Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 14
Offentligt
UDKAST
Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del - Bilag 14
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Abort uden forældresamtykke eller tilladelse fra et abortsamråd for 15-17-
årige)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5. september 2024, fore-
tages følgende ændringer:
1.
Efter § 92 indsættes:
Ȥ
92 a.
En gravid, der er fyldt 15 år, har ret til at få foretaget en abort
uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver efter reglerne i § 92,
jf. dog stk. 2, 2. pkt.
Stk. 2.
Uanset § 17, stk. 1, 2. pkt., vil forældremyndighedens indehaver i
det stk. 1 nævnte tilfælde ikke modtage information eller inddrages i den
mindreåriges stillingtagen. Hvis den mindreårige ikke selv er i stand til at
forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, kan forældremyndighedens inde-
haver give det informerede samtykke, jf. § 17, stk. 2.«
2.
Overskriften
til kapitel 28 affattes således:
»Kapitel 28
Fremgangsmåden for fremsættelse af anmodning om abort eller fosterre-
duktion«.
3.
§ 99
affattes således:
Ȥ 99.
Anmodning om abort og fosterreduktion skal fremsættes af den gra-
vide selv.
Stk. 2.
Er den gravide under 15 år, skal forældremyndighedens indehaver
samtykke i anmodningen om abort eller fosterreduktion.«
4.
I
§ 269, stk. 1,
indsættes efter »§ 92,«: »§ 92 a,«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juni 2025.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2921444_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Abort uden forældresamtykke eller tilladelse fra et abortsam-
råd for 15-17-årige
Gældende ret
2.1.1.
2.1.1.1. Adgang til svangerskabsafbrydelse for gravide under 18 år
2.1.1.2. Den gravides og forældremyndighedens indehavers samtykke
til svangerskabsafbrydelse
2.1.1.3. Patienters ret til information om deres helbredstilstand og be-
handlingsmuligheder
2.1.1.4. Forældremyndighedens indehavers ret til information
2.1.1.5. Gravides ret til at modtage vejledning
2.1.2.
2.1.3.
2.2.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Fremgangsmåden for fremsættelse af anmodning om svanger-
skabsafbrydelse og fosterreduktion
Gældende ret
Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen
Ligestillingsmæssige konsekvenser
Konsekvenser for FN´s verdensmål
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
3.
4.
5.
2
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2921444_0003.png
UDKAST
6.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Lovforslagets overholdelse af principperne for digitaliserings-
klar lovgivning
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
6.1.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
1. Indledning
Retten til den fri abort blev indført i Danmark i 1973, jf. lov nr. 350 af 13.
juni 1973 om svangerskabsafbrydelse, hvorefter det blev muligt for gravide
at få foretaget en abort inden udløbet af 12. graviditetsuge, uden at dette
forinden krævede tilladelse.
Formålet med lovforslaget er at udmønte den politiske aftale indgået den 3.
maj 2024 mellem Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne)
og Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Enhedslisten, Radikale Venstre
og Alternativet om abort uden forældresamtykke (15-17-årige). Aftalen er
en tillægsaftale til Aftale om at styrke retten til den fri abort af den 3. maj
2024 indgået mellem Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Modera-
terne) og Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alter-
nativet.
Det følger af aftalen, at der er et fælles ønske om at ændre aldersgrænsen
for den fri abort og dermed styrke unge gravides selvbestemmelse ved, at
den unge selv skal kunne give informeret samtykke til abort og få samme
rettigheder til abort, som gravide på 18 år eller derover har.
Det blev også understreget i aftalen, at unge mellem 15-17 år skal vejledes
til at inddrage forældre i tilfælde af en abort alternativt en anden voksen, den
3
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
unge har tillid til - men at forældrene ikke skal informeres om en abort eller
overvejelser herom, hvis den unge ikke ønsker det.
Endelig følger det af aftalen, at forældre ikke skal have adgang til aktindsigt
i den unges patientjournal vedrørende abort eller overvejelser herom.
I anledningen af 50-året for retten til den fri abort i Danmark udkom Det
Etiske Råd den 26. september 2023 med rapporten
”Provokeret abort: Hvor
skal grænsen gå?”.
Det Etiske Råd anbefaler enstemmigt, at 15-17-årige
selv bør kunne beslutte, om de vil have en abort eller ej - og om forældre-
myndighedens indehaver skal informeres eller inddrages. Efterfølgende har
området været genstand for politiske forhandlinger, som blev udmøntet i tre
politiske aftaler, hvoraf den ene politiske aftale udmøntes med dette lov-
forslag.
Med lovforslaget vil gravide mellem 15-17 år få mulighed for at få en abort
uden samtykke fra deres forældre, eller tilladelse til abort fra et abortsamråd,
indtil den til enhver tid gældende ugegrænse for den fri abort. Hermed side-
stilles de 15-17-åriges ret til abort, med den ret, som gælder for gravide, som
er fyldt 18 år.
Dette lovforslag skal ses i sammenhæng med de samtidigt fremsatte forslag
til ændring af sundhedsloven (Ændring af ugegrænsen for den fri abort m.v.)
og forslag til ændring af sundhedsloven (Oprettelse af nyt abortnævn m.v.).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Abort uden forældresamtykke eller tilladelse fra et abortsamråd
for 15-17-årige
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Adgang til svangerskabsafbrydelse for gravide under 18 år
Efter sundhedslovens § 92 kan en gravid uden tilladelse få sit svangerskab
afbrudt, hvis indgrebet kan foretages inden udløbet af 12. svangerskabsuge,
og den gravide, efter at reglerne i lovens § 100 er iagttaget, fastholder sit
ønske om svangerskabsafbrydelse.
Den gældende bestemmelse betyder, at gravide, der er fyldt 18 år, kan få
foretaget en svangerskabsafbrydelse uden tilladelse fra ét af de fem regio-
nale abortsamråd, hvis aborten kan foretages inden udløbet af 12. svanger-
skabsuge (11+6). 12-ugers-fristen beregnes i almindelighed fra sidste men-
struations første dag.
4
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Er 12. svangerskabsuge udløbet, kan abortsamrådene i særlige tilfælde give
tilladelse til svangerskabsafbrydelse, hvis nærmere betingelser i sundheds-
lovens § 94, stk. 1, er opfyldt.
Det følger af vejledning nr. 25 af 4. april 2006 om svangerskabsafbrydelse
og fosterreduktion, at vurderingen af, hvorvidt ugegrænsen på 12. svanger-
skabsuge er overskredet, bestemmes på baggrund af den gravides oplysnin-
ger sammenholdt med lægelige oplysninger. Oplysningerne er baseret på en
gynækologisk undersøgelse foretaget af en speciallæge i gynækologi og ob-
stetrik samt som udgangspunkt en ultralydsundersøgelse.
Det følger af lovens § 98, stk. 1, at anmodning om svangerskabsafbrydelse
eller fosterreduktion skal fremsættes af den gravide selv, jf. pkt. 2.2.1.1.
Er den gravide under 18 år, og har denne ikke indgået ægteskab, skal foræl-
dremyndighedens indehaver samtykke i anmodningen, jf. lovens § 99, stk.
1. Det betyder, at gravide under 18 år, som udgangspunkt ikke kan få fore-
taget en svangerskabsafbrydelse inden udløbet af 12. svangerskabsuge uden
samtykke fra forældremyndighedens indehaver.
