Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 47
Offentligt
2926890_0001.png
Socialudvalget
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2019 - 6020
Doknr.
919862
Dato
28-10-2024
VIVE rapport: De mest komplekse forældreansvarssager 2024
Til udvalgets orientering sender jeg hermed VIVE’s rapport
”De mest
komplekse forældreansvarssager 2024”.
Undersøgelsen er en selvstændig undersøgelse og som sådan ikke en
forudsat del af den iværksatte evaluering af den familieretlige reform.
Undersøgelsen er dog at betragte som et vigtigt supplement til den kommende
evaluering og vil således også udgøre grundlaget herfor.
Undersøgelsen fokuserer på de mest komplekse forældreansvarssager.
Formålet med undersøgelsen er at kaste lys på, hvad der kendetegner
familierne i disse
sager og følge sagernes vej gennem det familieretlige system
for at
afdække, om der måtte være sammenhænge mellem familiernes
problemstillinger og sagernes udfald.
Med den familieretlige reform er det besluttet at lade forekomsten af
risikofaktorer adskille § 7-sporet (udredning) fra § 6-sporet (mægling), for
herved at kunne indkredse de mest udsatte børnefamilier, der lever med
risikofaktorer.
Konklusionen fra undersøgelsen er, at det er lykkedes
for
Familieretshuset at skelne mellem komplekse og mindre komplekse sager, så
der bliver taget bedre hånd om de mest udsatte familier. Det viser sig nemlig,
at familier i § 7-sporet er udsatte på flere parametre, og udfordringer med f.eks.
misbrug, vold, psykisk sygdom og kriminalitet er overrepræsenterede i de mest
komplekse forældreansvarssager.
For nogle familier forholder det sig ifølge undersøgelsen ofte sådan, at den
familieretlige tvist ikke er det største problem for barnet, men derimod er det
mere afgørende, at moren eller faren er psykisk syg, at en forælder er dømt for
alvorlig kriminalitet, eller at der foregår vold mv. i hjemmet. Analyserne i
undersøgelsen peger på, at målet om at forbedre det tværsektorielle
samarbejde har været vanskeligt at indfri, da samarbejdet mellem det
familieretlige system og kommunerne ikke altid finder sted i tilstrækkelig grad.
Det er Familieretshusets opgave i § 7-sagerne at oplyse og udrede sagerne til
videre behandling i familieretterne, og undersøgelsen fremhæver, at det er
langt fra alle sager, der ender i retten. Undersøgelsen viser, at det kun er knap
fire ud af ti familier med § 7-sager, der kommer videre til familieretten. I en del
tilfælde indgår forældrene en aftale med Familieretshusets hjælp, eller sagen
henlægges. For de sager, der overgår til familieretten, får familierne endnu en
mulighed for at indgå et forlig, hvilket lykkedes i en del tilfælde, inden sagen i
1
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 47: VIVE rapport: "De mest komplekse forældreansvarssager 2024"
2926890_0002.png
sidste ende kan afsluttes med en dom. Sagens type, barnets alder,
konfliktniveauet mellem forældrene og eventuel mistanke om chikane er blandt
de faktorer, der har afgørende betydning for, om sagen når hele vejen til
familieretten.
Undersøgelsen viser også at hver tredje sag bliver en genganger. Cirka hver
tredje familie, der afsluttede en sag det år, undersøgelsen behandler (2021),
har de efterfølgende år forsøgt at rejse en ny sag. Sandsynligheden for, at en
sag udvikler sig til en gengangersag, bliver – i modsætning til, hvad man
måske kunne tro - ikke mindsket ved, at den afsluttes ved domstolene; faktisk
bliver den lidt større.
Samtidig viser undersøgelsen, at domstolene afholder flere børnesamtaler i
dag end før den familieretlige reform – samtalerne finder sted i knap halvdelen
af de sager, hvor der er et barn på mindst 6 år involveret, og hyppigere, når
sagen handler om samvær og bopæl, end når den handler om
forældremyndighed.
Undersøgelsens data bygger på en kombination af sagsbehandlingsdata fra
Familieretshuset, registerdata fra Danmarks Statistik, data fra domstolene samt
spørgeskemadata fra forældre med en forældreansvarssag ved
Familieretshuset i 2021. Undersøgelsespopulationen er alle familier, der
anlagde eller afsluttede en § 6- eller § 7- sag ved Familieretshuset i 2021.
Den kommende og endelige evaluering af den familieretlige reform, der
forventes at blive offentliggjort omkring årsskiftet, vil bygge på oplysninger fra
både forældre og børn, hvis sager er behandlet efter reformen blev fuldt
implementeret.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
Bilag 1:
VIVE’s rapport: ”De mest komplekse forældreansvarssager 2024”
2