Høringsnotat – Offentlig høring af miljø-
konsekvensvurderingen for rute 9 ved Nørreballe
Indledning
Den 28. juni 2021 blev der indgået et bredt politisk forlig om ”Infrastrukturplan 2035”, som omfatter statens
investeringer og initiativer på transportområdet for perioden 2022-2035. Det fremgår af aftalen, at der skal
udarbejdes en miljøkonsekvensvurdering for udbygning af rute 9 ved Nørreballe. Formålet med udbygning af
rute 9 ved Nørreballe er at forbedre forholdene i Nørreballe bl.a. i forhold til støj og trafiksikkerhed, samtidig
med at fremkommeligheden lokalt på rute 9 forbedres for den gennemkørende trafik.
Vejdirektoratet har gennemført en miljøkonsekvensvurdering af 5 forslag til udbygning af rute 9 ved
Nørreballe, hvoraf det ene er en mindre omfattende løsning, en såkaldt 0+ løsning med ombygning af den
eksisterende rute 9 gennem Nørreballe. Resultatet af miljøkonsekvensvurderingen har været i offentlig
høring i perioden 9. januar til 12. marts 2024.
Folketingets forligskreds bag ”Infrastrukturplan 2035” blev i sommeren 2024 enige om, at forslag Nord skal
danne grundlag for den kommende udbygning af rute 9 ved Nørreballe.
Nærværende høringsnotat indgår i beslutningsgrundlaget, når der i foråret 2025 forventes fremsat et forslag
til anlægslov i Folketinget.
Figur 1 Kortudsnit med forslag Nord
1