Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 109
Offentligt
2965970_0001.png
Henvendelse til transportministeren og Folketingets transport-
udvalg angående forslag om ændring af færdselsloven mv
Kære medlemmer af Folketingets Transportudvalg,
Mobilitet binder Danmark sammen, fra øerne til byerne, derfor er ram-
merne for kommunernes arbejde med at fremme mobilitet og sammen-
hæng i Danmark naturligvis vigtig.
Derfor er det også med stor interesse, at jeg har læst det seneste udkast
til lovforslag vedrørende blandt andet indskrænkning af politiets vetoret
overfor kommunale vejsager.
Det har længe været et ønske fra KL's side, og således vil jeg også gerne
kvittere for initiativet.
Forventningen om mere kommunal selvbestemmelse og en større statslig
tillid til lokale vurderinger, fagligheder og erfaringer kan jeg desværre
ikke genkende i resten af lovforslaget. Således indskrænker forslaget det
kommunale råderum inden for vejområdet betragteligt.
Kommunerne arbejder for at sikre både mobilitet, skabe trygge og frede-
lige byrum, begrænse støj og luftforurening og ikke mindst sikre trafiksik-
kerheden. Den indsats bliver desværre stækket med det foreliggende for-
slag.
Det er særligt, når der stilles faste kriterier for, hvornår vejmyndigheden
kan arbejde med at sænke hastigheden lokalt, fredeliggøre veje, etablere
gågader, ensretning for bare at nævne nogle.
Med forslaget angives således kriterier, som næsten udelukkende forhol-
der sig til mængden af biler på de konkrete veje. Det foreslåede niveau
for den maksimale trafikmængde vil få store betydninger for, hvordan
kommunerne kan håndtere trafikale udfordringer i de større byer. Netop
her har vejmyndigheden særligt brug for de værktøjer, som de nu bliver
afskåret fra.
Når der i forslaget udelukkende sættes kriterier, som omhandler trafik-
mængder, negligeres behovet for at kunne arbejde med at indrette ve-
jene og brugen af den ud fra kriterier, som handler om at øge trafiksikker-
heden og reducere støjpåvirkningen. Dette er et væsentligt tilbageskridt i
forhold til gældende regler.
Dato: 16. januar 2025
Sags ID: SAG-2024-05270
Dok. ID: 3531309
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3343
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 109: Henvendelse af 16/1-25 vedrørende udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven, herunder kommunale vejsager, fra KL
2965970_0002.png
Dato: 16. januar 2025
Til slut vil jeg gerne udtrykke ærgrelse over, at der med forslaget lægges
op til, at allerede eksisterende og godkendte indsatser på vejene kan risi-
kere at blive rullet tilbage. Dette synes både urimeligt og uhensigtsmæs-
sigt både for kommuner og borgere.
Jeg håber, du på baggrund af ovenstående vil overveje forslaget og være
med til at sikre et større kommunalt råderum ved den endelige lov. I den
forbindelse tager jeg meget gerne et møde, hvor vi kan drøfte, hvordan vi
sikrer både statslige og kommunale hensyn på vejområdet.
Sags ID: SAG-2024-05270
Dok. ID: 3531309
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3343
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Johannes Lundsfryd Jensen
Formand for KL's Klima- og Miljøudvalg