Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 67
Offentligt
2939583_0001.png
Sundhedsudvalget 2023-24
SUU Alm.del - Bilag 345
Offentligt
NOTAT
Danske Regioners tredje opfølgning på fødselsaftalen ’En god start
på livet’ –
Forår 2024
Dette er Danske Regioners tredje
opfølgning på fødselsaftalen ’En god start på livet’
til Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Opfølgningen indeholder en kvantitativ opsamling på følgende initiativer i henhold til
monitoreringsaftalen:
Mere end 100 flere ansatte (årsværk) til fødeafdelingerne
Ret til to dages barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende
Rekrutterings- og fastholdelsespakke til fødeafdelingerne.
EMN-2022-00981
1683318
I opfølgningen bruges 2021 som baseline.
Dertil er det i henhold til monitoreringsaftalen aftalt, at Danske Regioner halvårligt
(sommer og vinter) fremsender en kvalitativ opfølgning på følgende initiativer:
Ret til to dages barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende
Rekrutterings- og fastholdelsespakke til fødeafdelingerne.
Danske Regioner bemærker overordnet, at regionerne har udmøntet midlerne fra af-
talen efter hensigten, og at tilbuddene om barselsophold eller hjemmebesøg derfor på
nuværende tidspunkt er implementeret i henhold til de muligheder, som de enkelte
regioner og den enkelte fødeafdeling har til rådighed.
Opfølgning på initiativet om mere end 100 flere ansatte (årsværk) på fødeafdelin-
gerne
I henhold til monitoreringsaftalen følger Danske Regioner op årligt på initiativet med
at få ansat 100 flere på fødeafdelingerne frem mod 2025. Opgørelsen og udviklingen
ses i tabel 1 og tabel 2. Danske Regioner har indsamlet data fra regionerne, som har
opgjort antal årsværk på samtlige fødeafdelinger i hver region.
Der er afsat 39,7 mio. kr. i 2022, og 69,4 mio. årligt i hhv. 2023, 2024 og 2025 til initi-
ativet om at øge antallet af ansatte (årsværk) på fødeafdelingerne med mere end 100
på tværs af regioner. Tabel 1 viser en stigning i antal årsværk fra 2021 til 2023 på 221
årsværk på landsplan. Det ses, at der har været en stigning i antal årsværk i samtlige
regioner.
1
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Materiale til gennemgang af implementering af fødselsaftalen fra 2022 i Finansudvalget den 28. november 2024, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939583_0002.png
Tabel 1. Antal årsværk på fødeafdelingerne
1
Region Hovedstaden
2
Region Sjælland
3
Region Syddanmark
4
Region Midtjylland
5
Region Nordjylland
I alt
Kilde: Indmeldinger fra regionerne
2021
1.452
394
465
638
251
3.200
2022 2023 2024
1.459 1.516
409 447
470 492
677 690
263 276
3.278 3.421
2025
Noter:
1.
Regionerne opgør ansættelsesdata på forskellige måder. Region Nordjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland
og Region Midtjylland opgør antal årsværk som et årsgennemsnit, mens Region Hovedstaden foretager opgørelsen af
årsværk pr. 1. januar for det foregående år. Regionerne har dertil forskellige definitioner af en fødeafdeling, og føde-
afdelingerne er organiseret forskelligt og varetager forskellige opgaver. Tallene kan derfor ikke sammenlignes på
tværs af regionerne, og de bør kun anvendes i sammenhæng
med opfølgning på ’En god start på livet’.
Opgørelses-
metoden har ikke betydning for baseline, fordi den enkelte region anvender samme opgørelsesmetode i hele aftale-
perioden. Enkelte regioner har tilbagejusteret deres indmeldinger fra tidligere ift. antal årsværk.
2.
I Region Hovedstaden er data baseret på den samlede personalegruppe på gyn/obs afdelingerne (038 Sundhedsda-
tastyrelsens klassifikation), da det er dette data, der umiddelbart kan trækkes i Region Hovedstadens strategiske HR
dashboard.
3.
Region Sjællands fødeafdelinger har ud fra organisatoriske enheder udvalgt de grupper, der hovedsageligt har med
fødende at gøre og dermed kan betegnes "fødeafdeling".
4.
