Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 58
Offentligt
UDKAST
Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del - Bilag 58
Offentligt
Social- og Boligministeriet
Udsatte Voksne
2024-545
beb
06.05.2024
UDKAST
Til
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og ad-
ministration på det sociale område
(Ændring af reglerne om sociale akuttilbud,
reglerne vedrørende klage-
adgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af mulig-
heden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.
)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 909 af 3. juli 2024, som
ændret ved § 1 i lov nr. 217 af 5. marts 2024 og § 3 i lov nr. 329 af 9. april
2024, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 82 c
indsættes som
stk. 3
og
4:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at lederen af et akuttilbud i
forlængelse af akut støtte, omsorg og rådgivning efter stk. 2 og efter en kon-
kret vurdering kan tilbyde overnatning i maksimalt 3 på hinanden følgende
nætter.
Stk. 4. Lederens afgørelse om overnatning efter stk. 3 kan ikke påklages til
anden administrativ myndighed«
2.
I
§ 166, stk. 2,
indsættes efter »§ 109, stk. 4, og«: »afgørelser om ind-
skrivning og udskrivning, dog ikke om bortvisning, efter«.
§2
I lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 261 af 13. marts 2024, foretages følgende ændring:
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
1.
I
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk. 2-12« til: »stk. 2-13«.
2.
I
§ 9, stk. 9,
ændres »11-13« til: »12-14«.
3.
I
§ 9
indsættes efter stk. 10 som nyt stykke:
»Stk. 11.
Den kommune, der efter stk. 1-6 og 12-14 er handlekommune for
en borger, der har ophold på en boform efter § 110 i lov om social service,
kan med borgerens samtykke indgå aftale med en kommune, som borgeren
ønsker at have bopæl i, om at sidstnævnte er handlekommune for borgeren,
for så vidt angår:
1) Afgørelse om udskrivning efter § 110, stk. 5, i lov om social ser-
vice.
2) Udarbejdelse af handleplan efter §§ 141 og 142 i lov om social ser-
vice.
3) Afgørelse om tilbud i boformer efter §§ 107 og 108 i lov om social
service.
4) Afgørelse om hjælp og støtte efter §§ 85 og 85 a i lov om social
service.«
Stk. 11-13 bliver herefter stk. 12-14.
4.
I
§ 9, stk. 13,
der bliver stk. 14, ændres »stk. 1-10« til: »stk. 1-11«.
5.
I
§ 9 c, stk. 10, 3. pkt.,
ophæves.
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2025.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for klager over afgørelser om andet end
indskrivning og udskrivning, der er truffet af boformslederen efter § 110,
stk. 4, og som er indgivet før lovens ikrafttræden. For sådanne klager finder
de hidtidig gældende regler anvendelse.
2
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
2931855_0003.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Mulighed for overnatning i akuttilbud
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Social- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2.
Bortvisning fra herberger m.v. efter servicelovens § 110
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Social- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.3.
Mulighed for handlekommuneskift under ophold på her-
berger m.v. efter servicelovens § 110
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Social- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
3.
4.
Forholdet til digitaliseringsklar lovgivning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
5.
6.
7.
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
2931855_0004.png
UDKAST
8.
9.
10.
11.
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at give hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan
beslutte, at lederen af akuttilbud oprettet efter § 82 c i lov om social service,
jf. lovbekendtgørelse nr. 67 af 22. januar 2024 (herefter serviceloven), kan
tilbyde overnatning af kortere tids varighed.
Med lovforslaget gives således mulighed for, at kommunalbestyrelsen ud
fra lokale forhold og prioriteringer kan beslutte, at akuttilbud efter en kon-
kret vurdering kan tilbyde at supplere den hjælp, kommunen i øvrigt kan
give sine borgere efter servicelovens § 82 c, med tilbud om overnatning.
Bestemmelsen om sociale akuttilbud kom ind i servicelovens § 82 c ved lov
nr. 660 af 8. juni 2017 om ændring af lov om social service, lov om social-
tilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (L
150/2016) på baggrund af en aftale af 4. november 2016 mellem den davæ-
rende regering (Venstre), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Liberal Al-
liance, Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Kon-
servative Folkeparti om revision af servicelovens voksenbestemmelser.
Forinden bestemmelsen om sociale akuttilbud kom ind i serviceloven, havde
der i regi af Aftale om satspuljen på det sociale område for 2008-2011 og
Aftale om satspuljen på psykiatriområdet for 2014-2017 kørt forsøg med
sociale akuttilbud. Det indgik i forsøgene, at der skulle kunne tilbydes over-
natning på sociale akuttilbud.
Herudover indeholder lovforslaget en ændring af § 166 i serviceloven, hvor-
ved det foreslås, at det fremover ikke skal være muligt for en borger at på-
klage en afgørelse om bortvisning fra en boform efter servicelovens § 110
(herberg m.v.). Dette er begrundet i, at bortvisningen kan være nødvendig
for bl.a. at kunne varetage og sikre personalets samt de øvrige beboeres sik-
kerhed.
Endelig er Social- og Boligministeriet blevet opmærksom på, at der med
ændringerne af refusionsreglerne, der trådte i kraft med lov nr. 482 af 12.
4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
maj 2023 (Omlægning af indsatsen mod hjemløshed, udvidelse af ordning
om udslusningsboliger og indretning af bofællesskaber m.v.), ikke er taget
højde for de tilfælde, hvor en borger ønsker at flytte til en ny kommune i
forbindelse med udskrivningen fra et herberg m.v. Ifølge gældende regler
skal den kommune, der udskriver borgeren, visitere til støtte efter § 85 a i
serviceloven inden udskrivningen, for at kommunen kan få refusion for ud-
gifterne hertil. Når borgeren flytter ud fra et herberg m.v. til en bolig i en
anden kommune end den oprindelige handlekommune, vil borgeren få ny
handlekommune i den kommune, hvor boligen er beliggende, og denne
kommune vil have ansvar for at yde hjælp og støtte og afholde udgifterne
hertil. Det betyder, at den kommune, som borgeren flytter til i egen bolig,
ikke kan få refusion for udgifter til støtte efter servicelovens § 85 a. Denne
retstilstand vurderes at være utilsigtet.
Det foreslås derfor med dette lovforslag, at der gives mulighed for, at den
kommune, der er handlekommune for en borger, der har ophold på et her-
berg m.v. efter § 110 i serviceloven, med borgerens samtykke kan indgå
aftale med en kommune, som borgeren ønsker at have bopæl i efter udskriv-
ning fra herberget m.v., om at tilflytningskommune er handlekommune for
borgeren, for så vidt angår afgørelse om udskrivning efter § 110, stk. 5, i
serviceloven, udarbejdelse af handleplan efter §§ 141 og 142 i serviceloven,
afgørelse om tilbud i boformer efter §§ 107 og 108 i serviceloven samt af-
gørelse om hjælp og støtte efter §§ 85 og 85 a i serviceloven.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Hjemmel til overnatning på sociale akuttilbud
2.1.1 Gældende ret
Det følger af servicelovens § 82 c, stk. 1, at kommunalbestyrelsen kan op-
rette og drive sociale akuttilbud. Oprettelse og drift kan ske i samarbejde
med andre kommuner, regioner og private leverandører. Det følger endvi-
dere af servicelovens § 82 c, stk. 2, at formålet med et socialt akuttilbud er
at tilbyde personer med psykiske lidelser akut støtte, omsorg og rådgivning.
