Socialudvalget 2024-25
SOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
2926858_0001.png
Socialtilsynenes
virksomhed 2023
Årsrapport
Oktober 2024
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0002.png
Publikationen er udgivet af
Social- og Boligstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf: 72 42 37 00
E-mail: [email protected]
www.sbst.dk
Indhold udarbejdet af Social- og Boligstyrelsen.
Udgivet oktober 2024
Download eller se rapporten på
www.sbst.dk.
Der kan frit citeres fra rapporten med angivelse
af kilde.
Digital isbn: 978-87-94371-19-3
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
Indhold
Indledning ...................................................................................................................................... 2
Sammenfatning ............................................................................................................................. 3
1. Særlige fokusområder i 2023 og fremadrettet ........................................................................... 5
1.1 Social- og Boligstyrelsens fokus og tiltag i 2023 ..................................................................... 5
1.2 Fokuseret samarbejde med Socialtilsyn Syd ........................................................................ 15
1.3 Det økonomiske tilsyn ........................................................................................................... 15
2. Undersøgelser og anbefalinger ............................................................................................... 18
2.1 Ensartet indhold i tilsynsrapporter ......................................................................................... 18
2.2 Bedre vurdering af tema uddannelse og beskæftigelse ........................................................ 20
2.3 Socialtilsynenes praksis for indplacering af nye plejefamilier ............................................... 22
3. Tilbud og plejefamiliers oplevelse af socialtilsynet .................................................................. 25
3.1 Generel tilfredshed ................................................................................................................ 26
3.2 Kontrol af kvalitet og kvalitetsudvikling .................................................................................. 26
3.3 Socialtilsynenes dialogforpligtelse ........................................................................................ 28
3.4 Socialtilsynenes faglige viden og kompetencer .................................................................... 29
Bilag 1: Spørgeskemaundersøgelse ........................................................................................... 32
Bilag 2: Dialogforpligtelse ............................................................................................................ 33
Bilag 3: Socialtilsynenes årsrapporter ......................................................................................... 34
Side 1 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0004.png
Indledning
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion skal hvert år udgive en rapport om socialtilsynenes
virksomhed. Årsrapporten skal særligt fokusere på, om socialtilsynenes praksis er med til at
opfylde lovens formål, dvs. at socialtilsynene godkender og fører driftsorienteret tilsyn på en
ensartet, systematisk og faglig kompetent måde.
Årsrapporten for 2023 giver et indblik i tilbud og plejefamiliers opfattelse af socialtilsynet.
Derudover præsenteres særlige fokusområder, som Social- og Boligstyrelsens auditfunktion har
haft i 2023. Nogle fokusområder er afsluttet i 2023, mens andre fortsætter ind i 2024.
Sidstnævnte gælder eksempelvis fokus på det økonomiske tilsyn og et fokuseret samarbejde
med Socialtilsyn Syd, som er påbegyndt i 2023 efter anmodning fra Social-, Bolig-, og
Ældreministeriet. Endelig sætter rapporten sætligt fokus på socialtilsynenes praksis ift. tre
udvalgte områder, hvis beskrivelse dog er afgrænset til aktiviteter og status i 2023:
Indholdet i tilsynsrapporter
Vurdering af temaet
Uddannelse og Beskæftigelse
i kvalitetsmodellen
Indplacering af nye plejefamilier inden for plejefamilietypologien
Som tillæg til årsrapporten udgives en bilagsrapport, som indeholder en række nøgletal om
socialtilsynenes virksomhed i 2023, og som viser udviklingen i socialtilsynenes opgave med at
godkende og føre tilsyn med tilbud og plejefamilier for perioden 2020-2023.
Det bemærkes, at henvisninger til lovgivningen refererer til den gældende lovgivning i 2023.
Kommunalbestyrelsernes ansvar
Social- og Boligstyrelsens årsrapport skal drøftes af den enkelte kommunalbestyrelse, som er
ansvarlig for det enkelte socialtilsyns opgavevaretagelse, på et møde senest tre måneder efter
offentliggørelsen. Formålet er at sikre lokalpolitisk fokus og ansvar for kvaliteten i
socialtilsynenes opgavevaretagelse med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med tilbud. I
bemærkninger til lovgivningen fremgår, at der skal ske en aktiv politisk drøftelse af, om det
enkelte socialtilsyns opgavevaretagelse og sagsbehandling er tilfredsstillende og i
overensstemmelse med socialtilsynslovens formål, herunder om de fem socialtilsyn varetager
godkendelses- og tilsynsopgaven på en ensartet måde, eller om der i den enkelte kommune
eller i flere kommuner i fællesskab bør iværksættes tiltag til forbedringer.
1
Social- og Boligstyrelsen kommer i rapporten med anbefalinger til, hvad der bør drøftes i
kommunalbestyrelserne.
Datagrundlag
I årsrapporten er anvendt data fra auditfunktionens koncept for løbende undersøgelse og
evaluering af tilsynspraksis. Konceptet består i en fast systematik for en løbende, årlig
tilbagevendende dataindsamling med henblik på at analysere og vurdere tilsynspraksis på en
række centrale parametre. I denne rapport er anvendt data fra de fem socialtilsyn, data fra
Tilbudsportalen og en spørgeskemaundersøgelse blandt tilbud og plejefamilier. Spørgeskemaet
er sendt primo februar 2024 til alle tilbud og plejefamilier med korrekte kontaktoplysninger på
Tilbudsportalen, som er underlagt socialtilsynet. Spørgeskemaet er således sendt til 1.942
tilbud med en svarprocent på 72 pct. og 5.136 plejefamilier med en svarprocent på 50 pct.
1
Jf. bemærkninger til L64 Forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn og lov om social service
Side 2 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0005.png
Sammenfatning
De fem socialtilsyn har til opgave at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med alle tilbud og
plejefamilier i Danmark. Ved udgangen af 2023 førte socialtilsynene tilsyn med 1.978 tilbud og
5.196 plejefamilier.
Faglige anbefalinger og undersøgelser
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion har i 2023 undersøgt og udgivet en række
undersøgelser og fagligt vejledningsmateriale til socialtilsynene. Dette omfatter tre
fokusområder, der er beskrevet nærmere i denne rapport, og hvor Social- og Boligstyrelsen
vurderer, at der bør ske en justering af praksis og ensartning på tværs af socialtilsynene.
Det første område vedrører indholdet i socialtilsynenes
tilsynsrapporter
til tilbud og plejefamilier
efter gennemførte tilsyn, hvor auditfunktionen har konstateret, at socialtilsynene har en
uensartet praksis, hvilket stiller tilbud, plejefamilier og kommuner forskelligt på tværs af landet.
Det andet område vedrører temaet
Uddannelse og Beskæftigelse
i kvalitetsmodellen, hvor
auditfunktionen i 2023 har haft til formål at understøtte socialtilsynene i en faglig kompetent og
ensartet kvalitetsvurdering af temaet, og styrke tilsynskonsulenternes dialog med tilbuddene
om, hvordan de kan arbejde relevant med at understøtte borgernes uddannelse og
beskæftigelse. Det er Social- og Boligstyrelsens vurdering, at socialtilsynene ikke har bedømt
temaet om uddannelse og beskæftigelse efter intentionerne med kvalitetsmodellen.
Det tredje område vedrører socialtilsynenes praksis for indplacering af
nye plejefamilier
inden
for plejefamilietypologien. Socialtilsynene godkender plejefamilier efter tre plejefamilietyper;
almen-, forstærket- og specialiseret plejefamilie. Auditfunktionen har i 2023 gennemført en
undersøgelse, der blandt andet viser, at der overordnet set er en ensartet forståelse af
plejefamilietypologien på tværs af socialtilsynene, men at anvendelsen af plejefamilietypologien
er uensartet ved indplacering af nye plejefamilier.
