Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 79
Offentligt
2944630_0001.png
Politisk Notat
E-mail: [email protected]
Dato: 13. august 2024
Islandsbrygge 26
2300 København S
T. 2176 4620
Behov for højere kvalitetsstandarder i trænings-
sektoren – til gavn for forbrugerne
Indledning
Tusindvis af danskere vejledes af personlige trænere i forhold til trænings-
programmer og fysisk aktivitet. Der eksisterer dog ikke samlede kvalitets-
standarder for personlig træning i Danmark. Det betyder, at forbrugere i
dag ikke kan være sikre på, at de personlige trænere, de benytter sig af,
har tilstrækkelige kvalifikationer.
Kun 1 ud af 10 danskere mener det er let at gennemskue, hvilke kompe-
tencer personlige trænere har i dag. 6 ud af 10 mener det er svært eller
meget svært at gennemskue
1
.
På den baggrund foreslås det, at der oprettes en ny kvalitetsstandard un-
der navnet ”Registreret Personlig Træner”, som forbrugere og andre sam-
arbejdspartnere (kommuner, sundhedsvæsen, forsikringsskaber mfl.) kan
orientere sig efter. Danmark har udfordringer med en aldrende befolkning
og stigende forekomst af livsstilssygdomme som diabetes og øvrige delvist
forebyggelige sygdomme som demens. Derfor er der behov for mere fore-
byggelse. Men forbrugerne har samtidig brug for beskyttelse og for at
kende kvaliteten af de træningsydelser, der købes.
Det er dokumenteret, at træning under supervision af en kvalificeret træ-
ner er mere effektivt end selvtræning
2
.
Fordele ved
forslaget
Forbrugere (herunder ældre), plejehjem, kommuner mfl. vil være
Sikre på, at personlige trænere har de nødvendige kvalifikationer,
hvis de benytter en ”Registeret Personlig Træner”. Det vil skabe
gennemsigtighed og tryghed.
Personer der uden nødvendige kvalifikationer bruger titlen vil
kunne straffes med bøde.
Uddannelsesinstitutioner mfl. vil kunne navigere efter de nye kva-
litetsstandarder.
Baggrund
Der eksisterer i dag ikke formelle uddannelsesstandarder for personlig
træning. Der findes i dag ca. 3.000 virksomheder inden i branchen ” Un-
dervisning inden for sport og fritid” som personlige trænere hører under.
Mange personlige trænere er dog også ansat i motionscentre mv.
1
2
Norstat befolkningsundersøgelse for SMVdanmark - oktober 2024
Anders
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 79: Henvendelse fra SMVdanmark og Foreningen for personlige trænere PTdanmark vedr. foretræde om kvalitetsstandarder for personlige trænere
2944630_0002.png
Politisk Notat
E-mail: [email protected]
Dato: 13. august 2024
Islandsbrygge 26
2300 København S
T. 2176 4620
Der er i dag ingen steder for forbrugerne at klage over oplevelser med per-
sonlige trænere på grund af fraværet af formelle rammer i branchen og 7
ud af 10 mener, at det er en god eller meget god idé at skabe en mulighed
for at klage over en personlig træner, der dermed skal kunne miste mulig-
heden for at kalde sig ”registreret personlig træner”
3
. I samme undersø-
gelse udtrykker 7 ud af 10, at det vil have stor eller nogen betydning for
deres tryghed ift. Valg af personlig træner, hvis der fandtes en mulighed
for at blive godkendt som ”registreret personlig træner”, med et officielt
logo der viser at træneren har den nødvendige uddannelse til at udføre
jobbet
3
.
Forslag
Det foreslås konkret, at der med inspiration fra de nuværende rammer
omkring ”registreret alternativ behandler”
4
indføres kvalitetsstandarder
for personlig træning (”træningsvejledning”) i Danmark. Med standar-
derne indføres også en beskyttet titel som ”Registreret Personlig Træner”
som forbrugere kan orientere sig efter. En person kan opnå titlen gennem
en registrering hos en godkendt forening. Foreningen skal leve op til føl-
gende krav:
Foreningen skal godkendes af sundhedsmyndighederne (Styrel-
sen for Patientsikkerhed)
Foreningen skal have mindst 30 medlemmer, der har ret til at
blive registreret
Foreningen stiller krav om uddannelse/kompetencer (se neden-
for).
