Transportudvalget 2024-25
TRU Alm.del Bilag 1
Offentligt
2913586_0001.png
Den 2. oktober 2024
Velkommen til Transportudvalget
- En guide til udvalgets arbejde
Formand:
Rasmus Prehn (S)
Næstformand:
Jens Meilvang (LA)
Mødetidspunkt:
Tirsdag kl. 13/efter afstemningerne i salen
Alternativt mødetidspunkt:
Onsdag kl. 13.00
Lokale:
2-080
Sekretariatet indkalder til udvalgsmøder via kalenderen i Outlook.
Sekretariatsbistand:
Udvalgssekretær Lea Lykke Andersen, tlf. 3337 5557,
[email protected]
Udvalgsassistent Per Movritsen, tlf. 3337 5540,
[email protected]
Herudover har Folketingssekretariatet tilknyttet et antal konsulenter, der kan bistå udvalgene med
yderligere faglig bistand i form af f.eks. mundtlige orienteringer/uddybende skriftlige oplæg om
juridiske og økonomiske problemstillinger, EU-sager, internationale forhold og politisk aktuelle
emner.
Udvalget har desuden tilknyttet en kontaktperson i biblioteket, der bl.a. udarbejder
baggrundsmateriale til lov- og beslutningsforslag og forespørgsler, som sendes på mail til udvalget,
ugen før sagen behandles i folketingssalen.
Som udvalgsmedlem er du altid velkommen til at kontakte sekretariatet om både faglige og
praktiske spørgsmål, herunder om bistand fra de tilknyttede konsulenter.
Sagsområde
Transportudvalgets sagsområde dækker følgende:
Jernbaner
Veje
Godstransport
Taxikørsel
Buskørsel
Kollektiv trafik
Faste forbindelser
Færgefart
Luftfart
Havne
Postvæsen
Færdselslovgivning, køreprøver, trafiksikkerhed m.v.
Støj
Cyklisme
Grøn omstilling af transportsektoren
Administration af statens kontorejendomme og universitetsbygninger
Udvalgets primære ressortministerium er Transportministeriet.
1
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2913586_0002.png
Den 2. oktober 2024
Dokumenter m.v.
Alle udvalgets dokumenter f.eks. lov- og beslutningsforslag, spørgsmål og svar fra ministre, bilag,
henvendelser fra borgerne, udvalgsdagsordener, udvalgets kalender m.v. kan findes på:
https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/tru
Procedurer og praksis m.v. for udvalget
De stående fagudvalg følger i overvejende grad de samme procedurer for udvalgsarbejdet, hvilket
er beskrevet uddybende i publikationerne:
’Udvalgsvejledningen’,
som kan findes
her
og
’Håndbog
i Folketingsarbejdet’, kapitel 4, som kan findes
her
I nedenstående er oplistet særlige procedurer og praksis, som har været gældende for det
Transportudvalg, der var nedsat før folketingsvalget den 1. november 2022.
A. Behandling af lovforslag og beslutningsforslag
De lovforslag, som regeringen forventer at fremsætte i et folketingsår, fremgår af regeringens
lovprogram. Lovprogrammet bliver normalt sendt til Folketinget i starten af oktober og opdateres i
december, februar og marts.
Lovprogrammet (lovforslag inden for Transportudvalgets ressort) bliver sat på dagsordenen på
førstkommende udvalgsmøde. Udvalget opfordres til at drøfte lovprogrammet og overveje, om der
er behov for at bede ministeren om en teknisk gennemgang af hele lovprogrammet eller af enkelte
lovforslag.
Udvalget kan bede ministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag, afgrænsende
politikområder m.v. Udvalget har (normalt) en fast teknisk gennemgang af den del af
finanslovsforslaget, der vedrører udvalgets område, som gennemføres efter fremsættelsen af
lovforslaget og inden finanslovsdebatten.
For uddybende beskrivelse af udvalgets behandling af forslag henvises der til publikationen
’Udvalgsvejledningen’,
kapitel 6 om
’Udvalgsbehandling
af lov- og beslutningsforslag’, s. 14.
