Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
2926859_0001.png
Socialtilsynenes
virksomhed 2023
Bilagsrapport
oktober 2024
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0002.png
Publikationen er udgivet af
Social- og Boligstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf: 72 42 37 00
E-mail: [email protected]
www.sbst.dk
Indhold udarbejdet af Social- og Boligstyrelsen.
Udgivet oktober 2024
Download eller se rapporten på
www.sbst.dk.
Der kan frit citeres fra rapporten med angivelse
af kilde.
Digital isbn: 978-87-94371-41-4
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
Indhold
Indledning ...................................................................................................................................... 2
1. Socialtilsynenes opgaveportefølje ............................................................................................. 3
Tilbud ............................................................................................................................................. 3
Plejefamilier ................................................................................................................................... 5
2. Godkendelse af nye tilbud og plejefamilier ............................................................................... 6
Tilbud ............................................................................................................................................. 6
Plejefamilier ................................................................................................................................... 7
3. Gennemførte tilsynsbesøg ........................................................................................................ 8
Tilbud ............................................................................................................................................. 8
Plejefamilier ................................................................................................................................. 10
4. Sanktioner ............................................................................................................................... 12
Tilbud ........................................................................................................................................... 12
Plejefamilier ................................................................................................................................. 13
5. Whistleblowerordningen .......................................................................................................... 15
6. Magtanvendelses-indberetninger ............................................................................................ 17
Magtanvendelser på voksenområdet .......................................................................................... 17
Magtanvendelser på voksenområdet efter servicelovens kapitel 24 og 24a .............................. 18
Magtanvendelser på voksenområdet efter servicelovens kapitel 24 og 24b .............................. 20
Magtanvendelser på børne- og ungeområdet ............................................................................. 22
Magtanvendelser i døgninstitutioner og opholdssteder .............................................................. 22
Magtanvendelser i specialiserede plejefamilier ........................................................................... 25
7. Socialtilsynenes indtægter ...................................................................................................... 26
8. Personale og kompetencer i socialtilsynene ........................................................................... 28
9. Klagesager .............................................................................................................................. 30
Side 1 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
Indledning
Social- og Boligstyrelsen udgiver hvert år en rapport om socialtilsynenes virksomhed. Som
tillæg til rapporten om socialtilsynenes virksomhed i 2023, indeholder denne bilagsrapport
kvantitative data om socialtilsynenes virksomhed i 2023 samt udviklingen i en række nøgletal
siden 2020.
Bilagsrapporten er opdelt i 9 kapitler, og indeholder oplysninger om følgende:
Kapitel 1 viser antallet og udviklingen i socialtilsynenes opgaveportefølje.
Kapitel 2 viser antallet af nye godkendte tilbud og plejefamilier i 2023, samt udviklingen i
sagsbehandlingstiden for godkendelse.
Kapitel 3 viser antallet af tilsynsbesøg, herunder fordeling på anmeldte og uanmeldte
tilsynsbesøg.
Kapitel 4 indeholder oplysninger om antallet af sanktioner.
Kapitel 5 viser antallet af henvendelser i whistleblowerordningen.
Kapitel 6 viser udviklingen i magtanvendelsesindberetninger.
Kapitel 7 indeholder oplysninger om socialtilsynenes indtægter.
Kapitel 8 Indeholder oplysninger om sammensætningen af personalet i socialtilsynene i
2023.
Kapitel 9 præsenterer data fra Ankestyrelsen om klagesagsbehandling.
Datagrundlaget til denne bilagsrapport er data fra de fem socialtilsyn, som Social- og
Boligstyrelsen har indsamlet, samt data fra Tilbudsportalen. Social- og Boligstyrelsen tager et
metodisk forbehold vedr. forskellige registrerings- og opgørelsesmetoder mellem
socialtilsynene.
Det skal desuden bemærkes, at henvisninger til lovgivningen refererer til den gældende
lovgivning i 2023.
Side 2 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0005.png
1. Socialtilsynenes
opgaveportefølje
Socialtilsynet består af fem kommunale tilsyn, der har til opgave at godkende og føre
driftsorienteret tilsyn med tilbud og plejefamilier omfattet af lov om socialtilsyn. Dette kapitel
viser opgørelser over antal tilbud og plejefamilier omfattet af socialtilsynet.
Tilbud
De fem socialtilsyn har ansvaret for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med tilbud og
plejefamilier. Tabel 1 viser antallet af tilbud, som var omfattet af socialtilsynet ved udgangen af
2023, og figur 1 viser udviklingen i det samlede antal tilbud fra 2020 til 2023.
Tabel 1: Antal aktive tilbud fordelt på de fem socialtilsyn pr.31.12.2023
Nord
Midt
Syd
Øst
Antal tilbud
248
495
323
347
Kilde: Tilbudsportalen 31.12.2023
Hovedstaden
565
I alt
1.978
Figur 1: Udvikling i antal tilbud, 2020-2023
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn for perioden 2020 til 2021. For 2022 og 2023 er data fra Tilbudsportalen 31.12.2022
og 31.12.2023.
Den 1. juli 2022 trådte en ændring af lov om socialtilsyn i kraft, som bl.a. betød at opgaven med
at godkende og føre driftsorienteret tilsyn på områder, som er små eller komplicerede, er samlet
i specialistfunktioner hos enkelte tilsyn.
Side 3 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0006.png
Specialistfunktionerne omfatter:
Tilsyn med koncerner og koncernlignende konstruktioner. Denne funktion varetages af
Socialtilsyn Hovedstaden og Socialtilsyn Midt i fællesskab.
Tilsyn med efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med kostafdeling, når skolen
har flere end otte pladser til anbringelse, samt pladser på skibsprojekter. Denne
funktion varetages af Socialtilsyn Syd.
Tilsyn med botilbud til voksne med sikrede afdelinger, samt delvis lukkede
døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner, sikrede
døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger samt åbne afdelinger i tilknytning til en
delvis lukket afdeling eller døgninstitution eller en sikret døgninstitution. Denne funktion
varetages af Socialtilsyn Øst.
