Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 92
Offentligt
UDKAST
Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del - Bilag 92
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024, som
ændret ved lov nr. 1779 af 28. december 2023, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
I
§ 166, stk. 1,
indsættes som
nr. 7-9:
»7) Patienter, der er i fast behandling med psykofarmaka af typen tricyk-
liske antidepressiva, hvor behandlingen har varet i seks måneder eller mere.
8) Patienter med en svær psykisk lidelse, der er i fast behandling med
psykofarmaka, hvor behandlingen har varet i seks måneder eller mere.
9) Patienter med refluks efter operation med hel eller delvis fjernelse af
lukkemusklen mellem spiserør og mavesæk.«
I
§ 166, stk. 4,
ændres »nr. 4, 5 eller 6« til: »nr. 4, 5, 6, 7 eller 8«.
I
§ 166
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk.
5.
Patienter omfattet af stk. 1, nr. 9, skal ved ansøgning om almin-
delig forebyggende og behandlende tandpleje have betydelige dokumente-
rede tandproblemer.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og 7.
2.
I
§ 259
ændres »§ 166, stk. 1, 2 og 5« til: »§ 166, stk. 1, 2 og 6.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på ansøgninger indgivet før lovens
ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler an-
vendelse.
Stk. 3.
Regler udstedt i medfør af § 166, stk. 6, i sundhedsloven, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024, forbliver i kraft, indtil de op-
hæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 166, stk. 7, i sundhedslo-
ven, som affattet i denne lovs § 1, nr. 1.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) besluttede med
Sundhedspakken fra maj 2023 og som en del af Kræftplan V at afsætte mid-
ler til at udvide og forenkle ordningen, som giver visse patientgrupper ad-
gang til at søge et særligt tilskud til tandpleje efter sundhedslovens § 166.
Med aftalerne blev der afsat 50 mio. kr. i 2024 og 100 mio. kr. varigt fra
2025 og frem.
Den 25. januar 2024 indgik regeringen en bred politisk aftale med alle Fol-
ketingets partier om en udvidelse og forenkling af ordningen om tilskud til
tandpleje efter sundhedslovens § 166. Den 4. juni 2024 vedtog Folketinget
L 171 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af ordningen
om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse om ter-
ritorial gyldighed for Færøerne), Folketingstidende 2023-24, Tillæg A, der
udmønter den politiske aftale. L 171 trådte i kraft d. 1. juli 2024. Derfor
kunne flere patienter fra d. 1. juli 2024 få tilskud til tandpleje efter ordnin-
gen. Med L 171 blev ordningen ligeledes forenklet, så det ud fra et patient-
perspektiv blev nemmere at få tilskud til tandpleje.
Regeringen og aftalekredsen var enige om, at hvis der var yderligere midler
tilbage fra rammen, skulle midlerne prioriteres til en yderligere udvidelse af
ordningen. I så fald ville Sundhedsstyrelsen få til opgave at foretage en af-
dækning af, om der kan laves en relevant afgrænsning af patientgrupper, der
på grund af medicinsk behandling med psykofarmaka får betydelige tand-
problemer og som følge deraf har store udgifter til tandpleje. Regeringen
kunne efterfølgende konstatere, at der er frie midler til en yderligere udvi-
delse af ordningen.
Sundhedsstyrelsen er også blevet bedt om at lave en vurdering af, om en
række patientgrupper, der blev peget på i den offentlige høring i forbindelse
med L 171 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af ord-
ningen om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse
om territorial gyldighed for Færøerne), Folketingstidende 2023-24, Tillæg
A, bør få adgang til tilskud efter ordningen.
Regeringen har derfor den 1. november 2024 indgået en bred politisk aftale
med alle Folketingets partier om en yderligere udvidelse af patientgruppen,
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
der kan søge tilskud efter ordningen. Aftalepartierne er enige om, i overens-
stemmelse med Sundhedsstyrelsens anbefalinger, at udvide ordningen med
en række nye patientgrupper, der som følge af deres sygdom eller sygdoms-
behandling har et særligt behov for tandpleje. Ordningen skal kompensere
patienterne for de merudgifter til tandpleje, som de pågældende har som
følge af deres sygdom eller sygdomsbehandling i forhold til den øvrige be-
folkning.
