Sundhedsudvalget 2024-25
SUU Alm.del Bilag 120
Offentligt
2964132_0001.png
Nul røg,
nul nikotin.
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Henvendelse af 9/1-25 fra Lægeforeningen om foreningens politikpapir "Nul røg, nul nikotin"
2964132_0002.png
2
Lægeforeningens 10 forslag
til fuld udfasning af tobak
og nikotin
Lægeforeningen arbejder for en røg- og nikotinfri fremtid. Ingen bør
være afhængig af sundhedsskadelige produkter som tobak og nikotin.
Lægeforeningen foreslår:
BEGRÆNS TILGÆNGELIGHEDEN
1.
Hæv og sidestil prisen på tobak og nikotin
2. Indfør røg- og nikotinfri generationer
3.
4.
5.
Indfør et licenssystem for salg af tobak og nikotin
Luk ned for onlinesalg af tobak og nikotin
Luk ned for salg af engangs e-cigaretter og -vapes
PRODUKTERNE MÅ IKKE TILTRÆKKE NYE BRUGERE
6. Stop strømmen af nye produkter
7.
Indfør ens regulering for alle produkter
FLERE RØG- OG NIKOTINFRI MILJØER
8.
Indfør røg- og nikotinfri arbejdstid
9. Gør det offentlige rum røg- og nikotinfri
BEGRÆNS INDUSTRIENS INDFLYDELSE
10. Følg WHO’s rammekonvention for tobakslobbyisme
LÆGEFORENINGEN
TOBAKS- OG NIKOTINFOREBYGGELSE 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Henvendelse af 9/1-25 fra Lægeforeningen om foreningens politikpapir "Nul røg, nul nikotin"
2964132_0003.png
3
Der er behov for en styrket indsats
for at fjerne tobak og nikotin fra
særligt unges hverdag
I
halveres.
4
net.
de seneste år har skiftende regerin-
ger igangsat flere initiativer, som
skal reducere særligt børn og unges
forbrug af tobak og nikotin. Men der
er behov for et endnu højere ambi-
tionsniveau. Også i EU-regi bør der
arbejdes for strengere regulering af
tobaks- og nikotinprodukter for at
udfase både tobak og nikotin i med-
get og jo senere et eventuelt rygestop iværksættes.
7
Samtidig har nikotinprodukterne vundet indpas
blandt unge. Blandt de 15-29-årige bruger næsten 36
pct. mindst ét tobaks- eller nikotinprodukt. Det sva-
rer til omkring 400.000 unge i Danmark,
8
hvilket er
bekymrende mange. Det er nemlig ikke kun rygning,
som er skadeligt. Et nikotinforbrug i sig selv, f.eks. bru-
gen af nikotinposer eller vapes, kan give unge varige
skader på hjernen, nedsætte koncentrationsevnen og
øge risikoen for psykisk sygdom, som f.eks. angst og
depression.
9
lemslandene. Lægeforeningen arbejder for en fremtid
uden tobak og nikotin. Ingen børn og unge bør starte
med at ryge eller bruge nikotinprodukter, og forbruget
blandt nuværende brugere skal ned.
Rygning er den væsentligste, forebyggelige årsag til tab
af gode leveår og er årsagen til ca. 85 pct. af alle kro-
niske lungesygdomme og af alle lungekræfttilfælde.
1
ANDELEN DER BRUGER MINDST ÉT
TOBAKS- OG NIKOTINPRODUKT (%)
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
39,6 %
31,3 %
33,3 %
35,9 %
Samtidig er rygning en af grundene til den store ulig-
hed i sundhed,
2
og rygning er skyld i ca. 30 pct. af alle
dødsfald årligt.
3
Det er også den risikofaktor, der fører
til markant flest indlæggelser. Lægeforeningen vurde-
rer, at man i fremtiden årligt kan undgå ca. 50.000 ind-
læggelser, hvis andelen af unge, der begynder at ryge,
Det er dermed en nødvendig investering for
både den enkelte, de pårørende og for sundhedsvæse-
15-17 år
18-24 år
25-29 år
Total
Kilde: §RØG, 2023
Gevinsterne ved forebyggelse er ikke kun langsigte-
Ca. 30 %
de – de kan også indfries her og nu. Det er f.eks. aldrig
for sent at stoppe med at ryge. Selv personer, der først
stopper efter 60-årsalderen, får i gennemsnit tre år
ekstra at leve i.
