Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
2926861_0001.png
Årsrapport 2023
Socialtilsyn Nord
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0002.png
1 I
NDLEDNING
Den 1. maj 2023 tiltrådte jeg som ny tilsynschef i Socialtilsyn Nord, og det har været spændende for
mig at lære den tilsynsfaglige praksis i socialtilsynet at kende.
Socialtilsyn Nords kerneopgave er at løfte kvaliteten i de sociale tilbud og plejefamilier, og som ny
chef er det tydeligt at mærke, at man i Socialtilsyn Nord arbejder ud fra værdierne dialog, troværdig-
hed og faglighed. Vi prioriterer desuden at udvikle organisationens faglige niveau, bl.a. ved at give
løbende sparring og feedback på den udmøntede tilsynsfaglighed. Dette med henblik på, at netop
vores plejefamilier og sociale tilbud oplever, at vores arbejde har en høj grad af kvalitet og faglighed.
Af samme grund har vi igen i 2023 prioriteret at deltage i det udviklingsarbejde, faciliteret af Social-
og Boligstyrelsen, som skal sikre høj faglighed og ensartet tilsynspraksis på tværs af de fem social-
tilsyn.
Særligt dialogforpligtelsen, som blev skærpet med ændringen af lov om socialtilsyn i 2022, har vi
arbejdet med at implementere i Socialtilsyn Nord. Vi ser dialog som en forudsætning for udvikling,
og dialog vil derfor til stadighed være et fokusområde hos os. Vi har af den grund også i 2023 afholdt
samarbejdsmøder med kommuner og regioner, bl.a. for at få inputs til, hvordan vi kan tilrettelægge
vores tilsyn med størst mulig hensyntagen til alles brug af ressourcer.
I 2023 har Socialtilsyn Nord aflagt 2.219 tilsynsbesøg, og på baggrund af disse kan Socialtilsyn Nord
konstatere, at kvaliteten hos plejefamilier og sociale tilbud fortsat generelt er høj. I langt de fleste
tilfælde, hvor der er konstateret behov for at højne kvaliteten, har dette kunne klares med dialog
uden behov for sanktioner. Et særligt fokusområde i 2023 var "Kendskab,
indsats og resultatdoku-
mentation"
i forhold til borgernes indsatsmål, og vores tilsynskonsulenter har derfor haft et særligt
blik på, hvorvidt tilbud og plejefamilier arbejder med barnets plan/ungeplan (tidligere ”handleplan”),
mål og udvikling af den enkelte borger, som afsæt for arbejdet. Vi har oplevet et stort engagement
hos både plejefamilier og sociale tilbud i forhold til arbejdet med fokuspunktet.
På baggrund af vores tilsyn i 2023 kommer vi i denne rapport med en række anbefalinger, som vi
håber, at plejefamilier og sociale tilbud vil kunne anvende til refleksion over egen praksis.
Vi håber, I vil læse med.
Med venlig hilsen
Line Hessellund
Tilsynschef
Side
1
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0003.png
2 R
ESUME
Socialtilsyn Nord førte, ved udgangen af 2023, tilsyn med 858 plejefamilier og 248 sociale tilbud
beliggende i ti nordjyske kommuner samt Silkeborg Kommune. De, i alt 1.106 tilbud og plejefamilier,
havde i 2023 i alt 8.543 pladser til børn, unge og voksne. Derudover førte Socialtilsyn Nord tilsyn
med landets 19 BPA-arbejdsgivervirksomheder.
Den generelle kvalitet
Kvaliteten er i denne årsrapport beskrevet på baggrund af:
1) Bekymrende forhold, for eksempel varslede påbud, skærpede tilsyn og tilbagekaldte god-
kendelser
2) Udviklingspunkter, som tilsynskonsulenterne udarbejder i forbindelse med tilsyn
3) 60 tilfældigt udvalgte tilsynsrapporter
Socialtilsyn Nords vurdering af den generelle kvalitet har i 2023 særligt fokus på temaerne
uddan-
nelse og beskæftigelse
samt
familiestruktur og familiedynamik
på plejefamilieområdet, samt
organi-
sation og ledelse
på tilbudsområdet.
Det er Socialtilsyn Nords vurdering, at den generelle kvalitet hos sociale tilbud og plejefamilier over-
ordnet er høj. Analysen af den generelle kvalitet viser dog også nogle udviklingspotentialer inden for
de udvalgte temaer, og på den baggrund kommer vi i denne rapport med en række anbefalinger til
fortsat udvikling. Blandt andet anbefaler vi, at plejefamilierne sikrer, at de har det fornødne overskud
til at understøtte børnenes behov. Til sociale tilbud anbefaler vi blandt andet, at de sikrer, at medar-
bejdere og ledere modtager ekstern supervision.
Særligt fokus på Kendskab, indsats og resultatdokumentation
Socialtilsyn Nord har på tilsynsbesøgene i 2023 haft særligt fokus på kendskab, indsats og resultat-
dokumentation, herunder om plejefamilier tilrettelægger deres indsats med afsæt i opdaterede
børne-/ungeplaner med konkrete mål, og om sociale tilbud dokumenterer resultater med afsæt i
konkrete mål.
Vores analyse af datamaterialet fra tilsynsbesøgene har blandt andet vist, at plejefamilierne har
kendskab til de mål, der er i barnets plan/ungeplan, men at plejefamilierne med fordel kan efter-
spørge opdaterede planer hos anbringende kommune. I sociale tilbud oplever borgerne generelt, at
Side
2
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0004.png
der sker en positiv udvikling i forhold til deres ophold. Tilbuddene kan dog med fordel have fokus på
udarbejdelse af individuelle, konkrete og målbare mål.
Anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg
I 2023 var Socialtilsyn Nord på 2.219 tilsynsbesøg hos sociale tilbud og plejefamilier. De 1.458 besøg
var anmeldt på forhånd, mens 547 besøg var uanmeldte. Plejefamilien eller tilbuddet blev desuden
ikke truffet hjemme i 214 uanmeldte besøg.
Nygodkendelser og sagsbehandlingstider
I 2023 blev 28
1
nye plejefamilier og otte nye sociale tilbud godkendt første gang. Sagsbehandlings-
tiden for nygodkendelser var gennemsnitligt 17 uger på plejefamilieområdet og 11 uger på tilbuds-
området.
Sanktioner og ophør
Socialtilsyn Nord udstedte i 2023 i alt ét påbud og ét skærpet tilsyn på tilbudsområdet. Ingen pleje-
familier eller tilbud fik inddraget deres godkendelse.
Whistleblowerordningen
Alle, herunder beboere, pårørende, naboer og ansatte, kan anonymt kontakte socialtilsynets whist-
leblowerordning, hvis de er bekymrerede over forholdene i et socialt tilbud eller en plejefamilie
2
.
Socialtilsyn Nord modtog og behandlede i alt 254 whistleblower-henvendelser i 2023.
Økonomi
Socialtilsyn Nords økonomi finansieres af indtægter fra henholdsvis tilsynstakster, objektiv finansie-
ring fra kommunerne og tilkøbsydelser. Budgettet for Socialtilsyn Nord var i 2023 på 33,261 mio. kr.
Ved årets udgang konstateres et merforbrug på 0,085 mio. kr.
1
I flere måneder i 2023 var det ikke muligt at indhente straffeattester i forbindelse med godkendelse af plejefamilier, det
har resulteret i, at 7 plejefamilier er godkendt i uge 1 i 2024. Disse plejefamilier, ville, hvis der kunne indhentes attester,
være godkendt i 2023.
2
Find information om Socialtilsyn Nords whistleblowerordning på Socialtilsyn Nords hjemmeside
socialtilsynnord.hjoer-
ring.dk.
Side
3
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0005.png
3 I
NDHOLD
1
2
4
Indledning............................................................................................................................... 1
Resume................................................................................................................................... 2
Om Socialtilsyn Nord ............................................................................................................ 5
4.1
4.2
4.3
4.4
5
Tilsynsreformens og socialtilsynets formål ........................................................................ 5
Kvalitetsmodellen som måleredskab ................................................................................. 5
Tilsynsområde .................................................................................................................. 7
Socialtilsynets øvrige opgaver .......................................................................................... 9
Generel kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier ................................................................ 10
5.1
5.2
Produktion i 2023 ............................................................................................................ 11
Plejefamiliers generelle kvalitet ....................................................................................... 15
Plejefamilierne er særligt gode til ............................................................................. 17
Udviklingspotentiale vedrørende
familiestruktur og familiedynamik
.......................... 19
Tilbuddene er særligt gode til ................................................................................... 22
5.2.1
5.2.2
5.3
5.3.1
Sociale tilbuds generelle kvalitet ..................................................................................... 20
5.3.2
Udviklingspotentialer vedrørende
uddannelse og beskæftigelse
samt
organisation og
ledelse
................................................................................................................................ 24
6
Fokuspunkt 2023.................................................................................................................. 27
6.1
6.2
7
Plejefamiliers kendskab til mål ........................................................................................ 28
Plejefamiliers udviklingspotentiale i forhold til
målgruppe, metoder og resultater
..... 29
Sociale tilbuds udviklingspotentiale i forhold til
målgruppe, metoder og resultater
.... 32
Sociale tilbuds arbejde med kendskab, indsats og resultatdokumentation ...................... 30
6.1.1
6.2.1
Økonomi ............................................................................................................................... 35
7.1
7.2
Socialtilsyn Nords budget ............................................................................................... 35
Takstudviklingen fra 2020 - 2023 .................................................................................... 37
8
Bilag ...................................................................................................................................... 39
8.1
8.2
8.3
8.4
8.5
Bilag 1: Portefølje ........................................................................................................... 39
Bilag 2: Antal tilsyn og tilsynsbesøg ................................................................................ 42
Bilag 3: Nygodkendelser ................................................................................................. 43
Bilag 4: Ophørte sociale tilbud og plejefamilier................................................................ 44
Bilag 5: Whistleblow-henvendelser ................................................................................. 44
Side
4
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0006.png
4 O
M
S
OCIALTILSYN
N
ORD
4.1 Tilsynsreformens og socialtilsynets formål
Formålet med tilsynsreformen og etableringen af socialtilsynene var at løfte og understøtte kvaliteten
hos sociale tilbud og plejefamilier. Socialtilsynene skal sikre, at børn, borgere og brugere af de so-
ciale tilbud og plejefamilier får en indsats, som stemmer overens med formålet i lov om social service.
Det skal ske ved en systematisk, ensartet, uvildig og faglig kompetent varetagelse af tilsynsopgaven
– både i forhold til nygodkendelser og driftsorienterede tilsyn.
Socialtilsynet har dermed ansvaret for, at sociale tilbud og plejefamilier har den nødvendige kvalitet
til at tage imod de børn, unge og voksne, som de er godkendt til, og, på tilbudsområdet, at der også
er den rette sammenhæng mellem tilbuddets pris og kvalitet.
Socialtilsyn Nords mission, vision og værdier
Mission:
Vision:
Socialtilsyn Nord løfter kvaliteten i plejefamilier og sociale tilbud.
