Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 99
Offentligt
2950198_0001.png
Langeland Kommune
Fredensvej 1
5900 Rudkøbing
Att.: kommunalbestyrelsen
Høring om mulig tilsynssag
29. november 2024
Ankestyrelsens tilsyn med kommuner og regioner har modtaget en
henvendelse af 3. juni 2024 fra Den Permanente Task Force på
området udsatte børn og unge.
Det fremgår af henvendelsen og de vedlagte bilag, at der ses en meget
lav grad af lovmedholdelighed i langt størsteparten af de enkelte
sagsskridt i sagsbehandlingen i Familieafdelingen i Langeland
Kommune, og at Familieafdelingen grundet prioritering, mængde af
arbejdsopgaver samt daglig drift ikke kan overholde alle dele af
lovgivningen.
Vi vedlægger en kopi af relevante bilag.
Vi beder kommunalbestyrelsen i Langeland Kommune om en udtalelse
på baggrund af henvendelsen. Vi bemærker, at udtalelsen skal
behandles af kommunalbestyrelsen i et møde.
Vi skal bruge udtalelsen til at vurdere, om der er anledning til at rejse
en tilsynssag. Vi henviser til kapitel VI i kommunestyrelsesloven.
Vi beder kommunalbestyrelsen om særligt at redegøre for, hvordan
Langeland Kommune vil sikre, at kommunen overholder lovgivningen i
forbindelse med behandling af sager i Familieafdelingen.
Vi beder om at få kommunalbestyrelsens udtalelse inden to måneder.
J.nr. 24-55621
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid - reception:
man-fre kl. 9.00-15.00
Åbningstid - telefon:
man-tir kl. 9.00-15.00
ons lukket
tor-fre kl. 9.00-15.00
Venlig hilsen
Nanna B. Damgaard
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Henvendelse af 5/12-24 fra Søren Ramsing om mulig tilsynssag i Langeland kommune
2950198_0002.png
Enhed:
Sagsbehandler:
Louise Austeen Leth
og Sine Beck Hansen
Sagsnr.:
Notat om Task Force-forløb i Langeland
Kommune
Familieafdelingen i Langeland Kommune startede et forløb med Den Permanente
Task Force på området udsatte børn og unge i 4. kvartal 2022. Forløbet er planlagt
afsluttet ved årsskriftet 2024/2025.
I foråret 2023 fik Familieafdelingen bevilget midler og rådgivningsforløb i regi af projekt
Ekstra hjælp til kommuner med mange børnesager. Rådgivningsforløbet har en
varighed af ca. et år.
For at undgå at Langeland modtog to sideløbende og på nogle punkter ensartede
rådgivningsforløb blev det i samarbejde med Familieafdelingen besluttet, at
Familieafdelingen i stedet modtager et skræddersyet rådgivningsforløb, der varetages
af Task Forcen.
Det skræddersyede forløb begyndte i foråret 2023.
Aktiviteter i det skræddersyde forløb
Konkret afholdes hver anden måned virtuelle møder med ledelsen af
Familieafdelingen, hvor der følges op på lovmedholdelighed i sagsbehandlingen via
resultater af kommunens eget overordnede ledelsestilsyn. Familieafdelingen har valgt
at benytte Social- og Boligstyrelsens skabelon for overordnet ledelsestilsyn.
Der afholdes statusmøder med ledelsen hver anden måned, hvor der følges op på
deres arbejde med udvikling af området, socialfaglig kvalitet og lovmedholdelighed, og
hvor de har mulighed for at få sparring på fremsendte dokumenter. Ved hvert andet
statusmøde gennemgås tre af kommunens sager i forhold til juridisk og socialfaglig
kvalitet. Efterfølgende afholdes workshop med børne- og ungerådgiverne, hvor der
tages udgangspunkt i et udsnit af en af de læste sager.
Derudover afholdes workshops med børne- og ungerådgiverne hver fjerde måned, der
tager udgangspunkt i konkrete sagsskridt med fokus på lovmedholdelighed og
socialfaglig kvalitet. Efterfølgende afholdes møde med ledelsen i forhold til omsætning
og implementering af indhold fra workshop.