Bestemmelsen gælder også for gravide under 15 år, hvorefter der også skal
indhentes et samtykke fra forældremyndighedens indehaver, såfremt den
gravide ønsker en svangerskabsafbrydelse, jf. pkt. 2.2.1.2.
Når omstændighederne taler derfor, kan samrådet tillade, at samtykke efter
stk. 1 ikke indhentes, jf. lovens § 99, stk. 2, 1. pkt. Bestemmelsen gælder
også for gravide under 15 år, hvorefter samrådet, når omstændighederne ta-
ler derfor, kan tillade, at samtykke efter stk. 1 ikke indhentes.
Samrådet kan, når omstændighederne taler derfor, tillade svangerskabsaf-
brydelse eller fosterreduktion, selv om samtykke efter stk. 1 nægtes, jf. lo-
vens § 99, stk. 3, 1. pkt. Bestemmelsen omfatter også gravide under 15 år,
hvorefter de også kan få tilladelse til svangerskabsafbrydelse, hvis forældre-
myndighedens indehaver nægter samtykke, og omstændighederne taler der-
for.
Det følger af lovens § 100, stk. 1, at anmodning om svangerskabsafbrydelse
eller fosterreduktion fremsættes over for en læge eller over for et regionsråd.
I forbindelse med den gravides anmodning skal lægen gøre den gravide op-
mærksom på, at denne ved henvendelse til regionsrådet kan få vejledning
om de foreliggende muligheder for støtte til gennemførelse af svangerskabet
5
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
og for støtte efter barnets fødsel. Fremsættes anmodningen over for et regi-
onsråd, skal den gravide, hvis denne ønsker det, vejledes som nævnt i 1.
pkt., jf. § 100, stk. 2. Der henvises til afsnit 2.5.
2.1.1.2. Den gravides og forældremyndighedens indehavers samtykke til
svangerskabsafbrydelse
Det følger af sundhedsloven § 15, stk. 1, at ingen behandling må indledes
eller fortsættes uden patientens informerede samtykke, medmindre andet
følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller af sundhedslo-
vens §§ 17-19.
Det følger af lovens § 17, stk. 1, 1. pkt., at en patient, der er fyldt 15 år, selv
kan give informeret samtykke til behandling.
Det følger af lovens § 17, stk. 2, at såfremt en sundhedsperson efter en indi-
viduel vurdering skønner, at patienten, der er fyldt 15 år, ikke selv er i stand
til at forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, kan forældremyndighedens
indehaver give informeret samtykke.
Ved informeret samtykke forstås i denne lov et samtykke, der er givet på
grundlag af fyldestgørende information fra sundhedspersonens side, jf. lo-
vens § 16, jf. § 15, stk. 3.
Det gælder efter lovens § 99, stk. 1, at hvis den gravide er under 18 år og
ikke har indgået ægteskab, skal forældremyndighedens indehaver samtykke
i anmodningen om abort, jf. lovens § 92.
Sundhedslovens § 99, stk. 1, gælder således også for gravide under 15 år,
hvorefter der også skal indhentes et samtykke fra forældremyndighedens in-
dehaver, såfremt den gravide ønsker en abort.
Reglerne om informeret samtykke til abort, jf. § lovens 99, stk. 1, fraviger
således sundhedslovens generelle regler om samtykke, hvorefter unge, der
er fyldt 15 år, selv kan samtykke til behandling, jf. lovens § 17, stk. 1.
Lovens § 19, stk. 1, fastsætter, at hvis en patient, der midlertidigt eller varigt
mangler evnen til at give informeret samtykke eller er under 15 år, befinder
sig i en situation, hvor øjeblikkelig behandling er påkrævet for patientens
overlevelse eller for på længere sigt at forbedre patientens chance for over-
levelse eller for et væsentligt bedre resultat af behandlingen, kan en sund-
hedsperson indlede eller fortsætte en behandling uden samtykke fra patien-
ten eller fra forældremyndighedens indehaver, nærmeste pårørende, værge
eller fremtidsfuldmægtig.
6
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Efter lovens § 20, stk. 1, følger det, at en patient, der ikke selv kan give
informeret samtykke, skal informeres og inddrages i drøftelserne af behand-
lingen, i det omfang patienten forstår behandlingssituationen, medmindre
dette kan skade patienten. Patientens tilkendegivelser skal, i det omfang de
er aktuelle og relevante, tillægges betydning.
2.1.1.3. Patienters ret til information om deres helbredstilstand og behand-
lingsmuligheder
Det følger af sundhedslovens § 16, stk. 1, at en patient har ret til at få infor-
mation om sin helbredstilstand og om behandlingsmulighederne, herunder
om risiko for komplikationer og bivirkninger.
Er patienten under 15 år, skal patienten informeres og inddrages i drøftel-
serne af behandlingen i det omfang, patienten forstår behandlingssituatio-
nen, medmindre dette kan skade patienten. Der lægges i den forbindelse
vægt på tilkendegivelser fra den under 15-årige, jf. lovens § 20, stk. 1.
Patienten har ret til at frabede sig information efter stk. 1, jf. lovens § 16,
stk. 2.
Informationen skal gives på en hensynsfuld måde og være tilpasset modta-
gerens individuelle forudsætninger med hensyn til alder, modenhed, erfa-
ring m.v., jf. lovens § 16, stk. 3.
Informationen skal bl.a. omfatte oplysninger om mulige konsekvenser for
behandlingsmuligheder, herunder om risiko for komplikationer og bivirk-
ninger, hvis patienten frabeder sig videregivelse eller indhentning af hel-
bredsoplysninger m.v. Informationen skal være mere omfattende, når be-
handlingen medfører nærliggende risiko for alvorlige komplikationer og bi-
virkninger, jf. lovens § 16, stk. 4.
Af lovens § 16, stk. 5, følger det, at såfremt det skønnes, at patienten i øvrigt
er uvidende om forhold, der har betydning for patientens stillingtagen, jf.
lovens § 15, skal sundhedspersonen særligt oplyse herom, medmindre pati-
enten har frabedt sig information efter stk. 2.
Der er fastsat nærmere regler om informationens indhold og form i bekendt-
gørelse nr. 359 af 4. april 2019 om information og samtykke i forbindelse
med behandling og ved videregivelse og indhentning af helbredsoplysninger
m.v.
2.1.1.4. Forældremyndighedens indehavers ret til information
Efter lovens § 17, stk. 1, 2. pkt., følger det, at forældremyndighedens inde-
haver skal have information om den mindreåriges behandling, jf. § 16, og at
7
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
vedkommende skal inddrages i den mindreåriges stillingtagen til behandlin-
gen.
Bestemmelsen medfører, at forældremyndighedens indehaver skal modtage
information om den mindreåriges behandling samt inddrages i den mindre-
åriges stillingtagen til behandling, når vedkommende er fyldt 15 år. På
samme måde har forældremyndighedens indehaver ret til information mv.
om den mindreårige, når vedkommende er under 15 år.
I forhold til adgangen til aktindsigt følger det af sundhedsloven § 17, stk. 3,
2. pkt., at en patient, der er fyldt 15 år, selv er berettiget til aktindsigt efter
bestemmelserne i sundhedslovens §§ 36-39.
Det fremgår af sundhedsloven § 37, stk. 1, 1. pkt., at den, om hvis helbreds-
forhold der er udarbejdet patientjournaler m.v., har på anmodning ret til akt-
indsigt heri.
Bestemmelserne betyder, at en patient således har ret til aktindsigt i sin egen
patientjournal.