Social- og Boligstyrelsen forventer, at der sker en justering af praksis og ensartning på
tværs af socialtilsynene inden for områderne (i) indholdet i tilsynsrapporter, (ii)
vurdering af temaet
Uddannelse og Beskæftigelse,
og (iii) indplacering af nye
plejefamilier inden for plejefamilietypologien. Justeringerne kan have forskellig karakter
og omfang i hvert af de fem socialtilsyn, afhængig af det enkelte tilsyns hidtidige
praksis.
Social- og Boligstyrelsen anbefaler, at kommunalbestyrelserne drøfter socialtilsynenes
praksis og justeringer på disse områder. Anbefalingerne til drøftelserne fremgår af
kapitel 2.
Side 3 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
Styrket økonomisk tilsyn
Som led i socialtilsynets vurdering af et tilbuds kvalitet indgår en vurdering af, om tilbuddet har
den fornødne økonomiske kvalitet. I 2022 trådte ændringer i lov om socialtilsyn i kraft, som bl.a.
betød en styrkelse af det økonomiske tilsyn. På baggrund af de skærpede bestemmelser har
Social- og Boligstyrelsen fokus på at understøtte det økonomiske tilsyn, og har derfor nedsat en
udviklingsgruppe med deltagelse af økonomikonsulenter fra alle fem socialtilsyn, som skal
fremme en fælles forståelse og tilsynspraksis ift. det økonomiske tilsyn. Social- og
Boligstyrelsen oplever et positivt og konstruktivt samarbejde både med de fem socialtilsyn, og
de fem socialtilsyn imellem, i henhold til det økonomiske tilsyn.
Fokuseret samarbejde med Socialtilsyn Syd
Social-, Bolig og Ældreministeriet anmodede i 2023 auditfunktionen om at indgå i et fokuseret
samarbejde med Socialtilsyn Syd. Formålet er at sikre, at Socialtilsyns Syds praksis varetages
ensartet og faglig kompetent, således at praksis er i overensstemmelse med lovgivningen.
Dette samarbejde er påbegyndt i 2023 og fortsætter i 2024.
Tilbud og plejefamilier er generelt tilfredse med samarbejdet med socialtilsynene
Auditfunktionens undersøgelse i 2023 viser, at langt de fleste tilbud og plejefamilier er tilfredse
med samarbejdet med socialtilsynene. I alt angiver 74 pct. af tilbuddene og 85 pct. af
plejefamilierne, at de enten ”i høj grad” eller ”i meget høj grad” generelt er tilfredse med
samarbejdet, hvilket Social- og Boligstyrelsen betragter som positivt.
Tilbud og plejefamilier er desuden blevet spurgt til deres oplevelser ift. socialtilsynenes praksis
med at kontrollere kvaliteten, samtidig med at de skal bidrage til udvikling af kvalitet.
Størstedelen af tilbud (84 pct.) og plejefamilier (88 pct.) oplever, at socialtilsynene ”i høj” eller
”meget høj grad” kontrollerer kvaliteten, hvilket Social- og Boligstyrelsen finder positivt. Samtidig
oplever færre tilbud og plejefamilier dog, at socialtilsynene bidrager til udvikling af kvaliteten. 52
pct. af tilbud og 52 pct. af plejefamilier oplever ”i høj” eller ”meget høj grad” at socialtilsynene
bidrager til kvalitetsudvikling.
Det er Social- og Boligstyrelsens vurdering, at tilbud og plejefamilier samlet set har positive
erfaringer med socialtilsynenes dialogiske praksis. I undersøgelsen tilkendegav langt de fleste
tilbud og plejefamilier eksempelvis, at tilsynskonsulenterne sikrede et tydeligt formål og indhold
for besøget, og at der var plads til, at tilbud og plejefamiliers perspektiver blev bragt i spil under
besøget. Samtidig er det dog vurderingen, at socialtilsynene fortsat kan udvikle deres dialogiske
praksis, særligt ift. at tilbud og plejefamilier oplever at have indflydelse på tilsynsbesøgets
formål og indhold.
Side 4 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0007.png
1. Særlige fokusområder i
2023 og fremadrettet
1.1 Social- og Boligstyrelsens fokus og tiltag i 2023
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion har til opgave løbende at følge og understøtte
socialtilsynene i udførelsen af opgaven med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn.
Dette med henblik på at sikre, at socialtilsynene opfylder socialtilsynslovens formål, så
godkendelses- og tilsynsopgaven varetages på en systematisk, ensartet, uvildig og
kompetent måde (jf. socialtilsynslovens § 24). Auditfunktionen følger bl.a.
socialtilsynenes praksis gennem løbende undersøgelser, evalueringer og stikprøver.
Understøttelsen af godkendelses- og tilsynsopgaven sker eksempelvis gennem faglige
vejledninger. Social- og Boligstyrelsens undersøgelser og vejledninger kan findes i
”Håndbog for socialtilsyn” på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside.
Social- og Boligstyrelsen har ikke beføjelser i forhold til socialtilsynene og skal ikke føre
tilsyn med lovligheden af socialtilsynenes opgavevaretagelse. Denne opgave varetages
af det kommunale tilsyn, der er placeret hos Ankestyrelsen. Derudover har Social- og
Boligministeriet et ulovbestemt ressorttilsyn med socialtilsynene.
Oversigt over understøttende tiltag og undersøgelser fra auditfunktionen i 2023
I figurerne nedenfor er en kort præsentation over understøttende tiltag samt undersøgelser,
som auditfunktionen har gennemført i 2023.
Socialtilsynenes praksis for indhentelse af budgetter fra tilbud
Auditfunktionen har gennemført en afdækning med det formål at få viden om, i hvilken
udstrækning socialtilsynene indhenter og godkender tilbuds budgetter i henhold til
gældende frister i socialtilsynslovningen samt få viden om socialtilsynenes aktuelle
arbejdsgange og redskaber i forbindelse med indhentning og godkendelse af budgetter
fra tilbud for at kunne skabe større ensartehed i disse. På denne baggrund har
auditfunktionen udgivet en faglig udtalelse om koordinering og ensartning af
information ved indhentning og godkendelse af budgetter.
Klik her for at læse den
faglige udtalelse om koordinering og ensartning af information.
Side 5 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0008.png
Fagkonferencer for socialtilsynene
Auditfunktionen har i 2023 afholdt to fagkonferencer for socialtilsynene, der har haft til
hensigt at understøtte en vidensbasering af socialtilsynenes tilsynspraksis og
kvalitetsvurderinger. Temaerne for fagkonferencerne har været ”Anbragte børn og
unge med komplekse behov” og ”Vejen mod uddannelse og beskæftigelse for borgere i
voksentilbud”.
Socialtilsynenes brug af tilsynsrapporter
Auditfunktionen har i 2023 gennemført en undersøgelse for at få viden om eventuelle
forskelle i tilsynsrapporters form og indhold. Undersøgelsen giver også give indblik i
brugeres oplevelse af tilsynsrapporternes anvendelighed. Auditfunktionen har på
baggrund af undersøgelsen udgivet en faglig udtalelse om indholdet i tilsynsrapporter.
Se hovedresultater af undersøgelsen og den faglige udtalelse her.
Se desuden afsnit
2.1, hvor resultater og anbefalinger omtales nærmere.