Det er Task Forcens indtryk, at både ledelsen og børne- og ungerådgiverne
efterspørger viden og sparring om emner, der tidligere er rådgivet om. Det kan derfor
være tvivl om, at rådgivning og ny viden hverken bliver implementeret eller omsat i
praksis.
Herudover orienteres det politiske udvalg hver tredje måned om status på
udviklingsarbejdet i Familieafdelingen.
Langeland Kommune er i 2024 desuden påbegyndt et rådgivningsforløb om
Familiehuse, og der er opmærksomhed på intern koordinering mellem de to
rådgivningsforløb i Børn, Unge og Familier/SBST i det omfang, det er relevant.
Dato:
21. februar 2024, rev.
28.maj 2024
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Henvendelse af 5/12-24 fra Søren Ramsing om mulig tilsynssag i Langeland kommune
Side 2
Status i Familieafdelingen (februar 2024)
Familieafdelingen består af 11 børne- og ungerådgivere, en faglig koordinator og en
afdelingsleder. Familieafdelingen har undervejs i Task Force forløbet opnormeret med
flere børne- og ungerådgivere.
Den overordnede ledelse udgøres af borger-, social- og arbejdsmarkedschef samt
kommunaldirektør. Der var i februar 2024 tre vakante børne- og ungerådgiverstillinger,
hvilket bl.a. skyldes vanskeligheder med at rekruttere kvalificerede medarbejdere.
Afdelingsleder opsagde sin stilling efter halvandet år og stoppede pr. 31.01.24. Der
startede en ny afdelingsleder 1. marts 2024. Det var vanskeligt for kommunen at
tiltrække kvalificerede kandidater med socialfaglig og ledelsesmæssig erfaring til
stillingen.
Den faglig koordinator har været ansat i et år og varetager udover faglig sparring også
sagsbehandling på egen sagsstamme.
Ligeledes har størstedelen af børne- og ungerådgiverne været ansat i ca. et år, og
mange af dem er nyuddannede.
Udfordringer i forhold til sagsbehandlingen
Både ledelse og børne- og ungerådgivere er engagerede, motiverede og prioriterer at
indgå i aktiviteterne med Task Forcen. Når der har været afholdt aktiviteter med
børne- og ungerådgiverne har tilbagemeldingerne været positive, og de har
efterspurgt flere aktiviteter. Det er dog Task Forcens indtryk, at børne- og
ungerådgiverne ikke formår at omsætte den formidlede viden i praksis.
Langeland Kommune er af Ankestyrelsens tilsyn opfordret til at gennemgå nuværende
og tidligere sager for at udbedre eventuelle fejl i sagsbehandlingen. Gennemgang af
sagerne varetages af et eksternt konsulentfirma, der udelukkende vurderer, hvorvidt
der er foretaget lovbestemte sagsskridt. De vurderer ikke kvaliteten eller
sagsbehandlingen som helhed.
Efterfølgende gennemgår chef og afdelingsleder konsulentfirmaets fund, hvorefter den
ansvarlige børne- og ungerådgiver forventes at rette op på fejlene.
Der er ikke planlagt opfølgning på, om genopretningen er korrekt udført, den
socialfaglige kvalitet heraf eller taget højde for, at arbejdet med genopretning kræver
både ressourcer og faglige kompetencer.
Ud fra kommunens eget udførte overordnede ledelsestilsyn ses en meget lav grad af
lovmedholdelighed i langt størsteparten af de enkelte sagsskridt. Der er i
rådgivningsforløbet sket forbedringer på enkelte områder, dog med yderst begrænset
progression og mindre end det forventelige.
