Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 180
Offentligt
RASMUS MALVER
Forfatnings- og menneskeretsjurist
Notat ifm. regeringens plan om revision af psykiatriloven
1
, Institut for Menneske-
rettigheders rapport “Unødvendig tvang i psykiatrien”
2
, og konferencen 17. januar,
som instituttet opsummerede: “Psykiatriloven bliver ikke overholdt”
3
.
HOVEDPOINTER
1. Institut for Menneskerettigheders rapport sammenligner ikke med situationen
før indførelsen af de Psykiatriske Patientklagenævn i 1999.
2. Grundlovens § 71, stk. 7, blev indført i 1953-grundloven, efter Nazitysklands
brug af administrative frihedsberøvelser, bl.a. i form af tvangsindlæggelser.
4
3. De Psykiatriske Patientklagenævn blev indført for at vanskeliggøre borgeres
anvendelse af dén ret. De behandler ikke juridiske indsigelser, deres afgørel-
ser har ingen retsvirkning og de kan ikke give ikke borgere oprejsning.
5
4. Siden år 2000 har folketing og regeringer lovet at fikse problemet, uden at
evaluere skiftet af demokratisk kontrol fra domstole til nævn.
5. Patientrådgiverne er ikke tilstrækkeligt uafhængige, ikke juridisk kompetente
og ikke en acceptabel erstatning for advokatbistand.
6. Prøvelse af anden tvang end frihedsberøvelse kræver civilt sagsanlæg, hvor
borgeren risikerer at skulle betale sagsomkostninger.
LØSNINGSFORSLAG
Ift. rådgivning
Den rigtige løsning er at give patienter samme rettigheder som friheds-
berøvede indenfor strafferetsplejen, og personer udsat for politiets magt-
anvendelse:
Dvs. advokatbistand både til prøvelse af frihedsberøvelsen, og
ved sager om prøvelse af øvrig tvang, samt oprejsning efter den.
Den billige løsning er specialiseret retshjælp,
med samme krav til uafhæn-
gighed og komptence som den generaliserede retshjælp. Efter de nugældende
regler skal alle retshjælpe kunne hjælpe på alle områder. Det vanskeliggør
specialiseret hjælp.
Den rigtige løsning er domstolene.
Grundlovens § 61, 2. pkt., om særdom-
stole er ikke til hinder for at domstolene indretter specialiserede afdelinger,
efter samme princip som fogedretten og dommervagten. Det øger retssik-
kerheden for alle.
Den billigere løsning er reelt uafhængige nævn,
med offentlige høringer,
med kompetence til at idømme hospitaler bøder for manglende overholdelse,
samt at tilkende borgere økonomisk kompensation.
Ift. prøvelse
1
2
3
4
5
SUU bilag 1, 2024-25
https://menneskeret.dk/viden/udgivelser/unoedvendig-tvang-psykiatrien
https://menneskeret.dk/nyheder/konference-tvang-psykiatriloven-ikke-overholdt
Zahle m.fl. Danmarks Riges Grundlov med kommentarer, 2006, s. 445
Lov 403 af 26/6 1998, se bemærkningerne i L36 1997/2