Det følger af forarbejderne til stk. 1, jf. Folketingstidende 2016-17 tillæg A,
L 150 som fremsat, side 34, at formålet med sociale akuttilbud er, at kom-
munalbestyrelsen kan tilbyde akut støtte, omsorg og rådgivning til borgere
med psykiske lidelser som supplement til den øvrige indsats, der ydes til
målgruppen efter servicelovens kapitel 3 og afsnit V. Det fremgår endvidere
af forarbejderne, at det er frivilligt for den enkelte kommunalbestyrelse at
beslutte, hvorvidt man i den enkelte kommune og ud fra lokale forhold øn-
sker at lade sociale akuttilbud indgå i det samlede kommunale tilbud til mål-
gruppen af borgere med psykiske lidelser.
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
Bestemmelsen i § 82 c, stk. 1, giver således kommunalbestyrelsen hjemmel,
men ikke pligt til at oprette sociale akuttilbud.
Sociale akuttilbud kan blandt andet forebygge (gen)indlæggelser ved at
være tryghedsskabende og afhjælpe den akutte psykiske krise gennem
støtte, omsorg og rådgivning, herunder også gennem rådgivning om relevant
anden hjælp og behandling. Sociale akuttilbud er for eksempel relevant for
borgere, der udskrives fra den regionale behandlingspsykiatri til egen bolig,
og i overgangsperioden har brug for den ekstra støtte og omsorg, der kan
tilbydes på et akuttilbud. Et socialt akuttilbud kan også være med til at sikre,
at borgere, som i øvrigt modtager støtte og omsorg efter serviceloven, kan
blive i egen bolig, fordi den akutte funktion skaber tryghed for den enkelte.
Sociale akuttilbud kan benyttes uden forudgående visitation fra kommunal-
bestyrelsens side.
Det følger videre af forarbejderne til stk. 2, jf. Folketingstidende 2016-17,
tillæg A, L 150 som fremsat, side 35, at sociale akuttilbud ikke skal træde i
stedet for de behandlingstilbud, som den enkelte borger måtte have behov
for, eller den hjælp og støtte, som borgeren i øvrigt er berettiget til efter
serviceloven, ligesom sociale akuttilbud ikke kan træffe afgørelse om hjælp
og støtte efter serviceloven. Borgere, som henvender sig til et socialt akut-
tilbud, skal således rådgives og støttes i at opsøge anden hjælp hos f.eks.
egen læge, behandlingspsykiatrien m.v., når det vurderes, at borgeren har
behov for andre indsatser.
Der findes i serviceloven ikke hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan til-
byde overnatning på sociale akuttilbud.
Sociale akuttilbud er ikke omfattet af lov om socialtilsyn og er således un-
derlagt kommunalt tilsyn.
2.1.2. Social- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Social- og Boligministeriet er blevet bekendt med, at den tidligere praksis
fra satspuljeforsøgene med at tilbyde overnatning på sociale akuttilbud er
fortsat hos flere kommuner trods manglende hjemmel hertil.
Det er Social- og Boligministeriets vurdering, at det dels er begrundet i
ukendskab til, at der forsøgsordningernes ophør ikke længere er hjemmel til
at tilbyde overnatning og dels i, at der af hensyn til den enkelte borger kon-
6
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
kret kan være behov for at kunne tilbyde overnatning. Dette skal ses i sam-
menhæng med, at der fra kommunernes side efterlyses mulighed for at til-
byde overnatning på sociale akuttilbud.
Sociale akuttilbud kan tilbyde akut støtte og omsorg samt rådgivning af bor-
geren, men kan ikke visitere borgeren til hjælp og støtte efter serviceloven
eller efter anden lovgivning. Desuden må akuttilbuddet ikke træde i stedet
for den rådgivning, hjælp og støtte, som borgerens skal modtage efter ser-
vicelovens bestemmelser, eller den behandling, som borgeren skal modtage
i det psykiatriske system.
Et socialt akuttilbud er således ikke og skal heller ikke træde i stedet for et
visiteret midlertidigt botilbud oprettet efter servicelovens § 107 eller ophold
i den regionale behandlingspsykiatri.
På den baggrund finder Social- og Boligministeriet, at der bør gives kom-
munalbestyrelsen mulighed for, men ikke forpligtelse til, som en led i en
tidlig forebyggende indsats, at beslutte, at lederen af et socialt akuttilbud
efter en konkret vurdering kan give tilbud om overnatning på akuttilbuddet,
men ikke i et omfang, hvor der reelt bliver tale om et døgnophold.
Der blev i 2017 udarbejdet en slutevaluering af satspuljeprojektet om sociale
akuttilbud fra årene 2014-2017. Evalueringen, som omfattede 14 sociale
akuttilbud, viste blandt andet, at borgerne overnattede i akuttilbud ved 2,4
pct. af henvendelserne. Der blev på tværs af de 14 sociale akuttilbud regi-
streret i alt 801 henvendelser, hvor en borger overnattede i akuttilbuddet.
Ved 430 af disse henvendelser overnattede borgeren én nat, mens det 34
gange skete, at borgeren overnattede i otte nætter eller derover. Det gennem-
snitlige antal overnatninger per borger var 2,2.
Set i lyset af, at akuttilbud ikke må træde i stedet for den rådgivning, hjælp
og støtte, som borgeren skal modtage efter servicelovens bestemmelser, og
at der er tale om et tilbud, som kan benyttes uden forudgående visitation fra
kommunens side, er det Social- og Boligministeriets vurdering, at et antal
på op til tre på hinanden følgende overnatninger vil være et passende antal.
Dette skal også ses i sammenhæng med, at behov for overnatninger i en
længere periode kan indikere, at personen har behov for anden hjælp, f.eks.
socialpsykiatriske indsatser i egen bolig, midlertidigt ophold i et § 107-til-
bud eller hjælp i den regionale behandlingspsykiatri. Det skal endvidere ses
i sammenhæng med, at et socialt akuttilbud ikke er et behandlingstilbud.
Tilbuddet om overnatning vil derfor også skulle ske i forlængelse af og som
supplement til den akutte støtte, omsorg og rådgivning akuttilbuddet kan
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
tilbyde. En borger vil således ikke kunne opsøge et socialt akuttilbud alene
med henblik på overnatning.
På den baggrund foreslås det, at kommunalbestyrelsen generelt kan beslutte,
at sociale akuttilbud kan tilbyde overnatning for maksimalt 3 nætter i sam-
menhæng. Det sociale akuttilbud bør efter hver enkelt overnatning tage stil-
ling til, om akuttilbuddet stadig vil kunne give personen den rette hjælp,
eller om andre sociale indsatser er nødvendige. Det kan også være indsatser
i den regionale psykiatri.