Formålet med lovforslaget er således at implementere den politiske aftale
fra den 1. november 2024 om den yderligere udvidelse af ordningen om til-
skud til tandpleje for visse patientgrupper.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for visse patientgrup-
per
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af sundhedslovens § 166, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015
af 5. september 2024, at regionsrådet yder et særligt tilskud til almindelig
forebyggende og behandlende tandpleje til følgende patientgrupper:
1) Patienter, der på grund af kræft har fået strålebehandling i hoved- eller
halsregionen.
2) Patienter, der på grund af blodkræft har modtaget helkropsbestråling
forud for allogen knoglemarvstransplantation.
3) Patienter, der på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet kro-
nisk graft versus host-sygdom (GvHD).
4) Patienter, der er diagnosticeret med Sjögrens syndrom.
5) Patienter, der på grund af kræft har fået kemoterapi, immunterapi eller
hormon- og antihormonbehandling.
6) Patienter, der på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget be-
handling med radioaktivt jod.
Tilsvarende fremgår det af sundhedslovens § 166, stk. 2, at regionsrådet
yder et særligt tilskud til almindelig forebyggende og behandlende tandpleje
til patienter, der på grund af medfødte sjældne sygdomme har betydelige
dokumenterede tandproblemer.
3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
For de omfattede patientgrupper i ordningen skal en række dokumentations-
krav være opfyldt for at kunne få tilskud efter ordningen.
Patienter omfattet af stk. 1, nr. 2 eller 3, skal ved ansøgning om almindelig
forebyggende og behandlende tandpleje kunne påvise nedsat spytsekretion,
jf. sundhedslovens § 166, stk. 3. Patienter omfattet af stk. 1, nr. 4, 5 eller 6,
skal ved ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende tandpleje
have betydelige dokumenterede tandproblemer og kunne påvise nedsat spyt-
sekretion, jf. sundhedslovens § 166, stk. 4.
Derudover fremgår det af sundhedslovens § 166, stk. 5, at regionsrådet yder
et særligt tilskud til patienter efter stk. 1 og 2, der ansøger om tilskud til
særligt kostbare behandlinger grundet betydelig dokumenteret oral funkti-
onsnedsættelse som følge af sygdommen eller sygdomsbehandlingen.
Det følger af sundhedslovens 166, stk. 6, at indenrigs- og sundhedsministe-
ren fastsætter nærmere regler for støtte til de i stk. 1 og 2 nævnte patient-
grupper, herunder for størrelsen af patientens maksimale egenbetaling i
praksistandplejen. Bestemmelsen er udmøntet i kapitel 8 i bekendtgørelse
nr. 871 af 26. juni 2024 om tandpleje (herefter tandplejebekendtgørelsen).
Tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 1, § 27, stk. 2, § 28, stk. 2 og 3, samt
§ 29 stk. 2, fastsætter nærmere regler for de dokumentationskrav, som skal
være opfyldt for at kunne få tilskud efter ordningen med undtagelse af de
særlige kostbare behandlingsydelser.
Patienter, der er visiteret til det særlige tandplejetilskud, skal kunne doku-
mentere en egenbetaling, der overstiger 2.200 kr. årligt (grundbeløb pr. 1.
januar 2024), jf. tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 5, § 27, stk. 6, § 28,
stk. 7, og § 29, stk. 4. Det er gennemgående for alle omfattede patientgrup-
per, at det er patienten selv, der med bistand fra egen tandlæge, ansøger om
det særlige tandplejetilskud.
Tandplejebekendtgørelsens § 26, stk. 3 og 4, § 27, stk. 4 og 5, § 28, stk. 5
og 6, § 29, stk. 5 og 6, fastsætter nærmere regler om, at påbegyndelsen af
særligt kostbare behandlinger grundet betydelig dokumenteret oral funkti-
onsnedsættelse som følge af sygdommen eller sygdomsbehandlingen først
kan ske, når regionsrådet har godkendt behandlingsforslaget samt det af
tandlægen afgivne behandlingstilbud. Regionsrådet kan fastsætte hvilke
ydelser, der er omfattet af tilskudsbevillingen uden forhåndsgodkendelse.
