Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 71
Offentligt
1. Mere tid at foretræde. 15 minutter er langt fra nok.
2. Vi vil derfor gerne bede om at komme med til forhandlinger, ved fysisk fremmøde.
15 minutters foretræde er langt fra nok til at forklare dybden og tankerne bag vores
løsninger. Dette er et stort og vigtigt emne for vores land. Vores forening laver ikke
andet end at analysere og finde løsninger. Vi lytter til ofre og udtænker løsninger.
At kræve en A8 godkendelse før man bliver hørt er for meget. At foreninger skal have
en omsætning på 150.000 dkk om året og 200 betalende medlemmer er simpelthen
det samme som at sige vi ikke gider at høre på jer. Vi ønsker ikke at tjene penge på
dette, eller udsætte vores medlemmer for økonomisk byrde. Når man er udsat for
denne psykisk tortur, har man udgifter nok i forvejen. Jeg håber derfor meget I vil
invitere os fysisk med til forhandlinger.
3. Vores løsninger er lavet af ofre, vi har indhentet information fra mange mennesker og
mange andre foreninger. Ud fra dette har vi skrevet det hele sammen til brugbare
løsninger, der dækker alle problemerne.
Vores store frygt for at løse disse problemer er advokater, dommere, jurister,
krisecentre osv. Alle dem der tjener penge på at systemet ikke fungerer. De kæmper
skjult for ikke at løse det. Deres udtalelser er baseret ud fra, at de skal sikre, at de
ikke mister deres arbejde med de ændringer der implanteres.
Man bør derfor lytte mindre til denne gruppe, og lytte mere til ofre og foreninger som
vores. Vi har ingen økonomisk gevinst i dette. Vi kigger kun på at finde løsninger som
rent faktisk vil fixe problemerne. Og et af de absolut største problemer er netop alle
disse mennesker, der inderst inde ikke ønsker at ændre det.
Disse grupper af mennesker tjener ekstremt mange penge på at det ikke fungerer.
De lever af, og lever rigtigt godt af det. Det er en industri, bygget op på, at der er
konflikt mellem forældre.
Som eksempel kan man tage et cykelsmed, der lapper cykler. For at få flere kunder
smider han tegnestifter i på cykelstien. Smadre flasker og laver glasskår.
Det er det samme advokater, dommere, jurister, krisecentre osv. gør.
Der er også andre store foreninger, der får kæmpe store beløb af staten. Der er
mange mennesker der får deres løn betalt af dette. De ønsker heller ikke at løse
problemerne.
Mange af disse foreninger og erhverv er med til at indsende høringssvar, og bliver
taget med i forhandlinger. Der kan de så sidde og sikre at ændringer ikke gør ud over
dem selv og deres indtjening.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Materiale fra Foreningen Far, Mor og Børn ifm. foretræde den 14/11-24 om familieretshuset og forældreansvarsloven
2935871_0002.png
Dette er så frygteligt. Derfor bør og skal socialudvalget tage foreninger som vores
meget mere alvorligt. Vi er ofre, der absolut INGEN økonomisk gevinst har i dette.
4. Familieretshuset som det fungere i dag er en skændsel uden lige. Alle ved det. Sågar
medarbejderne der arbejder der, erkender over tlf at det sejler. Det skal laves om, og
det kan kun gå for langsomt.
https://dk.trustpilot.com/review/www.familieretshuset.dk
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Materiale fra Foreningen Far, Mor og Børn ifm. foretræde den 14/11-24 om familieretshuset og forældreansvarsloven
Løsninger
1. Obligatorisk konfliktmægling.
Der skal være obligatorisk konfliktmægling ved første henvendelse i
familieretshuset. Det skal ikke være muligt, ikke at udlevere børnene, og
ikke møde op til konfliktmægling. Som det er i dag , er det først til mølle,
med at stikke af med børnene, og på den måde afskære den anden
forældre fra at se børnene. Systemets reaktion er så, at når samværet har
været afbrudt i længere tid, så er det ikke godt for børnene at se den anden
forældre igen. Når det sker, eskalere konflikten endnu mere. Og systemets
svar er så helt at afbryde samværet. Igen eskalere situationen, og bliver
blot værre og værre. Systemet er til for at hjælpe, men systemet gør
tingene værre, som loven er i dag.