Socialtilsynenes brug af kvalitetsscorer i kvalitetsmodellen
Auditfunktionen har i 2023 lavet en undersøgelse om socialtilsynenes brug af
kvalitetsscorer. Formålet med undersøgelsen var at få viden om socialtilsynenes
forståelse og brug af kvalitetsscorer i forbindelse med kvalitetsvurderingen. Herunder
om socialtilsynene bruger kvalitetsmodellen efter lovens intentioner, og om der er den
tilsigtede ensartethed i socialtilsynenes praksis.
Rapporten om socialtilsynenes brug af
kvalitetsscorer kan læses her.
Side 6 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0009.png
Socialtilsynenes anvendelse af familieplejetypologien
Socialtilsynene har siden juli 2019 godkendt plejefamilier efter tre nye plejefamilietyper:
Almen-, forstærket- og specialiseret plejefamilie.
Auditfunktionen har gennemført en undersøgelse af, hvad der karakteriserer
socialtilsynets praksis for indplacering af plejefamilier ved godkendelse af nye
plejefamilier, herunder om denne praksis er systematisk og ensartet på tværs af
socialtilsynene.
Resultaterne af undersøgelsen kan læses her.
Se desuden afsnit 2.3, hvor denne undersøgelse omtales nærmere.
Understøttelse af socialtilsynenes implementering af faglig vejledning om det
risikobaserede tilsyn
I 2022 udgav auditfunktionen en faglig vejledning om det risikobaserede tilsyn. I
forlængelse af vejledningen om det risikobaserede tilsyn har auditfunktionen i
samarbejde med de fem socialtilsyn udviklet redskaber til risikokategorisering af tilbud
og plejefamilier i grøn, gul og rød. Risikokategoriseringen udgør en fælles ramme for
systematik, sprog, og tilgang til risikovurdering og tilsynsintensitet internt og på tværs af
de fem socialtilsyn. Redskaberne understøtter ledelsen og tilsynskonsulenternes
vurdering af, hvilken farvekategori, der afspejler den aktuelle risikovurdering.
Risikokategoriseringsredskaberne kan ses her.
Tilsynsfaglige fokuspunkter til vurdering af anbragte børns læringsmiljø
Fra 1. februar 2023 skal socialtilsynet vurdere læringsmiljøet i plejefamilier og på
børne- og ungetilbud. Vurderingen foretages med afsæt i en ny indikator i
kvalitetsmodellen under temaet
Uddannelse og Beskæftigelse.
Auditfunktionen udgav i
2023 en række tilsynsfaglige fokuspunkter, som socialtilsynet bør have fokus på i
bedømmelsen af, i hvilket omfang tilbuddets eller plejefamiliens indsats understøtter
børnenes/de unges læring, ligesom Auditfunktionen i 2023 har understøttet
socialtilsynenes implementering af indikatoren.
De tilsynsfaglige fokuspunkter til bedømmelse af styrket læringsmiljø kan ses her.
Side 7 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0010.png
Tilsynsfaglige fokuspunkter til vurdering af tilbuds brug af ikke-fastansatte
medarbejdere
Socialtilsynet skal vurdere tilbuds brug af ikke-fastansatte medarbejdere med
borgerrelaterede opgaver. Auditfunktionen har i 2023 udgivet en række tilsynsfaglige
fokuspunkter, som socialtilsynet bør have fokus på ved vurderingen af brug af ikke-
fastansatte medarbejdere.
De tilsynsfaglige fokuspunkter til bedømmelse af tilbuds brug af ikke-fastansatte
medarbejdere kan ses her.
Understøttelse af socialtilsynenes implementering af faglig vejledning om
dialogforpligtelsen
En evaluering af socialtilsynenes implementering af faglig vejledning om
dialogforpligtelsen (gennemført i 2022) viste, at arbejdet med vejledningen har haft en
positiv betydning for medarbejdernes dialogiske praksis. På baggrund af evalueringens
resultater har socialtilsynene i regi af auditfunktionens implementeringsgruppe arbejdet
med lokale tiltag på de områder, hvor evaluering viste potentiale for lokal forbedring.
De områder omhandler blandt andet ledelsens understøttelse og opbakning,
kompetenceudvikling og den lokale organisering af implementeringen.
Vidensnetværk for socialtilsynene
Auditfunktionen har i samarbejde med socialtilsynene etableret fem
målgruppespecifikke vidensnetværk på tværs af de fem socialtilsyn. Vidensnetværkene
omhandler autisme, udviklingshæmning, socialpsykiatri, rusmidler og forsorgshjem
samt plejefamilier.
Vidensnetværkene skal understøtte, at socialtilsynene står på samme faglige viden, og
kvalificere tilsynskonsulenternes arbejde med kvalitetsvurderinger af tilbud og
plejefamilier. Auditfunktionen har via specialister leveret faglig viden om målgrupper,
indsatser og metoder ind i vidensnetværkene.
Socialtilsynenes deltagelse i auditfunktionens aktiviteter
Auditfunktionen har i 2023 afholdt en række forskellige aktiviteter med deltagelse fra
socialtilsynene. Dette omfatter eksempelvis to fagkonferencer, udviklingsgruppemøder og
møder i den nationale implementeringsgruppe. Det er vurderingen, at de fem socialtilsyn er
mødt op og deltaget i de aktiviteter med hhv. ledelses- og medarbejderrepræsentanter, som
Auditfunktionen har inviteret til.
Side 8 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0011.png
1.2 Fokuseret samarbejde med Socialtilsyn Syd
Udover ovenstående understøttende tiltag og undersøgelser har auditfunktionen i 2023
påbegyndt et fokuseret samarbejde med Socialtilsyn Syd.
Social-, Bolig og Ældreministeriet anmodede med udgangspunkt i sit ressorttilsyn i maj 2023
auditfunktionen om at indgå i et fokuseret samarbejde med Socialtilsyn Syd. Dette med henblik
på at sikre, at Socialtilsyn Syds praksis varetages på en ensartet og fagligt kompetent måde, så
den er i overensstemmelse med lovgivningen.
Auditfunktionen har påbegyndt det fokuserede samarbejde med Socialtilsyn Syd medio 2023,
hvor auditfunktionen blandt har haft dialog med Socialtilsyn Syd om tilrettelæggelse og indhold
af det fokuserede samarbejde. Der har i samarbejdet blandt andet været fokus på
igangsættelse af en undersøgelse af, hvordan samarbejdet mellem de fem socialtilsyn generelt
fungerer samt Socialtilsyn Syds praksis omkring hhv. tilsynsrapporter og brug af
plejefamilietypologien, hvor auditfunktionen har konstateret, at Socialtilsyn Syd har en markant
anden praksis end de fire andre socialtilsyn. Processen fortsætter ind i 2024.
1.3 Det økonomiske tilsyn
I 2023 har auditfunktionen også haft fokus på at understøtte det økonomiske tilsyn. I
socialtilsynets vurdering af et tilbuds kvalitet indgår en vurdering af, om tilbuddet har den
fornødne økonomiske kvalitet. I det økonomiske tilsyn skal socialtilsynet tage stilling til følgende
overordnede forhold, jf. § 11 a, stk. 1 i lov om socialtilsyn:
Om tilbuddet er økonomisk bæredygtigt
Om tilbuddets økonomi giver mulighed for den fornødne kvalitet i tilbuddet i forhold til
prisen og i forhold til tilbuddets målgruppe
Om der er gennemsigtighed i tilbuddets økonomi
Styrket økonomisk tilsyn
Det overordnede formål med det økonomiske tilsyn med tilbuddenes økonomi er at sikre, at
offentlige midler anvendes forsvarligt. I 2022 trådte ændringer i lov om socialtilsyn i kraft, som
har til formål at styrke socialtilsynet, herunder en styrkelse af det økonomiske tilsyn. Dette
omfattede bl.a. tiltag, der har til formål at styrke socialtilsynets tilsyn med private og offentlige
tilbuds økonomi og understøtte, at offentlige midler først og fremmest kommer anbragte børn og
unge samt udsatte voksne og mennesker med handicap til gode.
