Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 87
Offentligt
2944236_0001.png
HOME-START
FAMILIEKONTAKT
INVESTERINGSMODEL
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Materiale fra HOME-START ifm. foretræde den 28/11-24 om afrapportering af tildelt driftstilskud
2944236_0002.png
HOME-START
HOME-START
Familiekontakt ved at børn trives, når deres
forældre har overskud. HOME-START støtter forældrene tidligt
i barnets liv, hvor potentialet for udvikling af god trivsel er
størst[1]; og bidrager samtidig til tidlig opsporing af
mistrivsel hos børn.
HOME-START
Tilbyder praktisk hjælp og venskabelig støtte fra frivillige
familievenner til småbørnsfamilier, som er i en livssituation, hvor de
kæmper med at få hverdagen til at hænge sammen
Bygger på anerkendelse og ligeværdighed, og
respekt for den enkelte families situation
Sikrer, at alle familievenner er klædt på til
opgaven af lokale, fagprofessionelle
koordinatorer, der arbejder efter inter-nationale
kvalitetsstandarder[2]
Danner relation til familien, som gør det muligt
give kærlig, ærlig og anerkendende feedback
Er en frivillig social organisation, som hjælper til at bygge bro til
kommunen eller andre instanser og civilsamfundsorganisationer, når
det er dét, familien har brug for
1] https://heckmanequation.org/resource/the-heckman-curve/
2] https://home-start.dk/principper-og-praksis/
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Materiale fra HOME-START ifm. foretræde den 28/11-24 om afrapportering af tildelt driftstilskud
2944236_0003.png
HOME-START
– EN INVESTERING I BØRNS TRIVSEL
HOME-START
Familiekontakt er en god investering, fordi:
Den veldokumenterede frivillige støtte fra en frivillig HOME-START
familieven giver forældrene overskud til igen at mestre hverdagen.
HOME-START støtter forældre tidligt i barnets liv, bidrager til bedre
trivsel og kan tidligt observere eventuel mistrivsel hos et barn. Familien
ønsker selv støtten, og støtten foregår hjemme hos familien, hvor
hverdagslivet leves. Støtten er fortrolig og ligeværdig.
De frivillige familievenners indsats understøttes af den grundige
oplæring på et 20 timers kursus, som varetages af den lokale
fagprofessionelle koordinator, og hvor elementer som børnesikkerhed,
grænser og fortrolighed har stort fokus.
Der er ingen tvivl om, at
HOME-START
er en god investering
- vi ser
familier få overskud og tro på forælderevne, træde ind på arbejds-
markedet, fastholde tilknytning til arbejdsmarkedet
og påbegynde og gennemføre uddannelser –
“Vi var aldrig nået så langt i
vores liv uden koordinatoren
men værdien er svær at beregne, fordi bedre
trivsel ikke kan omsættes direkte i kroner og ører.
og HOME-STARTs familieven
og støtte fra HOME-START”
Forældre fortæller, at den mellemmenneskelige
Citat fra en familie
kontakt ved frivillig støtte øger deres børns trivsel
og giver dem en god start i livet.
“Alle mennesker kan komme i en situation, hvor man føler sig skrøbelig,
fordi man mangler hjælp og støtte i hverdagen. Der har HOME-START
Familiekontakt noget virkelig vigtigt at byde ind med.”
Karen Lumholt - medstifter af Familiepolitisk Netværk
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Materiale fra HOME-START ifm. foretræde den 28/11-24 om afrapportering af tildelt driftstilskud
2944236_0004.png
PROBLEMSTILLINGSMODELLEN
I HOME-START
Vores problemstillingsmodel tydeliggør, at det kan betale sig at
investere i HOME-START, som et alternativ til en traditionel businesscase.
HOME-START hjælper familier med mange forskellige problemstillinger.
At vise værdien af den frivillige støtte forudsætter forenkling. Derfor tager
beskrivelsen afsæt i tre typer af situationer, som småbørnsfamilier kan
være i: Simpel, vanskelig og kompleks/uoverskuelig.
Hver situation er forbundet med bestemte kendetegn og risikofaktorer,
som har betydning for placeringen på indsatstrappen for det
specialiserede socialområde; for størrelsen af de potentielle offentlige
udgifter; og for værdien af den frivillige støtte fra HOME-START.
Modellen er designet på baggrund af international dokumentation
kombineret med mange års erfaringer i Danmark.
En særlig tak til HOME-START Nordvestsjælland, hvis projekt har
fremmet beskrivelsen af de tre situationer[7].