Tilsyn med foreninger og virksomheder, der varetager arbejdsgiverfunktionen i
forbindelse med ordninger om BPA. Denne funktion varetages af Socialtilsyn Nord.
Af tabel 2 fremgår antallet af tilbud omfattet af specialistfunktionen i det enkelte socialtilsyn.
Tabel 2: Antal tilbud i specialistfunktioner pr. 31.12.2023
Nord
Midt
Antal tilbud i specialistfunktion
19
140
Syd
8
Øst
12
Hovedstaden
185
Anm: Tilbud i specialistfunktionerne indgår i den samlede opgaveportefølje i tabel 2 for socialtilsyn Midt, Syd, Øst og
Hovedstaden. BPA-arbejdsgiverfunktion i Socialtilsyn Nord indgår ikke i den samlede opgaveportefølje af tilbud i tabel 1.
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn samt Tilbudsportalen 31.12.2023.
Side 4 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0007.png
Plejefamilier
Tabel 3 viser antallet af plejefamilier, som var omfattet af socialtilsynet ved udgangen af 2023,
og figur 2 viser udviklingen i det samlede antal plejefamilier fra 2019 til 2022.
Tabel 3: Antal aktive plejefamilier fordelt på de fem socialtilsyn pr. 31.12.2023
Nord
Midt
Syd
Øst Hovedstaden
Antal plejefamilier
857
1.189
1.420
1.022
708
Kilde: Tilbudsportalen 31.12.2023
I alt
5.196
Figur 2: Udvikling i antal plejefamilier, 2020-2023
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn for perioden 2020 til 2021. For 2022 og 2023 er data fra Tilbudsportalen 31.12.22 og
31.12.23.
Side 5 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0008.png
2. Godkendelse af nye tilbud
og plejefamilier
Socialtilsynene har ansvaret for at behandle ansøgninger om godkendelse fra nye tilbud og
plejefamilier. Dette kapitel viser antallet af nye tilbud og plejefamilier i 2023 samt
socialtilsynenes sagsbehandlingstid for godkendelse.
Tilbud
Socialtilsynene har ansvaret for at behandle ansøgninger om godkendelse fra nye tilbud. På
baggrund af temaerne i kvalitetsmodellen, skal tilsynene vurdere, hvorvidt det er sandsynligt, at
det ansøgende tilbud kan levere den fornødne kvalitet.
Tabel 4 viser antallet af tilbud, der blev godkendt i 2023.
Tabel 4: Antallet af godkendelser af nye tilbud fordelt på de fem socialtilsyn, 2023
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
Antal tilbud
8
17
9
4
25
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
I alt
62
Figur 3 viser den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra ansøgningen modtages fra et tilbud til
afgørelsen fra socialtilsynene om, hvorvidt det pågældende tilbud kan godkendes.
Figur 3: Udvikling i gennemsnitlige sagsbehandlingstider på tilbudsområdet 2020-2023 (antal uger)
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Side 6 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0009.png
Plejefamilier
Socialtilsynene har ansvaret for at behandle ansøgninger om godkendelse fra nye plejefamilier.
Siden 1. juli 2019 har socialtilsynene godkendt nye plejefamilier efter et ens
godkendelseskoncept. Godkendelseskonceptet understøtter vurderingen af væsentlige forhold i
kvalitetsmodellen og beskriver procedurer for, hvordan ansøgere skal godkendes.
Tabel 5 viser antallet af plejefamilier, der blev godkendt i 2023.
Tabel 5: Antallet af godkendelser af nye plejefamilier, 2023
Nord
Midt
Syd
Plejefamilier
28
58
77
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Øst
42
Hovedstaden
39
I alt
242
Figur 4 viser den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra ansøgningen modtages fra en
plejefamilie til afgørelsen fra socialtilsynene om, hvorvidt den pågældende plejefamilie kan
godkendes.
Figur 4: Udvikling i gennemsnitlige sagsbehandlingstider for plejefamilier, 2020-2023 (antal uger)
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Side 7 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0010.png
3. Gennemførte tilsynsbesøg
Socialtilsynene skal ifølge lov om socialtilsyn § 7, stk. 4 aflægge besøg ved tilbud og
plejefamilier mindst én gang om året. I varetagelsen af tilsynsopgaven kan tilsynsbesøget
afvikles som anmeldt eller uanmeldt, jf. § 7, stk. 3. På tilbud med flere afdelinger, skal
socialtilsynet besøge alle afdelinger, jf. bekendtgørelse om socialtilsyn § 6.
Som en del af det risikobaserede tilsyn er socialtilsynene forpligtigede til at aflægge både
anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg. Valget mellem anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg beror
således på en konkret risikovurdering og bør ikke være en standardiseret aktivitet. I vurderingen
af om et tilsynsbesøg skal gennemføres anmeldt eller uanmeldt, skal der eksempelvis overvejes
fordele og ulemper ved fremgangsmåden. En fordel ved uanmeldte besøg er, at socialtilsynene
kan opnå bedre indblik i dagligdagen og den umiddelbare omgang med plejebørnene og
borgerne. En ulempe ved uanmeldte tilsynsbesøg er, at det kan være uhensigtsmæssigt, at
henvende sig til beboere på tilbuddene, som har et særligt behov for stabilitet og
forudsigelighed, uden forudgående at give tilbuddet lejlighed til at forberede beboerne på dette.
Der tages derfor højde for målgruppen i tilrettelæggelsen af et tilsynsbesøg, ligesom
socialtilsynene vurderer om et tilsynsbesøg skal være anmeldt eller uanmeldt som en del af en
risikobaseret tilgang.
Kapitlet viser antallet af tilsynsbesøg i 2023 samt fordelingen af anmeldte og uanmeldte
tilsynsbesøg på tværs af de fem socialtilsyn.
Tilbud
Tabel 6 viser antallet af gennemførte tilsynsbesøg på tilbudsområdet i 2023.
