Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 150
Offentligt
2975185_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W ism.dk
Dato: 28-01-2025
Enhed: Patientsikkerhed og
Lovkvalitet
Sagsbeh.: Casper Wiegell
Koordineret med:
Sagsnr.: 2024 - 15159
Dok. nr.: 272630
Høring over udkast til forslag til lov om en ny regional
forvaltningsmodel m.v.
Vedlagt fremsendes udkast til forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige
andre love (Ny regional forvaltningsmodel med sundhedsråd, afskaffelse af
kontaktudvalg, sundhedsklynger, sundhedssamarbejdsudvalg, sundhedsaftaler i
deres nuværende form, praksisplaner, kommunal medfinansiering på
sundhedsområdet og
nærhedsfinansiering
samt konsekvensændringer i flere love
som følge af sammenlægningen af Region Hovedstaden og Region Sjælland m.v.) i
offentlig høring.
Nedenfor beskrives 1) Baggrunden for lovforslaget, 2) Lovforslagets indhold og 3)
Frist og kontaktoplysninger.
1. Baggrunden for lovforslaget
Lovforslaget er en del af den første lovpakke, der har til formål at udmønte dele af
Aftale om en sundhedsreform 2024 (herefter sundhedsreformaftalen), som blev
indgået den 15. november 2024 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Radikale Venstre.
Lovforslaget skal indgå i den første lovpakke sammen med et forslag til lov om
overgangen til en ny sundhedsstruktur (Overgangsloven) og et forslag til lov om
ændring af sundhedsloven (National fordeling og styring af lægekapaciteter i det
almenmedicinske tilbud, begrænsning i antal ydernumre ejet af én læge og flere og
nye klinikformer i det almenmedicinske tilbud).
Dette lovforslag indeholder de lovgivningsmæssige ændringer, der følger af
sundhedsreformaftalen, og som handler om den nye regionale forvaltningsmodel.
Lovforslaget fastsætter således navnlig de permanente styrelsesretlige regler for den
nye forvaltningsmodel med fire regioner, sundhedsråd m.v.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med overgangsloven, der fastsætter den nye
regionale inddeling med fire regioner og med sundhedsråd samt de midlertidige
regler, der regulerer forholdene i forbindelse med overgangen fra den nuværende til
den fremtidige forvaltningsstruktur.
Lovforslaget indeholder bl.a. følgende elementer:
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 150: Udkast til forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love (Ny regional forvaltningsmodel med sundhedsråd, afskaffelse af kontaktudvalg, sundhedsklynger, sundhedssamarbejdsudvalg, sundhedsaftaler i deres nuværende form, praksisplaner, kommunal medfinansiering på sundhedsområdet og nærhedsfinansiering samt konsekvensændringer i flere love som følge af sammenlægningen af Region Hovedstaden og Region Sjælland m.v.), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ny regional forvaltningsmodel med sundhedsråd
Lovforslaget har bl.a. til formål at implementere de ændringer i medfør af
sundhedsreformaftalen, der følger af, at der etableres en ny Region Østdanmark, og
at landet herefter inddeles i fire regioner.
Lovforslaget har endvidere til formål at implementere den del af
sundhedsreformaftalen, der vedrører den nye forvaltningsmodel med sundhedsråd.
2.1.1. Den nye regionale inddeling
Med lovforslaget foreslås det at ophæve bestemmelsen i regionsloven, der
fastlægger den regionale inddeling. Den nye regionale inddeling med fire regioner,
herunder etableringen af Region Østdanmark, foreslås i stedet fastsat i
overgangsloven.
2.1.2. Ændring af antallet af regionsrådsmedlemmer
Med lovforslaget ændres medlemstallet for regionsrådene, således at medlemstallet
for de enkelte regionsråd differentieres.
2.1.3. Det regionale udvalgsstyre
Med lovforslaget forpligtes regionsrådet til at nedsætte et forretningsudvalg, et eller
flere stående udvalg og sundhedsråd til varetagelse af den umiddelbare forvaltning af
regionens anliggender.