4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Sundhedsstyrelsens vejledning ”Den
Regionale Tandpleje: Vejledning for
omfanget af og kravene til den regionale tandpleje” udfolder bestemmel-
serne i sundhedslovens § 166 og i tandplejebekendtgørelsen.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Med ”Aftale om udvidelse og forenkling af ordningen om tilskud til tand-
pleje til
visse patientgrupper” fra den 25. januar 2024 blev regeringen
og
aftalekredsen enige om, at hvis der var yderligere midler fra Sundhedspak-
ken efter den første udvidelse af ordningen, skulle midlerne prioriteres til en
yderligere udvidelse af ordningen. I så fald ville Sundhedsstyrelsen få til
opgave at foretage en afdækning af, om der kan laves en relevant afgræns-
ning af patientgrupper, der på grund af medicinsk behandling med psyko-
farmaka får betydelige tandproblemer og som følge deraf har store udgifter
til tandpleje. Regeringen kunne efterfølgende konstatere, at der er frie mid-
ler til en yderligere udvidelse af ordningen.
Sundhedsstyrelsen er også blevet bedt om at lave en vurdering af, om en
række patientgrupper, der blev peget på i den offentlige høring i forbindelse
med L 171 Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af ord-
ningen om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestemmelse
om territorial gyldighed for Færøerne), Folketingstidende 2023-24, Tillæg
A, bør få adgang til tilskud efter ordningen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har på den baggrund indhentet faglige
anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen til en yderligere udvidelse af ordningen.
Regeringen har på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger indgået en
politisk aftale med alle Folketingets partier om en yderligere udvidelse af
ordningen, så flere patientgrupper kan få tilskud til tandpleje gennem ord-
ningen. Aftalepartierne er enige om, i overensstemmelse med Sundhedssty-
relsens anbefalinger, at udvide ordningen med en række nye patientgrupper,
som på grund af deres sygdom eller sygdomsbehandling har et særligt behov
for tandbehandling.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i sundhedslovens § 166, stk. 1, indsættes
nr. 7, 8
og
9,
så en række yderligere patientgrupper, der som følge af deres sygdom eller
sygdomsbehandling har et særligt behov for tandbehandling, kan søge om
det særlige tilskud til tandpleje.
Det foreslås, i tråd med Sundhedsstyrelsens anbefalinger og den politiske
aftale af den 1. november 2024, at ordningen udvides med følgende patient-
grupper:
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Patienter, der er i fast behandling med psykofarmaka af typen tricyk-
liske antidepressiva, hvor behandlingen har varet i seks måneder el-
ler mere.
Patienter med en svær psykisk lidelse, der er i fast behandling med
psykofarmaka, hvor behandlingen har været i seks måneder eller
mere.
Patienter med refluks efter operation med hel eller delvis fjernelse
af lukkemusklen mellem spiserør og mavesæk.
Forslaget vil betyde, at tre nye patientgrupper kompenseres for de merud-
gifter til tandpleje, som de pågældende har som følge af deres sygdom eller
sygdomsbehandling i forhold til den øvrige befolkning.
Med Lov nr. 649 af 11/06/2024 om ændring af sundhedsloven (Udvidelse
af ordningen om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper og bestem-
melse om territorial gyldighed for Færøerne), der trådte i kraft den 1. juli
2024, blev ordningen i sundhedslovens § 166 forenklet, så det ud fra et pa-
tientperspektiv blev nemmere at få tilskud til tandpleje.
Aftalepartierne er på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger enige
om, at der for de nye patientgrupper i den foreslåede ordning skal være til-
svarende enkle visitationskriterier.
Det vil betyde, at patienter i fast behandling med psykofarmaka af typen
tricykliske antidepressiva og patienter med svær psykisk lidelse, der er i fast
behandling med psykofarmaka, ved ansøgning om almindelig forebyggende
og behandlende tandpleje skal have betydelige dokumenterede tandproble-
mer og kunne påvise nedsat spytsekretion.
Patienter med refluks efter operation med hel eller delvis fjernelse af lukke-
musklen mellem spiserør og mavesæk skal ved ansøgning om almindelig
forebyggende og behandlende tandpleje have betydelige dokumenterede
tandproblemer.
3. Konsekvenser
for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Lovforslaget forventes at medføre positive konsekvenser for verdensmålet
”Sundhed og trivsel” (verdensmål 3) og ”Mindre ulighed” (verdensmål 10),
idet en udvidelse af den gældende ordning i sundhedslovens § 166 forventes
at øge tandsundheden for en række patientgrupper, samt kompensere pati-
enterne for de merudgifter til tandpleje, som de pågældende har i forhold til
den øvrige befolkning som følge af deres sygdom eller sygdomsbehandling.