En mindreårig under 15 år vil efter omstændighederne også være berettiget
til aktindsigt under forudsætning af, at den unge under 15 år vurderes at være
tilstrækkelig moden til at kunne forstå og håndtere oplysningerne. Hvis for-
ældremyndighedsindehaveren modsætter sig, at et barn eller en ung under
15 år får aktindsigt, skal den pågældende myndighed, institution eller sund-
hedsperson dog være opmærksom på, om der kan være grundlag for at af-
vise aktindsigt, jf. vejledning nr. 9118 af 26. januar 2022 om aktindsigt i
patientjournaler og om videregivelse af helbredsoplysninger til afdødes nær-
meste pårørende.
Patienter, som er under 18 år, er underlagt forældremyndighed, og forældre-
myndighedens indehaver har således som udgangspunkt ret til aktindsigt i
vedkommendes barns patientjournaler, i samme omfang som den mindre-
årige selv har, i medfør af sundhedslovens § 37, stk. 1.
Det følger af lovens § 37, stk. 2, at en forældremyndighedsindehavers ad-
gang til aktindsigt i en mindreåriges patientjournal m.v. efter stk. 1, jf. § 14,
kan begrænses, i det omfang forældremyndighedsindehaverens interesse i at
blive gjort bekendt med oplysningerne findes at burde vige for afgørende
hensyn til den mindreårige. Det gør sig også gældende i det omfang, det er
nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til forebyggelse, efterforsk-
ning og forfølgning af lovovertrædelser samt beskyttelse af vidner eller an-
dre i sager om strafferetlig forfølgning.
8
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Sundhedslovens § 37, stk. 2, medfører, at et behandlingssted, der behandler
en anmodning om aktindsigt fra en forældremyndighedsindehaver, skal fo-
retage en konkret vurdering af, om der er oplysninger i den mindreåriges
patientjournal, der bør undtages fra adgangen til aktindsigt.
I vejledning nr. 9118 af 26. januar 2022 om aktindsigt i patientjournaler og
om videregivelse af helbredsoplysninger til afdødes nærmeste pårørende
følger det, at forældremyndighedsindehavers adgang til aktindsigt kan be-
grænses, hvis der i patientjournalen fremgår følsomme oplysninger om
f.eks. abort, og hvis oplysningerne, når de kommer til forældremyndighe-
dens indehavers kendskab, kan komme den mindreårige til skade. Hvis den
gravide er under 15 år, må samme hensyn gøre sig gældende.
Det følger endvidere af vejledningen, at hvis patienten er mellem 15 og 17
år, og der er grund til at antage, at det vil stride mod den unges ønske, at
indehaveren af forældremyndigheden får aktindsigt i journalen, bør den re-
levante myndighed, institution eller sundhedsperson, der har ansvaret for
patientjournalen m.v., søge dette oplyst nærmere ved at kontakte den 15-17-
årige. Den 15-17-åriges ønsker skal herefter indgå ved vurderingen af, om
der er grundlag for at begrænse forældremyndighedsindehaverens ret til akt-
indsigt.
2.1.1.5. Gravides ret til at modtage vejledning
I forbindelse med den gravides anmodning om svangerskabsafbrydelse efter
lovens § 92, skal lægen efter lovens § 100, stk. 3, give den gravide vejled-
ning om indgrebets beskaffenhed og direkte følger samt om den risiko, der
må antages at være forbundet med indgrebet.
Det følger af vejledning nr. 25 af 4. april 2006 om svangerskabsafbrydelse
og fosterreduktion, at selv om den gravide opfylder betingelserne for at få
svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion uden tilladelse fra et abortsam-
råd, bør lægen under samtalen generelt tilstræbe, at vedkommende ikke be-
slutter sig uden nærmere overvejelser.
Bortset fra tilfælde, hvor et ønske om svangerskabsafbrydelse skyldes hen-
synet til den gravides eller fosterets helbred, bør den gravide derfor gøres
bekendt med, at der er mulighed for støttesamtaler til gennemførelse af
svangerskabet og støtte efter barnets fødsel, jf. bekendtgørelse om svanger-
skabsafbrydelse og fosterreduktion § 4, stk. 3, og lovens § 100, stk. 5.
Lægen skal gøre den gravide bekendt med, at vedkommende af regionsrådet
kan få nærmere oplysninger og anden bistand i forbindelse med svangerskab
og fødsel. Lægen bør endvidere opfordre den gravide til at søge bistand i
9
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
opholdskommunen, hvis lægen skønner, at personlige, sociale eller økono-
miske vanskeligheder er årsag til ønsket om svangerskabsafbrydelse.
Lægen og den gravide skal ved deres underskrift bekræfte, at vejledningen
har fundet sted. Dette gælder også, når vejledning skal gives til forældre-
myndighedens indehaver eller en særligt beskikket værge, jf. lovens § 100,
stk. 3 og 5. Er den gravide ude af stand til at forstå betydningen af indgrebet,
jf. lovens § 98, stk. 2, skal denne dog ikke bekræfte, at vejledning har fundet
sted.
Lægen skal i forbindelse med vejledning om indgrebets beskaffenhed også
vejlede om den gravides mulighed for at modtage støttesamtaler før og efter
indgrebet, jf. lovens § 100, stk. 5.
Vejledning om muligheden for støttesamtale skal gives både mundtligt og
skriftligt, jf. bekendtgørelsen om svangerskabsafbrydelse og fosterreduk-
tion § 4, stk. 2.
2.1.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Det følger af den politiske aftale om abort uden forældresamtykke (15-17-
årige), som blev indgået den 3. maj 2024 mellem Regeringen (Socialdemo-
kratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti, Liberal Alli-
ance, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet, at aldersgrænsen for
den fri abort skal ændres i overensstemmelse med sundhedslovens generelle
regler om, at en patient, der er fyldt 15 år, selv kan give informeret samtykke
til behandlingen. Formålet er at styrke unge kvinders selvbestemmelse.
Aftalepartierne lagde i den politiske aftale vægt på, at den seksuelle lavalder
er 15 år, og at det derfor er oplagt, at unge, der er fyldt 15 år, og bliver
gravide, også selv kan tage stilling til om de vil fortsætte graviditeten eller
have en abort.
Aftalepartierne konstaterede på denne baggrund, at 15-17-årige bør have
samme rettigheder til abort, som gravide på 18 år eller derover. Dette un-
derstøtter også en større selvbestemmelse over egen krop, når man er fyldt
15 år.
Ministeriet bemærker, at det følger af sundhedslovens § 17, stk. 1, 1. pkt.,,
at patienter der er fyldt 15 år, selv kan give informeret samtykke til behand-
ling. Dog følger det videre, at forældremyndighedens indehaver skal mod-
tage information og inddrages i den mindreåriges stillingtagen, jf. § 17, stk.
1, 2, pkt.
10
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Ministeriet vurderer på den baggrund, at der er behov for at affatte en und-
tagelse til § 17, stk. 1, 2. pkt., således at forældremyndighedens indehaver
til en gravid, der er fyldt 15 år, ikke vil modtage information eller blive ind-
draget i den mindreåriges stillingtagen til abort. Den gravide kan dog altid
vælge, at informere og inddrage forældremyndighedens indehaver i stilling-
tagen til abort, hvis den unge ønsker det.
Aftalepartierne er ifølge den politiske aftale enige om, at unge mellem 15-
17 år skal vejledes til at inddrage forældre eller værge i tilfælde af en abort
- alternativt en anden voksen, den unge har tillid til - men at forældre eller
værge ikke skal informeres om en abort eller overvejelser herom, hvis den
unge ikke ønsker det.
