Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 43
Offentligt
2929760_0001.png
OKTOBER 2024
EVALUERING AF
RETTEN TIL TO DØGNS
BARSELSOPHOLD ELLER
HJEMMEBESØG FOR
FØRSTEGANGSFØDENDE
PIXI: SAMMENFATNING AF HOVEDRESULTATER
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om udgivelse af evalueringen af retten til to døgns barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2929760_0002.png
Læsevejledning
Indenrigsministeriet- og Sundhedsministeriet udgav i oktober 2024 ’Evaluering
af retten til to døgns
barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende’.
Dette er en kort sammenfatning, der opsummerer hovedresultater fra ovennævnte rapport og har til
formål at tegne et overordnet billede af hhv. kapaciteten på fødeområdet og retten til førstegangsfø-
dende.
For en mere omfattende forståelse af analysens metodiske ramme, datagrundlag, detaljerede resulta-
ter og vurderinger henvises til den fulde rapport, som er struktureret i følgende kapitler:
Kapitel 1:
Indledning
Kapitel 2:
Kapacitet og anvendelse
Kapitel 3:
Vurdering af anvendelsen af retten og fremadrettede perspektiver
Appendiks
EVALUERING AF RETTEN TIL TO DØGNS BARSELSOPHOLD ELLER HJEMMEBESØG FOR FØRSTEGANGSFØDENDE
2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om udgivelse af evalueringen af retten til to døgns barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2929760_0003.png
SAMMENFATNING AF HOVEDRESULTATER
I det følgende opsummeres hovedresultater fra den fulde rapport, indeholdende hhv. analysen vedr.
’Kapacitet og anvendelse af retten’
samt
’Vurdering af anvendelse af retten og fremadrettede perspek-
tiver’.
Antallet af fødsler er svagt faldende over tid
Antallet af fødsler i Danmark er i perioden fra 2002 til 2023 faldet fra 63.170 til 57.055 årlige fødsler,
svarende til et fald på 9,7 pct., jf. Figur 1. I perioden var året 2013 et lavpunkt med 55.685 fødsler.
Figur 1
80.000
75.000
70.000
65.000
Antal fødsler
Antal fødsler i Danmark, 2002-2023
60.000
55.000
50.000
45.000
40.000
År
Antal fødsler
Kilde:
Det Medicinske Fødselsregister (pr. 3. maj 2024) fra eSundhed.dk.
Note:
Populationen dækker alle fødsler i Danmark.
Andelen af jordemødre på fødeområdet er steget
Samlet set er arbejdsstyrken bestående af jordemødre, sygeplejersker og SOSU-assistenter med til-
knytning til fødeområdet steget fra 2.224 til 2.525 årsværk fra 2010 til 2022, svarende til en stigning på
13,5 pct. Udviklingen skyldes en stigning i antallet af årsværk blandt jordemødre (22,4 pct.), der er
større end faldet i antallet af årsværk blandt sygeplejersker (-4,2 pct.) og SOSU-assistenter (-4,7 pct.)
tilsammen
1
. Hertil er antallet af årsværk for læger, som er tilknyttet det obstetriske- og gynækologiske
område, steget 27,9 pct.
2
, jf. Tabel 1.
1 Udviklingen i antal årsværk for jordemødre, sygeplejersker og SOSU-assistenter (tilknyttet fødeområdet) er beregnet ved at
vægte hver faggruppes andel af den samlede arbejdsstyrke (minus læger) i 2010 og udregne hver faggruppes procentvise bidrag til
udviklingen i den samlede arbejdsstyrke fra 2010 til 2022.
2 Udviklingen i antal årsværk for læger (tilknyttet det obstetriske- og gynækologiske område) er udregnet ved den procentvise
ændring fra 2010 til 2022.
EVALUERING AF RETTEN TIL TO DØGNS BARSELSOPHOLD ELLER HJEMMEBESØG FOR FØRSTEGANGSFØDENDE
3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om udgivelse af evalueringen af retten til to døgns barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2929760_0004.png
Tabel 1
Udvikling i andel årsværk tilknyttet fødeområdet eller det obstetriske- og
gynækologiske område*, 2010-2022
2010
2.224
1.209
738
278
397
Faggruppe
Samlet antal (minus læger)*
Jordemødre
Sygeplejersker
SOSU-assistenter
Læger
2022
2.525
1.708
645
172
508
Procentvis ændring i arbejdsstyrken**
14 pct.