Lovændringerne betød bl.a. at såfremt socialtilsynet vurderer, at et tilbud er uforholdsmæssigt
dyrt i forhold til kvaliteten sammenlignet med andre tilbud af samme type og til samme
målgruppe, skal socialtilsynet bemærke dette i tilsynsrapporten og på tilbudsportalen.
Derudover blev der indført regler, som har til hensigt at give socialtilsynet større indsigt i tilbuds
økonomi
2
, og give socialtilsynene bedre adgang til at indhente oplysninger herom, ligesom
socialtilsynet også fik flere reaktionsmuligheder, bl.a. ift. godkendelse af tilbuddenes budgetter,
tilbuddenes omkostninger til ledelse og større istandsættelser af tilbuddene.
3
2
Dette omfatter bl.a. en række nye nøgle tal i årsrapporten, som private og offentlige tilbud skal indberette
på Tilbudsportalen.
3
Jf. bemærkninger til L64 Forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn og lov om social service
Side 9 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0012.png
Auditfunktionens fokus på det økonomiske tilsyn
På baggrund af de skærpede bestemmelser i ændring af lov om socialtilsyn pr. 1. februar 2022
vedrørende det økonomiske tilsyn, har Social- og Boligstyrelsen fokus på at understøtte det
økonomiske tilsyn i samarbejde med de fem socialtilsyn.
Det er Social- og Boligstyrelsens vurdering, at socialtilsynene ikke har en fælles forståelse af
centrale begreber om det økonomiske tilsyn i den nye lovgivning, og at der mangler et fælles
videngrundlag i forhold til vurdering af specifikke økonomiske forhold (f.eks. løn til ledelse,
større reparationer og vedligehold, uforholdsmæssigt dyre tilbud). Det er Socialtilsyn
Hovedstadens opfattelse, at dette primært skyldes, at begreberne kun er beskrevet overordnet i
lovgivningen, og at socialtilsynene endnu ikke ar fået stillet nationale statistikker
4
eller anden
vejledning af begreberne til rådighed. Derudover er der behov for at styrke en ensartet tilgang til
samarbejde mellem økonomikonsulenter og tilsynskonsulenter. Auditfunktionen har derfor
nedsat en udviklingsgruppe med deltagelse af alle fem socialtilsyn, som skal fremme en fælles
forståelse og tilsynspraksis ift. det økonomiske tilsyn. I 2023 har udviklingsgruppen
bl.a. blevet
arbejdet med:
Kvalitetssikring af nyt budgetskema for 2024.
Arbejdsgange, som kan understøtte indhentelse og rettidig godkendelse af budgetter.
Påbegyndt udvikling af et sammenligningsværktøj,
der kan understøtte socialtilsynenes
vurdering af det enkelte tilbuds omkostningsniveau sammenlignet med andre tilbud.
Positiv udvikling
Social- og Boligstyrelsen oplever et godt samarbejde om det økonomiske tilsyn, både på tværs
af de fem socialtilsyn, og mellem socialtilsynene og auditfunktionen (i regi af
udviklingsgruppen). Det er også Social- og Boligstyrelsens opfattelse, at lovændringerne
understøtter socialtilsynenes økonomiske tilsyn positivt.
Socialtilsyn Hovedstaden skriver eksempelvis i deres årsrapport, at de er af den opfattelse, at
lovændringerne understøtter et effektivt økonomisk tilsyn med private og offentlige tilbud. Dette
gælder f.eks. nye økonomiske nøgletal, der bidrager til øget gennemsigtighed. Det er dog
samtidig socialtilsynets erfaring, at de nye nøgletal endnu ikke er fuldt implementeret i praksis
blandt tilbuddenes revisorer. Det gælder også ift. markeringen af uforholdsmæssigt dyre tilbud,
hvor Socialtilsyn Hovedstaden skriver, at det har givet socialtilsynene et redskab til at
tydeliggøre væsentlige uoverensstemmelser mellem tilbuddets pris og den socialfaglige
kvalitet.
5
Samtidig har socialtilsynene imidlertid udtrykt ønske om en nærmere præcisering af de centrale
begreber i det økonomiske tilsyn, da manglen på en fælles præcisering i lovgivningen eller
vejledningsmateriale bl.a. kan lægge en begrænsning på socialtilsynenes mulighed for at gribe
ind over for tilbuddenes dispositioner.
4
I
Aftale om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud
fra april
2021 fremgår det, at nationale statistikker skal vise ”variationen i tilbuddenes omkostninger på tværs” og at
”tilbuddene vil kunne bruge de nationale statistikker til at sammenligne sig selv med tilbuds
omkostningsniveau sammenlignet med andre tilbud. Socialtilsynene vil således kunne anvende disse
statistikker i deres vurdering af, om et tilbud er uforholdsmæssigt dyrt.”
5
Årsrapport 2023 fra Socialtilsyn Hovedstaden.
Side 10 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0013.png
2. Undersøgelser og
anbefalinger
I dette kapitel sættes nærmere fokus på tre af de emner, som Social- og Boligstyrelsen har
undersøgt i 2023, og hvor det er vurderingen, at der bør ske en justering af praksis og en
ensartning på tværs af socialtilsynene.
2.1 Ensartet indhold i tilsynsrapporter
Et af auditfunktionens fokusområder i 2023 var indholdet i socialtilsynenes tilsynsrapporter.
Socialtilsynene skal udarbejde en tilsynsrapport efter hvert gennemført tilsyn.
Tilsynsrapporterne skal indeholde socialtilsynets vurdering af kvaliteten i det enkelte tilbud eller
plejefamilie (jf. lov om socialtilsyn, § 7, stk. 5). Kvalitetsvurderingen på temaniveau og
konklusionen på tilsynet skal offentliggøres på Tilbudsportalen
6
.
Kortlægning viser uensartet praksis for tilsynsrapporter
Auditfunktionen har i 2023 gennemført en kortlægning og har kunnet konstatere, at
socialtilsynene har en uensartet praksis, hvilket stiller tilbud, plejefamilier og kommuner
forskelligt på tværs af landet. Kortlægningen viser blandt andet, at der er stor forskel på, hvor
udfoldet socialtilsynenes kvalitetsvurderinger er, og at der er stor forskel på, hvorvidt og
hvordan socialtilsynene bruger såkaldte udviklingspunkter. Kortlægningen viser desuden, at ét
socialtilsyn, Socialtilsyn Syd, har en markant anderledes praksis end de andre fire socialtilsyn,
både hvad angår indholdet i og formatet for fremsendelse af tilsynsrapporterne.
Anbefaling til minimumsindhold i socialtilsynets tilsynsrapporter
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion har på baggrund af kortlægningen udarbejdet faglige
anbefalinger om, at socialtilsynenes tilsynsrapporter ensartes på følgende områder:
Tilsynsrapporter fra alle socialtilsyn bør have samme minimumsindhold.
Udviklingspunkter bør anvendes, men ikke offentliggøres.
Opmærksomhedspunkter bør ikke anvendes, men integreres i kvalitetsvurderingerne.
Tilsynsrapporter bør sendes til plejefamilier og tilbud.