10
Udover at koste den enkelte dyrt i helbred og livskva-
af alle dødsfald årligt
skyldes rygning.
5
Siden 2010 er andelen af danskere, der ryger dagligt,
faldet fra 21 til 12 pct.
6
Det er en positiv udvikling, men
der er stadig for mange, der ryger. For uanset hvor lidt
man ryger, er rygning relateret til en øget risiko for syg-
dom og død. Risikoen øges med stigende rygemængde,
ung alder ved rygedebut, antallet af år, der er blevet rø-
litet påfører rygning samfundet milliardudgifter til
behandling, pleje, sygedagpenge, førtidspensioner mv.
I alt er der i sundhedsvæsenet ekstra omkostninger
på mere end 13 mia. kr. blandt personer, der ryger eller
tidligere har røget. Ser man på tabt produktion, ligger
ekstraomkostningerne på 20,8 mia. kr.
11
LÆGEFORENINGEN
TOBAKS- OG NIKOTINFOREBYGGELSE 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Henvendelse af 9/1-25 fra Lægeforeningen om foreningens politikpapir "Nul røg, nul nikotin"
2964132_0004.png
4
Begræns tilgængeligheden
1.
2.
Hæv og sidestil prisen på tobak og nikotin
Lægeforeningen foreslår, at prisen for en pakke ciga-
retter bør hæves til mindst 120 kr., og at prisen for an-
dre tobaks- og nikotinprodukter tilsvarende stiger.
Hele 70 pct. af alle danskere, der ryger eller tidligere
Hele 63 pct. af befolkningen bakker op om at hæve
afgiften på tobaksvarer.
12
Prisen har betydning for
tilgængeligheden, og der er stærk evidens for, at højere
tobakspriser reducerer forbruget.
13
Højere priser på
tobak er det mest effektive virkemiddel til at undgå,
at børn og unge begynder at ryge
14
og kan samtidig
mindske forbruget blandt lavindkomstgrupper, hvor
rygning er mere udbredt.
15
Samtidig bør priserne på andre produkter sidestilles, så
én form for afhængighed ikke blot erstattes af en anden.
Tobak og nikotin bør derfor udfases for fremtidens
generationer, så ingen begynder at ryge eller bruge
nikotin. Hvis EU-lovgivningen begrænser dette,
bør aldersgrænsen for salg af tobak og nikotin som
minimum hæves til 25 år.
har røget, begyndte at ryge regelmæssigt, før de
fyldte 18 år.
16
Samtidig er nikotin særligt farligt
for børn og unge, da det kan skade hjernen, som
først er færdigudviklet, når man er ca. 25. år. Det
kan føre til permanente skader i hjernen, nedsat
koncentrationsevne og øget risiko for psykiske
lidelser som f.eks. angst og depression.
17
Brug af røgfri
nikotinprodukter kan desuden medføre alvorlige og
permanente skader i mundhulen.
18
Indfør røg- og nikotinfri generationer
Lægeforeningen foreslår at gøre generationer født
fra 2014 og frem røg- og nikotinfri.
Indsatser, der begrænser
tilgængeligheden af tobak
og nikotin, bør altid følges
op med tilbud om støtte til
ryge- og nikotinstop.
70 %
af danskerne, der ryger eller
tidligere har røget, begyndte
at ryge regelmæssigt, før de
fyldte 18 år.
19
LÆGEFORENINGEN
TOBAKS- OG NIKOTINFOREBYGGELSE 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Henvendelse af 9/1-25 fra Lægeforeningen om foreningens politikpapir "Nul røg, nul nikotin"
2964132_0005.png
5
3.
5.
Indfør et licenssystem for salg
af tobak og nikotin
Lægeforeningen foreslår at indføre et licenssystem
for tobaks- og nikotinforhandlere for at gøre det let-
tere at føre tilsyn.
I Danmark er tobak og nikotin bredt tilgængeligt, og
regler for markedsføring og aldersbegrænsning hånd-
hæves ikke altid i detailhandlen.
