Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 151
Offentligt
2975934_0001.png
Bekendtgørelse om undersøgelser af konkrete tilsætningsstoffer i
tobaksvarer og nærmere krav til mærkning og emballering af
cigaretter og rulletobak, standardisering af enkeltstyk cigaretter
og enkeltstyk nikotinposer, bestanddele i enkeltpakning med
tyggetobak og tobakssurrogater mv.
1
I medfør af § 4, stk. 2, § 5, stk. 4, § 20, stk. 3, og § 21 i lov om tobaksvarer m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
1161 af 4. november 2024, som ændret ved lov nr. 1669 af 30. december 2024, fastsættes:
Kapitel 1
Definitioner
§ 1.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Nikotinpose: Tobakssurrogat, der indtages oralt, og som er i portionsbreve eller porøse breve.
Kapitel 2
Undersøgelser af cigaretter og rulletobak indeholdende tilsætningsstoffer på den prioriterede liste
§ 2.
I forbindelse med undersøgelser af cigaretter og rulletobak i medfør af lovens § 4 skal det undersøges
om det konkrete tilsætningsstof på den prioriterede liste:
1) Bidrager til de pågældende produkters toksicitet eller afhængighedsskabende egenskaber, og om dette
bevirker, at nogle af de berørte produkters toksicitet eller afhængighedsskabende egenskaber øges
væsentligt eller måleligt.
2) Giver en kendetegnende aroma.
3) Letter inhaleringen eller nikotinoptagelsen.
4) Medfører dannelse af stoffer, der har kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske
egenskaber (CMR-egenskaber), mængden heraf, og om dette bevirker, at nogle af de berørte produkters
CMR-egenskaber øges væsentligt eller måleligt.
Stk. 2.
Undersøgelserne i medfør af stk. 1 skal tage hensyn til den påtænkte anvendelse af den pågældende
tobaksvare.
Stk. 3.
Undersøgelserne i medfør af stk. 1 skal især omfatte undersøgelse af de emissioner, der forårsages
af den forbrændingsproces, der omfatter det pågældende tilsætningsstof og en undersøgelse af
interaktionen af det pågældende tilsætningsstof med andre ingredienser, der er indeholdt i den
pågældende tobaksvare.
§ 3.
Fabrikanter eller importører, der anvender det samme tilsætningsstof på den prioriterede liste i deres
tobaksvarer, kan foretage en fælles undersøgelse efter § 2 og indsende en fælles rapport efter lovens § 5,
når de bruger det pågældende tilsætningsstof i en sammenlignelig produktsammensætning.
Stk. 2.
Vælger fabrikanter eller importører at foretage en fælles undersøgelse, har alle parterne ansvar for
at kunne levere dokumentation på anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen efter lovens § 5, stk. 1-3.
1
Bekendtgørelsen har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535 (EU) om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 151: Orientering om udmøntning af lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol), fra indenrigs- og sundhedsministeren
Små og mellemstore virksomheder
§ 4.
Små og mellemstore virksomheder kan undtages fra forpligtelserne i lovens § 4 og § 5, såfremt
1) en anden fabrikant eller importør gennemfører en undersøgelse og udarbejder en rapport til
Sikkerhedsstyrelsen og Europa-Kommissionen om det konkrete tilsætningsstof på den prioriterede liste, og
2) virksomheden opfylder kriterierne for enten mikrovirksomheder, små virksomheder eller mellemstore
virksomheder i Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og
mellemstore virksomheder (meddelt under nummer K(2003) 1422) (EØS-relevant tekst) (2003/361/EF).
Stk. 2.
Det er fabrikantens eller importørens ansvar at kunne levere dokumentation for § 4, stk. 1, nr. 1-2,
på anmodning fra Sikkerhedsstyrelsen.
Kapitel 3
Peer-evaluering
§ 5.
Sikkerhedsstyrelsen og Europa-Kommissionen kan kræve, at rapporter, der udarbejdes og indsendes i
medfør af lovens § 5, underkastes en peer-evaluering af et uafhængigt videnskabeligt organ, jf. lovens § 5,
stk. 2.