Region Syddanmark gør opmærksom på, at data for et par af regionens fødesteder er opgjort manuelt på grund af
registreringsudfordringer. Det kan betyde, at opgørelsen kan være behæftet med vis usikkerhed. For OUH oplyses
desuden, at ansatte inden for hvert afsnit varetager forskellige opgaver på tværs i afsnittet, dvs. det fx ikke er muligt
at opgøre, hvor mange der arbejder med hhv. svangreomsorg og barselsomsorg i et sengesafsnit. Data fra OUH er
opgjort for tre løn-/funktionsafsnit: Fødeafsnit Odense (4DF), sengeafsnit Graviditet og Barsel (4D1) og Føde- og Bar-
selsafsnit Svendborg (3DJ). Antallet af ansatte er opgjort pba. ansættelseskontrakter i SydLis-rapporten "OUH Perso-
nale - timer og kroner", som trækker data fra lønsystemet SilkeborgData. Fra ansættelseskontrakterne indgår den
ansattes ansættelsesbrøk, dvs. enheden i tabellen er fuldtidsstillinger. Adm.personale er lægesekretær og "Andet" er
fleksjob/skånejob. Som en del af udflytning til det nye hospital arbejdes på at reducere hospitalsudgifterne med 8
pct., hvorfor der fortsat vil være et arbejde med at reducere fremmødet blandt alle personaler. Med finanslovsmid-
lernes øremærkede pulje til fødeområdet kan personalereduktioner forventes at blive mindre, end hvis midlerne ikke
var blevet tildelt. Men der vil ikke kunne spores den samme fremgang i antal jordemødre/sygeplejersker på OUH som
på øvrige fødeafdelinger, der ikke er omfattet af kvalitetsfondsbyggerierne.
5.
Region Midtjylland oplyser, at Fødeafdelingerne på RH Herning og RH Holstebro i marts 2022 er samlet til én matri-
kel på RH Gødstrup. Samtidig er afdelingens budget reduceret med 8 % svarende til effektiviseringskravet ved ibrug-
tagning af nyt hospitalsbyggeri. Den præcise påvirkning af opgørelsen af antal af årsværk er ikke belyst. For Region
Hospitaltet Randers oplyses, at graviditetsklinikken i marts 2023 blev lagt ind under fødegangen, hvorfor antal an-
satte er steget ca. 6.
Tabel 2 opgør antal årsværk på fødeafdelingerne fordelt på personalegrupper. Tabel-
len viser en stigning i antal årsværk for samtlige personalegrupper i årene fra 2021 til
2023. Særligt kan fremhæves, at antallet af jordemødre på landsplan er steget med
111 årsværk fra 2021 til 2023.
Tabel 2. Antal årsværk på fødeafdelingerne
1
fordelt på personalegrupper
Jorde-
mødre
2021
2022
2023
2024
1.647
1.640
1.758
-
Adm. Perso-
nale
205
220
219
-
SOSU
161
186
191
-
Sygeplejersker
672
694
721
-
Andet
2
514
539
531
-
I alt
3
3.200
3.278
3.421
-
2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Materiale til gennemgang af implementering af fødselsaftalen fra 2022 i Finansudvalget den 28. november 2024, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939583_0003.png
2025
-
-
-
-
-
-
Kilde: Indmeldinger fra regionerne
Noter:
1.
Regionerne opgør ansættelsesdata på forskellige måder. Region Nordjylland, Region Syddanmark, Region Sjælland
og Region Midtjylland opgør antal årsværk som et årsgennemsnit, mens Region Hovedstaden foretager opgørelsen af
årsværk pr. 1. januar for det foregående år. Regionerne har dertil forskellige definitioner af en fødeafdeling, og føde-
afdelingerne er organiseret forskelligt og varetager forskellige opgaver. Tallene kan derfor ikke sammenlignes på
tværs af regionerne,
og de bør kun anvendes i sammenhæng med opfølgning på ’En god start på livet’.
Opgørelses-
metoden har ikke betydning for baseline, fordi den enkelte region anvender samme opgørelsesmetode i hele aftale-
perioden.
2.Kategorien
’andet’ dækker over de personalegrupper, som er tilknyttet den definerede afdeling, og som ikke indgår
i personalegrupperne jordemødre, adm. personale, SOSU eller sygeplejerske. Vikarer fremgår ikke af tabellen.
3.
Det bemærkes, at læger ikke indgår særskilt i opgørelse i tabel 2. Læger har opgaver og funktioner på tværs af af-
delinger, og derfor er de i regionernes organisationsregister ofte ikke tilknyttet ned på afdeling eller afsnit, men er
placeret i en specifik enhed. Dog kan læger også fremgå på afdelingsniveau eller afsnitsniveau, og i så fald vil de indgå
under ’andet’.