B. Faste orienteringer til udvalget
Efter praksis sender transportministeren bl.a. følgende:
Løbende status på Femern Bælt-projektet på baggrund af oplysninger fra Femern A/S
Løbende status på Signalprogrammet
Halvårlig status for anlægsprojekter på Transportministeriets område
Transportministeren tilbød på udvalgsmøde den 29. marts 2022 fremadrettet at besøge udvalget
og give en mundtlig orientering om EU-sager i forbindelse med, at formandskabet i Rådet skifter
(dvs. hvert halve år), som udvalget har takket ja til. Ministeriet sender en skriftlig orientering forud
for den mundtlige gennemgang.
Endvidere sender Færdselssikkerhedskommissionen referater fra sine møder.
2
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2913586_0003.png
Den 2. oktober 2024
Normalvis giver en af Folketingets udvalgskonsulenter udvalget en orientering om
Statsrevisorernes beretninger i forbindelse med offentliggørelsen, hvis de er relevante for
Transportudvalgets fagområde.
C. EU-sager
Transportministeren deltager i rådsmøder i EU i forhold til de sager, der falder under ministerens
ressort.
EU-konsulenten: Udvalget har mulighed for at bede en af Folketingets EU-konsulenter om at
orientere udvalget om en EU-sag/emne inden for det transportpolitiske område. Typisk vil dette
foregå på et udvalgsmøde og vare ca. 15 min.
EU-sager på Kommissionens arbejdsprogram: Når der fremsættes en ny sag, udarbejdes der et
grund- og nærhedsnotat (inden for hhv. fire eller otte uger efter den danske version af forslaget
afhængigt af, om det er en prioriteret eller ikke-prioriteret sag). EU-konsulenten giver på et møde
udvalget en mundtlig orientering (15 min) om sagen, hver gang en ny sag er fremlagt og der
foreligger et grund- og nærhedsnotat. Ved prioriterede sager bistår EU-konsulenten også med at
udforme politiske bemærkninger, såfremt udvalget måtte ønske at afgive sådanne.
Når EU-sager kommer på rådsmøder, laver EU-konsulenterne et kommenteret uddrag med en
gennemgang og status for de enkelte sag. Uddraget omdeles til udvalget og sættes på dagsorden
for udvalgsmøde til afklaring af, om udvalget også ønsker en mundtlig gennemgang ved EU-
konsulenten.
Udvalget modtager jævnligt såkaldte komité-sager til orientering fra transportministeren. På den
baggrund har udvalget vedtaget en procedure for udvalgets behandling af komité-sager, som
fremgår af bilag 1B.
Der henvises endvidere til publikationen
’Udvalgsvejledningen’,
kapitel 9
– ’Udvalgenes
arbejde
med EU-politik’, s. 30 og inspirationskataloget til behandling af EU-sager i bilag 1C.
D. Ministerkommentar til henvendelser
Sekretariatet stiller automatisk spørgsmål til den relevante minister om at kommentere
henvendelser vedrørende lov- og beslutningsforslag og i forbindelse med deputationer.
Sekretariatet stiller ikke spørgsmål til ministeren på henvendelser på alm. del, medmindre et
medlem anmoder om det.
E. Samråd
Udvalgets medlemmer kan stille samrådsspørgsmål inden for udvalgets ressort, som udvalget
ønsker besvaret mundtligt i et udvalgsmøde. Samrådsspørgsmålene skal som udgangspunkt være
af holdningsmæssig karakter, mens faktuelle forhold med fordel kan afklares ved skriftlige
udvalgsspørgsmål.
Sekretariatet bistår udarbejdelse og formulering af samrådsspørgsmål, der inden oversendelse til
ministeren forelægges formanden til godkendelse.
3
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2913586_0004.png
Den 2. oktober 2024
Samrådet forsøges som udgangspunkt afviklet på udvalgets normale mødetidspunkter eller på
tidspunkter hvor både spørger, minister og formand kan. Hvis alene formanden er forhindret, men
både spørger og minister kan på et givent tidspunkt, gennemføres samrådet alligevel med anden
mødeleder, dog for så vidt muligt i overensstemmelse med udvalgets beslutning om tidspunkter for
afvikling af udvalgsaktiviteter, jf. punkt K.