Ministeriet har fokus på vigtigheden af, at unge føler sig støttet og vejledt,
og i de tilfælde hvor forældrene ikke er inddraget, bør relevante sundheds-
personer, som den unge er i kontakt med, opfordre den unge til at inddrage
forældrene eller en anden voksen, som den unge har tillid til, og som ved-
kommende kan søge vejledning og støtte hos.
Ministeriet bemærker i øvrigt, at langt de fleste unge, som er fyldt 15 år,
inddrager deres forældre i deres overvejelser om abort og får den nødven-
dige vejledning og støtte fra deres forældre. Det forventes derfor også, at der
er tale om et fåtal af unge gravide, som vil afstå fra at inddrage deres foræl-
dre i deres stillingtagen til abort eller begrænse deres forældre i at modtage
information herom.
Aftalepartierne er ifølge den politiske aftale enige om, at forældre ikke skal
have adgang til aktindsigt i den gravides patientjournal vedr. forhold om
abort eller overvejelser herom.
Ministeriet vurderer i den henseende, at begrænsning af forældremyndighe-
dens indehavers adgang til aktindsigt i den gravides journal om bl.a. abort,
kan begrænses som følge af sundhedslovens § 37, stk. 2, hvis afgørende
hensyn taler herfor. Retten hertil er således formelt sikret i gældende regler,
og vil blive yderligere tydeliggjort i kommende vejledningsmateriale.
Ministeriet er samtidig bekendt med, at nogle unge gravide står i en situa-
tion, hvor det ikke er muligt for dem at dele overvejelser og ønske om en
abort med deres forældre, f.eks. på grund af frygt for repressalier. Herudover
oplever nogle unge gravide, at deres forældre i dag nægter at give samtykke
til abort. Disse gravide, som ikke i dag er i stand til at indhente samtykke til
abort fra deres forældre, får med den foreslåede ændring ret til at få foretaget
11
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
en abort uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver. Aftaleparti-
erne lægger i den politiske aftale også vægt på, at den unge skal have til-
strækkelig vejledning og støtte både før og efter aborten.
Ministeriet bemærker i den forbindelse, at det er væsentligt, at de sundheds-
personer, som er i kontakt med den unge gravide, vejleder og opfordrer ved-
kommende til at tale med en voksen om sine overvejelser og beslutning om
eventuel abort. Yderligere vil der blive etableret en offentlig digital plat-
form, der samler og formidler kvalificeret sundhedsfaglig vejledning og in-
formation om, hvor den gravide kan finde rådgivning og støttetilbud målret-
tet forskellige relevante grupper, herunder unge og særligt sårbare.
Ministeriet vurderer, at de gældende regler om patientens ret til at modtage
sundhedsfaglig vejledning i forbindelse med, at en gravid anmoder om
abort, er formelt sikret i gældende regler, jf. lovens § 16, stk. 1 og 4. Mini-
steriet vil dog tydeliggøre retten i kommende vejledningsmateriale.
Dette skyldes, at den gravide allerede i dag bliver vejledt om indgrebets be-
skaffenhed og risiko, der er forbundet med aborten samt mulighed for at
modtage støttesamtaler før og efter aborten m.v., jf. lovens § 100, stk. 2, 3
og 5.
Ministeriet finder, at der bør anvendes mere nutidige begreber i
sundhedsloven, hvorfor begrebet svangerskabsafbrydelse foreslås erstattet
med abort. Det bemærkes, at ved anvendelse af begrebet abort i lovforslaget,
forstås provokeret abort (fremkaldt afbrydelse af graviditet).
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en ny
§ 92 a
i sundhedsloven.
Det foreslås i
§ 92 a, stk. 1,
at en gravid, der er fyldt 15 år, har ret til at få
foretaget en abort uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver efter
reglerne i § 92, jf. dog stk. 2, 2. pkt.
Den foreslåede ændring vil medføre, at en gravid, der er fyldt 15 år, selv vil
kunne træffe beslutning om, hvorvidt denne ønsker at fortsætte graviditeten
eller få foretaget en abort.
Den foreslåede ændring i § 92 a, stk. 1, henviser til den foreslåede § 92 i
sundhedsloven, som affattet ved § 1, nr. 6, i det samtidigt fremsatte lov-
forslag L XX om ændring af sundhedsloven (Ændring af ugegrænsen for
den fri abort m.v.), som nærmere beskriver, at en gravid, som anmoder om
at afbryde sin graviditet, jf. § 100, har ret til at få foretaget en abort uden
12
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
tilladelse, hvis indgrebet foretages inden udløbet af 18. graviditetsuge. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 6, i det samtidigt fremsatte lov-
forslag L XX om ændring af sundhedsloven (Ændring af ugegrænsen for
den fri abort m.v.)
Hvis den gravide er fyldt 15 år på tidspunktet for anmodningen om abort,
kan vedkommende med den foreslåede ordning selv samtykke til at få fore-
taget en abort.
Den foreslåede ændring vil også betyde, at gravide, der er fyldt 15 år, kan
få foretaget en abort uden at anmode om tilladelse indtil den enhver tid gæl-
dende ugegrænse for den fri abort.
Er grænsen for den fri abort udløbet, vil de almindelige regler i lovens § 94,
stk. 1, om at der kan gives tilladelse til abort, hvis betingelserne herfor er
opfyldt, gælde.
I forbindelse med beslutning om abort er det væsentligt, at den gravide, som
er fyldt 15 år, bliver oplyst af den relevante sundhedsperson om sine mulig-
heder, og bliver opfordret til at inddrage forældremyndighedens indehaver,
alternativt en anden voksen, som den unge har tillid til. Dette foreslås tyde-
liggjort i kommende vejledningsmateriale.
Det foreslås i
§ 92 a, stk. 2, 1. pkt.,
at uanset § 17, stk. 1, 2. pkt., vil foræl-
dremyndighedens indehaver i det stk. 1 nævnte tilfælde ikke modtage infor-
mation eller inddrages i den mindreåriges stillingtagen.
Den foreslåede ændring vil medføre, at den gravide, som er fyldt 15 år, og
som anmoder om en abort, vil kunne gøre dette, uden at forældremyndighe-
dens indehaver inddrages i denne beslutning eller modtager information
herom. Den gravide vil dog altid kunne vælge at forældremyndighedens in-
dehaver inddrages og informeres i beslutningen om abort.
I
§ 92 a, stk. 2, 2. pkt.,
foreslås det, at hvis den mindreårige ikke selv er i
stand til at forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, kan forældremyndig-
hedens indehaver give det informerede samtykke, jf. § 17, stk. 2.
Forslaget vil indebære, at forældremyndighedens indehaver i nogle tilfælde
vil være den rette til at give det informerede samtykke til abort, såfremt den
15-17-årige ikke selv kan forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, efter
reglerne i § 17, stk. 2.
13
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Ved vurderingen af, om den mindreårige selv er i stand til at forstå konse-
kvenserne ved sin stillingtagen, vil den relevante sundhedsperson skulle fo-
retage samme afvejning som benyttes i lovens § 17, stk. 2.
Det bemærkes, at forslaget ikke indeholder en ændring af sundhedslovens
regler om aktindsigt. Dette skyldes, at ministeriet vurderer, at de alminde-
lige regler i sundhedsloven om aktindsigt sikrer, at forældre ikke får adgang
til 15-17-åriges journaloplysninger for så vidt angår oplysninger om gravi-
ditet og abort. Det er således hensigten, at forældremyndighedens indeha-
vers adgang til den gravides journal fortsat skal afskæres, jf. lovens § 37,
stk. 2.