[7] Beskrivelsen af de tre typer af situationer er udviklet under et 2 �½ årigt projekt i Home-Start Nordvestsjælland
støttet af TRYG fonden.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Materiale fra HOME-START ifm. foretræde den 28/11-24 om afrapportering af tildelt driftstilskud
2944236_0005.png
DOKUMENTATION FOR EFFEKTEN
AF
HOME-STARTS
INDSATS
Forskning dokumenterer, at HOME-START har en positiv effekt på
trivslen i familier med små børn:
Et kvalitativt studie gennemført i Danmark viser, at familierne
oplever, at HOME-START på kort sigt giver et pusterum; på
mellemlang sigt giver overskud og selvtillid; og på lang sigt
forebygger kriser og sammenbrud.[3]
Et hollandsk case control studie viser, at HOME-START forbedrer
forældrenes trivsel, kompetencer og adfærd (fx lydhørhed) og
mindsker psykiske problemer hos børnene
(fx angst).[4]
Et follow-up studie viser, at den positive
effekt varer ved efter 10 år.[5]
HOME-START er nævnt som
evidence based best practise
EU-kommissionens hjemmeside[6]
HOME-START Familiekontakt blev i
2021 tildelt Det Konservative Folkepartis
Samfundspris for “organisationens arbejde med
at hjælpe familier til at stå på egne ben i stedet for at vælte”
Lær mere om HOME-START Familiekontakt på www.home-start.dk
[3] Evaluering af Home-Start 2014, http://homestart.dk/images/Presse_artikler/Evaluering-af-Home-
Start_Epinion-300314.pdf
[4] ”Long-term changes in parenting and child behavior after the Home-Start Family support Program”, Children
and Youth Services Review 35 (2013),
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0190740913000467 (abstract)
[5] “Changes in parenting and child behavior after the Home-Start family support program: A 10 years follow-
up”, Children and Youth Services Review 53 (2015), (abstract)
[6] https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1060&langId=en
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Materiale fra HOME-START ifm. foretræde den 28/11-24 om afrapportering af tildelt driftstilskud
2944236_0006.png
SIMPEL PROBLEMSTILLING
I SMÅBØRNSFAMILIEN
Kendetegn
Belastningen:
Går i mange tilfælde over med
tiden, men kan forværres uden støtte.
Omfang af risikofaktorer:
Få risikofaktorer
udspiller sig samtidig.
Henvendelse om støtte:
Familien kan opleve
det som et nederlag at søge hjælp, men der
er sjældent stigma eller tabu forbundet med
familiens problemer.
Typiske risikofaktorer
-Flerlingefødsel, kolik, refluks
-Forbigående sygdom (fx hjernerystelse)
-Usikkerhed/utryghed i forælderrollen
-Svagt netværk
-Sårbar familiesituation (fx enlige forældre)
Familien har typisk ikke brug for kommunal
støtte. Familien opfordres ofte af
sundhedsplejerske eller netværk til at
kontakte HOME-START
Den simple problemstilling er kendetegnet ved at være afgrænset, og løsningen
består af aflastning, omsorg og tid. Den ses oftest i ellers ressourcestærke
familier, der udsættes for aktuelle belastninger. Typisk er der tale om familier der
f.eks. har fået tvillinger eller et barn med refluks – eller om en fuldtidsarbejdende
alenemor til to hvis netværk ikke er stærkt lokalt.
Det er vanvittigt hårdt, mens det står på, men det går over, når
forældrene får aflastning, søvn og/eller bliver fortrolige med
og betryggede i den nye situation.
Den frivilliges opgaver består i at aflaste og støtte familien i
denne hårde periode. Koordinators rolle er meget lille i forhold
til familien, når forløbet er igangsat.
Familier med en ”simpel
problemstilling” er oftest ikke
kendt i det kommunale hjælpe-
system. De befinder sig typisk
på indsatstrappens trin 1, der
er defineret som de tidlige
indsatser i almenområdet.
Enkelte familier modtager forebyggende indsatser på trin 2 jf. Barnets lov §30.
I HOME-START får forældrene omsorg, praktisk hjælp og venskabelig støtte, så
situationen i familien ikke bliver forværret, og kommunen undgår at iværksætte
mere indgribende indsatser højere på indsatstrappen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Materiale fra HOME-START ifm. foretræde den 28/11-24 om afrapportering af tildelt driftstilskud
2944236_0007.png
VANSKELIG PROBLEMSTILLING
I SMÅBØRNSFAMILIEN
Kendetegn
Belastningen:
Er længerevarende og
uforudsigelig og kan udvikle sig i to retninger
- tilpasning og nyorientering eller større
kompleksitet.
Omfang af risikofaktorer:
Flere
risikofaktorer udspiller sig samtidig.
Henvendelse om støtte:
Familien er bevidst
om behovet for hjælp, men har ofte
vanskeligt ved at søge den. Der er risiko for
tabuisering og stigmatisering forbundet med
familiens problemer.
Typiske risikofaktorer
-Førstegangsfødende
-Psykisk belastning (fx depression)
-Længerevarende sygdom (fx kræft) og sorg
(fx efter dødsfald)
-Usikkerhed/utryghed i forældrerollen
-Svagt/manglende netværk
-Svær familiesituation (fx skilsmisse)
Familien opfordres typisk af
sundhedsplejerske, socialrådgiver eller
netværk til at kontakte HOME-START.