20
Forskning peger på, at reduktion i antallet af salgsste-
der er med til mindske forbruget af tobaks- og nikotin-
produkter.
21
Med inspiration fra Finland foreslås det
derfor at indføre et licenssystem, hvor forhandlere skal
søge om licens for at få lov til at sælge tobak og nikotin
mod betaling af et gebyr. Hvis lovgivningen ikke over-
holdes, bør myndighederne kunne fratage licensen.
Desuden bør antallet af forhandlere på sigt reduceres.
Luk ned for salg af engangs e-cigaretter
og -vapes
Lægeforeningen foreslår et totalforbud mod salg og
besiddelse af engangs e-cigaretter og -vapes i Dan-
mark.
E-cigaretter og vapes er elektroniske cigaretter, der
bl.a. indeholder nikotin, og som i Danmark kan sælges
med smag af tobak eller mentol. Engangs e-cigaretter
fungerer på samme måde som almindelige e-cigaret-
ter, men er forudfyldt med e-væske og kan ikke påfyl-
des eller oplades igen. E-cigaretter – uanset om de er
engangs eller ej - er stærkt afhængighedsdannende.
De øger risikoen for, at unge begynder at ryge
26
og fast-
holder personer, der allerede ryger, i deres usunde for-
brug.
27
Udover at være sundhedsskadelige, er de også
skadelige for miljøet.
28
Der er dermed ingen gode argumenter for salg af en-
gangs e-cigaretter og at pålægge miljøet en endnu
større byrde.
4.
Luk ned for onlinesalg af tobak og nikotin
Lægeforeningen foreslår et forbud mod onlinesalg af
tobaks- og nikotinprodukter.
Fremadrettet bør det ikke være muligt for danskere
at købe tobaks- og nikotinprodukter online - heller
ikke på tværs af landegrænser. Forslaget er i tråd med
WHO’s anbefalinger,
22
og restriktioner for onlinesalg
er allerede indført i flere andre lande.
23
I Holland og
Finland gælder forbuddet også e-cigaretter.
24 25
Disse
produkter er for skadelige til, at de bør være så let til-
gængelige på nettet.
Ifølge WHO har børn og unge,
der ryger e-cigaretter, dobbelt
så stor risiko for at begynde at
ryge tobak.
29
LÆGEFORENINGEN
TOBAKS- OG NIKOTINFOREBYGGELSE 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Henvendelse af 9/1-25 fra Lægeforeningen om foreningens politikpapir "Nul røg, nul nikotin"
2964132_0006.png
6
Produkter må ikke
tiltrække nye brugere
6.
7.
Stop strømmen af nye produkter
Lægeforeningen foreslår, at der indføres et stop
for nye tobaks- og nikotinprodukter.
Der kommer løbende helt nye typer af tobaks- og niko-
tinprodukter på det danske marked, som ofte har en
stærk appel til nye brugere, især i den helt unge alders-
gruppe. Nye produkter fremstilles ofte som et alterna-
tiv til tobak eller som en effektiv måde at trappe ud af
rygning og blive røgfri, selvom de ikke er godkendt af
Lægemiddelstyrelsen som egnet til tobaksafvænning.
Meget tyder på, at f.eks. e-cigaretter og nikotinposer er
lige så afhængighedsskabende som cigaretter og fast-
holder personer, der ryger, i deres
vaner.
30
Indfør ens regulering for alle produkter
Lægeforeningen foreslår, at alle tobaks-, nikotin- og
nikotinlignende produkter underlægges en ensartet
regulering.
Det er afgørende at undgå, at forbrugere skifter deres
forbrug fra ét produkt til et andet på grund af mere lem-
pelige regler for nogle produkter. Eksempelvis bør en
prisstigning på ét produkt også medføre prisstigning på
de øvrige produkter, ligesom forbud mod smag bør gæl-
de for alle produkter, uanset om der er tale om f.eks. ci-
garetter, nikotinposer, e-cigaretter eller cigarillos. Men-
tolsmag er f.eks. allerede forbudt i tobaksvarer, men er
fortsat tilladt i nikotinprodukter, selvom mentol er en af
de mest udbredte smagsvarianter. Dette bør ensrettes.
Forbruget af røgfrie nikotinprodukter blandt danske
børn og unge er f.eks. steget i perioden 2020 til 2023.