6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det forventes således også, at lovforslaget vil have positive konsekvenser
for delmål 3.8 om universel sundhedsdækning, herunder beskyttelse mod
økonomiske risici.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for regio-
nerne, idet der med Sundhedspakken fra maj 2023 og med Kræftplan V blev
afsat 50 mio. kr. i 2024 og 100 mio. kr. varigt fra 2025 til regionernes ud-
gifter til tandpleje i forbindelse med udvidelsen og forenklingen af ordnin-
gen. Den yderligere udvidelse af ordningen forventes at træde i kraft den 1.
juli 2025. Lovforslaget udmønter de resterende midler fra Sundhedspakken
og således kun en delmængde af de samlede afsatte midler. Med lovforslaget
udmøntes 25,5 mio. kr. i 2025 og 51 mio. kr. i 2026 og varigt. De 25,5 mio.
kr. i 2025 er udtryk for en halvårseffekt.
Lovforslaget vurderes samtidig at have negative implementeringskonse-
kvenser for regionerne, da lovændringen medfører, at en række nye patient-
grupper får mulighed for at søge tilskud til tandpleje, hvilket øger patient-
populationen og det forventede antal ansøgninger om tilskud efter ordnin-
gen. Med lovforslaget indføres ikke nye eller andre dokumentationskrav end
dem, der allerede indgår i den eksisterende ordning.
Lovforslaget har ikke konsekvenser for stat og kommuner.
Lovforslaget følger principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
Det bemærkes, at lovforslaget er i overensstemmelse med princip nr. 1, der
tilsiger, at lovgivningen bør være enkel og klar, så den er let at forstå for
borgeren. Det bliver i lovforslaget fastsat, hvilke patientgrupper der vil være
omfattet af ordningen, samt hvilke visitationskriterier der vil gælde for de
enkelte patientgrupper, hvilket forventes at skabe klarhed om den enkeltes
retstilling.
Det vurderes, at princip nr. 2 om at muliggøre digital kommunikation ikke
er relevant for lovforslaget, da der med lovforslaget ikke ændres på de alle-
rede eksisterende regler om myndigheders anvendelse af digital kommuni-
kation med borgerne.
Det vurderes, at princip nr. 3 om at muliggøre automatisk sagsbehandling
ikke er relevant for lovforslaget, da visitationen til ordningen forudsætter et
fagprofessionelt skøn.
7
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med princip nr. 4 om
sammenhæng på tværs af den offentlige sektor og understøtter effektiv of-
fentlig service, da det vil være muligt at anvende allerede eksisterende it-
systemer til kommunikation og overførsel af relevant information mellem
relevant fagperson og bevilgende myndighed.
Det vurderes, at lovforslaget følger princip nr. 5 og 6 om tryg og sikker da-
tabehandling og anvendelse af offentlig infrastruktur, da der ikke ændres på
de allerede eksisterende regler for datahåndtering.
Det vurderes slutteligt, at lovforslaget lever op til princip nr. 7 om forebyg-
gelse af snyd, idet lovforslaget ikke åbner for nye muligheder for snyd.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De erhvervsøkonomiske konsekvenser som følge af ændringerne i sund-
hedslovens § 166 forventes at være positive. Ændringerne i ordningen inde-
bærer en udvidelse af antallet af patienter, der kan søge om det særlige til-
skud til tandpleje, og det forventes, at forbruget af ydelser blandt disse pati-
enter vil stige som følge af, at patienterne vil få dækket en del af egenbeta-
lingen i voksentandplejen hos privatpraktiserende tandlæger og tandplejere.
Det vurderes, at innovations- og iværksættertjekket ikke er relevant for lov-
forslaget, fordi forslaget ikke påvirker virksomheders eller iværksætteres
muligheder for at teste, udvikle og anvende nye teknologier og innovation.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lov om ændring af sundhedsloven (Udvidelse af ordning om
tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper) har i perioden fra den 6.