Samrådsspørger motiverer samrådsspørgsmål skarpt og præcist, hvorefter ministeren har
maksimalt 10 minutter til den indledende besvarelse af samrådsspørgsmålet. Efter ministerens
indledende besvarelse får samrådsspørgeren adgang til at stille op til to opfølgende spørgsmål til
ministeren, inden der åbnes op for spørgsmål fra udvalgets øvrige medlemmer.
Sekretariatet stiller automatisk spørgsmål til den relevante minister med anmodning om at
oversende talepapir fra samråd. Sekretariatet bistår derudover medlemmer med øvrig opfølgning.
F. Fortrolige/interne dokumenter
Udvalget modtager mange skriftlige henvendelser fra borgere, organisationer m.fl. Med samtykke
fra afsenderen omdeles henvendelsen som udgangspunkt som et offentligt bilag i udvalget, hvilket
indebærer, at henvendelsen vil være offentlig tilgængeligt for alle på ft.dk og på søgemaskiner som
f.eks. google.
Hvis en henvendelse derimod indeholder oplysninger om enkeltpersoners private forhold, eller hvis
andre særlige forhold taler for det, så omdeles et dokument fortroligt. Det kan f.eks. være
oplysninger om enkeltpersoners strafbare eller økonomiske forhold, CPR-numre eller lignende, der
begrunder, at et dokument omdeles fortroligt. Et fortroligt udvalgsbilag er kun tilgængeligt for
udvalgets medlemmer.
Derudover findes en mellemkategori af kategoriseringer kaldet interne dokumenter. Dokumenter
kategoriseres som interne, hvis de indeholder oplysninger, som ikke bør ligge offentligt tilgængeligt
på Folketingets hjemmeside, men hvor dokumentet ikke indeholder oplysninger, der begrunder
fortrolig omdeling, og hvor det derfor ikke anses for betænkeligt, at interne brugere i Folketinget
har elektronisk adgang til dem. Et internt bilag kan kun ses af Folketingets medlemmer, ministre,
folketingsmedlemmernes og folketingsgruppernes ansatte og ansatte i Folketingets Administration.
G. Deputationer
Udvalget modtager også ofte henvendelser fra borgere, organisationer m.fl., som gerne på et
udvalgsmøde vil fortælle udvalget om deres holdning til f.eks. et af de emner eller forslag, udvalget
arbejder med. Dette kaldes at få foretræde for udvalget.
Der afsættes som udgangspunkt 15 minutter til både præsentation og spørgsmål ved deputationer.
I tilfælde, hvor der kan være tale om særligt komplekse og/eller politisk aktuelle problemstillinger,
som f.eks. ved deputationer vedrørende lovforslag under behandling, kan
formanden/formandskabet undtagelsesvist træffe beslutning om at afsætte længere tid til
deputationen. Dog kun op til 15 minutter yderligere, det vil sige maksimalt 30 minutter i alt.
Sekretariatet orienterer udvalgets medlemmer via e-mail og mødeindkaldelse, såfremt der
undtagelsesvist afsættes længere tid til en deputation.
4
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2913586_0005.png
Den 2. oktober 2024
En anmodning om foretræde afvises sjældent. Hvis dette sker, skyldes det oftest, at der er tale om
en personsag, en sag med reklamemæssigt indhold eller af særligt useriøs karakter. Såfremt der
er tvivl om, hvorvidt en anmodning om foretræde for udvalget skal imødekommes, forelægges
anmodningen udvalget med henblik på, at udvalget træffer beslutning om at imødekomme eller
afvise anmodningen.
Materiale fremsendt af deputationer forud for foretræde skal (helst) være modtaget 3 dage før
foretrædet.
H. Invitationer til besøg, konferencer etc.
Transportudvalget modtager en række invitationer til at deltage i arrangementer, som f.eks.
høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation omdeles denne som udgangspunkt i
udvalget.