Forslaget vil betyde, at lederen af et socialt akuttilbud eller dennes stedfor-
træder, efter en konkret vurdering af personens aktuelle psykiske tilstand vil
kunne tilbyde overnatning som supplerende hjælp til den hjælp, som der kan
gives efter § 82 c, stk. 1.
Det forventes, at forslaget vil kunne medvirke til færre indlæggelser og gen-
indlæggelser i den regionale behandlingspsykiatri og dermed også medvirke
til, at f.eks. tilknytning til arbejdsmarkedet og uddannelsessystemet vil
kunne fastholdes. Det forventes videre, at forslaget også vil kunne under-
støtte personens mulighed for at blive i egen bolig, fordi tilbud om overnat-
ning sammen med den hjælp, som akuttilbuddet i øvrigt tilbyder, kan være
med til at forebygge progression af personens aktuelle psykiske udfordrin-
ger. Det forventes desuden, at forslaget vil kunne være en hjælp for borgeren
i overgangen fra botilbud til egen bolig, fordi tilbud om overnatning kan
være med til at understøtte overgangen.
Den foreslåede ordning vil ikke ændre på, at sociale akuttilbud fortsat er
underlagt kommunalt tilsyn. Sociale akuttilbud skal således ikke godkendes
af socialtilsynet, som heller ikke fører tilsyn med akuttilbud.
2.2. Bortvisning fra herberger m.v. efter servicelovens § 110
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 166, stk. 2, i serviceloven, at afgørelser efter § 109, stk. 3,
og § 110, stk. 4, der træffes af lederen af boformen, kan indbringes for An-
kestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 261 af 13. marts 2024
(retssikkerhedsloven).
Det fremgår endvidere af servicelovens § 110, stk. 4, at lederen af en boform
efter § 110 træffer afgørelse om optagelse og udskrivning.
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
En bortvisning for brud på ordensregler på herberger m.v. efter § 110 er
efter gældende ret at regne som en udskrivning, der kan påklages til Anke-
styrelsen.
En klage over boformslederens afgørelse om udskrivning fra en boform ef-
ter servicelovens § 110, stk. 4, har ikke opsættende virkning, jf. § 72 i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerheds-
loven).
2.2.2. Social- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Ankestyrelsen har i principmeddelelse 3-22 fastslået, at lederen af en bo-
form omfattet af servicelovens § 109 (kvindekrisecentre) eller boformer om-
fattet af servicelovens § 110 (forsorgshjem, herberger mv.) kan træffe afgø-
relse om, at en borger ikke længere skal opholde sig på boformen. En sådan
afgørelse indebærer, at borgeren bliver udskrevet fra boformen. Afgørelsen
kan være en afgørelse om udskrivning begrundet i en målgruppevurdering,
eller en afgørelse om bortvisning begrundet i borgerens adfærd, herunder at
borgeren ikke overholder de eventuelt lokalt fastsatte regler for borgernes
adfærd på boformen. Det fremgår videre af principmeddelelsen, at for afgø-
relser om udskrivning begrundet i bortvisning er der ikke etableret klagead-
gang. Borgeren vil således ikke kunne klage til Ankestyrelsen over en afgø-
relse om udskrivning fra boformen begrundet i bortvisning. Ankestyrelsen
kan således alene tage stilling til lederens afgørelse om at udskrive en borger
begrundet i, at borgeren ikke (længere) er i målgruppen for ophold på bo-
formen.
Folketingets Ombudsmand har i en efterfølgende udtalelse af 18. september
2023 (FOB 2023-26) udtalt, at ombudsmanden ikke er enig i Ankestyrelsens
retsopfattelse. Ombudsmanden anfører i sin udtalelse, at ordet ”udskriv-
ning” efter en naturlig sproglig fortolkning udtrykker det forhold eller den
beslutning, at en borger ikke længere skal opholde sig på boformen, uanset
af hvilken grund borgeren udskrives, og uanset hvilket retsgrundlag udskriv-
ningen sker efter.
Ombudsmanden finder på den baggrund, at Ankestyrelsen ikke havde haft
grundlag for at afvise en klage over bortvisning.
Ankestyrelsen har i et bidrag til social- og boligministerens besvarelse af et
spørgsmål fra Folketingets Socialudvalg (SOU alm. del – spørgsmål 402,
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
2022-23 (2. samling)) oplyst, at Ankestyrelsen tager ombudsmandens udta-
lelse til efterretning, genoptager den konkrete sag og ophæver principmed-
delelsen.
En boformsleder kan fastsætte generelle regler, som er nødvendige for, at
herberget m.v. kan fungere ud fra formålet hermed, i form af ordensregler
eller anstaltsanordninger. Beboere, der trods gentagne påmindelser fortsat
tilsidesætter henstillinger og bestemmelser for opholdet, kan henvises til et
andet herberg m.v., og i ekstreme situationer, f.eks. vold, bortvises.
Ved boformslederens vurdering af, om et indgreb kan finde hjemmel i an-
staltsforhold, skal de almindelige forvaltningsretlige grundsætninger om
saglighed, proportionalitet og ligebehandlingsprincippet være opfyldte.
Proportionalitetsprincippet sætter en grænse for valget af sanktionsmulighe-
der. Der må ikke vælges en sanktionsmulighed, der er mere indgribende en
nødvendigt ved den konkrete handling. Sanktionen skal således stå i rimeligt
forhold til den handling, der begrunder at en sanktion overvejes.
Bortvisning må ikke ske vilkårligt, men skal være båret af saglige hensyn.
Før der sker bortvisning af en beboer på et herberg m.v. bør der som ud-
gangspunkt først være givet en advarsel vedr. samme forhold. Forhold af
særlig grov karakter vil afhængigt at de konkrete omstændigheder dog
kunne medføre bortvisning uden forudgående varsel. Det kan f.eks. være
vold eller alvorlige trusler mod andre beboere eller personale. Det er Social-
og Boligministeriets opfattelse, at der er væsensforskel på en udskrivning
begrundet i boformslederens vurdering om, at borgeren ikke (længere) er i
målgruppen for ophold på herberget m.v. og en udskrivning, hvor en borger
bortvises begrundet i alvorlige handlinger, og hvor der også er et hensyn at
tage til andre beboere og personale.
Det er på den baggrund Social- og Boligministeriets opfattelse, at en bo-
formsleders afgørelse om bortvisning ikke bør kunne påklages til Ankesty-
relsen. Dette er begrundet i, at en bortvisning er en mulighed, som boforms-
lederen har i forhold til at kunne reagere straks og uden unødigt ophold, hvis
en beboer f.eks. udøver vold, optræder stærkt truende, eller på anden grov
måde, selv inden for de vide rammer, der nødvendigvis må være på et her-
berg mv., har handlet på en måde, der er uforeneligt med fortsat ophold på
herberget mv. Det vil typisk være tilfælde, hvor beboeren således forbryder
sig mod eventuelle ordensreglerne på herberget m.v.
