Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 68
Offentligt
Indholdsfortegnelse
Bilag til kapitel 9 Patientforeningers erfaringer
...............................................................................................1
Kræftens Bekæmpelse....................................................................................................................................1
Danske Patienter ............................................................................................................................................3
Bilag til kapitel 10. Lægefaglige selskaber og referencegruppen for medicinsk cannabis erfaringer
.............5
Dansk Selskab for Klinisk Cannabismedicin ....................................................................................................5
Referencegruppen for medicinsk cannabis ....................................................................................................7
Bilag til kapitel 11. Apoteker og grossisters erfaringer
................................................................................. 12
Apotekerforeningen .................................................................................................................................... 12
Sygehusapotekerne ..................................................................................................................................... 16
Nomeco ....................................................................................................................................................... 17
Bilag til kapitel 13. Cannabisbranchens erfaringer
........................................................................................ 18
Medicinsk Cannabis Industri........................................................................................................................ 18
Stenocare ..................................................................................................................................................... 32
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0002.png
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0003.png
Side 2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0004.png
Bidrag til evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis fra Danske Patienter
Lægemiddelstyrelsen har bedt referencegruppen for medicinsk cannabis om bidrag til evaluering af
forsøgsordning med medicinsk cannabis, bl.a. fra patientforeninger. Danske Patienter har følgende
bemærkninger:
Der bedes konkret om erfaringer med hvordan forsøgsordningen har fungeret
Danske Patienters overordnede holdning til forsøgsordningen er, at det var positivt, at en forsøgsordning
med cannabis til medicinsk brug blev søsat i 2018 en ordning, der skulle gøre op med kriminalisering, så
patienter på lovlig vis kunne få adgang til cannabisprodukter på recept, og som skulle samle viden op om
effekterne heraf. Det var ligeledes positivt, at ordningen i 2021 blev forlænget til 1. januar 2026. Men
erfaringer fra ordningen viser tydeligt, at ordningen ikke har fungeret, som den skulle.
En større undersøgelse foretaget af syv patientforeninger i 2019 blandt godt 4.500 patienter indikerede en
række udfordringer med forsøgsordningen. Rapporten kan findes
her.
Danske Patienter har ikke oplevet
indikationer på at disse udfordringer i mellemtiden skulle have ændret sig væsentligt.
Kun 20 procent af de patienter, der brugte cannabis som medicin, havde fået det på recept fra en læge.
Under halvdelen af disse havde fået udskrevet produkter fra forsøgsordningen. Størstedelen af patienter,
der anvender cannabis som medicin, får det således fra det uregulerede marked, uden garanti for indhold
eller sikkerhed ved produktet, og uden lægelig monitorering.
Undersøgelsen pegede på en række årsager til at så forholdsvis få brugere af cannabis som medicin, får det
på recept:
Mange patienter oplever at blive afvist når de taler med lægen om at afprøve medicinsk cannabis.
En væsentlig årsag til dette er formentlig, at lægerne mangler vejledning i behandling med
medicinsk cannabis. Danske Patienter har derfor anbefalet, at der skal udarbejdes en styrket og
udførlig vejledning til læger om brug af cannabis som medicin. Dette vil forhåbentlig gøre, at læger
føler sig bedre klædt på til at udskrive medicinsk cannabis på recept til deres patienter.
Vejledningen kan med fordel hente inspiration fra internationale vejledninger og forskning, samt
Flere patientgrupper, som oplever effekt af cannabis som medicin, er ikke omfattet af
forsøgsordningen. Danske Patienter anbefaler derfor, at flere patientgrupper skal have mulighed
for at blive omfattet af forsøgsordningen. Bl.a. kan patienter med fibromyalgi, epilepsi og gigt have
gavn af cannabis som medicin.
For mange patienter, som ofte har en begrænset økonomi, er prisen på forsøgsordningens
produkter en væsentlig hindring for at bruge dem. Danske Patienter opfordrer derfor til, at der skal
være flere cannabisprodukter under forsøgsordningen. Det kan være med til at gøre priserne
konkurrencedygtige og give lægerne et bedre udvalg af cannabisprodukter, der passer til
patienternes individuelle behov.
Det er en barriere, at patienter i forsøgsordningen på nuværende tidspunkt er omfattet af et
kørselsforbud. I praksis betyder det, at patienter, der lovligt får cannabis til medicinsk brug på
recept via forsøgsordningen, er dårligere stillet end dem, der køber cannabis på det sorte marked.
For sidstnævnte gruppe gælder nemlig en bagatelgrænse på 0,001 mg THC pr. kilogram blod ved
kørsel, og samme bagatelgrænse bør gøre sig gældende for patienter, der deltager i
forsøgsordningen.
Det er en væsentlig mangel i forsøgsordningen, at den i sin nuværende form ikke giver mulighed for at
opsamle viden om effekter på en systematisk måde. En af hensigterne med forsøgsordningen var, at man
ville opbygge et vidensgrundlag om de virkninger og bivirkninger, cannabis til medicinsk brug har for
patienter. Når forsøgsordningen ophører, skal vidensgrundlaget danne afsæt for at beslutte, hvorvidt
cannabis som medicin bør være lovligt for patienter i Danmark fremadrettet. Men som ordningen er
udformet i dag, bliver den enkelte patient ikke fulgt systematisk i brugen af cannabisproduktet, hverken
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0005.png
hvad angår bivirkninger eller positive effekter. Scleroseforeningen gør opmærksom på, at et mindre
observationsstudie blandt sclerosepatienter, som modtog produkter fra forsøgsordningen, indikerede at
behandlingen var uden alvorlige bivirkninger, samt at deltagerne i studiet oplevede positive effekter af
behandlingen (Gustavsen et al.
Safety and efficacy of low-dose medical cannabis oils in multiple sclerosis.
Multiple Sclerosis and Related Disorders, 2021 Feb:48:102708). Der mangler dog langt mere
dokumentation af effekterne, hvilket kræver både at flere patienter får adgang til produkterne, samtidig
med at patienterne monitoreres systematisk.
Derudover har kvaliteten af de indberettede indikationskoder i Lægemiddelstatistikregisteret været
mangelfulde og ikke gode nok til at indhente viden om den faktiske indikation, om dosering eller
doseringsinterval hos borgerne.
Danske Patienter anbefaler derfor, at der fremover sker en systematisk indsamling af viden om bivirkninger
og positive effekter. Her kan patientrapporterede data (PRO-data) med fordel bruges. En vigtig
forudsætning er, at der følges op på kvaliteten af de indberettede indikationskoder i
Lægemiddelstatistikregisteret
Kræftens Bekæmpelse har givet særskilt input til evalueringen, som kan findes i det vedhæftede.
Med venlig hilsen
Marie Lynning
Specialkonsulent
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0006.png
Bilag fra Dansk Selskab for Klinisk cannabismedicin
Del 2: Hvordan har forsøgsordningen fungeret?
1.
Positivt, at det blev muligt at udskrive cannabismedicin i DK. Mange ptt som havde prøvet "alt andet", er
blevet godt hjulpet. Men at det er en "forsøgsordning", har gjort mange af disse ptt bekymrede for, om de
nu også fortsat vil kunne få deres cannabismedicin. Så der er behov for, at det bliver meldt ud, at det er
kommet for at blive.