Særligt bekymrende er, at stigningen skyldes en for-
dobling i det daglige forbrug fra 4,3 pct. til 8,2 pct.
31
Derfor bør nye produkter godkendes af Lægemiddelsty-
relsen, før de kan introduceres på det danske marked.
Røgfrie nikotinprodukter med smag af
mentol og spearmint eller anden mint
er blandt de mest udbredte smage på
tværs af alle aldersgrupper.
32
I 2020 brugte 4,3 % af de
15-29-årige dagligt røgfrie
nikotinprodukter, mens det
i 2023 var steget til 8,2 %
.
33
LÆGEFORENINGEN
TOBAKS- OG NIKOTINFOREBYGGELSE 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Henvendelse af 9/1-25 fra Lægeforeningen om foreningens politikpapir "Nul røg, nul nikotin"
2964132_0007.png
7
Flere røg- og nikotinfrie miljøer
8.
Indfør røg- og nikotinfri arbejdstid
Lægeforeningen mener, at rygeloven skal strammes
op, og at alle offentlige arbejdspladser bør være røg-
og nikotinfrie. Samtidig bør alle private virksom-
heder forholde sig aktivt til deres politik om røg- og
nikotintolerance.
Undtagelser i rygeloven betyder, at der fortsat er værts-
huse og barer, hvor det er tilladt at ryge indendørs, lige-
som det er lovligt at ryge på udendørs serveringsarealer.
Dermed er der ansatte - ofte unge - som udsættes for
passiv rygning og påvirkes af andres tobaks- og nikotin-
forbrug, når de er på arbejde. For at beskytte medarbej-
dernes sundhed bør undtagelserne udfases, og der bør
generelt indføres røg- og nikotinfrie arbejdspladser i
hele landet.
55 %
51 %
bakker om et forbud mod rygning
i arbejdstiden.
34
af danskerne mener, at det bør være
forbudt at ryge på udendørsområ-
der, hvor der bliver serveret mad og
drikke.
35
LÆGEFORENINGEN
TOBAKS- OG NIKOTINFOREBYGGELSE 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Henvendelse af 9/1-25 fra Lægeforeningen om foreningens politikpapir "Nul røg, nul nikotin"
2964132_0008.png
8
9.
Gør det offentlige rum røg- og nikotinfri
Lægeforeningen mener, at offentlige udendørs-
arealer bør være røg- og nikotinfrie.
Der er allerede etableret mange røgfri miljøer i kom-
muner og regioner,
36
men der er stadig behov for flere
– særligt på steder, hvor børn opholder sig, da tobaks-
forurenet luft øger risikoen for akut sygdom i luftvejene,
øreinfektioner mv. hos særligt små børn.
37
Samtidig modtager giftlinjen i stigende grad henven-
delser fra forældre, hvis børn har tygget på eller slugt
nikotinposer, som kan føre til nikotinforgiftning.
38
Derfor bør der afsættes ressourcer til oprydning af ni-
kotinprodukter på offentlige områder. Denne udgift bør
betales af industrien, ligesom det er tilfældet for ciga-
retskodder.
39
Omkring 75 pct. af dansker-
ne foretrækker, at offentlige
legepladser samt sports- og
idrætsanlæg er røgfri.
40
Har indført røgfri udearealer på alle/
størstedelen af udearealerne
Har indført mindst ét røgfrit udeareal
Er i gang med at indføre de første
røgfri udearealer
Har ikke indført røgfri udearealer
Ingen data
Senest opdateret 23. februar 2023, Røgfri Udearealer -
Kræftens Bekæmpelse (cancer.dk)
LÆGEFORENINGEN
TOBAKS- OG NIKOTINFOREBYGGELSE 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Henvendelse af 9/1-25 fra Lægeforeningen om foreningens politikpapir "Nul røg, nul nikotin"
2964132_0009.png
9
Begræns industriens
indflydelse
10.
Følg WHO’s rammekonvention for
tobakslobbyisme
Lægeforeningen mener, at ministerier, styrelser,
kommunale beslutningstagere og folketingspolitikere
skal følge WHO’s rammekonvention for tobakslobby-
isme og ikke lade sig påvirke af tobaksindustrien.
