Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 140
Offentligt
2970951_0001.png
Læs mere på
www.vidensraad.dk/strukturel
Strukturel forebyggelse på nationalt niveau
– med fokus på kost, tobak og nikotin, alkohol og fysisk aktivitet
Stadigt flere danskere udvikler kroniske sygdomme, funktionsnedsættelse
og multisygdom samtidig med, at den sociale ulighed i sundhed er stigende.
Det kalder på en styrket forebyggelsesindsats. Strukturel forebyggelse
skaber samfundsmæssige rammer, som forbedrer vilkårene i hele befolk­
ningen for at leve et liv med et godt fysisk og mentalt helbred.
Vidensråd for Forebyggelse har samlet den eksisterende forskning om, hvordan strukturel
forebyggelse kan forbedre befolkningens sundhed og reducere den sociale ulighed i sundhed i
temarapporten ”Strukturel forebyggelse – med fokus på kost, tobak og nikotin, alkohol og fysisk
aktivitet”. De væsentligste hovedpointer fra rapporten af relevans for nationale beslutnings­
tagere præsenteres her. Temarapporten er støttet af TrygFonden.
Sociale
Niveauer
emidler
Virk
Økonomiske
OVERSTATSLIGT
Kriterier
1. Forbedre vilkår for at
leve et liv med godt fysisk og
mentalt helbred
2. Omfatte en
befolkningsgruppe
Fysiske
STATSLIGT
KOMMUNALT / REGIONALT
Definition (se Figur 1)
Strukturel forebyggelse defineres i rapporten som tiltag, der opfylder disse to kriterier samtidig:
Forbedrer vilkårene for at leve et liv med et godt fysisk og mentalt helbred
Retter sig mod en befolkningsgruppe
Forbud / påbud
ORGANISATION
Strukturel forebyggelse kan implementeres gennem fire typer af virkemidler: Forbud/påbud,
økonomiske, fysiske, sociale.
Figur 1: Definition og afgrænsning af strukturel forebyggelse.
Men forebyggelsespotentialet udnyttes ikke til fulde, og der er forskningsmæssigt belæg for at
Virkemidlerne kan bringes i anvendelse på fire forskellige niveauer: Overstatsligt, statsligt,
kommunalt/regionalt, i en enkelt organisation (fx en arbejdsplads, uddannelsesinstitution,
forening eller en butik).
styrke og udbygge den strukturelle forebyggelsesindsats.
Strukturel forebyggelse kan mindske den sociale ulighed i sundhed
Mange risikofaktorer ophober sig hos de mest udsatte borgere og i lokalsamfund med færre
sociale og økonomiske ressourcer. Brugen af usunde produkter som tobak, nikotin og alkohol,
uhensigtsmæssige kostmønstre og fysisk inaktivitet spiller en stor rolle for udviklingen af dia­
betes, lungesygdom, hjerte­kar­sygdom, kræft og psykisk sygdom. Store folkesygdomme, der
rammer mange danskere, især de mest udsatte. Dermed driver de en stor del af den stigende
sociale ulighed i sundhed.
Vi gør det allerede
Strukturel forebyggelse er allerede i vid udstrækning implementeret i Danmark. Som eksempler
har vi en lovgivning, der holder vores drikkevand og fødevarer fri for farlige mikroorganismer og
kemikalier, vi har hastighedsgrænser og påbud om brug af sikkerhedsseler, vi har aldersgrænser
for salg af alkohol, og vi har pålagt cigaretter højere afgifter.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 140: Materiale fra Vidensråd for Forebyggelses foretræde 28/1-25 om strukturel forebyggelse
2970951_0002.png
Læs mere på
www.vidensraad.dk/strukturel
Producenterne af disse usunde produkter forsøger naturligt at øge deres salg gennem fx
produktudvikling, markedsføring, synlighed og tilgængelighed. Med sådanne stærke kræfter
i spil kan det kræve mange ressourcer at træffe sunde valg. Derfor er det vigtigt både etisk
og politisk at sikre et samfund, hvor det bliver lettere at træffe sunde valg. Det vil hjælpe hele
befolkningen, og særligt dem med færrest ressourcer. Strukturel forebyggelse kan således
medvirke til at nedbringe den store, og stigende, sociale ulighed i sundhed, vi har i Danmark.