Hvis deltagelse i arrangementet er gratis, kan interesserede medlemmer tilmelde sig direkte til
arrangøren uden at involvere udvalget medmindre, det er aftalt med arrangøren, at
udvalgssekretariatet samler tilmeldinger sammen og giver en samlet tilmelding.
Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, eller som indebærer
udgifter til transport eller overnatning, kan udgifterne dækkes af Folketinget. I så fald må udvalget
træffe beslutning om, hvorvidt emnet er relevant ift. udvalgets sagsområder og evt. træffe
beslutning om, hvor mange udvalgsmedlemmer der kan deltage.
Det er således fast praksis, at sekretariatet ved invitationer til konferencer og årsmøder spørger
arrangørerne, om der kan forventes et deltagergebyr, som også skal betales af medlemmer af
Folketinget, så denne information indgår som en del af udvalgets beslutningsgrundlag, når
invitationerne drøftes på udvalgsmøder, og der træffes beslutning om deltagelse.
Udvalget har fastsat en ren administrativ bagatelgrænse på 3.000 kr. i forhold til udgifter
(deltagergebyr, overnatning m.v.) ved relevante konferencer og lign. indenlandske aktiviteter, som
enkelte medlemmer deltager i. Udvalgssekretariatet orienteres herom. Formanden tager som
udgangspunkt stilling til højere beløb uden at involvere hele udvalget.
Udvalget har en praksis om, at invitationer til egentlige udvalgsbesøg rundt i landet (ikke
invitationer til konferencer og lign. i almindelighed) samles af udvalgssekretariatet og indgår
herefter i den løbende planlægning af indenlandske ture. Afsenderen orienteres herom.
I. Underudvalg
Udvalget har tidligere besluttet at have et fast underudvalg til planlægningen af udvalgets
studieture. Underudvalget nedsættes med fem medlemmer inkl. formanden og næstformanden og
søges sammensat således, at deltagerne repræsenterer det politiske spektrum i Folketinget.
Underudvalget har tidligere lagt vægt på, at der foretages en vis geografisk rotation i forbindelse
med indenlandske studieture, så udvalget kommer rundt i hele landet.
I forbindelse med udvalgenes øvrige aktiviteter, såsom høringer, ekspertmøder m.v. nedsættes et
ad hoc underudvalg, så snart der er truffet beslutning om at igangsætte en given aktivitet.
Underudvalgene søges sammensat således, at deltagerne repræsenterer det politiske spektrum i
Folketinget. Formanden er født medlem.
5
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2913586_0006.png
Den 2. oktober 2024
Underudvalgene bistår i planlægningsprocessen og træffer løbende afgørelser om de praktiske
forhold.
Medlemmer, som stiller forslag om en aktivitet i udvalget, skal være til stede på udvalgsmødet.
Herudover bør udvalget i forbindelse med forslag til aktiviteter og lign. involveres fra starten, dvs.
allerede når en aktivitet er på idéstadiet, så udvalget kan tage stilling til forslaget, og interesserede
kan melde sig til at sidde i underudvalg.
J. Erhvervspraktikanter, partiansatte m.v. deltagelse i udvalgsmøder
Udvalgsmøder er i udgangspunktet lukkede, hvorfor kun medlemmer eller inviterede kan deltage i
møderne.
Efter praksis har erhvervspraktikanter fra folkeskolen (og ikke andre typer praktikanter) mulighed
for at deltage i udvalgets lukkede møder, hvis udvalget enten forud for mødet eller på selve mødet
træffer særskilt beslutning om det.
Udvalget har besluttet at fortsætte ordningen med, at partiansatte kan deltage ved tekniske
gennemgange på lukkede udvalgsmøder, selvom et medlem fra det pågældende parti ikke er til
stede. Deltagelsen er betinget af iagttagelse af retningslinjerne for at referere fra lukkede
udvalgsmøder, jf. Udvalgsvejledningen, og at den partiansatte sidder bagved medlemmerne i
”kanten” af
udvalgsværelset.