22 pct.
- 4 pct.
- 5 pct.
28 pct.
Kilde:
Egne beregninger baseret på data fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (pr. januar 2024)
Note:
Faggrupperne er opgjort i årsværk. Et årsværk svarer til 1.924 timer på et kalenderår.
*Arbejdsstyrken for læger er opgjort for hele det gynækologiske- og obstetriske område, mens resterende faggrupper er
opgjort for fødeområdet. Læger indgår derfor ikke i totalen. ’Andre’ faggrupper er ekskluderet fra denne analyse, da der
indgår 70+ stillingsbetegnelser, hvoraf størstedelen ikke har relevans for analysen. I Normeringsanalysen, fremgår alle stillings
betegnelser for ’Andre’
3
.
**Den procentvise udvikling i jordemødres, sygeplejerskers og sosu-assistenters årsværk er vægtet i forhold til deres andel af
arbejdsstyrken i 2010, for at udregne deres respektive bidrag til den samlede stigning i arbejdsstyrken på 14%.
Retten til to døgns barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende er
ikke fuldt implementeret på alle fødesteder
Den kvalitative undersøgelse viser, at 19 ud af 20 fødesteder har implementeret retten til to døgns
barselsophold, og 13 ud af 20 fødesteder har implementeret retten til hjemmebesøg, jf. Tabel 2.
Tabel 2
Status på implementering af retten til to døgns barselsophold og hjemmebesøg
Region
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
Sjælland
Hovedstaden
Alle regioner
Retten til to døgns barselsophold
4 ud af 4 fødesteder
5 ud af 5 fødesteder
3 ud af 3 fødesteder
2 ud af 3 fødesteder*
5 ud af 5 fødesteder
19 ud af 20 fødesteder
Retten til hjemmebesøg
4 ud af 4 fødesteder
5 ud af 5 fødesteder
2 ud af 3 fødesteder
0 ud af 3 fødesteder
2 ud af 5 fødesteder
13 ud af 20 fødesteder
Kilde:
Kvalitative interviews med fagpersonale (8 fokusgrupper) og afdelingsledelse (20 individuelle interviews), forår 2024.
*I Region Sjælland er tilbud om to døgns barselsophold ’Delvist implementeret’, idet ét fødested tilbyder retten i det omfang det
er muligt og tilstæber at tilbyde to døgs barslesophold. Region Sjælland har i forbindelse med høringsrunde af denne rapport
præciseret, at alle førstegangsfødende tilbydes indlæggelse og at alle, der udskrives før de to døgn er gået, udelukkende bliver
udskrevet, såfremt de er trygge ved situationen.
3 Sundhedsstyrelsen (2024).
Kortlægning og analyse af normeringer på fødeområdet.
Se yderligere information om ’andre’
faggrupper på side 50 (Tabel B2) i referencen.
EVALUERING AF RETTEN TIL TO DØGNS BARSELSOPHOLD ELLER HJEMMEBESØG FOR FØRSTEGANGSFØDENDE
4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om udgivelse af evalueringen af retten til to døgns barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2929760_0005.png
Nogle fødesteder havde allerede lignende tilbud, før aftalen blev indgået, hvilket har givet fødesteder-
ne forskellige forudsætninger for implementering af tilbuddene. Fødestederne oplever generelt, at
implementeringen af hjemmebesøg har krævet iværksættelse af flere tiltag sammenlignet med bar-
selsophold. Hertil ses der variation i, hvilke tiltag fødesteder i regionerne har iværksat og hvilke barri-
erer, de har oplevet i relation til implementering af begge tilbud.
Barselsophold på mere end to døgn og hjemmebesøg er steget fra 2022 til 2023
4
I perioden fra 2022 til 2023, hvor implementering af retten blev påbegyndt, steg andelen af fødsler
med barselsophold på mere end to døgn med 8 pct. point (fra 49 pct. til 57 pct.) ud af alle førstegangs-
fødende med ukomplicerede fødsler. Omvendt faldt andelen med barselsophold på to døgn eller min-
dre tilsvarende 8 pct. point (fra 51 pct. til 43 pct.). Desuden steg andelen af fødsler med hjemmebesøg
med 10 pct. point (fra 36 pct. til 46 pct.), blandt alle førstegangsfødende med ukomplicerede fødsler,
som blev udskrevet inden for 24 timer efter fødslen, jf. Figur 2.