december 2024 til den 13. januar 2025 (28 dage) været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
8
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2951579_0009.png
UDKAST
Aarhus Universitet, Institut for Odontologi og Oral Sundhed, Advokatrådet,
Ansatte Tandlægers Organisation, Bedre Psykiatri, Dansk Erhverv, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Kirurgisk Selskab, Dansk Sel-
skab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren,
Dansk Selskab for Oral og Maxillofacial Kirurgi, Dansk Selskab for Pati-
entsikkerhed, Dansk Selskab for Tand-, Mund- og Kæbekirurgi, Dansk So-
cialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandsundhed, Dansk Psy-
kiatrisk Selskab, Danske Handicaporganisationer, Danske Dental Laborato-
rier, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Tand-
plejere, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger, Det Cen-
trale Handicapråd, Diabetesforeningen, FH, FOA, Fólkaheilsust�½rið, For-
brugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Foreningen af Specialtandlæger i
Ortodonti, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre,
Hjerteforeningen, Heilsumálaráðið, HK, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Køben-
havns Universitet, Netværket for Hals- og mundhulekræft Odontologisk In-
stitut, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Lægeforeningen, Pati-
enterstatningen, Patientforeningen i Danmark, Praktiserende Lægers Orga-
nisation, Praktiserende Tandlægers Organisation, Psykiatrifonden, Rigsom-
budsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, SIND - Lands-
foreningen for psykisk sundhed, Sundhed Danmark, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Yngre Læger og Ældre Sagen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for regio-
nerne idet der med Sundhedspakken
fra maj 2023 og med Kræftplan V
blev afsat 50 mio. kr. i 2024 og 100
mio. kr. varigt fra 2025 til regioner-
nes udgifter til tandpleje i forbin-
delse med udvidelsen og forenklin-
gen af ordningen. Lovforslaget ud-
mønter de resterende midler fra
Sundhedspakken og således kun en
delmængde af de samlede afsatte
midler. Med lovforslaget udmøntes
9
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2951579_0010.png
UDKAST
25,5 mio. kr. i 2025 og 51 mio. kr. i
2026 og varigt. De 25,5 mio. kr. i
2025 er udtryk for en halvårseffekt.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for stat og kommuner.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Lovforslaget forventes at have nega-
tive implementeringskonsekvenser
for regionerne, da lovforslaget med-
fører, at flere patienter får mulighed
for at søge om tilskud til tandpleje
efter ordningen.
Lovforslaget har ingen implemente-
ringskonsekvenser for stat og kom-
muner.
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget forventes at have posi- Ingen
tive økonomiske konsekvenser for de
praktiserende tandlæger og praktise-
rende tandplejere, da der forventes en
stigning i patienternes forbrug af
tandplejeydelser som følge af det
øgede tilskud til egenbetalingen i
voksentandplejen.
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2951579_0011.png
UDKAST
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ja
Nej
X
11
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af sundhedslovens § 166, at regionsrådet yder et særligt tilskud
til almindelig forebyggende og behandlende tandpleje til følgende patient-
grupper:
1) Patienter, der på grund af kræft har fået strålebehandling i hoved- eller
halsregionen.
2) Patienter, der på grund af blodkræft har modtaget helkropsbestråling
forud for allogen knoglemarvstransplantation.
3) Patienter, der på grund af knoglemarvstransplantation har udviklet kro-
nisk graft versus host-sygdom (GvHD).
4) Patienter, der er diagnosticeret med Sjögrens syndrom.
5) Patienter, der på grund af kræft har fået kemoterapi, immunterapi eller
hormon- og antihormonbehandling.
6) Patienter, der på grund af sygdom i skjoldbruskkirtlen har modtaget be-
handling med radioaktivt jod.
Patienter omfattet af stk. 1, nr. 2 eller 3, skal ved ansøgning om almindelig
forebyggende og behandlende tandpleje kunne påvise nedsat spytsekretion,
jf. sundhedslovens § 166, stk. 3. Patienter omfattet af stk. 1, nr. 4, 5 eller 6,
skal ved ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende tandpleje
have betydelige dokumenterede tandproblemer og kunne påvise nedsat spyt-
sekretion, jf. sundhedslovens § 166, stk. 4.
Derudover fremgår det af sundhedslovens § 166, stk. 5, at regionsrådet yder
et særligt tilskud til patienter efter stk. 1 og 2, der ansøger om tilskud til
særligt kostbare behandlinger grundet betydelig dokumenteret oral funkti-
onsnedsættelse som følge af sygdommen eller sygdomsbehandlingen.
Det følger af sundhedslovens 166, stk. 6, at indenrigs- og sundhedsministe-
ren fastsætter nærmere regler for støtte til de i stk. 1 og 2 nævnte patient-
grupper, herunder for størrelsen af patientens maksimale egenbetaling i
praksistandplejen. Bestemmelsen er udmøntet i kapitel 8 i bekendtgørelse
nr. 871 af 26. juni 2024 om tandpleje (herefter tandplejebekendtgørelsen).
