Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
2926864_0001.png
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0002.png
Indhold
Nøgletal 2023
1. Om Socialtilsyn Midt
1.1 Socialtilsynets kerneopgaver....................................................................................9
1.2 Hvem fører Socialtilsyn Midt tilsyn med.................................................................10
1.3 Socialtilsynets organisering og medarbejdere ........................................................ 11
2. Socialtilsynets virke 2023 – gennemgang af det kvantitative data
2.1 Inddragelse af godkendelser og ophørte tilbud og plejefamilier .............................16
2.2 Nye sociale tilbud og plejefamilier i 2023 ...............................................................18
2.3 Gennemførte tilsynsbesøg .....................................................................................20
2.4 Sanktionssager og baggrunden herfor ...................................................................22
2.5 Tilbudsstrukturen i 2023 .........................................................................................23
2.6 Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblower) ........................................27
2.7 Sagsbehandlingstider i 2023 ..................................................................................29
2.8 Aktindsigt 2023 ......................................................................................................30
2.9 Ankeafgørelser i 2023 ............................................................................................30
2.10 Magtanvendelser ..................................................................................................31
3. Økonomi
3.1 Socialtilsyn Midts økonomi 2023 ............................................................................32
3.2 Tilsynstakster og objektive finansieringsandele ................................................... 34
4. Den generelle kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier
5. Socialtilsyn Midts fokuspunkter i årsrapporten 2023
5.1 Udarbejdelse af ny strategi for Socialtilsyn Midt ....................................................38
5.2 Specialistfunktionen og det økonomiske tilsyn ......................................................40
5.3 Implementering af nye indikatorer i kvalitetsmodellen vedr. børns læringsmiljø ...42
2
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0003.png
Årsrapport 2023
3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0004.png
Antal plejefamilier
1188 plejefamilier
Antal tilbud
496
plejefamilier
Antal
nygodkendelser
58 plejefamilier
17 sociale tilbud
Antal tilbagekaldte
godkendelser
4 plejefamilier
0 sociale tilbud
Antal whistleblows
613 henvendelser
Antal sanktionssager
8 sanktionssager
Ankeafgørelser
retur
17 afgørelser
Magtanvendelser
1332 magtanvendelser
på børn- og ungeområdet
1353 magtanvendelser på
voksenområdet
§
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0005.png
Nøgletal 2023
På denne side findes oversigt over Socialtilsyn Midts virke i 2023, hovedkonklusionerne
i Socialtilsyn Midts vurdering af kvaliteten i tilbuddene og de fokuspunkter, som
belyses i årsrapporten for 2023.
Kvalitet i tilbuddene 2023
I løbet af 2023 har samtlige sociale tilbud og plejefamilier modtaget mindst ét
driftsorienteret tilsynsbesøg i overensstemmelse med lov om socialtilsyn.
Data, der er blevet indhentet i forbindelse med tilsynsbesøgene indikerer, at den
generelle kvalitet er tilfredsstillende. Både tilbud og plejefamilier kan sikre de
anbragte borgeres trivsel, sundhed og udvikling.
Konklusionen fra Socialtilsyn Midt er, at både tilbud og plejefamilier generelt kan
tilbyde de nødvendige betingelser for anbragte borgere, og dermed forsikre omsorg,
trygge rammer, medbestemmelse, trivsel og udvikling for den enkelte borger.
Socialtilsyn Midts fokuspunkter i 2023
Socialtilsyn Midt har i 2023 valgt at belyse følgende
fokuspunkter i årsrapporten:
Udarbejdelse af ny strategi
Specialistfunktionen og det økonomiske tilsyn
Implementering af nye indikatorer
i kvalitetsmodellen vedr. børns læringsmiljø
Rigtig god læselyst!
Ulla B. Andersen
Tilsynschef
Årsrapport 2023
5
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0006.png
6
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0007.png
Indledning
Der er fem socialtilsyn i Danmark, som hver især har ansvar for at godkende og føre
tilsyn med sociale tilbud og plejefamilier inden for de fem geografiske regioner
i Danmark. Socialtilsyn Midt fører primært tilsyn med tilbud og plejefamilier
i kommunerne i Region Midt (med undtagelse af Silkeborg Kommune) samt
Faaborg-Midtfyn Kommune.
Socialtilsyn Midt arbejder for at sikre tryghed og gode rammer for de mest udsatte
borgere. Samtidig arbejder Socialtilsyn Midt på at sikre kvalitet og løbende udvikling
i de sociale tilbud. Dette fokus kræver et tæt samarbejde med både tilbud og
plejefamilier – og borgernes tarv er i centrum.
Hvert år laver Socialtilsyn Midt en årsrapport, der indeholder et tilbageblik på
socialtilsynets arbejde og økonomi i det foregående år samt et billede af den
generelle kvalitet i de sociale tilbud og plejefamilier for 2023. Derudover bliver
der hvert år valgt en række fokusområder, som årsrapporten kort udfolder.
Årsrapport 2023
7
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0008.png
8
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
1. Om Socialtilsyn Midt
1.1 Socialtilsynets kerneopgaver
Overordnet har socialtilsynet to primære opgaver:
Godkendelse af nye plejefamilier og sociale tilbud
Føre driftsorienteret tilsyn med eksisterende plejefamilier og de
sociale tilbud, der er omfattet af socialtilsynets tilsynsopgave.
Godkendelse af nye plejefamilier og sociale tilbud
Godkendelsen af nye tilbud og plejefamilier sker på baggrund af en ansøgning.
Godkendelsesprocessen ser forskellig ud for plejefamilier og for tilbud, men
udgangspunkter er, at socialtilsynet undersøger ansøgers forudsætninger for at
opfylde betingelserne for godkendelse. En godkendelse tager udgangspunkt i både
socialfaglige, pædagogiske, økonomiske og juridiske krav til kvaliteten.
Driftsorienteret tilsyn med eksisterende plejefamilier og sociale tilbud
Socialtilsynene skal løbende sikre, at godkendte tilbud og plejefamilier opretholder
den fornødne kvalitet. Ifølge lov om socialtilsyn §7, stk. 3, skal socialtilsynene
aflægge mindst ét driftsorienteret tilsynsbesøg hos de sociale tilbud og plejefamilier.
Centerkonstruktioner og tilbud med flere afdelinger skal have fysisk besøg
på alle adresser og afdelinger mindst én gang om året i forbindelse med det
driftsorienterede tilsyn. De overordnede formål med tilsyn er:
Et professionelt og uafhængigt tilsyn
Forhindre misbrug og overgreb på tilbuddets borgere
Kvalitet i de sociale tilbud
Effektivitet i indsatsen
Kvalitetsmodellen og tilsynsrapporten
Når det skal vurderes om et tilbud eller plejefamilie har den fornødne kvalitet bruges
kvalitetsmodellen, der består af 7 temaer. Kvalitetsmodellen udgør således en ramme
for vurderingen og understøtter det tilsynsfaglige skøn, der altid foretages i den
konkrete vurdering af kvaliteten i et tilbud eller i en plejefamilie. Udover de 7 temaer i
kvalitetsmodellen vurderes tilbuddenes og plejefamiliernes samlede kvalitet også på
baggrund af tilbuddets og plejefamiliens økonomi.
Efter et tilsynsbesøg udarbejdes en tilsynsrapport, der indeholder socialtilsynets
bedømmelse og vurdering af om tilbuddet eller plejefamilien har den fornødne
kvalitet og samlet set fortsat opfylder betingelser for godkendelse.
Kvalitetsudvikling og kontrol
I forbindelse med vurderingen af et tilbud eller en plejefamilies kvalitet har socialtilsynet
mulighed for at fremhæve et udviklingspotentiale for tilbud og plejefamilier. Dette gøres
ved brugen af udviklingspunkter. Socialtilsynet kan desuden træffe afgørelse om påbud,
skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse, hvis tilbud eller en plejefamilie ikke leverer
den fornødne kvalitet. Det er Socialtilsyn Midts oplevelse, at størstedelen af sank-
tionssagerne har et konstruktivt forløb, som resulterer i genoprettelse af kvaliteten.
