Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 77
Offentligt
2942715_0001.png
 
 
Indenrigs‐ og sundhedsministeren 
 
 
Statsrevisorernes Sekretariat 
Folketinget 
Christiansborg 
1240 København K 
[email protected] 
 
 
 
 
Slotsholmsgade 10‐12 
DK‐1216 København K 
 
T +45 7226 9000 
[email protected]  
W www.sum.dk 
 
 
Dato: 25‐11‐2024 
Enhed: Patientsikkerhed og 
Lovkvalitet 
Sagsbeh.: cwha 
Sagsnr.: 2024 ‐ 13862 
Dok. nr.: 256367 
Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del - Bilag 77
Offentligt
Ministerredegørelse til beretning nr. 22/2023 om autorisation
af udenlandske sundhedspersoner
 
Statsrevisorerne afgav den 23. september 2024 bemærkninger til Rigsrevisionens 
beretning nr. 22/2023 om autorisation af udenlandske sundhedspersoner.  
 
Statsrevisorerne har på den baggrund anmodet mig om en redegørelse for de 
foranstaltninger og overvejelser, som beretningen giver anledning til, jf. § 18, stk. 2, i 
lov om revisionen af statens regnskaber m.m.  
 
1. Indledende bemærkninger 
Jeg har noteret mig Statsrevisorernes kritik og foreslåede forbedringspunkter for 
ministeriets forvaltning af autorisationsområdet for udenlandske sundhedspersoner.  
 
Jeg er overordnet set enig i beretningens konklusion om, at for mange ansøgere har 
ventet for længe på at få deres autorisationssag behandlet. Det skyldes både, at 
området i en længere årrække ikke har været prioritet højt nok og i høj grad også 
store ændringer i ansøgningsmønstrene. Dette var grunden til, at regeringen med 
akutplanen for sundhedsvæsenet i februar 2023 tilførte 5 mio. kr. i 2023 og 9,7 mio. 
kr. i 2024 til Styrelsen for Patientsikkerhed og Styrelsen for International Rekruttering 
og Integration med henblik på at nedbringe sagspuklen på autorisationsområdet. 
 
Jeg har med tilfredshed noteret, at Rigsrevisionen har bemærket, at den 
gennemsnitlige liggetid for ansøgeres uddannelse er faldet betragteligt fra 2022 til 
2023. Liggetiden er forventeligt faldet yderligere i 2024, og Styrelsen for 
Patientsikkerhed har internt opgjort, at liggetiden for ansøgninger for 
sundhedspersoner uddannet uden for EU/EØS, hvor sagsbehandlingen er påbegyndt i 
2024, har haft en gennemsnitlig liggetid på 114 dage. 
 
Herudover tog regeringen skridt til at udskille problemstillingen fra 
Robusthedskommissionens arbejde og nedsatte en taskforce, der skulle komme med 
forslag til at smidiggøre og effektivisere autorisationsprocessen, så udenlandske 
sundhedspersoner med efterspurgte kompetencer hurtigt kan deltage i løsningen af 
opgaverne i sundhedsvæsenet. 
 
Taskforcens arbejde blev grundlaget for en bred politisk aftale indgået den 24. januar 
i år. En række af de lovgivningsmæssige initiativer blev implementeret ved lov nr. 648 
af 11. juni 2024 om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om 
sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven. Det gælder bl.a. fasttrack‐ordningen 
og den ændrede gebyrstruktur. Ændringerne skal sikre hurtigere adgang for 
efterspurgte sundhedspersoner, og at ressourcerne bruges på de sundhedspersoner, 
der gerne vil til Danmark for at arbejde. Jeg forventer, at disse initiativer vil have en 
mærkbar effekt på sagsforløbstiderne for særligt efterspurgte sundhedspersoner. 
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 77: Orientering om ministerredegørelse vedrørende Statsrevisorernes beretning nr. 22/2023 om autorisation af udenlandske sundhedspersoner, fra indenrigs- og sundhedsministeren
 
 
Jeg vil i det følgende forholde mig konkret til beretningens kritik af afskaffelsen af 
sprogprøvekravet for sygeplejersker og de enkelte initiativer, som foreslås.  
 
2.  Afskaffelse af sprogprøvekrav for sygeplejersker i 2023 
Rigsrevisionen finder det i sin beretning utilfredsstillende, at sprogprøvekravet for 
sygeplejersker blev afskaffet i 2023, uden at ministeriet udarbejdede en 
fyldestgørende analyse af de mulige konsekvenser, som denne ændring medfører. 
Det konkluderes ydermere, at afskaffelsen har medført en forøgelse i antallet af 
sygeplejersker, der modtager en negativ vurdering under sit autorisationsforløb, hvor 
fare for patientsikkerheden indgår i begrundelsen.  
 
Jeg vil i denne forbindelse gerne fremhæve, at Styrelsen for Patientsikkerhed foretog 
en vurdering af de patientsikkerhedsmæssige implikationer ved afskaffelsen, før 
beslutningen blev truffet. Styrelsen fandt, at ændringen kunne foretages, uden at det 
ville kompromittere patientsikkerheden væsentligt. Vurderingen skete på baggrund § 
3 a, stk. 2, i sundhedsloven, som blev indført med lov nr. 1855 af 9. december 2020, 
og som trådte i kraft den 1. januar 2021. Denne bestemmelse fastslår, at regionsråd, 
kommunalbestyrelser og private virksomheder skal sikre, at deres ansatte 
sundhedspersoner er i besiddelse af de sproglige kompetencer, der er nødvendige for 
at kunne udøve den stilling, som vedkommende ansættes i. Hertil kommer den 
væsentlige forudsætning, at den udenlandske sundhedsperson under 
evalueringsansættelsen, og dermed som en forudsætning for at opnå varig 
autorisation, får vurderet, at de sproglige kompetencer er tilstrækkelige til, at  
evalueringsansættelsen kan afsluttes med en positiv evaluering. 
 