Formålet med de faglige anbefalinger er at sikre, at alle tilbud og plejefamilier efter hvert
gennemført tilsyn modtager en tilsynsrapport med samme minimumsindhold, uagtet hvilket
socialtilsyn de er underlagt. Formålet er desuden at tilbud og plejefamilier bedre kan anvende
socialtilsynets kvalitetsvurdering konkret i deres arbejde med at fastholde eller udvikle
kvaliteten. Endvidere er formålet, at oplysninger om tilsynet på Tilbudsportalen er
fyldestgørende og ensartede for kommuner på tværs af landet
7
.
Hvis socialtilsynet vurderer, at et tilbud er uforholdsmæssigt dyrt skal socialtilsynet bemærke
dette i tilsynsrapporten og på Tilbudsportalen, så det er tydeligt for de anbringende og
6
7
For plejefamilier er oplysninger på Tilbudsportalen kun tilgængelige for sagsbehandlere med log ind.
Kortlægningen og anbefalingerne findes i ”Håndbog for socialtilsyn”. Se her: Indhold i tilsynsrapporter |
Social- og Boligstyrelsen (sbst.dk)
Side 11 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0014.png
visiterende kommuner i deres valg af tilbud til den enkelte borger, at pris og kvalitet ikke står
mål med hinanden i det konkrete tilbud.
Forventninger til justeringer af Socialtilsynets praksis for tilsynsrapporter
Auditfunktionen forventer, at socialtilsynene vil justere deres praksis for tilsynsrapporter,
således at alle tilbud og plejefamilier får en tilsynsrapport efter hvert gennemført tilsyn, som har
samme minimumsindhold uanset hvilket socialtilsyn, de er underlagt. Justeringerne vil have
forskellig karakter i hvert af de fem socialtilsyn, afhængig af deres hidtidige praksis. For
eksempel forventes det, at de skriftlige kvalitetsvurderinger i Socialtilsyn Syd bliver mere
udfoldede, mens de andre fire socialtilsyn forventes at justere deres praksis, så eventuelle
mangler i kvaliteten fremgår tydeligt både i den skriftlige del af kvalitetsvurderingen og i
indikatorscorerne, fremfor at socialtilsynene opstiller opmærksomhedspunkter. For alle fem
socialtilsyn forventes det, at kvalitetsvurderingerne, som offentliggøres på Tilbudsportalen giver
et tydeligt billede af kvalitetsvurderingen, så andre, f.eks driftsherrer, let kan danne sig overblik
over konklusionen på tilsynet.
Anbefaling til kommunalbestyrelsernes drøftelser
Social- og Boligstyrelsen anbefaler, at kommunalbestyrelserne i de
fem socialtilsyn
drøfter:
Hvorledes socialtilsynet vil sikre, at alle tilbud og plejefamilier får en
tilsynsrapport efter hvert gennemført tilsyn, som har samme minimumsindhold
som de øvrige socialtilsyn, og som giver et tydeligt billede af
kvalitetsvurderingen.
Social- og Boligstyrelsen anbefaler, at kommunalbestyrelsen i
Socialtilsyn Syd
derudover drøfter:
Socialtilsynets praksis og justering af tilsynsrapporter ift. at sikre, at de skriftlige
kvalitetsvurderinger bliver mere udfoldede.
Social- og Boligstyrelsen anbefaler, at kommunalbestyrelserne i
Socialtilsyn Nord,
Midt, Øst og Hovedstaden
derudover drøfter:
Socialtilsynets praksis og eventuel justering ift. tilsynsrapporter så eventuelle
mangler i kvaliteten fremgår tydeligt både i den skriftlige kvalitetsvurdering og i
indikatorscorerne, fremfor at opstille opmærksomhedspunkter.
Side 12 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0015.png
2.2 Bedre vurdering af tema uddannelse og beskæftigelse
Et andet fokusområde i 2023 var socialtilsynenes vurdering af temaet uddannelse og
beskæftigelse, som indgår kvalitetsmodellen. Det er obligatorisk for Socialtilsynet at anvende
kvalitetsmodellen i deres kvalitetsvurdering, jf. § 6 i Lov om Socialtilsyn og § 10 i
bekendtgørelse om socialtilsyn. Det er – med nogle få undtagelser på skoleområdet -
obligatorisk for Socialtilsynet at anvende indikatorerne i kvalitetsmodellens tema om uddannelse
og beskæftigelse, og tilsynet kan ikke efter en lokal vurdering undtage udvalgte sociale tilbud for
en kvalitetsvurdering efter dette tema.
Et centralt mål med den sociale indsats er, at borgerne i videst muligt omfang inkluderes i
samfundslivet. Her er uddannelse og beskæftigelse et vigtigt element.
Alle parter omkring borgerne – også de sociale tilbud - har et medansvar for, at så mange som
muligt kommer i uddannelse og beskæftigelse. Ikke nødvendigvis på ordinære vilkår, men det
kan være uddannelses- og beskæftigelsestilbud, hvor der tages særlige hensyn, f.eks. beskyttet
beskæftigelse, særligt tilrettelagt beskæftigelsesforløb eller særlig tilrettelagt
ungdomsuddannelse (STU). Ansvaret gælder alle tilbud under Socialtilsynet, uanset målgruppe
og tilbudstype. Socialtilsynet har en vigtig rolle i at vurdere og være i dialog med tilbuddene om
deres understøttende indsats,
Faglig vejledning til socialtilsynene
Social- og Boligstyrelsen har i 2023 sat fokus på socialtilsynenes vurdering og dialog med
uddannelse og beskæftigelse, og har udgivet en faglig vejledning til socialtilsynene, og
efterfølgende afholdt dialogmøder med hvert af de fem socialtilsyn. Formålet har været at
understøtte socialtilsynene i en faglig kompetent og ensartet kvalitetsvurdering af det
obligatoriske tema i kvalitetsmodellen, og styrke tilsynskonsulenternes dialog med tilbuddene
om, hvordan de kan arbejde relevant med at understøtte borgernes uddannelse og
beskæftigelse.
Høje bedømmelser trods lave beskæftigelsesgrader
Social- og Boligstyrelsens fokus på uddannelse og beskæftigelse bunder bl.a. i en erfaring om,
at nogle tilbud og tilsynskonsulenter ikke anser temaet som relevant i vurderingen af deres
kvalitet. Det gælder f.eks. nogle krisecentre, hjemløseboformer og psykiatriske botilbud, som
ikke ser det som en del af deres opgave at understøtte uddannelse og beskæftigelse. Derfor er
de undrende overfor og utilfredse med, at de bliver vurderet på temaet som iht. lovgivningen er
obligatorisk. Herunder ikke mindst, at de skal vurderes på, om de opstiller mål for den
understøttende indsats og på, om borgerne er i uddannelse eller beskæftigelse.
Blandt tilsynskonsulenter har vurderingen af temaet ligeledes givet udfordringer. Det kommer
blandt andet til udtryk ved, at socialtilsynene giver tilbuddene høje kvalitetsscorer på indikatoren
om borgernes uddannelse eller beskæftigelse
8
, på trods af at en stor del af borgerne i
tilbuddene ikke er i beskæftigelse. Tabel 1 viser den lave beskæftigelsesgrad for udvalgte
målgrupper, mens tabel 2 viser de gennemsnitlige kvalitetsscorer for temaet Uddannelse og
Beskæftigelse og for indikatoren:
8
Indikator 1.b: Borgerne er i dagtilbud, grundskoletilbud, uddannelse, beskæftigelse, eller samværs- og
aktivitetstilbud. Medfølgende børn på voksentilbud er i dag- eller grundskoletilbud.