Årsrapport 2023
9
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0010.png
1.2 Hvem fører Socialtilsyn Midt tilsyn med
Socialtilsyn Midt har ansvar for at godkende og føre
driftsorienteret tilsyn med sociale tilbud og plejefamilier:
Almen, forstærkede og specialiserede plejefamilier efter
§ 43, stk. 1, nr. 1-3, i barnets lov
Børne- og ungehjem som døgninstitution, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
Børne- og ungehjem som opholdssted, § 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
Botilbud til voksne efter §§ 107, 108, 109 og 110 i lov om social service.
Det omfatter herberger og krisecentre samt midlertidige og længerevarende
botilbud til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
Stofmisbrugsbehandlingstilbud efter § 101 og § 101a i lov om social service
Alkoholbehandlingstilbud efter sundhedslovens § 141
Botilbud, hvor der ydes hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102
i lov om social service
Yderligere fører socialtilsynet tilsyn med støtte efter bl.a. servicelovens § 85 til borgere,
der bor i plejeboliger eller lignende boformer f.eks. almenboligloven §§ 105, 149a og
lejeloven, hvor borgeren er visiteret til boligen af kommunen og hvor støtten ydes af
et fast personale, som udgår fra servicearealer i tilknytning til boligerne.
10
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0011.png
1.3 Socialtilsynets organisering og medarbejdere
Socialtilsyn Midt er en kommunal myndighed, som organisatorisk er forankret
i Silkeborg Kommune. Socialtilsyn Midt var i 2023 organiseret som vist nedenfor.
Tilsynschef
Stab
Tilbudsområdet
Tilbudsområdet
Plejefamilie-
området
Socialtilsyn Midt har pr. 1 december 2023 ansat 91 medarbejdere fordelt på 87,7 årsværk:
1 tilsynschef (kandidatuddannet)
4 afdelingsledere (bachelor-, master og kandidatuddannede)
2 fagkonsulenter (bacheloruddannede)
4 jurister (kandidatuddannede)
5 økonomikonsulenter (kandidat- og HK uddannede)
2 akademiske medarbejdere (kandidatuddannede)
6 administrative medarbejdere (HK-uddannede)
2 studentermedhjælpere
22 tilsynskonsulenter på plejefamilieområdet (bachelor-,
master- og kandidatuddannede)
43 tilsynskonsulenter på tilbudsområdet (bachelor-, master- og kandidatuddannede)
Årsrapport 2023
11
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0012.png
2. Socialtilsynets virke 2023
– gennemgang af det kvantitative data
Alle sociale tilbud og plejefamilier skal have mindst ét tilsyn om året jf. lov om
socialtilsyn. I 2023 har Socialtilsyn Midt aflagt alle sociale tilbud og plejefamilier mindst
et tilsynsbesøg enten som anmeldt eller uanmeldt. Jf. lov om socialtilsyn skal alle
afdelinger på et tilbud have fysisk tilsynsbesøg. Har et tilbud f.eks. 5 afdelinger skal
tilbuddet have 5 fysiske tilsynsbesøg. Plejefamilier skal også have et fysisk tilsynsbesøg
om året i henhold til lovgivningen. I 2023 er der flere tilbud og plejefamilier, der har
fået et eller flere tilsynsbesøg udover det lovpligtige tilsynsbesøg. Når der aflægges
ekstra tilsynsbesøg, kan det eks. være pga. ændring af godkendelsen, undersøgelse
af indkomne whistleblow eller opfølgning på sanktioner.
12
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0013.png
Socialtilsyn Midts portefølje 2023:
1188
plejefamilier
496
sociale tilbud herunder: I alt er der 141 tilbud der indgår i koncerner
eller koncernlignende konstruktioner. 58 tilbud er koncerner og 51 tilbud
er koncernlignende konstruktioner og 32 tilbud er både koncern- og
koncernlignende konstruktioner.
Fra 2022 til 2023 er porteføljen på plejefamilieområdet faldet med 36 plejefamilier
fra 1224 til 1188.
På tilbudsområdet er der sket en stigning i porteføljen med 10 tilbud
fra 486 i 2022 til 496 i 2023.
Årsrapport 2023
13
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0014.png
Plejefamilier
Tabel 2.0.2 Oversigtskort over plejefamilier fordelt på kommuner
Oversigtskortet viser
plejefamilier fordelt
på kommuner.
Tabel 2.0.2 Oversigtskort over plejefamilier fordelt på kommuner
Kom
Over
kom
14
Årsrapport 2023
8
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0015.png
Tilbud
Tabel 2.0.3 Oversigtskort over tilbud fordelt på kommuner
Tabel 2.0.3 Oversigtskort over tilbud fordelt på kommuner
viser tilbud fordelt
Oversigtskortet
på kommuner.
Årsrapport 2023
15
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0016.png
2.1 Inddragelse af godkendelser og ophørte tilbud og plejefamilier
Inddragelse af godkendelser på plejefamilieområdet
I 2023 mistede 4 plejefamilier deres godkendelse som følge af en afgørelse fra
Socialtilsyn Midt.
Når en plejefamilie mister sin godkendelse, og ikke længere må arbejde som
plejefamilie, beror det på en vurdering af, at plejefamilien ikke længere kan levere
den fornødne kvalitet i forhold til plejeopgaven. Mangelfuld kvalitet kan skyldes
flere forskellige faktorer f.eks. ændringer i familiedynamikken, samarbejdsvanske-
ligheder i forhold til det anbragte barns forældre eller anbringende kommune,
sygdom, manglende kompetencer og ændrede fysiske rammer og økonomi.
Ophørte plejefamilier
87 plejefamilier valgte selv at stoppe i 2023. Det er 10 plejefamilier færre end i
2022, hvor 97 plejefamilier valgte at stoppe. Grunden til, at plejefamilier ønsker
at stoppe, er oftest alder, skilsmisse, flytning, nyt arbejde, familieforøgelse eller
udfordringer med egne børn. Der er også nygodkendte plejefamilier, som vælger
at stoppe, fordi de oplever, at de ikke kommer i betragtning til plejeopgaver. De
ønsker ikke at stå til rådighed uden udsigt til plejeopgaver.
De 87 ophørte plejefamilier fordeler sig på følgende tilbudstyper (typologier):
53 var godkendt til almen plejefamilie, § 43 stk. 1, nr. 1
30 var godkendt til forstærket plejefamilie, § 43 stk. 1, nr. 2
4 var godkendt til specialiseret plejefamilie, § 43 stk. 1, nr. 3
I 2023 ophørte 2 plejefamilier pga. manglende plejeopgaver. Hvis en plejefamilie
ikke har haft en plejeopgave i 3 år, bortfalder godkendelsen.
Tabel 2.1.1 Antal tilbagekaldte godkendelser på plejefamilieområdet 2023
Eksisterende plejefamilier
Inddragelse af godkendelser (ikke godkendt)
Ophørte plejefamilier
Godkendelse bortfaldet
4
87
2
16
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0017.png
Inddragelse af godkendelser på tilbudsområdet
I 2023 var der ingen tilbud, som fik deres godkendelse inddraget af
Socialtilsyn Midt.
Ophørte sociale tilbud
I 2023 ophørte 8 tilbud af egen drift. I 2022 lå tallet på 5 ophørte tilbud.
Når et tilbud lukker, kan det bl.a. skyldes faldende beboerantal, dårlig økonomi,
sammenlægning med et andet tilbud eller at tilbuddet ikke længere er omfattet
af lov om socialtilsyn.
Et tilbud lukkede, da de ikke havde haft beboere i en samlet periode på 2 år.