Figur 2
Udvikling i antal og andel fødsler med barselsophold i to døgn eller mindre, barsels-
ophold i mere end to døgn og hjemmebesøg* blandt førstegangsfødende, som
føder ukompliceret, 2012-2023
100%
90%
80%
70%
60%
Andel (%)
50%
40%
30%
20%
10%
0%
20.000
18.000
16.000
14.000
12.000
10.000
Antal
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
År
2019
2020
2021
2022
2023
Antal hjemmebesøg hele landet
Andel hjemmebesøg hele landet
Antal barselsophold 48 timer eller derunder
Andel barselsophold 48 timer eller derunder
Antal barselsophold >48 timer
Andel barselsophold >48 timer
Kilde:
Det Medicinske Fødselsregister (pr. 14. april 2024) fra Sundhedsdatastyrelsen og (pr. 3. maj 2024) fra eSundhed.dk.
Note:
Populationen er afgrænset til fødsler blandt førstegangsfødende med intenderet vaginal fødsel af ét barn i hovedstilling
til termin (GA ≥ 37 uger).
*Hjemmebesøg er afgrænset til at førstegangsfødende udskrives inden for 24 timer efter fødsel og at deres udekontakter finder
sted op til 72 timer efter barnets fødselstidspunkt.
Disse fund er i overensstemmelse med fagpersonalets oplevelser af, at barselsophold ofte varer lidt
længere end to døgn, idet førstegangsfødende tilbydes prøvetagning på barnet (screening for med-
fødte sygdomme, PKU og hælblodprøve) 48-72 timer efter fødsel, og personalet tilstræber at gennem-
føre disse før familien forlader hospitalet. Stigning i andel hjemmebesøg, særligt mellem 48 og 72 ti-
mer, blandt førstegangsfødende skyldes, at nogle fødesteder tilbyder et ekstra hjemmebesøg, typisk
på dag tre.
4 Afsnittet er afgrænset til populationen af førstegangsfødende, med intenderet vaginal fødsel af ét barn i hovedstilling til termin
(GA ≥ 37 uger). Data er baseret på udtræk fra Det Medicinske Fødselsregister (MFR), som er udleveret fra Sundhedsdatastyrelsen (14.
april 2024).
EVALUERING AF RETTEN TIL TO DØGNS BARSELSOPHOLD ELLER HJEMMEBESØG FOR FØRSTEGANGSFØDENDE
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om udgivelse af evalueringen af retten til to døgns barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2929760_0006.png
Det er dog vanskeligt at isolere, at stigningerne alene skyldes implementeringen af retten, idet der kun
er tale om udvikling målt over et enkelt år (fra 2022 til 2023). Naturlige udsving og andre faktorer kan
ligeledes have haft indvirkning på resultaterne. Hertil bemærkes desuden, at de kvantitative opgørel-
ser er behæftet med usikkerheder, da beregning af barselsophold og hjemmebesøg er baseret på
proxyer
5
.
Retten opleves positiv isoleret set
Afdelingsledelse, fagpersonale og førstegangsfødende oplever retten positiv isoleret set ift. at sikre
tryghed og støtte. Dog er der flere faktorer, som kan have modvirkende effekt og som skal håndteres.
Både førstegangsfødende og fagpersonalet oplever, at den fysiske nærhed mellem personale og bar-
slende er positiv ift. barselsophold, da personalet hurtigt kan hjælpe og monitorere løbende. Fagper-
sonalet og afdelingsledelsen fremhæver dog, at to døgns barselsophold ikke er fagligt begrundet og
begrænser personalets prioritering og tilrettelæggelse af arbejde. I praksis er der udfordringer ved
afgrænsningen af barselsophold på to døgns varighed. Nogle førstegangsfødende er klar til udskrivel-
se før tid, mens andre kan have behov for længere end to døgns barselsophold, fx hvis sårbarhed eller
problematisk opstart af amning gør det svært at udskrive familien, når der er gået to døgn. Første-
gangsfødende og fagpersonale oplever i varierende grad, at retten bidrager med tid til faglig vejled-
ning, hvilket ifølge fagpersonalet skyldes kapacitetsudfordringer og at førstegangsfødende med
ukomplicerede fødselsforløb nedprioriteres i travle perioder. Generelt oplever afdelingsledelsen og
fagpersonalet, at de ressourcer, der bliver bundet på at efterleve retten til to døgns barselsophold,
ofte kan være brugt bedre på andre patientgrupper end førstegangsfødende, som føder ukomplice-
ret.
