UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., og lov om
private fællesveje (Forenkling af sagsgange ved vejmyndighedens disposi-
tioner over offentlige veje og private fællesveje m.v.)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1312 af 26. november 2024, fore-
tages følgende ændringer:
1.
I
§ 42, stk. 5, 1. og 2. pkt.,
ændres »For« til: »For et nærmere afgrænset
område, der særligt egner sig hertil, eller for«, efter »der« indsættes:
»uden for tættere bebygget område«, »I« ændres til: »På motortrafikveje
og motorveje i«, og »for et nærmere afgrænset område« udgår.
2.
§ 42, stk. 5, 3. pkt.,
ophæves.
3.
Efter
§ 42, stk. 5,
indsættes:
»Stk. 6.
For et nærmere afgrænset område eller for en vejstrækning,
bortset fra motortrafikveje og motorveje, kan der i tættere bebygget om-
råde fastsættes en hastighedsgrænse på 40 km i timen, hvis den enkelte
vejstrækning eller alle vejstrækninger inden for det nærmere afgrænsede
område hver især har en årsdøgnstrafik på højst 4.000, jf. dog stk. 7 og
8.
Stk.
7. Stk. 6 finder ikke anvendelse for vejstrækninger, der er en del af
rutenettet i henhold til regler om rutenummeringen af det danske vejnet.
Stk.
8. I tættere bebygget område kan der for vejstrækninger, som ligger
ved ældreinstitutioner, småbørnsinstitutioner eller institutioner for børn i
den undervisningspligtige alder, fastsættes en hastighedsgrænse på 40
km i timen.
Stk.
9. I de i stk. 6 nævnte tilfælde kan der fastsættes en hastighedsgrænse
på 30 km i timen eller derunder for
1) områder, der opfylder betingelserne for opholds- og legeområder i
henhold til regler udstedt i medfør af § 40,
2) veje med ganske særlige vejforløb og særligt dårlige oversigtsforhold
og
3) beboelsesområder uden mulighed for gennemkørende trafik med mo-
torkøretøjer.
1