Side 13 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0016.png
Tabel 1: Beskæftigelsesgrad for udvalgte målgrupper
Målgruppe
Voksne brugere af herberg
Kvinder på krisecenter
Voksne i stofmisbrugsbehandling
Voksne i socialpsykiatrien
Voksne med psykiatriske diagnoser
Kilde: Data fra 2022 fra www.social.dk
Beskæftigelsesgrad
12,00 %
28,26 %
23,90 %
9,23 %
35,89 %
Tabel 2: Gennemsnitlig kvalitetsscorer for tema Uddannelse og Beskæftigelse samt indikator 1.b, 2023
Socialtilsyn
Socialtilsyn Nord
Socialtilsyn Midt
Socialtilsyn Syd
Socialtilsyn Øst
Socialtilsyn Hovedstaden
Gennemsnitlig
temascore
3,6
3,7
4,2
4,1
3,8
Gennemsnitlig kvalitetsscore,
indikator 1. b
3,5
3,9
4,1
4,0
3,9
Anm.: Opgørelsen er baseret på kvalitetsscorer fra både tilbud for voksne og børne- og ungehjem.
Kilde: Data fra de fem socialtilsyn. Oplysninger om kvalitetsscorer er trukket af Socialtilsyn Øst d. 2. januar 2024, mens
de øvrige fire socialtilsyn har trukket data d. 4. januar 2024.
De lave beskæftigelsesgrader og socialtilsynenes relativt høje kvalitetsvurderinger, samt øvrig
viden fra Social- og Boligstyrelsens dialog og aktiviteter med socialtilsynene, indikerer efter
Social- og Boligstyrelsens samlede vurdering, at socialtilsynene ikke har bedømt det
obligatoriske tema om uddannelse og beskæftigelse efter intentionerne med kvalitetsmodellen.
Forventninger til justeringer af Socialtilsynets praksis
Social- og Boligstyrelsen forventer, at socialtilsynene vil justere deres praksis, så den følger
anbefalingerne i den faglige vejledning om kvalitetsvurdering af tema uddannelse og
beskæftigelse.
Dette indbefatter blandt andet, at socialtilsynene bedømmer de sociale tilbud efter, hvor mange
borgere der reelt er i uddannelse eller beskæftigelse. Hvis en mindre andel eller ingen af
borgerne er i beskæftigelse, bør indikatorerne bedømmes lavt. Det er derfor Social- og
Boligstyrelsens forventning, at socialtilsynene fremadrettet generelt vil give tilbuddene lavere
bedømmelser.
Det er endvidere forventningen, at Socialtilsynets bedømmelser af tema uddannelse og
beskæftigelse vil bliver mere ensartede på tværs af de fem socialtilsyn.
Samtidig er det Social- og Boligstyrelsens forventning, at socialtilsynene indgår i dialog med
tilbuddene om, hvorfor temaet er vigtigt for alle tilbud og hvordan tilbuddene kan arbejde
relevant med at understøtte borgernes uddannelse og beskæftigelse. Tilbuddene forventes ikke
at sikre borgerne uddannelse eller beskæftigelse, men alle tilbud bør understøtte borgerne i at
opretholde eller etablere tilknytning til uddannelse eller beskæftigelse. Tilbuddene bør arbejde
Side 14 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0017.png
ud fra en tro på, at det kan lykkes alle borgere, med den rigtige hjælp og støtte, at komme i
uddannelse eller beskæftigelse.
Anbefalinger til kommunalbestyrelsernes drøftelser
Social- og Boligstyrelsen anbefaler, at kommunalbestyrelserne i de
fem socialtilsyn
drøfter:
Socialtilsynenes praksis, og eventuelle justering heraf, ift. at bedømme tilbud
efter, hvor mange borgere der reelt er i uddannelse eller beskæftigelse (jf. den
obligatoriske vurdering).
Socialtilsynenes tiltag i forhold til at blive mere ensartede på tværs af landet ift.
bedømmelse af temaet uddannelse og beskæftigelse i kvalitetsmodellen.
2.3 Socialtilsynenes praksis for indplacering af nye
plejefamilier
Et tredje fokusområde, som auditfunktionen har haft i 2023, var socialtilsynenes praksis for
indplacering af plejefamilier ved godkendelse af nye plejefamilier. Socialtilsynene har siden juli
2019 godkendt plejefamilier efter tre nye plejefamilietyper; almen-, forstærket- og specialiseret
plejefamilie.
Socialtilsynene har med deres indplacering af plejefamilier en vigtig opgave ift. at sikre, at
plejefamilierne har den fornødne kvalitet og de rette kompetencer, således at de anbringende
kommuner kan sikre det bedst mulige match mellem barnet og plejefamilien. En forudsætning
for dette er, at de anbringende kommuner kan have sikkerhed for, at en plejefamilie godkendt
som f.eks. forstærket plejefamilie har de tilsvarende kendetegn og kvalifikationer, uanset hvilket
socialtilsyn, der har godkendt plejefamilien. En systematisk og ensartet praksis på tværs af
socialtilsynene er desuden vigtig for at ligestille ansøgerne i deres godkendelse, så de bliver
mødt med ensartede krav og deres retssikkerhed dermed sikres. Det er derfor vigtig, at der på
tværs af socialtilsynene er en ensartet forståelse og anvendelse af plejefamilietypologien ved
indplacering af nye plejefamilier.
Plejefamilier er ikke ligestillet på tværs af socialtilsyn
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion har i 2023 gennemført en undersøgelse af, hvad der
karakteriserer socialtilsynets praksis for indplacering af plejefamilier ved godkendelse af nye
plejefamilier, herunder om denne praksis er systematisk og ensartet på tværs af socialtilsynene.
Undersøgelsen viser, at socialtilsynenes praksis for indplacering er karakteriseret ved at være
ensartet og systematisk på en række punkter, men at der samtidig er en indikation på, at
socialtilsynene adskiller sig væsentligt fra hinanden. Undersøgelsen viser, at:
Alle fem socialtilsyn anvender retningsgivende anvisninger for indplacering af ansøgere,
hvilket kan understøtte socialtilsynenes interne systematik i arbejdet med at indplacere
ansøgere.
Side 15 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
Der overordnet set er en ensartet forståelse af plejefamilietypologien på tværs af
socialtilsynene, men anvendelsen af plejefamilietypologien er uensartet ved
indplacering af nygodkendte plejefamilier.
Den uensartede praksis særligt gælder differentiering af godkendelsen i forhold til
støttebehov.
Forskellig indplaceringspraksis
Fire ud af fem socialtilsyn har en ensartet indplaceringspraksis i relation til de støttebehov, som
en plejefamilietype indeholder. Ved indplacering i en plejefamilietype godkender Socialtilsyn
Nord, Socialtilsyn Midt, Socialtilsyn Øst og Socialtilsyn Hovedstaden ansøger til at varetage det
kontinuum af støttebehov, som plejefamilietypen indeholder. Det betyder, at der opereres med
tre niveauer af støttebehov: en almen plejefamilie godkendes til at varetage almene til moderate
støttebehov; en forstærket plejefamilie godkendes til at varetage moderate til svære støttebehov
og en specialiseret plejefamilie godkendes til at varetage svære støttebehov. Socialtilsyn Syd
har en praksis for indplacering, hvor de inden for hver plejefamilietype differentierer
godkendelsen i forhold til hvilke støttebehov, ansøger kan godkendes til at varetage. Det
betyder, at Socialtilsyn Syd i praksis opererer med fem niveauer af støttebehov, da de inden for
kategorien almen plejefamilie differentierer godkendelsen, således at plejefamilien godkendes til
enten at kunne varetage børn med lette støttebehov eller børn med moderate støttebehov,
mens de inden for kategorien forstærket plejefamilie godkender til enten moderate støttebehov
eller svære støttebehov. Den specialiserede plejefamiliekategori indeholder udelukkende
niveauet svære støttebehov.