Men måden forsøgsordningen blev indført på uden nogen form for vejledning medførte, at læger sagde fra
pga manglende kendskab og frygt for sanktioner fra STPS pga det udvidede behandlingsansvar. Uden
nogen officiel vejledning er det jo ikke muligt at vide, om man udviser omhyggelighed og
samvittighedsfuldhed i behandlingen, når man ikke har nogen referenceramme at forholde sig til.
Tilskud til medicin bør tilskrives den alm CTR saldo.
Det bør være lettere at få godkendt nye produkter, vores sortiment er alt for begrænset i forhold til hvad
de har i udlandet.
2.
der er en stor og interessant artikel om (især produktionen) af medicinsk cannabis i DK i denne uges
Weekend Avis.
Under punkt 2 : Hvordan har forsøgsordningen fungeret? finder jeg det relevant at få en nøjere forklaring
på. hvorfor sagsbehandlingen med godkendelse af medicinske cannabisprodukter tager så lang tid. I
artiklen i Weekendavisen påpeges at netop sagsbehandlingen har været en langtrukken, og dermed kostbar
affære for produktionen i væksthusene. Stenocares balancerede THC:CB, der er importeret, er heller ikke
godkendt endnu efter snart et års behandlingstid. . En journalist oplyste tidligere for mig, at han
fornemmede en klar negativ holdning til medicinsk cannabis i LMS, men ville ikke være i stand til at
dokumentere det yderligere. Dansk produceret medicinsk cannabis kan ikke benyttes i DK, da
behandlingsproceduren er urimelig kringlet og kostbar - man sælger til udlandet i stedet.
3.
1. For få produkter.
2. Manglende vejledning og støtte til læger uden erfaring i ordinationer
3. Urimelig anbefaling fra stps angående kørekort.
4.
Udfordringer
1. Forsøgsperioden med medicinsk cannabis (MC) har bl.a. været præget af ustabile leveringer og vekslende
tilgængelighed. Produkter udgår og forsvinder og erstattes om muligt først efter en lang bureaukratisk
procedure. Ifølge Lægemiddelstyrelsens officielle behandlingstider, der er opdateret 16 januar 2023
forventes sagsbehandlingstider for produktoptag af importerede cannabisudgangsprodukter og de
relaterede cannabismellemprodukter ved en fyldestgørende ansøgning at være: validering: 14 dage og
vurdering: 50 dage. Først når ansøgningen kan erklæres valid, går selve vurderingen i gang. Derefter sendes
er findes fejl og mangler: Efter modtagelse af
virksomhedens svar på mangelbrevet forventes sagsbehandlingstiden at være: Vurdering: 40 dage.
Desværre fremstår disse tidsfrister at være ganske urealistiske, hvilket naturligvis skaber utryghed blandt
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0007.png
patienter og læger
2. Der er for få og for dyre produkter, hvis fokus alene rettes mod en diagnose- og symptomdifferentieret
og individuelt designet behandlingsplan. Enkelttilskud for visse sygdomme bør genovervejes. Mange har
ikke råd til behandlingen, og fx ha
efterspørger MC. Adskillige kronikere har ikke råd og udfordrer vores tese om lighed i sundhed. Mange
patienter, som af økonomiske grunde dropper ud af ordningen, går derfor tilbage til det illegale marked.
3. Kørekortsreglerne bør justeres og behandlingsstabile patienterne bør via behandlende læge kunne
4. Mange læger udskriver ikke recepter på medicinsk cannabis pga. fordomme, manglende viden og ringe
opbakning fra de specialespecifikke selskaber. Der er derfor et stort behov for formaliseret undervisning af
læger, sygeplejersker og også gerne inkluderende universiteternes klinisk-farmakologiske curriculum for
lægestuderende. En generel styrkelse af det faglige fællesskab prioriteres af fx Dansk Selskab for Klinisk
Cannabismedicin, der er en ekspertledet, non-for-profit, fagligt forum for læger med interesse i at fremme
en sikker og effektiv medicinsk cannabis behandling til patienter med kroniske lidelser. Eksempler på
Visioner
5. Det vil være optimalt, hvis Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen udfærdiger formelle kliniske
vejledninger vedr. produkter, dispenseringsform, doseringsforslag, bivirkninger etc.
6. Bevarelse af referencegruppen i regi af LMS, et vigtigt forum for alle
7. Ressourcer til forskning. Prioritering af studiedesign, idet Real World Study og Real World Evidence (fx
RWE i forb m. Covid-19 vacciner) skønnes tilstrækkeligt effektiv og klart hurtigere end den klassiske,
kostbare og tidskrævende randomized controlled clinical trials (RCTs). Der skal formuleres fast track til
forskningsprojekter I regionerne.
8. Et system til dataopsamling som kendt fra andre databaser: kar-basen, apopleksi databasen, dansk
hernie-base etc Det skal være enkelt at indrapportere til.
9. Målet er en permanent løsning for patienterne. Mange patienter udtrykker allerede nu stor bekymring
for at miste muligheden for medicinsk cannabis.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0008.png
Til: Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Fra: Referencegruppen for medicinsk cannabis
CC: Nina Grøntved, LMST
28122023
Vedr. evaluering af forsøgsordningen for medicinsk cannabis
Referencegruppen er blevet bedt om at komme med input til evaluering af forsøgsordningen med
medicinsk cannabis. Dette med udgangspunkt i følgende spørgsmål Hvordan har forsøgsordningen
fungeret ?
Med henblik på besvarelse af spørgsmålet har referencegruppen onsdag d. 13. december afholdt et møde,
hvor de medlemmer af referencegruppen, som havde tid og mulighed for at deltage, diskuterede
forsøgsordningen, mulige alternativer og mulige forbedringer af patienternes adgang til behandling med
medicinsk cannabis.
På mødet deltog følgende: Overlæge Morten Blinkenberg, Dansk Multipel Sclerose Center på
Rigshospitalet, professor Peter Leutscher, Dansk Selskab for Klinisk Cannabismedicin (DSKCan), speciallæge
Tina Horsted, DSKCan, Mariolla Dolleris Schroll samt Leif Hindsted begge fra Medicinsk Cannabis Industri
(MCI). De faste medlemmer af referencegruppen var ad hoc assisteret af læge Torben Ishøj, DSKCan,
chefkonsulent Helle Jacobsgaard, Danmarks Apotekerforening, Finn L. Hansen, PROPA, Nanna Bacci Hartz,
Gigtforeningen.
Diskussionen på mødet var struktureret ud fra følgende tre punkter:
1)
2)
3)
Inspiration og alternativer til de nuværende fire muligheder for adgang til medicinsk
cannabis.
Hvor er problemerne og hvordan organiseres adgangen til lovlig medicinsk cannabis og
cannabisbaseret medicin fremadrettet?
Sammenfatning og prioritering af forslag
Kort sammenfatning
Referencegruppen har på sit første møde konkluderet, at der ikke er meget som fungerer i relation til den
nuværende forsøgsordning. Denne vurdering gik igen i deltagernes beskrivelse af ordningen:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Få læger ordinerer cannabis, hvilket begrænser patienternes adgang til behandling.
Der er for få produkter på i forsøgsordningen og dem, der er, koster alt for meget.
Tilskudssystemet er utilstrækkeligt og administreres efter fire forskellige regelsæt.
Der finder ikke nogen systematisk dataindsamling sted vedr. effekten af medicinsk cannabis.
Midlerne til forskning og uddannelse i medicinsk cannabis er helt utilstrækkelige.