Kræver konfliktmægling vagter, eller politi må systemet levere dette.
Alternativt kan der opsættes et online møde med videolink.
Teams/Zoom/skype etc.
I det lange løb er det billigere at slå konflikten ned tidligt, og meget bedre
for barnet.
Ønsker man ikke konfliktmægling, skal det have negativ påvirkning på
samværsretten, bopælsretten og forældremyndigheden. Man kunne også
sanktionere økonomisk. Dem der vil samarbejde, og konfliktmægle for
barnets bedste, skal også belønnes. Der skal være ligestilling.
2. Obligatorisk overvåget samvær.
Der skal ved første henvendelse i familieretshuset, som minimum opsættes
overvåget samvær, hvis den ene forældre ikke ser barnet/børnene. Og det
skal foregå meget hurtigere end det gør i dag. Det skal være det absolut
vigtigste. Afbrudt kontakt er den værste form for forældrefremmedgørelse.
Det skal heller ikke være med 1 måned mellem hvert besøg, men max 14
dage. At afbryde kontakten med den ene forældre er meget skadeligt for
barnet på den lange bane, og øger konflikten mellem forældrene.
Konflikten skal nedtrappes, ikke optrappes. Systemet skal hjælpe med at
den nedtrappes. Familieretshuset skal have fjernet retten til at afbryde
samværet, med mindre overvåget samvær viser det er skadeligt med
samvær.
Overvåget samvær er sikkert for barnet, da det netop er overvåget. Er det
overvågede samvær ikke skadeligt, skal det fortsætte, til der opsættes en
ny form for samvær. Samværet må IKKE afbrydes. Som det er i dag bliver
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Materiale fra Foreningen Far, Mor og Børn ifm. foretræde den 14/11-24 om familieretshuset og forældreansvarsloven
2935871_0004.png
sagen sendt til familieretten efter end overvåget samvær. I denne ekstrem
lange ventetid på dette, er der ikke samvær. Dette er systemforvoldt
afbrydelse af samværet og derfor
systemforvoldt forældrefremmedgørelse.
Det skal stoppes.
Afbrydelse af samvær leder i værste tilfælde psykisk sygdom hos barnet.
Forældrefremmedgørelse giver hos den fremmedgjorte forældre
voldsomme
psykiske mén
i form af typisk PTSD, stress, depression, angst,
flashback, skizofreni, selvmordstanker, mavesår, mareridt og traumer m.m.
Det er ikke i barnets tarv at blive ødelagt psykisk, og barnets ene forældre
ligeså.
Der skal være ligestilling.
3. Obligatorisk video og lyd ved overvåget samvær.
Det skal ligeledes lovliggøres at bruge diktafon og video af den overvågede
forældre, ved et overvåget samvær, for at dokumentere samværet, og evt.
fejl af personalet.
Man bør også overveje at installere officielle videokameraer i lokalerne, der
altid vil filme samværet, og senere kan bruges i retten hvis nødvendigt.
Dette overvågede samvær er ekstremt vigtigt i barnets liv, derfor skal det
gøres ordentligt, men også afvikles over en kortere periode end det gør i
dag, og IKKE afbrydes hvis det fungerer.
4.Obligatorisk optagelse i familieretshuset, familieretten og
landsretten
Medarbejdere ved familieretshuset skal med lov identificere sig selv ved
samtaler pr tlf med fulde navn.
Det skal være slut med medarbejdere der knalder røret på og ikke oplyser
sit navn, og på den måde undgå konsekvenser af deres egne handlinger.
Alle telefonsamtaler skal optages og lægges i sagen.
Alle personlige møder skal optages og lægges i sagen.
Alle zoom/online møder skal optages og lægges i sagen.
Alle sager i familieretten skal optages og lægges i sagen.
Alle sager i landsretten skal optages og lægges i sagen.