Tabel 6: Antal tilsynsbesøg i tilbud ifm. driftsorienteret tilsyn og godkendelser fordelt på de fem
socialtilsyn, 2023
Nord
Midt
Syd Øst Hovedstaden
I alt
Antal tilsynsbesøg
Antal tilsynsbesøg pr. aktive tilbud
Antal tilsynsbesøg pr. afdeling pr. aktive tilbud
688
2,7
1,6
1.155
2,3
1,2
1.089 811
3,3
1,6
2,3
1,2
1.241
2,2
1,2
4.984
2,5
1,3
Anm.: Antallet af tilsynsbesøg omfatter alle tilsynsbesøg, som socialtilsynene har gennemført i 2023. I opgørelsen af
antal tilsynsbesøg pr. aktive tilbud og pr. afdeling pr. tilbud indgår kun de tilbud, der var aktive ifølge Tilbudsportalen pr.
31.12.2023. Ligeledes indgår kun tilsynsbesøg, der er gennemført på disse tilbud. Det bør desuden bemærkes, at
socialtilsynene kun kan registrere besøg på en afdeling, såfremt tilbuddet har organiseret sig i afdelinger på
Tilbudsportalen. Socialtilsynene kan således have besøgt alle afdelinger på et tilbud uden at registrere besøgene, fordi
tilbuddet ikke er inddelt i afdelinger på Tilbudsportalen.
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn samt Tilbudsportalen 31.12.2023.
Figur 5 viser socialtilsynenes brug af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg på tilbud i 2023,
mens figur 6 viser udviklingen i andelen af uanmeldte besøg for perioden 2020-2023.
Side 8 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0011.png
Figur 5: Andelen af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg ved driftsorienteret tilsyn og
godkendelser på tilbudsområdet, 2023
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Figur 6: Udviklingen i andelen af uanmeldte tilsynsbesøg ved driftsorienterede tilsyn og
godkendelser på tilbudsområdet, 2020-2023
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Side 9 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0012.png
Plejefamilier
Tabel 7 viser antallet af gennemførte tilsynsbesøg i plejefamilier i 2023.
Tabel 7: Antal tilsynsbesøg i plejefamilier ifm. driftsorienteret tilsyn og godkendelser fordelt på de
fem socialtilsyn, 2023
Nord
Midt
Syd
Øst Hovedstaden
I alt
Antal tilsynsbesøg
Antal tilsynsbesøg pr. aktive plejefamilie
1.317
1,3
1.462
1,1
2.269
1,4
1.220
1,1
923
1,2
7.191
1,2
Anm: Antallet af tilsynsbesøg omfatter alle tilsynsbesøg, som socialtilsynene har gennemført i 2022. I opgørelsen af
antal tilsynsbesøg pr. aktive plejefamilie indgår kun de plejefamilier, der var aktive ifølge Tilbudsportalen pr. 31.12.2022.
Ligeledes indgår kun tilsynsbesøg, der er gennemført i disse plejefamilier.
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn samt data fra Tilbudsportalen 31.12.2023.
Figur 7 viser socialtilsynenes brug af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i plejefamilier i 2023,
mens figur 8 viser udviklingen i andelen af uanmeldte besøg for perioden 2020-2023.
Figur 7: Andelen af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg ved driftsorienteret tilsyn og
godkendelser på plejefamilieområdet, 2023
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Side 10 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0013.png
Figur 8: Udviklingen i andelen af uanmeldte tilsynsbesøg ved driftsorienterede tilsyn og
godkendelser på plejefamilieområdet, 2020-2023
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Side 11 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0014.png
4. Sanktioner
Socialtilsynene kan iværksætte forskellige former for sanktioner, hvis konkrete forhold i tilbuddet
eller plejefamilien skaber bekymring for tilbuddets eller plejefamiliens kvalitet, eller hvis
socialtilsynet ud fra en samlet vurdering finder, at tilbuddet eller plejefamilien ikke længere har
den fornødne kvalitet eller opfylder betingelserne for at være godkendt. Socialtilsynenes
sanktionsmuligheder omfatter afgørelser om skærpet tilsyn med og uden påbud samt ophør af
godkendelsen.
Socialtilsynene er forpligtede til, at der forud for iværksatte sanktioner, herunder påbud, skærpet
tilsyn og ophør af godkendelse, har været en dialog mellem socialtilsynet og det pågældende
tilbud om de forhold, der begrunder overvejelserne om sanktioner, jf. bekendtgørelsen til lov om
socialtilsyn § 9, stk. 1 og § 5 stk. 1. Tilbuddet har på den måde mulighed for at rette op på disse
forhold hurtigst muligt, og inden en sanktion eventuelt iværksættes. Socialtilsynet skal således
indgå i dialog med tilbuddet, hvilket skal bidrage til at fastholde og udvikle kvaliteten i tilbuddet.
Som et centralt redskab i dialogen med tilbuddene skal socialtilsynene anvende
kvalitetsmodellen. Kvalitetsmodellen er et dialogredskab, som skal give et systematisk og
målrettet udgangspunkt for socialtilsynets samlede vurdering af tilbuddenes kvalitet.
Tilbud
Tabel 8 viser antallet af sanktioner udstedt af hvert socialtilsyn i 2023, mens figur 9 viser
udviklingen i det samlede antal påbud og skærpede tilsyn på tilbudsområdet fra 2020 til 2023.
Tabel 8: Antal sanktioner udstedt til tilbud, 2023
Nord
Midt
Påbud (inkl. påbud
ved skærpet tilsyn)
Skærpet tilsyn med
påbud
Skærpet tilsyn uden
påbud
- Andel tilbud, der har
modtaget en
afgørelse om
sanktion (pct.)
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Syd
7
4
2
Øst
12
1
1
Hovedstaden
13
7
3
I alt
40
15
9
1
0
1
7
2
2
0,8%
1,2%
1,9%
2,0%
1,9%
1,6%
Side 12 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0015.png
Figur 9: Udviklingen i samlede antal påbud og skærpede tilsyn på tilbudsområdet, 2020-2023
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Tabel 9 viser antallet af tilbud, hvor socialtilsynet i 2023 har truffet afgørelse om ophør af
godkendelsen.