Der findes en rigtig god dansk behandlingsvejledning, men den er ikke officielt anerkendt af SST og
alt for få klinikere kender dens eksistens.
7) Lovgivningen i forhold til bilkørsel er dybt problematisk og korresponderer ikke med modus i andre
lande. Lovgivningen besværliggør ordination for både læger og patienter.
1
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0009.png
8) Produktgodkendelsestiden er for lang (24 måneder for dansk producerede produkter) og de danske
producenter er på en lang række punkter gebyrer, dyrkningsmuligheder og kontrolprincipper -
dårligere stillede end deres udenlandske konkurrenter.
De voldsomt mange besværligheder for både ordinerende læger, patienterne og producenterne har
betydet, at tilliden til myndighedernes administration har lidt et knæk. Den samstemmende vurdering er, at
forsøgsordningen ikke virker. Vi er meget langt fra de oprindelige intentioner med ordningen.
Et stigende antal patienter resignerer eller opgiver de legale adgangskanaler til cannabis. De vender sig i
stedet mod et stort gråzone-marked (fysiske butikker og nettet især CBD-produkter
1
) samt til det illegale
marked, hvor både produktsortiment og priser bedre matcher patienternes ønsker og pengepung. Som
eksempel nævnes flere Facebook-grupper, hvor der handles flittigt og udveksles information og
behandlingsråd.
En anden gruppe har 32.000
medlemmer, hvoraf alle næppe identificerer sig selv som patienter. Disse selvbestaltede, kommercielt
drevne, netværk reflekterer, at patienterne selv finder en vej, når deres læge ikke ønsker at bistå med
ordination af godkendte produkter. FB-grupperne bekræfter også, at det reelt ikke medfører nogen særlig
alvorlig straf at besidde selv ganske betydelige mængder tørret cannabisblomst (<50g) og andre
cannabisprodukter jf. Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet: Narkotika, 2020.
Selvom de illegale alternativer til lægeordineret medicinsk cannabis er mange, er der i referencegruppen et
generelt ønske om, at medicinsk cannabis skal og bør være lægeordineret. Ikke fordi produkterne er farlige
og derfor ikke kan selvadministreres, men patienterne har krav på at kende kvaliteten og styrken af de
produkter, de anvender. Patienterne har endvidere ret til, at deres samlede behandling bliver lægefagligt
monitoreret. Det giver ikke mening, at nogle læger udskriver opioider, tricykliske antidepressiva, NSAID og
benzodiazepiner, mens de, parallelt hermed, overlader det til patienter selv at forestå behandlingen med
cannabis.
At overlade patienterne til sig selv, og det sorte marked, er et politisk svigt. Det var netop dette problem,
forsøgsordningen havde som hensigt at løse. Ingen politiker, fag- eller myndighedsperson kan hævde, at
forsøgsordningen er velfungerende. Det samme gælder i princippet for de øvrige tre ordninger magistrelt,
godkendt cannabismedicin og udleveringstilladelse. Adgangen til receptpligtig cannabis er helt unødvendigt
bekostelig for patienter og samfund.
Disse uafviselige problemer kalder derfor på politisk handling, som bør munde ud i en gennemgribende
revision og forenkling af samtlige ordninger. Der er behov for at skabe reelle ændringer. Dette både for så
vidt angår patienternes adgang til behandling med medicinsk cannabis, prisen på behandlingen samt
producenternes mulighed for at få godkendt dansk producerede produkter i et omfang, et tempo og til en
pris, der muliggør en reel konkurrencesituation på det danske marked.
1
En virksomhed, som myndighederne er helt bevidste om:
https://laegemiddelstyrelsen.dk/da/godkendelse/laegemidler-eller-ej/liste-over-laegemidler,-som-er-
ulovlige-at-saelge-i-danmark/
2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0010.png
Konkrete anbefalinger fra mødet
GENERELT
Adgangen til medicinsk cannabis skal gøres permanent
Ingen hverken patienter, læger, embedsværk eller industri skal være må være i tvivl om, at medicinsk
cannabis er kommet for at blive, hvorfor alle aktører må lægge sig i selen for at finde gode, pragmatiske
løsninger, der leverer på de enkelte interessenters behov for tryghed.
Adgangen til og godkendelse af produkter må forenkles
Adgang til lægeordineret cannabis finder i dag sted efter fire forskellige ordninger med individuelle
bestemmelser vedr. udlevering og tilskud. Både patienter, behandlere og producenter efterlyser en generel
forenkling af reglerne, der øger gennemsigtigheden. Tilskudsreglerne bør harmoniseres og de økonomiske-
administrative omkostninger forbundet med en produktgodkendelse bør reduceres, så de afspejler
sagsbehandlingens kompleksitet eller mangel på samme.
Produktudbuddet må øges
På grund af et meget begrænset udbud af produkter betaler danske patienter og statskassen alt for meget
for medicinsk cannabis og cannabisbaseret medicin. Ved at sikre et tilstrækkeligt produktudbud, gennem
markant hurtigere produktgodkendelser, vil der etableres en reel konkurrence på det danske marked med
priser, som er til at betale. Dette vil betyde, at den enkelte patient får en bedre pris, samfundet får mere
for sine tilskudskroner og det illegale marked vil fremstå mindre attraktivt.
Data må indsamles konsekvent
Det må sikres, at cannabisordinationen bliver monitoreret tilstrækkeligt og er datadrevet på en måde, der
både tilgodeser behandlernes, forskernes, patienternes og betalernes behov for indsigt. I de seks år
forsøgsordningen foreløbig har eksisteret, er enorme mængder af data gået tabt. I erkendelse af at der altid
vil være nogen, som anvender illegal cannabis terapeutisk, bør der etableres et dataindsamlingssystem,
som også omfavner anvendelsen af ikke lægeordinerede produkter. Der findes flere forskellige,
kosteffektive og app-baserede systemer, som kan fange data hos både læger og patienter. PRO-data skal
være førsteprioritet.
I FORHOLD TIL LÆGERNES ORDINATION
Uddannelse
Da de medicinstuderende ikke lærer om det endocannabinoide-system og de terapeutiske muligheder
forbundet med cannabis på studiet, bør der tages initiativ til at supplere studieordningen med et kursus i
mere systematisk efteruddannelsesvirksomhed
i regi af DADL herunder etableringen af et on-line kursus, f.eks. efter fransk forbillede, som giver lægerne
en nem mulighed for at efteruddanne sig. En mentorordning for læger, som ønsker at udskrive medicinsk
cannabis, kan også være en genvej til at skabe større tryghed.
Behandlingsvejledning
Gennem en stor del af forsøgsordningens levetid har der manglet en dansk behandlingsvejledning, som
klinikerne kunne tage udgangspunkt i. En sådan behandlingsvejledning findes nu, og den er fuldt på højde
med de officielle vejledninger, som findes i bl.a. US og Canada
2
. Der er imidlertid behov for, at flere læger
får mulighed for at gøre sig bekendt med behandlingsprincipperne for medicinsk cannabis og
2
Eksempelvis: The Health Effects of Cannabis and Cannabinoids, 2017.
3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0011.png
cannabisbaseret medicin. Det anbefales derfor, at Sundhedsstyrelsen, ekstraordinært, pålægges at
adoptere denne behandlingsvejledning og sikre distributionen heraf.