Fire af socialtilsynene tager afsæt i en fælles godkendelsesramme og en ERFA-gruppe med
henblik på at opnå ensartethed på tværs af socialtilsynene. Potentialet er dog i begge tilfælde
ikke tilstrækkeligt udnyttet, idet ikke alle socialtilsyn anvender godkendelsesrammen og dermed
arbejder ud fra samme retningsgivende tilgang, ligesom ERFA-gruppen oplyser at kunne
identificere uhensigtsmæssige forskelle på tværs af socialtilsynene.
Forventninger til justeringer af Socialtilsynets praksis
Social- og Boligstyrelsen har fokus på, at socialtilsynene varetager godkendelse af nye
plejefamilier på en systematisk og ensartet måde, således at plejefamilier på tværs af
socialtilsynene bliver stillet ens. Social- og Boligstyrelsen forventer derfor, at socialtilsynene
justerer deres praksis så alle socialtilsynene opererer med tre niveauer, og at socialtilsynene
ensretter deres godkendelse hertil.
Side 16 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0019.png
Anbefalinger til kommunalbestyrelsernes drøftelser
Social- og Boligstyrelsen anbefaler, at kommunalbestyrelserne i de
fem socialtilsyn
drøfter:
Socialtilsynets praksis ift. at sikre, at indplacering af nye plejefamilier inden for
plejefamilietypologien ensartes på tværs af de fem socialtilsyn, herunder
særligt en fælles godkendelsesramme.
Social- og Boligstyrelsen anbefaler, at kommunalbestyrelsen i
Socialtilsyn Syd
derudover drøfter:
Socialtilsynets praksis og justering mod at operere med tre frem for fem
niveauer for godkendelse af plejefamilier ift. hvilke støttebehov, ansøger kan
godkendes til at varetage, således at praksis bliver ensartet med de øvrige fire
socialtilsyn.
Side 17 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0020.png
3. Tilbud og plejefamiliers
oplevelse af socialtilsynet
Social- og Boligstyrelsen har gennemført en spørgeskemaundersøgelse om tilbud og
plejefamiliers oplevelse af socialtilsynet. Dette afsnit viser udvalgte resultater fra
undersøgelsen.
Spørgeskemaundersøgelsen viser følgende:
Tilbud og plejefamilier er generelt tilfredse med samarbejdet med
socialtilsynene.
Størstedelen af tilbud og plejefamilier oplever, at socialtilsynene kontrollerer
kvaliteten. Samtidig er der potentiale til, at socialtilsynene i højere grad kan
bidrage til udvikling af kvaliteten.
Tilbud og plejefamilier har hovedsageligt positive erfaringer med dialogen med
socialtilsynene. Socialtilsynene kan fortsat udvikle deres dialogiske praksis ift.
at tilbud og plejefamilier oplever at de får indflydelse på tilsynsbesøgets formål
og indhold.
Tilsynskonsulenterne opleves overvejende som at have den fornødne viden
om målgrupper samt faglige tilgange og metoder.
3.1 Generel tilfredshed
Tilbud og plejefamilier tilkendegiver generelt, at de i høj grad er tilfredse med samarbejdet med
socialtilsynene. I alt svarer 85 pct. af plejefamilierne og 74 pct. af tilbuddene, at de enten ”i høj
grad” eller ”i meget høj grad” er tilfredse med samarbejdet med socialtilsynene. Omvendt
angiver kun 7 pct. af tilbuddene og 3 pct. af plejefamilierne at de ”slet ikke” eller ”i mindre grad”
er tilfredse med samarbejdet. Social- og Boligstyrelsen finder det positivt, at langt de fleste
tilbud og plejefamilier er tilfredse med samarbejdet med socialtilsynene.
Figur 1: Tilbud og plejefamiliernes generelle tilfreds med samarbejdet med socialtilsynene
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt tilbud og plejefamilier.
Side 18 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0021.png
3.2 Kontrol af kvalitet og kvalitetsudvikling
Når socialtilsynene godkender og fører driftsorienteret tilsyn med tilbud og plejefamilier, fører de
kontrol med om der er den fornødne kvalitet. Samtidig skal socialtilsynene gennem dialog
bidrage til udvikling af kvaliteten.
Socialtilsynet kontrollerer kvaliteten
Resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen viser, at tilbuddene oplever et højt niveau ift.
kontrol af kvaliteten. 84 pct. af tilbuddene oplever, at socialtilsynene ”i høj” eller ”i meget høj
grad” kontrollerer kvaliteten af deres tilbud.
Ift. bidrag til kvalitetsudvikling svarer knap hver femte tilbud (18 pct.), at socialtilsynet ”slet ikke”
eller kun ”i mindre grad” bidrager til kvalitetsudvikling. Omvendt mener ca. halvdelen (52 pct.) af
tilbuddene dog, at socialtilsynet ”i høj” eller ”meget høj grad” bidrager til udvikling af kvaliteten.
Figur 2: Tilbuddenes oplevelse af i hvor høj grad socialtilsynet kontrollerer kvaliteten og bidrager til
kvalitetsudvikling
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt tilbud og plejefamilier.
Blandt plejefamilierne er der ligeledes en høj vurdering ift. om socialtilsynene kontrollerer
kvaliteten. I alt mener 88 pct. af plejefamilierne at socialtilsynet ”i høj” eller ”i meget høj grad”
kontrollerer kvaliteten. Samtidig er der også på plejefamilieområdet en del, som mener at
socialtilsynet ”slet ikke” eller ”i mindre grad” bidrager til kvalitetsudvikling, svarende til 16 pct. af
plejefamilierne.
Side 19 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0022.png
Figur 3: Plejefamiliernes oplevelse af i hvor høj grad socialtilsynet kontrollerer kvaliteten og bidrager til
kvalitetsudvikling
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt tilbud og plejefamilier.
Samlet set kan det konkluderes, at tilbud og plejefamilier i højere grad oplever at socialtilsynene
kontrollerer kvaliteten, end de bidrager til udvikling af kvaliteten. Det er Social- og
Boligstyrelsens vurdering, at socialtilsynene i højere grad kan bidrage til udvikling af kvaliteten i
tilbud og plejefamilier.
3.3 Socialtilsynenes dialogforpligtelse
Ved behandling af ansøgninger om godkendelse, i det driftsorienterede tilsyn og i forbindelse
med at der træffes afgørelser, skal socialtilsynet indgå i dialog med tilbud og plejefamilier.
Dialogen kan bidrage til at opbygge en gensidig, tillidsfuld og professionel ramme, som giver
mulighed for refleksion, og kan dermed danne grundlag for at fastholde og udvikle kvaliteten af
tilbud og plejefamilier.
I 2021 udgav Social- og Boligstyrelsen en faglig vejledning til socialtilsynene med en række
anbefalinger, som skal understøtte at socialtilsynene omsætter deres dialogforpligtelse ensartet,
systematisk og fagligt kompetent. For at følge op på den dialogiske praksis har auditfunktionen
undersøgt tilbuds og plejefamiliers oplevelse af socialtilsynenes praksis ift. centrale elementer i
den faglige vejledning. I bilag 2 fremgår en oversigt over kerneelementerne i den faglige
vejledning og de spørgeskemaspørgsmål, der er blevet stillet til tilbud og plejefamilier
vedrørende socialtilsynenes udmøntning af dialogforpligtelsen.