Det, der driver os i vores arbejde, er, at vi skal have: De bedste sociale tilbud
og plejefamilier til vores udsatte børn, unge og voksne
Værdier:
Vi arbejder ud fra værdierne dialog, faglighed og troværdighed
4.2 Kvalitetsmodellen som måleredskab
Når socialtilsynet vurderer kvaliteten i plejefamilier og sociale tilbud, sker det med afsæt i den lov-
bestemte kvalitetsmodel. Kvalitetsmodellen er udarbejdet med henblik på at skabe fokus på resulta-
ter og effekt af den sociale indsats i plejefamilier eller sociale tilbud. Socialtilsynet skal altså vurdere,
i hvor høj grad plejefamilierne og tilbuddene formår at skabe resultater for borgerne og bidrage til
borgernes trivsel. Kvalitetsmodellen er for både sociale tilbud og plejefamilier inddelt i syv temaer jf.
figur 1. Udover de syv temaer i kvalitetsmodellen skal socialtilsynet også føre tilsyn med sociale
tilbuds og plejefamiliers økonomi.
Side
5
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0007.png
Figur 1: Temaerne i socialtilsynets kvalitetsmodel
Uddannelse og
beskæftigelse
Fysiske rammer
Selvstændighed
og relationer
Kvalitets-
modellen
Kompetencer
Målgruppe,
metoder og
resultater
Familiestruktur
og familie-
dynamik/
Organisation og
ledelse
Sundhed og
trivsel
Under alle temaer i kvalitetsmodellen har socialtilsynet mulighed for at tilføje udviklingspunkter. Ud-
viklingspunkter er udtryk for forbedringspotentiale og gives, hvis der er forhold, som et socialt tilbud
eller plejefamilie med fordel kan have fokus på.
Indtil udgangen af 2023 har Socialtilsyn Nord desuden givet sociale tilbud og plejefamilier opmærk-
somhedspunkter, hvis der var forhold, som Socialtilsyn Nord ville følge op på ved kommende tilsyns-
besøg. Opmærksomhedspunkter udfases dog i løbet af 2024, og forholdene vil fremover i stedet
blive beskrevet i tilsynsrapporten, jf. Social- og Boligstyrelsens udgivelse
Faglig udtalelse om indhold
i socialtilsynets tilsynsrapporter
3
.
3
Social- og Boligstyrelsen (2023):
Faglig udtalelse om indhold i socialtilsynets tilsynsrapporter.
Side
6
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0008.png
4.3 Tilsynsområde
Socialtilsynet er organiseret i fem socialtilsyn (Nord, Midt, Syd, Øst og Hovedstaden). Socialtilsyn
Nord er forankret i Hjørring Kommune og fører tilsyn med de sociale tilbud og plejefamilier, som er
beliggende i ti nordjyske kommuner samt Silkeborg Kommune. Socialtilsyn Øst fører tilsyn med so-
ciale tilbud og plejefamilier i Hjørring Kommune. Det skyldes, at et socialtilsyn ikke må føre tilsyn
med sociale tilbud og plejefamilier i egen kommune.
Følgende indgår i Socialtilsyn Nords tilsynskompetence
4
:
Plejefamilier § 43, stk. 1, nr. 1-3 (barnets lov)
Botilbud til borgere med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne §§ 107 og 108 (lov om social
service)
Døgntilbud til børn og unge § 43, stk. 1, nr. 6 (barnets lov)
Krisecentre § 109 (lov om social service)
Forsorgshjem § 110 (lov om social service)
Stofmisbrugsbehandlingstilbud §§ 101 og 101 a (lov om social service)
Alkoholmisbrugsbehandlingstilbud § 141 (sundhedsloven)
Botilbudslignende boformer § 4, stk. 1, nr. 3 (lov om socialtilsyn)
BPA-arbejdsgivervirksomheder § 18 a (lov om socialtilsyn)
Socialtilsynet har det driftsorienterede tilsyn, som handler om tilbuddets eller plejefamiliens generelle
kvalitet, men fører ikke tilsyn med den enkelte borger. Tilsynet med den enkelte borger og dennes
situation (det personrettede tilsyn) varetages af visiterende/anbringende kommune.
4
Pr. 1. juli 2022 trådte ændringer i lov om socialtilsyn vedr. specialistfunktioner i kraft. Socialtilsyn Øst fører tilsyn med alle
sikrede institutioner, Socialtilsyn Syd med skibsprojekter og efterskoler, Socialtilsyn Midt og Socialtilsyn Hovedstaden med
koncerner og koncernlignende konstruktioner og Socialtilsyn Nord med BPA-arbejdsgivervirksomheder.
Side
7
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0009.png
Figur 2 - Socialtilsyn Nords kommunale tilsynsområder
Side
8
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0010.png
4.4 Socialtilsynets øvrige opgaver
Foruden at føre tilsyn, og indgå i dialog med sociale tilbud og plejefamilier om deres kvalitet, indgår
socialtilsynet i en række aktiviteter med henblik på at bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten
hos sociale tilbud og plejefamilier.
Samarbejdsmøder og oplæg
Socialtilsyn Nord har i 2023 holdt samarbejdsmøder med kommuner og regioner, samt andre myn-
digheder og interessenter. Socialtilsyn Nord har desuden holdt oplæg om socialtilsynets opgave og
praksis for en interesseorganisation.
Aktindsigter
Socialtilsyn Nord har i 2023 besvaret 79 aktindsigter. Størstedelen af aktindsigterne blev givet til
pressen, som har søgt om aktindsigt 33 gange. Kommuner og andre myndigheder har søgt om akt-
indsigt i 13 sager. De resterende fordeler sig på pårørende, parter eller partsrepræsentanter og øv-
rige interessenter. Socialtilsyn Nord har givet medhold til aktindsigt i 70 sager, delvist medhold i fem
sager og afslag i fire sager.
Tilkøbsydelser
Socialtilsynet har mulighed for at udbyde tilkøbsydelser, der relaterer sig til tilsynets socialfaglige
eller tilsynsfaglige viden. I 2023 udbød Socialtilsyn Nord blandt andet to grundkurser for netværks-
plejefamilier, tilsyn med dagtilbud efter § 103 og § 104 samt et kursus i regler om magtanvendelser
på voksenområdet
5
.
Ankeafgørelser
Socialtilsyn Nord har i 2023 fået seks ankeafgørelser behandlet i Ankestyrelsen. Én afgørelse ved-
rørte en plejefamilie, og fem vedrørte sociale tilbud. Fire afgørelser blev stadfæstet af Ankestyrelsen,
én blev hjemvist til fornyet behandling i Socialtilsyn Nord og den sidste sag blev ikke behandlet, da
klagen blev indsendt for sent. Afgørelserne omhandlede bl.a. ændringer af godkendelsen og ansøg-
ning om aktindsigt.
5
Find information om Socialtilsyn Nords tilkøbsydelser på socialtilsynnord.hjoerring.dk.
Side
9
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0011.png
5 G
ENEREL KVALITET I SOCIALE TILBUD OG PLEJEFAMILIER
Det følgende afsnit handler om Socialtilsyn Nords overvejelser om den generelle kvalitet i sociale
tilbud og plejefamilier.
Socialtilsyn Nord oplever ikke stor variation i vurderingen af den generelle kvalitet, da socialtilsynet,
ved bekymrende forhold eller ved kvalitetsmangler, altid vil søge at understøtte plejefamiliernes eller
tilbuddenes kvalitetsløft. Understøttelsen af tilbuddets eller plejefamiliens kvalitet sker først og frem-
mest via dialog, i sidste ende kan socialtilsynet dog reagere via sanktioner
6
. Det betyder, at de få
sanktioner der gives, ikke kan tages som et udtryk for, at Socialtilsyn Nord kun har oplevet bekym-
rende forhold i få sager.
Socialtilsyn Nord har i årsrapporten for 2023 valgt at sætte særligt fokus på den generelle kvalitet i
udvalgte temaer:
Uddannelse og beskæftigelse
på plejefamilieområdet og tilbudsområdet
Familiedynamik og familiestruktur
på plejefamilieområdet
Organisation og ledelse
på tilbudsområdet.
De udvalgte temaer, der ligger til grund for vurderingen af den generelle kvalitet, varierer fra år til år.
I årsrapporten 2022 havde Socialtilsyn Nord fokus på
kompetencer, selvstændighed og relationer
samt
sundhed og trivsel.
Afsnittet indledes med en kort beskrivelse af Socialtilsyn Nords portefølje og produktion i 2023. Alt
data er udfoldet i bilag 1 – 5.
Præsentationen af den generelle kvalitet i Socialtilsyn Nord tager afsæt i følgende data:
Produktionsdata fra 2023
Varslede og udstedte sanktioner
Udvalgte temaer fra 60 tilfældigt udvalgte tilsynsrapporter
Udviklingspunkter udarbejdet af Socialtilsyn Nord i 2023
6
Socialtilsynets sanktionsmuligheder omfatter påbud, skærpet tilsyn og ophør af godkendelse.
Side
10
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0012.png
5.1 Produktion i 2023
Socialtilsyn Nord førte ved udgangen af 2023 tilsyn med 858 plejefamilier og 248 sociale tilbud, samt
19 BPA-arbejdsgivervirksomheder. Socialtilsyn Nords portefølje er faldet med 31 plejefamilier og 14
sociale tilbud siden udgangen af 2022.
Plejefamilierne og de sociale tilbud havde ved udgangen af 2023 i alt 8.543 pladser til børn, unge
og voksne. Størstedelen af pladserne var på voksentilbudsområdet, som havde 6.057 pladser.
Børne- og ungehjemmene havde 747 pladser, mens plejefamilierne havde 1.739 pladser. Der er
sket et fald på 250 pladser fra 2022 til 2023. Antallet af pladser er faldet både på det samlede til-
budsområde og på plejefamilieområdet (jf. bilag 1).
Tilsyn og tilsynsbesøg
Socialtilsyn Nord har i 2023 gennemført 1.549 tilsyn i plejefamilier og sociale tilbud, heraf var 53
tilsyn i forbindelse med nygodkendelser. Et tilsyn afsluttes med en tilsynsrapport. Der aflægges ofte
flere tilsynsbesøg i samme tilsyn.
Socialtilsyn Nord aflagde i alt 2.219
7
tilsynsbesøg i 2023. Størstedelen var anmeldte tilsynsbesøg
(jf. bilag 2).
Plejefamilier:
1.423 driftsorienterede tilsynsbesøg og 101 tilsynsbesøg i forbindelse med
nygodkendelser
Sociale tilbud:
681 driftsorienterede tilsynsbesøg og 14 tilsynsbesøg i forbindelse med
nygodkendelser
Antallet af tilsynsbesøg er faldet med ti besøg i 2023 sammenlignet med 2022, mens antallet af tilsyn
er faldet med 119 i samme periode. Socialtilsyn Nord har dermed aflagt flere tilsynsbesøg pr. tilsyn
i 2023 sammenlignet med 2022.
Hvorvidt et besøg sker anmeldt eller uanmeldt, beror på en konkret risikovurdering og afhænger
blandt andet af, hvad der skal undersøges i det enkelte sociale tilbud eller den enkelte plejefamilie.
7
På 214 besøg blev der ikke truffet nogen hjemme. 207 af disse besøg var hos plejefamilier, syv var i sociale tilbud.
Side
11
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0013.png
Figur 3: fordeling af tilsynsbesøg i 2023
9%
25 %
Anmeldt
Uanmeldt
Uanmeldt, ikke truffet
66 %
Magtanvendelser
Alle magtanvendelser skal registreres og indsendes til socialtilsynet. Magtindberetningerne anven-
des i socialtilsynets vurdering af kvaliteten i sociale tilbud og specialiserede plejefamilier. I tabel 1
fremgår antal magtindberetninger, som Socialtilsyn Nord har modtaget i perioden 2021 – 2023.