Det er altafgørende for folkesundheden i Danmark, at
beslutninger om forebyggelse mod tobaks- og nikotin-
relaterede sygdomme træffes demokratisk og på bag-
grund af sundhedsfaglige vurderinger. Ifølge WHO’s
rammekonvention for tobakslobbyisme skal myndig-
heder beskytte sundhedspolitikken mod tobaksindu-
striens interesser i videst muligt omfang, herunder
undgå at mødes med tobaksindustrien, når det ikke er
strengt nødvendigt. Desuden bør der være gennemsig-
tighed i alle interaktioner med tobaksindustrien.
41
For
at leve op til dette har Sundhedsstyrelsen eksempelvis
siden 2018 offentliggjort alle henvendelser fra tobaks-
producenter på styrelsens hjemmeside.
42
Lægeforeningen mener, at alle kommunale, regionale
og statslige politikere og embedsmænd bør følge Sund-
hedsstyrelsens praksis. Det forventes at skabe et øget
incitament til at overholde WHO’s rammekonvention.
68 %
af danskerne mener,
at det er en god idé at
indføre krav om, at
politikeres møder med
tobaksindustrien bliver
offentligt kendte.
43
LÆGEFORENINGEN
TOBAKS- OG NIKOTINFOREBYGGELSE 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Henvendelse af 9/1-25 fra Lægeforeningen om foreningens politikpapir "Nul røg, nul nikotin"
2964132_0010.png
10
Referencer
1.
Lungeforeningen – Rygning og rygestop.
Tilgængelig her: https://lunge.dk/viden-hjaelp/
rygning-og-rygestop/ Senest tilgået: 06/01/25
2. Jarlstrup NS, Pedersen MT & Bast LS. Danskernes
Rygevaner 2022. København: Sundhedsstyrelsen;
2023. 100 p.
3. Rosendahl H, Møller SR, Jezek AH, Davidsen M,
Ekholm O, Christensen AI. Danskernes sundhed
2023. København: Sundhedsstyrelsen, 2024. 131 p.
4. Lægeforeningen. Forebyggelse af indlæggelser
2023.
5. Rosendahl H, Møller SR, Jezek AH, Davidsen M,
Ekholm O, Christensen AI. Danskernes sundhed
2023. København: Sundhedsstyrelsen, 2024. 131 p.
6. Rosendahl H, Møller SR, Jezek AH, Davidsen M,
Ekholm O, Christensen AI. Danskernes sundhed
2023. København: Sundhedsstyrelsen, 2024. 131 p.
7.
Jarlstrup NS, Pedersen MT & Bast LS. Danskernes
Rygevaner 2022. København: Sundhedsstyrelsen;
2023. 100 p.
8. Lund L, Jarlstrup N, Bast LS. §RØG – en
undersøgelse af tobak, adfærd og regler. Udvalgte
tendenser 2023, rapport 5. København: Statens
Institut for Folkesundhed, 2024. 119 p.
9. Vestbo J, Andreasen JT, Bast LS, Lund L, Pisinger
C. Børn og unges nikotinbrug – konsekvenser
og forebyggelse. København: Vidensråd for
Forebyggelse, 2022: 96 p.
10. Sundhed.dk – Rygning og sygdom, hvordan
stopper man med at ryge? Tilgængelig her: https://
www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/
hjerte-og-blodkar/sygdomme/diverse/rygestop-
ved-hjertesygdom-hvorfor-og-hvordan/ Senest
tilgået: 06/01/25
11. Sundhedsstyrelsen 2022, Sygdomsbyrden i
Danmark — risikofaktorer. 322 p.
12. Trygfonden. Forebyggelse ifølge danskerne 2024.
64 p.
13. Vestbo J, Pisinger C, Bast L, Gyrd-Hansen
D. Forebyggelse af rygning blandt børn og
unge. Hvad virker? København: Vidensråd for
Forebyggelse, 2018:1-124.
14. Vestbo J, Pisinger C, Bast L, Gyrd-Hansen
D. Forebyggelse af rygning blandt børn og
unge. Hvad virker? København: Vidensråd for
Forebyggelse, 2018. 124 p.