Godkendelsen bortfalder, hvis der ikke har været borgere anbragt i tilbuddet
i en sammenhængende periode på 2 år
De ophørte tilbud fordeler sig på følgende tilbudstyper:
Børne- og ungehjem som døgninstitution, §43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
Børne- og ungehjem som opholdssted, §43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/handicapvenlig bolig, ABL § 105
stk. 2
Døgnbehandlingstilbud - Stofmisbrug, § 101, jf. § 107
Botilbud til ophold, § 107
Forsorgshjem §110
Tabel 2.1.2 Antal tilbagekaldte godkendelser/ansøgninger på tilbudsområdet 2023
Eksisterende sociale tilbud
Inddragelse af godkendelser (ikke godkendt)
Ophørte tilbud
Godkendelse bortfaldet
0
8
1
Årsrapport 2023
17
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0018.png
2.2 Nye sociale tilbud og plejefamilier i 2023
Nygodkendte plejefamilier
I 2023 har Socialtilsyn Midt modtaget 99 ansøgninger fra familier, der ønsker at blive
godkendt som plejefamilie.
I alt blev der godkendt 58 nye plejefamilier i 2023. Ud af de 58 nye plejefamilier kommer
37 fra puljen på de 99 ansøgninger modtaget i 2023. Godkendelsesprocessen kan trække
sig over et årsskifte, og ud af de 58 nye plejefamilier er der 21 plejefamilier, som indsend-
te ansøgning i 2022.
De godkendte plejefamilier fordeler sig på følgende tilbudstyper (typologier):
36 blev godkendt til almen plejefamilie, § 43, stk. 1, nr. 1
21 blev godkendt til forstærket plejefamilie, § 43 stk. 1, nr. 2
1 blev godkendt til specialiseret plejefamilie § 43 stk. 1, nr. 3
Ikke godkendte nyansøgere og tilbagekaldte ansøgninger på plejefamilieområdet
Ikke alle ansøgere gennemfører godkendelsen til plejefamilie. De afbryder godken-
delsesprocessen og trækker deres ansøgning tilbage. Andre ansøgere vælges fra
i screeningsprocessen, da de ikke har de fornødne kompetencer m.m.
I 2023 trak 48 ansøgere deres ansøgninger tilbage. Når ansøgere vælger at trække
deres ansøgning tilbage, skyldes det oftest, at der under godkendelsesprocessen
sker ændringer i familiens situation. Familien kan ansøge igen, når den
familiemæssige situation er faldet på plads.
I 2023 blev alle ansøgere, som gennemførte processen, godkendt.
Tabel 2.2.1 Nye plejefamilier 2023
Nye plejefamilier
Nygodkendte plejefamilier
Ikke godkendte nyansøgere
Ansøgninger trukket tilbage
58
0
48
18
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0019.png
Nygodkendte sociale tilbud
I 2023 godkendte Socialtilsyn Midt 17 sociale tilbud.
De godkendte tilbud fordeler sig på følgende:
7 tilbud er godkendt til børn og unge
10 tilbud er godkendt til voksne:
3 Botilbudslignende tilbud
2 Forsorgshjem
4 Botilbud til midlertidige og længerevarende tilbud
1 Døgnbehandlingstilbud
Ikke godkendte nyansøgere og tilbagekaldte ansøgninger på tilbudsområdet
I 2023 blev alle ansøgere, der gennemførte godkendelsesprocessen, godkendt.
I 2023 trak 2 ansøgere deres ansøgninger tilbage under godkendelsesprocessen.
På tilbudsområdet er det ligeledes muligt at ansøge igen på et senere tidspunkt.
Tabel 2.2.2 Nye tilbud 2023
Nye tilbud
Nygodkendte sociale tilbud
Ikke godkendte nyansøgere
Ansøgninger trukket tilbage
17
0
2
Årsrapport 2023
19
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0020.png
2.3 Gennemførte tilsynsbesøg
De følgende tabeller viser data for tilsynsbesøg inklusiv gennemførte tilsyn i 2023,
hvor tilsynsblanketten er uploadet til tilbudsportalen i januar 2024.
Tabel 2.3.1 Antal gennemførte tilsynsbesøg i 2023
Plejefamilier (inkl. nygodkendelser + lukkede plejefamilier)
Sociale tilbud (inkl. nygodkendelser + lukkede tilbud)
I alt
1642
1168
2810
Nedenstående tabel viser det samlede antal tilsynsbesøg i 2023 fordelt på
driftsorienteret tilsyn og nygodkendelser.
Tabel 2.3.2 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i 2023 fordelt på tilsynstyper
Socialtilsyn Midt
Tilsynstype
Anmeldte
Uanmeldte
Uanmeldt ej truffet
1
Driftsorienteret tilsyn
Nygodkendelser
I alt
1773
171
1944
673
0
673
193
0
193
Nedenstående tabel illustrerer, hvordan de anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg har
fordelt sig på henholdsvis plejefamilie- og tilbudsområdet.
Tabel 2.3.3 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg 2023 fordelt på plejefamilier
Plejefamilier
Tilsynstype
Driftsorienteret tilsyn
Nygodkendelser
I alt
Anmeldte
968
152
1120
Uanmeldte
342
0
342
Uanmeldte ej truffet
180
0
180
Termen uanmeldt ej truffet anvendes, når en konsulent tager ud
på et uanmeldt tilsynsbesøg, hvor der ikke er nogen på adressen.
1
20
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0021.png
Tabel 2.3.4 Antallet af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg 2023 fordelt på tilbud
Tilbud
Tilsynstype
Driftsorienteret tilsyn
Ny-godkendelser
I alt
Anmeldte
805
19
824
Uanmeldte
331
0
331
Uanmeldt ej truffet
13
0
13
Årsrapport 2023
21
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0022.png
2.4 Sanktionssager og baggrunden herfor
Sanktionssager dækker over iværksatte påbud og skærpede tilsyn. Når et tilbud eller
plejefamilie får udstedt en sanktion i form af et påbud eller skærpet tilsyn vil dette
fremgå på Tilbudsportalen.
I 2023 udstedte Socialtilsyn Midt påbud og skærpet tilsyn til:
2 tilbud, der blev godkendt med påbud
1 plejefamilie, der blev godkendt med påbud
2 tilbud, der blev godkendt med skærpet tilsyn
1 plejefamilie, der blev godkendt med skærpet tilsyn med påbud
2 tilbud, der blev godkendt med skærpet tilsyn med påbud
Tabel 2.4.1 Antal sager med påbud, skærpet tilsyn med påbud og skærpet tilsyn fordelt
på plejefamilier og tilbud
Tilsynstype
Plejefamilier
Sociale tilbud
I alt
Godkendt med
påbud
1
2
3
Skærpet tilsyn
med påbud
1
2
3
Skærpet tilsyn
0
2
2
Iværksatte påbud uden skærpet tilsyn
I 2023 var der 2 tilbud, der blev godkendt med påbud og de fik tilsammen 2 påbud.
Påbud udstedes, når der er forhold i tilbuddet eller plejefamilien, der ikke er i orden
og dermed påvirker kvaliteten og borgernes trivsel. Derfor kan det også have
konsekvenser for tilbuddet eller plejefamilien at få påbud.
Socialtilsynet vil altid, inden evt. udstedelse af et påbud, være i tæt dialog med
tilbuddet eller plejefamilien for at undersøge, om det er muligt at rette op på kvaliteten
uden sanktioner. Er dette ikke muligt, udstedes et påbud, hvorefter det er tilbuddet
eller plejefamiliens ansvar at udbedre forholdene, så kvaliteten er i orden og påbuddet
kan fjernes. Ved udstedelse af et påbud gives en frist for opfyldelse af påbuddet. Det
er de konkrete forhold og påbuddets karakter, der bestemmer tidsfristen. Nogle påbud
skal efterleves straks, og andre løber over en længere periode.