Opfølgning på initiativet om ret til to dages barselsophold eller hjemmebesøg for
førstegangsfødende
kvantitativ redegørelse
Initiativet har til formål at give førstegangsfødende ret til to dages barselsophold efter
fødslen. Desuden skal fødende, som udskrives inden for 24 timer - og hjemmefødende
- tilbydes hjemmebesøg af kvalificeret sundhedspersonale dagen efter udskrivelse fra
hospitalet.
I henhold til monitoreringsaftalen, afrapporterer Danske Regioner årligt på initiativet
om ret til to dages barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende som ud-
skrives inden for 24 timer efter fødslen med kvantitative data. Da hospitalerne ikke har
mulighed for at registrere, om kvinderne er blevet tilbudt to dages barselsophold, af-
rapporterer Danske Regioner, efter aftale med Indenrigs- og Sundhedsministeriet, på
tal for den gennemsnitlige indlæggelsestid (tabel 4, 5 og 6) samt antal hjemmebesøg
(tabel 7).
Hospitalerne registrerer indlæggelsestiden hos de førstegangsfødende, der er indlagt
efter fødslen, men skelner ikke mellem de, der er indlagt efter en kompliceret fødsel
(fx akut kejsersnit), de der har valgt at føde ambulant og forlade hospitalet efter 4-6
timer og de der har gjort brug af deres ret til to døgns ophold. Det registreres heller
ikke, om førstegangsfødende har fået tilbud om at blive i to døgn, men har takket nej.
En evaluering af retten til to dages barselsophold alene på baggrund af data på indlæg-
gelsestid og hjemmebesøg, giver derfor ikke et præcist billede af implementeringen af
initiativet.
Implementering af initiativet skal derfor også ses i sammenhæng med Danske Regio-
ners kvalitative redegørelse af initiativet på side 6. Tal fra den årlige Landsdækkende
Undersøgelse af Patientoplevelser for fødende (LUP fødende)
1
kan med fordel også
inddrages for at give et mere nuanceret billede af førstegangsfødendes oplevelse på
hospitalet. I denne undersøgelse skal kvinderne bl.a. svare på, om de er trygge ved at
tage hjem fra hospitalet efter fødslen.
Som det fremgår af tabel 3, har de førstegangsfødende i 2023, som udskrives indenfor
24 timer, i gennemsnit været indlagt i 11,9 timer på landsplan mod 11,3 timer i 2021.
1
Se nyeste LUP undersøgelser på Center for Patientinddragelses hjemmeside :
LUP - Lands-
dækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (regionh.dk)
3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Materiale til gennemgang af implementering af fødselsaftalen fra 2022 i Finansudvalget den 28. november 2024, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939583_0004.png
Overordnet og inden for de enkelte regioner ligger indlæggelsestiden nogenlunde sta-
bilt.
Tabel 3
Gennemsnitlig antal timer
Gennemsnitlig indlæggelsestid for før-
2023
2024 2025
2022
stegangsfødende, som er indlagt mel- 2021
lem 0-24 timer på hospitalet
1
8
-
-
Region Hovedstaden
8,1
8,4
15,4
-
-
Region Sjælland
2
14,9
14,5
12,3
-
-
Region Syddanmark
12,2
11,3
12,0
-
-
Region Midtjylland
11,5
11,5
9,2
-
-
Region Nordjylland
9,2
9,0
11,9
-
-
I alt
11,3
11,0
Kilde: Regionernes indmeldinger
Noter:
1.
Der kan være forskellige måder at opgøre indlæggelsestiden på. Nogle regioner registrerer tiden fra fødselskontak-
tens start til fødselskontaktens slut, mens andre registrerer tiden fra fødslen til fødselskontaktens slut. Tallene kan
derfor ikke sammenlignes på tværs af regionerne, og de bør kun anvendes i sammenhæng med opfølgning på ’En god
start på livet’.
Opgørelsesmetoden har ikke betydning for baseline, fordi den enkelte region anvender samme opgø-
relsesmetode i hele aftaleperioden.
2.Region
Sjælland oplyser, at der grundet en fejl i LPR-data fra Sundhedsdatastyrelsen kan være en underrapportering
ift. deres opgørelse af indlæggelsestid og hjemmebesøg hos førstegangsfødende. Det kan betyde, at indlæggelsesti-
derne og antallet af hjemmebesøg ikke er retvisende.