Tabel 1: Antal magtanvendelsesindberetninger
2023
Plejefamilieområdet
Børne og ungeområdet
8
Voksenområdet
9
I alt
7
624
2.647
3.278
2022
7
795
1.856
2.658
2021
11
491
1.232
1.734
8
I 2021 og 2022 indgik sikrede døgninstitutioner i denne opgørelse. Med ændring i lov om socialtilsyn vedr. specialistfunk-
tioner, som trådte i kraft den 1. juli 2022, overdrog Socialtilsyn Nord alle sikrede institutioner til Socialtilsyn Øst. Fra 1. juli
2022 indgår disse således ikke længere i opgørelsen.
9
Bestemmelserne om magtanvendelse for voksne gælder for personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktions-
evne, der får personlig og praktisk hjælp eller socialpædagogisk bistand m.v. efter §§ 83-87, behandling efter §§ 101 og
102 eller aktiverende tilbud efter §§ 103 og 104, og som ikke samtykker til en foranstaltning.
Side
12
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0014.png
Størstedelen af magtanvendelserne på voksenområdet i 2023 handlede om anvendelse af trygheds-
skabende velfærdsteknologi (jf. §128 b), brug af stofseler (jf. § 128), fastholdelse m.v. (jf. § 124) og
indgreb foretaget uden hjemmel. På børne- og ungeområdet handlede størstedelen af magtanven-
delserne om fysisk magtanvendelse, hvor barnet eller den unge fastholdes eller føres, fordi barnet
eller den unge var til fare for sig selv eller andre (jf. § 9, stk. 2).
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at der fortsat er sket en markant stigning i indberetningen af magt-
anvendelser på voksenområdet i 2023 sammenlignet med 2022 og 2021. Denne stigning ses især i
forhold til forhåndsgodkendte magtanvendelser og indgreb foretaget uden hjemmel.
Den fortsatte stigning, i antallet af magtindberetninger på voksenområdet, kan formentlig forklares
med, at de reviderede regler for brug af magtanvendelse trådte i kraft pr. 1 januar 2020. De revide-
rede regler medførte blandt andet andre krav til indberetning af magtanvendelser
10
. Foruden de re-
viderede regler for brug af magtanvendelse, kan stigningen i antallet af magtanvendelsesindberet-
ninger muligvis forklares ved en stigning i antal pladser på voksenområdet fra udgangen af 2022 til
udgangen af 2023
11
.
Socialtilsyn Nord har de foregående år haft særligt fokus på korrekt indberetning af magtanvendelser
som følge af de reviderede regler i 2020. Dette kan også have haft en betydning for stigningen af
magtindberetninger på voksenområdet.
På børneområdet er der sket et fald i antallet af magtanvendelsesindberetninger fra 2021 til 2023.
Det bør her bemærkes, at antallet af pladser på børne- og ungehjemmene ligeledes var lavere ved
udgangen af 2023 sammenlignet med udgangen af 2022
12
. På børneområdet er der sket et fald
inden for alle registrerede magtanvendelsestyper. Antallet af magtanvendelsesindberetninger på
plejefamilieområdet er uændret fra 2022.
Whistleblow-henvendelser
Alle kan anonymt henvende sig skriftligt eller telefonisk til socialtilsynet, via whistleblowerordningen,
hvis de er bekymrede for forhold i et socialt tilbud eller i en plejefamilie
13
. Formålet med ordningen
er at understøtte, at oplysninger om bekymrende forhold når frem til socialtilsynet, så socialtilsynet
10
Social- og Boligstyrelsens information om reviderede regler om magt kan findes på
sbst.dk.
Antal pladser på voksentilbud ved udgangen af 4. kvartal: 6.055 i (2023); 6.153 (2022).
Antal pladser på børne- og ungehjem ved udgangen af 4. kvartal: 747 pladser (2023); 886 pladser (2022).
Find information om Socialtilsyn Nords whistleblowerordning på
socialtilsynnord.hjoerring.dk.
11
12
13
Side
13
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0015.png
kan arbejde for den bedst mulige kvalitet i sociale tilbud og plejefamilier. I tabel 2 fremgår antal
whistleblow-henvendelser, som Socialtilsyn Nord har modtaget i perioden 2021 – 2023.
Tabel 2: Antal whistleblow-henvendelser
2023
Whistleblow-henvendelser
254
2022
373
2021
429
Antallet af whistleblow-henvendelser har været faldende siden 2021. Faldet skyldes færre henven-
delser på tilbudsområdet, og kan have sammenhæng med faldet i antal sociale tilbud. Der er sket
en mindre stigning i antallet af henvendelser vedrørende plejefamilier, hvor der generelt kommer få
henvendelser. Der er kommet 31 whistleblower-henvendelser på plejefamilieområdet (bilag 6).
Nygodkendelser
I 2023 godkendte Socialtilsyn Nord 28
14
plejefamilier og otte sociale tilbud. To sociale tilbud blev
godkendt med vilkår
15
:
Ét vilkår til tilbud er efterfølgende opfyldt
Ét vilkår til tilbud er fortsat aktivt
Ingen sociale tilbud fik i 2023 afslag på deres ansøgning om godkendelse, mens tre plejefamilier fik
afslag. Desuden valgte 27 plejefamilier at trække deres ansøgning om godkendelse tilbage under-
vejs i godkendelsesprocessen. (bilag 3).
Sagsbehandlingstiden for nygodkendelser af plejefamilier og sociale tilbud er uændret i 2023, sam-
menlignet med 2022. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid var 17 uger for plejefamilier og 11
uger for sociale tilbud.
14
I flere måneder i 2023 var det ikke muligt at indhente straffeattester i forbindelse med godkendelse af plejefamilier. Det
har resulteret i, at syv plejefamilier er godkendt pr. 11.01.2024. Disse plejefamilier, ville hvis der kunne indhentes attester,
være godkendt i 2023.
”Socialtilsynet
kan i forbindelse med godkendelser efter stk. 1, 8 og 9 fastsætte vilkår, hvis opfyldelse er en betingelse
for at bevare godkendelsen. Socialtilsynet kan knytte frister til opfyldelsen af vilkår”
(LBK nr. 1109 af 01/07/2022, § 5, stk.
7)
15
Side
14
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0016.png
5.2 Plejefamiliers generelle kvalitet
Socialtilsyn Nord vil i dette afsnit beskrive den generelle kvalitet i 2023 hos plejefamilier og komme
med generelle anbefalinger til fortsat udvikling.
Antallet af sanktioner på plejefamilieområdet har været stabilt siden 2020, hvor der i alle årene har
været få sanktionssager. Tabel 3 viser antal sanktioner på plejefamilieområdet fra 2020 til 2023.
Tabel 3: Sanktioner på plejefamilieområdet
2023
Varslet påbud
Påbud
Varslet skærpet tilsyn
Skærpet tilsyn
Varslet nedsættelse
Varslet ophør
Ophør
2
16
0
0
0
0
1
0
2022
2
1
0
0
0
2
1
2021
3
2
0
0
0
5
4
2020
4
0
0
0
2
0
0
Socialtilsyn Nord varslede i 2023 tre sanktioner til plejefamilier, ingen sanktioner blev udstedt. Alle
sanktioner knytter sig til ét eller flere temaer i kvalitetsmodellen. Fordelingen fremgår af tabel 4.
16
De to varslede påbud i 2023, er varslet til den samme plejefamilie. Der kan i den samme varslede afgørelse varsles flere
påbud.
Side
15
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0017.png
Tabel 4: Baggrund for bekymrende forhold i plejefamilier i 2023 fordelt på temaer i kvalitets-
modellen
Tema
Varslet
påbud
Uddannelse og beskæftigelse
Selvstændighed og relationer
Målgruppe, metoder og resulta-
ter
Sundhed og trivsel
Familiestruktur og familiedyna-
mik
Kompetencer
Fysiske Rammer
Økonomi
-
-
-
-
1
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
påbud
Varslet
ophør
-
-
-
-
-
1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
0
0
0
1
2
0
0
Ophør
I alt
Sanktionssagerne på plejefamilieområdet har både 2021, 2022 og 2023 primært handlet om temaet
kompetencer
efterfulgt af
familiestruktur og familiedynamik.
Størstedelen af udviklingspunkter til ple-
jefamilier i 2023 handlede om temaet
kompetencer
og
målgruppe, metoder og resultater,
efterfulgt
af
familiestruktur og familiedynamik.
Temaet
målgruppe, metoder og resultater
belyses i afsnittet:
Fokuspunkt 2023
17
.
Socialtilsyn Nord kan, på baggrund af antallet af sanktioner og de 1.195 tilsyn i plejefamilier, konklu-
dere, at der generelt er en høj kvalitet hos plejefamilierne ud fra samtlige af kvalitetsmodellens te-
maer
18
. Socialtilsyn Nord har, som beskrevet, valgt at sætte særligt fokus på
familiestruktur og fami-
liedynamik
og
uddannelse og beskæftigelse.
I 2023 har der været et særligt fokus på temaet
uddan-
nelse og beskæftigelse
i forhold til, om plejefamilierne understøtter barnets læring i relation til dets
dagtilbud, skolegang eller uddannelse
19
.
17
25 % af Socialtilsyn Nords udviklingspunkter på plejefamilieområdet i 2023 omhandlede temaet
kompetencer,
ligesom
25 % omhandlede
målgruppe, metode og resultater,
17 % omhandlede
familiestruktur og familiedynamik
og 7 % af udvik-
lingspunkterne omhandlede
uddannelse og beskæftigelse.
Der er i alt givet 252 udviklingspunkter til plejefamilier i 2023.
18
19
Se Kvalitetsmodellen for plejefamilier på
sbst.dk.
Fra den 1. februar har socialtilsynet skulle vurdere læringsmiljøet i plejefamilier samt børne- og ungehjem. Vurderingerne
sker med afsæt i en ny indikator for plejefamilier. Indikatoren lyder: ”Plejefamiliens indsats understøtter barnets læring i
relation til dets dagtilbud, skolegang eller uddannelse.”
Side
16
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0018.png
5.2.1
Plejefamilierne er særligt gode til
I forhold til de to udvalgte temaer fra kvalitetsmodellen kan Socialtilsyn Nord pege på følgende for-
hold, som plejefamilierne gør særligt godt:
Understøtter børnenes læring
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at plejeforældrene er opmærksomme på at bidrage til børnenes
læring i hjemmet. Plejeforældrene hjælper blandt andet med lektielæsning, og sikrer, at børnene
møder velforberedte i skole eller dagtilbud, således de kan udnytte deres fulde potentiale. Plejefor-
ældrene er gode til at understøtte børnenes læring gennem leg og aktiviteter, der relaterer sig til
børnenes skole eller dagtilbud. Plejeforældrene er gode til at have fokus på at skabe en hverdag
med rutiner, som skaber de bedste forudsætninger for barnets læring.
Fakta
Læringsunderstøttende struktur kan f.eks. bestå i faste rutiner, der sikrer, at der i hverdagen er afsat
tid til f.eks. lektielæsning og at der er en voksen til stede med de rette kompetencer, så barnet kan
få den nødvendige hjælp. Det er væsentligt, at faste rutiner opleves af barnet eller den unge som
noget, der er rart og genkendeligt og ikke som en ”straf”.
