprenørs udførelse har givet et dårligt resultat. Trafikken i Nørreport-krydset er påvirket af
mange modstridende forhold, der ikke blev adresseret ordentligt. Vi har her listet de vigtigste:
-
Ønsket om at åbne havnearealerne for gående, som skulle kunne krydse Kystvejen, betød en
nedsættelse fra fire til to vejbaner. Det var også nødvendigt for at få plads til letbanen. Derfor hobede
trafikken op foran Nørreportkrydset, hvor der stadig var fire vejbaner fra Nørrebrogade.
Biltrafikken kunne tidligere have vænnet sig til nedsat kapacitet, hvis Nørrebrogade var blevet anlagt
med kun to vejbaner i stedet for fire fra Ringgaden til Nørreport. Idag har trafikken dog lært at dreje fra
ved Ringgaden.
Færgehavnen og dens trafik blev først flyttet væk fra Aarhus Ø et par år efter letbanens åbning. Det gav
store propper, men er nu fortid.
Aarhus Ø var tænkt til at have begrænset biltrafik, men den fik ikke sin letbane fra starten af, og heller
ikke senere, så nu kører alle i bil dertil. Og buslinjen derud tiltrækker ikke bilister.
Det firma, der etablerede lyskrydset (dansk), havde ingen erfaring med letbaner, og anlægget kører
stadig ikke hensigtsmæssigt. Det havde flere farlige fejl i begyndelsen.
Ansaldo STS' italienske underleverandør af sporanlæg har lavet den dårligste sporudfletning i hele
Skandinavien, så letbanen skal helt ned på 10 km i timen, hvilket spærre krydset unødigt længe. CEO
for letbanen Michael Borre har udtalt, at hvis han kunne, så skulle hele udfletningen bygges om.
-
-
-
-
-
Så letbaneanlæg kræver en proaktiv ledelse og løsningsorienteret holdning med erfarne projektledere, der
har beføjelser til at gribe ind og løse problemerne, især i et pilotprojekt som Aarhus Letbane. Men det var
svært fordi staten trak sikkerhedsnettet væk helt fra starten, i forbindelse med bygherrerådgivers alvorlige
underbudgettering.
Men når de tekniske løsninger er på plads og alt spiller, så kan letbaner implementeres mange steder, og
fungerer bedre end bustrafik, samtidig med at vejtrafikken også kan komme til.
Vi mener at Hovedstadens Letbane har undgået de værste børnesygdomme og hurtigere vil få succes hos
mange, også bilister.
Mvh
Helge Bay og Niels Wellendorf
Letbaner.DK
https://www.letbaner.dk/