Positive erfaringer med dialogen med socialtilsynene
Størstedelen af både tilbud og plejefamilier har generelt set positive erfaringer med
socialtilsynenes dialogiske praksis, jf. figur 4 og 5. Dette omfatter:
85 pct. af tilbuddene og 81 pct. af plejefamilierne, der angav, at tilsynskonsulenten ”i høj
grad” eller ”i meget høj grad” sikrede, at formålet og indholdet for tilsynsbesøget var
tydeligt.
71 pct. af tilbuddene og 79 pct. af plejefamilierne, der oplevede, at tilsynskonsulenten ”i
høj grad” eller ”i meget høj grad” sikrerede, at der var plads til at deres perspektiver blev
bragt i spil under tilsynsbesøget.
Side 20 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0023.png
71 pct. af tilbuddene og 80 pct. af plejefamilierne, der oplevede, at tilsynskonsulenten ”i
høj grad” eller ”i meget høj grad” skabte fælles forståelse mellem tilbuddet/plejefamilien
og tilsynskonsulenten.
81 pct. af tilbuddene og 75 pct. af plejefamilierne, der oplevede, at tilsynskonsulenten ”i
høj grad” eller ”i meget høj grad” orienterede om det videre forløb efter tilsynsbesøget.
Samtidig viser resultaterne også, at ca. en tredjedel af tilbuddene og en femtedel af
plejefamilierne ”slet ikke” eller ”i mindre grad” oplevede at have indflydelse på tilsynsbesøgets
formål og indhold. Her kan socialtilsynene udvikle deres dialogiske praksis og i højere grad
involvere tilbud og plejefamilier i tilrettelæggelsen af et besøg.
Figur 4: Tilbuddenes oplevelse af socialtilsynenes dialogiske praksis
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt tilbud og plejefamilier.
Side 21 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0024.png
Figur 5: Plejefamiliernes oplevelse af socialtilsynenes dialogiske praksis
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt tilbud og plejefamilier.
3.4 Socialtilsynenes faglige viden og kompetencer
Socialtilsynene skal kunne udfordre tilbud og plejefamilier på deres pædagogiske tilgang, på
deres behandling af borgerne og på deres styringsmæssige forhold. Det kræver, at
socialtilsynene har den fornødne viden om målgrupper og faglige tilgange og metoder. I
spørgeskemaundersøgelsen er tilbud og plejefamilier blevet spurgt til deres oplevelse af, om
tilsynskonsulenterne har den fornødne viden.
Høj vurdering af socialtilsynenes viden om målgrupper samt faglige tilgange og metoder
En stor andel af tilbud og plejefamilier oplever, at tilsynskonsulenterne har den fornødne viden
om både målgrupper samt faglige tilgange og metoder, jf. figur 6 og 7.
I alt oplever 64 pct. af tilbuddene, at tilsynskonsulenterne i ”høj” eller ”meget høj grad” har den
fornødne viden om målgrupper, mens 76 pct. af plejefamilierne i ”høj” eller ”meget høj grad”
oplever, at tilsynskonsulenterne har den fornødne viden om anbragte børn i plejefamilier.
Desuden oplever 64 pct. af tilbuddene og 75 pct. af plejefamilierne, at tilsynskonsulenterne i
”høj” eller ”meget høj grad” har den fornødne viden om relevante faglige tilgange og metoder.
Social- og Boligstyrelsen finder det positivt, at størstedelen af tilbud og plejefamilier generelt har
en opfattelse af, at tilsynskonsulenterne har den fornødne viden om målgrupper samt om
relevante faglige tilgange og metoder. Social- og Boligstyrelsens auditfunktionen ønsker fortsat
at forstærke og understøtte socialtilsynene som vidensorganisationer.
Side 22 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0025.png
Figur 6: Tilbuddenes oplevelse af tilsynskonsulenternes viden
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt tilbud og plejefamilier.
Figur 7: Plejefamiliernes oplevelse af tilsynskonsulenternes viden
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt tilbud og plejefamilier.
Side 23 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0026.png
Bilag 1:
Spørgeskemaundersøgelse
Rapporten præsenterer resultater fra Social- og Boligstyrelsens spørgeskemaundersøgelse om
socialtilsynenes praksis på tilbuds- og plejefamilieområdet. I dette bilag beskrives den anvendte
metode.
Undersøgelsen er sendt til samtlige tilbud og plejefamilier, der ifølge Tilbudsportalen pr.
31.12.2023 var underlagt socialtilsynet, og som samtidig havde korrekte kontaktoplysninger på
Tilbudsportalen. Spørgeskemaerne er udsendt primo 2024. Af oversigten nedenfor fremgår det,
at svarprocenten blandt tilbud er 72 pct., mens svarprocenten blandt plejefamilier er 50 pct.
Tabel 3: Antal tilbud og plejefamilier i populationen, gennemførte besvarelser og svarprocent
Population
Tilbud
Plejefamilier
1.978
5.196
Antal respondenter, der
har modtaget en mail
1.942
5.136
Antal
besvarelser
1.391
2.561
Svarprocent
72 %
50 %
Efter afslutningen af spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført en analyse af hvorvidt
svarprocenterne i undersøgelsen stemmeroverens med populationens størrelse fordelt på en
række udvalgte baggrundsvariable, herunder bl.a. socialtilsyn. Det er vurderingen, at
fordelingen af besvarelser i undersøgelsen i tilstrækkelig grad afspejler fordelingen af
populationen.
Oversigterne nedenfor viser fordelingen af tilbud (tabel 4) og plejefamilier (tabel 5) i
populationen og i undersøgelsen på tværs af socialtilsyn.
Tabel 4: Fordeling af tilbud underlagt socialtilsynet i alt og i undersøgelsen på tværs af socialtilsyn
Nord
Population
Gennemførte
besvarelser
13 %
13 %
Midt
25 %
26 %
Syd
16 %
17 %
Øst
18 %
16 %
Hovedstaden
29 %
27 %
Tabel 5: Fordeling af plejefamilier underlagt socialtilsynet i alt og i undersøgelsen på tværs af socialtilsyn
Nord
Population
Gennemførte
besvarelser
16 %
16 %
Midt
23 %
22 %
Syd
27 %
29 %
Øst
20 %
20 %
Hovedstaden
14 %
14 %
Side 24 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0027.png
Bilag 2: Dialogforpligtelse
I nedenstående tabel fremgår en oversigt over de spørgeskemaspørgsmål, der er blevet stillet
til plejefamilier og tilbud vedrørende deres udmøntning af dialogforpligtelsen. Spørgsmålene
berører centrale elementer af udvalgte kerneelementer i den faglige vejledning til
socialtilsynenes dialogforpligtelse.
Figur 8:Operationalisering af kerneelementerne for dialogforpligtelsen
Side 25 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0028.png
Bilag 3: Socialtilsynenes
årsrapporter
Nedenfor findes link til hvert af de fem socialtilsyn årsrapporter:
Socialtilsyn Nord
Socialtilsyn Midt
Socialtilsyn Syd
Socialtilsyn Øst
Socialtilsyn Hovedstaden
Side 26 af 26
SOU, Alm.del - 2024-25 - Bilag 46: Social- og Boligstyrelsens og socialtilsynenes årsrapporter for 2023, fra social- og boligministeren
2926858_0029.png
Social- og Boligstyrelsen
Edisonsvej 1
5000 Odense C
Tlf.: 72 42 37 00
www.sbst.dk
september 2024