På de fødesteder, hvor hjemmebesøg er implementeret, oplever fagpersonalet og afdelingsledelsen,
at retten til hjemmebesøg isoleret set giver øget tryghed og støtte blandt dem, der bruger den. Sær-
ligt understøttelsen af tidlig familiedannelse i eget hjem kombineret med syv dages telefonisk rådgiv-
ning opleves positivt blandt førstegangsfødende og fagpersonalet. Dog bemærker fagpersonale og
førstegangsfødende, at hjemmebesøg kræver den rette forberedelse – både fødendes egen forbere-
delse og fagpersonalets vejledning. Mangel på forberedelse kan have negativ effekt på fødendes op-
levelse af tilstrækkelig vejledning, tryghed og støtte ved hjemmebesøg. Fraværet af forstyrrelser i eget
hjem opleves positivt for den faglige vejledning, men en del fagpersonale er udfordret i vejledning om
amning under besøgene, da de oplever at mangle kompetencer til selvstændigt at kunne udføre den-
nevejledning.
Retten har bidraget til mere ensartede efterfødselstilbud for førstegangsfødende
nationalt
Overordnet er ensartetheden i efterfødselstilbud til førstegangsfødende øget efter implementering af
retten til to døgns barselsophold og hjemmebesøg, men med en vis variation i efterfødselstilbuddene
på tværs af regioner og fødesteder, da ikke alle fødesteder på undersøgelsestidspunktet havde imple-
menteret retten fuldt ud, jf. Figur 3.
5 Proxyen for barselsophold er beregnet ud fra indlæggelsestid fra den fødendes fødselstidspunkt til udskrivelse. Proxyen
for hjemmebesøg er beregnet ud fra antal udekontakter op til 72 timer efter fødsel (for fødende som har haft maks 24 timers
barselsophold forinden).
EVALUERING AF RETTEN TIL TO DØGNS BARSELSOPHOLD ELLER HJEMMEBESØG FOR FØRSTEGANGSFØDENDE
6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om udgivelse af evalueringen af retten til to døgns barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2929760_0007.png
Figur 3
Opsummering af variation i efterfødselstilbud før og efter retten blev indført
EFTER RETTEN BLEV INDFØRT:
Mere ensartethed i tilbud til
førstegangsfødende på tværs af fødesteder.
Flere fødesteder tilbyder to døgns
barselsophold og hjemmebesøg.
Fortsat regional og lokal variation i tilbud om
to døgns barselsophold og hjemmebesøg. Et
fødested har ikke kapacitet til at tilbyde to
døgns barselsophold, mens syv fødesteder
ikke har personaleressourcer eller en
tilstrækkelig mængde førstegangsfødende ift.
at tilbyde hjemmebesøg.
FØR RETTEN BLEV INDFØRT:
Regional og lokal variation i
tilbud om barselsophold,
herunder hvor længe
førstegangsfødende kunne være
indlagt.
Regional og lokal variation i
tilbud om hjemmebesøg. Få
hospitaler tilbød hjemmebesøg.
Kilde:
Kvalitative interviews med fagpersonale (8 fokusgrupper) og afdelingsledelse (20 individuelle interviews), forår 2024.
Der er ikke udformet specifikke retningslinjer for indhold, implementering eller måling af kvaliteten af
initiativerne om to døgns barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende. Den åbne til-
gang til implementering af tilbuddene fra centralt hold har derfor givet mulighed for lokal fleksibilitet
og ført til variation i tilbuddene, hvilket opleves som positivt på fødestederne. Det begrænser dog
muligheden for at opstille konkrete mål til vurdering af, hvorvidt retten har bidraget til ensartet kvalitet
på tværs af regionerne. Desuden har fødestederne oplevet, at flere faktorer har påvirket mulighederne
for at implementere tilbuddene ensartet. Det er fx fødestedernes udgangspunkt og forskelle i optage-
området og uddybes i den fulde rapport ’Evaluering
af retten til to døgns barselsophold eller hjemme-
besøg for førstegangsfødende’.