Foreningen har et regelsæt for god klinisk praksis
Foreningen har etableret et klageorgan for forbrugere
Der stilles uddannelseskrav om mindst 660 timers relevant uddannelse for
at opnå titlen ”Registeret Personlig Træner”. Uddannelsen kan eksempel-
vis være inden for temaer som:
Lovgivning
Økonomi
Anatomi/fysiologi
Sygdomslære/farmakologi
Træningsvejledning
Psykologi
Klinikvejledning/klinikbehandling
Styrelsen for Patientsikkerhed vil stå for administration af ordningen. Om-
kostningerne ved ordningen foreslås afholdt indenfor Styrelsen for Pati-
entsikkerheds eksisterende ramme.
3
4
Norstat befolkningsundersøgelse for SMVdanmark - oktober 2024
https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2004/351
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 79: Henvendelse fra SMVdanmark og Foreningen for personlige trænere PTdanmark vedr. foretræde om kvalitetsstandarder for personlige trænere
2944630_0003.png
Politisk Notat
E-mail: [email protected]
Dato: 13. august 2024
Islandsbrygge 26
2300 København S
T. 2176 4620
BAGGRUND :
Norstat befolkningsundersøgelse for SMVdanmark – oktober 2024
Hvor let er det at gennemskue, hvilke kompetencer herunder
uddannelsesbaggrund personlige trænere har i dag?
50%
40%
30%
20%
10%
0%
39%
19%
7%
Meget svært
Svært
Let
34%
2%
Meget let Ved ikke/ønsker ikke at svare
Hvad er din holdning til, at der burde være en mulighed for at klage over en
personlig træner, og at de personlige trænere på den måde skal kunne miste
muligheden for at kalde sig ”registreret personlig træner?
50%
40%
30%
20%
10%
0%
47%
23%
5%
Meget god
idé
God idé
Dårlig idé
24%
2%
Meget dårlig
idé
Ved
ikke/ønsker
ikke at svare
Forestil dig, at du vil i gang med et træningsforløb, og at du gerne vil booke
timer hos en personlig træner. Hvad vil det betyde for din tryghed ift. at vælge
personlig træner, hvis der fandtes en mulighed at personlige trænere kan blive
godkendt som ”Re
50%
40%
30%
20%
10%
0%
38%
31%
12%
10%
Stor
betydning
Nogen
betydning
Lav
betydning
Ingen
betydning
10%
Ved
ikke/ønsker
ikke at svare
*Befolkningsundersøgelsen er gennemført i oktober 2024, blandt et repræsentativt befolk-
ningsudsnit på 1000 personer.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 79: Henvendelse fra SMVdanmark og Foreningen for personlige trænere PTdanmark vedr. foretræde om kvalitetsstandarder for personlige trænere
2944630_0004.png
Politisk Notat
E-mail: [email protected]
Dato: 13. august 2024
Islandsbrygge 26
2300 København S
T. 2176 4620
Forslag til ”Lov om en brancheadministreret registreringsordning for
BILAG:
Forslag til lov
personlige trænere”
§ 1.
Lovens formål er at indføre en frivillig, brancheadministreret registre-
ringsordning for personlige trænere med henblik på at styrke brugernes sik-
kerhed ved anvendelsen af personlig træning.
Stk. 2.
En personlig træner defineres i denne lov som en person, der udøver
sundhedsmæssig virksomhed uden for det offentligt finansierede sund-
hedsvæsen, og som ikke er autoriseret til at udøve den pågældende virk-
somhed eller omfattet af Sundhedsstyrelsens tilsyn med den sundhedsfag-
lige behandling, der udføres af personer inden for sundhedsvæsenet.
Stk. 3.
En forening er efter denne lov en organisation, hvis medlemmer er
personlige trænere
Godkendelse af foreningerne
§ 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan efter ansøgning godkende for-
eninger, der kan registrere personlige trænere, såfremt foreningerne opfyl-
der følgende betingelser:
1) Foreningens væsentligste formål skal være at repræsentere personlige
trænere i faglige spørgsmål.
2) Foreningen skal have et ikke uvæsentligt antal af personlige trænere
som medlemmer.
3) Foreningen skal have et regelsæt for god klinisk praksis.