Side 12/20
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i
§ 166, stk. 1,
i sundhedsloven indsættes
nr. 7, 8 og 9,
så en række yderligere patientgrupper også kan søge om det særlige tilskud
til tandpleje.
Det foreslås, at det i
nr. 7
fastsættes, at det omfatter patienter, der er i fast
behandling med psykofarmaka af typen tricykliske antidepressiva, hvor be-
handlingen har varet i seks måneder eller mere.
Disse patienter skal være i fast behandling med psykofarmaka af typen tri-
cykliske antidepressiva. Med fast behandling menes daglig indtag eller de-
potbehandling, hvor behandlingen har varet i seks måneder eller mere.
Det foreslås, at det i
nr. 8
fastsættes, at det omfatter patienter med en svær
psykisk lidelse, der er i fast behandling med psykofarmaka, hvor behandlin-
gen har været i seks måneder eller mere.
Disse patienter skal have en svær psykisk lidelse og være i fast behandling
med psykofarmaka. Svær psykisk lidelse kan fx være på grund af diagno-
serne skizofreni, skizoaffektiv psykose og skizotypisk sindslidelse, bipolar
lidelse eller svær depression. Patienter med svær psykisk lidelser på grund
af andre diagnoser kan også være omfattet af den foreslåede § 166, stk. 1,
nr. 8. Med fast behandling menes daglig indtag eller depotbehandling, hvor
behandlingen har varet i seks måneder eller mere.
Det foreslås, at det i
nr. 9
fastsættes, at det omfatter patienter med refluks
efter operation med hel eller delvis fjernelse af lukkemusklen mellem spise-
rør og mavesæk.
Forslaget vil indebære, at ordningen udvides med en række nye patientgrup-
per, som på grund af deres sygdom eller sygdomsbehandling kan udvikle
betydelige tandproblemer eller betydelig oral funktionsnedsættelse og der-
for kan have et særligt behov for tandbehandling. Udvidelsen af ordningen
med de forslåede patientgrupper følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger og
den politiske aftale, der blev indgået den 1. november 2024.
Det foreslås, at
§ 166, stk. 4,
ændres således, at »nr. 4, 5 eller 6.« ændres til:
»nr. 4, 5, 6, 7 eller 8.«
Side 13/20
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Forslaget vil indebære, at patienter omfattet af den foreslåede § 166, stk. 1,
nr. 7 og 8 ved ansøgning om almindelig forebyggende og behandlende tand-
pleje skal have betydelige dokumenterede tandproblemer og kunne påvise
nedsat spytsekretion.
Kravet om betydelige dokumenterede tandproblemer og påvist nedsat spyt-
sekretion skyldes, at der er forskel på patienternes risiko for at udvikle be-
tydelige tandproblemer. Det vil sige, at det ikke er alle patienter i den for-
slåede § 166, stk. 1, nr. 7 og 8, der vil opleve at få tandproblemer som følge
af deres sygdom eller sygdomsbehandling. Til brug for ansøgningen til re-
gionen, vil patienterne ved hjælp af dokumentation af behandlingsbehovet
fra egen tandlæge, derfor skulle påvise, at vedkommende har betydelige
tandproblemer. Samtidig vil regionen, i forbindelse med visitationen ind i
ordningen, foretage en objektiv spytsekretionsmåling.
En spytsekretionsmåling kan påvise, om patienten har nedsat spytsekretion
i forbindelse med ansøgningen om tilskud efter ordningen. Nedsat spytse-
kretion øger bl.a. risikoen for udvikling af karies, der ubehandlet kan føre
til betydelige tandproblemer eller betydelig oral funktionsnedsættelse.
Spytsekretionsmålinger udføres allerede i dag af regionen for flere patient-
grupper i den gældende ordning. Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at en
spytsekretionsmåling er ukompliceret og kan foretages af medarbejdere ef-
ter kort oplæring i udførelse og arbejdsgang.
For patientgrupperne i den forslåede § 166, stk. 1, nr. 7 og 8, er bevillingen
tidsbegrænset. Det skyldes, at bivirkninger med nedsat spytsekretion ud fra
erfaring fra klinisk praksis skønnes at ophøre efter endt behandling med læ-
gemidlet.