Endelig foreslås det, at begrebet svangerskabsafbrydelse erstattes med abort
af hensyn til at anvende mere nutidige begreber.
2.2. Fremgangsmåden for fremsættelse af anmodning om svanger-
skabsafbrydelse og fosterreduktion
2.2.1. Gældende ret
Det følger af § 98, stk. 1, i sundhedsloven, at anmodning om svangerskabs-
afbrydelse eller fosterreduktion skal fremsættes af den gravide selv.
Det følger imidlertid af § 99, stk. 1, at hvis den gravide er under 18 år, og
hvis denne ikke har indgået ægteskab, skal forældremyndighedens indeha-
ver samtykke i anmodningen.
Som undtagelse gælder det efter § 99, stk. 2, at samrådet kan, når omstæn-
dighederne taler derfor, tillade, at samtykke ikke indhentes fra forældremyn-
dighedens indehaver. Samrådet kan desuden, når omstændighederne taler
derfor, tillade svangerskabsafbrydelse eller fosterreduktion, selv om sam-
tykke fra forældremyndighedens indehaver nægtes, jf. stk. 3.
Samrådets afgørelse efter § 99, stk. 2 og 3, kan indbringes for Abortanke-
nævnet af den gravide eller forældremyndighedens indehaver, jf. § 99, stk.
2, 2. pkt. og stk. 3, 2. pkt.
2.2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser
Indenrigs- og Sundhedsministeriet finder, at anmodning om abort eller fo-
sterreduktion fortsat skal fremsættes af den gravide selv.
Ministeriet finder det også relevant at tydeliggøre retsstillingen for de gra-
vide, som er under den fastsatte aldersgrænse for den fri abort (dvs. under
15 år), hvorefter forældremyndighedens indehaver skal samtykke i anmod-
ningen om en abort.
14
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det bemærkes i denne forbindelse, at undtagelsesmuligheden hvorefter en
gravid under den fastsatte aldersgrænse for den fri abort ikke behøver at
indhente et samtykke fra forældremyndighedens indehaver, eller hvorefter
den gravide kan få tilladelse til at få foretaget en abort på trods af, at foræl-
dremyndighedens indehaver nægter at give et samtykke til abort, behandles
i det samtidigt fremsatte forslag om ændring af sundhedsloven (Oprettelse
af et nyt abortnævn m.v.).
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i § 99, stk. 1, at anmodning om abort og fosterreduktion skal
fremsættes af den gravide.
Med den foreslåede ordning vil det fortsat gælde, at hvis den gravide er un-
der den til enhver tid gældende aldersgrænse for den fri abort, og dermed er
under forældremyndighed, eller hvis den gravide er under værgemål, vil an-
modningen om abort eller fosterreduktion skulle fremsættes af forældre-
myndighedens indehaver eller af værgen sammen med den gravide. Dette
indebærer også, at der ikke vil kunne fremsættes anmodning om abort eller
fosterreduktion mod den gravides vilje. Den foreslåede ordning er en vide-
reførelse af gældende ret.
Det foreslås i § 99, stk. 2, at hvis den gravide er under 15 år, skal forældre-
myndighedens indehaver samtykke i anmodningen om abort eller fosterre-
duktion. Retstillingen for de gravide, som er under 15 år, tydeliggøres ved
denne ændring, og er i overensstemmelse med gældende ret.
3. Lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen
Det er Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at de foreslåede be-
stemmelser i lovforslagets § 1, nr. 1 og3, kan vedtages inden for rammerne
af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, jf. artikel 6, stk. 3,
litra b, samt artikel 9, stk. 2, litra f.
I sundhedslovens kapitel 9 er der fastsat regler om sundhedspersoners tavs-
hedspligt og indhentning og videregivelse af helbredsoplysninger m.v. til
brug for behandling af patienter og til andre formål end behandling.
I sundhedslovens § 41 fastsættes rammerne for, hvornår en sundhedsperson
kan videregive helbredsoplysninger m.v. til andre sundhedspersoner i for-
bindelse med behandling af patienter. Efter § 41, stk. 1, kan en sundheds-
person med samtykke fra patienten videregive oplysninger til andre sund-
hedspersoner om patientens helbredsforhold, øvrige rent private forhold og
andre fortrolige oplysninger i forbindelse med behandling af patienten eller
15
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
behandling af andre patienter. Uden patientens samtykke kan sundhedsper-
soner efter stk. 2 videregive oplysninger i en række situationer forbundet
med behandling, herunder eksempelvis når det er nødvendigt af hensyn til
et aktuelt behandlingsforløb for patienten.
Efter sundhedslovens § 42 a kan sundhedspersoner i et vist omfang ved op-
slag i elektroniske systemer indhente oplysninger om en patients helbreds-
forhold, øvrige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger, når det
er nødvendigt i forbindelse med aktuel behandling af patienten.
En forudsætning for, at et elektronisk system er omfattet af sundhedslovens
§ 42 a er blandt andet, at oplysningerne i det pågældende system oprindeligt
er indsamlet til det formål at understøtte den sundhedsfaglige behandling af
de registrerede personer (patienter), eller at de er indsamlet til et formål, som
ikke er uforeneligt med sundhedsfaglig behandling, jf. databeskyttelsesfor-
ordningens artikel 5, stk. 1, litra b. Dette gælder for så vidt angår elektroni-
ske patientjournalsystemer, som indeholder oplysninger, der noteres i for-
bindelse med behandling af patienter, og som er nødvendige for en god og
sikker patientbehandling, jf. journalføringspligten i § 22 i autorisationslo-
ven.
Det følger af sundhedslovens § 42 d, stk. 1, at autoriserede sundhedsperso-
ner med samtykke fra patienten til andre formål end behandling ved opslag
i elektroniske systemer i fornødent omfang kan indhente oplysninger om
patientens helbredsforhold og andre fortrolige oplysninger. Uden samtykke
fra patienten kan autoriserede sundhedspersoner, og i visse tilfælde andre
personer, der efter lovgivningen er underlagt tavshedspligt, efter sundheds-
lovens § 42 d, stk. 2, i en række nærmere angivne tilfælde ved opslag i den
elektroniske patientjournal i fornødent omfang indhente oplysninger om pa-
tientens helbredsforhold m.v.
Det følger af § 43, stk. 1, at sundhedspersoner med patientens samtykke til
andre formål end behandling kan videregive oplysninger om patientens hel-
bredsforhold og andre fortrolige oplysninger til sundhedspersoner, myndig-
heder, organisationer, private personer m.fl. Uden patientens samtykke kan
sundhedspersoner efter stk. 2 videregive oplysninger til andre formål end
behandling, herunder eksempelvis når det følger af lov eller bestemmelser
fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal videregives og oplysningen må
antages at have væsentlig betydning for den modtagende myndigheds sags-
behandling.
Det bemærkes desuden, at de dataansvarlige offentlige eller private behand-
lingssteder, som vil benytte sig af den foreslåede mulighed for at kunne give
16
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
forældremyndighedsindehavere adgang til deres børns helbredsoplysninger,
i medfør af § 39 a i sundhedsloven og regler udstedt i medfør heraf, vil skulle
overholde databeskyttelsesforordningens krav til behandlingssikkerhed,
herunder databeskyttelsesforordningens artikel 32 om behandlingssikker-
hed.