Tabel 9: Antal tilbud, hvor socialtilsynet har truffet afgørelse om ophør af godkendelsen, 2023
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
Ophørte
godkendelser
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
0
0
3
3
1
8
Plejefamilier
Tabel 10 viser antallet af sanktioner udstedt til plejefamilier i 2023, mens figur 10 viser
udviklingen i sanktioner på plejefamilieområdet fra 2020 til 2023.
Tabel 10: Antal sanktioner udstedt til plejefamilier i 2023
Nord
Midt
Syd
Påbud (inkl. påbud ved
skærpet tilsyn)
Skærpet tilsyn med påbud
Skærpet tilsyn uden
påbud
- Andel tilbud, der har
modtaget en afgørelse om
sanktion (pct.)
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Øst
2
1
0
Hovedstaden
7
1
0
I alt
18
8
2
0
0
0
2
1
0
7
4
2
0%
0,2%
0,4%
0,2%
0,8%
0,3%
Side 13 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0016.png
Figur 10: Udviklingen i samlede antal påbud og skærpede tilsyn på plejefamilieområdet, 2020-2023
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Tabel 11 viser antallet af plejefamilier, hvor socialtilsynet i 2023 har truffet afgørelse om ophør
af godkendelsen.
Tabel 11: Antal plejefamilier, hvor socialtilsynet har truffet afgørelse om ophør af godkendelsen,
2023
Nord
Midt
Syd
Øst Hovedstaden
I alt
Ophørte godkendelser
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
0
4
5
6
4
19
Side 14 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0017.png
5. Whistleblowerordningen
Alle fem socialtilsyn har en whistleblowerordning, jf. lov om socialtilsyn § 11. Ordningen giver
beboere, pårørende, ansatte og andre mulighed for at rette henvendelse, hvis de oplever
bekymrende forhold i et tilbud eller plejefamilie. Samtidig skal ordningen sikre socialtilsynet det
bredest mulige oplysningsgrundlag for varetagelsen af tilsynsopgaven. Som en del af ordningen
har socialtilsynene etableret en særlig whistleblower-telefonlinje, samt en skriftlig webformular
på deres hjemmesider.
Socialtilsynene registrerer henvendelserne til whistleblowerordningen enkeltvis, uanset om der
er flere anmeldere om det samme forhold, eller om en anmelder henvender sig flere gange.
Figur 11 viser antallet af henvendelser i whistleblowerordningen ved de enkelte socialtilsyn i
2023, og figur 12 viser udviklingen i antal henvendelser i perioden 2020-2023.
Figur 11: Antal henvendelser i whistleblowerordningen fordelt på de fem socialtilsyn, 2023
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Side 15 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0018.png
Figur 12: Samlet antal henvendelser i whistleblowerordningen, 2020-2023
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
Side 16 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
6. Magtanvendelses-
indberetninger
Når der på et tilbud eller i en specialiseret plejefamilie foretages en magtanvendelse, skal den
indberettes til anbringende kommune og socialtilsynet skal modtage en kopi af indberetningen.
Der er tale om en manuel proces, hvor indberetningerne foretages i et indberetningsskema,
som oversendes til anbringende/visiterende kommune med kopi til socialtilsynene.
Socialtilsynene registrerer de modtagne indberetninger manuelt i deres systemer. Den manuelle
proces for registrering af indberetninger kan medvirke til, at der opstår tastefejl/unøjagtigheder
eller manglende udfyldelse af felter i opgørelserne, hvilke socialtilsynene ikke har mulighed for
at korrigere.
Socialtilsynet skal med udgangspunkt i de indkomne indberetningsskema vurdere, om
magtanvendelserne giver anledning til tilsynsmæssige overvejelser. Indberetningerne om
magtanvendelser og andre indgreb i selvbestemmelsesretten indgår således i socialtilsynets
vurdering af tilbuddets samlede kvalitet.
I afsnittet præsenteres niveauet af de indberettede magtanvendelser på børne- og ungeområdet
samt på voksenområdet.
Magtanvendelser på voksenområdet
Målgruppen for servicelovens kapitel 24 er alle voksne med betydelig og varig
funktionsnedsættelse. Målgruppen for servicelovens kapitel 24 a er personer med betydelig og
varigt nedsat psykisk funktionsevne, som ikke er en konsekvens af demens eller anden
erhvervet og fremadskridende mental svækkelse. I servicelovens kapitel 24 b er målgruppen
personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, som er en konsekvens af
demens eller anden erhvervet og fremadskridende mental svækkelse. For så vidt angår kapitel
24 b er der desuden en række udvidede beføjelser, herunder fastholdelse mv. af borgere ved
meget grænseoverskridende eller meget konfliktskabende adfærd. Der er således forskel på
både målgruppe og beføjelser i servicelovens kapitel 24 a og kapitel 24 b.
Derudover er der forskel på, hvor borgerne, der er omfattet af henholdsvis kapitel 24 a og
kapitel 24 b, befinder sig. En stor andel af målgruppen for servicelovens kapitel 24 a befinder
sig på botilbud, som ligger inden for socialtilsynenes godkendelseskompetence. Målgruppen for
servicelovens kapitel 24 b findes derimod også, men i langt højere grad end målgruppen for
kapitel 24 a, på tilbud, der ligger uden for socialtilsynenes godkendelseskompetence, f.eks. på
plejehjem. Det er heller ikke socialtilsynene, men derimod visiterende kommune, der modtager
indberetninger om magtanvendelse, når borgerne bor på tilbud, der ligger uden for
socialtilsynenes godkendelseskompetence. Derfor modtager socialtilsynene færre
indberetninger om magtanvendelse, der ligger inden for servicelovens kapitel 24 b.
Nedenfor præsenteres kvantitative data om magtanvendelser på voksenområdet fordelt på
henholdsvis magtanvendelser på voksenområdet efter servicelovens kapitel 24 a og kapital 24
b.