Det er min opfattelse, at beretningen viser, at evalueringsansættelserne, der indgår i 
autorisationsprocessen, virker som tilsigtet. Ukvalificerede ansøgere opnår ikke varig 
autorisation, da evalueringsansættelsen afsluttes, hvis vedkommende ikke har de 
fornødne kompetencer. Det er som udgangspunkt underordnet, om afbrydelsen af 
evalueringsansættelsen skyldes sundhedsfaglige, kommunikative eller dansksproglige 
færdigheder.  
 
3. Indførsel af et digitalt ansøgningssystem 
Rigsrevisionen foreslår i beretningen, at der indføres et digitalt ansøgningssystem i 
forbindelse med autorisationsansøgninger, ligesom det er tilfældet i Sverige og 
Norge. Det påpeges i beretningen, at dette vil mindske behovet for korrespondance 
med ansøgere om indhentning af supplerende dokumentation og dermed 
effektivisere sagsbehandlingen af denne sagstype.  
 
Jeg er enig i, at dette er et fornuftigt forslag, og at erfaringerne fra Sverige og Norge 
tilsiger, at et sådant ansøgningssystem kan fungere sikkert og effektivt. Jeg er derfor 
tilfreds med, at Styrelsen for Patientsikkerhed, i forbindelse med implementeringen 
af den nye gebyrstruktur den 1. juli 2024, har ændret ansøgningsproceduren for 
autorisationer således, at dokumentation nu indsendes digitalt, hvorefter ansøger 
bliver bedt om at eftersende relevante dokumenter som fysisk post. Styrelsen 
vejleder i forbindelse med den digitale ansøgning ansøgerne om de gældende 
dokumentationskrav. Det er min forventning, at dette kan mindske behovet for 
korrespondance mellem sagsbehandler og ansøger om manglende dokumentation. 
 
Styrelsen for Patientsikkerhed finder det nødvendigt at modtage visse dele af 
ansøgerens dokumentation fysisk for at kunne fastslå ægtheden og dermed undgå 
snyd. Kravet om fysisk eftersendelse vil derfor blive bibeholdt for nogle dokumenters 
Side 2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 77: Orientering om ministerredegørelse vedrørende Statsrevisorernes beretning nr. 22/2023 om autorisation af udenlandske sundhedspersoner, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2942715_0003.png
 
vedkommende. Styrelsen er dog ved at indhente erfaringer fra andre nordiske lande, 
der alene modtager digital dokumentation, med henblik på en vurdering af, om det 
fysiske dokumentationskrav kan reduceres yderligere. 
 
4. Systematisk opsamling af tidligere uddannelsesvurderinger 
I beretningen påpeges det, at Norge og Sverige lagrer information om tidligere 
godkendte og afviste uddannelser i en database, og at dette mindsker behovet for 
ekstern assistance til vurdering af uddannelser.  
 
Jeg kan oplyse, at Styrelsen for Patientsikkerhed er positivt indstillet over for dette 
tiltag. Jeg har noteret, at Styrelsen for Patientsikkerhed allerede har bedt om, at 
netop dette emne blev bragt op på seneste møde den 21. november 2024 i ’The 
Nordic Group for Healthcare Personnel’, hvor de nordiske lande bl.a. udveksler 
erfaringer om autorisation af udenlandsk arbejdskraft. På baggrund af resultaterne 
fra denne erfaringsudveksling vil styrelsen kunne vurdere, hvilke tiltag der kan 
implementeres i en dansk kontekst på dette område.   
 
Jeg skal dog understrege, at implementering af forslaget formentlig i en periode vil 
medføre behov for finansiering til ændring af it‐systemer og årsværk. 
 
5. Indførsel af maksimal ventetid på fagprøverne 
Det fremhæves i beretningen, at Sverige har indført en maksimal ventetid på fire 
måneder for fagprøver i forbindelse med autorisationsansøgninger, og at det 
vurderes, at kravet modvirker unødig ventetid og flaskehalse. Det vurderes også, at 
implementering af dette i Danmark vil medføre omkostninger for Styrelsen for 
Patientsikkerhed, men samtidigt være samfundsøkonomisk fordelagtigt.  
 
Jeg finder ikke umiddelbart tiltaget nødvendigt, idet Styrelsen for Patientsikkerhed 
ikke har oplevet, at de halvårlige fagprøver blandt læger har været overtegnede de 
seneste år, ligesom det er muligt at oprette yderligere fagprøver, hvis kapaciteten 
ved den halvårlige prøve måtte blive udfordret. 
 
For at imødekomme problemet med ventetider blandt ansøgere om dansk 
autorisation som tandlæge blev der som følge af den førnævnte politiske aftale om 
udenlandsk arbejdskraft indgået en ny aftale med Københavns Universitet, hvorved 
antallet af fagprøver til tandlæger øges fra en til to årligt. 
 
6. Afsluttende bemærkninger 
Jeg har ikke yderligere bemærkninger til beretning 22/2023 om autorisation af 
udenlandske sundhedspersoner.  
 
Kopi af dette brev er sendt til Rigsrevisionen.  
 
 
 
Med venlig hilsen  
 
 
 
Sophie Løhde 
Side 3