Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2962275_0001.png
Grønnemose den 10/12-
2024
Transportudvalget
Christiansborg
Ekstrem øget vejstøj fra E20, fynske motorvej.
Gruppen, Støj Rørup Sogn søger foretræde for udvalget, idet vi ønsker udvalgets opmærksomhed på den
ekstremt øgede vejstøj fra E20, der er fremkommet i forbindelse med anlægsaarbejdet af
Højhastighedsbanen over Vestfyn. samt gøre opmærksom på den manglende forståelse fra Vejdirektoratet
og Transportministeren.
På stækningen mellem Kildebjerg Nord og afkørsel 56 Ejby er beboerne på begge sider af motorvejen i den
grad er plaget af vejstøj fra E20, som bliver ekstremt forværret i takt med at anlægsarbejdet til
Højhastighedsbanen over Vestfyn, skrider frem.
På informationsmøde i august 2023 oplyste Vejdirektoratet (vd) at der ikke var indtænkt nogen form for
støjdæmpende foranstaltninger i forbindelse med anlæg af banen, udover de støjværn / støjvolde der er
besluttet i forbindelse med motorvejsudvidelsens 3. spor.
På stækningen har man fældet al form for beplantning, i en bredde af 50 – 60 meter så der bliver plads til
anlæggelsen af banen. Beplantning som hidtil har gjort motorvejen tålelig at leve med. Vd oplyser at det
ikke entydigt kan bevises at beplantning har nogen støjdæmpende effekt. Beplantning er i øvrigt ikke et
parameter i beregningen af støj. Ligeledes oplyses det at toget, når det kommer, ikke vil støje – så der
kommer heller ikke støjværn nord for banen..
Vd opfordrede os til individuelt at klage til motorvejsdivsionen, da det ikke er toget men motorvejen der
støjer.
I et nyhedsbrev fra Vd 06.12.2022 udtaler faglig beplantningsansvarlig, Mette Riis.
”I forbindelse med
udbygning af motorvejen har vi ryddet en masse arealer, og de træer vi har fjernet, skal vi erstatte. Som
tommelfingerregel vil vi så vidt det er muligt gerne erstatte dem 1:1. Altså fælder vi ét træ, skal vi plante ét.
Når det gælder registreret fredskov, så hedder forholdet 1:2. Plantning af træer og buske er en af flere
indsatser på det grønne område. Vi vil forsøge at skabe en grøn korridor. På strækningen mellem Odense V
og Gribsvad bliver der plantet træer i et grønt bælte ved motorvejen. Vi planter de mange nye træer af flere
grunde. For eksempel skal de nogle steder udgøre en ledelinje til dyrene, så de bliver hjulpet den bedste vej
væk fra motorvejen eller hen til en faunapassage.”
Udover den grønne korridor langs motorvejen bliver der plantet grønt omkring udvalgte regnvandsbassiner
og i forbindelse med samkørsels pladser på strækningen.
Vi har kontaktet Mette Riis vedrørende ovenstående – Mette Riis har svaret tilbage: hun er ikke længere er
tilknyttet dette projekt og således har hun videresendt vores henvendelse – MEN til hvem er der ikke oplyst
noget om.
Vi er meget interesserede i at vide hvor man har plantet de 60000 træer? Meningen var ifølge Mette Riis
udtalese at de skulle plantes langs motorvejen, hvor de er fældet – men her har man så valgt at lægge
Højhastighedsbanen – disse træer kunne med fordel plantes nord for banen – til erstatning for de fældede
træer og ad åre give os den støjdæmpning vi har mistet.
Man har plantet et Skoleskov ved tilkørsel 53, Blommenslyst med 4000 træer!!!
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 104: Henvendelse af 10/12-24 vedrørende øget vejstøj fra E20 i forbindelse med anlægsarbejdet af højhastighedsbanen over Vestfyn, fra Gruppen: Støj Rørup Sogn
Højhastighedsbaneprojektet vedtages i 2019 og man påbegynder anlægsarbejdet i 2023. Der er lavet
støjberegninger etc. og der startes ekspropriering af de ejendomme som ligger på den jord man skal bruge
til banen. Kun 10 ejendomme på strækningen mellem Middelfart og Odense har fået erstatning ift.
overskredne støjgrænser i forhold til banen.
Foråret 2024 er man i forbindelse med 3. spor på E20 klar til opsætning af støjdæmpende foranstaltninger,
som vedtaget i anlægsloven. Man opsætter støjværn her:
Skallebølle – på sydsiden
Brønserud nordsiden – husene er eksproprieret - så der er ingen at skærme for!
Andebølle nordsiden – husene er eksproprieret - - så der er ingen at skærme for!
Desuden er der ved Nr. Aaby, på sydsiden opsat støjværn udenpå en temmelig høj støjvold!