Side 17 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0020.png
Magtanvendelser på voksenområdet efter servicelovens kapitel 24 og 24a
Tabel 1 viser antallet af indberetninger om magtanvendelser i 2023 fordelt på socialtilsyn, mens
figur 13 viser udviklingen i antallet af indberetninger om magtanvendelse efter SEL kapitel 24 og
24 a fra 2020 til 2023
1
fordelt på driftsherre.
Tabel 12: Antal indberetninger om magtanvendelser efter servicelovens kapitel 24 og 24 a, fordelt
på socialtilsyn, 2023
Nord
Midt
Syd
Øst Hovedstaden
I alt
Antal
magtanvendelsesindberetninger i
alt
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
2.647
5.129
1.825
1.875
3.341
14.817
Figur 13: Antallet af indberetninger om magtanvendelse efter servicelovens kapitel 24 og 24 a
fordelt på driftsherre, 2020-2023
Anm.: I 2020 har socialtilsynene registreret 7 magtanvendelsesindberetninger, hvor driftsherre ikke var oplyst, mens der
i 2023 er registreret 29 magtanvendelsesindberetninger uden oplysninger om driftsherre.
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Tabel 13 viser antallet af magtanvendelsesindberetninger i perioden 2021 til 2023 fordelt på
tilbudstype. Det bør bemærkes, at antallet af indberetninger ikke kan sammenlignes direkte
mellem de enkelte tilbudstyper, da der ikke er korrigeret for antallet af pladser på de omfattede
tilbud.
1
I Socialtilsyn Hovedstaden er der i 2022 modtaget 50 indberetninger på forkert indberetningsskema.
Disse indgår ikke i opgørelserne.
Side 18 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0021.png
Tabel 13: Antal indberetninger om magtanvendelser efter servicelovens kapitel 24 og 24 a fordelt
på tilbudstype, 2021-2023
2021
2022
2023
Antal magtanvendelser i alt
Aflastningstilbud (servicelovens § 84)
Beskyttet beskæftigelse (servicelovens § 103)
Aktivitets- og samværstilbud (servicelovens § 104)
Midlertidigt botilbud (servicelovens § 107)
Længerevarende botilbud (servicelovens § 108)
Krisecenter for kvinder (servicelovens § 109)
Boform for hjemløse (servicelovens § 110)
Almen plejebolig (almenboliglovens § 5, stk. 2/§ 105)
Eget hjem
Andet
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
11.549
99
12
253
934
4.291
1
7
5.550
46
307
68
13.127
143
8
181
1.354
4.744
1
10
6.207
41
422
18
14.817
225
8
420
1.440
4.533
0
8
7.804
18
287
76
Tabel 14 viser antallet af magtanvendelsesindberetninger i 2021 til 2023 fordelt på indgrebets
art.
Tabel 14: Antal indberetninger om magtanvendelser efter servicelovens kapitel 24 og 24a fordelt på
indgrebets art, 2021-2023
2021
Antal magtanvendelsestyper i alt
Afværgehjælp § 124 c
Fastholdelse m.v. § 124 d
Anvendelse af særlige døråbnere § 125
Anvendelse af stofseler § 128
Anvendelse af tryghedsskabende velfærdsteknologi på baggrund af
opgørelse § 128 b
Låsning og sikring af yderdøre og vinduer § 128 c
Kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer § 136 a
Indgreb foretaget uden hjemmel
Indgreb foretaget i nødværge (straffelovens § 13)
Indgreb foretaget i nødret (straffelovens § 14)
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
2022
13.258
277
2.131
65
4.075
2.629
437
239
3.049
152
93
64
2023
15.046
302
2.725
99
5.786
3.723
551
245
1.330
171
62
52
11.713
316
2.347
52
2.659
1.523
430
231
3.788
164
102
101
Side 19 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0022.png
Magtanvendelser på voksenområdet efter servicelovens kapitel 24 og 24b
Tabel 15 viser antallet af indberetninger om magtanvendelser i 2023 fordelt på socialtilsyn,
mens figur 14 viser udviklingen i antallet af indberetninger om magtanvendelse efter SEL kapitel
24 og 24 b fra 2020 til 2023 fordelt på driftsherre.
Tabel 15: Antal indberetninger om magtanvendelser efter servicelovens kapitel 24 og 24 b, fordelt
på socialtilsyn, 2023
Nord
Midt
Syd
Øst Hovedstaden
I alt
Antal
magtanvendelsesindberetninger i
alt
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
43
43
26
66
40
218
Figur 14: Antallet af indberetninger om magtanvendelse efter servicelovens kapitel 24 og 24 b
fordelt på driftsherre, 2020-2023
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Tabel 16 viser antallet af magtanvendelsesindberetninger i 2021 til 2023 fordelt på tilbudstype.
Det bør igen bemærkes, at antallet af indberetninger ikke kan sammenlignes direkte mellem de
enkelte tilbudstyper, da der ikke er korrigeret for antallet af pladser på de omfattede tilbud.
Side 20 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0023.png
Tabel 16: Antal indberetninger om magtanvendelser efter servicelovens kapitel 24 og 24 b fordelt
på tilbudstype, 2021-2023
2021
2022
2023
Antal magtanvendelser i alt
Aflastningstilbud (servicelovens § 84)
Aktivitets- og samværstilbud (servicelovens § 104)
Midlertidigt botilbud (servicelovens § 107)
Længerevarende botilbud (servicelovens § 108)
Almen plejebolig (almenboliglovens § 5, stk. 2/§ 105)
Eget hjem
Andet
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
186
0
2
23
98
58
0
1
4
163
0
2
9
73
63
1
14
1
218
0
0
3
170
35
3
0
7
Tabel 17 viser antallet af magtanvendelsesindberetninger i 2021 til 2023 fordelt på indgrebets
art.
