Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 151
Offentligt
2975930_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W ism.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 06-02-2025
Enhed: Forebyggelse,
Borgerhenvendelser og
Strålebeskyttelse
Sagsbeh.: Anna Dunø Madsen
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 4511
Dok. nr.: 268952
Det fremgår af forebyggelsesaftalen fra 2023, at produktreguleringen for tobaks- og
nikotinprodukter skærpes bl.a. for at begrænse, hvor meget nikotin børn og unge
udsættes for og for at forebygge, at produkterne kan bruges til fx branding.
Flere af ændringerne har krævet nye bemyndigelsesbestemmelser til at fastsætte de
konkrete regler. Det er nu givet med L 53 Forslag til lov om ændring af lov om
tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Tredje og sidste del af udmøntning af
forebyggelsesplanen målrettet børn og unge
tobak, nikotin og alkohol), som blev
vedtaget d. 19. december 2024.
Til at udmønte aftalen er der udarbejdet to nye bekendtgørelser og tilføjet
bestemmelser i fire eksisterende bekendtgørelser. Det drejer sig om:
Bekendtgørelse om standardisering af emballagen for tobakssurrogater (ny
bekendtgørelse)
Bekendtgørelse om grænse for nikotinindhold i tobakssurrogater (ny
bekendtgørelse)
Bekendtgørelse om undersøgelser af konkrete tilsætningsstoffer i
tobaksvarer og nærmere krav til mærkning og emballering af cigaretter og
rulletobak, standardisering af enkeltstyk cigaretter og enkeltstyk
nikotinposer, bestanddele i enkeltpakning med tyggetobak og
tobakssurrogater mv (justering i eksisterende bekendtgørelse)
Bekendtgørelse om standardisering af tobakspakker, og urtebaserede
rygeprodukter og teknisk udstyr, der benyttes sammen med opvarmet tobak
(justering i eksisterende bekendtgørelse)
Bekendtgørelse om mærkning og sundhedsadvarsler på tobakssurrogater
(justering i eksisterende bekendtgørelse)
Bekendtgørelse om kvalitet, mærkning og alderskontrolsystem m.v. af
elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere m.v. (justering i
eksisterende bekendtgørelse).
Bekendtgørelserne har været i offentlig høring fra den 30. august til 30. september og
har været notificeret til EU.
Ekstern høring
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har modtaget høringssvar fra 60 høringsparter.
Høringssvarene er oversendt til Sundhedsudvalget ifm. svar på SUU L 53 spørgsmål
10, og kan findes
her.
Sundhedsorganisationerne efterspørger generelt flere og mere vidtgående tiltag, fx
at lovgivningen bør fremtidssikres mod nye nikotinprodukter, så standardisering og
øvrig regulering gælder alle nuværende og fremtidige tobaks- og nikotinprodukter.
Høringsparter fra tobaks- og nikotinbranchen retter kritik af de foreslåede
standardiseringskrav for tobaks- og nikotinprodukter og særligt af de foreslåede
standardiseringskrav for emballagen for tobakssurrogater, kravet om standardisering
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 151: Orientering om udmøntning af lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol), fra indenrigs- og sundhedsministeren
af selve cigaretten og selve nikotinposen samt den foreslåede grænse på 9 mg nikotin
i nikotinposer. Derudover har nogle høringsparter fra tobaks- og nikotinbranchen haft
specifikke bemærkninger til ordlyden og fortolkningen i visse af bekendtgørelsernes
mere tekniske bestemmelser, hvor der stilles specifikke krav til fx lukketape, indlæg
og retningen på mærkning på tobakssurrogater m.v.
Justeringer efter høring
Høringssvarene har givet anledning til justeringer af bekendtgørelserne.
Justeringerne afspejler, at hensigten med kravene ikke har været utilsigtet at forbyde
allerede eksisterende produkter og deres udseende, men, men at standardiseringen
skal tage udgangspunkt i udseendet på de produkter der allerede eksisterer i dag,
med henblik på at forhindre, at produkterne i fremtiden kan differentiere sig
væsentligt fra hinanden og dermed udgøre et brandingelement. Formålet med de
foreslåede standardiseringskrav er generelt at mindske reklameeffekten og
tiltrækningskraften på børn og unge, som er mere følsomme over for
brandingelementer. Det skal bidrage til at undgå, at forskellige mærker og symboler
tillægges særlige egenskaber eller tilknyttes forbilleder m.v., som kan fremme deres
tiltrækningskraft, særligt hos børn og unge, eller give forkert indtryk af produktet.