Alle sager i højesteret skal optages og lægges i sagen.
Det skal ligeledes være lovligt, at forældrene selv optager lyd.
Dette er vigtigt der optages da mange forældre lyver og manipulere for
egen vindingen,
uden det har nogen konsekvenser og kan bevises efterfølgende. Det skal
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Materiale fra Foreningen Far, Mor og Børn ifm. foretræde den 14/11-24 om familieretshuset og forældreansvarsloven
2935871_0005.png
stoppes!
Det er medvirken til forældrefremmedgørelse.
5. Indskriv Forældrefremmedgørelse i paragraf 243 psykisk vold
i straffeloven.
Det er vigtigt, at forældrefremmedgørelse bliver defineret præcist og
indskrevet i straffeloven.
Det bør indskrives under psykisk vold paragraf 243 som et underpunkt,
eller have sin helt egen nye paragraf.
Forældrefremmedgørelse er voldsomt skadeligt, og kan opleves som ren
tortur, ved manglende kontakt i mange år.
Der skal derfor straffes derefter. Som loven er i dag afviser politiet stort alle
former for anmeldelser om psykisk vold i form af forældrefremmedgørelse
og tilbageholdelse af børn. Politiet kaster blot ansvaret på familieretshuset
og nægter at tage imod anmeldelser. Dette er medvirkende til
systemforvoldt forældrefremmedgørelse. Det er derfor ekstremt vigtigt
forældrefremmedgørelse kommer i straffeloven, så også politiet har
beføjelser til at gribe ind, og straffe om nødvendigt.
6. Indskriv Forældrefremmedgørelse i Forældreansvarsloven
under flere nye punkter.
Det er vigtigt, at forældrefremmedgørelse bliver defineret præcist og
indskrevet omhyggeligt, så personalet ikke selv laver vurdering, og sagerne
sendes til familieretten, og derved trækkes i langdrag. Se komplet udkast
til ændringer i forældreansvarsloven
her
7. Obligatorisk krisecenter samarbejde
1: Et krisecenter der modtager børn der holdes væk fra den anden
forældre. Skal straks melde dette til Familieretshuset og hjælpe med at få
opsat obligatorisk overvåget samvær hurtigst muligt. Krisecentre må ikke
fungere som en fæstning for den ene forældre, hvor de kan beholde
børnene i skjul i månedsvis og nægte at udlevere dem til samvær. Hvilket
typisk udnyttes under nuværende lovgivning for at vinde
forældremyndigheden, bopæl og samvær. Det skal dog stadig være muligt
for krisecentret at have den ene forældre hemmeligt boende. Men det må
IKKE medvirke til at samværet med den anden forældre afbrydes.
Krisecentret må i samarbejde med familieretten sørge for sikker transport
af barnet til overvåget samvær
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Materiale fra Foreningen Far, Mor og Børn ifm. foretræde den 14/11-24 om familieretshuset og forældreansvarsloven
2: Det skal være et krav til krisecentret at hvis der er beskyldninger om
psykisk vold og vold generelt, at det anmeldes til politiet med det samme.
Der skal ikke være økonomisk støtte hvis ikke det kan dokumenteres. En
krisecentererklæring skal ikke ligge til grunde som dokumentation. I det
hele taget er krisecentrene som de er i dag, en stor part i at eskalere
konflikterne mellem forældre. Det er de da krisecentre er privatejede og
lever af at have fyldt op og få tilskud af staten. Derfor skal der ikke meget til
før et krisecenter siger ja til en ny beboer, da det de derved tjener penge.
De er ligeledes med til pr. tlf og gennem andre netværk at skaffe kunder til
deres forretning. Der skal derfor stilles større krav til krisecentre når de
modtager nye beboere der har børn med. Krisecentre bliver i alt for stor
grad udnyttet til at afskære den anden forældre kontakt med fælles
barn/børn. Det er systemforvoldt forældrefremmedgørelse.