Iværksatte skærpede tilsyn med påbud
I 2023 var der 2 tilbud, hvor der blev iværksat skærpet tilsyn med påbud. Tilsammen
fik de 2 tilbud 5 påbud.
Hvis afgørelsen om skærpet tilsyn ledsages af en afgørelse om påbud, skal
påbuddene have indholdsmæssig sammenhæng til de forhold, der har medført
skærpet tilsyn.
22
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0023.png
Iværksatte skærpede tilsyn
I 2023 blev der iværksat skærpet tilsyn på 2 tilbud. Ingen af disse tilbud fik udstedt
påbud sammen med det skærpede tilsyn.
Når der træffes afgørelse om at udstede skærpet tilsyn, skyldes det konkrete forhold,
der skaber bekymring for driften og borgernes trivsel, og hvor den nødvendige kvalitet
ikke længere er til stede. Når et tilbud er under skærpet tilsyn, betyder det, at tilbuddet
får flere tilsynsbesøg både anmeldte og uanmeldte for at undersøge om tilbuddet
følger socialtilsynets anvisninger og retter op på forholdene. Et skærpet tilsyn medfører
desuden, at tilbuddet skal betale en særskilt tilsynstakst. Plejefamilier skal ikke betale
takst.
Nedenstående tabel viser, hvilke temaer i kvalitetsmodellen, der er blevet berørt i
sanktionssagerne.
Tabel 2.4.2 Oversigt over temaer, der er berørt i sanktionssagerne på tilbudsområdet
Årsag i relation til kvalitetsmodellen
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og sociale relationer
Målgruppe, metoder og resultater
Organisation og ledelse
Kompetencer
Sundhed og trivsel
Fysiske rammer
Økonomi
I alt
Fordeling på temaer
0
0
0
3
1
3
0
0
7
2.5 Tilbudsstrukturen i 2023
Nedenstående tabel viser, hvordan tilbuddene fordeler sig i forhold til pladsantal.
Tabel 2.5.1 Antal pladser fordelt på virksomhedsform (ekskl. nygodkendte tilbud)
Antal pladser
1 – 9 pladser
10 – 14 pladser
15 – 19 pladser
20 – 49 pladser
50 – 99 pladser
100 – 500 pladser
501 - 1500
I alt
Offentlige tilbud
22
54
36
86
25
23
3
249
Private tilbud
61
58
34
72
17
5
0
247
I alt
83
112
70
158
42
28
3
496
Årsrapport 2023
23
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0024.png
Nedenstående tabel viser, hvordan pladserne fordeler sig på virksomhedsform
og tilbudstyper.
Tabel 2.5.2 Antal pladser fordelt på virksomhedsform og tilbudstyper (ekskl. nygodkendte tilbud)
Tilbudstyper
Aktivitets- og samværstilbud, § 104
Ambulant alkoholmisbrugsbehandling, SUL
§141
Ambulant anonym stofmisbrugsbehandling,
§101a
Ambulant stofmisbrugsbehandling, §101 –
Børn og unge
Ambulant stofmisbrugsbehandling, §101 –
Voksne
Beskyttet beskæftigelsestilbud, § 103
Botilbud målrettet unge mellem 18 og 35 år,
§108a, jf. §108
Botilbud til længerevarende ophold, § 108
Botilbud til midlertidige ophold, § 107
Botilbudslignende tilbud, Almen bolig til
særligt udsatte grupper, ABL § 149 a
Botilbudslignende tilbud, Almen plejebolig,
ABL § 5, stk. 2
Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/
handicapvenlig bolig, ABL § 105 stk. 1
Botilbudslignende tilbud, Almen ældrebolig/
handicapvenlig bolig, ABL § 105 stk. 2
Botilbudslignende tilbud, Bofællesskab, ABL
§ 3 stk. 2 og § 5 stk. 3
Botilbudslignende tilbud, Lejebolig, Lejeloven
Børne- og ungehjem som døgninstitution,
§ 43, stk. 1, nr. 6, og stk. 3
Børne- og ungehjem som opholdssted, § 43,
stk. 1, nr. 6, og stk. 3
Dagbehandlingstilbud - Alkoholmisbrug, SUL
§ 141
Dagbehandlingstilbud - Stofmisbrug, § 101
Døgnbehandlingstilbud - Alkoholmisbrug,
SUL § 141
Døgnbehandlingstilbud - Stofmisbrug, § 101,
jf. § 107
Forsorgshjem/herberg, § 110
Kvindekrisecenter, § 109
Rehabiliteringstilbud, § 107
Særlige dagtilbud, § 82, jf. § 83
Særlige klubtilbud, § 82, jf. § 84
I alt
Privat
662
204
1
35
36
221
7
403
1.270
 0
 0
7
214
19
111
66
1.209
4
2
78
74
776
147
4
 0
 0
Offentligt
1.511
1.888
129
293
2.218
363
1
480
705
34
38
91
3.809
35
93
583
 0
11
7
4
204
 0
21
7
10
I alt
2.173
2.092
130
328
2.254
584
8
883
1.975
34
38
98
4.023
54
204
649
1.209
15
9
78
78
980
147
25
7
10
5.550
12.535
18.085
24
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0025.png
Årsrapport 2023
25
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0026.png
26
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0027.png
2.6 Henvendelser om bekymrende forhold (whistleblower)
I 2023 modtog Socialtilsyn Midt 613 henvendelser om bekymrende forhold.
Sammenlignet med antallet i 2022, hvor der var 473 henvendelser, er det en
stigning på 140 henvendelser. Årsagen til stigningen i henvendelser kan skyldes,
at Socialtilsyn Midt har fået flere tilbud som følge af specialistfunktionen omkring
koncerner og koncernlignende konstruktioner.
Alle har mulighed for at kontakte Socialtilsyn Midts whistleblower-ordning. Typisk
er det beboere, personale og pårørende, der henvender sig, fordi de har observeret
eller personligt oplevet forhold, de finder bekymrende. Alle indkomne henvendelser
registreres enkeltvis, uanset om der er tale om flere anmeldere, eller det er den
samme anmelder, der kontakter Socialtilsyn Midt flere gange. Hos Socialtilsyn
Midt er det udvalgte medarbejdere, som modtager og registrerer henvendelserne
og efterfølgende distribuerer dem videre til ledelsen, der i samarbejde med
tilsynskonsulenterne vurderer den videre behandling af henvendelserne.
Nogle henvendelser kræver øjeblikkelig handling fra socialtilsynets side. I disse
tilfælde får tilbuddet eller plejefamilien et uanmeldt besøg. Dog behandles
langt de fleste henvendelser i forbindelse med planlagte tilsynsbesøg, hvor
tilsynskonsulenterne undersøger de forhold som den specifikke henvendelse har
omhandlet.
Det er muligt at være 100% anonym som whistleblower. Såfremt whistleblower
ønsker at være 100% anonym, kan Socialtilsyn Midt ikke oplyse tilbud eller
plejefamilier om, at der har været en henvendelse. Det kræver derfor, at
tilsynskonsulenterne laver et grundigt forarbejde og går særligt i dybden med de
temaer i kvalitetsmodellen, som henvendelsen kan høre ind under. Henvendelser
om bekymrende forhold kan medvirke til, at der udstedes sanktion.
Tabel 2.6.1 Antallet af henvendelser i 2023
Tilbudstyper
Plejefamilier
Sociale tilbud
I alt
Antal
78
535
613
Årsrapport 2023
27
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0028.png
I 2023 har de fleste henvendelser omhandlet kategorien Ledelse – dårlig eller
manglende. Socialfaglige kompetencer – dårlig eller manglende og Pædagogik er to
af andre kategorier, hvor der også er registreret mange henvendelser 2023.
