Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 55
Offentligt
2930408_0001.png
Kære medlemmer af Folketingets socialudvalg.
Jeg har sendt nedenstående henvendelse samt mit indlæg i Fyns Amts Avis til Erhvervsminister
Morten Bødskov i håb om, at han vil sikre, at aftalen om retten til en bankkonto indgået mellem KL, de
sociale organisationer og pengeinstitutterne vil blive overholdt.
Det indebærer aftalen
Den fælles aftale omhandler retten til en basal bankkonto, der er en konto, hvor en forbruger kan indsætte
midler, hæve kontanter samt udføre og modtage betalingstransaktioner, anvende betalingsservice, få tilknyttet
et betalingskort og få adgang til netbank. Ifølge loven har alle EU-borgere som udgangspunkt ret til at få en
basal betalings-konto i en dansk bank. Når banken modtager en anmodning om at åbne en basal betalingskonto,
skal banken hurtigst muligt og inden for 10 dage behandle anmodningen, når den er fuldt oplyst.
Erhvervsministeriet
Jeg henvender mig også til jer i Folketingets socialudvalg i håb om, at I vil følge op på sagen, som jeg
finder utrolig vigtig.
Kære Morten Bødskov
Jeg har skrevet nedenstående synspunkt til den lokale Fyns Amts Avis på baggrund af en artikel i FAA
den 1. November.
Udfordringen, som artiklen beskriver, med at pengeinstitutterne nægter socialt udsatte at oprette en
konto, er ikke et problem, der er begrænset til Svendborg Kommune. Det er landsdækkende.
Af artiklen fremgår også en udtalelse fra dig, hvor du fremhæver den aftale, der er indgået mellem KL,
de sociale organisationer og pengeinstitutterne, men som desværre ikke bliver overholdt.
I Svendborg Kommune gør vi en vedholdende helhedsorienteret indsats for at hjælpe udsatte borgere
tilbage på sporet med fremskudt sagsbehandling, en hjemløsestrategi mm. og vi har netop, i
samarbejde med brugerne og deres interesseorganisationer, vedtaget en Masterplan for det sociale
område
https://www.svendborg.dk/planer-politikker-og-strategier/socialomraadet/masterplan-for-
det-sociale-omraade/
for at kunne prioritere og styrke vores indsats for målgruppen.
Men ligesom en bolig er fundamental for et ligeværdigt liv, så er en bankkonto det også.
Det er et stort praktisk problem for såvel borgere som de sociale myndigheder og desuden voldsomt
diskriminerende og stigmatiserende.
Jeg håber du, som erhvervsminister, vil hjælpe både socialt udsatte borgere og kommunerne med at
sikre, at den indgåede aftale overholdes.
Jeg stiller mig gerne til rådighed for en uddybning, hvis du ønsker det.
Venlig hilsen
Hanne Klit
Socialdemokratiet
Kommunalbestyrelsen Svendborg Kommune
Formand for Senior-, Social- og Sundhedsudvalget
[email protected]
Tlf. 24969141
Socialt ansvar efterlyses fra banker, sparekasser og andelskasser
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 55: Henvendelse af 3/11-24 fra Hanne Klit, Svendborg, om diskriminering af socialt udsatte borgere
I FAA fredag d. 1. November 2024 fremhæver en artikel socialafdelingens udfordringer med at kunne
udbetale ydelser til en gruppe borgere, fordi pengeinstitutterne nægter dem at oprette en konto. Det
er socialt udsatte borgere, som i forvejen har meget at slås med, f.eks. skilsmisse, hjemløshed, sygdom,
mentale udfordringer, gæld, misbrug eller andet, der har bragt dem i en udsat position. Oveni det skal
de også leve med diskrimination fra pengeinstitutternes side.
Det er diskriminerende og uværdigt, at pengeinstitutter (banker, sparekasser, andelskasser) nægter
socialt udsatte at have en bankkonto, en NemKonto, hvor de kan få udbetalt ydelser. Og dermed bryder
de den aftale, som de selv har indgået med Kommunernes Landsforening og de sociale organisationer
om at socialt udsatte skal have mulighed for adgang til en bankkonto.
Undskyldningerne er mange: misbrug af konto, svindel, hvidvask mm.
Jeg medgiver, at det, ligesom i andre og mere omfattende sager med økonomisk kriminalitet, er muligt,
at nogle vil misbruge deres bankkonto, men det retfærdiggør ikke, at man skærer alle over samme kam
og nægter alle socialt udsatte at oprette en konto.
Altså man afskærer jo ikke alle millionærer fra at have en konto, fordi der er nogle få, der svindler
og hvidvasker for hundredvis af millioner kroner.
Hvor er det sociale ansvar?
Pengeinstitutterne har, ligesom offentlige myndigheder, et ansvar for at få vores samfund til at
fungere. Det må vi forvente, fordi staten
(os) historisk har støttet dem og givet “bankpakker” i tider,
hvor pengeinstitutternes økonomi og eksistens var under pres.
I kommunen er der en forpligtelse til at bistå alle borgere indenfor de fastsatte rammer. Og når der er
opgaver, som kræver ekstra ressourcer, så bliver de tildelt og finansieret af det kommunale
fællesskab.
På samme måde bør bankerne afsætte ekstra ressourcer til at få det til at fungere i forhold til udsatte
borgeres adgang til en bankkonto. Og med de regnskaber bankerne har fremlagt de senere år med
millionoverskud, så vil jeg mene, at der er grundlag for en ekstra ressource til hjælp til udsatte
borgere.
Jeg vil opfordre bankerne til at tage socialt ansvar og bidrage til at inkludere socialt udsatte borgere i
vores samfund, så de så vidt muligt kan leve et liv på lige fod med andre mennesker og under det hører
noget så fundamentalt, som adgang til en bankkonto.