10
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
Det foreslås, at der i servicelovens § 166, stk. 2, fastsættes, at det for så vidt
angår herberger m.v. kun er afgørelser om indskrivning og udskrivning, dog
ikke om bortvisning, efter § 110, stk. 4, der træffes af lederen af herberget
m.v., der kan indbringes for Ankestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i rets-
sikkerhedsloven.
Med den foreslåede ændring vil afgørelser om bortvisning truffet af lederen
af herberget m.v. ikke kunne påklages til Ankestyrelsen.
Den foreslåede ændring ændrer ikke ved det forhold, at en bortvisning er en
udskrivning. Forpligtelsen efter § 110, stk. 7, i serviceloven for herberger
mv. til at give en orientering til kommunalbestyrelsen i borgerens handle-
kommune, jf. §§ 9-9 b i retssikkerhedsloven, så vidt muligt inden udskriv-
ning fra boformen, dog senest 3 hverdage herefter, vil fortsat gælde i tilfælde
af, at der er tale om en bortvisning.
2.3. Mulighed for handlekommuneskift under ophold på herberger m.v.
efter servicelovens § 110
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 9 i retssikkerhedsloven, at pligten til at yde hjælp til en
borger og afholde udgifterne hertil påhviler handlekommunen. Der findes
dog undtagelser hertil i § 9 b om ophold uden for opholdskommunen og § 9
c om mellemkomunal refusion. Handlekommunen er som udgangspunkt,
med de undtagelser, der findes i § 9, stk. 2-12 og § 9 a, den kommune, hvor
borgeren har sin bopæl eller sædvanligvis opholder sig.
Udgangspunktet for ydelser efter de love, der er omfattet af retssikkerheds-
loven, er, at handlekommunen har pligt til at yde hjælp, dvs. at kommunen
har visitationsansvaret, og at det også er handlekommunen, der har beta-
lingsansvaret.
Det fremgår af § 9, stk. 3, i retssikkerhedsloven, at en kommune vedbliver
at være handlekommune for en borger i sager efter serviceloven, når denne
kommune eller en anden offentlig myndighed har medvirket til, at borgeren
i en anden kommune har fået ophold på herberg m.v. efter § 110 i service-
loven. Det betyder, at borgerens handlekommune fortsætter med at være
handlekommune for borgeren, selvom borgeren tager ophold på et herberg
m.v. i en anden kommune.
Det fremgår af § 9 stk. 9, i retssikkerhedsloven, at den kommune, der efter
§ 9, stk. 1-6 og 11-13, er handlekommune, kan indgå aftale med borgerens
tidligere handlekommune om, at sidstnævnte fortsat er handlekommune, når
der er særlige grunde til det, og med samtykke fra borgeren.
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
Det fremgår af § 9 stk. 10, i retssikkerhedsloven, at den kommune, der efter
§ 9, stk. 3 eller 5, er handlekommune for en borger, kan indgå aftale med
den kommune, hvor borgeren har ophold på et tilbud, om at bemyndige
denne til helt eller delvis at varetage udøvelsen af sine opgaver i forhold til
borgeren.
Det fremgår af § 176 a i serviceloven, at staten skal refundere 50 pct. af
kommunens udgifter til bostøtte efter § 85 a i op til to år efter borgerens
udskrivning fra en boform efter § 110, såfremt kommunalbestyrelsen har
truffet afgørelse om bostøtten inden borgerens udskrivning fra boformen ef-
ter § 110.
Det fremgår af § 110, stk. 5, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse om at udskrive en borger fra en boform efter § 110, stk. 1,
hvis følgende betingelser er opfyldt:
1) Der foreligger en handleplan eller en helhedsorienteret plan for borgeren
efter §§ 141 eller 142.
2) Der foreligger en anvisning af egen bolig eller er truffet afgørelse om et
botilbud efter §§ 107 eller 108.
3) Der er truffet afgørelse om hjælp og støtte, som modsvarer borgerens be-
hov for at fastholde boligen, hvis borgeren er anvist egen bolig.
4) Såfremt borgeren anvises en bolig, har borgeren på udskrivningstids-
punktet indgået en lejeaftale og kan flytte ind i boligen og modtage den vi-
siterede sociale støtte, der modsvarer borgerens behov.
5) Såfremt kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om et botilbud efter
§§ 107 eller 108, vil udskrivningen fra boformen efter § 110, stk. 5, først
kunne træffes med virkning for borgeren, når denne kan flytte ind i botil-
buddet.
2.3.2. Social- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Social- og Boligministeriet vurderer, at de gældende regler om refusion efter
servicelovens § 176 a, reglerne om kommunal udskrivning fra et herberg
m.v. efter servicelovens § 110, stk. 5, samt de almindelige bestemmelser i
retssikkerhedslovens kapitel 3 om handlekommune og mellemkommunal
refusion forhindrer, at tilflytningskommunen har mulighed for at opnå stats-
refusion for udgifterne til støtte efter § 85 a i serviceloven i tilfælde, hvor en
borger udskrives fra et herberg m.v. efter § 110 og tager ophold i en bolig i
en anden kommune end borgerens hidtidige handlekommune.
12
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
Den kommune, der er handlekommune for borgeren under opholdet på her-
berget m.v., kan træffe afgørelse om støtte efter servicelovens bestemmel-
ser, herunder støtte efter § 85 a i serviceloven. Såfremt en borger ønsker at
få en bolig i en anden kommune end borgerens handlekommune efter ud-
skrivningen fra herberget m.v., vil denne kommune først blive borgerens
handlekommune, når borgeren er flyttet ind i boligen, dvs. efter udskrivnin-
gen fra herberget m.v. Dermed vil denne kommune også først kunne træffe
afgørelse om støtte efter bl.a. § 85 a, når borgeren er flyttet ud fra herberget
m.v.
Det er efter § 176 a i serviceloven et krav for at kunne modtage refusion for
udgifterne til støtte efter § 85 a, at afgørelsen om støtte er truffet inden bor-
gerens udskrivelse fra herberget m.v. efter § 110. Såfremt borgeren udskri-
ves efter § 110, stk. 5, til en bolig i en anden kommune end den hidtidige
handlekommune, vil den støtte, borgeren blev visiteret til af borgerens nu
forhenværende handlekommune, bortfalde. I stedet vil det være borgerens
nye handlekommune, der efter udskrivelsen fra herberget m.v. til ophold i
egen bolig skal vurdere, om borgeren skal visiteres til støtte efter § 85 a.
Såfremt borgerens nye handlekommune vurderer, at borgeren skal visiteres
til støtte efter servicelovens § 85 a, vil den nye handlekommune ikke kunne
modtage refusion for udgifter til støtten, eftersom afgørelsen om støtten vil
være truffet efter, at borgeren er udskrevet fra herberget m.v. efter § 110.
Baggrunden for de ændringer, der blev vedtaget med lov nr. 482 af 12. maj
2023 om omlægning af indsatsen mod hjemløshed og udvidelse af ordning
om udslusningsboliger og indretning af bofællesskaber m.v., var, at Social-
og Boligministeriet vurderede, at det ville være nødvendigt med et større
økonomisk incitament for kommunerne til at hjælpe borgere i egen bolig
med den nødvendige bostøtte eller i midlertidigt botilbud med specialiseret
støtte.