Overordnet kan følgende justeringer fremhæves:
Ændring af den tilladte længde på en cigaret.
I høringsversionen af den
relevante bekendtgørelse blev det med udgangspunkt i kravene i Holland
foreslået, at længden af en cigaret med filter maksimalt er 85 millimeter.
Dette ændres, så længden af en cigaret med filter maksimalt må være 100
millimeter. Det kan oplyses, at Norge
som også har indført standardisering
af cigaretten - ikke fastsætter krav om længden på cigaretten.
Mulighed for varemærke på cigaretten.
I høringsversionen af den relevante
bekendtgørelse blev det foreslået, at cigaretten alene må påføres mærkning,
information m.v., der følger af bekendtgørelsen eller anden lovgivning, og
der var ikke lagt op til, at cigaretten måtte have varemærke trykt. Dette
ændres, så det tillades, at cigaretten har trykt varemærke og produktnavn -
dog i standardiseret udformning. Mærkning med varemærke og
produktnavn i standardiseret udformning er tilladt i både Norge og Holland,
som også stiller krav til udseendet på selve cigaretten.
Ændring af den tilladte størrelse på en nikotinpose.
I høringsversionen af den
relevante bekendtgørelse blev det foreslået, at længden af nikotinposen er
minimum 30 millimeter og maksimalt 38 millimeter, og at bredden af
nikotinposen er minimum 13 millimeter og højst 18 millimeter. Dette
ændres, så længden af nikotinposen er minimum 25 millimeter og maksimalt
40 millimeter og så bredden af nikotinposen er minimum 10 millimeter og
højst 20 millimeter.
Ændring af den tilladte mængde tyggetobak i en enkeltpakning.
I
høringsversionen af den relevante bekendtgørelse blev det foreslået, at
enkeltpakninger med tyggetobak skal indeholde 20 enkeltstyks tyggetobak,
hverken flere eller færre, eller veje 4-5 gram. Dette ændres, så en
enkeltpakke med tyggetobak skal indeholde minimum 20 og maksimalt 40
enkeltstyks tyggetobak.
Side 2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 151: Orientering om udmøntning af lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love (Tredje og sidste del af udmøntning af forebyggelsesplanen målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol), fra indenrigs- og sundhedsministeren
Derudover er der foretaget en række justeringer af mere teknisk karakter bl.a. med
henblik på at sikre, at bekendtgørelsernes bestemmelser er så tydelige som mulige,
og at de giver praktisk mening for producenterne og for Sikkerhedsstyrelsens kontrol.
Det drejer sig fx om præcisering af, hvilken retning mærkningen på emballagen for
tobakssurrogater skal være, og at der med kravet om lydløs emballage for tobaks- og
nikotinprodukter menes, at emballagen ikke må omfatte tekniske løsninger eller
anordninger, som alene har en lydeffekt til formål. De tekniske justeringer vurderes
ikke at have betydning for, om produktet fremstår standardiseret.
Med henblik på at sætte en grænse for nikotin, som vil have en reel effekt på børn og
unges indtag af nikotin og derigennem bidrage til at begrænse de risici, der er
forbundet med nikotin, fastholdes den foreslåede nikotingrænse på 9 mg pr. pose.
Svar på udførlige udtalelser og forlængelse af stand-still perioden
Som I tidligere - i december 2024 - er orienteret fortroligt om, har Indenrigs- og
Sundhedsministeriet ifm. notificeringen til EU modtaget to udførlige udtalelser fra
Grækenland og en udførlig udtalelse Italien til tre af de seks bekendtgørelser, hvilket
forlænger den såkaldte standstill-periode til den 3. marts 2025. Bekendtgørelserne
kan derfor først formelt udstedes herefter. Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder
ikke anledning til at foretage justeringer i bekendtgørelserne som følge af de
udførlige udtalelser.
./.
Til jeres orientering fremsendes hermed Indenrigs- og Sundhedsministeriets
fortrolige svar på de tre udførlige udtalelser.
Offentliggørelse af bekendtgørelser
Med henblik på at branchen har bedst mulig tid til at tilpasse sig de nye krav har jeg
d.d. sendt de endelige versioner af bekendtgørelserne i den form de vil blive udstedt
efter stand-still-periodens til alle høringsparter, gjort dem tilgængelige på Indenrigs-
og Sundhedsministeriets hjemmeside, ligesom jeg har vedlagt dem her til jeres
orientering.
Der vil således ikke blive foretaget yderligere ændringer i de vedlagte
bekendtgørelser frem mod udstedelsen i primo marts.
./.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 3