15. Rosendahl H, Møller SR, Jezek AH, Davidsen M,
Ekholm O, Christensen AI. Danskernes sundhed
2023. København: Sundhedsstyrelsen, 2024. 131 p.
16. Jarlstrup NS, Pedersen MT & Bast LS. Danskernes
Rygevaner 2022. København: Sundhedsstyrelsen;
2023. 100 p.
17. Sundhedsstyrelsen - Helbredsskader ved tobaks-
og nikotinbrug. Tilgængelig her: https://sst.dk/da/
Borger/En-sund-hverdag/Rygning,-nikotin-og-
snus/Helbredsskader-ved-tobaks--og-nikotinbrug
Senest tilgået: 06/01/25
18. Tandlægeforeningen - Ny undersøgelse:
Nikotinposer giver flere unge skader i tænder
og mund. Tilgængelig her: https://www.
tandlaegeforeningen.dk/til-pressen/nyheder-
og-pressemeddelelser/pressemeddelelse/2024/
ny-undersoegelse-nikotinposer-giver-flere-
unge-skader-i-taender-og-mund/ Senest tilgået:
06/01/25
19. Jarlstrup NS, Pedersen MT & Bast LS. Danskernes
Rygevaner 2022. København: Sundhedsstyrelsen;
2023. 100 p.
20. Sikkerhedsstyrelsen – Sikkerhedsstyrelsens
kontrol viser fejl med tobaks- og nikotinprodukter
i fire ud af ti butikker. Tilgængelig her: https://
www.sik.dk/nyheder/sikkerhedsstyrelsens-
kontrol-viser-fejl-tobaks-og-nikotinprodukter-
fire-ud-ti-butikker Senest tilgået: 06/01/25
21. Rod NH, Bast LS, Diderichsen F, Grøntved A,
Gyrd-Hansen D, Pisinger C, Rod MH, Schipperijn
J, Tetens I, Toft U, Tolstrup J. Strukturel
forebyggelse – med fokus på kost, tobak og
nikotin, alkohol og fysisk aktivitet. Vidensråd for
Forebyggelse 2024, 1-160.
LÆGEFORENINGEN
TOBAKS- OG NIKOTINFOREBYGGELSE 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Henvendelse af 9/1-25 fra Lægeforeningen om foreningens politikpapir "Nul røg, nul nikotin"
2964132_0011.png
11
22. WHO Framework Convention on Tobacco Control:
guidelines for implementation, article 13 (2013
edition.). (2013). World Health Organization
https://fctc.who.int/docs/librariesprovider12/
default-document-library/who-fctc-article-13.
pdf?sfvrsn=345fb387_16&download=true
Senest tilgået: 06/01/25
23. Tobacco Control Laws. Tilgængelig her: https://
www.tobaccocontrollaws.org/legislation/find-by-
policy?step=policies Senest tilgået: 06/01/25
24. Business.gov.nl – Sales of tobacco. Tilgængelig her:
https://business.gov.nl/regulation/sales-tobacco/
Senest tilgået: 06/01/25
25. Savutonsuomi.fi – Tobacco Act. Tilgængelig her:
https://savutonsuomi.fi/en/towards-tobacco-free-
finland/tobacco-act/ Senest tilgået: 06/01/25
26 Ifølge WHO har børn og unge, der ryger
e-cigaretter, dobbelt så stor risiko for at begynde at
ryge tobak.
WHO report on the global tobacco epidemic 2021:
addressing new and emerging products
https://www.who.int/publications/i/
item/9789240032095
27. Sundhedsstyrelsen - Fakta om e-cigaretter.
Tilgængelig her: https://www.sst.dk/da/
Fagperson/Forebyggelse-og-tvaergaaende-
indsatser/Tobak-og-nikotin/Tobak-og-
nikotinprodukter/E-cigaretter/Fakta
Senest tilgået: 06/01/25
28. Samvirke – Farligt affald: Hver uge lander 270.000
e-cigaretter i den forkerte skraldespand eller i
naturen. Tilgængelig her: https://samvirke.dk/
artikler/farligt-affald-hver-uge-lander-270000-
e-cigaretter-i-den-forkerte-skraldespand-eller-i
Senest tilgået: 06/01/25
29. WHO report on the global tobacco epidemic 2021:
addressing new and emerging products.