§ 6.
Peer-evalueringen skal primært angå rapporternes fuldstændighed, metodologi og konklusioner under
hensyntagen til kravene til undersøgelser i § 2 og § 3.
Kapitel 4
Nærmere krav til mærkning
§ 7.
De elementer og træk, der er forbudte i henhold til tobaksvareloven § 20, stk. 1 og 2, omfatter, men er
ikke begrænset til tekst, symboler, navne, varemærker, figurer eller andre tegn.
Kapitel 5
Funktionalitet, størrelse mv.
§ 8.
Enkeltpakninger med cigaretter skal være kasseformede.
Stk. 2.
En enkeltpakning med cigaretter kan være fremstillet af karton eller et blødt materiale og må ikke
have en åbning, der kan lukkes eller forsegles igen efter første åbning, bortset fra flip-top-låg og klapæsker
med et hængslet låg. For så vidt angår flip-top-låg og hængslede låg må låget kun være hængslet på
enkeltpakningens bagside.
Stk. 3.
Enkeltpakninger med cigaretter skal indeholde 20 cigaretter, hverken flere eller færre.
§ 9.
Enkeltpakninger med rulletobak skal være kasseformede, cylindriske eller have form som en pung. Med
pung forstås en enkeltpakning, der har form af enten en rektangulær lomme med en flap, der dækker
åbningen (rektangulær pung) eller en opretstående pung.
Stk. 2.
Enkeltpakninger med rulletobak skal indeholde minimum 30 gram tobak.
Kapitel 6
Standardiseringskrav til enkeltstyk cigaretter
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 151: Orientering om udmøntning af lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol), fra indenrigs- og sundhedsministeren
§ 10.
En cigaret skal have en standardiseret udformning efter kravene i denne bekendtgørelse og anden
lovgivning.
Stk. 2.
Alt materiale brugt i cigaretter skal være mat hvidt.
Stk. 3.
Stk. 2 finder ikke anvendelse for tobakken og et eventuel filter på cigaretten, hvor materialet, der
omslutter selve filtret,
skal være farvet på en måde, så farven imiterer kork.
§ 11.
En cigaret må mærkes én gang med varemærke og produktnavn. Den påførte tekst
1) må bestå af små bogstaver a-å, dog således at begyndelsesbogstavet kan være med stort,
2) må bestå af tallene 0-9,
3) må bestå af symbolerne aigu (´), apostrof (’) samt og-tegnet
(&),
4) skal have skrifttypen Helvetica
5) skal have farven mat Pantone Cool Gray 2 C,
6) skal have skriftstørrelse op til 8 punkt, og
7) skal være parallel med og ikke mere end 38 millimeter fra den ende af cigaretten, som ikke er beregnet
til optænding.
§ 12.
Ingen elementer af en cigaret må omfatte tekniske løsninger eller anordninger som alene har en
lydeffekt til formål.
§ 13.
En cigaret må alene påføres mærkning, information m.v., der følger af denne bekendtgørelse og
anden lovgivning.
§ 14.
Mærkning, information m.v. der følger af anden lovgivning, skal fremstå på en måde, der ikke giver
cigaretten et unikt udtryk, opmærksomhedsskabende effekt eller på anden måde må anses som værende i
strid med krav om et standardiseret design og udtryk.
§ 15.
En cigaret skal have standardiserede mål efter kravene i denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
En cigaret med filter har en længde på minimum 80 millimeter og maksimalt 100 millimeter.
Stk. 3.
En cigaret uden filter har en længde på minimum 65 millimeter og maksimalt 80 millimeter.
Stk. 4.
En cigaret har en diameter på minimum 7,5 millimeter og maksimalt 8 millimeter.
Kapitel 7
Krav til overflader m.v. på en cigaret
§ 16.