20
Hverdagen består af læringsmiljøer – en gåtur i skoven eller bagning af en kage mv. Her kan viden
om og interesse for, hvad barnet eller den unge lægger vægt på, være med til at skabe rammerne
for en indsats, som barnet eller den unge trives med. Erfaringen er, at når børn og unge inddrages,
tager de mere medansvar.
21
Samarbejder med skole og dagtilbud
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at plejefamilierne er engagerede i relevante samarbejdsrelationer
i forhold til at understøtte stabilt fremmøde i skole eller dagtilbud. Plejefamilierne bidrager til et tæt
samarbejde med skole og dagtilbud, blandt andet ved at deltage i mødeaktiviteter såsom forældre-
møder samt skole-hjem-samtaler.
og Boligstyrelsen (2022):
Styrket læringsmiljø for anbragte børn og unge – tilsynsfaglige fokuspunkter til bedøm-
melse af indikator 1.e. og 1.c.
20
Social-
Social- og Boligstyrelsen (2022):
Styrket læringsmiljø for anbragte børn og unge – tilsynsfaglige fokuspunkter til bedøm-
melse af indikator 1.e. og 1.c.
21
Side
17
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0019.png
Fakta
Ideelt set skal der skabes et miljø, hvor både forældre og børn føler et ”ejerskab” til daginstitution og
skole og det, der foregår der. Dette hjælper børnene til at blive mere trygge i de institutionelle kon-
tekster, og forældrene har nemmere ved at støtte børnene der, og derved bidrage til at skabe et
bedre læringsmiljø i hjemmet, når de ”inviteres ind”
22
Sikre børnene vokser op i stabile rammer med fokus på barnets behov
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at plejefamilierne i høj grad har en hensigtsmæssig familiestruk-
tur
23
. Plejefamilierne sikrer børnene et hjem præget af kærlige og stabile rammer. Plejefamilierne
støtter op om børnenes individuelle behov, for eksempel ved at sikre forudsigelighed og struktur,
hvis barnet har behov for dette. Mange plejefamilier har desuden tilrettelagt deres hverdag, så de
sikrer fleksibilitet, som er væsentligt for at kunne sikre et trygt omsorgsmiljø for barnet. I familier med
to plejeforældre oplever Socialtilsyn Nord, at parterne ofte supplerer hinanden godt og samarbejder
om plejeopgaven.
Har et godt samspil
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at plejefamilierne har hensigtsmæssige familiedynamikker. Det
kommer blandt andet til udtryk ved, at der er rummelighed og forståelse for hinanden i familien, i
forhold til forskellige livsbetingelser. Der bliver lyttet til børnene, deres synspunkter vægtes, og der
er fokus på at få fælles oplevelser som familie.
Fakta
Familiedynamikken afspejles i det indbyrdes samspil i familien og er afgørende både for barnets
trivsel og udviklingsbetingelser og for familiens trivsel og udvikling. Familiedynamik kan for eksempel
komme til udtryk i samspil, relationer, kommunikation og refleksion over egen dagligdag.
24
VIVE (2018):
Læringsmiljø i hjemmet og frivillighed – Kortlægning af indsatser, der fremmer læringsmiljøet i hjemmet,
med henblik på at synliggøre potentialer for en frivillig indsats (vive.dk).
22
”Familiestrukturer
kan komme til udtryk ved for eksempel samlivsforhold, antal egne og sammenbragte børn, særlige
forhold omkring egne børn, beskæftigelsesforhold, fritidsaktiviteter, plejefamiliens sundhedssituation samt støtte fra familie
og nærmiljø”.
(udsnit fra socialtilsynets kvalitetsmodel)
24
Se Kvalitetsmodellen for plejefamilier på
sbst.dk.
23
Side
18
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0020.png
5.2.2
Udviklingspotentiale vedrørende
familiestruktur og familiedynamik
Med afsæt i udviklingspunkterne og temavurderingerne har Socialtilsyn Nord valgt at pege på føl-
gende udviklingspotentiale i forhold til temaet
familiestruktur og familiedynamik.
Sikre overskud til plejeopgaven
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at størstedelen af udviklingspunkterne i temaet
familiestruktur og
familiedynamik
handler om overskud. Herunder at plejeforældrene skal understøtte eget overskud,
eller have fokus på, hvordan de bevarer det nødvendige overskud til plejeopgaven. Desuden er
mangel på overskud den eneste kvalitetsmangel, som er fremhævet i de udvalgte temavurderinger,
der er dog tale om få tilfælde. Alligevel kan temavurderingerne og udviklingspunkterne tilsammen
indikere, at det er et emne, der kræver en særlig opmærksomhed. Overskuddet i en plejefamilie kan
blive påvirket af mange grunde, både udfordringer i familiestrukturen, et barns særlige støttebehov,
match og udefrakommende faktorer kan have betydning for overskuddet.
Socialtilsyn Nord anbefaler, at plejefamilier:
Har fokus på, hvordan de sikrer, at de har overskud til at give barnet i pleje en stabil op-
vækst i et trygt omsorgsmiljø.
Side
19
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0021.png
5.3 Sociale tilbuds generelle kvalitet
Socialtilsyn Nord beskriver i dette afsnit den generelle kvalitet i sociale tilbud i 2023 og kommer
desuden med nogle generelle anbefalinger til fortsat udvikling.
Antallet af sanktioner på tilbudsområdet har været faldende siden 2021. Tabel 5 viser antal sanktio-
ner på tilbudsområdet.
Tabel 5: Sanktioner på tilbudsområdet
2023
Varslet påbud
Påbud
Varslet skærpet tilsyn
Skærpet tilsyn
Varslet ophør
Ophør
12
25
1
1
1
1
0
2022
22
2
4
1
2
3
2021
72
15
3
2
2
2
2020
31
0
2
0
2
1
Socialtilsyn Nord varslede 14 sanktioner og udstedte henholdsvis ét skærpet tilsyn og ét påbud på
tilbudsområdet i 2023. Alle sanktioner knytter sig til ét eller flere temaer i kvalitetsmodellen, fordelin-
gen fremgår af tabel 6.
BPA-arbejdsgivervirksomheder
Socialtilsyn Nord har siden medio 2022 haft tilsyn med alle BPA-arbejdsgivervirksomheder i Dan-
mark. BPA-arbejdsgivervirksomhederne tæller ikke med i ovenstående opgørelse over sanktioner.
Dette skyldes, at socialtilsynet ikke skal kvalitetsvurdere BPA-arbejdsgivervirksomhederne ud fra
kvalitetsmodellen, og derfor ikke har samme sanktionsmuligheder. Socialtilsynet kan ikke træffe
afgørelse om skærpet tilsyn og påbud til BPA-arbejdsgivervirksomheder, men har mulighed for at
varsle og træffe ophør af godkendelsen. Socialtilsyn Nord har i 2023 varslet ophør af en BPA-ar-
bejdsgivervirksomhed.
25
Der kan i en afgørelse varsles eller udstedes flere påbud, antallet i tabellen er et udtryk for antal påbud og ikke antal
afgørelser. De 12 varslede påbud fordeler sig på fem forskellige tilbud.
Side
20
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0022.png
Tabel 6: Baggrund for bekymrende forhold i sociale tilbud i 2023 fordelt på temaerne i kvali-
tetsmodellen
Tema
Varslet
påbud
-
-
-
5
4
-
1
2
Påbud
Varslet
skærpet
tilsyn
-
-
-
-
-
-
1
-
-
-
-
1
-
-
-
-
Skærpet
tilsyn
-
1
-
1
1
1
-
-
Varslet
ophør
-
-
-
-
1
-
-
1
I alt
Uddannelse og be-
skæftigelse
Selvstændighed og re-
lationer
Målgruppe, metoder
og resultater
Sundhed og trivsel
Organisation og le-
delse
Kompetencer
Fysiske Rammer
Økonomi
0
1
0
7
6
1
2
3
*Der kan ligge flere forskellige temaer til grund for det samme påbud. I tabellen tæller påbuddet i det tema, som påbuddet
primært omhandler. Derudover ligger der, i sager om ophør, ofte flere forskellige temaer til grund for ophør. Ved ophør er
alle de relevante temaer medtalt.
Der er flere sanktionssager på tilbudsområdet end på plejefamilieområdet, men der er alligevel tale
om få sager i forhold til Socialtilsyn Nords samlede portefølje. Socialtilsyn Nord kan derfor, på bag-
grund af sanktionssagerne og de 354 tilsyn med sociale tilbud, konkludere, at der generelt er høj
kvalitet i de sociale tilbud.
De fleste af sanktionssagerne på tilbudsområdet har i 2023 handlet om temaet
sundhed og trivsel
efterfulgt af
organisation og ledelse.
Sagerne med afsæt i temaet
sundhed og trivsel
handler i langt
de fleste tilfælde om tilbuddenes kendskab til magtanvendelsesreglerne, samt forebyggelse af vold
og overgreb. Sagerne om
organisation og ledelse
handlede i de fleste tilfælde om, at tilbuddene ikke
opleves at blive ledet fagligt kompetent, og er ofte afledt af, at tilbuddet ikke har formået at løfte
kvaliteten efter den forudgående dialog.
Størstedelen af Socialtilsyn Nords udviklingspunkter på tilbudsområdet handlede i 2023 om tema-
erne
målgruppe, metode og resultater, sundhed og trivsel
samt
uddannelse og beskæftigelse
26
. Ud-
viklingspunkterne handler i mange tilfælde om, at tilbuddene skal udarbejde konkrete og klare mål
og sikre systematisk resultatdokumentation i forhold til opstillede mål for borgerne. Både konkrete
mål og systematisk dokumentation har Socialtilsyn Nord haft særligt fokus på i 2023 (Se afsnittet:
26
27 % af udviklingspunkterne på tilbudsområdet omhandlede temaet Målgruppe metode og resultater, 22 % omhandlede
Sundhed og trivsel og 20 % omhandlede Uddannelse og beskæftigelse. Socialtilsyn Nords fokuspunkt er i 2023 belyst
under temaet Målgruppe, metoder og resultater, det er derfor forventeligt, at der er en del udviklingspunkter på dette tema.
Side
21
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0023.png
Fokuspunkt 2023).
Udviklingspunkterne handlede desuden, tilsvarende sanktionssagerne, særligt
om forebyggelse af magtanvendelser samt krænkelse, vold og overgreb på sociale medier.
Socialtilsyn Nord har valgt, at den generelle kvalitet i denne årsrapport belyses ud fra særligt to
udvalgte temaer:
Uddannelse og beskæftigelse
samt
organisation og ledelse.
Herunder fremhæves
de områder, hvor tilbuddene opleves at have en særlig god kvalitet og de områder, hvor Socialtilsyn
Nord vurderer, at der er udviklingspotentiale hos tilbuddene.
5.3.1
Tilbuddene
er særligt gode til
I forhold til de to udvalgte temaer fra kvalitetsmodellen kan Socialtilsyn Nord pege på følgende for-
hold, som tilbuddene gør særligt godt.