Tabel 17: Antal indberetninger om magtanvendelser efter servicelovens kapitel 24 og 24 b fordelt
på indgrebets art, 2021-2023
2021
Antal magtanvendelsestyper i alt
Afværgehjælp § 124 c
Fastholdelse m.v. § 124 d
Anvendelse af særlige døråbnere § 125
Anvendelse af stofseler § 128
Anvendelse af tryghedsskabende velfærdsteknologi på baggrund af
opgørelse § 128 b
Låsning og sikring af yderdøre og vinduer § 128 c
Kortvarig fastholdelse i personlig hygiejne-situationer § 136 a
Fastholdelse m.v. ved meget grænseoverskridende eller meget
konfliktskabende adfærd (§ 136 d)
Indgreb foretaget uden hjemmel
Indgreb foretaget i nødværge (straffelovens § 13)
Indgreb foretaget i nødret (straffelovens § 14)
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
2022
164
3
13
0
36
2
13
73
5
11
4
0
4
2023
224
3
16
0
35
15
0
132
7
14
1
0
1
187
2
38
0
47
6
2
79
3
8
1
1
0
Side 21 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0024.png
Magtanvendelser på børne- og ungeområdet
I dette afsnit præsenteres kvantitative data om magtanvendelsesindberetninger på børne- og
ungeområdet.
Magtanvendelser i døgninstitutioner og opholdssteder
Tabel 18 viser udviklingen i antallet af magtanvendelsesindberetninger på børne- og
ungeområdet i 2023, mens figur 14 viser udviklingen fra 2020 til 2023.
Tabel 18: Antal indberetninger om magtanvendelser i 2023 på børne- og ungeområdet fordelt på
socialtilsyn
Nord
Midt
Syd
Øst Hovedstaden
I alt
Antal
magtanvendelsesindberetninger i
alt
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
624
1.332
1.223
2.310
1.145
6.634
Figur 14: Antal indberetninger om magtanvendelse på børne- og ungeområdet fordelt på
driftsherre, 2020-2023
Anm.: I 2020 har socialtilsynene registreret 8 magtanvendelsesindberetninger, hvor driftsherre ikke var oplyst, mens der
i 2023 er registreret 4 indberetninger uden oplysninger om driftsherre.
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Side 22 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0025.png
Tabel 19 viser antallet af indberetninger om magtanvendelser fra 2020 til 2023 fordelt på alder.
Tabel 19: Antal indberetninger om magtanvendelse fordelt på alder, 2020-2023
2020
Antal indberetninger i alt
0-6 år
7-12 år
13-17 år
18 år+
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn
2021
5.404
79
1.937
3.306
69
13
2022
5.877
107
1.956
3.744
55
15
2023
6.634
206
2.783
3.564
23
58
5.267
58
2.221
2.848
110
30
Det bør bemærkes, at antallet af indberetninger om magtanvendelser inden for hver
aldersgruppe ikke direkte kan sammenlignes med antallet for de øvrige aldersgrupper, da
tallene ikke er korrigeret for antallet af anbragte børn og unge inden for de respektive
aldersgrupper.
Tabel 20 viser antallet af indberetninger om magtanvendelse fra 2020 til 2023 fordelt på
tilbudstype for de fem socialtilsyn. Det bør bemærkes, at antallet af indberetninger ikke kan
sammenlignes direkte mellem de enkelte tilbudstyper, da der ikke er korrigeret for antallet af
pladser.
Tabel 20: Antallet af indberetninger om magtanvendelse på børne- og ungeområdet fordelt på
tilbudstype, 2020-2023
2020
2021
2022
2023
Antal magtanvendelser i alt
Privat opholdssted
Åben døgninstitution
Delvis lukket afdeling på døgninstitution
Delvis lukket døgninstitution
Sikret døgninstitution
Særlig sikret afdeling på sikret døgninstitution
Ukendt/ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
5.267
1.558
2.899
186
66
394
74
90
5.404
1.553
2.974
176
87
491
118
5
5.877
1.504
2.939
138
248
906
112
30
6.634
1.936
3.225
270
133
899
139
32
Side 23 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0026.png
Tabel 21 viser antallet af indberetninger om magtanvendelse fra 2020 til 2023 fordelt på
magtanvendelsestyper. Der er registreret flere magtanvendelsestyper, end der er
magtanvendelsesindberetninger. Det skyldes, at der i en magtanvendelsessituation/-
indberetning kan være tale om flere typer af magtanvendelser.
Tabel 21: Magtanvendelse på børne- og ungeområdet fordelt på indgrebets art, 2020-2023
2020
Antal magtanvendelsestyper i alt
Afværgehjælp, ved at fastholde og/eller føre for at afværge
beskadigelsen af ting, jf. lovens §8
Fysisk magtanvendelse, ved fastholde og/eller føre, fordi barnet
eller den unge var til fare for sig selv eller andre jf. §9 stk. 2.
Fysisk magtanvendelse, ved at fastholde og/eller føre, når barnet
eller den unge overtræder regler i en husorden fastsat efter lovens
§ 4, stk. 2, og magtanvendelsen er nødvendig for at bringe
overtrædelsen til ophør, jf. lovens § 9, stk. 3.
Tilbageførelse ved rømning, og hvor der har været risiko for, at
barnet eller den unge ville skade sig selv eller andre, jf. §10.
Tilbageholdelse med fysisk magt i forbindelse med eller under en
anbringelse inden for rammer fastsat af kommunalbestyrelsen, jf.
lovens §11
Tilbageholdelse ved aflåsning af døre og vinduer på delvis lukket
døgninstitutioner eller delvis lukket afdeling, jf. lovens §12, stk 4.
Fastholdelse ved fysisk magt på delvis lukket døgninstitution eller
delvis lukket afdeling, jf. lovens §13, stk 3.
Isolation på sikret døgninstitutioner eller særlig sikret afdeling, jf.
lovens §14, stk 1.
Undersøgelse af person og/ eller opholdsrum ved bestemte grunde
til mistanke, jf. lovens §16 stk 1.