Forbyd markedsføring
og sponsorering af
usunde produkter
Reguler
næringsstofindholdet
i en sundere retning
Implementer
og håndhæv
EU-lovgivning
Reducer portions- og
pakkestørrelser af
usunde produkter
Begræns
tilgængelighed
af usunde produkter
Indfør gratis og
sund skolemad i
grundskolen
Øg prisen på
usunde produkter
Forbyd mobiltelefon
i frikvarteret i
grundskolen
Indfør tilskud til
aktiv transport
Fasthold påbud
om fysisk aktivitet
i skoletiden
Indfør tilskud til
idrætstilbud
i fritiden
Handleanvisninger for nedbringelse af social ulighed i sundhed
Styrk den strukturelle forebyggelse
Styrk specifikt den strukturelle forebyggelse rettet mod KRAM­faktorerne
Styrk reguleringen af de kommercielle aktører
Udbyg infrastruktur,
der understøtter
cykling, gang og
anden bevægelse
Reducer prisen på
sunde produkter
Langt de fleste strukturelle forebyggelsestiltag vil nedbringe forekomsten af behandlings­
krævende sygdom på langt sigt, men har ofte også sundhedseffekter på kort sigt. Fx vil fore­
byggelse af et skadeligt alkoholforbrug ikke udelukkende høste gevinst i form af færre sygdoms­
tilfælde og tidlig død om mange år, men allerede give sundhedsgevinster her og nu i form af
fx færre ulykker, mindre vold og bedre mental sundhed. Den strukturelle forebyggelse er oftest
mere omkostningseffektiv, mange strukturelle tiltag koster ikke nødvendigvis meget at indføre,
og så er effekten typisk mere vedvarende end individrettet forebyggelse.
Ko
Fordele ved strukturel forebyggelse
Øg udbuddet af sunde
produkter gennem
partnerskaber
st
Fys
isk
a
tet
ivi
kt
tin
STRUKTUREL FOREBYGGELSE
PÅ STATSLIGT NIVEAU
KRAM-FAKTORER
tværs af flere forskellige sektorer og niveauer. Fx er en sund kost også en klimavenlig kost, flere
cykelstier øger den fysiske aktivitet og begrænser samtidig biltrafikken og parkeringsbehovet i
byerne osv. Der er derfor et stort potentiale i at brede den strukturelle forebyggelsesindsats ud
på flere politiske områder end bare sundhed, og i at stat, region og kommune løfter i fællesskab.
Strukturel forebyggelse har desuden den store fordel, at effekten ikke direkte afhænger af
individuelle valg, ressourcer eller sundhedskompetencer.
Endelig er der flertal i befolkningen for, at det offentlige skal tage større ansvar for at sikre
sunde rammer, der gør de sunde valg nemmere og billigere, særligt når det gælder børn og
unge.
Figur 2: Oversigt over centrale, strukturelle tiltag målrettet hhv.
kost, tobak og nikotin, alkohol og fysisk aktivitet (KRAM-faktorerne).
Øg aldersgrænsen
for salg af alkohol
g
Strukturel forebyggelse på ét område leder ofte også til forbedring på andre områder og på
ho
l
a
Tob
ko
ni
ko
Forbyd kommercielle
aktørers påvirkning
af lovgivning
Forbyd
internetsalg
Al
Indfør
minimumspriser
pr. genstand
Reducer antal
salgssteder og
åbningstider
Øg
prisen
ko
Reducer antal
salgssteder
Forbyd markedsføring
målrettet børn
og unge
Indfør påbud om
alkoholpolitik på
ungdomsuddannelser
Øg prisen
markant
Indfør flere røg-
og nikotinfrie miljøer
Forbyd
markedsføring
Øg aldersgrænsen
for køb af nikotin-
og tobaksprodukter
Forbyd tilsætning af
smagsstoffer
Styrk implemen-
teringen af WHOs
rammekonvention
om tobakskontrol