Retten påvirker tilrettelæggelsen af arbejdet og prioriteringen af ressourcer
Samlet vurderes det, at det kan være vanskeligt at forvalte både retten til to døgns barselsophold og
hjemmebesøg på alle fødesteder grundet flere negative end positive indvirkninger samt graden og
karakteristika ved indvirkningerne på prioriteringen af ressourcer på afdelingerne, jf. Tabel 3.
Tabel 3
Positive og negative indvirkninger ved forvaltning af retten ift. tilrettelæggelsen af
arbejde og prioritering af ressourcer
Det opleves, at hjemmebesøg kan aflaste barselsgangene ift. fysisk kapacitet (stuer og
sengepladser).
Hjemmebesøg kan opleves som en kapacitetsmæssig fordel for fødesteder, med en
tilstrækkelig mængde af førstegangsfødende ift. at beskæftige en hel eller halv
personaleressource.
Positive
indvirkninger
Negative indvirkninger
Barselsophold kan opleves negativt ift. tilrettelæggelsen af arbejdet, da det presser den
fysiske kapacitet (stuer og sengepladser).
Inddragelse af både gynækologiske og ikke-gynækologiske stuer kan forekomme ifm.
forvaltning af retten til to døgns barselsophold.
Det opleves ikke meningsfuldt at fjerne personaleressourcer, som udfører arbejde på føde-
og barselsgange, hvis forvaltningen af hjemmebesøg udfordres af geografiske afstande og
trafikale forhold, eller hvis antallet af førstegangsfødende, som ønsker hjemmebesøg, er
lavt.
Det opleves, at forvaltning af retten til hjemmebesøg skaber mere aktivitet på fødestedet
grundet flere telefonopkald fra fødende, særligt de, som anvender tilbud om hjemmebesøg.
Kilde:
Kvalitative interviews med fagpersonale (8 fokusgrupper) og afdelingsledelse (20 individuelle interviews), forår 2024.
EVALUERING AF RETTEN TIL TO DØGNS BARSELSOPHOLD ELLER HJEMMEBESØG FOR FØRSTEGANGSFØDENDE
7
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om udgivelse af evalueringen af retten til to døgns barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2929760_0008.png
Store dele af afdelingsledelserne og fagpersonalet ønsker behovsorienterede og individuelt tilrette-
lagte efterfødselstilbud til førstegangsfødende, frem for at førstegangsfødende selv vælger mellem
enten barselsophold eller hjemmebesøg. Det vil dels give større fleksibilitet til at tilrettelægge arbej-
det og dermed tilgodese patient-flowet på afdelingerne, men også give et større rum for faglig vurde-
ring af den enkeltes behov. Fagpersonalet oplever til tider, at det ikke altid er dem med størst behov,
som anvender tilbuddene. Hertil anvender førstegangsfødende med en sårbarhedsproblematik ikke
tilbud om barselsophold i en grad, som fagpersonalet vurderer, der er behov for. Nogle fødesteder
arbejder derfor allerede med at differentiere tilbuddene og kommunikationen af dem.
Fagpersonale og afdelingsledelse anbefaler ikke at udvide retten til
flergangsfødende
Fagpersonale og afdelingsledelsen vurderer det uhensigtsmæssigt at udvide retten til flergangsfø-
dende af to primære årsager: hensynet til bedst mulig kapacitets- og ressourceudnyttelse samt at der
ikke er sundhedsfagligt belæg herfor.
Ifølge fagpersonalet og afdelingsledelsen er flergangsfødende generelt mere trygge ved efterfødsel-
stiden og har mindre behov for støtte og vejledning. Derfor vurderes gevinsten ved at give ret til bar-
selsophold og hjemmebesøg ikke at kunne stå på mål med de negative konsekvenser i relation til
yderligere bindinger på kapacitets- og ressourceanvendelse - særligt i lyset af at der nogle steder er
udfordringer med at implementere retten til førstegangsfødende, og at der opleves en risiko for, at en
ret til flergangsfødende, som føder ukompliceret, kan føre til nedprioritering af andre mere kritiske
patienter.