Undersøgelse af person og opholdsrum på sikret døgninstitution
eller særlig sikret afdeling ved anbringelse, besøg eller fravær, jf.
lovens §16, stk 2.
Effekter taget i bevaring, jf. lovens §16, stk 6.
Påhør eller overvågning af telefon og internet eller afbrydelse eller
forhindring af adgang til telefon og internet for unge, anbragt som
led i en strafferetlig dom eller kendelse, jf. lovens §19.
Magtanvendelse i øvrigt
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
2021
6.052
419
3.879
2022
6.657
474
4.047
2023
7.395
480
4.522
6.131
540
4.087
200
216
227
337
73
76
77
68
13
10
10
14
74
22
32
509
64
15
49
656
85
19
52
911
85
13
37
760
10
158
5
408
-
6
249
4
375
34
1
291
2
410
51
5
270
2
723
79
Side 24 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0027.png
Magtanvendelser i specialiserede plejefamilier
I plejefamilier er magtanvendelser kun en mulighed i specialiserede plejefamilier, hvor den
eneste tilladte magtanvendelsestype er ’afværgehjælp, ved kortvarigt at fastholde og/eller føre
for at afværge beskadigelse af ting’
2
.
Tabel 22 viser antallet af indberetninger om magtanvendelser ved specialiserede plejefamilier i
2023 fordelt på socialtilsyn.
Tabel 22: Antal indberetninger om magtanvendelser i specialiserede plejefamilier fordelt på
socialtilsyn, 2023
Nord
Midt
Syd
Øst Hovedstaden
Antal magtanvendelsesindberetninger
i alt
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
I alt
44
7
8
1
28
0
Tabel 23 viser antallet af magtanvendelsesindberetninger i specialiserede plejefamilier fra 2021
til 2023 fordelt på aldersgrupper. Det bør bemærkes, at antallet af indberetninger om
magtanvendelser ikke kan sammenlignes direkte på tværs af aldersgrupper, da tallene ikke er
korrigeret for antallet af anbragte børn og unge inden for de respektive aldersgrupper.
Tabel 23: Antal indberetninger i specialiserede plejefamilier fordelt på aldersgrupper, 2023
2021
2022
Antal indberetninger i alt
0-6 år
7-12 år
13-17 år
18 år+
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
2023
44
17
20
7
0
0
29
3
13
13
0
0
56
14
25
16
0
1
Tabel 24 viser antallet af magtanvendelsesindberetninger i specialiserede plejefamilier i 2021 til
2023 fordelt på magtanvendelsestyper.
Tabel 24: Antal indberetninger i specialiserede plejefamilier fordelt på type af indgreb, 2021-2023
2021
2022
2023
Antal magtanvendelser i alt
Afværgehjælp, ved kortvarigt at fastholde og/eller føre for at afværge
beskadigelse af ting, jf. lovens § 8.
Magtanvendelse i øvrigt
Ikke oplyst
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
31
22
9
0
61
25
36
0
48
21
27
0
2
Jf. § 8 i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge LBK nr. 764 af 01/08/2019.
Side 25 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0028.png
7. Socialtilsynenes indtægter
Socialtilsynenes drift finansieres dels af kommuner efter objektive kriterier og dels af
omkostningsbaserede takster for godkendelse og driftsorienteret tilsyn, som opkræves fra
tilbuddene.
Opgaverne i forbindelse med godkendelse af og tilsyn med plejefamilier finansieres af
kommunerne i hver region efter objektive kriterier. Den enkelte kommunes andel af
finansieringen fastsættes på baggrund af kommunens andel af 0- 17-årige i socialtilsynets
dækningsområde.
Tilsyn med tilbud er finansieret ved omkostningsbaserede takster. Det enkelte tilbud afholder
dermed selv udgiften for tilsynsbesøg. Taksterne differentieres efter tilbuddets størrelse og
tilsynets omfang, og der fastsættes en særlig takst for godkendelse af væsentlige ændringer i
allerede eksisterende godkendelser.
Derudover kan socialtilsynene tilbyde tilkøbsydelser i form af konsulentbistand og undervisning
relateret til socialtilsynets tilsynsfaglige, socialfaglige eller sundhedsfaglige viden til en
kommune, en region eller et tilbud
3
. Socialtilsynenes konsulent- og kursusvirksomhed skal være
i umiddelbar tilknytning til socialtilsynets godkendelses- og tilsynsopgaver.
Tabel 25 viser socialtilsynenes indtægter fra objektiv finansiering, tilsynstakter og tilkøbsydelser
i 2023, mens tabel 26 viser udviklingen i socialtilsynenes samlede indtægter fra objektiv
finansiering og tilsynstakster fra 2020 til 2023.
Tabel 25: Fordeling af socialtilsynenes indtægter, 2023 (mio. kr.)
Nord
Midt
Syd
Indtægter fra objektiv finansiering (mio.
17,65
28,10
31,70
kr.)
Indtægter fra tilsynstakster (mio. kr.)
Indtægter fra tilkøbsydelser (mio. kr.)
I alt (inkl. tilkøbsydelser)
I alt (ekskl. tilkøbsydelser)
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Øst
24,50
22,50
0,90
47,90
47,00
Hovedstaden
17,70
34,90
1,90
54,50
52,60
I alt
119,65
131,20
5,29
256,14
250,85
16,10
0,59
34,34
33,75
34,60
0,20
62,90
62,70
23,10
1,70
56,50
54,80
Tabel 26: Udvikling i socialtilsynenes samlede indtægter fra objektiv finansiering og tilsynstakster,
2020-2023 (mio. kr.)
2020
2021
2022
2023
Samlede indtægter fra objektiv finansiering og
tilsynstakster
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
229,5
236,3
240,9
203,9
Socialtilsynene kan tilbyde tilkøbsydelser i form af konsulentbistand og undervisning relateret til
socialtilsynets tilsynsfaglige, socialfaglige eller sundhedsfaglige viden til en kommune, en region
eller et tilbud. Figur 15 viser udviklingen i socialtilsynenes indtægter fra tilkøbsydelser siden
2020.