Det regionale udvalgsstyre, der foreslås med lovforslaget, vil være et udvalgsstyre,
der er sammenligneligt med det almindelige udvalgsstyre i kommunerne, med de
modifikationer der følger af regionsloven. Regionerne vil i fremtiden ikke kunne
styres som et fleksibelt forretningsudvalgsstyre, hvor regionen kun nedsætter et
forretningsudvalg, eller som et udvalgsstyre, der fuldstændigt svarer til det
almindelige udvalgsstyre i kommunerne.
2.1.4. Forretningsudvalget
Forretningsudvalget vil skulle varetage den umiddelbare forvaltning af regionens
økonomiske og administrative forhold samt de af regionens anliggender på
sundheds- og socialområdet og på specialundervisningsområdet, der ikke henhører
under sundhedsrådenes myndighedsområde. Det vil sige de tværgående opgaver på
sundheds- og socialområdet og på specialundervisningsområdet.
Forretningsudvalget vil endvidere skulle have en næstformand, og medlemstallet for
forretningsudvalgene i de enkelte regioner differentieres.
2.1.5. Sundhedsrådene
Sundhedsrådene varetager den umiddelbare forvaltning af de af regionens
anliggender på sundheds- og socialområdet og på specialundervisningsområdet, der
henhører under sundhedsrådenes geografisk afgrænsede område.
Sundhedsrådene består af henholdsvis regionale medlemmer, der er valgt af
regionsrådet i den region, som sundhedsrådet henhører under, og kommunale
medlemmer, der repræsenterer kommunalbestyrelsen i de kommuner, der henhører
under sundhedsrådene.
Side 2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 150: Udkast til forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love (Ny regional forvaltningsmodel med sundhedsråd, afskaffelse af kontaktudvalg, sundhedsklynger, sundhedssamarbejdsudvalg, sundhedsaftaler i deres nuværende form, praksisplaner, kommunal medfinansiering på sundhedsområdet og nærhedsfinansiering samt konsekvensændringer i flere love som følge af sammenlægningen af Region Hovedstaden og Region Sjælland m.v.), fra indenrigs- og sundhedsministeren
Sundhedsrådenes formand og næstformand
Hvert sundhedsråd skal have en formand og en næstformand. Regionsrådet vælger
formanden og næstformanden og vil også kunne afsætte vedkommende. Formanden
og næstformanden for sundhedsrådene skal være medlem af regionsrådet.
Formanden for regionsrådet kan ikke samtidig være formand for et sundhedsråd, og
et regionsrådsmedlem kan ikke samtidig være formand for flere sundhedsråd.
Derudover kan en borgmester, et magistratsmedlem eller formanden for et stående
udvalg i en kommune med delt administrativ ledelse, der også er medlem af
regionsrådet, ikke være formand for et sundhedsråd.
Regionale medlemmer af sundhedsrådet
De regionale medlemmer vælges blandt medlemmerne af regionsrådet, og der vil
altid skulle være et flertal af regionale medlemmer i det enkelte sundhedsråd. Et
kommunalt medlem af et sundhedsråd, der også er medlem af regionsrådet, kan ikke
samtidig vælges af regionsrådet som regionalt medlem af samme sundhedsråd.
Kommunale medlemmer af sundhedsrådet
I kommuner med under 80.000 indbyggere er kommunalbestyrelsen repræsenteret
med et kommunalt medlem i sundhedsrådet. I kommuner med mindst 80.000
indbyggere, men under 300.000 indbyggere, er kommunalbestyrelsen repræsenteret
med to kommunale medlemmer i sundhedsrådet. I kommuner med mindst 300.000
indbyggere er kommunalbestyrelsen repræsenteret med tre kommunale medlemmer
i sundhedsrådet. Kommunalbestyrelsen vil ikke have instruktionsbeføjelser over for
medlemmet.