Geneva: World Health Organization; 2021. Licence:
CC BY-NC-SA 3.0 IGO.
30. Lungeforeningen, Rygning og rygestop.
Tingængelig her: https://lunge.dk/viden-hjaelp/
rygning-og-rygestop/ Senest tilgået: 06/01/25
31. Lund L, Jarlstrup N, Bast LS. §RØG – en
undersøgelse af tobak, adfærd og regler. Udvalgte
tendenser 2023, rapport 5. København: Statens
Institut for Folkesundhed, 2024. 119 p.
32. Jarlstrup NS, Pedersen MT, Bast LS. §RØG – en
undersøgelse af forbrug af snus, tyggetobak
og nikotinposer, efterår 2022: Brug af røgfrie
nikotinprodukter blandt unge. København:
Sundhedsstyrelsen, 2023.
33. Lund L, Jarlstrup N, Bast LS. §RØG – en
undersøgelse af tobak, adfærd og regler. Udvalgte
tendenser 2023, rapport 5. København: Statens
Institut for Folkesundhed, 2024. 119 p.
34. Kræftens Bekæmpelse,
Trygfonden,Hjerteforeningen. Danskernes
holdning til røgfri miljøer. Minianalyse 2021.
København: Røgfri fremtid, 2021.
35. DR Nyheder – Halvdelen af danskerne ønsker
rygeforbud ved udeservering. Tilgængelig her:
https://www.dr.dk/nyheder/politik/halvdelen-
af-danskerne-vil-skodde-cigaretterne-ved-
udeservering Senest tilgået: 06/01/25
36. Med loven om røgfri miljøer er arbejdspladser og
institutioner som skoler, gymnasier og hospitaler
blevet helt eller delvist fri for tobaksrygning.
Samtidig giver en politisk aftale fra 2023 kommuner
ret til at forbyde røg på udendørs kommunale
legepladser. Forebyggelsesaftalen (2023): https://
www.ism.dk/Media/638355544796222251/
Aftaletekst.pdf
37. Sundhedsstyrelsen – Røgfri miljøer. Tilgængelig
her: https://www.sst.dk/da/Fagperson/
Forebyggelse-og-tvaergaaende-indsatser/Tobak-
og-nikotin/Forebyggelse-af-rygning/Roegfri-
miljoeer Senest tilgået: 06/01/25
38. TV2 – Antallet af børn forgiftet af nikotinposer i
kraftig stigning. Tilgængelig her: https://nyheder.
tv2.dk/samfund/2024-05-08-antallet-af-boern-
forgiftet-af-nikotinposer-i-kraftig-stigning
Senest tilgået: 06/01/25
LÆGEFORENINGEN
TOBAKS- OG NIKOTINFOREBYGGELSE 2025
SUU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 120: Henvendelse af 9/1-25 fra Lægeforeningen om foreningens politikpapir "Nul røg, nul nikotin"
2964132_0012.png
12
39. Miljø- og Ligestillingsministeriet -
Cigaretproducenter skal betale mere for
opsamling af skod. Tilgængelig her: https://
mim.dk/nyheder/pressemeddelelser/2024/
april/cigaretproducenter-skal-betale-mere-for-
opsamling-af-skod Senest tilgået: 06/01/25
40. Kræftens Bekæmpelse, Trygfonden,
Hjerteforeningen. Danskernes holdning til røgfri
miljøer. Minianalyse 2021. København: Røgfri
fremtid, 2021.
41. WHO Framework Convention on Tobacco Control:
guidelines for implementation Article 5.3; Article
8; Articles 9 and 10; Article 11; Article 12; Article 13;
Article 14 – 2013 edition. WHO 2013.
42. Sundhedsstyrelsen – Artikel 5.3 i WHO’s
rammekonvention på tobakskontrol. Tilgængelig
her: https://www.sst.dk/da/Fagperson/
Forebyggelse-og-tvaergaaende-indsatser/Tobak-
og-nikotin/Lovgivning/FCTC-artikel-5_3
Senest tilgået: 06/01/25
43. Trygfonden. Forebyggelse ifølge danskerne 2024.
64 p.
LÆGEFORENINGEN
TOBAKS- OG NIKOTINFOREBYGGELSE 2025