I tabel 4 ses den gennemsnitlige indlæggelsestid for førstegangsfødende som er indlagt
i over 24 timer på hospitalerne. Her er kvinderne i gennemsnit indlagt 74,3 timer i
2023.
Tabel 4
Gennemsnitlig indlæggelsestid for førstegangs-
fødende som er indlagt i over 24 timer på hos-
pitalet
1
Region Hovedstaden
Region Sjælland
2
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
I alt
Kilde: Regionernes indmeldinger
Noter:
Gennemsnitlig antal timer
2021
73,7
55,6
86,6
67,9
72,1
72,3
2022
75,0
66,0
85,6
68,6
70,5
73,7
2023
79
41,5
89,0
68,7
72,3
74,3
2024
-
-
-
-
-
-
2025
-
-
-
-
-
-
1.
Der kan være forskellige måder at opgøre indlæggelsestiden på. Nogle regioner registrerer tiden fra fødselskontak-
tens start til fødselskontaktens slut, mens andre registrerer tiden fra fødslen til fødselskontaktens slut. Tallene kan
derfor ikke sammenlignes på tværs af regionerne, og de bør kun anvendes i sammenhæng med opfølgning på ’En god
start på livet’.
Opgørelsesmetoden har ikke betydning for baseline, fordi den enkelte region anvender samme opgø-
relsesmetode i hele aftaleperioden.
4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Materiale til gennemgang af implementering af fødselsaftalen fra 2022 i Finansudvalget den 28. november 2024, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939583_0005.png
2.
Region Sjælland oplyser, at der grundet en fejl i LPR-data fra Sundhedsdatastyrelsen kan være en underrapportering
ift. deres opgørelse af indlæggelsestid og hjemmebesøg hos førstegangsfødende. Det kan betyde, at indlæggelsesti-
derne og antallet af hjemmebesøg ikke er retvisende.
I tabel 5 fremgår den gennemsnitlige indlæggelsestid for alle førstegangsfødende for
de fem regioner. Den ligger på 67,4 timer i år 2023 mod 62,8 timer i 2021. Der ses
samtidig et fald i antal fødsler fra 2021 til 2023 svarende til ca. 2.000 fødsler. Det be-
mærkes, at den gennemsnitlige indlæggelsestid for førstegangsfødende på landsplan
er et godt stykke over de 48 timer, som initiativet i den politiske aftale skulle sikre, hvis
der alene kigges på indlæggelsestiden.
Tabel 5
Gennemsnitlig indlæggel-
sestimer for førstegangsfø-
dende i alt
1
Region Hovedstaden
Region Sjælland
2
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
I alt
Kilde: Regionernes indmeldinger
*Inkl. hjemmefødsler
Noter:
Gennem-
snitlig an- Antal
tal timer fødsler*
2021
69,4
11.200
46,1
2.756
64,7
4.620
59,2
6.757
58,4
2.708
62,8
27.996
Gennem-
snitlig an- Antal
tal timer fødsler*
2022
71,4
10.262
56,2
2.706
64,3
4.598
60,4
6.512
56,4
2.587
64,5
26.665
Gennem-
snitlig an- Antal
tal timer fødsler*
2023
77,0
10.105
37,2
2.413
71,3
4.765
62,1
6.246
62,9
2.424
67,4
25.953
1.
Der kan være forskellige måder at opgøre indlæggelsestiden på. Nogle regioner registrerer tiden fra fødselskontak-
tens start til fødselskontaktens slut, mens andre registrerer tiden fra fødslen til fødselskontaktens slut. Tallene kan
derfor ikke sammenlignes på tværs af regionerne, og de bør kun anvendes i sammenhæng med opfølgning på ’En god
start på livet’.
Opgørelsesmetoden har ikke betydning for baseline, fordi den enkelte region anvender samme opgø-
relsesmetode i hele aftaleperioden.
2.
Region Sjælland oplyser, at der grundet en fejl i LPR-data fra Sundhedsdatastyrelsen kan være en underrapportering
ift. deres opgørelse af indlæggelsestid og hjemmebesøg hos førstegangsfødende. Det kan betyde, at indlæggelsesti-
derne og antallet af hjemmebesøg ikke er retvisende.