Et kommunalt medlem af sundhedsrådet vil kunne være kommunalbestyrelsens
formand eller formanden for et stående udvalg.
I kommuner med under 80.000 indbyggere skal kommunalbestyrelsen fastsætte i
styrelsesvedtægten, om det kommunale medlem, der skal repræsentere
kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, er kommunalbestyrelsens formand eller
formanden for et stående udvalg.
I kommuner med mindst 80.000 indbyggere, men under 300.000 indbyggere, skal
kommunalbestyrelsen fastsætte i styrelsesvedtægten, om det kommunale medlem,
der skal repræsentere kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, er
kommunalbestyrelsens formand og formanden for et stående udvalg eller
formændene for to stående udvalg.
I kommuner med mindst 300.000 indbyggere skal kommunalbestyrelsen fastsætte i
styrelsesvedtægten, om det kommunale medlem, der skal repræsentere
kommunalbestyrelsen i sundhedsrådet, er kommunalbestyrelsens formand og
formændene for to stående udvalg eller formændene for tre stående udvalg.
Hvis kommunalbestyrelsen fastsætter i styrelsesvedtægten, at et eller flere af de
kommunale medlemmer skal være formanden for et stående udvalg, skal
kommunalbestyrelsen fastsætte hvilket stående udvalg i styrelsesvedtægten.
Hvis alene et af kommunens kommunale medlemmer er formanden for et stående
udvalg, skal det være det stående udvalg, der varetager den umiddelbare forvaltning
af hovedparten af kommunens anliggender inden for sundheds-, omsorgs- og
socialpsykiatriområdet.
Side 3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 150: Udkast til forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love (Ny regional forvaltningsmodel med sundhedsråd, afskaffelse af kontaktudvalg, sundhedsklynger, sundhedssamarbejdsudvalg, sundhedsaftaler i deres nuværende form, praksisplaner, kommunal medfinansiering på sundhedsområdet og nærhedsfinansiering samt konsekvensændringer i flere love som følge af sammenlægningen af Region Hovedstaden og Region Sjælland m.v.), fra indenrigs- og sundhedsministeren
Hvis flere af kommunens kommunale medlemmer er formand for et stående udvalg,
skal det være stående udvalg, der helt eller delvis varetager den umiddelbare
forvaltning af kommunens anliggender inden for sundheds-, omsorgs- og
socialpsykiatriområdet eller inden for et myndighedsområde, der er sammenligneligt
hermed.
Der vil gælde særlige regler for kommuner med magistratsstyre.
Kommunalbestyrelsens beslutning om, hvorvidt det eller de kommunale medlemmer
af sundhedsrådet skal være kommunalbestyrelsens formand og/eller en eller flere
formænd for stående udvalg, vil senest skulle fastsættes i styrelsesvedtægten den 1.
november i det år, der afholdes valg til kommunalbestyrelsen. Beslutningen vil ikke
kunne ændres i løbet af den kommende funktionsperiode.
Kommunalbestyrelsens beslutning om, hvilket stående udvalg hvis formand skal være
kommunalt medlem af sundhedsrådet, vil senest skulle fastsættes i
styrelsesvedtægten inden den nyvalgte kommunalbestyrelses konstituerende møde.
Beslutningen vil alene kunne ændres i løbet af den kommende funktionsperiode i
tilfælde af en lovlig omkonstituering.
Observatører
Et sundhedsråd kan tillade, at et kommunalt medlem af et andet sundhedsråd kan
deltage i sundhedsrådets møder som observatør uden stemmeret. Det vil være en
betingelse, at særlige hensyn taler herfor.
I kommuner med flere kommunale medlemmer af det sundhedsråd, som kommunen
henhører under, vil kommunalbestyrelsen skulle vælge ét af de kommunale
medlemmer til at deltage som observatør.