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Med lovforslaget foreslås det, at aldersgrænsen sænkes, således at unge mel-
lem 15-17 år fremover kan få foretaget en abort uden samtykke fra foræl-
dremyndighedens indehaver eller tilladelse fra et abortsamråd inden for den
til enhver tid gældende grænse for den fri abort.
Lovforslaget vurderes derfor at have positive ligestillingsmæssige konse-
kvenser, idet formålet med lovforslaget er at styrke unge kvinders selvbe-
stemmelse i overensstemmelse med sundhedslovens generelle regler om, at
en patient, der er fyldt 15 år, selv kan give informeret samtykke til behand-
ling, der har betydning for deres krop og liv.
Med lovforslaget skabes der endvidere en overensstemmelse mellem den
seksuelle lavalder og aldersgrænsen for den fri abort, og dermed afspejles
det, at unge kvinder mellem 15-17 år er i stand til at træffe informerede
beslutninger om deres egen krop og liv.
Ydermere styrker lovforslaget retsstillingen for unge kvinder mellem 15-17
år, der lever med negativ social kontrol, da de ikke skal have deres forældres
eller værges samtykke til at få en abort, og fordi deres forældre eller værge
afskæres fra at blive informeret om en eventuel abort, hvis den unge kvinde
ikke ønsker det.
5. Konsekvenser for opfyldelsen af FN’s verdensmål
Lovforslaget vurderes at understøtte FN´s verdensmål 5 om ligestilling af
køn. Således vurderes lovforslaget at have positive konsekvenser i forhold
til FN´s delmål 5.6 om, at der skal sikres universel adgang til seksuel og
reproduktiv sundhed og reproduktive rettigheder i overensstemmelse med
handlingsprogrammet fra den Internationale Konference om Befolkning og
Udvikling samt Beijing-handlingsplanen og slutdokumenterne fra opfølg-
ningskonferencerne. Herunder understøtter lovforslaget
FN’s verdensmål
nr. 5.6.1. om at øge andelen af kvinder mellem 15-49 år, som træffer deres
egne informerede valg om seksuelle forhold, brug af prævention og repro-
duktive sundhedsydelser.
17
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
6. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det forventes, at lovforslaget vil medføre færre udgifter for regionerne, hen-
set til, at der skal bruges færre ressourcer på dels administrativt arbejde i
forbindelse med indhentelse af forældremyndighedens indehavers samtykke
til abort hos unge under 18 år, dels færre ressourcer til behandling i abort-
samrådene af anmodninger om tilladelse til abort uden forældremyndighe-
dens indehavers samtykke.
Lovforslaget forventes at medføre færre udgifter for staten, henset til, at
Abortankenævnet også vil skulle behandle færre klagesager vedr. anmod-
ninger om tilladelse til abort uden forældremyndighedens indehavers sam-
tykke.
Lovforslaget forventes at medføre positive implementeringsmæssige konse-
kvenser for regionerne henset til, at sundhedspersoner ikke længere vil være
forpligtede til at indhente samtykke fra forældremyndighedens indehaver
for unge, der er fyldt 15 år, og som ønsker at få foretaget en abort.
6.1. Lovforslagets overholdelse af principperne for digitalise-
ringsklar lovgivning
Ved udarbejdelsen af lovforslaget har de syv principper for digitaliserings-
klar lovgivning været overvejet.
Lovforslaget lever op til princip 1 om enkle og klare regler, da lovforslaget
er formuleret klart og enkelt. Det bliver bl.a. med lovforslaget tydeliggjort,
hvorledes gravide, som er under 15 år, er stillet i forhold til deres ret til abort.
Borgerne bliver således bedre stillet, da reglerne bliver nemmere at forstå.
Lovforslaget lever i det væsentligste op til princip 2 om digital kommunika-
tion. Der er fortsat krav til de offentlige myndigheder i sundhedsvæsenet
om, at udveksling af bl.a. journalmateriale skal ske elektronisk. Dette er med
henblik på at sikre en effektiv og tidsbesparende sagsbehandling af anmod-
ninger om tilladelse til abort.
Lovforslaget lever delvist op til princip 3 om muliggørelse af automatisk
sagsbehandling. I tilfælde, hvor en gravid anmoder om en abort, vil der være
enkelte objektive kriterier, som skal inddrages i vurderingen, herunder gra-
viditetens længde, den gravides alder, hvorvidt den gravide er under værge-
mål m.v. Grundet sagernes karakter, herunder sagernes kompleksitet samt
at der i visse tilfælde er tale om gravide, som tilhører særligt udsatte grupper,
er der behov for inddragelse af et fagprofessionelt skøn. I disse sager er der
behov for, at der foretages en helhedsvurdering af den gravides situation.
18
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
På baggrund af ovenstående er det vurderet, at der er behov for at indsætte
skønsbaserede kriterier for tilladelse til abort og fosterreduktion, herunder
at give mulighed for inddragelse af konkrete forhold og den konkrete situa-
tion.
Lovforslaget lever op til princip 4 om anvendelse af ensartede begreber, idet
visse begreber med lovforslaget foreslås moderniseret.
Lovforslaget lever op til princip 5 om tryg og sikker datahåndtering. Oplist-
ninger fra offentlige registre, fx om navn og adresse i CPR samt sundheds-
oplysninger og journaloplysninger, bliver anvendt til at give borgerne en
smidig og effektiv sagsbehandling af anmodninger om abort. Behandling af
personoplysninger m.v. vil blive foretaget på baggrund af samtykke fra den
enkelte gravide.
Lovforslaget lever op til princip 6 om anvendelse af offentlig infrastruktur,
idet der ved fremsendelse af anmodning om abort vil blive anvendt eksiste-
rende offentlig infrastruktur, så der sikres genbrug og sammenhæng på
tværs.
Lovforslaget lever op til princip 7 om forebyggelse af snyd og fejl, idet der
vil blive indhentet oplysninger fra offentlige registre m.v. med henblik på at
afdække den gravides situation, og med henblik på at validere den gravides
egne oplysninger.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at medføre positive administrative konsekvenser for
borgere mellem 15 og 17 år, som ønsker en abort. Det skyldes, at de med
lovforslaget selv vil kunne træffe beslutning om at få foretaget en abort, da
krav om indhentelse af samtykke fra forældremyndighedens indehaver eller
tilladelse fra abortsamråd bortfalder for unge mellem 15-17 år.
9. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre klimamæssige konsekvenser.
10. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre miljø- eller naturmæssige konse-
kvenser.
19
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2921444_0020.png
UDKAST
11. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget er ikke en implementering af EU-regulering og indeholder
ikke andre EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. oktober til den 11. novem-
ber 2024 (28 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-
nisationer m.v.:
Danske Regioner, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddan-
mark, Region Midtjylland, Region Nordjylland, KL, Dansk Pædiatrisk Sel-
skab (DPS), Dansk Selskab for Obstetrik og Gynækologi, Dansk Sygepleje
Selskab (DASYS), Dansk Sygeplejeråd, Danske Bioanalytikere, Fagbevæ-
gelsens Hovedorganisation, Foreningen af Speciallæger, Jordemoderfor-
eningen, Kristelig Lægeforening, Lægeforeningen, Organisationen af Læ-
gevidenskabelige Selskaber, Praktiserende Lægers Organisation, Yngre Læ-
ger, Danske Patienter, Landsforeningen for Ufrivilligt Barnløse, Landsfor-
eningen Læbe-Ganespalte, Manderådets Udvalg for Familieret, Patientfor-
eningen, Patientforeningen i Danmark, PCO Foreningen, Sundhed Danmark
- Foreningen af danske sundhedsvirksomheder, Center for Etik og Ret,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Fertilitetsselskab, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Psykologforening,
Institut for Menneskerettigheder, Kirkens Korshær, KVINFO, Landsfor-
eningen Børn og Forældre, LGBT+ Danmark, LGBT+ Ungdom, Mødre-
hjælpen, Nationalt Center for Etik, Patienterstatningen, Datatilsynet, Rådet
for Digital Sikkerhed, Sex og Samfund, Danske Handicaporganisationer og
Kvinderådet.
13. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om- udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for Det forventes, at lovforslaget vil Ingen.
stat, kommuner og regioner
medføre færre udgifter for det
offentlige, henset til, at der skal
bruges færre ressourcer på dels
administrativt arbejde i forbin-
delse med indhentelse af foræl-
dremyndighedens indehavers
20
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2921444_0021.png
UDKAST
samtykke til abort hos unge un-
der 18 år, dels færre ressourcer
til behandling i abortsamrådene
og Abortankenævnet af anmod-
ninger om tilladelse til abort
uden forældremyndighedens in-
dehavers samtykke.
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget forventes at med- Ingen.
føre positive implementerings-
mæssige konsekvenser for det
offentlige henset til, at sund-
hedspersoner ikke længere vil
være forpligtede til at indhente
samtykke fra forældremyndig-
hedens indehaver for unge, der
er fyldt 15 år, og som ønsker at
få foretaget en abort.
Ingen.
Ingen.
Økonomiske konsekvenser for er- Ingen.
hvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for Ingen.
erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for Lovforslaget vurderes at med- Ingen.
borgerne
føre positive administrative
konsekvenser for borgere mel-
lem 15 og 17 år, og som ønsker
en abort. Det er på grund af, at
de med lovforslaget selv vil
kunne træffe beslutning om at få
foretaget en abort, da krav om
indhentelse af samtykke fra for-
ældremyndighedens indehaver
eller tilladelse fra et abortsam-
råd bortfalder for unge mellem
15-17 år.
Klimamæssige konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen.
kvenser
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
21
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2921444_0022.png
UDKAST
Er i strid med de fem principper
for implementering af erhvervs-
rettet EU-regulering (der i rele-
vant omfang også gælder ved im-
plementering af ikke-erhvervsret-
tet EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej
X
22
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af sundhedslovens § 92, stk. 1, at en gravid uden tilladelse kan
få sit svangerskab afbrudt, hvis indgrebet kan foretages inden udløbet af 12.
svangerskabsuge, og den gravide, efter at reglerne i § 100 er iagttaget, fast-
holder sit ønske om svangerskabsafbrydelse.
Der henvises til de almindelige bemærkninger i pkt. 2.1.
Det foreslås, at der indsættes en ny § 92 a i sundhedsloven.
Det foreslås i
§ 92 a, stk. 1,
at en gravid, der er fyldt 15 år, uden samtykke
fra forældremyndighedens indehaver kan få sin graviditet afbrudt efter reg-
lerne i § 92.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at 15-17-årige får de samme ret-
tigheder til abort, som gravide på 18 år eller derover har. Gravide, som er
fyldt 18 år, kan selv give samtykke til abort, hvilket de 15-17-årige efter den
foreslåede bestemmelse også vil kunne.
Formålet med bestemmelsen er at sænke aldersgrænsen, så gravide, der er
fyldt 15 år, fremadrettet selv kan træffe beslutning om, hvorvidt de ønsker
at få foretaget en abort.
Med den foreslåede bestemmelse vil en gravid, som er fyldt 15 år, selv
kunne give informeret samtykke til at få foretaget en abort, og vil ikke læn-
gere skulle have samtykke fra forældremyndighedens indehaver eller en til-
ladelse fra et abortsamråd, hvis denne ønsker en abort inden for udløbet af
grænsen for den fri abort.
Samtidig vil den foreslåede bestemmelse indebære, at forældremyndighe-
dens indehaver ikke vil blive inddraget i den gravides stillingtagen til abort
eller vil modtage information herom.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger i pkt. 2.1.2. og 2.1.3.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Det foreslås i
§ 92 a, stk. 2, 1. pkt.,
at uanset § 17, stk. 1, 2. pkt., vil foræl-
dremyndighedens indehaver i det i stk. 1 nævnte tilfælde ikke modtage in-
formation eller inddrages i den mindreåriges stillingtagen.
Det bemærkes, at ved mindreårig forstås i denne forbindelse en person, som
er mellem 15-17 år.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at 15-17-årige vil få samme ret-
tigheder til abort som gravide på 18 år eller derover har.
Efter den foreslåede bestemmelse vil det gælde, at hvis sundhedspersonen
vurderer, at den mindreårige ikke selv er i stand til at forstå konsekvenserne
af sin stillingtagen, vil forældremyndighedens indehaver alligevel kunne
give det informerede samtykke, jf. lovens § 17, stk. 2.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er, at den gravide, som er fyldt
15 år, selv vil skulle kunne vælge, om forældremyndighedens indehaver skal
inddrages i dennes stillingtagen til abort, og om forældremyndighedens in-
dehaver skal modtage information herom. Den gravide vil dog fortsat have
mulighed for at inddrage forældremyndighedens indehaver i beslutningen,
samt at anmode om, at information også bliver sendt til forældremyndighe-
dens indehaver, hvis den gravide ønsker dette.
Det foreslås i
§ 92 a, stk. 2, 2. pkt.,
at hvis den mindreårige ikke selv er i
stand til at forstå konsekvenserne af sin stillingtagen, kan forældremyndig-
hedens indehaver give det informerede samtykke, jf. § 17, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at de generelle regler i § 17, stk.
2, om at, hvis den mindreårige ikke selv er i stand til at forstå konsekven-
serne af sin stillingtagen, vil forældremyndighedens indehaver kunne give
det informerede samtykke, fortsat finder anvendelse. Der henvises i øvrigt
til de almindelige bemærkninger i afsnit 2.2. og 2.3.
Til nr. 2
Det fremgår af overskriften til kapitel 28 i sundhedsloven, at kapitlet angår
fremgangsmåden.
Det foreslås, at
overskriften
til kapitel 28 nyaffattes, så det fremgår, at ka-
pitlet omhandler fremgangsmåden for fremsættelse af anmodning om abort
eller fosterreduktion.
Den foreslåede ændring vil ikke medføre en indholdsmæssig ændring, men
består af en sproglig præcisering af kapitlets indhold. Ændringen foretages
24
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
alene med henblik på at modernisere sprogbrugen i loven og sikre en ensar-
tet begrebsanvendelse i loven.
Til nr. 3
Det fremgår af § 98, stk. 1, i sundhedsloven, at anmodning om svanger-
skabsafbrydelse eller fosterreduktion skal fremsættes af den gravide selv.
Det fremgår af § 99, stk. 1, i sundhedsloven, at hvis den gravide er under 18
år, og har denne ikke indgået ægteskab, skal forældremyndighedens indeha-
ver samtykke i anmodningen.
Det bemærkes, at § 98 ophæves i det samtidigt fremsatte forslag om ændring
af sundhedsloven (Oprettelse af et nyt abortnævn m.v.).
Der henvises til de almindelige bemærkninger i pkt. 2.1.1.
Det foreslås, at § 99 nyaffattes.