Social- og Boligministeriet vurderer, at der er en utilsigtet retstilstand i visse
tilfælde, hvor tilflytningskommunerne efter de gældende regler ikke har et
incitament til at yde hjælp og støtte efter § 85 a til de borgere, der har et
ønske om at flytte i en bolig i en anden kommune end handlekommunen
efter udskrivelse fra et herberg m.v. efter § 110.
Det foreslås derfor, at der i § 9 i retssikkerhedsloven indsættes et nyt stk. 11,
hvorved den kommune, der er handlekommune for en borger, der har ophold
på et herberg m.v. efter § 110 i serviceloven, med borgerens samtykke, kan
indgå aftale med en kommune, som borgeren ønsker at have bopæl i efter
13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
udskrivning fra herberget m.v., om at tilflytningskommunen er handlekom-
mune for borgeren, for så vidt angår afgørelse om udskrivning efter § 110,
stk. 5, i serviceloven, udarbejdelse af handleplan efter §§ 141 og 142 i ser-
viceloven, afgørelse om tilbud i boformer efter §§ 107 og 108 i serviceloven
samt afgørelse om hjælp og støtte efter §§ 85 og 85 a i serviceloven.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der vil kunne indgås en aftale
mellem to kommuner, således at en ny kommune efter indgåelse af aftalen
vil blive handlekommune for borgeren inden borgerens udskrivelse fra her-
berget m.v. efter § 110, for så vidt angår afgørelse om udskrivning efter §
110, stk. 5, i serviceloven, udarbejdelse af handleplan efter §§ 141 og 142 i
serviceloven, afgørelse om tilbud i boformer efter §§ 107 og 108 i service-
loven samt afgørelse om hjælp og støtte efter §§ 85 og 85 a i serviceloven.
Den foreslåede bestemmelse vil dermed medføre, at den kommune, der
fremover bliver borgerens handlekommune, vil få mulighed for inden bor-
gerens udskrivelse fra herberget m.v. efter § 110 at træffe afgørelse om
støtte efter § 85 a til borgeren, som kommunen efter borgerens udskrivelse
fra herberget m.v. vil kunne få refusion for i henhold til § 176 a i servicelo-
ven.
Med den foreslåede ordning vil der alene kunne indgås en aftale om, at en
ny kommune blive handlekommune for en borger, der har ophold på et her-
berg m.v. efter § 110 for så vidt angår de former for hjælp og støtte m.v.,
der er oplistede i den foreslåede bestemmelse, og som knytter sig til udskriv-
ningen fra et herberg m.v. efter § 110, stk. 5. Det vil endvidere være et krav,
at borgeren samtykker til aftalen.
Det vil være op til de to kommuner at fastsætte nærmere krav og betingelser
for aftalen. Kommunerne bør i aftalen bl.a. tage stilling til, om aftalen auto-
matisk bortfalder, hvis borgeren ikke flytter fra herberget m.v. inden for en
bestemt periode, eller hvis borgeren efter indgåelse af aftalen tilkendegiver,
at borgeren alligevel ikke ønsker at flytte i egen bolig i den kommune, der
efter indgåelsen af aftalen er blevet ny handlekommune for borgeren.
3. Forholdet til digitaliseringsklar lovgivning
I forhold til de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning vurderes
forslaget at følge princip 1 om enkle og klare lovregler, idet forslaget giver
klar hjemmel til, at kommunalbestyrelsen kan, men ikke har pligt til at be-
slutte, at lederen af et socialt akuttilbud kan tilbyde overnatning på akuttil-
buddet.
14
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
I overensstemmelse med princip 2 om digital kommunikation vil forslaget
understøtte, at der kan kommunikeres digitalt.
Lovforslaget opfylder ikke princippet om muliggørelse af automatisk sags-
behandling, idet der på området er behov for en konkret og individuel vur-
dering som grundlag for afgørelser efter serviceloven.
Lovforslaget opfylder princip 4 om sammenhæng på tværs af myndigheder,
eftersom der anvendes fælles begreber og definitioner på tværs af de respek-
tive lovgivninger.
Forslaget vil indebære indsamling, behandling og håndtering af borgernes
og virksomhedernes data i overensstemmelse med princip 5 om tryg og sik-
ker datahåndtering.
Lovforslaget er i overensstemmelse med princip 6 om genbrug af offentlig
infrastruktur, da der er lagt op til, at administration af reglerne forventes at
ske inden for eksisterende IT-løsninger.
Lovforslaget er i overensstemmelse med princip 7 om forebyggelse af snyd
og fejl, idet lovforslaget følger de samme regler og principper som gældende
ret.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske eller implementeringskon-
sekvenser for det offentlige.
Lovforslaget giver ikke anledning til regulering af det kommunale bloktil-
skud. Forslagets økonomiske konsekvenser forhandles med kommunerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske eller administrative for er-
hvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have negative konsekvenser for borgernes retssik-
kerhed, eftersom det i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås at ændre servicelo-
vens § 166, stk. 2, således at borgernes mulighed for at klage over udskriv-
ning fra herberger m.v. efter servicelovens § 110, stk. 4, foreslås at blive
begrænset til afgørelser om indskrivning og udskrivning.
Med den foreslåede ændring vil klage over udskrivning begrundet i bortvis-
ning ikke være omfattet af servicelovens § 166, stk. 2.
15
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
2931855_0016.png
UDKAST
Den foreslåede ændring er begrundet i, at Social- og Boligministeriet vur-
derer, at en bortvisning er en mulighed, som boformslederen har i forhold
til at kunne reagere straks og uden unødigt ophold med henblik på at kunne
sikre ro og orden, hvis en beboer f.eks. udøver vold eller optræder truende
og evt. udadreagerende overfor øvrige beboere eller personale på herberget
m.v., og det vil typisk være tilfælde, hvor beboeren således forbryder sig
mod eventuelle ordensregler på herberget m.v.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … (… dage) været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreud-
Negative konsekvenser/merudgif-
gifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej, ter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej,
anfør »Ingen«)
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
16
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
2931855_0017.png
UDKAST
Administrative
konsekvenser
for erhvervslivet
m.v.
Administrative
konsekvenser
for borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget vurderes at have nega-
tive konsekvenser for borgernes
retssikkerhed, eftersom det i lov-
forslagets § 1, nr. 2, foreslås at æn-
dre servicelovens § 166, stk. 2, såle-
des at borgernes mulighed for at
klage over udskrivning fra herberger
m.v. efter servicelovens § 110, stk. 4
vil blive afskåret for afgørelser om
bortvisning fra herberger m.v.