Familieafdelingen oplyser, at de grundet prioritering, mængde af arbejdsopgaver samt
daglig drift ikke kan overholde alle dele af lovgivningen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Henvendelse af 5/12-24 fra Søren Ramsing om mulig tilsynssag i Langeland kommune
Side 3
Status på arbejdet i Familieafdelingen
Der udføres ikke tematiseret ledelsestilsyn grundet manglede ressourcer. Hverken
ledelsen eller Task Forcen har derfor reelt indblik i den socialfaglige kvalitet i sagerne,
udover de sager der er set i forbindelse med analysen og statusmøde 2. På baggrund
af disse vurderer Task Forcen, at der ikke er sket mærkbare forandringer i
sagsbehandlingen, og at der kan være bekymring for, hvorvidt børn, unge og familier
får den nødvendige og den rette hjælp og støtte.
Task Forcen oplever, at der mangler faglig viden om, hvordan de enkelte sagsskridt
udføres med både juridisk og socialfaglig kvalitet. Det ses ved, at børne- og
ungerådgiverne, den faglige koordinator og afdelingsleder efterspørger viden, de
forventeligt burde have for at kunne arbejde på området.
Familieafdelingen følger stort set den udarbejdede udviklingsplan og har justeret den
relevant undervejs ift. ressourcer og opgaver. Imidlertid er det Task Forcens indtryk, at
der hovedsageligt er fokus på at få udarbejdet arbejdsgangsbeskrivelser og andre
skriftlige/administrative produkter.
Det ses ikke, at den sparring, som Task Force har givet både mundtligt og skriftligt,
bliver indarbejdet i arbejdsgangsbeskrivelser. I stedet ses forsøg på tjeklister i den
enkelte sagsskridt frem for arbejdsgangsbeskrivelser, og der mangler således fokus
på kvalitet og socialfaglighed. Task Forcen finder, at der mangler fokus på de skriftlige
produkters kvalitet og anvendelighed, og der kan være derved være tvivl om, hvorvidt
de er operationelle for børne- og ungerådgiverne i deres sagsbehandling.
Barnets lov stiller krav til børne- og ungerådgivernes socialfaglighed. Task Forcen kan
være i tvivl, om børne- og ungerådgiverne i Langeland Kommune kan imødekomme
disse, og særligt om den faglige ledelse kan understøtte implementering af
lovgivningen samt følge op på både lovkrav og intentioner med barnets lov.
Vurdering af udfordringer i Familieafdelingen
Task Forcen har gennem forløbet oplevet, at ledelsen ikke i tilstrækkelig grad har
omsat rådgivning og viden i den daglige praksis eller haft fokus på implementering og
forankring.
Det er Task Forcens indtryk, at børne- og ungerådgiverne mangler grundlæggende
kompetencer og viden på området, hvilket tidligere afdelingsleder og faglig koordinator
har bekræftet.
Familieafdelingen har intern undervisning med faglig koordinator flere gange om
måneden. Faglig koordinator oplyser, at det er de samme dele af sagsbehandlingen,
der behandles igen og igen.
Forløbet med Familieafdelingen har desuden været præget af fokus fra medier,
politiske udvalg og borgere i et større omfang end i andre Task Force-forløb. Det
betyder, at børne- og ungerådgiverne til Task Force giver udtryk for, at de bliver
usikre, fordi deres arbejde kritiseres både internt og eksternt. Task Forcen er blevet
kontakt af borgere flere gange sammenlignet med forløb i andre kommuner. Borgerne
ønsker at gøre opmærksom på fejl i sagsbehandlingen eller at få hjælp til deres barn.
Ledelsen og politisk udvalg er blevet gjort bekendt med henvendelserne, samt
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 99: Henvendelse af 5/12-24 fra Søren Ramsing om mulig tilsynssag i Langeland kommune
Side 4
anbefalet at håndtere disse, dog har Task Forcen ikke kendskab til, hvorvidt dette er
sket.
Task Forcen vurderer, at en stor del af udfordringerne i Familieafdelingen relaterer sig
til personale- og faglig ledelse, organisering, rammer, ressourcer og rekruttering,
hvilket falder udenfor Task Forcens vanlige rådgivning og kompetencer.