Tabel 2.6.2 Oversigt over henvendelser fordelt på kategori
Kategori
Andet
Arbejdsmiljø
Fysiske rammer
Hygiejne
Ledelse – dårlig eller manglende
Manglende inddragelse
Nedværdigende behandling
Omgangstone
Pædagogik
Seksuelle overgreb
Socialfaglige kompetencer – dårlig eller manglende
Stofmisbrug/alkoholmisbrug i tilbuddet
Vold - fysisk
Vold – psykisk
Økonomi
Økonomisk kriminalitet
I alt
Antal
55
18
12
7
123
31
53
8
103
10
117
16
8
14
31
7
613
Kendskab til whistleblower-ordningen
Socialtilsynet er forpligtet til at informere om whistleblowerordningen for at sikre, at
både borgere, pårørende, ansatte og andre personer er bekendte med ordningen,
samt de rettigheder de har i forhold til anonymitet.
Socialtilsyn Midt gør følgende for at informere om ordningen:
Ordningen er beskrevet på Socialtilsyn Midts hjemmeside med
kontaktinformationer
Kontaktoplysninger på whistleblowertelefonen og webformularen er printet på
Socialtilsyn Midts visitkort
Tilbuddene får hvert år en opslagsseddel som de opfordres til at placere et synligt
sted i tilbuddet
Socialtilsynets medarbejdere oplyser om ordningen, når de er på tilsynsbesøg
28
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2.7 Sagsbehandlingstider i 2023
Nygodkendelse af plejefamilier og tilbud er omfattende og dybdegående processer,
hvor en lang række forhold undersøges med udgangspunkt i kvalitetsmodellens
7 temaer. Godkendelsesprocessen for plejefamilier indebærer, at kommende
plejefamilier interviewes. Her spørges der bl.a. ind til plejeforældrenes familieforhold,
samspillet i familien, opvækstvilkår, uddannelsesbaggrund, sygdomshistorie og
økonomiske forhold. De fysiske rammer besigtiges og vurderes ligeledes som
en del af godkendelsesprocessen. Dette skal sikre, at de nye plejefamilier har de
nødvendige ressourcer til at varetage kommende plejeopgaver, herunder samarbejde
med kommune, skole, biologiske forældre m.fl. Kommende plejefamilier skal også
gennemføre et grundkursus, der fungerer som en del af godkendelsesgrundlaget.
Kommende sociale tilbud interviewes ligeledes som en del af
godkendelsesprocessen. Her er der bl.a. fokus på tilbuddets målgruppe, metodiske
grundlag, medarbejderkompetencer, uddannelsesniveau, værdigrundlag, økonomiske
forhold, vedtægter m.m. De fysiske rammer besigtiges og vurderes som en del af
godkendelsesprocessen. Alle disse forhold gennemgås for at sikre, at tilbuddet kan
levere den relevante kvalitet til målgruppen.
På baggrund af interview og gennemgang af relevante dokumenter vurderes
det, hvorvidt plejefamilien eller tilbuddet kan godkendes. Gennem hele
godkendelsesprocessen er de kommende plejefamilier og tilbud i tæt dialog med
tilsynskonsulenterne. Der udarbejdes en rapport og et godkendelsesbrev og
plejefamilien eller tilbuddet kommer på Tilbudsportalen, hvor alle godkendte tilbud og
plejefamilier skal offentliggøres.
Sagsbehandlingstiden kan variere fra gang til gang, da der kan være mange faktorer,
som kan gribe ind i processen. Der kan være forsinkelse i forhold til indsendelse og
indsamling af dokumenter, forhold hos ansøger, uforudsete problemstillinger, der
kræver ekstra undersøgelse osv.
I forhold til godkendelse af nye plejefamilier har det en direkte effekt på
sagsbehandlingstiden, når ansøgerne melder fra på et kursus og derefter melder
sig på et kursus senere på året. Dog ser det ud til, at de tiltag og justeringer, der
er lavet på nygodkendelsesområdet er slået igennem, da den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid er faldet med 13,8 uger.
I forhold til godkendelse af nye sociale tilbud er der sket en stigning i
sagsbehandlingstiden fra 2022 til 2023. Sagsbehandlingstiden er steget med 13,8
uger. Dette skyldes en massiv tilgang af ansøgere. Det stigende antal ansøgere har
betydet, at nygodkendelsesteamet er blevet udvidet med en medarbejder fra 2024.
Nedenstående sagsbehandlingstider er en gennemsnitsberegning.
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider i 2023:
Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye plejefamilier har i gennemsnit
været 23,9 uger. I 2022 var det 37,7 uger
Sagsbehandlingstiden for godkendelse af nye sociale tilbud har i gennemsnit
været 31,1 uger og i 2022 var det 17,3 uger
Årsrapport 2023
29
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0030.png
2.8 Aktindsigt 2023
Socialtilsyn Midt har i 2023 behandlet i alt 141 aktindsigtsanmodninger. Det er 12
aktindsigtsanmodninger mere end i 2022, hvor der blev behandlet 129 anmodninger.
Udover aktindsigtsanmodninger er der behandlet 8 videregivelser af materiale til
andre myndigheder efter forvaltningslovens § 28.
Aktindsigtsanmodninger er ressourcekrævende, da det ofte er store mængder data,
der skal fremsøges og anonymiseres inden det sendes af sted. Endvidere bruges der
ressourcer på besvarelse af spørgsmål og korrespondance.
Gennemsnitligt bruger teamet, som har ansvaret for aktindsigtsanmodninger, mellem
20-25 timer om ugen på anmodninger om aktindsigt.
2.9 Ankeafgørelser i 2023
Socialtilsyn Midt har i 2023 fået 17 afgørelser retur fra Ankestyrelsen.
11 afgørelser vedrørte tilbud
4 afgørelser vedrørte plejefamilier
2 afgørelse vedrørte andre forhold
Ankestyrelsen har hjemvist 3 sager, stadfæstet 9 afgørelser, ophævet 3 afgørelser
og afvist at behandle 2 sager pga. overskridelse af klagefrist.
Sagerne har omhandlet følgende:
4 afgørelser vedrørte takster – tillægstakst og opkrævning for ændring af
godkendelser
3 afgørelser vedrørte karantæne af ledere
6 afgørelser vedrørte inddragelse eller delvis inddragelse af godkendelser
1 afgørelse vedrørte opløsning af en fond
1 afgørelse vedrørte ændring af en godkendelse
1 afgørelse vedrørte udstedelse af påbud
1 afgørelse vedrørte dispensation
30
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2.10 Magtanvendelser
I det daglige arbejde med borgere kan der opstå situationer, hvor medarbejderne,
som tager sig af borgeren, er nødt til at foretage handlinger, der er et indgreb i
borgerens rettigheder. Grundlaget for denne indgriben kan ske af hensyn til borgeren
selv, men også af hensyn til andre, hvor eks. borgeren kan udvise uforsvarlig eller
farlig adfærd.
Der er tale om en magtanvendelse, når borgeren ikke frivilligt medvirker til
foranstaltningen. Alle former for magtanvendelse skal registreres og indberettes.
Magtanvendelser kan differentieres i forskellige kategorier. Der differentieres bl.a. i,
hvorvidt magtanvendelsen hører til børn- og ungeområdet eller voksenområdet.
Socialtilsyn Midts magtanvendelsesteam gennemgår og registrerer alle akutte
magtanvendelser. Akutte magtanvendelser dækker over de magtanvendelser, hvor
der ikke foreligger en godkendelse fra kommunen. De gennemgås med henblik på
at vurdere, hvorvidt indberetningen giver anledning til tilsynsmæssige overvejelser,
samt hvorvidt disse giver anledning til bekymring, hvor yderligere instanser må
involveres.
