Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 49
Offentligt
2928058_0001.png
Rosa Lund, Karina Adsbøl, Mette Thiesen og
Charlotte Broman Mølbæk
24. oktober 2024
Kære Rosa Lund, Karina Adsbøl, Mette Thiesen og Charlotte Broman Møl-
bæk
Ved mail af 24. maj har I klaget over lovbehandlingen af L 188 om ændring af
reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, om
forældelse af underholdsbidrag m.v.
I har bl.a. anført, at I har oplevet en sjusket og meget forceret fremgangsme-
tode i forbindelse med fremsættelsen og den efterfølgende lovbehandling af
et meget omfattende lovforslag, hvilket gjorde en grundig behandling af lov-
forslaget umulig. I har endvidere anført, at det lægger et urimeligt pres på Ud-
valgssekretariatet, ligesom det lægger et urimeligt pres på folketingsmedlem-
merne, der skal behandle lovforslaget grundigt og sætte sig ind i de mange
forskellige punkter, der ændres, da lovforslaget ved fremsættelsen og 1. be-
handlingen var uden ministerens ændringsforslag.
I har endvidere anført, at ministeren gentagne gange blev gjort opmærksom
på utilfredsheden med den forcerede lovbehandlingsproces og på bekymrin-
gen for lovbehandlingens kvalitet, men at ministeren afviste dette.
Den 29. maj sendte jeg jeres klage til social- og boligministeren med anmod-
ning om bemærkninger. Ministerens svar af 13. juni vedlægges.
Den 29. august blev Sofie Hæstorp Andersen udnævnt til ny social- og bolig-
minister, og den 27. september har I har oplyst, at I fortsat ønsker Præsidiets
stillingtagen til klagen.
Præsidiet har behandlet jeres klage på et møde den 23. oktober.
J.nr.: 24-000652-3
Folketingets formand
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Svar fra Folketingets formand på klage over lovbehandlingen af L 188, 2023-24 (Ændring af reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, om forældelse af underholdsbidrag m.v.)
2928058_0002.png
Præsidiet lægger vægt på, at regeringen tilstræber, at lovforslag fremsættes i
god tid inden den tiltænkte ikrafttræden for at give Folketinget mulighed for at
foretage en grundig behandling af forslagene.
L 188 blev fremsat den 30. april, 1. behandlet den 8. maj og 3. behandlet den
4. juni.
Som det fremgår af Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet, skal 1. april-
fristen normalt betragtes som det absolut seneste tidspunkt for fremsættelse
af lovforslag. Der skal foreligge helt særlige omstændigheder, hvis et lov-
forslag fremsættes efter den 1. april.
Præsidiet noterer sig i den forbindelse, at der i dette tilfælde ikke er tale om
et lovforslag, som udspringer af et for regeringen uventet opstået lovgivnings-
behov. Behovet for lovrevision i folketingsåret 2023-24 har været kendt siden
2019, hvor der blev indsat en revisionsbestemmelse. Det fremgik også af re-
geringens lovprogram for folketingsåret 2023-24, at regeringen ved folke-
tingsårets begyndelse forventede at fremsætte lovforslaget i februar II.
Præsidiet er opmærksom på, at de hidtil gældende formelle tidsfrister for lov-
givningsarbejdet, herunder at 3. behandling ikke må finde sted før 30 dage
efter fremsættelsen, er overholdt for L 188. Det er dog Præsidiets opfattelse,
at den samlede proces for behandlingen af lovforslaget er kritisabel.
Henset til lovforslagets karakter, at maj er en af de travleste måneder for
medlemmerne med en del helligdage, og at der bør foreligge helt særlige om-
stændigheder, hvis et lovforslag fremsættes efter 1. april, burde lovforslaget
efter Præsidiets opfattelse have været fremsat inden 1. april for at sikre til-
strækkelig tid til en grundig folketingsbehandling.
Præsidiet opfordrer social- og boligministeren til at have fokus på at sikre or-
dentlig tid til lovbehandlingerne, herunder at lovforslag fremsættes inden den
1. april og i god tid inden den tiltænkte ikrafttræden, for at sikre en ordentlig
lovgivningsproces og lovkvalitet og af hensyn til folketingsmedlemmernes ar-
bejdsvilkår og offentlighedens inddragelse.
Præsidiet finder det særligt kritisabelt, at lovforslaget blev fremsat i ufuld-
stændig form, da der fortsat var igangværende politiske forhandlinger. Det
gjorde det vanskeligt at gennemføre en meningsfuld 1. behandling, ligesom
det var problematisk i forhold til medlemmernes arbejdsvilkår, offentligheden
og lovkvaliteten.
Side 2 | 3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 49: Svar fra Folketingets formand på klage over lovbehandlingen af L 188, 2023-24 (Ændring af reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten, om forældelse af underholdsbidrag m.v.)
2928058_0003.png
Præsidiet kan generelt oplyse, at der i Udvalget for Forretningsordenen er
stort fokus på at sænke tempoet i lovgivningsarbejdet og forbedre folketings-
medlemmers arbejdsvilkår. Dette har ført til, at visse bestemmelser om de
tidsmæssige rammer for folketingsarbejdet m.v. er ændret med virkning fra
begyndelsen af dette folketingsår. Reglen om, at der bør gå mindst 5 dage
fra fremsættelse af et lovforslag til 1. behandling, er blevet ændret, så der
skal gå mindst 7 dage, og minimumstiden til den samlede behandling af lov-
forslag er ændret fra 30 dage til 40 dage.
Præsidiet skal endvidere bemærke, at det i planlægningen af lovforslags be-
handling i salen fremover tilstræbes, at der går mindst 14 dage fra fremsæt-
telse til 1. behandlingen, hvor det er praktisk muligt og hensigtsmæssigt.
Dette tiltag vil forhåbentlig bidrage til, at flere tekniske gennemgange af lov-
forslag kan finde sted inden 1. behandlingen.
Det er Præsidiets forventning, at de ændrede tidsmæssige rammer for folke-
tingsarbejdet vil bidrage til at skabe bedre tid til folketingsbehandlingerne
samtidig med at det forbedrer arbejdsvilkårene for folketingsmedlemmerne.
Kopi af dette brev er sendt til social- og boligministeren.
Med venlig hilsen
Søren Gade
Side 3 | 3