Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 143
Offentligt
2971522_0001.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Dansk Erhvervs anbefalinger til Kræftplan V
Baggrund
Over de seneste tyve år er der sket markante forbedringer af kræftområdet i Danmark. Det
skyldes blandt andet de tiltag, der er blevet gennemført med de tidligere fire nationale kræftplaner.
1
Men der er fortsat et stort potentiale for at styrke kræftindsatsen. En ambitiøs Kræftplan V skal bi-
drage til, at Danmark bliver førende inden for kræftområdet. Det kræver fagligt fokus på både forebyg-
gelse, tidlig opsporing og adgang til nyeste og bedste behandlinger. Men det kræver også politisk vilje
at prioritere fremtidens kræftbehandling. Herunder forebyggelse, anvendelsen af personlig medicin og
brugen af AI som hjælpeværktøj i diagnostikken.
Regeringen har fra og med 2025 afsat en samlet ramme på 600 mio. kr. årligt til Kræftplan V, og Sund-
hedsstyrelsen har netop afleveret det faglige oplæg med anbefalinger til Kræftplan V til Indenrigs- og
Sundhedsministeriet.
Anbefalinger til Kræftplan V
Dansk Erhvervs anbefalinger til en kommende Kræftplan V lægger sig bl.a. op ad VIVEs rapport
’Input
til den kommende Kræftplan 5’
2
, der har kortlagt udviklingspotentialet inden for kræftområdet.
Forpligtende forebyggelse:
Der er brug for en styrket forebyggelsesindsats på kræftområdet. Herunder er det også konkret
brug for en skærpet indsats målrettet forebyggelse af børn og unges tobak-, nikotin-, og alko-
holforbrug, så vi sikrer en Røgfri Fremtid i 20305. Ligeledes bør der fastsættes forpligtende
målsætninger for forebyggelse i kommunerne med løbende opfølgning, for at sikre en syste-
matisk og effektiv forebyggelsesindsats. Ligeledes anbefaler Dansk Erhverv, at vacciner bliver
en central del af forebyggelsesindsatsen på kræftområdet.
Fokus på tidlig opsporing og udredning:
Der er behov for et langt større fokus på vigtigheden af tidlig opsporing og tidlig behandling af
kræftsygdomme i en kommende Kræftplan V. Ved at udvide screeningsprogrammer, bl.a. for
brystkræft, kan vi forebygge eller tidligt opspore. Samtidig bør der afsættes midler til at sikre
en ensartet implementering af tidlig, omfattende genetisk udredning af kræftpatienter i Dan-
mark.
Nyeste og bedste behandling skal være tilgængelig:
Kræftpatienter i Danmark skal have adgang til nyeste og bedste behandling. Derfor er det nød-
vendigt med flere anbefalinger af særligt lovende kræftmedicin. Medicinrådets betalingsvillig-
1
2
Kommissorium for fagligt oplæg til Kræftplan V.pdf (ism.dk)
Input til den kommende Kræftplan 5 (vive.dk)
SALL
Side 1/3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Henvendelse af 28/1-25 fra Dansk Erhverv om Kræftplan V
DANSK ERHVERV
hed bør derfor øges og andre effektmål end overlevelse bør accepteres. Dansk Erhverv anbefa-
ler, at man også tager disse drøftelser i relation til et kommende Nationalt Prioriteringsråd.
Kræftpatienter vil have gavn af lettere adgang til flere, nye godkendte behandlinger, hvor der
ikke nødvendigvis har demonstreret en veldokumenteret overlevelsesgevinst endnu. I forlæn-
gelse heraf foreslås etablering af en mekanisme, der kan understøtte betingede ibrugtagnings-
aftaler ved at sikre finansiering af real world data-opsamling for nye behandlinger med be-
grænset evidens. Dertil kommer, at der skal være lige adgang til anbefalet kræftmedicin, uan-
set hvor i landet man bor. Det ikke rimeligt, at kræftpatienter ikke har lige adgang til nyeste og
bedste behandling på grund af bureaukrati og divergerende IT-systemer i regionerne.