K. Brug af Teams i forbindelse med udvalgsmøder
Udvalget for Forretningsordenen har den 1. december 2021 afgivet beretning nr. 3 om kodekser for
den gode forhandling mellem Folketingets partier og regeringen og for det gode møde i Folketinget
(folketingsåret 2021-22). I beretningen opfordres Folketingets udvalg til at drøfte og eventuelt
fastlægge en politik for anvendelse af virtuel deltagelse i udvalgets aktiviteter, herunder for,
hvornår der skal mulighed for virtuel deltagelse.
Transportudvalget har på mødet den 17. januar 2023 besluttet, at deltagelse i udvalgets møder og
aktiviteter som udgangspunkt sker ved fysisk fremmøde, men det vil være muligt for udvalgets
medlemmer at deltage via Teams, såfremt et medlem måtte være forhindret i at deltage fysisk i
mødet. Samrådsspørgere, medlemmer med punkt på dagsordenen og lignende forventes at møde
fysisk op til møderne.
På møder i udvalgets ordinære mødetid (dvs. tirsdage eftermiddage) skal medlemmer være fysisk
til stede for at deltage aktivt i møderne, men det er muligt for medlemmer at deltage passivt via
Teams (uden at kunne stille spørgsmål eller komme med bemærkninger)
medmindre et medlem
har en særlig grund, så kan udvalget dispensere fra reglen, hvis et medlem anmoder om det.
For møder uden for udvalgets ordinære mødetid opfordres der også til fysisk fremmøde, men aktiv
virtuel deltagelse vil også være en mulighed i sådanne tilfælde.
Deputationer møder som udgangspunkt også fysisk op til møderne, medmindre de af egen drift har
anmodet om at få virtuelt foretræde.
L. Tidspunkter for afvikling af udvalgsaktiviteter
6
TRU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 1: Guide til udvalgsarbejdet
2913586_0007.png
Den 2. oktober 2024
Udvalgets møder og aktiviteter skal for så vidt muligt planlægges i overensstemmelse med
Folketingets mødedage, således at mandage og fredage som udgangspunkt holdes fri for
udvalgsaktiviteter, herunder samråd, høringer m.v.
Såfremt udvalgsaktiviteter ikke kan kalendersættes på udvalgets ordinære eller alternative
mødetidspunkt, er ydertidspunkter i midten af arbejdsugen (tirs-ons-tors) at foretrække frem for
mandage og fredage.
M. Lukkede spørgetimer
Udvalget for Forretningsordenen besluttede den 5. maj 2021 at gøre forsøgsordningen med
lukkede spørgetimer til et permanent parlamentarisk redskab, som udvalgene i dialog med
ressortministeren kan benytte 2-4 gange årligt, hvis de ønsker det.
Transportudvalget besluttede på udvalgsmøde den 7. juni 2022, at udvalget for så vidt muligt
fortsat afholdes med et fast kvartalsvis interval (på nær over sommeren), så der afholdes
spørgetime 3 gange i løbet af et folketingsår.
Alle medlemmer af udvalget kan som udgangspunkt stille spørgsmål til ministeren under
spørgetimen. Medlemmer, der på forhånd ved, at de ønsker at stille spørgsmål under spørgetimen,
kan meddele dette til sekretariatet inden afholdelse af spørgetimen. Disse medlemmer vil have
fortrinsret på talelisten.
Transportministeriet har i evalueringen af ordningen oplyst, at ministeriet gerne ser, at emner og
spørgsmål til spørgetimen oversendes til ministeriet inden spørgetimen senest en uge før.
I lighed med formatet for spørgetimen med statsministeren i Folketingssalen vil ministeren kunne
indlede spørgetimen med at orientere udvalget om, hvilke aktuelle sager, der ligger på ministerens
bord. Hvis ministeren ønsker at give udvalget en sådan orientering, skal ministeren give besked
herom til udvalgets sekretariat senest dagen før afholdelse af spørgetimen.
Ministeren har mulighed for at medbringe embedsmænd under spørgetimen.
7