Reel mulighed for henvisning
Da meget få læger ordinerer medicinsk cannabis, bør der, f.eks. som et offentlig-privat samarbejde,
etableres dedikerede cannabis-klinikker landet over, som er bemandet med læger, der har den nødvendige
interesse i og faglige viden om cannabis til at sikre en kvalificeret patientbehandling. Læger, som ikke selv
ønsker at sætte sig ind i behandlingsalgoritmen for cannabis, kan så henvise til de dedikerede klinikker. De
behandlende læger kan både være alment praktiserende læge eller speciallæge med anden baggrund. Det
anbefales, at man skeler til erfaringerne fra udlandet herunder Frankrig og UK.
I FORHOLD TIL PATIENTERNES ADGANG
Fri ordinationsret
Lægens fri ordinationsret af cannabisbaseret medicin uanset indikation - sikrer, at alle patienter, som har
behov for supplerende behandling kan få en sådan lovligt og med tilskud. Det er et problem, hvis nogle
patienter, på trods af et helt objektivt behov, ikke kan blive behand
indikation vil desuden gøre dataindsamlingen mere valid.
Harmonisering af tilskudsreglerne
De gældende tilskudsregler for medicinsk cannabis og cannabisbaseret medicin er og bliver en udfordring.
Reglerne må harmoniseres. En mulighed er at gøre alle tilskud til enkelttilskud. Dette vil sætte patientens
behandlingsbehov i centrum og stille de enkelte typer af produkter mere ens.
Lad indikationen bestemme forbruget
I dag er det ikke muligt at ordinere mere end 30g tørret blomst til den enkelte patient per måned. Dette er
en grænse, som er fastsat uden skelen til patientens behandlingsbehov og bør derfor ændres. Det er
uhensigtsmæssigt at patienter, som er i receptpligt cannabisbehandling, må supplere med produkter fra
det sorte marked, fordi deres behandlingsbehov ligger udover en bestemt, vilkårligt fastsat grænse.
Bilkørsel
Det er et problem, at de danske regler for at føre motorkøretøj ikke matcher de regler man har andre
steder i verden f.eks. Canada. Lovgivningen sætter, helt unødvendigt, både patienter og læger i en
uheldig situation og ender for manges vedkommende i en juridisk diskussion om ansvar. Ved at iagttage
nogle helt elementære regler, f.eks. dem der gælder for Sativex, vil langt de fleste patienter, trafiksikkert
kunne køre bil også selvom de behandles med THC i større doser end de nu tilladte.
I FORHOLD TIL PRODUCENTERNES VILKÅR
Hurtigere produktgodkendelse
Produkter er forudsætningen for behandling. Hvis produkterne ikke kan godkendes hurtigere end i dag,
med et mindre ressourceforbrug til følge for både producenter og myndigheder, kommer der aldrig den
nødvendige markedskonkurrence, som kan sende priserne ned til gavn for både patienter og samfund.
Danmark skal være konkurrencedygtigt
Billige produkter til patienterne kommer ikke af sig selv. Der er behov for konkurrence og for dansk
konkurrencekraft. En forudsætning herfor er, at man anerkender, hvordan virkeligheden ser ud i de lande
de danske virksomheder konkurrerer med. I en række andre EU-lande er adgangen til at anvende
økologiske plantebeskyttelsesmidler markant bedre end tilfældet er i Danmark. Reglerne for dyrkning skal
tilpasses den europæiske virkelighed. Ellers kæmper den danske industri en ulige kamp alene for nogle
4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0012.png
stive reglers skyld. Af samme grund er der behov for, at virksomhederne kan udlægge eller hjemtage
delopgaver fra produktionsprocessen til/fra andre EU/EØS-lande i lighed med EU GMP-reglerne. Samtidig
bør de danske virksomheders GMP-certifikater uploades til EUDRA, som det sker for en række af
industriens konkurrenter i udlandet. Det er måske ikke helt efter LMST´s bog, men det er en barriere af
dimensioner, at de danske myndigheder ikke anlægger en mere pragmatisk linje.
Regelforenkling gavner alle
Det er meget bureaukratisk at operere sin cannabisproduktion ud af Danmark. For at sikre
konkurrencedygtige produkter til patienterne og industriens langsigtede overlevelse, er det nødvendigt at
tænke nyt. Målet må være en forenkling af godkendelsesreglerne, hvor reglerne for frivillig API-registrering
og den permanente ordning for dyrkning og fremstilling integreres. Der bør gælde samme regler for
dyrkning og fremstilling, uanset om produktionen foregår under reglerne for API-fremstilling eller under
reglerne for den permanente ordning for dyrkning af cannabis blomst. Produkterne er jo grundlæggende de
samme og frigives efter den samme fælleseuropæiske monografi (fra 2024). Regelharmonisering vil kunne
sikre en større grad af fleksibilitet uden at gå på kompromis med hverken kvalitet eller patientsikkerhed.
På vegne af de ovennævnte medlemmer af Referencegruppen for medicinsk cannabis
Leif Hindsted
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0013.png
Danmarks Apotekerforening
Bredgade 54 · 1260 København K
Telefon 33 76 76 00 · Fax 33 76 76 99
[email protected] · www.apotekerforeningen.dk
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
02-02-2024
MKA/800/00033
Evaluering af forsøgsordningen med medicinsk cannabis
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har med e-mail af 8. januar 2024 anmodet om
Danmarks Apotekerforenings bidrag til evalueringen af forsøgsordningen med medi-
cinsk cannabis.
Danmarks Apotekerforening takker for muligheden for at bidrage med erfaringerne
fra forsøgsordningen.
Nedenfor følger foreningens bemærkninger på baggrund af tilbagemeldinger/spørgs-
mål, som foreningen løbende har modtaget og på baggrund af indhentede input fra
en række apoteker til brug for besvarelse af ministeriets henvendelse.
Der er med nærværende bidrag primært fokus på apotekernes erfaringer med ekspe-
dition og udlevering af produkter i forsøgsordningen.
I hvilket omfang ordningen som sådan ud fra et behandlingsmæssigt og patientsik-
kerhedsmæssigt synspunkt - er hensigtsmæssig må blandt andet afhænge af resul-
taterne af forskningen på området, idet Apotekerforeningen lægger til grund at dette
vil indgå i den samlede evaluering.
proportioner
Apotekets fremstilling adskiller sig i princippet ikke fra apotekets ekspedition af et-
hvert receptpligtigt lægemiddel. Der er tale om ekspedition af lukkede pakninger,
som af apoteket forsynes med doseringsetiket og advarselstrekant. Dette gøres
bortset fra advarselstrekanten - på apoteker og filialer mange gange hver eneste
dag.
Det er positivt, at der er givet mulighed for, at færdigfremstillingen kan foregår på
filial, men det giver fortsat anledning til undren og uhensigtsmæssigheder, at der er
krav om, at
. Farmakonomer ekspederer og ud-
leverer hver eneste dag selvstændigt alle lægemidler, herunder afhængighedsska-
bende lægemidler.
Fra apotekernes side gives fortsat samstemmende udtryk for, at de opstillede sær-
lige krav til fremstillingsprocessen og særlige krav til kontrol med/dokumentation for,
at disse krav er overholdt, er unødigt administrativt byrdefulde.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0014.png
2 af 4
Apotekerforeningen har ad flere omgange, herunder også i forbindelse med den tidli-
gere evaluering af forsøgsordningen gjort opmærksom på, at kravene findes ufor-
holdsmæssigt omfattende. Navnlig for apoteker med få patienter i forsøgsordningen
er det en meget stor opgave, der ikke står mål med honoreringen.