Ingen
Ingen
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og natur-
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring (der i rele-
vant omfang
også gælder ved
implementering
af ikke-erhvervs-
rettet EU-regule-
ring) (sæt X)
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
17
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 82 c, stk. 1, i lov om social service, at kommunalbestyrel-
sen kan oprette og drive sociale akuttilbud. Oprettelse og drift kan ske i
samarbejde med andre kommuner, regioner og private leverandører. Det føl-
ger endvidere af servicelovens § 82 c, stk. 2, at formålet med et socialt akut-
tilbud er at tilbyde personer med psykiske lidelser akut støtte, omsorg og
rådgivning.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 3
i
§ 82 c,
hvorefter kommunalbestyrelsen
vil kunne beslutte, men ikke have pligt hertil, at lederen af et sociale akut-
tilbud i forlængelse af akut støtte, omsorg og rådgivning efter stk. 2 og efter
en konkret vurdering vil kunne tilbyde overnatning i maksimalt 3 på hinan-
den følgende nætter.
Formålet med bestemmelsen er at sikre, at kommunalbestyrelsen har hjem-
mel til generelt at kunne beslutte, at sociale akuttilbud kan tilbyde overnat-
ning i de tilfælde, hvor det efter akuttilbuddets konkrete vurdering findes at
være et nyttigt supplement til den øvrige hjælp, som akuttilbuddet kan til-
byde.
Det sociale akuttilbud vil efter hver enkelt overnatning skulle tage stilling
til, om akuttilbuddet stadig vil kunne give personen den rette hjælp, eller om
andre indsatser er nødvendige, herunder indsatser i den regionale psykiatri.
Det vil ikke være det sociale akuttilbud, der tager konkret stilling til andre
indsatser, men den kommunale myndighed og/eller den regionale psykiatri.
Ligesom det er frivilligt for kommunalbestyrelsen, om den vil oprette soci-
ale akuttilbud, vil det med forslaget være frivilligt for kommunalbestyrelsen
om den vil træffe en generel beslutning om, at sociale akuttilbud vil kunne
tilbyde overnatning i op til 3 på hinanden følgende nætter.
Det foreslåede stk. 3 vil betyde, at kommunalbestyrelsen alene vil kunne
beslutte, at sociale akuttilbud vil kunne tilbydes overnatning i 3 på hinanden
følgende nætter, men ikke i større antal nætter.
Kommunalbestyrelsen vil heller ikke kunne beslutte, at sociale akuttilbud
kun vil kunne tilbyde overnatning færre end tre på hinanden følgende nætter.
Det vil således være det sociale akuttilbud, der ud fra en konkret og faglig
Side 18/27
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
vurdering, vil skulle tage stilling til antallet af overnatninger i op til maksi-
malt 3 på hinanden følgende nætter.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at personer, der opsø-
ger et socialt akuttilbud, vil kunne få den rette hjælp. Det skal ses i sammen-
hæng med, at jævnlige overnatninger i en længere periode kan indikere, at
personen har behov for anden hjælp, f.eks. socialpsykiatriske indsatser i
egen bolig, midlertidigt ophold i et § 107-tilbud eller hjælp i den regionale
psykiatri. Det skal endvidere ses i sammenhæng med, at et socialt akuttilbud
ikke er et behandlingstilbud.
Forslaget vil ikke betyde, at den person, der modtager hjælp på et socialt
akuttilbud, ikke vil kunne tilbydes overnatning i op til 3 på hinanden føl-
gende nætter ad flere omgange. Opsøger en person det sociale akuttilbud
flere gange inden for en kort periode, vil akuttilbuddet dog skulle vurdere,
om akuttilbuddet stadig kan tilbyde personen den rette hjælp, eller om andre
sociale indsatser er nødvendige. Det kan også være indsatser i den regionale
psykiatri. Akuttilbuddet vil ikke kunne træffe afgørelser om andre indsatser.
Det foreslås endvidere efter det foreslåede stk. 3 at indsætte et nyt
stk. 4
i
§
82 c,
hvorefter lederens afgørelse om overnatning efter det foreslåede stk. 3
ikke kan påklages til anden administrativ myndighed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af § 166, stk. 2, i serviceloven, at afgørelser efter § 109, stk. 3,
og § 110, stk. 4, der træffes af lederen af boformen, kan indbringes for An-
kestyrelsen efter reglerne i kapitel 10 i retssikkerhedsloven.
Det foreslås, at det i servicelovens § 166, stk. 2, efter henvisningen til ”§
109, stk. 3, og” indsættes ”afgørelser om indskrivning og udskrivning, dog
ikke om bortvisning, efter”.
Den foreslåede ændring vil medføre, at det vil fremgå af § 166, stk. 2, at
afgørelser efter § 109, stk. 3, og afgørelser om indskrivning og udskrivning,
dog ikke om bortvisning, efter § 110, stk. 4, vil kunne indbringes for Anke-
styrelsen efter reglerne i kapitel 10 i retssikkerhedsloven.
Afgørelser om bortvisning fra herberger m.v. efter § 110 vil dermed ikke
kunne indbringes for Ankestyrelsen.
Side 19/27
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse er begrundet i, at der er væsentlig forskel på en
udskrivning, hvor en boformsleder vurderer, at borgeren f.eks. ikke (læn-
gere) er i målgruppen for et ophold på et herberg m.v. efter § 110 og en
udskrivning, hvor en herbergsleder bortviser en borger fra et herberg m.v.
efter § 110.
Den foreslåede bestemmelse ændrer ikke på det forhold, at en bortvisning
er en udskrivning. Forpligtelsen efter § 110, stk. 7 i serviceloven for herber-
ger mv. til så vidt muligt inden udskrivning fra boformen, dog senest 3 hver-
dage herefter, at give en orientering herom til kommunalbestyrelsen i bor-
gerens handlekommune, jf. §§ 9-9 b i retssikkerhedsloven, vil fortsat gælde
i tilfælde af, at der er tale om en bortvisning.
Til § 3
Til nr. 1 og 2
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 9, stk. 1, at pligten til at yde hjælp til
en borger og afholde udgifterne hertil påhviler handlekommunen, jf. dog §§
9 b og 9 c. Handlekommunen er den kommune, hvor borgeren har sin bopæl
eller sædvanligvis opholder sig, jf. dog stk. 2-12 og § 9 a.
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 9, stk. 9, at den kommune, der efter
stk. 1-6 og 11-13 er handlekommune, kan indgå aftale med borgerens tidli-
gere handlekommune om, at sidstnævnte fortsat er handlekommune, når der
er særlige grunde til det, og med samtykke fra borgeren.
Det foreslås for det første, at henvisningen til § 9, stk. 2-12 i § 9, stk. 1, 2.
pkt., ændres til § 9, stk. 2-13. Det foreslås for det andet, at henvisningen til
§ 9, stk. 11-13 i § 9, stk. 9, ændres til § 9, stk. 12-14.
De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at det med lovforslagets § 2,
nr. 3, foreslås at indsætte en ny bestemmelse som § 9, stk. 11, i retssikker-
hedsloven.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Retssikkerhedsloven § 9 vedrører regler om handlekommune og mellem-
kommunal refusion for udgifter afholdt efter bl.a. serviceloven og barnets
lov.