Det forslås, at der i
§ 166
indsættes et nyt
stk. 5,
hvorefter patienter omfattet
af den foreslåede § 166, stk. 1, nr. 9 ved ansøgning om almindelig forebyg-
gende og behandlende tandpleje skal have betydelige dokumenterede tand-
problemer.
Kravet om betydelige dokumenterede tandproblemer skyldes, at der er for-
skel på patienternes risiko for at udvikle betydelige tandproblemer. Det vil
sige, at det ikke er alle patienter i den forslåede § 166, stk. 1, nr. 9, der vil
opleve at få tandproblemer som følge af deres sygdom eller sygdomsbe-
handling. Til brug for ansøgningen til regionen, vil patienterne ved hjælp af
Side 14/20
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
dokumentation af behandlingsbehovet fra egen tandlæge, derfor skulle på-
vise, at vedkommende har betydelige tandproblemer.
Kriterierne for betydelige dokumenterede tandproblemer er defineret i
Sundhedsstyrelsens vejledning ”Den regionale tandpleje: Vejledning for
omfanget af og kravene til den regionale tandpleje”.
Forslaget vil indebære, at patienter, jf. den forslåede § 166, stk. 1, nr. 7-9,
også kan søge om tilskud til særligt kostbare behandlingsydelser grundet
betydelig dokumentet oral funktionsnedsættelse, jf. § 166, stk. 5.
Tilskud til tandbevarende protese/opbygning af tand eller protetisk rehabi-
litering af tandtab kan fx være særlige kostbare behandlingsydelser. Krite-
rierne for betydelig oral funktionsnedsættelse er defineret i Sundhedsstyrel-
sens vejledning ”Den regionale tandpleje: Vejledning for omfanget af og
kravene til den regionale tandpleje”.
Patienter som får tilskud til særligt kostbare behandlinger grundet betydelig
dokumenteret oral funktionsnedsættelse, vil også ved ansøgning kunne få
tilskud til almindelig forebyggende og behandlende tandpleje.
Det i forslåede § 1 vil blive udmøntet ved en ændring af bekendtgørelse nr.
871 af 26. juni 2024 om tandpleje (tandplejebekendtgørelsen). Sundheds-
styrelsen vil i medhør af det i forslåede § 1 og ændringerne af tandplejebe-
kendtgørelsen opdatere vejledningen om ”Den regionale tandpleje: Vejled-
ning
af og kravene til den regionale tandpleje”. Formålet med opdateringen
af vejledningen er, at det skal være let for de praktiserende tandlæger og
andre relevante fagpersoner at sætte sig ind i visitationskriterierne for ord-
ningen. Opdateringen af vejledningen skal endvidere sikre en ensartet sags-
behandling og bevillingspraksis på tværs af regionerne.
Til nr. 2
Det følger af sundhedslovens § 259, at bopælsregionen afholder udgiften
forbundet med tandpleje efter sundhedslovens § 162, stk. 1 og 3, § 163 og §
166, stk. 1, 2 og 5.
Det foreslås, at
§ 259
ændres således, at »og § 166, stk. 1, 2 og 5« ændres
til: »og § 166, stk. 1, 2 og 6«.
Forslaget er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 1, hvor der i § 166 indsættes
et nyt stk. 5, og som konsekvens heraf bliver stk. 5 herefter stk. 6.
Side 15/20
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Forslaget vil indebære, at regionen også afholder udgifter forbundet med
tandpleje til patientgrupperne omfattet af den foreslåede § 166, stk. 1, nr. 7-
9, samt udgifter til særligt kostbare behandlinger, der tilbydes efter den fo-
reslåede stk. 6. Dette er også udgifter, der afholdes af regionen i dag, jf. den
gældende § 166 i sundhedsloven.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 1. juli 2025.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ikke skal finde anvendelse på ansøgninger ind-
givet før lovens ikrafttræden, idet det foreslås, at sådanne ansøgninger skal
behandles efter de hidtil gældende regler.
Patienter, som f.eks. ikke har ansøgt tidligere eller som har fået afslag på en
ansøgning, kan sende en ny ansøgning til regionen med henblik på en vur-
dering efter de nye regler.
Det foreslås i
stk. 3,
at regler udstedt i medfør af § 166, stk. 6, i sundhedslo-
ven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024, forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 166, stk. 7, i
sundhedsloven, som affattet i denne lovs § 1, nr. 1.