Former for magtanvendelser og registreringer fra 2023
Nedenstående afsnit vil gennemgå de forskellige former for magtanvendelser samt
de tilhørende registreringer hos Socialtilsyn Midt i 2023. Det er Socialtilsyn Midts
vurdering, at der er et generelt godt kendskab til brugen af magtanvendelser samt
regler og registreringen heraf. Generelt har tilbuddene fokus på at lave uddybende
beskrivelser og på om betingelserne i den angivne bestemmelse vurderes at være
opfyldt, herunder de grundlæggende principper for magtanvendelse.
Børn- og unge- samt voksenområdet
Magtanvendelser, der omhandler anbragte børn og unge hører ind under lov om
voksenansvar og er gældende for børn og unge, som er anbragt på et opholdssted
eller en døgninstitution. § 8 i lov om voksenansvar gælder også specialiserede
plejefamilier, der er ansat til at varetage en specialiseret opgave.
I 2023 har Socialtilsyn Midt registreret:
1332 magtanvendelser på børn og ungeområdet.
Bestemmelserne om magtanvendelser på voksenområdet gælder for personer med
betydelig og varig nedsat psykisk funktionsevne, der får personlig og praktisk hjælp
eller socialpædagogisk bistand m.v. efter § 83-87, behandling efter §§101 og 102 eller
aktiverede tilbud efter §§ 103 og 104, som ikke samtykker i en foranstaltning. I 2023
har Socialtilsyn Midt registreret:
1353 akutte magtanvendelser på voksenområdet.
Årsrapport 2023
31
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0032.png
3. Økonomi
3.1 Socialtilsyn Midts økonomi 2023
Tabel 3.1.1 Regnskab 2023 og budget 2023 1.000 kr.
Budget 2023
Socialtilsyn Midts direkte udgifter
Indirekte udgifter (overhead mv.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto
57.328
3.096
60.424
-28.110
-32.314
-60.424
0
Regnskab 2023
58.410
3.154
61.564
-28.110
-34.855
-62.965
-1.401
Forskel
1.082
58
1.140
0
-2.541
-2.541
-1.401
Socialtilsyn Midts regnskab for 2023 viser et overskud på 1.401 t.kr., hvilket svarer
til 2,2 % af omsætningen. Overskuddet bliver brugt til at nedbringe taksterne. Der
vil således skulle overføres et overskud på 1.674 t.kr. til 2024 incl. en overførsel fra
sidste år på 273 t.kr. Overskuddet vil primært blive brugt til at nedbringe taksterne.
Tabel 3.1.2 Antal af tilbud omfattet af tilsyn af Socialtilsyn Midt
Forudsat i budget 2023
Plejefamilier
Tilbud
I alt
1.250
Faktisk antal i 2023
1188
482
1.732
504
1.692
Antallet af tilbud i ovenstående tabel er det antal tilbud som har modtaget en faktura
i året 2023, hvilket inkluderer både lukkede og nygodkendte tilbud i løbet af året.
Det faktiske antal plejefamilier er antallet af aktive plejefamilier pr. 5. januar 2024.
32
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0033.png
Tabel 3.1.3 Budget 2023 for Socialtilsyn Midt, 1.000 kr., 2024-priser
Budget 2024
Socialtilsyn Midts direkte udgifter
Indirekte udgifter (overhead, afdrag på
initialomkostninger mv.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto
59.457
3.210
62.667
-27.408
-35.259
-62.667
0
Tabellen viser budget 2024 for Socialtilsyn Midt, som danner grundlag for tilsynstakster
og objektiv finansieringsbidrag i 2024, jf. tabel 3.2.1 og 3.2.2.
Årsrapport 2023
33
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0034.png
3.2 Tilsynstakster og objektive finansieringsandele
Tabel 3.2.1 Udvikling af grundtaksterne (dvs. uden reguleringerne) – årets priser
Takstkategori
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
Nygodkendelser
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
27.031
32.437
54.062
81.092
27.204
32.645
54.408
81.613
29.953
35.944
59.907
89.860
2022
36.255
43.506
72.510
108.765
2023
39.977
47.973
79.955
119.932
2024
41.073
49.288
82.147
123.220
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
Skærpet tilsyn
0–7
8 – 24
25 – 49
>50
3.625
4.351
7.251
10.876
3.998
4.797
7.995
11.993
4.107
4.929
8.215
12.322
7.025
8.430
14.051
21.076
8.167
9.800
16.333
24.500
9.221
11.066
18.443
27.664
Grundtaksterne er en årstakst. Taksterne for nygodkendelse og væsentlig ændring er
engangstakster. Taksten for skærpet tilsyn er en månedstakst.
34
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0035.png
Tabel 3.2.2 Udviklingen i taksterne for den objektive finansiering fra 2022-2024
Takstkategori
Årets samlede takstgrundlag
Årets regulering Over-/underskud
2022
29.913
0
2023
28.110
0
2024
26.723
0
Tabel 3.2.3 Udviklingen i tilkøbsydelser fra 2022 - 2024
Tilkøbsydelser
Indtægt
2022
97
2023
209
2024
224
Årsrapport 2023
35
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
4. Den generelle kvalitet
i sociale tilbud og plejefamilier
Socialtilsyn Midts opgave er at kontrollere og vurdere om kvaliteten i det enkelte
tilbud og plejefamilier er i orden og dermed sikre, at de anbragte borgeres behov og
trivsel imødekommes.
I forbindelse med årsrapporten for 2023 har Socialtilsyn Midt trukket data for
at belyse den overordnede kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier. Der er blevet
trukket data på gennemsnitsscorer på temaniveau på kvalitetsmodellens 7 teamer.
I vurderingen af kvaliteten for hvert enkelt tilbud og plejefamilie beskrives og
bedømmes alle indikatorer i kvalitetsmodellen. Indikatorerne scorer fra 1 til 5, hvor
5 er den højeste score. Økonomitemaet er ikke inkluderet i datasættet, da det
vurderes separat og ikke indgår i scoringerne i kvalitetsmodellen.
Data viser, at scoren på både tilbuds- og plejefamilieområdet generelt ligger på et højt
niveau, og at der er fokus på at fastholde og forbedre kvaliteten til gavn for borgernes
trivsel.
Gennemsnitscorer på tilbudsområdet
Nedenstående tabel viser gennemsnitsscorer for tilbud i 2023. Gennemsnitsscorerne
for fire af de syv temaer er uændret sammenlignet med 2022. Der er dog en mindre
nedgang i gennemsnitsscorerne for temaerne Fysiske rammer, Selvstændighed
og relationer samt Uddannelse og beskæftigelse. For Fysiske rammer og
Selvstændighed og relationer er der et fald på 0,1 for begge temaer, mens det
største fald ses inden for temaet Uddannelse og beskæftigelse, hvor der har været
en nedgang på 0,4.
Selvom der er registreret et mindre fald i gennemsnitsscoren for tre temaer,
fastholdes en høj kvalitet i tilbuddene. Hvilket indikerer, at tilbuddene opretholder den
nødvendige kvalitet for at levere en solid og stabil indsats over for deres respektive
målgrupper.
36
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0037.png
Tabel 4.1.1 Gennemsnitscorer på tilbud
tilbud
Tabel 4.1.1 Gennemsnitscorer på
Gennemsnitlig score - tilbud
5
4
3
2
1
Fysiske
rammer
2022
2023
4,6
4,5
Uddannels
Målgruppe
Organisati Selvstændi
Sundhed
e og
Kompeten , metoder
ghed og
on og
og trivsel beskæftige
cer
og
relationer
ledelse
lse
resultater
4,4
4,4
4,3
4,3
4,2
4,2
2022
2023
4,4
4,3
4,4
4,4
4,1
3,7
4,6 4,5
4,4 4,4
4,3 4,3
4,2 4,2
4,4 4,3
4,4 4,4
4,1
4,3 4,3
3,7
Kommen
tabel 4.