Side 20/27
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
Det fremgår af § 9 i retssikkerhedsloven, at pligten til at yde hjælp til en
borger og afholde udgifterne hertil påhviler handlekommunen, jf. dog §§ 9
b og 9 c. Handlekommunen er den kommune, hvor borgeren har sin bopæl
eller sædvanligvis opholder sig, jf. dog stk. 2-12 og § 9 a.
Udgangspunktet for ydelser efter de love, der er omfattet af retssikkerheds-
loven, er, at handlekommunen har pligt til at yde hjælp, dvs. at kommunen
har visitationsansvaret, og at det også er handlekommunen, der har beta-
lingsansvaret.
Det fremgår af § 9, stk. 3, i retssikkerhedsloven, at en kommune vedbliver
at være handlekommune for en borger i sager efter serviceloven, når denne
kommune eller en anden offentlig myndighed har medvirket til, at borgeren
i en anden kommune har fået ophold på herberger m.v. efter § 110 i service-
loven. Det betyder, at borgerens handlekommune fortsætter med at være
handlekommune for borgeren, selvom borgeren tager ophold på et herberg
m.v. i en anden kommune.
Det fremgår af § 9 stk. 9 i retssikkerhedsloven, at den kommune, der efter
stk. 1-6 og 11-13 er handlekommune, kan indgå aftale med borgerens tidli-
gere handlekommune om, at sidstnævnte fortsat er handlekommune, når der
er særlige grunde til det, og med samtykke fra borgeren.
Det fremgår af § 9 stk. 10 i retssikkerhedsloven, at den kommune, der efter
stk. 3 eller 5 er handlekommune for en borger, kan indgå aftale med den
kommune, hvor borgeren har ophold på et tilbud, om at bemyndige denne
til helt eller delvis at varetage udøvelsen af sine opgaver i forhold til borge-
ren.
Det fremgår af § 176 a i serviceloven, at staten skal refundere 50 pct. af
kommunens udgifter til bostøtte efter § 85 a i op til to år efter borgerens
udskrivning fra en boform efter § 110, såfremt kommunalbestyrelsen har
truffet afgørelse om bostøtten inden borgerens udskrivning fra boformen ef-
ter § 110.
Det fremgår af § 110, stk. 5, i serviceloven, at kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse om at udskrive en borger fra en boform efter stk. 1, hvis
følgende betingelser er opfyldt:
1) Der foreligger en handleplan eller en helhedsorienteret plan for borgeren
efter §§ 141 eller 142.
Side 21/27
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
2) Der foreligger en anvisning af egen bolig eller er truffet afgørelse om et
botilbud efter §§ 107 eller 108.
3) Der er truffet afgørelse om hjælp og støtte, som modsvarer borgerens be-
hov for at fastholde boligen, hvis borgeren er anvist egen bolig.
4) Såfremt borgeren anvises en bolig, har borgeren på udskrivningstids-
punktet indgået en lejeaftale og kan flytte ind i boligen og modtage den vi-
siterede sociale støtte, der modsvarer borgerens behov.
5) Såfremt kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om et botilbud efter
§§ 107 eller 108, vil udskrivningen fra boformen efter denne paragraf først
kunne træffes med virkning for borgeren, når denne kan flytte ind i botil-
buddet.
Det foreslås, at der i § 9 i retssikkerhedsloven indsættes et nyt stk. 11, hvor-
ved den kommune, der er handlekommune for en borger, der har ophold på
et herberg m.v. efter § 110 i serviceloven, med borgerens samtykke kan
indgå aftale med en kommune, som borgeren ønsker at have bopæl i efter
udskrivning fra herberget m.v., om at tilflytningskommunen er handlekom-
mune for borgeren, for så vidt angår afgørelse om udskrivning efter § 110,
stk. 5, i serviceloven, udarbejdelse af handleplan efter §§ 141 og 142 i ser-
viceloven, afgørelse om tilbud i boformer efter §§ 107 og 108 i serviceloven
samt afgørelse om hjælp og støtte efter §§ 85 og 85 a i serviceloven.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der vil kunne indgås en aftale
mellem to kommuner, således at en ny kommune efter indgåelse af aftalen
vil blive handlekommune for borgeren, for så vidt angår afgørelse om ud-
skrivning efter § 110, stk. 5, i serviceloven, udarbejdelse af handleplan efter
§§ 141 og 142 i serviceloven, afgørelse om tilbud i boformer efter §§ 107
og 108 i serviceloven samt afgørelse om hjælp og støtte efter §§ 85 og 85 a
i serviceloven. Det vil være et krav, at borgeren ønsker at flytte til den på-
gældende kommune umiddelbart efter udskrivning fra herberget m.v. efter
§ 110, og at borgeren samtykker til aftalen.
Den foreslåede bestemmelse vil dermed medføre, at den kommune, der
fremover bliver borgeren handlekommune, vil få mulighed for at træffe af-
gørelse om støtte efter § 85 a til borgeren, som kommunen efter borgerens
udskrivelse vil kunne få refusion for udgifterne til efter § 176 a i servicelo-
ven.
Side 22/27
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
Med den foreslåede ordning vil der alene kunne indgås en aftale om, at en
ny kommune bliver borgerens handlekommuner for så vidt angår indsatser,
der skal træffes afgørelser om for borgeren i forbindelse med udskrivningen
fra et herberg m.v. efter § 110, stk. 5, og som er oplistede i den foreslåede
bestemmelse.
En borger, der har ophold på et herberg m.v. efter § 110 i serviceloven, vil
kunne modtage støtte under opholdet på herberget m.v. efter andre bestem-
melser i serviceloven eller anden lovgivning, der er visiteret af borgerens
oprindelige handlekommune. Derfor vil den foreslåede bestemmelse om
handlekommuneskift udelukkende gælde handleforpligtelsen, for så vidt an-
går afgørelser, der vil skulle træffes for borgeren i forbindelse med udskriv-
ning fra herberget m.v. efter § 110 efter servicelovens § 110, stk. 5, herunder
forpligtelsen til at visitere borgeren til støtte efter § 85 a. Borgeren vil der-
med ikke miste øvrig støtte, som borgeren eventuelt modtager under ophol-
det på herberget m.v. efter § 110, når aftalen om handlekommuneskift træ-
der i kraft.
Med henblik på at kunne træffe afgørelse om borgerens støttebehov, når
borgeren skal udskrives fra et herberg m.v. efter § 110, vil den nye handle-
kommune under iagttagelse af gældende databeskyttelsesregler og forvalt-
ningsloven kunne indhente oplysninger fra borgerens tidligere handle- og
betalingskommune om, hvorvidt vedkommende modtager øvrig støtte efter
serviceloven eller anden lovgivning for at kunne afgøre, hvilken støtte bor-
geren vil skulle modtage.
Den foreslåede bestemmelse vil være en kan-bestemmelse, og det vil derfor
være frivilligt for kommunerne at indgå en aftale om det foreslåede. Det
betyder samtidig, at den kommune, der rettes henvendelse til med ønske om
at indgå aftalen, vil kunne afvise at indgå en sådan aftale. Kommunen vil
ligeledes ikke være forpligtet til at foretage en konkret og individuel vurde-
ring af, om der bør indgås en aftale.