8. Obligatorisk Advokat
Der skal laves et familieret system der gør advokater overflødige. At 2
forældre kæmper mod hinanden, i en advokat kamp om barnet/børnene,
kan aldrig være i barnets tarv. Den ressourcestærke forældre vil vinde over
den fattige forældre, og ødelægge denne endnu mere. Det kan og vil aldrig
være i barnets tarv at forældrene ødelægger hinanden. Civilstyrelsens
afgørelser om fri proces, er ligeledes vurderet ud fra, om sagerne kan
vindes, og ikke økonomisk. Sager vindes af dygtige og dyre advokater.
Så hele kampen om børnene, bliver en led økonomisk krig. Det skal
stoppes. Det avler kun mere konflikt, og dette er ikke i barnets tarv.
Hvis ikke man kan lave en fornuftig lovgivning uden brug af advokater, må
man gøre advokater gratis for begge parter, så der ikke kan drages
økonomisk fordel.
Der skal være ligestilling.
9. Obligatorisk forældrekompetenceundersøgelse
Familieretshuset afbryder i dag ofte samværet,
uden der på noget tidspunkt er lavet en forældrekompetenceundersøgelse.
Det bør være obligatorisk, og opstartes med det samme under obligatorisk
overvåget samvær.
Som det er i dag, kan den ene forældre, familiemedlemmer m.m. nemt
ophæve samværet med den anden. Ved blot at give udtryk for at denne
ikke kan passe børnene.
Familieretshuset afbryder samværet, og skal bruge oceaner af tid på at
undersøge beskyldningerne, og ofte skal det sendes videre til familieretten.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Materiale fra Foreningen Far, Mor og Børn ifm. foretræde den 14/11-24 om familieretshuset og forældreansvarsloven
Det er typisk falske anklager, som har fatale konsekvenser.
Falske anklager der meget sjældent har nogle konsekvenser.
Forældrekompetenceundersøgelser bør laves ved BEGGE forældre, ikke
blot den beskyldte part. Der skal være ligestilling.
10. Obligatorisk psykiatrisk udredning i højkonflikt.
Begge forældre bør gennemgå en udredning ved en psykiater, hvis der er
tale om en højkonflikt. Det er for nemt for den ene part i dag, blot at
beskylde den anden part for at være psykisk ustabil/syg, og ikke have
forældrekompetencer. Det skal stoppes ved at begge forældre undersøges,
så det ikke blot er den beskyldte part der skal bruge måneder/år på at
gennemgå udredning for at kunne dokumentere falske påstande. Alt i mens
samvær afbrydes, fælles forældremyndighed ophører osv.
Det vil virke præventivt, og give færre falske beskyldninger.
Man skal ligeledes huske på, hvad afbrydelse af samværet med den ene
forældre gør ved psyken. Forældrefremmedgørelse er psykisk vold og
leder bl.a. til ptsd, angst, stress, depression, paranoia, mavesår, skizofreni,
selvmordstanker, marridt, ensomhed, mistet socialt netværk.
11. Der skal være ligestilling mellem forældres ret til samvær med
barnet, hvis begge forældre er egnet til at se det. 50/50.
Et barn har brug for begge forældre ligeligt, barnet skal have ret og
mulighed for at se begge forældre ligeligt. Systemet som det er i dag,
trækker sagerne i langdrag og folk sidder fast i langsommelig
sagsbehandling hvor der skal kæmpes om samvær, bopæl og
forældremyndighed. Det er systemforvoldt forældrefremmedgørelse. Det
skal vi som samfund have stoppet. Det er i strid med FN's
menneskerettigheder. Systemforvoldt psykisk vold udført af en stat, er
ifølge Amnesty international ligestillet med psykisk tortur.
12. Obligatorisk delt forældremyndighed.
Er man egnet til samvær med ens barn er man også egnet til at være
forælder. Det er nedværdigende for en forælder at må se sit barn men
ingen rettigheder ellers have. En kamp om forældremyndighed kan udvikle
sig til grov forældrefremmedgørelse fordi den ene forælder tilbageholder
barnet for at vinde forældremyndigheden og samvær med barnet. Det skal
stoppes med delt forældremyndighed. Der skal være ligestilling, hvis man
er egnet til at se sit barn. Er man f.eks. godkendt efter overvåget samvær til
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Materiale fra Foreningen Far, Mor og Børn ifm. foretræde den 14/11-24 om familieretshuset og forældreansvarsloven
at se sit barn. Bør man i samme ombæring blive godkendt til at have
fællesforældremyndighed.