Ret til individualiseret hjemmebehandling og sammenhængende patientforløb:
Lighed i sundhed kræver, at man går bort fra tanken om
”one
size fits all” og hen mod en hø-
jere grad af individualiseret behandling. Dette kan ske gennem højere grad af
”shared
decision
making” på baggrund af patientens og pårørendes behov og situation, samt lægens faglige vur-
dering
både i forhold til hvilken behandling patienten skal modtage, samt hvor behandlin-
gen skal gives. Kræftpatienter skal derfor have ret til at modtage individualiseret behandling
også i hjemmet, når det er muligt. Derfor bør der afsættes midler til at udbrede brugen af
avanceret og digital hjemmebehandling. At være ”udlagt” er oftest både i patientens og sam-
fundsøkonomiens interesse, men vi mangler fortsat for alvor at implementere og skalere løs-
ningerne i praksis. Hertil kommer at koordination af og sammenhæng i patientforløb stadig er
en stor udfordring i et siloopdelt sundhedsvæsen. Det koster patienterne dyrt med usammen-
hængende og ustrukturerede patientforløb. Derfor bør der i stil med kræftpakkerne indføres
kvalitetskrav og bindende nationale standarder i den del af behandlingen, som foregår uden
for sygehusene. Lige fra den tidlige opsporing af kræft til den hjælp, kommunerne skal tilbyde
borgere, som lever med senfølgerne af kræftsygdom.
Udvikling af personlig medicin og AI:
Udvikling og fremtidssikring af personlig medicin, herunder avancerede terapier (ATMP’er)
bør understøttes yderligere i Kræftplan V. Dette bør også adressere i en kommende Strategi for
Personlig Medicin. Samtidig stiller udviklingen af personlig medicin øget krav til sundhedsvæ-
senets eksisterende kompetencer, ressourcer og retningslinjer. Derfor bør man bl.a. også af-
sætte midler til at afprøve, implementere og skalere AI i på kræftområdet, herunder i radiolo-
gien, med fokus på at udbygge mulighederne for offentligt-privat samarbejde, indenfor diag-
nostik, tidlig opsporing og personlig medicin/behandling.
Ibrugtagning af innovative prisaftaler for kræftlægemidler:
Manglende fleksibilitet i de regelsæt, der regulerer ibrugtagning af ny, innovativ kræftmedicin
i det danske sundhedsvæsen, udgør en barriere, som har negative konsekvenser for både
kræftpatienter, sundhedsvæsenet og samfundet som helhed. Innovative prisaftaler
eller så-
kaldte risikobaseret aftaler
bruges i internationalt regi til at styrke fleksibiliteten om de reg-
ler, der regulerer ibrugtagning af nye kræftmedicin. Det er et redskab, der skaber bedre ram-
mer for ibrugtagning af ny og innovativ medicin, fordi de rummer en fleksibilitet, som i højere
grad muliggør aftaler, der imødekommer de hensyn, som det offentlige og lægemiddelprodu-
centerne hver især må tage.
2/3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 143: Henvendelse af 28/1-25 fra Dansk Erhverv om Kræftplan V
DANSK ERHVERV
Langsigtede ambitioner og målsætninger for kræftområdet:
Kræftplan V bør følges op med en langsigtet strategi for kræftområdet i Danmark, der proak-
tivt skal opstille ambitioner og visioner og konkrete målsætninger og rammer, som skal sikre,
at den danske kræftbehandling er i verdensklasse også om 10 og 20 år. Der bør altså være et
konkret fokus på behandlingsdelen, og på hvordan vi sikrer, at danske patienter har adgang til
nyeste og bedste kræftbehandling. En kræftstrategi bør desuden inddrage andre aspekter, der
har betydning for kræftbehandlingen, forebyggelse - både primær og sekundær, fx vacciner
og den stigende antibiotikaresistens, der på sigt kan vanskeliggøre eller helt umuliggøre be-
handling for kræft.
Lad os indfri udviklingspotentialerne inden for kræftområdet med en langsigtet Kræftplan V. Til gavn
for patienterne og samfundet.
3/3