Understøtter børn og unges læring
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at tilbuddene godkendt til målgruppen børn og unge er særligt
gode til at understøtte børnenes/de unges læring i relation til deres dagtilbud, skolegang eller ud-
dannelse. Konkret er tilbuddene gode til at støtte og hjælpe børnene/de unge i forhold til lektielæs-
ning. Tilbuddene understøtter lektielæsningen ved at give børnene/de unge nogle strukturer, hvor
der for eksempel er afsat tid til lektielæsning, og hvor der er en voksen til stede med de rette kom-
petencer. På den måde sikres det, at barnet/den unge får den nødvendige hjælp. Tilbuddene er også
gode til at understøtte børnenes/de unges læring i forhold til at skabe en stabil døgnrytme. Desuden
er tilbuddene gode til at understøtte børns og unges læring gennem læringsunderstøttende aktivite-
ter, der relaterer sig til deres dagtilbud, skolegang eller uddannelse. Det kan for eksempel være
gennem leg, spil, madlavning eller inddragelse af begreber i samtalen.
Fakta
En stor engelsk undersøgelse, der fulgte børn fra børnehaven til grundskolen, viser, at en række
hverdags-aktiviteter i familien,
[...]
har stor betydning for, hvordan børnene senere klarer sig i uddan-
nelsessystemet. Det er aktiviteter som hyppig oplæsning og medlæsning, 3 biblioteksbesøg, tal- og
bogstavlege, sanglege rimelege, lege med venner hjemme og ude – men det er også en fast struktur
i hverdagen med fx regelmæssige sengetider, rammer i hverdagen i form af alderssvarende forplig-
telser m.m.
27
VIVE (2018):
Læringsmiljø i hjemmet og frivillighed – Kortlægning af indsatser, der fremmer læringsmiljøet i hjemmet,
med henblik på at synliggøre potentialer for en frivillig indsats (vive.dk)
.
27
Side
22
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0024.png
Samarbejde med dagtilbud, skole, uddannelse eller beskæftigelsestilbud
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at tilbuddene for voksne er særligt gode til at forpligte sig i relevante
samarbejdsrelationer, der er nødvendige for at understøtte, at målene for borgernes uddannelse
og/eller beskæftigelse opnås.
Tilbuddene for børn og unge er særligt gode til at samarbejde med dagtilbud, skole eller uddannelse,
blandt andet ved at følge op på borgerens trivsel i dagtilbuddet, skolen eller uddannelsesforløbet.
Tilbuddene er samtidig gode til at understøtte borgeren i et stabilt fremmøde.
Fakta
Skift i anbringelsessted medfører også skift af skole. Ud over at anbringelsen er en risikofaktor i sig
selv, hænger skoleskift også negativt sammen med anbragte børns og unges faglige niveau i skolen.
De anbragte unge har oplevet langt flere skoleskift end andre unge. 78 pct. af de anbragte 11-17-
årige har oplevet mindst et skoleskift i løbet af deres tid i grundskolen, og 50 pct. har oplevet to eller
flere skift. Til sammenligning har 38 pct. af børn og unge uden indsatser oplevet et eller flere skole-
skift og heraf har 9 pct. oplevet to eller flere skift.
28
Hensigtsmæssig organiseret med en kompetent og ansvarlig ledelse
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at tilbuddene generelt har en kompetent og ansvarlig ledelse samt
en hensigtsmæssig organisering. At der i 2023 har været sanktionssager forbundet med temaet, er
derfor ikke ensbetydende med en generel kvalitetsmangel på området (jf. tabel 6). Ledelsen på til-
buddene har generelt tilstrækkelige faglige kompetencer i form af relevant uddannelse og erfaring
med tilbuddets målgruppe(r) samt ledelsesfaglige kompetencer og erfaring. Desuden varetages den
daglige ledelse generelt kompetent, og tilbuddene drives økonomisk forsvarligt. Derudover er tilbud-
denes ledelse særligt gode til at sætte rammerne for tilbuddets strategiske udvikling. Det kan for
eksempel være udviklingsstrategier, som fremmer en ensartet og helhedsorienteret indsats.
Tilstrækkelig kontakt til medarbejdere med relevante kompetencer
.
Det er Socialtilsyn Nords vurdering, at borgerne i tilbuddene generelt har tilstrækkelig adgang til
medarbejdere med relevante kompetencer i relation til borgernes behov. Herunder at den samlede
28
VIVE (2023):
Trivsel blandt børn og unge i udsatte positioner 2023 (vive.dk)
Side
23
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0025.png
medarbejdergruppe opleves at have relevant erfaring med målgruppen og relevant uddannelses-
mæssig baggrund.
5.3.2
Udviklingspotentialer
vedrørende
uddannelse og beskæftigelse
samt
organisa-
tion og ledelse
Med afsæt i de to udvalgte temaer fra kvalitetsmodellen, og Socialtilsyn Nords udviklingspunkter
relateret til disse temaer, har Socialtilsyn Nord valgt at pege på følgende udviklingspotentialer:
Konkrete og klare mål i understøttelse af uddannelse og beskæftigelse
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at der i 2023 er givet en række udviklingspunkter, som handler om,
at tilbuddene med fordel, og i samarbejde med borgerne, kan udarbejde konkrete og klare mål, der
understøtter borgernes mulighed og parathed til uddannelse og/eller beskæftigelse. Dette understøt-
tes af de tilfældigt udvalgte tilsynsrapporter, hvor det beskrives som en gentagende kvalitetsmangel,
at tilbuddene ikke i tilstrækkelig grad får opstillet konkrete og målbare mål, og at der ikke bliver
dokumenteret og fulgt tilstrækkeligt op på målene for borgerens uddannelse og/eller beskæftigelse.
Det skal her nævnes, at tilbuddenes generelle udfordring, med opstilling af konkrete og klare mål for
borgerne, også blev konstateret i årsrapporterne for 2021 og 2022, hvorfor der i 2023 har været et
særligt fokus på netop dette område (Læs mere herom i afsnittet:
Fokuspunkt 2023).
Fakta
Ønsker, håb og drømme kan være langsigtede og virke uoverskuelige at opnå. Det er derfor vigtigt,
at tilbuddene støtter den enkelte borger i at identificere de mindre skridt, som borgeren skal tage
hen imod uddannelse og beskæftigelse, og hjælper borgeren til at formulere mål, som er konkrete
og opnåelige inden for en overskuelig fremtid. Det kan give borgeren en oplevelse af fremgang og
succes, når målene nås. I et recoveryperspektiv er det også vigtigt, at målene er formuleret med
borgerens egne ord, da dette er afgørende for borgernes ejerskab og motivation for at nå målene.
29
Sygefravær blandt medarbejdere
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at der i flere tilbud er et sygefravær blandt medarbejderne, der er
på et højere niveau end sammenlignelige arbejdspladser.
29
Social- og Boligstyrelsen (2023):
Faglig vejledning om kvalitetsvurdering af tema uddannelse og beskæftigelse. Til so-
cialtilsynenes vurdering af kvaliteten i tilbud på voksenområdet (sbst.dk)
Side
24
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0026.png
Det høje sygefravær kan resultere i et øget brug af for eksempel vikarer. Socialtilsynet skal på bag-
grund af kvalitetsmodellen bedømme, om tilbuddets brug af ikke-fastansatte medarbejdere er hen-
sigtsmæssig. Social- og Boligstyrelsen har, i forlængelse hermed, udarbejdet en begrebsforståelse
af ”ikke-fastansatte medarbejdere” og hertil oplistet en række tilsynsfaglige fokuspunkter til brug for
socialtilsynets bedømmelse. Fokuspunkterne omhandler for eksempel tilstrækkelig introduktion/op-
læring, kompetenceudvikling, faglig sparring samt forebyggelse og håndtering af voldsomme episo-
der og magtanvendelser. Socialtilsynets vurdering af tilbuddets kvalitet knytter sig til det pågældende
materiale fra Social- og Boligstyrelsen.
30
Fakta
I 2021 blev der lavet en politisk
”aftale
om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske
tilsyn med sociale tilbud”. Aftalen omhandler blandt andet et
”fokus
på brug af vikarer”.
Et højt forbrug af vikarer i et tilbud kan have negativ betydning for kvaliteten i indsatsen i et tilbud.
Derfor ønsker aftaleparterne, at socialtilsynet skal have et skærpet fokus på sociale tilbuds brug af
vikarer og ikke fast ansat personale med borgerelaterede opgaver, herunder når et tilbuds persona-
lekompetencer vurderes, da en omfattende brug af vikarer kan have stor betydning for, om tilbuddet
er i stand til at tilrettelægge og udøve en systematisk pædagogisk indsats, hvor der arbejdes mål-
rettet med beboernes udvikling i tilbuddet.
31
Brug af ekstern supervision og faglig sparring
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at tilbuddene har et udviklingspotentiale i brug af ekstern faglig
supervision/sparring for ledere og medarbejdere. Det er særlig vigtigt, at tilbuddenes supervision
eller faglige sparring er af ekstern karakter. Det er også vigtigt, at der er nogle klare aftaler omkring
supervisionens/den faglige sparrings formål og ramme, form og indhold samt implementering og
forankring.
30
31
Social- og Boligstyrelsen (set d. 04-04-2024):
Ikke-fastansatte medarbejdere (sbst.dk)
Social- og Ældreministeriet (2021):
Aftale om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale
tilbud (sm.dk).
Side
25
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0027.png
Fakta
Værdien af det eksterne element i sparringen er, at et internt kendskab til de faglige problem-
stillinger og intern facilitering kan være en barriere for at identificere alternative handlemulighe-
der. Samtidig kan det i intern faglig sparring være vanskeligere at tage fat i problematiske forhold
på grund af interessekonflikter eller forskellige interne organisatoriske positioner.
32
Socialtilsyn Nord anbefaler, at sociale tilbud:
Sikrer, at der, i relation til borgerens uddannelse og beskæftigelse, udarbejdes individuelle
og konkrete målbare mål, og at disse udarbejdes i samarbejde med borgeren.
Ved brug af ikke-fastansatte medarbejdere sikrer, at medarbejderne kan indgå hensigts-
mæssigt i driften af tilbuddet på en måde, så det ikke påvirker den pædagogiske indsats
og borgernes trivsel i negativ retning.
Sikrer, at der gøres brug af ekstern supervision eller ekstern faglig sparring for både ledere
og medarbejdere med henblik på bl.a. at udvikle medarbejdernes kompetencer og forbedre
indsatsen.
32
Social- og Boligstyrelsen (2020):
Faglig vejledning til socialtilsynet: Ekstern supervision og faglig sparring
Side
26
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0028.png
6 F
OKUSPUNKT
2023
I tilsynsåret 2023 har Socialtilsyn Nord haft fokus på
kendskab, indsats og resultatdokumentation
i
forhold til børn/borgeres indsatsmål forud for en anbringelse/social indsats. Socialtilsyn Nord har
over en periode oplevet, at der er et udviklingspotentiale inden for temaet
målgruppe, metode og
resultater.
På tilbudsområdet har der særligt været udfordringer med arbejdet med konkrete og mål-
bare mål, som - udover temaet
målgruppe, metoder og resultater
- også relaterer sig til temaerne
uddannelse og beskæftigelse
samt
selvstændighed og relationer.
I relation til afsnittet omkring den
generelle kvalitet har der særligt i 2023 været et udviklingspotentiale på tilbudsområdet i forhold til
at udarbejde konkrete og målbare mål sammen med borgeren omkring dennes uddannelse og/eller
beskæftigelse.