Det findes uhensigtsmæssigt, at myndighederne fortsat læner sig meget op ad de
krav, der gælder til egentlig lægemiddelfremstilling, hvilket ikke er sammenlignelig
med den aktivitet, apotekerne udfører. Der bør i tilfælde af en evt. videreførelse eller
permanentgørelse af forsøgsordningen derfor etableres en model, som tager højde
for dette.
Usikkerhed om de forskellige ordninger og konsekvenserne heraf
Der er generelt usikkerhed/sammenblanding (hos læger, patienter og apoteker) med
hensyn til cannabis omfattet af forsøgsordningen og magistrelt fremstillet cannabis
samt markedsførte cannabisholdige lægemidler.
Dette er af betydning i forbindelse med
apotekets opgaver,
idet kravene er forskel-
lige. jf. ovenfor. Apotekerforeningen opfordrer til, at man ved en eventuel beslut-
ning om videreførelse/permanentgørelse af muligheden for udlevering af medicinsk
cannabis tilretter reglerne for apotekernes udlevering, herunder krav til dokumen-
tation, kontrol mv., så de svarer til apotekernes udlevering af receptpligtige læge-
midler i øvrigt. Som anført ovenfor bibringer de nuværende krav ingen merværdi, og
der er derfor ikke forståelse for de opstillede krav.
Også i relation til
medicintilskud
er reglerne forskellige afhængig af hvilken type
cannabisholdige lægemiddel patienten får, hvilket skaber forvirring. Apotekerforenin-
gen opfordrer til, at man ved en eventuel beslutning om videreførelse/permanent-
gørelse af muligheden for udlevering af medicinsk cannabis ser på mulighederne
for en større ensretning af reglerne for tilskud.
Endvidere har det betydning for reglerne for at
føre bil,
hvor reglerne også afhæn-
ger af, hvilken type cannabisholdige lægemiddel patienten får. I regelsættet fra Sty-
relsen for Patientsikkerhed skelnes således, at det fx er tilladt at køre bil, hvis en pa-
tient er i behandling med Sativex, hvorimod lægen der udskriver produkter fra for-
søgsordningen og den magistrelle ordning skal nedlægge kørselsforbud for patienten.
Foreningen skal derfor opfordre til, at man ved en eventuel beslutning om videre-
førelse/permanentgørelse af muligheden for udlevering af medicinsk cannabis sam-
men med Styrelsen for Patientsikkerhed ser på om ikke reglerne kan ensrettes. Her
kan man måske med fordel drage sammenligning med Sativex og Marinol i forhold til
andre cannabisholdige lægemidler med tilsvarende indhold af THC.
Udlevering via håndkøbsudsalg og medicinudleveringssteder efterspørges af
kunder
Lægemiddelstyrelsen har fastslået, at der ikke med de nuværende regler er mulighed
for, at patienter kan få cannabisprodukter i forsøgsordning udleveret via apotekerens
håndkøbsudsalg og medicinudleveringssteder.
Danmarks Apotekerforening bemærker, at tilsvarende begrænsninger ikke gælder for
øvrige cannabisholdige lægemidler, hvorfor begrænsningen for cannabisprodukter i
forsøgsordning forekommer uforståelig.
Apotekerforeningen opfordrer til, at man ved en eventuel beslutning om viderefø-
relse/permanentgørelse af muligheden for udlevering af medicinsk cannabis sikrer
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0015.png
3 af 4
mulighed for, at produkterne kan udleveres via apotekerens håndkøbsudsalg og me-
dicinudleveringssteder.
Behandlingsvejledning efterlyses
Efter reglerne har apotekerne i lighed med hvad der gælder for markedsførte læge-
midler pligt til at yde rådgivning om cannabisprodukterne i forbindelse med udleve-
ringen. Henset til, at der fortsat ikke foreligger egentlige behandlingsvejledninger
udfordrer det apotekerne i relation til den faglige rådgivning, apotekerne i øvrigt til-
byder.
Apotekerforeningen opfordrer til, at man ved en eventuel beslutning om viderefø-
relse/permanentgørelse af muligheden for udlevering af medicinsk cannabis sikrer,
at behandlingsvejledninger tilvejebringes.
Tvivl om produkternes anvendelse; lægemiddel eller rusmiddel
Enkelte apoteker har tilkendegivet, at man har oplevet, at en del kunder i de første
år har forsøgt sig med produkterne i håb om, at disse kunne hjælpe dem med di-
verse lidelser (primært smerter), som de havde svært at finde behandling imod. Man
så imidlertid kun kunderne typisk én eller højst to gange, idet produkterne tilsynela-
dende ikke gav den ønskede virkning.
Der er også modtaget tilbagemeldinger fra apoteker om, at man har kunder, som
ikke lægger skjul på, at produkterne ikke bruges i henhold til vejledning, men der-
imod typisk ryges, og at det er indtrykket, at produkterne her anvendes mere som
rusmiddel end som behandlende og/eller lindrende lægemiddel
.
Og endelig er der modtaget tilbagemeldinger om, at vejledningen til tilberedning af urtete
ikke er anvendelig, idet THC i praksis er uopløseligt i vand, hvorfor der ved den i produktar-
ket beskrevne proces ikke kan trækkes aktivt stof ud i den vandige fase af urteteen.
Omvendt lægger Danmarks Apotekerforening til grund, at der er patienter i målgruppen,
som i samråd med læge anvender produkterne i behandlingsøjemed, og som har gavn heraf.
Danmarks Apotekerforening lægger til grund, at man i forbindelse med evalueringen til brug
for en beslutning om ordningens fremtid søger at afdække anvendelse og effekt af produk-
terne i forsøgsordningen.
Sammenfatning
Som det fremgår af ovenstående, er der efter Danmarks Apotekerforenings opfat-
telse en række uhensigtsmæssigheder forbundet med forsøgsordningen med medi-
cinsk cannabis.
Apotekerforeningens bidrag forholder sig primært til de erfaringer apotekerne har i
relation til ekspedition og udlevering af produkter i forsøgsordningen, og ikke i hvil-
ket omfang ordningen ud fra et behandlingsmæssigt og patientsikkerhedsmæssigt
synspunkt - er hensigtsmæssig.
Apotekerforeningen opfordrer til, at man ved en eventuel beslutning om viderefø-
relse/permanentgørelse af muligheden for udlevering af medicinsk cannabis:
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0016.png
4 af 4
Tilretter reglerne for apotekernes udlevering af cannabisprodukter i forsøgs-
ordningen, herunder krav til dokumentation, kontrol m.v., så de svarer til
apotekernes udlevering af receptpligtige lægemidler i øvrigt
sikrer mulighed for, at produkterne kan udleveres via apotekerens håndkøbs-
udsalg og medicinudleveringssteder
Ser på mulighederne for at tilskud til cannabisprodukter i forsøgsordningen i
større omfang tilpasses reglerne for medicintilskud i øvrigt
Sikrer øget udbredelse af viden/uddannelse om området og tilvejebringelse af
en egentlig behandlingsvejledning.
Med venlig hilsen
Merete Kaas
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0017.png
NOTAT
04-06-2024
EMN-2021-01002
1675904
Emilie Lund Egsmose
Forsøgsordning med medicinsk cannabis
Erfaringsbidrag fra sygehusapotekerne 2024
I forbindelse med den kommende evaluering af forsøgsordningen med medi-
cinsk cannabis har Indenrigs- og Sundhedsministeriet anmodet Danske Regio-
ner/sygehusapotekerne om input vedrørende erfaringer med forsøgsordnin-
gen samt eventuelle justeringsforslag.