Det følger af sundhedslovens § 278, stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder
for Færøerne og Grønland.
Det følger dog af sundhedslovens § 278, stk. 2, at sundhedslovens §§ 5 og
6, kapitel 4-9, §§ 61-63, kapitel 61 og 66-68, §§ 266-268, § 271, stk. 1, nr.
1-3, og stk. 2 og 3, og §§ 272, 273 og 276 ved kongelig anordning kan sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som de særlige fæ-
røske forhold tilsiger.
Det følger videre af sundhedslovens § 278, stk. 3, at sundhedslovens kapitel
12 og kapitel 54-57 ved kongelig anordning kan sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de ændringer, som de særlige færøske og grønlandske for-
hold tilsiger.
Ændringerne af sundhedslovens §§ 166 og 259, jf. lovforslagets § 1, nr. 1
og 2, er ikke omfattet af de bestemmelser, der efter sundhedslovens § 278,
stk. 2 og 3, kan sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Side 16/20
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det vil betyde, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Side 17/20
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2951579_0018.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1015 af 5. september
2024, som ændret ved lov nr. 1779
af 28. december 2023, foretages
følgende ændringer:
§ 166.
Regionsrådet yder et særligt
tilskud til almindelig forebyggende
og behandlende tandpleje til føl-
gende patientgrupper:
1) Patienter, der på grund af kræft
har fået strålebehandling i hoved-
eller halsregionen.
2) Patienter, der på grund af blod-
kræft har modtaget helkropsbestrå-
ling forud for allogen knoglemarvs-
transplantation.
3) Patienter, der på grund af knog-
lemarvstransplantation har udviklet
kronisk Graft versus Host Disease
(GvHD).
4) Patienter, der er diagnosticeret
med Sjögrens syndrom.
5) Patienter, der på grund af kræft
har fået kemoterapi, immunterapi
eller hormon- og antihormonbe-
handling.
1.
I
§ 166, stk. 1,
indsættes som nr.
7-9:
»7) Patienter, der er i fast behand-
ling med psykofarmaka af typen tri-
cykliske antidepressiva, hvor be-
handlingen har varet i seks måneder
eller mere.
8) Patienter med en svær psykisk li-
delse, der er i fast behandling med
psykofarmaka, hvor behandlingen
har været i seks måneder eller mere.
9) Patienter med refluks efter ope-
ration med hel eller delvis fjernelse
af lukkemusklen mellem spiserør
og mavesæk.«
Side 18/20
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2951579_0019.png
UDKAST
6) Patienter, der på grund af syg-
dom i skjoldbruskkirtlen har mod-
taget behandling med radioaktivt
jod.
Stk. 4.
Patienter omfattet af stk. 1, I
§ 166, stk. 4,
ændres »nr. 4, 5 eller
nr. 4, 5 eller 6, skal ved ansøgning 6« til: »nr. 4, 5, 6, 7 eller 8«.
om almindelig forebyggende og be-
handlende tandpleje have betyde-
lige dokumenterede tandproblemer
og kunne påvise nedsat spytsekre-
tion.
I
§ 166
indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke:
»Stk.
5.
Patienter omfattet af stk. 1,
nr. 9 skal ved ansøgning om almin-
delig forebyggende og behandlende
tandpleje have betydelige doku-
menterede tandproblemer.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
Stk. 5.
Regionsrådet yder et særligt
tilskud til patienter efter stk. 1 og
2, der ansøger om tilskud til sær-
ligt kostbare behandlinger grundet
betydelig dokumenteret oral funk-
tionsnedsættelse som følge af syg-
dommen eller sygdomsbehandlin-
gen.
Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsmi-
nisteren fastsætter nærmere regler
for støtte til de i stk. 1 og 2 nævnte
patientgrupper, herunder for stør-
relsen af patientens maksimale
egenbetaling i praksistandplejen.
§ 259.
Bopælsregionen afholder
2.
I
§ 259
ændres »§ 166, stk. 1, 2
udgifter forbundet med tandpleje
og 5« til: »§ 166, stk. 1, 2 og 6.«
efter § 162, stk. 1 og 3, § 163 og §
166, stk. 1, 2 og 5.
Side 19/20
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 92: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af ordning om tilskud til tandpleje for udvalgte patientgrupper), fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Side 20/20