Forudsætningen for, at Socialtilsyn Nord kan kvalificere tilbud og plejefamiliers
kendskab, indsats
og resultatdokumentation,
er et fælles, internt fundament i Socialtilsyn Nord for, hvordan vi vurderer
mål og resultater. Socialtilsyn Nord oplever, at arbejdet med dokumentation, og redegørelse for
hvordan man opfylder målene for en indsats, er komplekst. Tilbud og plejefamilier skal kunne rede-
gøre for, og have kendskab til, hvordan de arbejder med de mål, der er opstillet fra visiterende/an-
bringende kommune. I 2023 har Socialtilsyn Nord derfor haft fokus på at skabe fælles forståelse for,
hvad et konkret mål er og hvornår kendskabet til mål opstillet fra visiterende myndighed er tilstræk-
keligt.
Formålet med fokuspunktet er, at arbejdet med mål, kendskab, metode og resultater vil sætte reflek-
sioner i gang hos ledere, medarbejdere og plejeforældre, som bidrager til kvalitetsudvikling i tilbud
og plejefamilier til gavn for den enkelte borgers trivsel og udvikling.
Metode
I undersøgelsen af Fokuspunktet 2023 har Socialtilsyn Nord indhentet viden om kvaliteten fra
tilsynsrapporter, udviklingspunkter, samt indikatorbedømmelserne. Derudover er emnet ble-
vet drøftet løbende på interne møder.
Socialtilsyn Nord har desuden inddraget viden og perspektiver fra Social- og Boligstyrelsen.
Side
27
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0029.png
6.1 Plejefamiliers kendskab til mål
I forbindelse med arbejdet med fokuspunktet for 2023 på plejefamilieområdet har Socialtilsyn Nord
blandt andet haft særligt fokus på følgende indikatorer i kvalitetsmodellen:
Indikator 4.a:
Plejefamilien kender de mål, der er opstillet for anbringelsen eller aflastnings-
opholdet, i barnets handleplan.
Indikator 4.b:
Plejefamilien kan redegøre for, hvordan de understøtter opfyldelsen af de mål,
der er for barnets anbringelse eller aflastningsophold i plejefamilien.
Alle indikatorer får en bedømmelse på 1 til 5, hvor 5 betyder, at indikatoren ”I
meget høj grad er
opfyldt”,
og 1 betyder ”I
meget lav grad opfyldt”
33
. Socialtilsyn Nord har fulgt udviklingen på bedøm-
melserne af de to indikatorer i løbet af 2023.
Tabel 7: Gennemsnit bedømmelse af indikator 4.a og 4.b
Plejefamilier
Primo 2023
Indikator 4.a
Indikator 4.b
4,8
4,8
Medio 2023
4,8
4,8
Ultimo 2023
4,8
4,8
På baggrund af tabel 7 kan Socialtilsyn Nord konkludere, at den gennemsnitlige score har været
stabilt høj indenfor de udvalgte indikatorer. Med afsæt i en stikprøve af tilsynsrapporter kan
nedenstående positive tendenser fremhæves i forhold til plejefamiliers kendskab til barnets plan
(tidligere ”handleplan”).
Kendskab til mål i barnets plan/ungeplan
Socialtilsynet vurderer, at plejefamilierne i mange tilfælde kan redegøre for målene i barnets
plan/ungeplan. Plejefamilierne arbejder i høj grad med afsæt i barnets plan/ungeplan og bidrager
aktivt til indholdet i planerne på opfølgningsmøder. Rådgivere fra anbringende myndigheder oplyser,
at plejefamilierne har kendskab til planerne, samt bidrager aktivt til børnenes udvikling.
Nedenstående er et eksempel fra en plejefamilie, som arbejder aktivt med barnets plan/ungeplan:
33
Se kvalitetsmodellen for sociale tilbud på
sbst.dk.
Side
28
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0030.png
”Plejefamilien oplyser, at de holder "personalemøder" med hinanden, hvor de har fokus på barnets
perspektiv og fokus på delmål for at nå de overordnede mål.”
34
Redegøre for understøttelse til opfyldelse af mål
Plejefamilierne har kendskab til børnenes behov og kan italesætte og regulere deres indsats, så det
bidrager til positiv udvikling hos børnene. Socialtilsynet oplever, at plejefamilierne kan redegøre for,
hvordan de understøtter barnet i bestemte situationer, som bidrager til, at målene for anbringelsen
imødekommes.
6.1.1
Plejefamiliers udviklingspotentiale i forhold til
målgruppe, metoder og resultater
Som beskrevet ovenfor ser socialtilsynet, at plejefamilierne i langt de fleste tilfælde kender til målene
for børnenes anbringelse og kan redegøre for, hvordan de bidrager til opfyldelsen af målene for
anbringelsen. Dog er der i 2023 sket en markant stigning i antallet af udviklingspunkter, fra 26
udviklingspunkter i januar 2023 til 69 i december 2023. Et udviklingspunkt er ikke et udtryk for en
kvalitetsmangel, men derimod forhold som plejefamilien med fordel kan arbejde med for at udvikle
sig positivt.
Ved udgangen af 2023 havde 8 %, af plejefamilierne i Socialtilsyn Nords portefølje, et udviklings-
punkt vedrørende temaet
målgruppe, metoder og resultater.
Særligt følgende udviklingspunkter går
igen i relation til fokuspunktet:
Dialog med anbringende kommune om modtagelse af barnets plan/ungeplan
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at størstedelen af udviklingspunkterne i forhold til
målgruppe, me-
tode og resultater
handler om, at plejefamilierne med fordel kan efterspørge barnets plan/ungeplan
fra anbringende kommune, både for børn i støtteophold (tidligere aflastning) og børn og unge an-
bragt uden for hjemmet. Dette for at sikre, at plejefamilien arbejder med afsæt i, og understøtter
målene for barnets anbringelse uden for hjemmet. I relation hertil handler en del af udviklingspunk-
terne om, at plejefamilierne med fordel kan være opsøgende overfor at modtage mere konkrete mål
for deres indsats.
34
Udsnit fra tilsynsrapport (2023).
Side
29
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0031.png
Sikre at der arbejdes med afsæt i en opdateret barnets plan/ungeplan
Socialtilsyn Nord kan desuden konstatere, at en del af udviklingspunkterne omhandler, at plejefami-
lierne med fordel kan gå i dialog med anbringende kommune om at modtage en opdateret barnets
plan/ungeplan, således der arbejdes med aktuelle mål. Socialtilsyn Nord oplever, at flere plejefami-
lier efterspørger opdaterede børne-/ungeplaner, hvilket er positivt.
Socialtilsyn Nord anbefaler, at plejefamilier:
Fortsat sikrer, at deres indsats tilrettelægges med afsæt i barnets plan/ungeplan
Går i dialog med anbringende myndighed, hvis de ikke har en barnets plan/ungeplan, eller at
barnets plan/ungeplan er forældet
6.2 Sociale tilbuds arbejde med kendskab, indsats og resultatdokumen-
tation
I forbindelse med arbejdet med fokuspunktet for 2023 på tilbudsområdet har Socialtilsyn Nord blandt
andet haft særligt fokus på følgende indikatorer i kvalitetsmodellen:
Indikator 3.b:
Tilbuddet dokumenterer resultater med udgangspunkt i konkrete, klare mål for
borgerne til løbende brug for egen læring og forbedring af indsatsen.
Indikator 3.c
35
:
Tilbuddet opnår positive resultater i forhold til opfyldelsen af de mål, visite-
rende kommuner har opstillet for borgernes ophold.
Alle indikatorer får en bedømmelse på 1 til 5, hvor 5 betyder, at indikatoren ”I
meget høj grad er
opfyldt”
og 1 betyder ”I
meget lav grad opfyldt”
36
. Socialtilsyn Nord har fulgt udviklingen på bedøm-
melserne af de to indikatorer i løbet af 2023. I tabellen nedenfor fremgår udviklingen i bedømmelsen
af indikatorerne.
35
Indikator 3.c. gælder ikke: Ambulante alkoholbehandlingstilbud efter sundhedslovens § 141, Ambulante stofmisbrugs-
behandlingstilbud efter § 101 og § 101 a i lov om social service, Krisecentre oprettet efter § 109 i lov om social service og
Forsorgshjem oprettet efter § 110 i lov om social service.
36
Se kvalitetsmodellen for sociale tilbud på
sbst.dk.
Side
30
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0032.png
Tabel 8: Gennemsnit bedømmelse af indikator 3.b. og 3.c.
Primo 2023
Medio 2023
Ultimo 2023
Børne- og ungehjem (tidligere børne- og ungetilbud)
Indikator 3.b
Indikator 3.c
4,0
4,5
3,9
4,6
Voksentilbud
Indikator 3.b
Indikator 3.c
4,3
4,5
4,2
4,4
Blandede tilbud
Indikator 3.b
Indikator 3.c
4,4
4,7
4,2
4,6
3,9
4,5
4,1
4,4
3,8
4,5
På baggrund af tabel 8 kan Socialtilsyn Nord konstatere, at den gennemsnitlige score har været
svagt faldende både på voksentilbud og børne-/ungehjem. Dette kan blandt andet skyldes, at soci-
altilsynet har sat særligt fokus på emnet.
Som det fremgår af tabellen, er der en lille tendens til, at bedømmelserne på indikator 3.c. ligger
højere end bedømmelserne på indikator 3.b. Forskellen indikerer, at tilbuddene i højere grad lykkes
med at opnå positive resultater ift. de mål, som visiterende kommuner har opstillet for borgerne, end
med at dokumentere resultater med udgangspunkt i konkrete og klare mål til brug for løbende læring
og forbedring af indsatsen.
Med afsæt i en stikprøve af tilsynsrapporter kan nedenstående positive tendenser fremhæves i
forhold til sociale tilbuds arbejde med mål og resultatdokumentation:
Borgerne oplever, at der sker en positiv udvikling
Flere borgere og anbringende myndigheder har overfor Socialtilsyn Nord tilkendegivet, at de oplever,
at der sker en positiv udvikling i forhold til formålet med deres ophold på det sociale tilbud. Borgere
kender egne mål og oplever, at de udvikler sig positivt i relation hertil. En borger tilkendegiver blandt
andet:
”… vedkommende oplever at have fået det meget bedre, efter at være flyttet ind i tilbuddet. Borgeren
oplyser konkret at have fået hjælp til at blive mere stabil i skolen […] Borgeren oplyser, at vedkom-
mende hver morgen bliver ringet op af en af kontaktpersonerne med henblik på at sikre, at
Side
31
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0033.png
vedkommende er oppe […] Borgeren oplyser endvidere, at vedkommende har nået alle målene i hand-
leplanen bortset fra et mål, som vedkommende er bevidst om at skulle arbejde med.
(red.)”
37
Arbejder systematisk med relevante faglige tilgange og metoder
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at de fleste sociale tilbud arbejder med afsæt i en tydelig målgrup-
pebeskrivelse, og anvender faglige tilgange og metoder, som fører til positive resultater for borgerne.
Dog ses det ofte, at der ikke arbejdes med afsæt i konkrete og klare mål (se afsnit 6.2.1).