Forsøgsordningen blev senest evalueret i november 2020, hvor Sygehusapo-
tek Fyn aktivt bidrog med erfaringer vedrørende medicinsk cannabis samt
konkrete forslag til justeringer af ordningen. På daværende tidspunkt fokuse-
rede Sygehusapotek Fyn især på input vedrørende fremstillingen af cannabis-
slutsprodukterne.
Danske Regioner har i januar 2024 modtaget tilbagemelding fra Region Sjæl-
land Sygehusapoteket, Sygehusapotek Fyn, Region Hovedstadens Apotek og
Sygehusapoteket Region Nordjylland.
Ingen af apotekerne har foreslået ændringer, da de siden sidste evaluering af
forsøgsordningen kun har solgt ganske få pakninger.
Sygehusapoteket Region Nordjylland bemærker, at håndteringen af medicinsk
cannabis under et særskilt regelgrundlag bidrager til øget administration.
Sygehusapotek Fyn henviser til deres bidrag i 2020. Se bilag A.
Venlig hilsen
Emilie Lund Egsmose
1
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0018.png
Venlig hilsen / Best regards
Kristine Sakstrup Haag
Nomeco A/S
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0019.png
a
21-12-2024
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0020.png
Indhold
Medicinsk cannabis lovgivning ............................................................................................................................... 2
Industriens konkurrencemæssige udfordringer: Den permanente ordning - dyrkning og fremstilling................... 2
Kontrakts-udlæggelse eller -hjemtagning til/fra andre EU/EØS-lande ................................................................. 2
Mulighed for brug af visse skånsomme øko-plantebeskyttelsesmidler................................................................ 3
Automatisk upload af certifikater i EUDRA-databasen ......................................................................................... 3
Integration mellem API-registrering og den permanente ordning for dyrkning og fremstilling........................... 3
Udfordringer i forsøgsordningen med medicinsk cannabis - Optagelse af produkter............................................. 3
Produktansøgninger .............................................................................................................................................. 3
Sagsbehandlingstider ............................................................................................................................................ 4
Udfordringer ift. harmonisering af ordningerne for cannabisbaseret medicin ........................................................ 4
Fremstilling af magistrelle cannabisprodukter...................................................................................................... 4
Afprøvning af potentielle produkter ..................................................................................................................... 5
Bilag 1: ................................................................................................................................................................... 7
Bilag 2: ................................................................................................................................................................. 10
Bilag 3 .................................................................................................................................................................. 13
Side
1
af
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0021.png
Medicinsk cannabis lovgivning
Oplæg til lovgivningsmæssige ændringer for produktion af medicinsk cannabis - 2023
Siden forsøgsordningens etablering har ordningen været kendetegnet ved, at den ikke i praksis har levet op til
de oprindelige intentioner bag lov om forsøgsordning medicinsk cannabis fra 2017. Dette har justeringerne af
loven i 2021 ikke grundlæggende kunnet ændre på.
Det har gennem snart seks år været meget svært for patienterne at få adgang til behandling efter reglerne om
medicinsk cannabis.
Den medicinske cannabisindustri har i samme periode haft betydelige udfordringer med at dyrke og opnå
godkendelse af produkter. Først under forsøgsordningen med medicinsk cannabis og siden efter reglerne om
frivillig API-registrering.
Konsekvenserne af ovennævnte er, at flere patienter behandler sig selv med illegal cannabis med lovlige
produkter. Samtidig har en række store udenlandske producenter af medicinsk cannabis forladt Danmark
grundet rammebetingelserne. Udfordringerne med at få godkend produkter under forsøgsordningen står i
skærende kontrast til det glansbillede, som Invest in Denmark, systematisk har tegnet af de regulatoriske
forhold i Danmark. Investeringer for hundredvis af millioner er tabt og den tilbageværende danske
cannabisindustri afventer fortsat, at vilkår for produktion af medicinsk cannabis justeres og forbedres.
Det er et paradoks at de danske producenter reguleres efter strengere regler ift. til dyrkning, fremstilling mv.
sammenlignet med tilsvarende udenlandske producenter, samtidig med at illegale hjemmesider, butikker og
Facebook-grupper, der sælger alle typer af ikke-godkendte produkter af cannabis, kan leve i bedste velgående
uden at blive lukket ned.
En imødekommelse af forslagene nedenfor er afgørende for, at der kan tilvejebringes det nødvendige udbud af
produkter på det danske marked, samt sikre de mest konkurrencedygtige forhold for danske producenter, og
dermed skabe mere konkurrence. Det meget begrænsede produktudbud i Danmark betyder, at danske
patienter skal betale al for høj en pris for deres cannabisbaserede medicin.
I den forbindelse har MCI en række helt konkrete ønsker til forbedring af de eksisterende regler.
Industriens konkurrencemæssige udfordringer:
Den permanente ordning - dyrkning og fremstilling
(1) Danske virksomheder som kontraktager - udenlandske virksomheder (EUR/EØS-land) som kontraktgiver.
Det skal være muligt for danske virksomheder med en tilladelse under den permanente ordning for medicinsk
cannabis at udføre kontraktsarbejde for virksomheder i andre EU/EØS lande, der ønsker at få kontraktarbejdet
udført i Danmark.
Kontraktsforarbejdede produkter kan eksporteres tilbage til kontraktgiver eller afsættes i Danmark.
(2) Danske virksomheder som kontraktgiver - udenlandske virksomheder (EU/EØS-land) som kontrakttager.
Det skal være muligt for danske virksomheder med en tilladelse under den permanente ordning for medicinsk
cannabis at få udført kontraktarbejde hos virksomheder i andre EU/EØS lande (eller et land, som Danmark eller
EU har indgået aftale med om gensidig anerkendelse af andre landes myndighedstilsyn på lægemiddelområdet.)
Kontraktforarbejdede produkter kan efterfølgende eksporteres eller afsættes i Danmark.
Løsningsforslag: Aktivere ændringsforslag som angivet i svar til spørgsmål 77 i L 44 se bilag 1 eller endnu
mere optimalt at lade dyrkning, fremstilling mv. under den permanente ordning følge samme regelsæt som
dyrkning af cannabis til API, som blev tilladt fra 2022.
Side
2
af
13
Kontrakts-udlæggelse eller -hjemtagning til/fra andre EU/EØS-lande
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0022.png
Udfordring: producenterne ønsker at opnå mulighed for at behandle moderplantemateriale for eventuelle
skadegører med henblik på at sikre en høj kvalitet af danske produkter. Derfor ønskes det, at der godkendes en
liste med økologiske plantebeskyttelsesmidler til at behandle moderplanter, således at indgangsmaterialet til
dyrkning har en høj kvalitet.
Løsningsforslag: Justering af ordlyd i BEK nr. 2539 af 14/12/2021
§3 (Definitioner) (indførelse af nyt punkt 27):
Dyrkning defineres som perioden fra det øjeblik cannabisplanten
fremføres imod blomstring, hvilket for kortdagsfølsomme sorter ligestilles med det tidspunkt de overføres til
kortdage.
I tilknytning til ovenstående skal Landbrugsstyrelsen og/eller Miljøstyrelsen bemyndiges til at udforme en sådan
liste over godkendte plantebeskyttelsesmidler.