Indenrigs- og sundhedsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at en eller
flere kommuner skal have en fast observatør i et andet sundhedsråd end det
sundhedsråd, som kommunen henhører under. Det vil være en betingelse, at særligt
tungtvejende hensyn taler herfor.
Det følger af aftalen, at aftalepartierne med udgangspunkt i den geografiske
inddeling af sundhedsrådene, som indgår i denne aftale, er enige om, at indenrigs- og
sundhedsministeren vil træffe beslutning om, at Københavns Kommune kan deltage
som observatør i Sundhedsråd Hovedstaden Syd og Vest.
Initiativret og standsningsret
Både regionale og kommunale medlemmer vil have initiativret i sundhedsrådet.
Ethvert medlem af sundhedsrådet kan således indbringe ethvert spørgsmål om de af
regionens anliggender, som sundhedsrådet varetager den umiddelbare forvaltning af,
for sundhedsrådet og fremsætte forslag til beslutninger herom.
Sundhedsrådets formand eller mindst en tredjedel af de regionale medlemmer af
sundhedsrådet vil endvidere have standsningsret i sundhedsrådet. Sundhedsrådets
formand eller mindst en tredjedel af de regionale medlemmer af sundhedsrådet vil
således kunne standse udførelsen af en beslutning, der er truffet af sundhedsrådet,
og indbringe sagen til afgørelse af regionsrådet. Kommunale medlemmer vil ikke
have standsningsret.
Side 4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 150: Udkast til forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love (Ny regional forvaltningsmodel med sundhedsråd, afskaffelse af kontaktudvalg, sundhedsklynger, sundhedssamarbejdsudvalg, sundhedsaftaler i deres nuværende form, praksisplaner, kommunal medfinansiering på sundhedsområdet og nærhedsfinansiering samt konsekvensændringer i flere love som følge af sammenlægningen af Region Hovedstaden og Region Sjælland m.v.), fra indenrigs- og sundhedsministeren
Stedfortrædere
Sundhedsrådets formand vil kunne beslutte, at en stedfortræder indtræder i
sundhedsrådet, hvis et medlem af sundhedsrådet har forfald i en forventet periode af
mindst 1 måned.
Regionsrådet vil desuden kunne beslutte, at en stedfortræder kan indtræde i
sundhedsrådet, så længe medlemmet af sundhedsrådet har forfald, uanset at
forfaldet forventes at vare kortere end 1 måned, eller hvis et medlem af
sundhedsrådet må forventes at blive erklæret inhabilt i forhold til en sag, der skal
behandles af sundhedsrådet.
En stedfortræder for regionale medlemmer af sundhedsrådet udpeges af den gruppe
inden for regionsrådet, der har indvalgt det medlem, som har forfald eller må
forventes at blive erklæret inhabilt.
For så vidt angår stedfortrædere for kommunale medlemmer, fastsætter
kommunalbestyrelsen i styrelsesvedtægten en eller flere stedfortrædere for hvert
kommunale medlem ved angivelse af, hvilket hverv i kommunen som
stedfortræderen eller stedfortræderne skal varetage.
2.1.6. Stående udvalg
Regionsrådet vil fortsat kunne nedsætte stående udvalg. De stående udvalg kan alene
varetage de af regionens anliggender, der ikke henhører under forretningsudvalget
eller sundhedsrådene. Regionsrådet kan vælge at undlade at nedsætte stående
udvalg. I så fald skal forretningsudvalget varetage den umiddelbare forvaltning af de
pågældende opgaver.
Regionsrådet vil også fortsat kunne vælge at anvende Skanderborg-modellen, således
at regionsrådet helt eller delvist selv varetager den umiddelbare forvaltning. Men
Skanderborg-modellen kan alene anvendes for så vidt angår de opgaver, der kan
varetages af stående udvalg.