Denne problemstilling er kendetegnet ved at være livsforandrende og ved at
løsningen kræver tid, nytænkning og nyorientering. Her er der tale om familier,
der f.eks. er ramt af skilsmisse, handicap eller alvorlig sygdom. Oftest er det
familier med et meget lille eller intet netværk. Selvom det er en midlertidig
problemstilling, er det vanskeligt midt i krisen at skabe overblik og finde nye veje.
“Da vi fik vores familieven, stod vi i en dal,
og nu efter 8-9 måneders støtte føles det
som om, vi står på toppen af bjerget”
Citat fra en familie
Den frivillige familievens opgave er her at give familien
det nødvendige overskud og omsorg, der skal til, for at
livet finder sin måske nye ro og rytme. Typisk vil den
frivillige komme i familien i op til 12 måneder.
Koordinators opgaver og rolle kan være mere “synlig” i forhold til familien, idet
der her kan opstå spørgsmål, som rækker ud over den frivilliges område.
Familier med en ”vanskelig
problemstilling” kan være
kendt i det kommunale
hjælpesystem og modtage
kommunal forebyggende
støtte, jf. Barnets lov §30,
på indsatstrappens trin 2.
I HOME-START får forældrene omsorg, praktisk hjælp og venskabelig støtte, så
situationen i familien ikke bliver forværret, og kommunen undgår at iværksætte
mere indgribende indsatser højere på indsatstrappen.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Materiale fra HOME-START ifm. foretræde den 28/11-24 om afrapportering af tildelt driftstilskud
2944236_0008.png
KOMPLEKS OG UOVERSKUELIG
PROBLEMSTILLING I SMÅBØRNSFAMILIEN
Kendetegn
Belastningen:
Skyldes summen af mange
forskellige udfordringer, som er forbundet,
og som ikke har en enkel løsning. Familien
føler sig fastlåst i situationen.
Omfang af risikofaktorer:
Mange
risikofaktorer udspiller sig ofte samtidig.
Henvendelse om støtte:
Familien kan nogle
gange have svært ved at se behovet for
hjælp eller være utryg ved at søge hjælp.
Andre gange falder familien mellem to stole i
systemet. Der kan være stigma eller tabu
forbundet med familiens problemer.
Typiske risikofaktorer
-Psykisk sygdom
-Fysisk sygdom/handicap
-Usikre forældrekompetencer
-Manglende netværk og fravær af
rollemodeller ift. forælder-rollen.
Kompliceret familiesituation.
Problemstillingen er kendetegnet ved netop
at være uoverskuelig med mange forskel lige
problematikker. Disse er filtret ind i
hinanden, så der ikke umiddelbart ses eller
findes en løsning.
Familien bliver typisk støttet af
sundhedsplejerske eller socialrådgiver i at
kontakte HOME-START.
Typisk består den nødvendige støtte af flere forskellige indsatser/aktører, ligesom
den typisk er den (for koordinatoren) mest tidskrævende af de tre
problemstillinger. Den frivilliges opgave og udfordring består her i at kende sine
begrænsninger og herfra hjælpe familien til at bevare håbet gennem
anerkendelse, praktisk hjælp, støtte og omsorg over tid. Koordinatorens rolle er
her mere omfattende i såvel indhold som tid: I forhold til den frivillige må
koordinatoren afgrænse og støtte dennes indsats, når udfordringen er for stor. Det
er ikke altid, at der er eller skal findes en løsning. Familierne skal i samarbejde
med koordinator støttes i at få etableret kontakt til anden relevant hjælp.
Koordinatoren vil ofte i kraft af den gode relation til familien kunne skabe tillid
mellem foræld(r)er og kommunen.Familier i en kompleks uoverskuelig situation er
oftest kendt i det kommunale hjælpe-system. De modtager typisk støttende
indsatser jf. Barnets lov §30
og §32.Det forekommer dog
ofte også, at familien er
rimelig ukendt af systemet.
Ikke nødvendigvis fordi
behovet ikke er der, men fordi
familien ikke nærer tillid til, at
systemer og autoriteter kan
og vil hjælpe.
HOME-START kan ofte, via den unikke relation til familien, gøre familien tryg nok
til, at der kan rettes henvendelse sammen med familien. På dette punkt har det vist
sig, at HOME-START kan gøre en stor forskel sammen med kommunen i et
respektfuldt samarbejde, hvor hver part er helt på det rene med egne muligheder
og begrænsninger.
HOME-START støtter alle småbørnsfamilier, som har brug for hjælp, gennem
omsorg uden krav.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 87: Materiale fra HOME-START ifm. foretræde den 28/11-24 om afrapportering af tildelt driftstilskud
2944236_0009.png
HAR DU LYST TIL AT LÆRE MERE OM
HOME-START?
Klik ind på vores hjemmeside:
www.home-start.dk
Her kan du læse alt om de nyeste
tiltag, afdelinger og resultater. Du
har også muligheden for at blive
medlem og modtage vores
nyhedsbrev.
Følg med ved at følge os på