Alle overflader skal være flade og glatte, og må ikke indeholde uregelmæssige elementer, såsom
markering, prægning, tekstur, fordybninger, forhøjninger, tegn eller elementer, der ændres efter salg,
herunder varmeaktiverede dele, blæk eller andre elementer, der bliver synlig over tid, ved fugt, i visse typer
af lys, ved varme, ved manipulering eller andet.
Stk. 2.
§ 16, stk. 1, finder ikke anvendelse for visse elementer, der er nødvendige for at knytte materialet
sammen og fastgøre filtret.
Stk. 3.
Undtagelser efter § 16, stk. 2, er kun gældende, så længe ujævnheden i øvrigt ikke giver cigaretten et
unikt udtryk, opmærksomhedsskabende effekt, eller på anden måde må anses som værende i strid med
krav om et standardiseret design og udtryk.
Kapitel 8
Krav til papir, filter, længde og hylstre til rulletobak
§ 17.
Alle materialer, såsom cigaretpapir, filtre og hylstre til brug af rulletobak skal være mat hvid.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 151: Orientering om udmøntning af lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol), fra indenrigs- og sundhedsministeren
Stk. 2.
Stk. 1 finder ikke anvendelse for et eventuelt filter i hylstret, hvor materialet, der omslutter selve
filtret, skal være farvet på en måde, så farven imiterer kork.
§ 18.
Papir, f.eks. cigaretpapir, til brug sammen med rulletobak skal have standardiserede mål efter kravene
i denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Længden af papiret skal være minimum 65 millimeter og maksimalt 70 millimeter.
Stk. 3.
Bredden af papiret skal være minimum 35 millimeter og maksimalt 50 millimeter.
§ 19.
Hylstre til brug af rulletobak skal have standardiserede mål efter kravene i denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Et hylster med filter har en længde på minimum 80 millimeter og maksimalt 100 millimeter.
Stk. 3.
Et hylster uden filter har en længde på minimum 65 millimeter og maksimalt 80 millimeter.
Stk. 4. Et hylster har en diameter på minimum 7,5 millimeter og maksimalt 8 millimeter.
§ 20.
Ingen elementer af papir, filtre, m.v., der sælges selvstændigt og til brug af rulletobak må omfatte
tekniske løsninger eller anordninger, som alene har en lydeffekt til formål.
§ 21.
Alle materialer skal være flade og glatte, og må ikke indeholde uregelmæssige elementer, såsom
markering, prægning, tekstur, fordybninger, forhøjninger eller andet i form eller struktur.
Stk. 2.
§ 21, stk. 1, finder ikke anvendelse for visse elementer, der er nødvendige for at knytte materialet
sammen og fastgøre filter.
Stk. 3.
Undtagelser efter § 21, stk. 2, er kun gældende, så længe ujævnheden i øvrigt ikke giver materialet
et unikt udtryk, opmærksomhedsskabende effekt, eller på anden måde må anses som værende i strid med
krav om et standardiseret design.
§ 22.
Overflader m.v. må udelukkende påføres elementer eller bære andre kendetegn, der er fastsat ved
lov.
Stk. 2.
De elementer og træk, der er forbudte i henhold til § 22, stk. 1, omfatter, men er ikke begrænset til,
tekst, symboler, navne, varemærker, figurer eller andre tegn, og omfatter elementer, der ændres efter salg,
herunder varmeaktiverede dele, blæk eller andet element, der bliver synlig over tid, ved fugt, i visse typer
af lys, ved varme, ved manipulering eller andet.
Kapitel 9
Standardiseringskrav til enkeltstyk nikotinposer
§ 23.
En nikotinpose skal have en standardiseret udformning efter kravene i denne bekendtgørelse og
anden lovgivning.
§ 24.
Ingen elementer af en nikotinpose må være tilsat smage og dufte. Ingen elementer af en nikotinpose
må omfatte tekniske løsninger eller anordninger, som alene har en lydeffekt til formål.
Stk. 2.