3
Jf. § 3, stk. 1, nr. 1 og 2 i lov om socialtilsyn.
Side 26 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0029.png
Figur 15: Udvikling i socialtilsynenes indtægter fra tilkøbsydelser, 2020-2023 (mio. kr.)
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Side 27 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0030.png
8. Personale og kompetencer
i socialtilsynene
Et af formålene med tilsynsreformen er at sikre, at socialtilsynene kan udfordre tilbuddene på
deres pædagogiske tilgang, på deres behandling af borgerne og på deres styringsmæssige
forhold som for eksempel økonomien.
Tabel 24 viser antallet af årsværk i socialtilsynene i 2023, fordelt ift. ledelse, stab og
tilsynskonsulenter. Desuden viser tabellen det gennemsnitlige antal tilbud og plejefamilier pr.
tilsynskonsulent og pr. årsværk.
Tabel 24: Oversigt over medarbejdere i de fem socialtilsyn (angivet i årsværk), 2023
Nord Midt Syd Øst Hovedstaden
Antal årsværk (afrundet)
Heraf ledelse
Heraf jurister i stab/administration
Heraf økonomikonsulenter i stab/administration
Heraf øvrige i stab/administration
Heraf tilsynskonsulenter
Gennemsnitlig antal tilbud/plejefamilier pr.
tilsynskonsulent
Gennemsnitlig antal tilbud/plejefamilier pr.
årsværk
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
I alt
347
25
14
21
40
248
29
21
48
4
2
3
6
33
33
23
88
5
4
5
9
65
26
19
77
7
2
3
14
51
34
23
64
4
3
4
4
49
28
21
70
5
3
6
6
50
25
18
Figur 16 viser fordelingen af tilsynskonsulenter i de fem socialtilsyn ift. tilsynskonsulenternes
uddannelsesmæssige baggrund.
Figur 16: Tilsynskonsulenternes uddannelsesmæssige baggrund i de fem socialtilsyn, 2023
(årsværk)
Anm.: Tallene på søjlerne angiver antallet af årsværk.
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Side 28 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0031.png
Figur 17 viser tilsynskonsulenternes erfaring i socialtilsynet, angivet i antal år.
Figur 17: Tilsynskonsulenternes erfaring i socialtilsynet (antal år), 2023
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn.
Side 29 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0032.png
9. Klagesager
Socialtilsynets afgørelser kan påklages til Ankestyrelsen, jf. socialtilsynslovens § 19. I 2023
modtog Ankestyrelsen 47 klagesager fra de fem socialtilsyn om afgørelser truffet efter lov om
socialtilsyn, og der blev realitetsbehandlet og truffet afgørelse i 48 sager på området.
Afgørelserne i 2023 fordeler sig således:
Tabel 25: Afgørelser efter socialtilsynsloven truffet af Ankestyrelsen i 2023
Nord
Afgørelser i alt
Stadfæstet
Ændret/ophævet
Hjemvist
7
6
1
0
Midt
16
10
3
3
Syd
7
6
1
0
Øst
10
9
0
1
Hovedstaden
8
5
1
2
I alt
48
36
6
6
Kilde: Ankestyrelsens sagsbehandlingssystem. Data er trukket den 6. august 2024.
Bemærk, at der er tale om data, som de på nuværende tidspunkt fremgår af vores sagsbehandlingssystem. For at sikre
de mest aktuelle data sker der løbende efterregistreringer i data. Dette kan skabe uoverensstemmelser med tidligere
offentliggjorte data for samme tidsperiode.
En del af de afgjorte sager har handlet om klager over ophør af godkendelse som botilbud eller
plejefamilie. Sagerne har også handlet om klager over afslag på ansøgning om væsentlige
ændringer i godkendelse, påbud, skærpet tilsyn og fastsættelse af takster.
Derudover har der været enkelte sager om klager over afslag på godkendelse, afslag på
fravigelse af godkendelsen, afslag på samtykke til væsentlige dispositioner og afslag på
samtykke til opløsning af en fond.
Ved udgangen af 2023 havde Ankestyrelsen ti verserende sager, som fordeler sig således:
Tabel 26: Verserende klagesager i Ankestyrelsen pr. 31. december 2023
Antal
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
0
1
4
4
1
Kilde: Ankestyrelsens sagsbehandlingssystem. Data er trukket den 6. august 2024.
Bemærk, at der er tale om data, som de på nuværende tidspunkt fremgår af vores sagsbehandlingssystem. For at sikre
de mest aktuelle data sker der løbende efterregistreringer i data. Dette kan skabe uoverensstemmelser med tidligere
offentliggjorte data for samme tidsperiode.
Efter retssikkerhedslovens § 76 har Ankestyrelsen pligt til på landsplan at koordinere praksis.
Som led i vejledningen om praksis offentliggør Ankestyrelsen principafgørelser.
Offentliggørelsen sker i Ankestyrelsens principmeddelelser. Alle principmeddelelserne kan ses i
Ankestyrelsens principdatabase og Retsinformation.
Ankestyrelsen har ikke offentliggjort principmeddelelser på området i 2023.
Side 30 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
Der er nu i alt 11 offentliggjorte principmeddelelser på området. Principmeddelelserne er
offentliggjorte anonymiserede afgørelser, som er en bindende retskilde for socialtilsynene.
Socialtilsynene skal derfor anvende Ankestyrelsens principmeddelelser ved senere afgørelser i
tilsvarende sager.
Andre aktiviteter
Ankestyrelsen deltager i en række samarbejdsmøder og er løbende i dialog med Social- og
Boligstyrelsen om udviklingen på området. Denne dialog har til formål at understøtte
Ankestyrelsens rolle som klageinstans og praksisdannende myndighed og Socialstyrelsens rolle
som auditfunktion.
Ankestyrelsen vejleder også løbende om en række spørgsmål inden for lov om socialtilsyn
Side 31 af 32
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926859_0034.png
Social- og Boligstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf.: 72 42 37 00
www.sbst.dk
september 2024