13. Adresse på barnet ved konfliktmægling.
Der skal findes den bedste løsning og bopæl for barnet ved obligatorisk
konfliktmægling. Det skal være fokus på at begge forældre bosætter sig
således at den ene forældre, typisk bopæls forælderen ikke kan drage
fordel ved at flytte lang væk fra den anden og derved retfærdiggøre over
for systemet af have barnet mest. Det skal være nemt for barnet at kunne
tilgå begge forældre. Der slås hårdt ned på forældre der "stikker af" med
barnet, flytter kommune og afskærer den anden forældre for samvær.
14. Flytning
Det skal ikke være muligt at kunne flytte langt væk med barnet fra den
kommune som konflikten er opstået i, uden man har været til obligatorisk
konfliktmægling og indgået en aftale. At flytte barnet væk fra den ene
forældre, andre personer og områder det kender er skadeligt. Det er en
taktik der tit ses af den ene forældre for at lave samværschikane og
forhindre den anden forældre i samvær. Det er forældrefremmedgørelse og
skal stoppes.
15. Obligatorisk rådgivning og støtte ved barn i udlandet.
Vi skal være bedre til at hjælpe de forældre der har et barn i andre lande.
Der bør opsættes rådgivning der har specifikt med dette område at gøre,
så de ikke står fortabt alene. Systemet bør ligeledes hjælpe økonomisk for
at opretholde samvær, da afbrudt kontakt leder til forældrefremmedgørelse.
Man bør overveje i samarbejde med andre lande og EU at lave nogle
fælles retningslinjer og systemer der snakker bedre sammen. En EU familie
domstol bør i den grad overvejes.
16. Mit id login ved familieretshuset
Som det er ved familieretten hvor man kan logge ind med
mit id
og se sin
sag, tilføje dokumenter osv. Skal samme system sættes op i
familieretshuset. Dette vil speede hastigheden op på sagsbehandlingen, og
skabe større transparens.
Det er alt for langsommeligt og meget "hemmeligt" og gemt væk som det er
i dag.
17. Tvangsfjernelse skal lægges under familieretshuset.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 71: Materiale fra Foreningen Far, Mor og Børn ifm. foretræde den 14/11-24 om familieretshuset og forældreansvarsloven
2935871_0009.png
Alle former for samvær med børn skal lægges under samme tag, derfor
skal tvangsfjernelse også ind under familieretshuset.
Hvor der selvfølgelig også her FØRST skal testes af med OBLIGATORISK
overvåget samvær.
Alt for mange børn bliver UBERETTET fjernet fra deres forældre pga.
inkompetente love ved kommuner og inkompetente medarbejdere.
18. Obligatorisk Model A
Alle retssager i familieretten skal ALTID startes op med udgangspunkt i
Model A - hvor der afsættes 2-3 timer til det forberedende møde, der
afholdes i et egnet mødelokale. Alt for tit ved parterne slet ikke der er
forskellige muligheder. Da hverken advokater eller familieretshuset IKKE
informere godt nok om det.
Alt for ofte er det advokaterne der blot vælger at gå direkte til retsmægling
Model D, da det vil give advokaten mere magt og mulighed for at
kontrollere sagen og være sikker på der kommer penge i kassen.
Det kan stoppes med Obligatorisk Model A hvor der konfliktmægles 2-3
timer mellem forældrene før en retssag. Hvor der måske allerede der kan
indgås forlig mellem forældre. Hvilket er langt bedre for alle både børn og
forældre.
https://www.domstol.dk/media/zwbl1m21/vejledning-i-familieretssager.pdf
Mvh
M.v.h.
Mikkel Ancher
Foreningen Far Mor & Børn
www.ffmb.dk
+45 53 81 80 07
[email protected]