Hjemmebesøg for førstegangsfødende som udskrives indenfor 24 timer
Af den politiske aftale fremgår, at førstegangsfødende - som udskrives inden for 24
timer - og hjemmefødende - tilbydes ret til hjemmebesøg af kvalificeret sundhedsper-
sonale dagen efter udskrivelse fra hospitalet.
Nedenfor fremgår regionernes opgørelse af antallet af hjemmebesøg. Et hjemmebe-
søg kan i nogle regioner både foregå fysisk og virtuelt. Regionerne oplyser dog, at der
ikke er en kodnings- eller registreringsmulighed ift. "virtuelle hjemmebesøg" og der
derved dels er en er usikkerhed ift. tallenes validitet, men også ift. hvilken type kon-
takt, det egentlig er, der er registreret. Regionerne har benyttet forskellige opgørelser,
og derfor kan opgørelserne ikke sammenlignes på tværs af regioner.
Der gøres opmærksom på, at de tilfælde, hvor familien er blevet tilbudt hjemmebesøg,
men har takket nej, ikke registreres. Ligeledes er der ikke opgørelser af, hvor mange,
der føder ambulant og deraf, er det ikke muligt at sige noget om, hvor mange hjem-
mebesøg, der jf. aftalen, bør være tilbudt.
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Materiale til gennemgang af implementering af fødselsaftalen fra 2022 i Finansudvalget den 28. november 2024, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2939583_0006.png
Regionerne rapporterer forskellige erfaringer med tilbuddet. Nogle regioner melder
om positive tilbagemeldinger ift. ibrugtagning af tilbuddet, mens andre regioner gene-
relt oplever, at det er få, førstegangsfødende, der tager imod tilbuddet. Generelt rap-
porterer regionerne, at der er flere, der vælger at blive to dage på barselsgangen.
Tabel 6
Hjemmebesøg
1
Region Hovedstaden
2
Hjemmebesøg - fysiske
Virtuelle Kontakter - Video
Region Sjælland
3
Region Syddanmark
4
Region Midtjylland
kun fysiske hjem-
mebesøg
5
Region Nordjylland
Antal hjemmebesøg i alt på landsplan
Kilde: Regionernes indmeldinger
2021
1.271
1.723
0
423
687
138
4.242
2022 2023 2024 2025
966
0
551
0
3.434 3.651
773 1.277
551
103
464
64
4.861 6.113
Noter:
1.
Kan i nogle regioner både foregå fysisk og virtuelt. Regionerne oplyser dog, at der ikke er en kodnings-/registre-
ringsmulighed ift. "virtuelle hjemmebesøg" og der derved er generelt usikkerhed mht. tallenes validitet. Det er regio-
nernes vurdering, at det opgjorte antal hjemmebesøg dermed ikke repræsenterer en valid indikator i forhold til vur-
dering af implementeringsgraden. Såfremt regionen har oplyst det, er det beskrevet, hvilken type besøg opgørelsen
omfatter.
2.
Region Hovedstaden har fordelt opgørelsen på fysiske hjemmebesøg og antal virtuelle videokonsultationer blandt
førstegangsfødende. Det er ikke muligt at angive, hvornår i forløbet de virtuelle videokonsultationer har fundet sted,
og dermed kan det ikke siges, hvorvidt de rent faktisk har fundet sted efter fødslen.
3.
Region Sjælland oplyser, at der grundet en fejl i LPR-data fra Sundhedsdatastyrelsen kan være en underrapportering
ift. deres opgørelse af indlæggelsestid og hjemmebesøg hos førstegangsfødende. Det kan betyde, at indlæggelsesti-
derne og antallet af hjemmebesøg ikke er retvisende. På grund af store geografiske afstande i Region Sjælland, hvor
afdelingerne skal dække store afstande samtidig med knaphed på personale, er det i regionen aktuelt ikke muligt at
tilbyde fysiske hjemmebesøg. Se yderligere i den kvalitative rapportering nedenfor.
4.
Region Syddanmark oplyser, at de på OUH allerede inden aftalen om
En god start på livet
blev vedtaget tilbød et
fysisk hjemmebesøg til alle førstegangsfødende, der blev udskrevet indenfor 24 timer efter fødslen. Alle fødende,
som er tilknyttet en Kendt Jordemoder Ordning får også allerede et fysisk hjemmebesøg efter fødslen. Derudover har
alle der har født på OUH mulighed for virtuel konsultation efter fødslen. Desuden oplyses, at der for Sydvestjysk Syge-
hus er omfattet 11 videokonsultationer i 2023. Der er her indført et tilbud om videokonsultation i slutningen af 2023.