Mulighed for brug af visse skånsomme øko-plantebeskyttelsesmidler
Automatisk upload af certifikater i EUDRA-databasen
Certifikater udstedt af LMST i overensstemmelse med lovgivningen for fremstilling af medicinsk cannabis bør
uploades i EUDRA-datasen, som for tilsvarende producenter i EU.
Løsningsforslag: Aktivere ændringsforslag som angivet i svar til spørgsmål 74 i L 44 se bilag 2.
Integration mellem API-registrering og den permanente ordning for dyrkning og fremstilling
Producenterne af medicinsk cannabis i Danmark ønsker samme vilkår for dyrkning og fremstilling som
tilsvarende producenter i Europa. Dette kan gøres ved at lade dyrknings- og fremstillingsprocessen i den
permanente dyrkningsordning følge samme regler som for produktion og fremstilling af cannabis til API, som der
lovgivningsmæssigt blev åbnet for fra januar 2022 i Danmark.
Udfordringer i forsøgsordningen med medicinsk cannabis -
Optagelse af produkter
Produktansøgninger
Det skal være muligt at ansøge om optagelse af flere produkter ad gangen, fremfor den nuværende ordning
hvor kun én ansøgning kan sagsbehandles.
Der bør ydermere skelnes mellem (i) importerede udgangsprodukter og (ii) danskfremstillede mellemprodukter,
så det er muligt at have ansøgninger inde samtidigt for hver kategori.
(i) Importerede udgangsprodukter
Det bør være muligt at få behandlet flere importansøgninger fra forskellige fremstillere parallelt.
behandles parallelt og uafhængigt af hinanden.
Det bør være muligt at få behandlet flere ansøgninger parallelt efter godkendelse af det første produkt, hvis
udgangsproduktet stammer fra samme udgangsproduktfremstiller i udlandet.
F.eks. behandles den første ansøgning om et udgangsprodukt individuelt, f.eks. en droge. Efter godkendelsen af
det første udgangsprodukt kan mellemproduktfremstilleren indsende flere ansøgninger om
udgangsprodukterne samtidigt, og dette vil ske tilsvarende hurtigere som følge af den første godkendelse af
udgangsproduktfremstilleren.
(ii) Danskfremstillede mellemprodukter
Side
3
af
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0023.png
I tilfælde hvor der modtages flere ansøgninger fra samme ansøger, påbegynder Lægemiddelstyrelsen ikke
vurderingen af de nye ansøgninger, før den initiale sag er færdigbehandlet. Denne praksis skal tilsikre, at
ansøger får lejlighed til at opdatere og tilrette eventuelle fejl og mangler i de nye ansøgninger, som erfares
under den forudgående sagsbehandling.
Det er industriens vurdering at dette er en fornuftig praksis første gang en godkendt fremstiller indsender en
produktansøgning. Har den pågældende ansøger dog allerede fået én ansøgning godkendt og dermed et dansk
fremstillet produkt optaget, bør det give mulighed for efterfølgende at sende flere ansøgninger ind på samme
tid som kan behandles parallelt. Ved at ændre denne praksis kan man sikre at danske patienter får adgang til
behandling med en bredere vifte af medicinske cannabis-produkter fremstillet i Danmark.
Det bør være muligt at få behandlet flere ansøgninger parallelt efter godkendelse af den første.
f.eks. behandles første ansøgning af cannabis droge enkeltvis, hvorefter fremstilleren kan få behandlet flere
ansøgninger om droge parallelt. Tilsvarende bør i så fald gælde for ekstrakter og øvrige produkter i samme
kategori.
Kan der ikke åbnes op for, at et produkt, som er registreret i andre EU-lande, at deres produktregistrering kan
myndigheder og producenter, og det vil skabe et grundlag for produkter til fair priser til danske patienter?
Der anmodes om, at Lægemiddelstyrelsen fremadrettet overholder de vejledende sagsbehandlingstider.
Sagsbehandlingstiden for at registrere et dansk produceret produkt er meget lang, og ligger omkring 27
måneder
1
for de tidlige registrerede danske produceret produkt (som senere er udgået), hvor det for
importerede produkter ligger omkring 8 måneder
2
.
Sagsbehandlingstider
Udfordringer ift. harmonisering af ordningerne for cannabisbaseret medicin
Ifølge Apotekerlovens §13 stk. 2 må en apoteker ikke fremstille og forhandle et magistrelt lægemiddel, hvis det
kan erstattes af et lægemiddel med en markedsføringstilladelse. Denne regel bør også gælde for medicinske
cannabis produkter, således en apoteker ikke må fremstille og forhandle et lignende magistrelt
cannabisprodukt, der er registreret under Forsøgsordningen.
Fremstilling af magistrelle cannabisprodukter
I dag er det meget dyrt at vælge forsøgsordningen med medicinsk cannabis i sammenligning med alternativer
som de illegale kanaler (som resulterer i, at patienter udsættes for risici og farer ved brugen af ukontrollerede
produkter), den magistrale ordning (hvor der ofte kan opnås enkelttilskud), eller konventionelle lægemidler
(f.eks. klassiske opioider) omfattet af det generelle tilskudssystem, hvor egenbetalingen er minimal i forhold til,
hvad der tilbydes under forsøgsordningen med medicinsk cannabis (jf. tabel 2).
Med andre ord er der en betydelig ulighed, og det er ikke attraktivt at vælge produkter fra forsøgsordningen, da
det er for dyrt.
Ulig fordeling og mangel på harmonisering af tilskud
1
2
Side
4
af
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0024.png
Der findes ingen objektiv grund til at tildele højere tilskud i magistralordningen i forhold til forsøgsordningen.
Produkterne er generiske, og der er ingen evidens for, at det ene produkt burde modtage højere tilskud end det
andet i forhold til den forskning, der er udført inden for begge områder. Da begge produkter i overordnet set er
generiske, blot under to forskellige ordninger, burde tilskudsniveauet være ens (se tabel 1).
Det er bekymrende, at den magistrale ordning fungerer mere som en forsøgsordning end den egentlige
forsøgsordning med medicinsk cannabis, hvilket efter MCIs opfattelse ikke er hensigtsmæssigt. Dette fører til
mangel på fri konkurrence, som ellers kunne tilbydes under forsøgsordningen til gavn for alle gennem øget
konkurrence.
Tabel 1
3
Procentvis andel af samlet omsætning dækket af
regionalt tilskud (2022):
Den magistrale ordning:
Forsøgsordningen:
Godkendte lægemidler:
Udleveringstilladelse:
70%
37%
92%
97%
Tabel 2
Tilskudsordning under forsøgsordningen med medicinsk
cannabis:
Samlet udgift per tilskudsperiode (12 mdr.):
0 20.000 kr.
20.000 kr. -
For patienter med gældende terminalbevilling
Se mere her.
Tilskud:
50%
0%
100%
Egenbetaling:
Op til 10.000 kr.
Hele produktets pris
Ingen egenbetaling
Afprøvning af potentielle produkter
Det anbefales, at det gøres muligt at gennemføre mindre kliniske studier med produkter af cannabis inden de
søger optagelse på Lægemiddelstyrelsens liste for cannabisprodukter. Produkterne er naturligvis fremstillet
efter EU GMP-reglerne.
Gennemførelse af mindre kliniske studier for en udvalgt gruppe af patienter i tæt samarbejde med en læge bør
være muligt. Det vil være en stor forbedring sammenlignet med i dag, hvor produkterne ikke er testet på en
3
Side
5
af
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0025.png
eneste patient, inden de søger optagelse på Lægemiddelstyrelsens liste af cannabisprodukter.