Er i proces omkring udarbejdelse af individuelle konkrete mål
Ledelsen på flere tilbud har iværksat processer, som skal sikre en optimering i forhold til arbejdet
med konkrete og målbare mål, samt resultatdokumentation. Socialtilsyn Nord har blandt andet set
eksempler på, at ledelsen har iværksat procedurer for, hvordan der skal dokumenteres i
journalsystemet. Det store fokus på området er positivt. Nedenstående er et eksempel på en måde
at arbejde med udvikling på området.:
”… I tilbuddet er der valgt to tovholdere, som har haft ansvar for at udvikle en skabelon for, hvor-
dan der fremadrettet skal arbejdes med resultatdokumentation i tilbuddet. Det oplyses videre, at
tilbuddets nye måde at lave resultatdokumentation på blandt andet indebærer, at de unges udvik-
ling, i forhold til de opstillede mål, vil kunne følges via en graf.”
38
6.2.1
Sociale tilbuds udviklingspotentiale i forhold til
målgruppe, metoder og resultater
Socialtilsyn Nord kan konkludere, at 28 %, af de sociale tilbud i Socialtilsyn Nords opgaveportefølje
ved udgangen af 2023, havde et udviklingspunkt vedrørende temaet
målgruppe, metoder og resul-
tater.
Et udviklingspunkt er ikke et udtryk for en kvalitetsmangel, men derimod forhold som tilbuddet
med fordel kan arbejde med for at udvikle sig positivt. Dog er udviklingspunkterne alligevel med til
at give et billede af, hvor der kan være udviklingspotentialer i sociale tilbud.
Særligt følgende udviklingspotentialer går igen, både i udviklingspunkter og i kvalitetsrapporter til
sociale tilbud:
37
Udsnit fra tilsynsrapport fra 2023.
Udsnit fra tilsynsrapport fra 2023.
38
Side
32
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0034.png
Opstilling af individuelle, konkrete og målbare mål
Socialtilsyn Nord har både i 2021, 2022 og 2023 kunnet konstatere, at udarbejdelse af konkrete og
klare mål til alle borgere, har været et gennemgående udviklingspotentiale for sociale tilbud. Social-
tilsyn Nord har derfor bl.a. haft fokus på resultatdokumentation i 2023 og kan konstatere, at mange
tilbud fortsat har et udviklingspotentiale i forhold til at udarbejde konkrete, målbare mål med henblik
på udvikling hos borgeren. Dette udviklingspotentiale er både generelt og i forhold til de sociale
tilbuds arbejde med konkrete og målbare mål i forhold til borgerens uddannelse og beskæftigelse.
Socialtilsyn Nord forstår konkrete mål som individuelle mål, der udspringer af det, som det sociale
tilbud er bestilt til, og som kan opnås inden for en overskuelig fremtid
39
.
I Socialtilsyn Nords belysning af kvaliteten ses der flere eksempler på, at tilbuddets mål bliver en
beskrivelse af tilbuddets indsats, frem for det mål, som borgerne skal nå. Det er essentielt for tilbud-
dets mulighed for at måle effekten af den pædagogiske indsats, at de mål, der arbejdes ud fra, er
konkrete og klare. Det skal være tydeligt for både medarbejdere og borgere, hvad der skal være
fokus på.
Systematisk og kontinuerlig resultatdokumentation
Socialtilsyn Nord kan konstatere, at 38 sociale tilbud, svarende til 15 % af de sociale tilbud i Social-
tilsyn Nords portefølje, ved udgangen af 2023 havde et udviklingspunkt, som omhandlede tilbuddets
resultatdokumentation eller systematisk evaluering af tilbuddets indsats. Ligeledes fremgår det af en
række kvalitetsrapporter, at tilbuddene ikke systematisk dokumenterer på borgernes mål. De sociale
tilbud kan med fordel ensarte og systematisere opfølgningerne på borgernes mål, samt sikre doku-
mentation heraf. Opfølgningen kan både sikre læring og udvikling på individniveau og på et samlet
organisatorisk niveau.
Fakta
Den gode dokumentation og evaluering bidrager til, at borgeren får den bedst mulige indsats. Det
betyder, at dét, at vi evaluerer og dokumenterer, skal bidrage til, at vi kvalificeret kan svare på,
hvordan en given indsats forbedrer borgerens liv, og hvordan vi kan forbedre det, vi allerede gør.
40
39
Social- og Boligstyrelsen (2023):
Faglig vejledning om kvalitetsvurdering af tema uddannelse og beskæftigelse.
Social- og Boligstyrelsen (2016)
Resultatdokumentation og evaluering – Håndbog for sociale tilbud
40
Side
33
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0035.png
Socialtilsyn Nord anbefaler, at sociale tilbud:
Sikrer, at der er udarbejdet individuelle og konkrete mål for alle borgere, som anvendes til
læring og udvikling af indsatsen. Find evt. inspiration i SMART-modellen.
Sikrer systematisk resultatdokumentation. Find evt. inspiration i Social- og Boligstyrelsens
håndbog for resultatdokumentation.
Side
34
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0036.png
7 Ø
KONOMI
Socialtilsynet finansieres af de indtægter, der opkræves af tilbuddene og kommunerne. Tilsynstak-
sterne fastsættes på baggrund af de omkostninger, socialtilsynet har med at udføre tilsynet.
7.1 Socialtilsyn Nords budget
Socialtilsyn Nord havde i 2023 et budget på 33,261 mio. kr. Ved årets udgang blev der konstateret
et merforbrug på 0,085 mio. kr.
I 2023 blev der i alt realiseret 0,493 mio. kr. mere i indtægter end budgetlagt for året. Merindtægterne
skyldtes hovedsageligt områderne for driftsorienteret tilsyn og behandlingen af væsentlige ændrin-
ger. Disse områder oppebar tilsammen 0,441 mio. kr. i merindtægter. Årsagen til merindtægterne
var, at der blev behandlet flere tilbud i kategorien for større tilbud end forventet for året. For nyan-
søgninger og skærpet tilsyn blev der genereret en merindtægt på 0,083 mio. kr. Merindtægten frem-
kom som følge af, at der blev behandlet flere nyansøgninger end forventet for året. På området for
BPA-godkendelser og tilsyn blev der derimod behandlet færre BPA-virksomheder end budgetlagt,
og området opnåede en mindre indtægt på 0,031 mio. kr.
På omkostningssiden blev der afholdt i alt 0,829 mio. kr. mere i udgifter end budgetlagt for året.
Merudgifterne fordelte sig med 0,719 mio. kr. i merudgifter på personaleomkostninger og 0,110 mio.
kr. i merudgifter på administrationsomkostninger. Årsagen til budgetafvigelserne skal findes i fratræ-
den af tilsynschef samt rekrutteringsudgifter i forbindelse med ansættelse af ny tilsynschef.
Som følge af ovenstående valgte socialtilsynet at anvende halvdelen af oparbejdet overskud fra
regnskabsår 2022, svarende til 0,251 mio. kr. i regnskabsår 2023, hvorefter årets resultat kunne
opgøres til et merforbrug på 0,085 mio. kr. Den resterende halvdel af oparbejdet overskud fra regn-
skabsår 2022 blev overført til budget 2024, og blev indregnet i takster og objektiv finansiering for
2024.
Tabel 9 er en opgørelse over Socialtilsyn Nords henholdsvis budget og regnskab for året 2023.
Side
35
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0037.png
Tabel 9: Budget og regnskab for Socialtilsyn Nord i 2023 angivet i mio. kroner
Budget 2023
Socialtilsyn Nords direkte udgifter
Indirekte udgifter (overhead m.v.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Oparbejdet overskud fra regnskabsår
2022
Tilkøbsydelser udgifter
Tilkøbsydelser indtægter
Netto i alt
30,883
2,378
33,261
-17,654
-15,607
-33,261
Regnskab 2023
31,712
2,378
34.090
-17,654
-16,100
-33,754
-0,251
0,588
-0,588
0,085
Forskel
0,829
0
0,829
0
-0,493
-0,493
-0,251
0
0
0,085
Socialtilsyn Nord udbød i 2023 forskellige tilkøbsydelser, der relaterer sig til Socialtilsyn Nords til-
synsfaglige viden. Tilkøbsydelserne har for eksempel været konsulentbistand, tilkøb af grundkurser,
tilkøb af kurser i magtanvendelse samt tilsyn med dagtilbud. Derudover har de fem socialtilsyn ind-
gået en samarbejdsaftale med Social- og Boligstyrelsen samt Arbejdstilsynet om voldsforebyggelse
på botilbud, som Socialtilsyn Nord honoreres for deltagelsen i. Hvert socialtilsyn har i den forbindelse
modtaget 0,040 mio. kr.
Neden for præsenteres Socialtilsyn Nords budget for tilsynsåret 2024.
Tabel 10: Budget for Socialtilsyn Nord i 2024 angivet i mio. kroner
Budget 2024
Socialtilsyn Nords direkte udgifter
Indirekte udgifter (overhead m.v.)
Udgifter i alt
Indtægter fra objektiv finansiering
Indtægter fra tilsynstakster
Indtægter i alt
Netto i alt
33,545
2,516
36,061
-19,156
-16,905
-36,061
0
I tabel 11 følger en opgørelse over fordelingen af objektiv finansiering i 2023 fordelt på kommuner.
Side
36
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0038.png
Tabel 11: Fordeling af objektiv finansiering i 2023
Samlet antal 0-17- Andel
Objektiv finansieringsudgift pr.
årige pr. 2. kv. 2022
kommune
21.502
17,8%
3.134.642 kr.
7.769
6,4%
1.132.594 kr.
10.101
8,3%
1.472.561 kr.
7.652
6,3%
1.115.537 kr.
225
0,2%
32.801 kr.
7.853
6,5%
1.144.840 kr.
3.656
3,0%
532.985 kr.
7.265
6,0%
1.059.119 kr.
8.379
6,9%
1.221.522 kr.
7.066
5,8%
1.030.108 kr.
39.632
32,7%
5.777.700 kr.
121.100
100,0%
17.654.409 kr.
Silkeborg
Brønderslev
Frederikshavn
Jammerbugt
Læsø
Mariagerfjord
Morsø
Rebild
Thisted
Vesthimmerland
Aalborg
I alt for kommunerne
7.2 Takstudviklingen fra 2020 - 2023
Taksterne beregnes på baggrund af en takstmodel, som alle fem socialtilsyn bruger. Takstmodellen
differentieres ud fra tilbuddets størrelse og det enkelte socialtilsyns portefølje, således udgifterne til
driften af socialtilsynet fordeles efter omfanget af tilsynsopgavens størrelse.
Neden for ses en udvikling over taksterne for henholdsvis tilbud (tabel 12) og BPA-arbejdsgivervirk-
somheder (tabel 13). Taksterne er fordelt på tilsyn, nygodkendelse, væsentlig ændring samt skærpet
tilsyn. Derudover er de for tilbuddene opgjort i forhold til antal pladser.
Side
37
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0039.png
Tabel 12: Udvikling af takster 2020 - 2023 for tilbud
Tilsyn med tilbud
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
Godkendelse af nyt tilbud
2020
35.129 kr.
42.155 kr.
70.258 kr.
105.387 kr.
2020
2021
35.043 kr.
42.051 kr.
70.085 kr.
105.128 kr.
2021
2022
36.896 kr.
44.275 kr.
73.792 kr.
110.689 kr.
2022
32.993 kr.
39.591 kr.
65.985 kr.
98.978 kr.
2022
10.585 kr.
12.702 kr.
21.170 kr.
31.755 kr.
2022
3.690 kr.
4.428 kr.