5.
Regionen oplyser, at det opgjorte antal hjemmebesøg ikke synes at repræsentere en valid indikator i forhold til
vurdering af implementeringsgraden.
Opfølgning på initiativet om ret til to dages barselsophold eller hjemmebesøg for
førstegangsfødende
kvalitativ redegørelse
Initiativet har til formål at give førstegangsfødende ret til to dages barselsophold efter
fødslen. Ifølge aftalen, har det blandt andet til formål at bidrage til at sikre en ensartet
kvalitet i efterfødselsindsatsen på tværs af landet samt sikre tryghed, støtte og faglig
vejledning for familierne i de første dage efter fødslen. Desuden skal fødende, som
udskrives inden for 24 timer - og hjemmefødende - tilbydes ret til hjemmebesøg af
kvalificeret sundhedspersonale dagen efter udskrivelse fra hospitalet.
I henhold til monitoreringsaftalen, afrapporterer Danske Regioner halvårligt på initia-
tivet om ret til to dages barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende som
6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 67: Materiale til gennemgang af implementering af fødselsaftalen fra 2022 i Finansudvalget den 28. november 2024, fra indenrigs- og sundhedsministeren
udskrives inden for 24 timer efter fødslen med kvalitative data. Danske Regioner har
via en rundspørge i regionerne udarbejdet nedenstående opdatering, som bygger
ovenpå den første og anden opfølgning til ministeriet hhv. i foråret/sommeren 2023
og efteråret/vinteren 2023. I opfølgningen fra foråret 2023 fremgik det, at regionerne
var i gang med at implementere initiativet, som jf. fødselsaftalen skulle være fuldt im-
plementeret primo 2023. Af den anden opfølgning fra efteråret/vinteren 2023 fremgik
det, at alle regioner fuldt ud havde implementeret initiativet inden for de rammer, der
er til rådighed for de enkelte regioner og de enkelte fødesteder. Dette kan være be-
grænset i forhold til fysisk kapacitet (sengepladser), rekrutteringsmuligheder og kapa-
citet ift. personale, geografi mv. Af disse årsager har Region Sjælland ikke mulighed for
at tilbyde hjemmebesøg som alternativ til to dages barselsophold pga. rekrutterings-
udfordringer og store geografiske afstande. Region Sjælland planlægger dog, at tre af-
delinger i løbet af 2024 vil tilbyde mulighed for virtuelle hjemmebesøg til de familier,
der går hjem inden for de første to døgn efter fødslen. En afdeling arbejder desuden
forsat på at udvikle en model for fysiske hjemmebesøg.
Opfølgning på initiativet om en rekrutterings- og fastholdelsespakke til fødeafdelin-
gerne.
Aftalepartierne har afsat 51,1 mio. kr. i 2022, 12,2 mio. kr. i 2023 og 16,2 mio. kr. i 2024
til en rekrutterings- og fastholdelsespakke til fødeafdelingerne, som skal bruges til lo-
kale initiativer, der kan understøtte tilstrækkeligt sundhedspersonale. I henhold til mo-
nitoreringsaftalen, afrapporterer Danske Regioner halvårligt på initiativet om en fast-
holdelses- og rekrutteringspakke med kvalitative data. Danske Regioner har via en kva-
litativ rundspørge i regionerne udarbejdet nedenstående opdatering af konkrete ek-
sempler på, hvad midlerne indtil videre er brugt på i hver region.
En del af midlerne er brugt til at videreføre og fastholde initiativer, der er beskrevet i
den seneste opfølgning. Alle regioner har udmøntet midlerne til initiativer, der styrker
fastholdelse og rekruttering. Siden sidste opfølgning er der på OUH opstartet mulighed
for træning i compassion i samarbejde med Center for Compassion, og derudover har
OUH styrket kompetenceudvikling for kliniske vejledere som et fastholdelsesinitiativ.
Desuden har OUH gang i yderligere kompetenceudvikling af erfarne jordemoderspeci-
alister, bl.a. i indførelse af kurser inden for avanceret obstetrisk træning. I Region Sjæl-
land er der siden efteråret 2023, lavet yderligere ansættelser, herunder opnormering
af jordemødre på fødegange og i fødemodtagelsen i dagvagten. I alle regioner anven-
des midlerne dog forsat primært til at finansiere de initiativer, der er iværksat i 2023,
og som der er redegjort for i de to forrige opfølgninger.
7