Stk. 1, 1. pkt., finder ikke anvendelse for aromaer, der er tilladt efter § 15 b, stk. 1, i lov om
tobaksvarer m.v.
§ 25.
Mærkning, der følger af anden lovgivning, skal fremstå på en måde, der ikke giver nikotinposen et
unikt udtryk, opmærksomhedsskabende effekt eller på anden måde må anses som værende i strid med
krav om et standardiseret design og udtryk.
§ 26.
Den samlede enkeltstyk nikotinpose før brug skal have standardiserede mål og vægt efter kravene i
stk. 2-5.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 151: Orientering om udmøntning af lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol), fra indenrigs- og sundhedsministeren
Stk. 2.
Længden af den samlede enkeltstyk nikotinpose er minimum 25 millimeter og maksimalt 40
millimeter.
Stk. 3.
Bredden af den samlede enkeltstyk nikotinpose er minimum 10 millimeter og maksimalt 20
millimeter.
Stk. 4.
Højde af den samlede enkeltstyk nikotinpose er minimum 2 millimeter og maksimalt 5 millimeter.
Stk. 5.
Den samlede enkeltstyk nikotinpose vejer minimum 0,4 gram og maksimalt 1,1 gram.
Kapitel 10
Overflader og elementer m.v. på en enkeltstyk nikotinpose
§ 27.
Al materiale og alle elementer, herunder tyggegummimasse, fibre, celluosefibre, celluloseacetat,
plastik, indholdsstoffer og tilsætningsstoffer, der indgår i en enkeltstyk nikotinpose skal have farven mat
hvid eller beige.
§ 28.
Alle overflader skal være flade og glatte, og må ikke indeholde uregelmæssige elementer, såsom
markering, prægning, tekstur, fordybninger, forhøjninger eller andet i form eller struktur.
Stk. 2.
§ 28, stk. 1, finder ikke anvendelse for visse elementer, der er nødvendige for at knytte det yderste
materiale sammen.
Stk. 3.
Undtagelser efter § 28, stk. 2, er kun gældende, så længe ujævnheden i øvrigt ikke giver
nikotinposen et unikt udtryk, opmærksomhedsskabende effekt, eller på anden måde må anses som
værende i strid med krav om et standardiseret design og udtryk.
§ 29.
Overflader m.v. på en nikotinpose må udelukkende påføres elementer eller bære andre kendetegn,
der er fastsat ved lov.
Stk. 2.
De elementer og træk, der er forbudte i henhold til § 29, stk. 1, omfatter, men er ikke begrænset til,
tekst, symboler, navne, varemærker, figurer eller andre tegn, og omfatter elementer, der ændres efter salg,
herunder varmeaktiverede dele, blæk eller andet element, der bliver synlig over tid, ved fugt, i visse typer
af lys, ved varme, ved manipulering eller andet.
Kapitel 11
Krav til bestanddele (antal enheder eller vægt) i enkeltpakninger med tyggetobak og nikotinposer
§ 30.
Enkeltpakninger med tyggetobak skal indeholde minimum 20 og maksimalt 40 enkeltstyks tyggetobak.
§ 31.
Enkeltpakninger med nikotinposer skal indeholde 20 nikotinposer, hverken flere eller færre.
Kapitel 12
Ikrafttræden
§ 32.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2025.
Stk. 2.
Følgende bekendtgørelser ophæves:
1) Bekendtgørelse nr. 1064 af 4. juli 2016 om undersøgelser af konkrete tilsætningsstoffer i tobaksvarer og
nærmere krav til mærkning og emballering af cigaretter og rulletobak mv.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 151: Orientering om udmøntning af lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2975934_0006.png
2)
Bekendtgørelse nr. 69 af 7. januar 2022 om ændring af bekendtgørelse om undersøgelser af konkrete
tilsætningsstoffer i tobaksvarer og nærmere krav til mærkning og emballering af cigaretter og rulletobak
mv.
Sundhedsstyrelsen, den x
Jonas Egebart
/Hanne Vibjerg