Eftersom den foreslåede bestemmelse vil være en kan-bestemmelse og der-
med frivillig for kommunerne at indgå, vil det også være op til de involve-
rede kommuner at fastsætte nærmere krav og betingelser for aftalen, f.eks.
om aftalen automatisk bortfalder, hvis borgeren ikke flytter fra herberget
m.v. inden for en bestemt periode, eller hvis borgeren efter indgåelse af af-
talen tilkendegiver, at borgeren alligevel ikke ønsker at flytte i egen bolig i
den kommune, der efter indgåelsen af aftalen er blevet ny handlekommune
for borgeren.
Side 23/27
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
UDKAST
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at sikre, at de incitamenter,
der er skabt med lov nr. 482 af 12. maj 2023 om omlægning af indsatsen
mod hjemløshed og udvidelse af ordning om udslusningsboliger og indret-
ning af bofællesskaber m.v., til at iværksætte bostøtte efter støttemetoderne
fra Housing First-tilgangen for borgere, der skal over i egen bolig efter op-
hold på et herberg m.v. efter § 110, også er gældende i de tilfælde, hvor en
borger ønsker at flytte til en anden kommune end borgerens oprindelige
handlekommune.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af retssikkerhedslovens § 9, stk. 13, at Ankestyrelsen i tilfælde,
hvor det ikke følger af § 9, stk. 1-10, hvilken kommune der er handlekom-
mune for en borger på baggrund af borgerens tilknytning kan træffe afgø-
relse om, hvilken kommune der er handlekommune eller midlertidig hand-
lekommune for borgeren. Ankestyrelsen kan afvise åbenbart ubegrundede
anmodninger herom.
Som konsekvens af at det med lovforslagets § 2, nr. 3, foreslås at tilføje et
nyt stk. 11 i retssikkerhedslovens § 9, foreslås det, at henvisningen til § 9,
stk. 1-10, i § 9, stk. 13, ændres til § 9, stk. 1-11.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. april 2025.
Det foreslås med § 3, stk. 2, at loven ikke finder anvendelse for klager over
afgørelser om andet end indskrivning og udskrivning, der er truffet af bo-
formslederen efter § 110, stk. 4, og som er indgivet før lovens ikrafttræden.
For sådanne klager finder de hidtidig gældende regler i serviceloven, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 67 af 22. januar 2024, anvendelse.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da serviceloven ikke gæl-
der for Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Side 24/27
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
2931855_0025.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 67 af 22. januar
2024, som ændret ved lov nr. 217
af 5. marts 2024, foretages føl-
gende ændringer:
1.
I
§
82 c indsættes som stk. 3 og
4:
»stk.
3. Kommunalbestyrelsen
kan beslutte, at lederen af et akuttil-
bud i forlængelse af akut støtte, om-
sorg og rådgivning efter stk. 2 og
efter en konkret vurdering kan til-
byde overnatning i maksimalt 3 på
hinanden følgende nætter.
Stk. 4. Lederens afgørelse om
overnatning efter stk. 3 kan ikke på-
klages til anden administrativ myn-
dighed«
§ 166
2.
I
§ 166, stk. 2,
indsættes efter »§
Stk. 2.
Afgørelser efter § 109, stk. 3, 109, stk. 4, og«: »afgørelser om
og § 110, stk. 4, der træffes af lede- indskrivning og udskrivning, dog
ren af boformen, kan indbringes for ikke om bortvisning, efter«.
Ankestyrelsen efter reglerne i kapi-
tel 10 i lov om retssikkerhed og ad-
ministration på det sociale område.
§2
I lov om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område, jf.
lovbekendtgørelse nr. 261 af 13.
marts 2024, foretages følgende
ændring:
§ 82 c
Side 25/27
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
2931855_0026.png
UDKAST
§ 9.
Pligten til at yde hjælp til en
borger og afholde udgifterne hertil
påhviler handlekommunen, jf. dog
§§ 9 b og 9 c. Handlekommunen er
den kommune, hvor borgeren har
sin bopæl eller sædvanligvis ophol-
der sig, jf. dog stk. 2-12 og § 9 a.
Stk. 9.
Den kommune, der efter stk.
1-6 og 11-13 er handlekommune,
kan indgå aftale med borgerens tid-
ligere handlekommune om, at sidst-
nævnte fortsat er handlekommune,
når der er særlige grunde til det, og
med samtykke fra borgeren.
1.
I
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk.
2-12« til: »stk. 2-13«.
2.
I
§ 9, stk. 9,
ændres »11-13« til:
»12-14«
3.
I
§ 9
indsættes efter stk. 10 som
nyt stykke:
»Stk. 11. Den kommune, der efter
stk. 1-6 og 12-14 er handlekom-
mune for en borger, der har ophold
på en boform efter § 110 i lov om
social service, kan med borgerens
samtykke indgå aftale med en kom-
mune, som borgeren ønsker at have
bopæl i, om at sidstnævnte er hand-
lekommune for borgeren, for så
vidt angår:
1) Afgørelse om udskrivning efter §
110, stk. 5, i lov om social service.
2) Udarbejdelse af handleplan efter
§§ 141 og 142 i lov om social ser-
vice.
3) Afgørelse om tilbud i boformer
efter §§ 107 og 108 i lov om social
service.
4) Afgørelse om hjælp og støtte ef-
ter §§ 85 og 85 a i lov om social ser-
vice.«
Stk. 11-13 bliver herefter stk. 12-
14.
Stk. 13.
Ankestyrelsen kan i til-
4.
I
§ 9, stk. 13,
der bliver stk. 14,
fælde, hvor det ikke følger af stk. 1- ændres »stk. 1-10« til: »stk. 1-11«.
10, hvilken kommune der er hand-
Side 26/27
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 58: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Ændring af reglerne om sociale akuttilbud, reglerne vedrørende klageadgang ved bortvisning fra herberger m.v. samt udvidelse af muligheden for handlekommuneskift for borgere på herberger m.v.), fra social- og boligministeren
2931855_0027.png
UDKAST
lekommune for en borger på bag-
grund af borgerens tilknytning
træffe afgørelse om, hvilken kom-
mune der er handlekommune eller
midlertidig handlekommune for
borgeren. Ankestyrelsen kan afvise
åbenbart ubegrundede anmodnin-
ger herom.
§ 9 c.
---
5.
I
§ 9 c, stk. 10, 3. pkt.,
ophæves.
Stk. 2-9. ---
Stk. 10.
De udgifter, som handle-
kommunen kan få dækket efter stk.
2-7 og 9, er handlekommunens fak-
tiske udgifter. De faktiske udgifter
omfatter en forholdsmæssig andel
af fællesudgifter og udgifter til le-
delse og administration, der er en
følge af driften af et tilbud. Hvis der
for ydelsen er fastsat en takst eller
beregnet et priskrav efter lov om
social service eller barnets lov, har
handlekommunen ret til refusion
svarende til taksten eller priskravet.
Stk. 11-13. ---
Side 27/27