4) Foreningen skal være veletableret og opbygget i en anerkendt for-
eningsform med vedtægter. Vedtægterne skal indeholde bestemmelser,
som sikrer, at foreningen er demokratisk i sin opbygning og funktion. End-
videre skal vedtægterne indeholde bestemmelser om optagelse som med-
lem af foreningen samt om, hvornår der kan ske fratagelse af medlemskab.
5) Foreningen skal have et klageorgan, hvis sammensætning og sagsbe-
handling er betryggende for parterne. Klageorganet skal kunne behandle
klager fra brugere af personlig træning over den behandling, de har fået af
foreningens medlemmer, samt klager fra personlige trænere over nægtelse
af optagelse i foreningen. Endvidere skal klageorganet behandle klager over
fratagelse af medlemskab af foreningen eller fratagelse af tilladelse til at
anvende titlen registreret personlig træner (RPT). Klageorganet skal kunne
sanktionere overtrædelser af foreningens regler.
6) Foreningen skal give offentligheden adgang til oplysninger om, hvilke af
foreningens medlemmer foreningen har givet tilladelse til at anvende titlen
registreret personlig træner (RPT), jf. § 3, stk. 1, og om regelsættet for god
klinisk praksis, jf. nr. 3, samt om de basale uddannelseskrav foreningen stil-
ler til de medlemmer, som foreningen giver tilladelse til at anvende titlen
registreret personlig træner (RPT), jf. nr. 7.
7) Foreningen skal endvidere stille basale uddannelseskrav til de medlem-
mer af foreningen, som foreningen giver tilladelse til at anvende titlen regi-
streret personlig træner (RPT), jf. § 3, stk. 1.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 79: Henvendelse fra SMVdanmark og Foreningen for personlige trænere PTdanmark vedr. foretræde om kvalitetsstandarder for personlige trænere
2944630_0005.png
Politisk Notat
E-mail: [email protected]
Dato: 13. august 2024
Islandsbrygge 26
2300 København S
T. 2176 4620
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter de nærmere bestem-
melser om en brancheadministreret registreringsordning for personlige
trænere samt om offentliggørelse af de i stk. 1, nr. 6, nævnte oplysninger.
Stk. 3.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan tilbagekalde en forenings god-
kendelse til at registrere personlige trænere, såfremt foreningen ikke læn-
gere opfylder betingelserne i stk. 1 eller de i medfør af stk. 2 fastsatte be-
tingelser.
Titelbeskyttelse m.v.
§ 3.
En personlig træner, som er medlem af en forening, der er godkendt
efter § 2, stk. 1, i denne lov, har ret til at anvende titlen registreret personlig
træner (RPT), såfremt foreningen har givet tilladelse hertil.
Stk. 2.
Den, der uden at være medlem af en godkendt forening eller uden at
have foreningens tilladelse betegner sig som registreret personlig træner
(RPT), eller som på anden måde bidrager til forhold, der er egnet til at vække
forestilling om, at den pågældende er registreret personlig træner (RPT),
straffes med bøde.
Stk. 3.
Registreringsordningen og titelbeskyttelsen medfører ikke ændrin-
ger i forhold til gældende bestemmelser om sundhedspersoners faglige
virksomhed eller tilsynet på sundhedsområdet.
Gebyr
§ 4.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at forenin-
ger for personlige trænere skal betale gebyr for henholdsvis vejledning og
vurdering af ansøgninger samt for godkendelse af, at foreningerne kan re-
gistrere personlige trænere, jf. § 2, stk. 1.
Stk. 2.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan endvidere fastsætte regler
om, at foreningerne betaler et årligt gebyr for at opretholde godkendelsen
til at registrere personlige trænere efter § 2, stk. 1.
Bemyndigelse og påklage
§ 5.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan bemyndige en styrelse under mi-
nisteriet til at fastsætte de nærmere bestemmelser efter § 2, stk. 2, om en
brancheadministreret registreringsordning for personlige trænere og om
offentliggørelse af de i § 2, stk. 1, nr. 6, nævnte oplysninger samt til at
træffe afgørelser efter loven.
Stk. 2.
Afgørelser efter loven, som er truffet af en styrelse under ministeriet
i henhold til stk. 1, kan ikke påklages til indenrigs- og sundhedsministeren
eller anden administrativ myndighed.