Man kunne forestille sig forskellige modeller, f.x. kunne man teste produkter af to forskellige kultivarer på en
udvalgt patientgruppe.
Herved vil man kunne bestemme om én kultivar har bedre effekt end en anden.
Dette skal naturligvis ske i efter de sikkerhedsprincipper, som normalt gælder afprøvning af
lægemiddelkandidater på mennesker. Rationalet er, at der er tale om aktivstoffer fra en veldokumenteret
plante, som gennem forædling kan tildeles forskellige egenskaber afhængig af sortens indholdsprofil.
Målet er at udvikle cannabisprodukter, der har bedst mulig effekt på patienter.
For uddybende spørgsmål kontakt venligst Mariolla Dolleris Schroll, formand MCI på
[email protected]
eller
[email protected],
Mobil: 28 47 90 50
Side
6
af
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0026.png
Bilag 1:
Side
7
af
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0027.png
Side
8
af
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0028.png
Side
9
af
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0029.png
Bilag 2:
Side
10
af
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0030.png
Side
11
af
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0031.png
Side
12
af
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0032.png
Bilag 3
Komplet oversigt (jf. data tilgængelige fra Medstat.dk):
(således inkl. grossisternes og apotekets gebyr samt inkl. moms).
Source:
Omsætning (1.000 kr.)
www.medstat.dk
Sidst opdateret 13.03.2023
Magistral cannabis medicin
2022
ATC kode
N03AX24
N03AX24
N03AX24
N03AX24
N03AX24
N03AX24
N03AX24
N02BG10
N02BG10
N02BG10
A04AD10
A04AD10
A04AD10
A04AD10
A04AD10
A04AD10
Varenummer
686753
686754
686755
686758
686759
686760
686762
685321
685388
686761
686750
686751
686752
686757
685897
685898
Lægemiddelnavn
Cannabidiol (CBD)
Cannabidiol (CBD)
Cannabidiol (CBD)
Cannabidiol (CBD)
Cannabidiol (CBD)
Cannabidiol (CBD)
Cannabidiol (CBD)
Dronabinol/cannabidiol(THC/CBD)
Cannabidiol/dronabinol (CBD/THC)
Dronabinol/cannabidiol (THC/CBD)
Dronabinol (THC)
Dronabinol (THC)
Dronabinol (THC)
Dronabinol (THC)
Dronabinol ekstrakt, Bedrocan
Dronabinol ekstrakt, Bedrocan
Doseringsform
Orale dråber
Orale dråber
Tabletter
Orale dråber
Orale dråber
Orale dråber
Orale dråber
Orale dråber
Orale dråber
Kapsler
Orale dråber
Orale dråber
Kapsler
Orale dråber
Kapsler
Kapsler
Styrke
50 mg/ml
50 mg/ml
10 mg
10 mg/ml
10 mg/ml
300 mg/ml
100 mg/ml
Pakningsstørrelse
10 ml
30 ml
50 stk.
10 ml
100 ml
30 ml
30 ml
2018
341,20
3.526,30
296,60
68,90
43,20
1.236,60
7,30
-
-
35
11,00
3.415,40
4.615,20
2.780,20
-
-
2019
246,10
1.593,30
424,10
130,80
84,70
7.555,10
1.609,30
123,8
-
271,2
61,90
2.369,90
6.033,40
7.821,40
-
-
2020
218,50
1.008,10
516,40
101,60
71,20
6.120,80
2.199,00
1.327,80
579,7
698,7
20,60
1.718,40
8.194,20
10.610,90
-
-
2021
162,40
634,60
400,60
75,00
45,70
1.091,60
724,90
1.726,80
1.592,70
1.023,70
26,60
923,20
8.641,50
9.290,20
1,70
17,00
2022
154,60
580,80
432,30
50,00
18,30
1.242,20
538,60
2.133,20
1.923,70
823,1
48,80
916,50
7.417,90
7.978,00
33,40
1.016,30
Tilskudsgrad
7%
29%
2%
10%
8%
95%
9%
11%
12%
81%
63%
77%
91%
84%
78%
85%
10 + 25 mg/ml 30 ml
100+<2 mg/ml 30 ml
2,5/5 mg
25 mg/ml
25 mg/ml
2,5 mg
25 mg/ml
5 mg
5 mg
50 stk.
3 ml
10 ml
60 stk.
30 ml
20 stk
60 stk
SUM:
Tilskudsberettiget:
16.376,90
65%
28.325,00
78%
33.385,90
74%
26.378,20
71%
25.307,70
70%
Medicinsk cannabis
(forsøgsordningen)
(rød = udgået)
2022
ATC kode
N02BG10
N02BG10
N02BG10
N02BG10
N02BG10
Varenummer
686770
686771
686779
686775
686774
Lægemiddelnavn
Bedrocan "CannGros"
Bediol "CannGros"
Bediol "Scanleaf"
Bedica "CannGros"
THC DROPS "STENOCARE"
Doseringsform
Urtete/inhalationsdamp, droge
Urtete/inhalationsdamp, droge
Urtete/inhalationsdamp, droge
Urtete/inhalationsdamp, droge
Oral opløsning
Styrke
Pakningsstørrelse
2018
1.204,10
1.558,30
-
10,2
514
2019
2.257,40
2.021,30
-
435,2
1.491,90
2020
3.434,80
1.946,90
-
950,2
-
2021
4.144,20
1.509,90
1,2
1.030,00
-
2022
4.621,10
1.311,80
206,7
1.161,00
-
Tilskudsgrad
34%
42%
42%
39%
-
220+<10 mg/g 5 g
63 + 80 mg/g 5 g
63+80 mg/g
5g
140+<10 mg/g 5 g
25+<2 mg/ml 40 ml
30+<0,1
mg/ml
N02BG10
N02BG10
686781
686772
THC Olie "Stenocare"
CBD DROPS "STENOCARE"
Mundhulevæske, opløsning
Oral opløsning
30 ml
-
1.201,10
-
4.078,10
-
-
-
-
627,8
-
44%
<2+25 mg/ml 40 ml
<2 mg/ml+20
mg/ml
30 ml
12,5+12,5
mg/ml
5+0,2 mg
5+0,2 mg
-
N02BG10
686782
CBD Olie "Stenocare"
Mundhulevæske, opløsning
-
-
-
-
1,7
-
N02BG10
N02BG10
N02BG10
N02BG10
686773
686777
686778
686780
1:1 DROPS "STENOCARE"
Sedemen "Aurora Nordic Cannabis"
Sedemen "Aurora Nordic Cannabis"
Billinol "LGP"
Oral opløsning
Kapsler, bløde
Kapsler, bløde
Inhalationsdamp, droge
40 ml
100 stk.
100 stk.
1.311,10
-
-
-
4.305,70
-
-
-
-
141,7
1.040,60
-
-
-
1.801,00
-
-
-
-
815
-
-
-
37%
160+<2 mg/g 5 g
SUM:
Tilskudsberettiget:
5.798,80
7%
14.589,60
46%
7.514,20
42%
8.486,30
41%
8.745,10
37%
Side
13
af
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0033.png
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0034.png
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0035.png
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0036.png
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0037.png
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 68: Orientering om: Evaluering af forsøgsordning med medicinsk cannabis, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939782_0038.png