Disse støjværn er alle opsat efter at man er startet på anlægsarbejdet til banen, vi har forespurgt i Vd
hvorfor man ikke har ændret det. Svaret var at de kun er en myndighed og ikke kan ændre noget i
anlægsloven.
Man må spørge sig selv og i den grad undres: hvorfor er der ikke nogen i Vejdirektoratet der
forsøger at få det ændret, vi ved godt at det kræver ændring i anlægsloven, men det må da kunne
løses. Det er rigtig mange penge at bruge på at skærme markens dyr, når disse penge kunne være
brugt steder, hvor det faktisk kunne skærme mennesker for den invaliderende støj.
I forbindelse med etableringen af 3. spor på E20, har man desuden forhøjet ”de hvide striber” hvilket også
giver øget støj, når den tunge trafik passerer henover disse. Man har også anvendt miljøasfalt, men i
forhold til vejstøj, må vi bare erkende at det ikke har afhjulpet noget.
I takt med at der kommer flere el-biler på vejene, vil vejstøjen formentlig også øges – de har bredere dæk
og dermed larmer de også mere end almindelige dæk.
Der har også været kontakt til Transportministeren, med pænt svar tilbage om forståelsen af vores problem
men at det en økonomisk afvejning af hvor man får mest for pengene og gavner flest mennesker.
Der er indsendt individuelle klager til Vd, enkelte har fået svar tilbage og vi føler virkelig at vi bliver talt ned
til i de svar der er kommet.
Blandt andet hedder det, at det nok er fordi der i en periode har været 80 km fartgrænse i forbindelse med
anlæg af 3. spor på E20 og at den nu er sat op til 130 km, og derfor nok giver os en følelse af at vejen støjer
noget mere – temmelig arrogant, synes vi!
Vd oplyser også i svaret, at boligerne som er beliggende nord for motorvejen i Grønnemose, ligger længere
væk end 250 meter og at det derfor vil kræve længere og højere støjskærmefor at opnå effektiv
støjreduktion mere end 5-6dB – her tales om effekt hos den enkelte boligejer. Også her en afvejning mellem
økonomiske omkostninger til støjskærm og hvilken effekt der kan opnås.
Vejdirektoratet oplyser på deres hjemmeside, at de har mulighed for at lave en CPX-måling, en trailer med
som kan måle vejstøjen på en given strækning med dokumentationsrapport – dette har vi forespurgt på,
svaret var at den type vejbelægning vi har på stækningen, er mage til andre strækninger hvor det er målt og
derfor ikke vil komme til at ske her.
Vi har boet her i mange år og har levet med motorvejen, vi har jo selv valgt at bo her og den var her før
mange af os. Vi skal lige præcisere at vejstøjen først er blevet ekstrem i forbindelse med anlægget til
Højhastighedsbanen. Jo mere der fældes, jo værre bliver støjen.
Vd opfordrer også i svaret, til at klage til Ekspropriationskommisionen hvor vi som enkeltperson kan søge
erstatning til hver enkelt bolig - hvilket ikke er vores mål – vi vil ikke have erstatning – vi vil have sat støjværn
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 104: Henvendelse af 10/12-24 vedrørende øget vejstøj fra E20 i forbindelse med anlægsarbejdet af højhastighedsbanen over Vestfyn, fra Gruppen: Støj Rørup Sogn
/ støjvold op således, at vi alle kan være i vores haver uden at få stress og blive langsomt invaliderede af den
ekstreme støj fra vejen. Vi ønsker at nogen tager ansvar, at man tager os alvorligt og ikke bare negligerer os
Ifølge WHO er trafikstøj, næst efter luftforurening – det største miljøproblem, dansk og international
forskning har vist en sammenhæng mellem bla. åreforkalkning (forstadie til blodprop) diabetes 2 og
søvnforstyrrelser.
Vi har selv lavet nogle støjmålinger, dels med mobil-apps og dels med 2 forskellige professionelle
måleapparater. Der er lavet målinger på 3 forskellige tider af døgnet og med forskellige vind og vejrforhold.
De fleste målinger viser mellem 70 og 95 dB – hvilket kan konstateres at være langt over den tilladte
støjgrænse på 58 dB.
Vi frygter da også at vores huse bliver forringede i værdi, folk er allerede begyndt at vælge området her i
Grønnemose fra – udelukkende på grund af vejstøjen fra E20.
Vi føler os ignorerede, og talt ned til når vi henvender os til Vd og det vil vi ikke finde os i – vi herude er lige
så udsat for sygdomme som følge af støj, som man er alle andre steder.
Vi vil i øvrigt henvise til nyligt udkomne rapport: Statsrevisorernes, Beretning nr.5/2024 om indsatsen over
for trafikstøj – interessant læsning med diverse myndigheders manglende overholdelse af lovgivningen
Vi ser frem til et konstruktivt møde med udvalget
Med venlig hilsen
På vegne af Gruppen Støj Rørup Sogn
Mona Lilleris Nielsen