Fagpersonalet fremhæver et generelt ønske om bedre tid til faglig vurdering ift. at identificere sårbare
fødende samt bedre muligheder for at tilrettelægge individualiserede efterfødselstilbud efter sårbare
fødendes behov. Også flergangsfødende, som har haft dårlige oplevelser (fx traume, fødselsdepressi-
on, mv.) ved tidligere fødsel, kan have behov for ekstra støtte.
EVALUERING AF RETTEN TIL TO DØGNS BARSELSOPHOLD ELLER HJEMMEBESØG FOR FØRSTEGANGSFØDENDE
8
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om udgivelse af evalueringen af retten til to døgns barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2929760_0009.png
Perspektiver på andre initiativer, der kan styrke fødeområdet
Både personalet og førstegangsfødende udtrykker ønske om at styrke fødselsforberedelse og amme-
vejledning samt sektorovergang fra hospital til kommune. Fagpersonalet påpeger, at styrkelse af om-
råderne kræver, at fødestederne ikke bør lægge uforholdsmæssigt beslag på den fysiske eller perso-
nalemæssige kapacitet, men give plads til fleksibilitet, så initiativer kan tilpasses lokale forhold.
Nedenfor er initiativerne uddybet baseret på fund fra kvalitative interviews, mens Figur 4 viser pa-
tient-flowet fra graviditet indtil to uger efter fødsel, hvor tidspunkter for de tre initiativer er markeret.
• Fødselsforberedelse:
Der er i dag forskel på fødestedernes tilbud om fødselsforberedelse. Flere
fødesteder afvikler fødselsforberedelse i auditorier eller som webinarer, men fagpersonale og af-
delingsledelse har et ønske om, at forberedelsen omlægges til et mindre, gruppebaseret format.
• Ammevejledning:
Dele af fagpersonalet er ikke uddannede i ammevejledning, hvilket de oplever
påvirker kvaliteten af den vejledning, fødende modtager. LUP Fødende 2023 viser, at kvinder gen-
nemsnitligt ’i nogen grad’ oplever at få den hjælp, de har behov for til at amme på fødestedet
6
.
Fagpersonalet ønsker flere kompetencer ift. ammevejledning. Dette er særligt vigtigt for fagper-
sonale, som varetager hjemmebesøg, da de besøger fødende selvstændigt og derfor ikke har
mulighed for at trække på kompetente kollegaer (som fx. har ammeuddannelse eller flere års er-
faring med ammevejledning).
• Sektorovergang:
Fagpersonale har fremhævet, at der er potentiale for at skabe mere transparens
om det første sundhedsplejerskebesøg og særligt at det første sundhedsplejerskebesøg udsæt-
tes, hvis fødende udskrives efter tre døgn (72 timer).
Figur 4
Patient-flow for fødende med markering af ønskede fremtidige initiativer
Screening for medfødte
sygdomme/PKU/hælblodprøve*
Åben rådgivning 24 timer i døgnet til alle nye forældre op til 7 dage efter fødslen
1 døgn
Fødselsforberedelse
fødsel
Barselsophold
2 døgn
3 døgn
7 døgn
...
Ammevejledning
Amme-
vejledning
(Indenfor 24
timer efter
fødsel)
Hjemme-
besøg
Kommunalt
sundhedsplejerskebesøg
(4. – 7. dagen efter fødsel)
Kilde:
Accenture (2024). Kvalitative interviews med fagpersonale (8 fokusgrupper), afdelingsledelse (20 individuelle intervie-
ws), og førstegangsfødende (6 fokusgrupper). Indenrigs- og Sundhedsministeriet (2022). Aftale om udmøntning af midler til
fødselspakken ’En god start på livet’ mellem regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og
Kristendemokraterne; Sundhedsstyrelsen (2022). Anbefalinger for svangreomsorgen; Sundhedsstyrelsen (januar, 2024). Kort-
lægning og analyse af normeringer på fødeområdet.
6 Center for Patientinddragelse (2024).
LUP Fødende 2023.
Resultatet (score: 3,80 ud af 5) for amning er en af de laveste scorer i
hele undersøgelsen (LUP Fødende 2023).
EVALUERING AF RETTEN TIL TO DØGNS BARSELSOPHOLD ELLER HJEMMEBESØG FOR FØRSTEGANGSFØDENDE
9
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 43: Orientering om udgivelse af evalueringen af retten til to døgns barselsophold eller hjemmebesøg for førstegangsfødende, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2929760_0010.png
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Danmark