Tabellen
kvalitet
Der vise
I alt
4,3
4,3
Gennemsnitscorer på plejefamilieområdet
Gennemsnitscorer på plejefamilieområdet
Den nedenstående
tabel viser gennemsnitsscorer for
for plejefamilier i 2023.
Den nedenstående
tabel viser gennemsnitsscorer
plejefamilier i 2023.
Gennemsnitsscorerne for fem af de syv temaer er
er uændret i forhold til 2022.
Gennemsnitsscorerne for fem af de syv temaer
uændret i forhold til 2022. Der er
dog en mindre nedgang på 0,1 point i gennemsnitsscoren for temaet Selvstændighed
Der er dog en mindre nedgang på 0,1 point i gennemsnitsscoren for temaet
og relationer samt en tilsvarende nedgang på 0,1 point for temaet Uddannelse
Selvstændighed og relationer samt en tilsvarende nedgang på 0,1 point for
og
beskæftigelse.
temaet Uddannelse og beskæftigelse.
Trods
disse mindre fald i gennemsnitsscorerne for
for
to temaer opretholdes en høj
Trods
disse mindre fald i gennemsnitsscorerne
de
de to temaer opretholdes en
høj kvalitet
plejefamilieområdet. På grundlag af dette høje niveau
niveau vurderes det,
kvalitet på
på plejefamilieområdet. På grundlag af dette høje
vurderes det, at
plejefamilierne fortsat er godt klædt på til at håndtere deres plejeopgaver
at plejefamilierne fortsat er godt klædt på til at håndtere deres plejeopgaver
Tabel 4.1.2 Gennemsnitscorer på plejefamilier
Tabel 4.1.2 Gennemsnitscorer på plejefamilier
Gennemsnitlig temascore -
plejefamilier
5
4
3
2
1
Fysiske
rammer
2022
2023
4,5
4,5
Familiestru
Målgruppe,
Uddannels
Selvstændi
ktur og Kompetenc metoder
Sundhed
e og
ghed og
familiedyn
er
og
og trivsel beskæftige
relationer
amik
resultater
lse
4,7
4,7
4,6
4,6
4,4
4,4
2022
2023
4,4
4,3
4,6
4,6
4,3
4,2
4,5 4,5
4,7 4,7
4,6 4,6
4,4 4,4
4,4 4,3
4,6 4,6
4,3 4,2
4,5 4,5
Kommen
tabel 4.
Tabellen
kvalitet
plejefam
fra 2022
Total
4,5
4,5
29
Årsrapport 2023
37
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0038.png
5. Socialtilsyn Midts
fokuspunkter i årsrapporten 2023
Hvert år udvælger Socialtilsyn Midt en række fokuspunkter, som bliver belyst
i årsrapporten. I 2023 har fokus bl.a. været på udarbejdelse af ny strategi, det
videre arbejde med specialistfunktionen, herunder det økonomiske tilsyn samt
implementering af nye indikatorer i kvalitetsmodellen.
5.1 Udarbejdelse af ny strategi for Socialtilsyn Midt
Socialtilsyn Midt har i 2023 gennemført en større strategiproces med henblik på
at udarbejde en ny strategi for perioden 2024-2026. Den nye strategi fokuserer på
at styrke samarbejdet og kommunikationen både lokalt med tilbud og plejefamilier,
men også nationalt med bl.a. de fire andre sociale tilsyn, samt andre relevante
myndigheder og interesseorganisationer. Derudover sætter strategien fokus på
forbedring og prioritering i kerneopgaven og ressourceforbruget.
Tilsynschef Ulla Andersen siger følgende om strategiarbejdet:
Socialtilsyn Midt har eksistereret i 10 år, hvor vi har haft
fokus på at starte socialtilsynet op og sikre en stabil
drift. Nu er det tid til at sætte lidt længere lys på og kigge
fremad. Med den nye strategi ønsker vi at sikre en fortsat
udvikling og kontinuerlig forbedring af vores organisation.
38
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0039.png
Strategiprocessen har bestået af 3 faser:
1
Retning og ramme
2
Inputgivende proces
3
Strategiformulering og
implementeringsplanlægning
Strategiformulering og imple-
menteringsplanlægning
På et to-dages seminar i no-
vember 2023 bearbejdede og
kvalificerede ledelsen input fra
fase to. Her arbejdede de des-
uden i dybden med organisati-
onens styrke og svagheder og
genbesøgte Socialtilsyn Midts
mission.
Dette ledte til, at ledelsen
kunne formulere en række stra-
tegiske spor for den fremtidige
udvikling af Socialtilsyn Midt.
Hertil brugte ledelsen tid på at
specificere mål og initiativer, der
skal bidrage til implementering
af strategien og i sidste ende
realisering af missionen
I det sene forår gik ledelsen
i gang med at beskrive rammen
og retningen for strategiarbej-
det. Strategiprocessen blev
designet og i maj igangsatte
ledelsen strategiprocessen.
Denne fase bestod af 3 spor:
1. Gennemførsel af workshops
i organisationens 4 afdelinger
med henblik på at afdække
medarbejdernes perspektiv på
den fremtidige udvikling
2. Udsendelse af spørgeskema
til en række af Socialtilsyn Midts
eksterne samarbejdspartnere,
herunder en række tilbud,
kommuner og interesseorgani-
sationer
3. Indsamling og analyse af
materiale og resultater af politiske
dokumenter, medlemsunder-
søgelser og input fra temadage
og konferencer
Input fra de ovenstående
spor blev herefter bearbejdet,
analyseret og præsenteret for
ledelsen, der tog afsæt i dette
materiale i fase 3.
I 2024 skal strategien præsenteres og implementeres i
i
organisationen.
Herefter
I 2024 skal strategien præsenteres og implementeres organisationen.
Herefter
begynder det
det konkrete udviklingsarbejde med de forskellige
organisatoriske
mål
og
begynder
konkrete udviklingsarbejde med de forskellige
organisatoriske
mål
tilhørende initiativer.
og tilhørende initiativer.
Nedenfor kan Socialtilsyn Midts konkrete strategispor for 2024-2026 ses:
Nedenfor kan Socialtilsyn Midts konkrete strategispor for 2024-2026 ses:
Årsrapport 2023
39
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0040.png
5.2 Specialistfunktionen og det økonomiske tilsyn
I 2022 blev Socialtilsyn Midt sammen med Socialtilsyn Hovedstaden tildelt
specialistfunktionen med at godkende og føre tilsyn med koncerner og
koncernlignende konstruktioner jf. Lov om socialtilsyn. Siden har Socialtilsyn
Midt haft fokus på at udarbejde og implementere en række nye arbejdsgange og
processer primært med afsæt i økonomiske og juridiske kompetencer. Desuden er
der et tæt samarbejde med Socialtilsyn Hovedstaden om at udvikle og fastholde en
ensartet og systematisk tilgang til tilsynsopgaven med koncerner og koncernlignende
konstruktioner.
Af den politiske aftale fremgår det, at oprettelsen af specialistfunktionen overordnet
skal bidrage til, at de enkelte tilsyn opnår specialistviden om samhandel i koncerner
og koncernlignende konstruktioner og kan føre et ensartet og systematisk tilsyn.
Socialtilsyn Midts portefølje omfatter nu 141 tilbud, der indgår
i koncerner eller koncernlignende konstruktioner:
• 58 tilbud er koncerner
• 51 tilbud er koncernlignende konstruktioner
• 32 tilbud er både koncern og koncernlignende konstruktioner
Tilsyn med koncerner og koncernlignende konstruktioner
Koncernkonstruktionen giver tilbuddene mulighed for øget ressourceudnyttelse, da
der f.eks kan laves et tæt samarbejde om kvalitetsudvikling, stabsfunktioner og øvrig
ressourceudnyttelse. Her er det socialtilsynets opgave at sikre at den samhandel
der foregår, sker på markedsvilkår, og de offentlige velfærdskroner anvendes efter
hensigten og ikke trækkes ud af tilbuddene via f.eks. kunstigt høje huslejeniveauer
eller uigennemskuelige koncernkonstruktioner. For sociale tilbud, der indgår i
koncerner eller koncernlignende konstruktioner har ændring af lov om socialtilsyn
betydet, at kravene er blevet skærpet i forhold til, hvad tilbuddene er forpligtet til at
indberette og præcisere vedrørende deres økonomi.