Det foreslås i
stk. 1,
at anmodning om abort og fosterreduktion skal frem-
sættes af den gravide selv.
Den foreslåede bestemmelse bygger på et princip om informeret samtykke,
hvorefter det gælder, at et indgreb, behandling eller lignende kun kan fore-
tages, hvis patienten på baggrund af lægefaglig vejledning har samtykket i
behandlingen, jf. sundhedslovens § 15, stk. 1.
Det foreslås i
stk. 2,
at såfremt den gravide er under 15 år, skal forældre-
myndighedens indehaver samtykke i anmodningen om abort eller fosterre-
duktion.
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af, at de 15-17-årige, vil få
tilsvarende rettigheder, som gravide, der er fyldt 18 år, har i dag, som følge
af de nye foreslåede ændringer i § 92, stk. 2 og 3. Der henvises til bemærk-
ningerne til § 1, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse ændrer ikke på retsstillingen for de unge under
15 år, da det allerede følger af gældende ret, at det er forældremyndighedens
indehaver, som skal samtykke i anmodningen om fx en abort, hvis vedkom-
mende er under 15 år. Der er således tale om en tydeliggørelse af rettighe-
derne for de unge, som er under 15 år og ønsker en abort eller fosterreduk-
tion.
25
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Den foreslåede ændring er endelig en konsekvens af, at det ikke længere er
lovligt at gifte sig i Danmark, hvis man er under 18 år. Den foreslåede be-
stemmelse foretages således også med henblik på at sikre overensstemmelse
i gældende ret.
Der henvises til bemærkningerne til § 1 nr. 1.
Til nr. 4
Det fremgår af § 269, stk. 1, at en læge, der afbryder en andens svangerskab
eller foretager fosterreduktion, uden at betingelserne i § 92, § 93, § 95, stk.
1, eller § 96 er opfyldt, og uden at der foreligger tilladelse efter § 94 eller §
95, stk. 2 eller 3, straffes, medmindre højere straf er forskyldt efter straffe-
loven, med fængsel indtil 2 år, under formildende omstændigheder med
bøde.
Det foreslås, at i
§ 269, stk. 1,
indsættes efter ”§ 92,”: ”§ 92 a,”.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med indsættelsen af en ny
§ 92 a, som affattet ved § 1, nr. 1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2025. Forslaget vil indebære,
at såfremt et regionalt abortsamråd forud for lovens ikrafttræden har truffet
en afgørelse efter de hidtil gældende regler, og der i medfør heraf er givet
afslag på en anmodning om abort uden forældremyndighedens indehavers
samtykke, vil den gravide på ny kunne anmode om abort efter lovens ikraft-
træden, såfremt betingelserne i lovforslagets § 1, nr. 1, er opfyldt.
Ovenstående gør sig ligeledes gældende i tilfælde, hvor der er truffet afgø-
relse i Abortankenævnet inden den 1. juni 2025.
Hvis den gravide har anmodet om at få foretaget en abort inden den 1. juni
2025, vil den gravide skulle vejledes om de forestående ændringer, hvorefter
den gravide eventuelt vil være berettiget til en abort efter de nye reglers
ikrafttrædelse.
Det bemærkes, at gravide, som er 15 år eller derover, efter lovens ikrafttræ-
den vil have ret til at få foretaget en abort inden for den enhver tid gældende
grænse for den fri abort, hvis der ikke i øvrigt er forhold, som taler herimod.
26
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
UDKAST
Som et eksempel på bestemmelsens anvendelsesområde kan nævnes situa-
tioner, hvor en gravid, som er 15 år gammel, inden lovens ikrafttræden har
anmodet om tilladelse til ikke at indhente et samtykke fra forældremyndig-
hedens indehaver, og som af samrådet har fået afslag på denne anmodning.
I dette tilfælde vil den gravide efter lovens ikrafttræden kunne fremsætte en
anmodning om abort uden forældremyndighedens indehavers samtykke ef-
ter lovens ikrafttræden.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, da det følger af sundhedslo-
vens § 278, stk. 1, at sundhedsloven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Det følger dog af sundhedslovens § 278, stk. 2 og 3, at en række af lovens
kapitler og bestemmelser ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvis
i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
De foreslåede ændringer til sundhedsloven i lovforslagets § 1 vedrører be-
stemmelser, der, efter sundhedslovens § 278, stk. 2 og 3, ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland, hvorfor lovforslagets ændringer til sund-
hedsloven ikke skal kunne sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
27
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2921444_0028.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015
af 5. september 2024, foretages følgende ændrin-
ger
:
§ 92.
En gravid kan uden tilladelse få sit svan-
gerskab afbrudt, hvis indgrebet kan foretages in-
den udløbet af 12. svangerskabsuge og den gra-
vide, efter at reglerne i § 100 er iagttaget, fast-
holder sit ønske om svangerskabsafbrydelse.
1.
Efter
§ 92
indsættes:
Ȥ
92 a.
En gravid, der er fyldt 15 år, har ret til
en abort uden samtykke fra forældremyndighe-
dens indehaver efter reglerne i § 92, jf. dog stk. 3,
2. pkt.
Stk. 2.
Uanset § 17, stk. 1, 2. pkt., vil forældre-
myndighedens indehaver i det stk. 1 nævnte til-
fældeikke modtage information eller inddrages i
den mindreåriges stillingtagen. Hvis den mindre-
årige ikke selv er i stand til at forstå konsekven-
serne af sin stillingtagen, kan forældremyndighe-
dens indehaver give det informerede samtykke, jf.
§ 17, stk. 2. «
2.
Overskriften
til kapitel 28 affattes således:
»Kapitel 28
Fremgangsmåden for fremsættelse af anmodning
om abort eller fosterreduktion«.
3.
§ 99
affattes således:
Ȥ 99.
Anmodning om abort og fosterreduktion
skal fremsættes af den gravide selv.
Stk. 2.
Er den gravide under 15 år, skal foræl-
dremyndighedens indehaver samtykke i anmod-
ningen om abort eller fosterreduktion.«
Kapitel 28
Fremgangsmåden
§ 99.
Er den gravide under 18 år, og har denne
ikke indgået ægteskab, skal forældremyndighe-
dens indehaver samtykke i anmodningen.
Stk. 2.
Er den gravide på grund af sindssyg-
dom, hæmmet psykisk udvikling, alvorligt svæk-
ket helbred eller af anden grund ude af stand til
at forstå betydningen af indgrebet, kan samrådet,
når omstændighederne taler derfor, tillade svan-
gerskabsafbrydelse eller fosterreduktion efter an-
modning fra en særligt beskikket værge. For be-
skikkelsen af denne værge finder bestemmelsen i
værgemålslovens § 50 tilsvarende anvendelse.
28
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 14: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af grænsen for fri abort, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2921444_0029.png
UDKAST
Samrådets afgørelse kan indbringes for anke-
nævnet af den gravide eller værgen.
§ 269.
En læge, der afbryder en andens svanger-
skab eller foretager fosterreduktion, uden at be-
tingelserne i § 92, § 93, § 95, stk. 1, eller § 96 er
opfyldt, og uden at der foreligger tilladelse efter
§ 94 eller § 95, stk. 2 eller 3, straffes, medmin-
dre højere straf er forskyldt efter straffeloven,
med fængsel indtil 2 år, under formildende om-
stændigheder med bøde.
4.
I
§ 269, stk. 1,
indsættes efter »§ 92,«: »§ 92
a,«.
29