Social- og boligminister Sophie Hæstorp Andersen
København 23. november 2024
Muligheden for at klage over bortvisning fra herberg bør bevares og
understøttes – ikke fjernes.
Kære Sophie Hæstorp Andersen
Tak for et konstruktivt møde d. 25. oktober. Det var godt at høre om dine
tanker på hjemløseområdet og få dit syn på nogle aktuelle problemstillinger.
Vi diskuterede bl.a. forslaget om, man ikke længere skal kunne klage over at
blive bortvist fra et herberg. Jeg vil forsøge at uddybe, hvorfor jeg mener, at det
er essentielt at fastholde muligheden for at kunne klage over en bortvisning fra
et herberg.
Et herberg er sidste bastion for en hjemløs. Det er her, man søger hen, når
man ingen andre muligheder har. Det er ofte forbundet med skam at opsøge et
herberg. Det er derfor endnu mere skamfuldt at blive smidt ud fra det sted,
man ser som sin redningskrans. Tilmed vil bortvisningen oftest være et udslag
af, at man opfører sig som det er forventeligt for målgruppen for et herberg. Vi
skal hele tiden huske os selv på at herberg er ”til
personer med særlige sociale
problemer, som ikke har eller ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har et
akut behov for botilbud og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og
efterfølgende hjælp.”
(SEL § 110)
Det er forventeligt, at en beboer kan være frustreret over sit liv, frustreret over
den manglende hjælp fra systemet, er abstinent, har psykiske problemer,
savner sine børn eller familie, føler sig magtesløs. Det gør, at beboerne kan
reagere på måder, der for en problemfri borger, virker uhensigtsmæssige, og
fører til bortvisninger. Men er det ikke netop et herbergs fornemmeste opgave
at kunne håndtere borgere, der har problemer, der gør at de har en adfærd,
der kan være svær forstå for menigmand? Er det ikke derfor tilsynet skal sikre,
at personalet på herberger er fagligt kompetente, at organiseringen er
hensigtsmæssig og de fysiske rammer understøtter opgaveløsningen: Et sted,
der netop kan rumme, støtte og drage omsorg for borgere i hjemløshed?
At bortvise en beboer, er i vejledningen til Serviceloven beskrevet som den
sidste udvej for en leder af et herberg. Men når der ikke er mulighed for at
klage, bliver det nogle gange den nemme udvej. Den, man vælger, hvis man
selv er frustreret over ikke at kunne få en beboer til at slå ind på dydens smalle
vej eller hvis ens faglige kapacitet er utilstrækkelig. Når der samtidig står
massevis af hjemløse udenfor og bare venter på, at der bliver en ledig plads,
1