Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 94
Offentligt
2947375_0001.png
Folketingets Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 8196
Doknr.
938770
Dato
02-12-2024
Folketingets Boligudvalg har d. 5. november 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
20 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann (DF).
Spørgsmål nr. 20:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange opnormeringer i form af årsværk, ministeriet
og underliggende styrelser har haft de seneste 2 år, og angive, hvilke nye op-
gaver, der udgør begrundelserne for opnormeringerne?”
Svar:
Som det fremgår i
tabel 1
nedenfor har Social- og Boligministeriet i perioden
2022 og 2023 haft en årsværksreduktion på 10 årsværk fordelt på ressortområ-
dets departement, styrelser og råd. Årene 2022 og 2023 anvendes, da spørge-
rens formulering om ”seneste 2 år” fortolkes som de to seneste afsluttede år.
Det bemærkes endvidere, at der tages udgangspunkt i administrative årsværk i
tråd med opgørelsen af administrative ledere og medarbejdere i besvarelsen af
FIU 2023/2024 spm. nr. 78 (alm. del).
Tabel 1
Administrative årsværk i departementet, styrelser og råd under §15 Social- og Boligministeriet i peri-
oden 2022-2023.
Administrative
årsværk i 2022
221
536
434
582
8
12
15
9
1.817
Administrative Udvikling i
årsværk i 2023
perioden
197
563
454
545
9
13
17
9
1.807
-24
27
20
-37
1
1
2
0
-10
Institution
Departementet*
Ankestyrelsen
Social- og Boligstyrelsen
Familieretshuset
Børnerådet
Fællessekretariatet for Det Centrale Handicapråd og Fri-
villigrådet
Kofoeds Skole
Rådet for socialt udsatte
I alt
Anm.: Afrundet til hele årsværk. Datagrundlaget er overensstemmende med datagrundlaget fra besvarelsen af
FIU 2023/2024 spm. nr. 78 (alm. del), og udgøres af tal fra Statens BI-ISOLA for 4. kvartal i hvert år. ISOLA-data-
basen omfatter personer, som er ansat på en statslig overenskomst. Opgørelsen af årsværk er lavet pba. løn- og
personalestatistikken i ISOLA. Opgørelsen er baseret på et standard lønbegreb, således at uregelmæssige tillæg
og over-/merarbejde udelades. Yderligere er ansatte med under 8 løntimer om ugen udeladt af opgørelsen. I op-
gørelsen er der ikke taget højde for, at der i perioden kan være opgaver (og dermed årsværk), der er omrokeret
mellem staten og andre sektorer. Der anvendes Danmarks Statistiks DISCO-fagklassifikationer til at klassificere
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 94: Kopi af BOU alm. del - svar på spm. 13 og 20 om opnormeringer af årsværk i bl.a. Social- og Boligstyrelsen m.v.
2947375_0002.png
administrative årsværk i ISOLA. Opgørelsen medtager administrative medarbejdere og alle ledere. Opgørelsen er
skønsbaseret med udgangspunkt i beskrivelserne af fagklassifikationerne. 1) Fordelingen på ministerområder er
korrigeret for ressortændringer over perioden 2017-2023. Korrektionen for ressortændringer indebærer, at der er
forsøgt taget højde for, hvor årsværkene har været placeret bagud i tid med udgangspunkt den ressortstruktur,
der var gældende ved udgangen af 2023. Korrektionen for ressortændringer er baseret på andelen af løn- og per-
sonaleomkostninger, der flytter fra ét ministerområde til et andet i forbindelse med ressortændringer.
Kilde: Økonomistyrelsen
Det bemærkes, at der i opgørelsen af departementets årsværk i perioden ind-
går årsværk, som er ressortoverført til Ældreministeriet som følge af den kon-
gelige resolution af 29. august 2024.
Den samlede årsværksreduktion i perioden 2022 til 2023 dækker over modsat-
rettede udviklinger på institutionsniveau. Der er således tale om en årsværkstil-
vækst i hhv. Ankestyrelsen, Social- og Boligstyrelsen, Børnerådet, Fællesse-
kretariatet for Det Centrale Handicapråd og Frivilligrådet og Kofoeds Skole.
Det bemærkes, at bevillinger til ministerier og underliggende styrelser generelt
afsættes som rammebevillinger, som den enkelte institution prioriterer i hen-
hold til de lovgivningsmæssige krav og de politisk fastsatte ønsker til opgave-
løsningen. Der sker løbende en udvikling i opgaver, som ministeriets institutio-
ner skal løse samt i ressourcebehovet for de eksisterende opgaver. Den en-
kelte institution tilpasser således løbende sin bemanding i henhold til det politi-
ske og lovgivningsmæssige opgaveløsningsbehov og det afsatte bevillingsni-
veau. Det bevirker, at årsværksudviklingen er dynamisk, og at det er derfor ikke
rent mekanisk er muligt at opgøre, hvilke konkrete opgaver, som årsværksud-
viklingen dækker over. Social- og Boligministeriet er således ikke i stand til at
foretage en fuldstændig opgørelse af, hvilke nye opgaver, der forklaringer æn-
dringerne i administrative årsværk på ministerområdet.
Social- og Boligministeriet kan dog oplyse, at der er foretaget en række bevil-
lingstilførsler til opgaver i de underliggende institutioner under Social- og Bolig-
ministeriet i perioden 2022 og 2023, som følger af større politiske aftaler eller
projekter. Særligt kan fremhæves implementeringen af Børnene Først/Barnets
Lov, jf.
aftale om Børnene Først
af maj 2021, implementeringen af
aftale om en
10-årsplan for psykiatrien og mental sundhed
af september 2022, styrkelsen af
retssikkerhedsområdet i Ankestyrelsen i forlængelse af
aftale om udmøntning
af reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområ-
det 2022-2025 og 2023-2026
samt handlingsplan til styrket indsats til voksne
med senfølger efter seksuelle overgreb i barndommen og ungdommen som
følge af
aftale om satspulje 2019.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2