2.1.7. Afskaffelse af kontaktudvalg
Bestemmelserne om kontaktudvalg bestående af regionsrådets formand og
borgmestrene for kommunerne i regionen foreslås ophævet som følge af, at det i
stedet foreslås, at regionsrådet skal oprette sundhedsråd med regionale og
kommunale medlemmer.
2.1.8. Vederlag
Med lovforslaget foretages en række justeringer i den nuværende vederlagsordning
som konsekvens af den nye struktur i regionerne, herunder etableringen af de nye
sundhedsråd.
2.1.9. Ophævelse og tilpasning af en række bestemmelser i bl.a. regionsloven
Med lovforslaget foreslås en række bestemmelser i bl.a. regionsloven ophævet med
henblik på regelminimering, idet flere bestemmelser anses for at have udtømt deres
formål og virkning eller i øvrigt vurderes at være uden reelt retligt indhold. Endvidere
foreslås en række bestemmelser tilpasset som følge af den nye forvaltningsmodel
med fire regioner og sundhedsråd.
Side 5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 150: Udkast til forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love (Ny regional forvaltningsmodel med sundhedsråd, afskaffelse af kontaktudvalg, sundhedsklynger, sundhedssamarbejdsudvalg, sundhedsaftaler i deres nuværende form, praksisplaner, kommunal medfinansiering på sundhedsområdet og nærhedsfinansiering samt konsekvensændringer i flere love som følge af sammenlægningen af Region Hovedstaden og Region Sjælland m.v.), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2.2. Ophævelse af den kommunale medfinansiering på sundhedsområdet og
nærhedsfinansiering samt indførelse af overgangsordning til håndtering af de
afledte byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne
Dette delelement omhandler ophævelse af den kommunale medfinansiering på
sundhedsområdet og nærhedsfinansiering samt indførelse af en overgangsordning til
håndtering af de afledte byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne som
følge af bortfald af den kommunale medfinansieringsordning og flytning af opgaver
fra kommuner.
Den kommunale medfinansiering på sundhedsområdet og nærhedsfinansiering skal
nedlægges som følge af den nye organisering i sundhedsvæsenet.
Der lovgives om, at der i en overgangsperiode vil blive etableret en likviditetsneutral
overgangsordning, hvor tab og gevinster over 0,05 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag neutraliseres. Overgangsordningen vil gælde frem til, at
konsekvenserne kan håndteres på baggrund af Finansieringsudvalgets arbejde, der
skal forberede ændringer i udligningssystemet.
2.3. Ophævelse af sundhedsklynger, sundhedssamarbejdsudvalg m.v.
Dette delelement omhandler ophævelse af sundhedsklynger og
sundhedssamarbejdsudvalg. Det foreslås også at ophæve hjemlen til sundhedsaftaler,
da arbejdet med disse jf. sundhedsreformaftalen skal ophøre. Eksisterende
sundhedsaftaler kan fortsat bestå med hjemmel i § 203, stk. 1. Det foreslås endvidere
at ophæve hjemlen til praksisplaner, bl.a. som en følge af, at der indføres en ny
national fordelingsmodel for læger i almenmedicinske tilbud.
Patientinddragelsesudvalgene nedlægges ikke. Det fremgår af aftalen, at
aftalepartierne er enige om, at der i hver region etableres et patient- og
pårørendeudvalg med karakter af kontaktudvalg, som skal understøtte en
systematisk inddragelse af patienternes og pårørendes perspektiver bl.a. i forbindelse
med udarbejdelse af større politiske planer i regionen, herunder sundhedsrådenes
nærsundhedsplaner. Den eksisterende hjemmel til patientinddragelsesudvalgene
ændres i dette lovforslag således, at der etableres ny hjemmel til inddragelse af
patienter og pårørende ift. ny forvaltningsstruktur.
