Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 78
Offentligt
2942907_0001.png
Enhed: Forebyggelse, Borgerhenvendelser
og Strålebeskyttelse
Sagsbeh.: adma
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 11029
Dok. nr.: 232013
Dato: 25-11-2024
Notat: Lovgivning vedr. salg af tobak, nikotin og alkohol til personer
under 18 år
Aldersgrænserne for salg af alkohol og tobaks- og nikotinprodukter samt kontrollen heraf er reguleret i
lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, lov om elektroniske cigaretter m.v.,
og lov om tobaksvarer m.v.
Gældende lovgivning: Fysiske butikker
Det fremgår af § 2 a, stk. 4, i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1088 af 10. oktober 2024, at ”Den,
der erhvervsmæssigt sælger alkoholholdige
drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5 eller derover på fysiske salgssteder, skal kræve
fremvisning af gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, at kunden er fyldt 18 år.”
Ligeledes
kræves fremvisning af gyldig billedlegitimation ved salg af alkoholholdige drikkevarer med en
alkoholvolumenprocent på over 1,2 til personer under 16 år og for salg af tobaks- og nikotinprodukter til
personer under 18 år, hvis sælgeren er tvivl om, at kunden er fyldt 18 år, jf. § 2 a, stk. 1 og 2, i lov om
forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1088 af 10.
oktober 2024 samt jf. § 15, stk. 2, i lov om elektroniske cigaretter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1166 af 4.
november 2024.
Af lovbemærkningerne til lov nr. 738 af 13. juni 2023 om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og
forskellige andre love (Implementering af dele af delegeret direktiv vedrørende opvarmede tobaksvarer
m.v., fremgår det desuden, at ”Kravet
om at efterspørge gyldig billedlegitimation ved tvivl vil gælde for
ekspedientbetjente kasser såvel som betjeningsfri kasser, scan-selv betaling, betaling med app og
lignende. For at kunne sælge alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller
derover på fysiske salgssteder vil det således være en forudsætning, at der er etableret et set-up til at
efterspørge billedlegitimation, og at det etablerede set-up drives”.
Det fremgår endvidere af
lovbemærkningerne, at dette også er gældende for så vidt angår salg af tobaks- og nikotinprodukter.
Gældende lovgivning: Fjernsalg
For fjernsalg af tobak, nikotin og alkohol gælder andre regler, hvilket er beskrevet i hhv. § 2 a, stk. 3, og i §
2 a, stk. 5, i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr.
1088 af 10. oktober 2024, i § 15, stk. 3, i lov om elektroniske cigaretter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
1166 af 4. november 2024 og i § 24, stk. 1, i lov om tobaksvarer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 4.
november 2024.
Det fremgår af § 2 a, stk. 5, i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1088 af 10. oktober 2024, at ”Den,
der erhvervsmæssigt markedsfører
alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 16,5 eller derover ved fjernsalg, skal drive et
alderskontrolsystem, hvormed det på salgstidspunktet kontrolleres, at kunden er fyldt 18 år.”
Samme krav
vedr. fjernsalg stilles til salg af alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på over 1,2 til
personer under 16 år jf. 2 a, stk. 3, i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år
jf. lovbekendtgørelse nr. 1088 af 10. oktober 2024 og for salg af tobaks- og nikotinprodukter til personer
under 18 år jf., § 15, stk. 3, i lov om elektroniske cigaretter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1166 af 4.
november 2024 og jf. § 24, stk. 1, i lov om tobaksvarer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 4.
november 2024.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 78: Orientering om brev til Dansk Erhverv, De Samvirkende Købmænd og Nærbutikkernes Landsforening om alderskontrol ved salg af tobak, nikotin og alkohol, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2942907_0002.png
Det fremgår endvidere af lovbemærkningerne til lov nr. 651 af 11. juni 2024 om ændring af lov om
tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år (Udmøntning af dele af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge
tobak,
nikotin og alkohol), at:
”Med
fjernsalg skal forstås situationer, hvor kunden og den, der markedsfører, ikke
mødes fysisk på tidspunktet for bestillingen. (…) Det formodes, at fjernsalg i langt overvejende grad vil
foregå som internethandel”,
og at”
En effektiv elektronisk aldersverificering kan eksempelvis ske ved
brugeroprettelse med pas eller anden gyldig legitimation eller ved brug af en national eID-løsning, som
f.eks. MitID.”,
jf. lovforslag nr. L 173 af 25. april 2024.
Der er således ikke i den eksisterende lovgivning taget eksplicit stilling til alderskontrollen i ubemandede
butikker. Det vurderes dog, at en ubemandet butik er at betragte som et fysisk salgssted, og derfor er
omfattet af reglerne for alderskontrol på fysiske salgssteder.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal gøre opmærksom på, at det er den, der erhvervsmæssigt sælger
produkterne, der har ansvaret for, at reglerne for salg overholdes, herunder at de differentierede
aldersgrænser for salg af alkoholholdige drikkevarer overholdes, og at der derudover gælder regler for
opsætning og placering af skilte om aldersgrænser hvilket fremgår af § 2 a, stk. 6-8, i lov om forbud mod
salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1088 af 10. oktober 2024
Særligt vedr. tobaks- og nikotinprodukter
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal dertil bemærke, at fremvisning og salg af tobaks- og
nikotinprodukter er underlagt særlige skærpede regler som reguleret i lov om elektroniske cigaretter
m.v., bekendtgørelse om forbud mod synlig anbringelse og fremvisning m.v. af tobaksvarer,
tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter samt bekendtgørelse om forbud mod reklame, synlig
anbringelse og fremvisning m.v. af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden
nikotin.
Det fremgår for eksempel af § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 570 af 11. februar 2021 om forbud mod
synlig anbringelse og fremvisning m.v. af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter,
at: ”Selvbetjeningsautomater
der, efter salg ved en betjent kasse, bruges til at udlevere tobaksvarer,
tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter, skal være neutralt udformede. (…)”,
og samme krav
gælder for e-cigaretter jf. § 7, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 65 af 15. januar 2021 om forbud mod reklame,
synlig anbringelse og fremvisning m.v. af elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og
uden nikotin. Det betyder, at salg af disse produkter skal ske ved en ekspedientbetjent kasse.
Derudover fastsætter ovennævnte bekendtgørelser også, at fysiske salgssteder kan give køber en liste
med neutrale oplysninger om, hvilke tobaksvarer m.v. og elektroniske cigaretter, der sælges, og at denne
liste kan fremvises efter anmodning fra køber eller placeres ved en ekspedientbetjent kasse. For
eksempel fremgår det af § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 570 af 11. februar 2021 om forbud mod synlig
anbringelse og fremvisning m.v. af tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, at:
”Fysiske
salgssteder kan give køber en liste med neutrale oplysninger om, hvilke tobaksvarer,
tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, der sælges på salgsstedet, og varernes pris.”,
mens det
fremgår af § 3, stk. 7, at:
”På
fysiske udsalgssteder kan listen efter stk. 3 fremvises efter anmodning fra
køber eller placeres ved en ekspedientbetjent salgskasse.”
Det er forbrugerombudsmanden, der fører kontrol med reglerne for så vidt angår reklame, synlig
anbringelse og fremvisning af tobaksvarer, tobakssurrogater, urtebaserede rygeprodukter samt
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med og uden nikotin.
Side 2