7.379 kr.
11.069 kr.
2023
41.057 kr.
49.269 kr.
82.114 kr.
123.172 kr.
2023
34.677 kr.
41.612 kr.
69.353 kr.
104.030 kr.
2023
11.072 kr.
13.287 kr.
22.145 kr.
33.217 kr.
2023
4.106 kr.
4.927 kr.
8.211 kr.
12.317 kr.
0-7 pladser
32.021 kr.
32.263 kr.
8-24 pladser
38.425 kr.
38.715 kr.
25-49 pladser
64.041 kr.
64.526 kr.
50+ pladser
96.062 kr.
96.788 kr.
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
Skærpet tilsyn
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
2020
10.203 kr.
12.243 kr.
20.405 kr.
30.608 kr.
2020
3.513 kr.
4.215 kr.
7.026 kr.
10.539 kr.
2021
10.288 kr.
12.346 kr.
20.576 kr.
30.865 kr.
2021
3.504 kr.
4.205 kr.
7.009 kr.
10.513 kr.
Tabel 13: Udvikling af takster 2021 - 2023 for BPA-arbejdsgivervirksomheder
Tilsyn med BPA-arbejdsgivervirksomheder
2021
2022
7.337 kr.
Godkendelse af BPA-arbejdsgivervirksomheder
2021
2022
20.318 kr.
Væsentlig ændring af eksisterende godkendelse
2021
2022
7.337 kr.
2023
7.549 kr.
2023
20.904 kr.
2023
7.549 kr.
7.904 kr.
21.888 kr.
7.904 kr.
Side
38
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0040.png
8 B
ILAG
8.1 Bilag 1: Portefølje
For alle tabeller i bilag 1 gælder det, at der er tale om et øjebliksbillede pr. 2. januar 2024.
Tabel 14: Antal sociale tilbud og plejefamilier Socialtilsyn Nord førte tilsyn med 2019-2023
År 2023
Plejefamilier
Børne- og ungehjem
Børne- og ungehjem
samt tilbud til voksne
Tilbud til voksne
I alt
179
1.106
185
1.149
187
1.209
185
1.244
182
1.297
858
23
46
År 2022
889
27
48
År 2021
933
37
52
År 2020
971
36
52
År 2019
1.018
41
56
Tabel 15: Antal BPA-arbejdsgivervirksomheder 2023
Antal BPA
2023
19
2022
20
Figur 44: Antal plejefamilier fordelt på typologi 2023
600
500
481
400
337
300
200
100
40
Plejefamilie
0
Almen plejefamilie, § 66 stk. 1 nr. 1
Specialiseret plejefamilie § 66 stk. 1 nr. 3
Forstærket plejefamilie, § 66 stk. 1 nr. 2
Side
39
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0041.png
Figur 55: Antal sociale tilbud fordelt på virksomhedskategori 2023
140
120
115
100
80
60
48
24
3
40
20
10
13
14
19
0
Børn og unge
Kommunalt
Voksne
Privat
Regionalt
Blandet
Tabel 16: Antal pladser i sociale tilbud og plejefamilier 2020-2023
År 2023
Plejefamilier
Tilbud
I alt
1.739
6.804
8.543
År 2022
1.799
6.994
8.793
År 2021
1.858
6.916
8.774
År 2020
1.922
6.516
8.438
År 2019
-
-
-
Tabel 17: Antal pladser i tilbud fordelt på kommunale, private og regionale tilbud 2023
Børn og unge
Voksne
I alt
Kommunalt
387
4211
4598
Privat
301
1201
1502
Regionalt
59
645
704
I alt
747
6055
6804
Side
40
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0042.png
Tabel 18: Antal pladser i tilbud fordelt på type og kommunale, private og regionale tilbud 2023
Kommunalt
Aktivitets- og samværstilbud, §
104
Ambulant alkoholmisbrugsbehand-
ling, SUL §141
Ambulant anonym stofmisbrugsbe-
handling, §101a
Ambulant stofmisbrugsbehandling,
§101 – Børn og unge
Ambulant stofmisbrugsbehandling,
§101 – Voksne
Beskyttet beskæftigelsestilbud, §
103
Botilbud til længerevarende ophold,
§ 108
Botilbud til midlertidige ophold, §
107
Botilbudslignende tilbud, Almen æl-
drebolig/handicapvenlig bolig, ABL
§ 105 stk. 1
Botilbudslignende tilbud, Almen æl-
drebolig/handicapvenlig bolig, ABL
§ 105 stk. 2
Botilbudslignende tilbud, Lejebolig,
Lejeloven
Dagbehandlingstilbud - Alkoholmis-
brug, SUL § 141
Dagbehandlingstilbud - Stofmis-
brug, § 101
Døgnbehandlingstilbud - Alkohol-
misbrug, SUL § 141
Døgnbehandlingstilbud - Stofmis-
brug, § 101, jf. § 107
Forsorgshjem/herberg, § 110
Kvindekrisecenter, § 109
Rehabiliteringstilbud, § 107
Børne- og ungehjem som opholds-
sted § 43, stk. 1, nr. 6
41
Børne- og ungehjem som døgnin-
stitution, § 43, stk. 1, nr. 6
42
I alt
237
723
44
175
870
31
150
336
874
Privat
160
0
0
7
0
133
207
342
7
Regionalt
58
0
0
0
0
10
350
120
0
I alt
455
723
44
182
870
174
706
797
881
773
42
7
7
3
17
89
8
0
3
209
4598
0
202
0
0
8
0
113
28
1
294
0
1502
64
0
0
0
0
0
15
28
0
59
704
837
244
7
7
11
17
217
36
29
297
268
6804
41
Tidligere: ”Socialpædagogisk opholdssted, § 66, stk. 1, nr. 6”
Tidligere: Åben døgninstitution, § 66, stk. 1, nr. 7
42
Side
41
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0043.png
8.2 Bilag 2: Antal tilsyn og tilsynsbesøg
En væsentlig del af socialtilsynets opgave er at føre tilsyn med tilbud og plejefamilier. Et tilsyn gen-
nemføres enten som drift eller i forbindelse med en nygodkendelse, og der kan i forbindelse med ét
tilsyn godt forekomme flere tilsynsbesøg (anmeldte som uanmeldte). Et tilsyn afsluttes med en til-
synsrapport. Antallet af tilsyn fremgår i tabel 19 og antallet af tilsynsbesøg fremgår i tabel 20. For
nygodkendelse af tilbud og plejefamilier følger det af reglerne, at der kun aflægges anmeldte besøg.
Tabel 19: Antal gennemførte tilsyn i løbet af 2023 fordelt på driftstilsyn og nygodkendelser
43
Driftstilsyn
Plejefamilier
Tilbud
I alt
1.150
346*
1.496
Nygodkendelser
45
8
53
Tilsyn i alt
1.195
354
1.549
*56
af de driftsorienterede tilsyn var i forbindelse med en væsentlig ændring.
Tabel 20: Fysiske besøg aflagt i 2023 fordelt på besøgstyper
Anmeldt
Uanmeldt
Uanmeldt
ikke truffet
Besøg i alt
Plejefamilie-
Driftsorienterede tilsynsbe-
området
søg
Tilsynsbesøg i nygodken-
delser
Driftsorienterede tilsynsbe-
926
290
207
1.423
101
-
-
101
området
Tilbuds-
søg
Tilsynsbesøg i nygodken-
delser
I alt
417
257
7
681
14
1.458
-
547
0
214
14
2.219
43
Tidspunktet for tilsynets slutdato afgør, hvilket år tilsynet registreres.
Side
42
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0044.png
8.3 Bilag 3: Nygodkendelser
Socialtilsynet behandler ansøgninger om nygodkendelse i takt med, at de modtages fra tilbud eller
plejefamilier. Socialtilsynet kan enten godkende et tilbud eller en plejefamilie, give afslag på en god-
kendelse eller godkende et tilbud eller en plejefamilie med vilkår.
Tabel 21: Antal nygodkendelser i 2023
44
Godkendelser
Plejefamilier
Tilbud til børn og
unge
Tilbud til børn, unge
og voksne
Tilbud til voksne
I alt
5
34
2
2
46
7
36
1
0
1
28
0
Godkendelser med vilkår
45
0
0
I alt
28
0
Tabel 22: Antal afslag og tilbagetrukne ansøgninger om godkendelse i 2023
47
Afslag på godkendelse fra
STN
Plejefamilier
Tilbud
I alt
3
0
3
27
0
27
Tilbagetrukne ansøgninger
44
45
Afgørelsesdatoen afgør, hvilket år godkendelsen tæller med.
Godkendelse med vilkår betyder, at tilbuddet eller plejefamilien skal opfylde vilkåret indenfor en rimelig periode, som en
betingelse for at blive ved med at være godkendt. Godkendelse med vilkår giver et tilbud eller en plejefamilie mulighed for
at få godkendelsen, selvom alle betingelser for godkendelse endnu ikke er opfyldt. Vilkår er reserveret til de tilfælde, hvor
der alene udestår formalia, eller hvor der er andre forhold, som er væsentlige nok til at være en betingelse for godkendelse,
men som omvendt trods alt alene udgør en mindre del af det samlede godkendelsesgrundlag.
46
47
Et af de to vilkår er efterfølgende godkendt, det andet vilkår skal forsat opfyldes.
Afgørelsesdatoen for afslag afgør, hvilket år godkendelsen registreres under. I tabellen indgår de tilbud og plejefamilier
som har valgt at trække eller fået afslag på ansøgning i 2023.
Side
43
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0045.png
Tabel 23: Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for nygodkendelse i 2023
48
Antal uger i gennemsnit
Plejefamilier
Sociale tilbud
17
11
8.4 Bilag 4: Ophørte sociale tilbud og plejefamilier
Plejefamiliers godkendelser ophører, når der ikke har været børn anbragt i familien i tre år. Sociale
tilbuds godkendelse ophører, hvis der ikke har været indskrevet borgere i to år.
Tabel 24: Plejefamilier og Sociale tilbud som, i 2023, har ønsket ophør eller er lukket med
afsæt i to- eller tre-årsreglen
Ønsket ophør
Plejefamilier
Sociale tilbud
54
49
20
50
Ophørt 2 årsreglen
-
0
Ophørt 3 årsreglen
6
-
8.5 Bilag 5: Whistleblow-henvendelser
Tabel 25: Antal henvendelser om bekymrende forhold
Antal henvendelser
Plejefamilier
Tilbud
BPA-Arbejdsgivervirksomhed
I alt
31
211
12
254
48
Tabel 23 viser den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for både godkendelser og afslag på nygodkendelse. Socialtilsyn
Nord gav i 2023 ikke afslag til nogle sociale tilbud på ny godkendelse. Sager hvor ansøgningen er trukket tilbage er ikke
med i opgørelsen.
49
Foruden de 54 plejefamilier, som har ønsket ophør, er en plejefamilie overdraget til et andet socialtilsyn, en er godkendt
med ny samlever.
50
Foruden de 20 sociale tilbud som har ønsket ophør af godkendelse, er tre tilbud i løbet af 2023 overdraget til andre
socialtilsyn.
Side
44
af
46
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926861_0046.png
Socialtilsyn Nord
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Telefon: 72 33 69 30
[email protected]
www.socialtilsynnord.hjoerring.dk
Behandlet af Byrådet i Hjørring Kommune den 26. juni 2024
Side
45
af
46