2.4. Sundhedsstyrelsens godkendelse af Regioners sundhedsplaner
Det følger af Aftale om sundhedsreform 2024 ifm. med sammenlægningen af Region
Hovedstaden og Region Sjælland, at aftalepartierne finder, at de to regioner frem
mod sammenlægningen skal vise tilbageholdenhed med større organisatoriske og
strukturelle beslutninger, der kan vanskeliggøre den efterfølgende samling. Det
foreslås på den baggrund at ændre sundhedslovens § 206 om sundhedsplaner,
således, at Region Hovedstaden og Region Sjælland i perioden fra den 1. juli 2025 til
og med den 31. december 2026 skal indhente godkendelse fra Sundhedsstyrelsen af
deres nye sundhedsplaner. Det skal også gælde ved ændringer af deres eksisterende
sundhedsplaner eller væsentlige organisatoriske ændringer på sundhedsområdet.
Det bemærkes, at den foreslåede lovændring omfatter
nye
sundhedsplaner,
ændringer af
eksisterende
sundhedsplaner, samt væsentlige organisatoriske
ændringer på sundhedsområdet.
Side 6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 150: Udkast til forslag til lov om ændring af regionsloven og forskellige andre love (Ny regional forvaltningsmodel med sundhedsråd, afskaffelse af kontaktudvalg, sundhedsklynger, sundhedssamarbejdsudvalg, sundhedsaftaler i deres nuværende form, praksisplaner, kommunal medfinansiering på sundhedsområdet og nærhedsfinansiering samt konsekvensændringer i flere love som følge af sammenlægningen af Region Hovedstaden og Region Sjælland m.v.), fra indenrigs- og sundhedsministeren
2975185_0007.png
2.5. Teknisk afledte tilpasninger og konsekvensændringer i anden lovgivning m.v.
I lov om regionernes finansiering foretages med dette lovforslag de tekniske
tilpasninger, der er umiddelbart afledt af sammenlægningen fra fem til fire regioner,
og som udgangspunkt viderefører det nuværende regelsæt blot på de fire regioner.
Det bemærkes, at der er aftalt et arbejde om en ny finansieringsmodel for regionerne
mhp. lovgivning i foråret 2026 med virkning fra 2027.
Med lovforslaget gennemføres der desuden en række tilpasninger af bl.a.
stillerkravet ved regionalvalg, den regionale partistøtte og sammensætningen af
Regionernes Lønnings- og Takstnævn som følge af sammenlægningen af Region
Hovedstaden og Region Sjælland. Det gælder også tekniske konsekvensrettelser af
lovgivning på alle ressortområder, hvor bl.a. Region Hovedstaden og Region Sjælland
i dag er nævnt.
3. Frist og kontaktoplysninger
./.
Der vedlægges en oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal anmode om at modtage eventuelle
bemærkninger til udkastet senest den 9. marts 2025. Bemærkningerne bedes
fremsendt til
[email protected]
med kopi til
[email protected]
og
[email protected].
Evt. spørgsmål til pkt. 2.1 ovenfor om ændringer af regionsloven og inddelingsloven
m.v. kan rettes til Camilla Leidesdorff Laudrup og Signe Grandt Adsersen på
[email protected].
Evt. spørgsmål til pkt. 2.2 ovenfor om ophævelse af den kommunale medfinansiering
på sundhedsområdet og Nærhedsfinansiering samt indførelse af overgangsordning til
håndtering af de afledte byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne kan
rettes til Mads Hansen ([email protected]) og Maja Frydkjær Frandsen ([email protected]).
Evt. spørgsmål til pkt. 2.3 ovenfor om af ophævelse af sundhedsklynger og
sundhedssamarbejdsudvalg m.v. kan rettes Maja Sørensen ([email protected]) og Katrine
Valbjørn Lund ([email protected]).
Evt. spørgsmål til 2.3 ovenfor om patientinddragelsesudvalg m.v. kan rettes til Sofie
Dalsgaard ([email protected]) og Kasper Østergaard ([email protected]).
Med venlig hilsen
Sabine Godsvig Laursen
Side 7