Når specialistfunktionen fører økonomisk tilsyn med sociale tilbud, der indgår
i koncerner eller koncernlignede konstruktioner er der blandt andet fokus på
sammenhængen mellem pris og kvalitet og på nedenstående punkter:
Økonomiske nøgletal, herunder udbetaling af udbytte, overførelser og løn til
øverste ledelse
Samhandel mellem enheder i en koncern eller en koncernlignende konstruktion
Betalingsstrømme mellem enheder – f.eks. køb af vikar og pedeltimer som kan
være ejet af koncernen selv
Om revisionen af tilbuddets økonomi opfylder de lovpligtige krav
Socialtilsyn Midt hilser styrkelsen af det økonomiske tilsyn velkomment, da det nu er
muligt at gå mere i dybden. Herudover har det forbedret tilsynets reaktionsmuligheder
og det har betydet, at det er lettere at føre tilsyn med tilbuddenes økonomi.
Tilbuddene er forpligtet til at give socialtilsynet de nødvendige oplysninger til brug for
afgørelse om et tilbud indgår i en koncern eller koncernlignende konstruktion.
40
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0041.png
§
Hvad er en koncern eller en koncernlignede konstruktion?
Helt overordnet kan private tilbud indgå i koncerner eller koncernlignende
konstruktioner, hvis ejer har økonomisk eller driftsmæssig indflydelse på
flere virksomheder end botilbuddet. Lovgivningsmæssigt er der tale om en
koncernlignende konstruktion hvis:
1. der ikke er tale om en koncern i selskabsretlig forstand,
2. der mellem et eller flere private tilbud, jf. § 4, stk. 1, nr. 2-4, eller
andre virksomheder sker en kontinuerlig og ikke ubetydelig samhandel,
herunder køb, salg, leje og udleje af varer, ydelser, aktiver, fast
ejendom m.v., og
3. der er en eller flere fysiske personer, der ejer eller på anden måde
har økonomisk og driftsmæssig bestemmende indflydelse på tilbud
og virksomheder nævnt i nr. 2, eller der er sammenfald i bestyrelses-,
leder- eller ejerkreds i tilbud og virksomheder nævnt i nr. 2, herunder
sammenfald ved nærtstående. (lov om socialtilsyn)
Årsrapport 2023
41
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0042.png
5.3 Implementering af nye indikatorer
i kvalitetsmodellen vedr. børns læringsmiljø
I 2023 har Socialtilsyn Midt arbejdet med at implementere to nye indikatorer vedr.
børns læringsmiljø. Pr. 1. februar 2023 blev temaet Uddannelse og Beskæftigelse
i kvalitetsmodellen ændret. Her blev der tilføjet 2 ny indikatorer vedr. børns
læringsmiljø: én for plejefamilieområdet og én for tilbudsområdet.
Formålet med at se på børnenes læringsmiljø er, at et godt læringsmiljø, hvor
barnet bor, er afgørende ift. at styrke anbragte børn og unges læring. Derfor skal
plejefamilier, døgninstitutioner og opholdssteder understøtte anbragte børns læring
og det skal indgå i socialtilsynets kvalitetsvurdering af anbringelsesstederne.
Ny indikator på plejefamilieområdet:
Indikator 1. c: Plejefamiliens indsats understøtter barnets læring i relation til dets
dagtilbud, skolegang eller uddannelse.
Tema: Uddannelse og beskæftigelse
Kriterium 1: Plejefamilien støtter barnet i at udnytte sit fulde
potentiale i forhold til skolegang, uddannelse og beskæftigelse
1.a
Barnet er i dagtilbud, grund-
skoletilbud, uddannelsestilbud
eller beskæftigelse
1.b
Barnet har et stabilt fremmøde
i sit dagtilbud, grundskole, ud-
dannelsestilbud eller beskæf-
tigelse
1.c
Plejefamiliens indsats under-
støtter barnets læring i relation
til dets dagtilbud, skolegang
eller uddannelse uddannelse
Tilbuddets pædagogiske indsats understøtter børnenes/de unges læring i relation til
deres dagtilbud, skolegang eller uddannelse.
42
Årsrapport 2023
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0043.png
Ny indikator på tilbudsområdet:
Indikator 1. e: Tilbuddets pædagogiske indsats understøtter børnenes/de unges
læring i relation til deres dagtilbud, skolegang eller uddannelse.
Tema: Uddannelse og beskæftigelse
Kriterium 1: Plejefamilien støtter barnet i at udnytte sit fulde
potentiale i forhold til skolegang, uddannelse og beskæftigelse
1.a
Tilbuddet opstiller
i samarbejde med
borgerne konkrete,
individuelle mål i for-
hold til at understøtte
borgernes skolegang,
uddannelse, beskæf-
tigelse eller samværs-
og aktivitetstilbud, og
der følges på herpå
1.b
Borgerne er i dagtil-
bud, grundskoletilbud,
uddannelse, beskæf-
tigelse eller samværs-
og aktivitetstilbud.
Medfølgende børn på
voksentilbud er i dag-
eller grundskoletilbud.
1.d
Børnene/de unge i
tilbuddet har et stabilt
fremmøde i deres
dagtilbud, grundsko-
letilbud, uddannelses-
tilbud eller beskæfti-
gelse.
1.e
Tilbuddets pædago-
giske indsats under-
støtter børnenes/de
unges læring i relation
til deres dagtilbud,
skolegang eller uddan-
nelse.
Gælder kun: Anbrin-
gelsessteder for børn
og unge oprettet efter
BL §43, stk. 1, nr.
6 samt efterskoler,
frie fagskoler og frie
grundskoler med kost-
afdeling oprettet efter
BL § 43, stk.1, nr. 7
Gælder kun: Anbrin-
Gælder ikke: Eftersko- gelsessteder for børn
og unge oprettet efter
le, frie fagskoler og
BL §43, stk. 1. nr.
frie grundskoler med
6 samt efterskoler,
kostafdeling, der er
frie fagskoler og frie
oprettet som anbrin-
gelsessteder oprettet grundskoler med kost-
som anbringelsesste- afdeling oprettet efter
der oprettet efter BL § BL § 43, stk. 1, nr. 7
43, stk. 1, nr. 7.
For at implementere disse indikatorer i socialtilsynets kvalitetsvurdering er der
udarbejdet 6 tilsynsfaglige fokuspunkter, som tilsynskonsulenterne skal tage afsæt i:
1. Plejefamiliens/tilbuddets inddragelse af de enkelte børn og unges perspektiver
2. Plejefamiliens/tilbuddets samarbejde med barnets eller den unges dagtilbud,
skole eller uddannelsessted
3. Plejefamiliens/tilbuddets interesse og kendskab til barnet eller den unges
hverdag, trivsel og læringsmål
4. Plejefamiliens/tilbuddets læringsunderstøttende aktiviteter
5. Plejefamiliens/tilbuddets læringsunderstøttende fysiske rammer og strukturer
6. Opsøger plejefamilien/tilbuddet råd, vejledning og supervision
Arbejdet med at implementere de nye indikatorer i organisationen startede i
slut december 2022, hvor indikatorerne blev præsenteret og gennemgået i alle
driftsafdelinger. Herefter er brugen af de tilsynsfaglige fokuspunkter blevet evalueret
og drøftet.
Årsrapport 2023
43
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926864_0044.png
Layout og tryk: Silkeborg Kommune · SocialtilsynMidt · 10694· 04.24